ik heb datzelfde probleem bij mij ook gehad, maar omdat het signaal bij mij te zwak was om de laatste 2 leds te doen oplichten heb ik ze er vanaf gelaten. Kijk nog maar eens goed naar de filmpjes, dan tel je 2x 8 leds ipv 2x 10 leds.
verder is dat weerstandje idd een weerstandje van 1K ohm. Ik heb 1% weerstanden gebruikt, maar met normale weerstanden gaat t net zo goed denk ik.
Verwijderd
Signaal was wel sterk genoeg, de laatste 2 LEDs geven oversturing aan en gaan dus in normale gevallen niet aan.Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 22:25:
ik heb datzelfde probleem bij mij ook gehad, maar omdat het signaal bij mij te zwak was om de laatste 2 leds te doen oplichten heb ik ze er vanaf gelaten. Kijk nog maar eens goed naar de filmpjes, dan tel je 2x 8 leds ipv 2x 10 leds.
Verwijderd
zou je er ook een how to kunnen schrijven... ik ben namelijk een n00b op dit gebied, maar wil het graag leren (de basics dan)
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2002 22:33 . Reden: tiypfaoud ]
dat zou wel heeeeeeeeel handig zijn...Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 22:32:
zou je er ook een how to kunnen schrijven... ik ben namelijk een n00b op dit gebied, maar wil het graag leren (de basics dan)
want ik ben nu ook bezig met die en het lukt wel een beetje, maar lang niet helemaal
maaru.... ik ben d´r tot nu toe anders best tevreden mee
www.debrasserie.nl
Verwijderd
Ik hou niet van experimenteerprint, en al helemaal niet van die met alleen maar eilandjes.
Dit is mijn "experimenteerprint"
Dit is mijn "experimenteerprint"
Verwijderd
Exter denk je dat je die eentrapsversterker nog op dat pcbtje kwijt kan? of een andere oplossing, misschien een xtra pcbtje met twee van die versterkertjes (stereo) en dan met paar draadjes door naar de pcbtje die je al hebt geetst?
Verwijderd
moek dat schema gebruiken of dat ets geval???? en is die weerstand in het schema ook 1 k?
Verwijderd
Nee, dan moet er een ander printje komen.Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 23:33:
Exter denk je dat je die eentrapsversterker nog op dat pcbtje kwijt kan? of een andere oplossing, misschien een xtra pcbtje met twee van die versterkertjes (stereo) en dan met paar draadjes door naar de pcbtje die je al hebt geetst?
Maar eerst een oplossing.
Ja, R= 1k
hey, wat moet je er voor hebben als ik je vraag zo'n ding voor me te maken?? (ik tril weetje , als ik een soldeer bout vast heb , lijkt het net een vibrator
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Verwijderd
Zou je dat nou wel doen?
Ik vind die schakeling niet zo geweldig, en ook nog te duur.
En voor stereo ben je 2 nodig.
Verwijderd
je hebt ook van deze stereo vu-meter setjes van velleman. Weet iemand misschien wat die kosten?
gevonden
Indicatie, iets van 24 euro.
Zij gebruiken trouwens de LM 3916N http://www.hobbytron.net/vk4305.html
Nog een keer edit
www.dil.nl, 25 euro + 7.50 euro verzendkosten
http://www.dil.nl/details.asp?artcode=K4305
gevonden
Indicatie, iets van 24 euro.
Zij gebruiken trouwens de LM 3916N http://www.hobbytron.net/vk4305.html
Nog een keer edit
www.dil.nl, 25 euro + 7.50 euro verzendkosten
http://www.dil.nl/details.asp?artcode=K4305
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2002 01:17 . Reden: gevonden! ]
Verwijderd
btw kan iemand me uitleggen hoe dat werkt met die pinnetjes op zo ic wand ik heb hier meer schema's maar daar tellen ze van 11 tot 19 en daarna komt 1???? of 2 zit aan de onderkant en 3 aan de bovenkant ???
Verwijderd
Post het schema ff, dan is 't wat makkelijker praten...Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 11:00:
btw kan iemand me uitleggen hoe dat werkt met die pinnetjes op zo ic wand ik heb hier meer schema's maar daar tellen ze van 11 tot 19 en daarna komt 1???? of 2 zit aan de onderkant en 3 aan de bovenkant ???
in principe maakt de locatie van de pinnetjes niet uit, zolang er een pinnummer bij staat, hou er rekening mee dat op het IC zelf de pinnetjes wel op volgorde zitten
/me gaat z'n VU-meter zometeen inbouwen
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2002 11:16 . Reden: typo's ]
Verwijderd
Je kunt het toch duidelijk op m'n layout hierboven zien?
Linksonder zit pen 1 en je telt het IC rond.
Dus de onderste rij zijn de pennen (van links naar rechts)1 tm 9
De bovenste rij zijn de pennen (ven links naar rechts) 18 t 10
De eerste LED zit dus aan pen 1 en de LEDs 2 tm 10 zitten aan de pennen 18 tm 10.
De eerste LED zit dus aan pen 1 en de LEDs 2 tm 10 zitten aan de pennen 18 tm 10.
oftewel zo:Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 11:24:
Je kunt het toch duidelijk op m'n layout hierboven zien?
[edit]
Mijn IC heeft maar 16 pennen, maar je begrijpt het idee
Verwijderd
het was ook niet jou layout
die snap ik wel , de rest snap ik nu ook die zijn een beetje onlogisch in elkaar gezet. maar hoeveel volt moet je bij pin 5 hebben? ik probeer ook iets te maken, maar bij mij komt er zo 10 volt in
is er btw een verschil tussen de lm3915 en de lm3914?
Verwijderd
Ja, de LM3915 is een logaritmische LEDdriver en de 3914 een lineaire.
en als je 10V op de ingang zet moet je wel het een en ander aanpassen.
en als je 10V op de ingang zet moet je wel het een en ander aanpassen.
Verwijderd
mja ik weet niet wat dat inhoud leg uit
? , en hoeveel volt moet er op pin 5 dan? of is het hoogst dat mag
Verwijderd
zie datasheet 3915:Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 13:50:
mja ik weet niet wat dat inhoud leg uit? , en hoeveel volt moet er op pin 5 dan? of is het hoogst dat mag
Absolute Maximum Ratings:
Supply Voltage 25V (maximaal 25V voeding (V+) dus)
Input Signal Overvoltage (Note 4) ±35V (maximaal +35 of -35 V op de ingang (pin 5)
Note 4: Pin 5 input current must be limited to ±3 mA. The addition of a 39k resistor in series with pin 5 allows ±100V signals without damage.
/me heeft nu 1 VU-meter ingebouwd in z'n box, en doet morgen de andere
ik heb trouwens tussen m'n ingangssignaal en Pin 5 ook nog het volgende filter gezet:
(dit geeft een vertragend effect, het enige nadeel is dat hij hierdoor natuurlijk niet zo goed meer op hoge tonen reageert
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2002 15:57 . Reden: image ]
Wat zou je voor 2 van die printjes willen hebben dan? Ik ben ook wel geinteresseerd namelijk...Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 00:02:
Zou je dat nou wel doen?
Verwijderd
wat vraagjes 
op die tekening staat er 2,2µF en op het schema van exter staat er 4,7µF wat doet dat juist die elco ??
en waar dat pijltje staat gaat signaal in en naar die trimpot maar erboven gaat die dan terug naar de - ?
en met die ab en c dat snap ik niet helemaal en van 2 tot 9 is bijna alles anders dan op die tekening klopt dat dan nog allemaal want is verwarrend
ben zelf een wat vereenvoudige tekening aan het maken dat ik er nog wijs uit raak

/me is elektro noob
op die tekening staat er 2,2µF en op het schema van exter staat er 4,7µF wat doet dat juist die elco ??
en waar dat pijltje staat gaat signaal in en naar die trimpot maar erboven gaat die dan terug naar de - ?
en met die ab en c dat snap ik niet helemaal en van 2 tot 9 is bijna alles anders dan op die tekening klopt dat dan nog allemaal want is verwarrend
ben zelf een wat vereenvoudige tekening aan het maken dat ik er nog wijs uit raak

/me is elektro noob
Verwijderd
De grootte van de elco is afhankelijk van de lengte van de voedingsdraden, de elco doetdienst om rotzooi op de lijn te elimineren en hoe langer de voedingslijn , hoe meer storing hij onderweg oppikt.
In de datasheet van de LM3915 staat 2,2uF tantaalelco of 10uF folie.
Het signaal-in komt over het trimpotje te staan en en wordt via de loper afgetakt naar pen 5.
Bij een gewoon lijnsignaal is dat niet nodig, maar ik heb dat gedaan om hogere ingangsspanning mogelijk te maken, bv als de schakeling wordt aangesloten op speaker-out.
Met de verbinding BC wordt pen 9 aan voedingsspanning gelegd en werkt het IC in bar-mode.
Zonder die verbinding staat ie in dot-mode, pen 9 hoeft daarvoort niet aan massa (AB) te liggen.
Dat van pen 2 tot pen 9 alles anders zou zijn mag je me uitleggen.
In de datasheet van de LM3915 staat 2,2uF tantaalelco of 10uF folie.
Het signaal-in komt over het trimpotje te staan en en wordt via de loper afgetakt naar pen 5.
Bij een gewoon lijnsignaal is dat niet nodig, maar ik heb dat gedaan om hogere ingangsspanning mogelijk te maken, bv als de schakeling wordt aangesloten op speaker-out.
Met de verbinding BC wordt pen 9 aan voedingsspanning gelegd en werkt het IC in bar-mode.
Zonder die verbinding staat ie in dot-mode, pen 9 hoeft daarvoort niet aan massa (AB) te liggen.
Verwijderd
nee, ik bedoel dat op deze tekening
http://www.pook.nl/vu-meter/vu-meter-schema.GIF
van 2 tot 9 behalve 5 dan anders is dan jouw schema
maar ik snap ook niets van die tekening dus laat maar zo
in jouw schema staat die weerstand tussen 2 en 6 die dan naar 7 loopt
en op die tekening tussen 7 en 8
of heb ik dat mis
dus dat trimpotje kan je gebruiken voor te "tweaken" kan je hoger zetten als je bv constant +3db krijgt?
en die ene pen daarvan loopt rechtstreeks dan naar de massa?
en heeft die elco 3 pinnen ??
of heb ik dat mis
dus dat trimpotje kan je gebruiken voor te "tweaken" kan je hoger zetten als je bv constant +3db krijgt?
en die ene pen daarvan loopt rechtstreeks dan naar de massa?
Het nummer van de eerste film heet: G-Licious van G-SpottVerwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 21:45:
gaaf gedaan maar hoe heet dat nummer dat je bij die eerste WMV afspeelt?
Het nummer van de tweede film heet: Jumpin' Around van DJ Boozywoozy
En het nummer van de derde film heet: Dansplaat van Brainpower
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
kan iemand heeeel eenvoudig vertellen(/of door middel van een tekeningetje)
hoe je de pinnen 2 t/m 9 nou echt moet maken.
hoe je de pinnen 2 t/m 9 nou echt moet maken.
www.debrasserie.nl
Verwijderd
Als je goed op mijn layout kijkt, dan zie je dat pen 2 verbonden is met pen 8.Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 20:58:
of heb ik dat mis
en die ene pen daarvan loopt rechtstreeks dan naar de massa? Yep
Die elco heeft niet 3 aansluitingen maar niet alle elco's hebben dezelfde afstand tussen hun aansluitdraden, en zo kun je het gaatje kiezen dat past.
Voor de duidelijkheid maar even dit schemaatje, IC werkt hier dus in dot-mode. (pen 9 aan massa)
pfff ik heb em net gemaakt volgens de 1e schema... alleen hij doet helemaal niets...
spanning +12V van pc massa ook van de pc....
ingang signaal van de geluids kaart allemaal ok...
het zou toch moeten uitmaken wat voor LEDS er opzitten???
blauwe leds hebben hogere spanning nodig dan standaard rood...
ik weet niet waarvan het schema standaard uitgaat.. welke spanning stuurt ie uit???
ik heb er blauwe ledjes opzitten, iemand advies?
spanning +12V van pc massa ook van de pc....
ingang signaal van de geluids kaart allemaal ok...
het zou toch moeten uitmaken wat voor LEDS er opzitten???
blauwe leds hebben hogere spanning nodig dan standaard rood...
ik weet niet waarvan het schema standaard uitgaat.. welke spanning stuurt ie uit???
ik heb er blauwe ledjes opzitten, iemand advies?
Verwijderd
Het IC stuurt helemaal geen spanning uit, de LEDs worden door het IC stroomgestuurd.
Hij zou het met blauwe LEDs gewoon moeten doen, daar gaat dit topic nl over, zie titel.
Zitten je LEDjes goed? kathode aan IC.
Hij zou het met blauwe LEDs gewoon moeten doen, daar gaat dit topic nl over, zie titel.
Zitten je LEDjes goed? kathode aan IC.
Mijne heeft 4 blauwe en 6 rooie LEDs en doet het gewoon goed, en ik heb die 1K weerstand vervangen door 330ohm; nu branden de LEDs lekker fel.
Daar er weinig fout kan bij het solderen denk ik ook dat je LEDjes verkeerd om zitten, draai ze maar eens om.
Daar er weinig fout kan bij het solderen denk ik ook dat je LEDjes verkeerd om zitten, draai ze maar eens om.
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
hmmzz, misschien een inkoop actie met Printjes? dan wel 2 x 10 leds als dat mogelijk is??
ik wil eventueel wel de inkoopactie regelen, maar kan echter zelf niet etsen
info? contact me
jeroenjager@home.nl (ook msn)
ik wil eventueel wel de inkoopactie regelen, maar kan echter zelf niet etsen
info? contact me
jeroenjager@home.nl (ook msn)
oh nee ik weet het al, ik had de draadjes onder de ic gesoldeerd.. en 1 draadje kwam er aan de andere kant doorheen... en raakte de pin ernaast aan....
dus je raad het al kortsluiting.. met gevolg opgeblazen IC.... kwam er te laat achter en te vaak geprobeerd....
dus word een NEW IC...
weer 4.5 euro weg
dus je raad het al kortsluiting.. met gevolg opgeblazen IC.... kwam er te laat achter en te vaak geprobeerd....
dus word een NEW IC...
zijn er nog specificaties voor die LED's, of kan ik gewoon de LED's van de inkoopactie nemen?
Specificaties:
Doorsnede: 5 mm.
Kleur: blauw
Lichtintensiteit: 2200mcd
Spanning: 3,4 - 4 Volt
Stralingshoek: 32°
Golflengte: 470 nm
P.S. zijn blauwe LED's ook verkrijgbaar in 8 mm of hoger, ik kan namelijk nergens blauwe LED's vinden die groter zijn dan 5 mm
Specificaties:
Doorsnede: 5 mm.
Kleur: blauw
Lichtintensiteit: 2200mcd
Spanning: 3,4 - 4 Volt
Stralingshoek: 32°
Golflengte: 470 nm
P.S. zijn blauwe LED's ook verkrijgbaar in 8 mm of hoger, ik kan namelijk nergens blauwe LED's vinden die groter zijn dan 5 mm
blauwe led`s zijn nog aant inburgeren, net zoals witte en rgb led`s, die verkopen nog niet zo heel goed (alhoewel, blauwe, bij twiekers
), dus ist nog niet rendabel om ze in allemaal verschillende smaken te maken, maar ze bestaan vastwel, maar moeten nog op de markt komen... ik denk niet dat je ze zomaar kan krijgen ergens...
Verwijderd
'k heb het schema bijgewerkt na in de datasheet te hebben gekeken, als de spanning die aan de LEDs wordt toegevoerd hoger is dan 7V, moet er een weerstandje voorgeschakeld worden.
Dit is om de dissipatie in het IC te begrenzen.
De waarde van de weerstand hangt af van de spanning die voor de LEDs staat en de helderheid van de LEDs, die wordt bepaald door R1. Hoe lager die waarde, hoe feller de LEDs gaan branden.
'k heb hier op het moment geen LM3915, dus kan het niet even uitproberen.
C1 heeft nu een waarde van 10uF ipv 2.2, het mag dus nu een gewone elco zijn ipv een tantaaltje.
Ok staat ie nu in barmode (LEDbalkje) getekend, want er zullen maar weing mensen zijn die de schakeling in dot-mode (1 Ledje aan) zullen gebruiken.
Dit is om de dissipatie in het IC te begrenzen.
De waarde van de weerstand hangt af van de spanning die voor de LEDs staat en de helderheid van de LEDs, die wordt bepaald door R1. Hoe lager die waarde, hoe feller de LEDs gaan branden.
'k heb hier op het moment geen LM3915, dus kan het niet even uitproberen.
C1 heeft nu een waarde van 10uF ipv 2.2, het mag dus nu een gewone elco zijn ipv een tantaaltje.
Ok staat ie nu in barmode (LEDbalkje) getekend, want er zullen maar weing mensen zijn die de schakeling in dot-mode (1 Ledje aan) zullen gebruiken.
Ik gebruik voor R1 nu 330ohm, en de (blauwe) LEDjes branden lekker FEL.
Ik zal morgen wel even experimenteren met 1K, 10 K en 100K en zal wel ff de resultaten posten.
Ik zal morgen wel even experimenteren met 1K, 10 K en 100K en zal wel ff de resultaten posten.
Verwijderd
Euh...... Ik heb nog nooit een soldeerbout vast gehouden, en mijn handen trillen
is er een kans dat iemand deze metertjes wil maken op bestelling?? en wat moet dat gaan kosten enzo.,..
Klinkt allemaal vrij lame dit, maar ik ben ook vrij lame met electro techniek....
Verwijderd
Het duurste van de schakeling is het IC, dit kost ca 4.5 euro, voor de rest heb enkel een IC-voetje, weerstandje, een condensatortje en een trimpotje nodig, en een printplaatje natuurlijk.
De kosten voor een mono-uitvoering zullen op ca 8 euro komen.
Met montage en verzendkosten zit je dan op 10.
Maar de signaal en de voedingsdraadjes zul je er toch zelf op moeten solderen.
eh, je vergeet de ledjes. Blauwe led's zijn duur, het goedkoopste is volgens mij 1,34 euro, oftewel: 16 (als je 8 per kanaal neemt) * 1,34 = 21,44 euro.Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 09:55:
Het duurste van de schakeling is het IC, dit kost ca 4.5 euro, voor de rest heb enkel een IC-voetje, weerstandje, een condensatortje en een trimpotje nodig, en een printplaatje natuurlijk.
Verwijderd
vinhet echt vet maar hoe heb je dat presies aan gesloten... gewoon met een 3,5 mm jackplug in je sound kaart ? of... weet ik veel ik wil het ook hehe
echt vet vet vet:)
ben een DIE HARD elektro n00b
ben een DIE HARD elektro n00b
Verwijderd
eh, je vergeet de ledjes. Blauwe led's zijn duur, het goedkoopste is volgens mij 1,34 euro, oftewel: 16 (als je 8 per kanaal neemt) * 1,34 = 21,44 euro.
Ja, nu je 't zegt, vergeet ik maar voor het gemak, kan het dingetje vrij kostbaar maken
vinhet echt vet maar hoe heb je dat presies aan gesloten... gewoon met een 3,5 mm jackplug in je sound kaart ?
't is inderdaad de bedoeling dat er een lijnsignaal op komt, maar omdat er een trimpot aan de ingang zit, kan het signaal van de luidsprekers, om het zo maar even te zeggen, er ook op.
Ja, nu je 't zegt, vergeet ik maar voor het gemak, kan het dingetje vrij kostbaar maken
vinhet echt vet maar hoe heb je dat presies aan gesloten... gewoon met een 3,5 mm jackplug in je sound kaart ?
't is inderdaad de bedoeling dat er een lijnsignaal op komt, maar omdat er een trimpot aan de ingang zit, kan het signaal van de luidsprekers, om het zo maar even te zeggen, er ook op.
Verwijderd
snap er nog steeds ni8ks van hehe w8 wel tot mun buurman weer thuis komt die is die hard elektro man
hehe want dit wil ik ook
Verwijderd
oke, heb em nu op 12 V lopen
Aangesloten op line-out van sound-card
maar slechts 1 van de 2 mono vu meters doet het. De pin-layout van zo'n audio out is toch rechts/ground/ground/links?
Als ik het stekkertje omdraai doet de andere het wel en de ene weer niet
Bovendien verlies ik de lage tonen in m'n line-out naar m'n versterker.
RARARA
Aangesloten op line-out van sound-card
maar slechts 1 van de 2 mono vu meters doet het. De pin-layout van zo'n audio out is toch rechts/ground/ground/links?
Als ik het stekkertje omdraai doet de andere het wel en de ene weer niet
Bovendien verlies ik de lage tonen in m'n line-out naar m'n versterker.
RARARA
Ik heb een HDD VU kit van Melvine in m'n case zitten. Misschien dat je er ook maar es naar moet kijken 
fotootje:

De LEDjes gaan aan van het midden naar de buitenkant toe, best wel koel effect
meer info:
www.melvine.be
edit: Shit, ik had ff niet gezien dat het wel degelijk om een stereo VU meter gaat... meestal zijn het idd HDD VU meters die je tegenkomt
fotootje:

meer info:
www.melvine.be
edit: Shit, ik had ff niet gezien dat het wel degelijk om een stereo VU meter gaat... meestal zijn het idd HDD VU meters die je tegenkomt
FF voor de duidelijkheid, die trimpotmeter kan je er ook wel uithalen, want die staat toch continue op minimale weerstand.
Ik heb ff zitten testen, en pas bij een oversturing van 30dB (!) slaan alle 10 de LEDs uit. Normaal (dus tot een uitsturing van 0dB) branden er maximaal 7LEDs.
Vaak is audio output : L / GRND/ R / . (niks)
Ik heb ff zitten testen, en pas bij een oversturing van 30dB (!) slaan alle 10 de LEDs uit. Normaal (dus tot een uitsturing van 0dB) branden er maximaal 7LEDs.
Verwijderd
Die heb ik onlangs ook gekocht, echt leuk dingetje en werkt perfect!subsonik schreef op 16 augustus 2002 @ 18:45:
Ik heb een HDD VU kit van Melvine in m'n case zitten. Misschien dat je er ook maar es naar moet kijken
fotootje:
[afbeelding]
meer info:
www.melvine.be
Verwijderd
Die trimpot kan er inderdaad wel uit bij gebruik op lijnniveau, bij sterkere signalen is het wel handig.Bart_Banaan schreef op 16 augustus 2002 @ 18:47:
FF voor de duidelijkheid, die trimpotmeter kan je er ook wel uithalen, want die staat toch continue op minimale weerstand.
En het staat wel interessant, er zit al zo weinig op die print....
Verwijderd
oke goed arelax aant doen. Heb het net nog even bestudeerd. Ik wil em dus aansluiten op de line-out van m'n Xcard. Kijk ik bij de connector op de print, zie ik duidelijk RGGL staan. Zoals ik dus al dacht...
En zou dat missen van de bassen misschien kunnen komen doordat dat dingetje zoveel stroom neemt dat ie daar geen vermogen meer voor heeft ofzo?
iig goed arelax aant doen. Morgen nog even bij licht kijken en anders gaat ie in de verkoop...
En zou dat missen van de bassen misschien kunnen komen doordat dat dingetje zoveel stroom neemt dat ie daar geen vermogen meer voor heeft ofzo?
iig goed arelax aant doen. Morgen nog even bij licht kijken en anders gaat ie in de verkoop...
Het lijkt alsof de weerstand van het printje parallel over je uitgang staat, waardoor de werking van je out-kanaal erg slecht wordt.
Je kan natuurlijk ff proberen of het printje werkt als je hem op de line out van een gewone CD-speler (of cassettedeck of stereosetje of walkman) zet, als dat zo is, zal de parallele weerstand van het printje te veel zijn voor je geluidskaart.
Zet hem anders direct op de audio-out uitgang van je (interne-) CD-R, die geeft zijn signaal toch digitaal door via je IDE kabel.
Je kan natuurlijk ff proberen of het printje werkt als je hem op de line out van een gewone CD-speler (of cassettedeck of stereosetje of walkman) zet, als dat zo is, zal de parallele weerstand van het printje te veel zijn voor je geluidskaart.
Zet hem anders direct op de audio-out uitgang van je (interne-) CD-R, die geeft zijn signaal toch digitaal door via je IDE kabel.
Verwijderd
Als je een trimpot van 50k hebt gebruikt dan kan die parallelle weerstand nooit te laag zijn.
Ennu, Hermanator, check je mail effe...
Ennu, Hermanator, check je mail effe...
Verwijderd
Mijn uitgangssignaal uit mijn (onboard) geluidskaart is heel zwak. Zal dan niet de helft van de ledjes maar gaan branden? en kan ik die vu meter én de versterker aan één line out maken? want ik heb namelijk maar 1 line out.
Verwijderd
Als je signaal erg zwak is, gaan er maar weinig LEDjes branden ja.
Er branden nu al slechts 7 op lijnniveau, wat overigens heel normaal is.
Als een of meer van de laatste 3 LEDjes oplichten, duidt dat op oversturing, dus in normale gevallen lichten ze niet op.
Vumeter en versterker aan één line-out is niet bezwaarlijk gezien de hoogohmige ingang van de VU-meter.
Btw ben al bezig geweest met het ontwerpen van een printlayout van de audioVUmeter met een versterkertrapje, dus dan is ie met het trimpotje af te regelen op uitsturing van alle 10 LEDs, iets wat de meeste mensen toch willen zien.
Btw, VU staat voor Volume Unit, en een VUmeter is bedoeld om het signaalniveau weer te geven zonder op pieken te reageren, een regel waar geen enkele VUmeter zich aan houdt...
Er branden nu al slechts 7 op lijnniveau, wat overigens heel normaal is.
Als een of meer van de laatste 3 LEDjes oplichten, duidt dat op oversturing, dus in normale gevallen lichten ze niet op.
Vumeter en versterker aan één line-out is niet bezwaarlijk gezien de hoogohmige ingang van de VU-meter.
Btw ben al bezig geweest met het ontwerpen van een printlayout van de audioVUmeter met een versterkertrapje, dus dan is ie met het trimpotje af te regelen op uitsturing van alle 10 LEDs, iets wat de meeste mensen toch willen zien.
Btw, VU staat voor Volume Unit, en een VUmeter is bedoeld om het signaalniveau weer te geven zonder op pieken te reageren, een regel waar geen enkele VUmeter zich aan houdt...
Verwijderd
ik w8 nog op mijn printje. Hint Hint G_Shock 
alles ligt klaar
http://members1.chello.nl/j.pluigers/vu2.jpg
ff zo anders is het layout vernacheling
alles ligt klaar
http://members1.chello.nl/j.pluigers/vu2.jpg
ff zo anders is het layout vernacheling

Kijk hier eens, ik lees net ([rml][ El] Online leds en elco's bestellen[/rml]) dat de verzendkosten ook maar 4 dollar zijn! En de levering is snel.
Hé... ik heb dus gewoon een soundkaart met een normale uitgang.. Zo'n groene..
Hoe kan ik daar de stereo VU meter aan hangeN???
Hoe kan ik daar de stereo VU meter aan hangeN???
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
hoe zien die eruit??
Moet ik dan een splitter erop doen, en dan de kabel weer naar binnen doen..?
Moet ik dan een splitter erop doen, en dan de kabel weer naar binnen doen..?
Verwijderd
Mooi! als je daar mee klaar bent, mail mij plz :-)Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 23:47:
jah...dat gaat me pa ook doen..
Verwijderd
wat gaat je pa ookdoen?Burning_Tyre schreef op 13 september 2002 @ 23:02:
jah...dat gaat me pa ook doen..
Vu meter in de auto maken.... 2x 10 leds... (blauw)
Moet ook maar eens met de mijne aan de gang:P
Heb 'm al gesoldeert alleen en paar leds branden constant en de rest brand niet.
Had denk ik niet voor 1mm luidsprekerkabels moeten kiezen
Heb 'm al gesoldeert alleen en paar leds branden constant en de rest brand niet.
Had denk ik niet voor 1mm luidsprekerkabels moeten kiezen
Ik heb nu dit in mijn lijstje staan, klopt het dat ik de juiste spulletjes heb besteld? Hoe zit dat met die weerstand? Wat voor een moet ik nemen voor die van de OP?
LM3915N LM3915N - 3dB Steps Bar-Graph Disp. Dr. $ 1.75 $ 1.75
C0022U16T 2.2uF 16V Tantalum Capacitors $ 0.20 $ 0.20
LED5B Blue 5mm Round LED $ 0.35 $ 0.35
LM3915N LM3915N - 3dB Steps Bar-Graph Disp. Dr. $ 1.75 $ 1.75
C0022U16T 2.2uF 16V Tantalum Capacitors $ 0.20 $ 0.20
LED5B Blue 5mm Round LED $ 0.35 $ 0.35
Verwijderd
Maar als ik die extra aansluiting nie op de soundblaster heb zitten. Ik heb namelijk een pci64 van creative maar kan ik dan op de kabel die naar de boxen loopt een aftakking maken of hoe gaat dha
ik ben nog een n00b dus ...
Verwijderd
Je hoeft geen extra uitgang, het lijnsignaal van je soundkaart naar je boxjes of whatever kun je splitsen.
er moeten dus 4 draadjes op mijn VU meter. Komen die allemaal uit 1 uitgang?
Links + en -
Rechts + en - toch???
Links + en -
Rechts + en - toch???
hoe duur ben je nou uiteindelijk uit??
ik vind het er op de video iig mastahblastah uitzien... maar 20 keer 2 euro per blauw ledje is ook een mastahblastah inslag in mn knip
ik vind het er op de video iig mastahblastah uitzien... maar 20 keer 2 euro per blauw ledje is ook een mastahblastah inslag in mn knip
Maar daar zit dan toch wel een verlies op voor het signaal naar je boxen ? Ennuh dat printje van jou exter loop die op 5 of 12 volt ? ik heb hem geprobeerd op 5 volt, en hij deede het heel zwak. of zit het probleem in mn soundkaart, of de verlngde draden ? Misschien de waarde van de condensator verhogen?Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 15:44:
Je hoeft geen extra uitgang, het lijnsignaal van je soundkaart naar je boxjes of whatever kun je splitsen.
Verwijderd
Oke nog een vraagje, waar moet ik die ingang op aan sluiten, ik bedoel dan de 3.5 jackplug die naar de soundkaart gaat. Ik heb een splitser gekocht. Moet ik dan dat kabeltje naar de onderste langen leiden of naar een van de kortere pootjes aan de plug. Of nog beter. welke van de voorste drie stukken moet ik hebben voor de shit te laten werken want nu brand alleen ng maar de onderste fel en de tweede vrij weinig. HELP
Verwijderd
Je kunt hem op 5V laten draaien, maar om de lEDjes feller te laten oplichten moet je het weerstandje R1 verkleinen naar 390 Ohm oid.fleppuhstein schreef op 14 september 2002 @ 16:29:
[...]
Maar daar zit dan toch wel een verlies op voor het signaal naar je boxen ? Ennuh dat printje van jou exter loop die op 5 of 12 volt ? ik heb hem geprobeerd op 5 volt, en hij deede het heel zwak. of zit het probleem in mn soundkaart, of de verlngde draden ? Misschien de waarde van de condensator verhogen?
Volgens de datasheet van de fabrikant moet je Rx gebruiken om de dissipatie van het IC binnen de perken te houden als je een voedingsspanning van hoger dan 7V toepast, maar in de praktijk valt dat nogal mee.
Ik ben vanmiddag bezig geweest met de audioVUmeter en zolang draait ie al op 12V en een 390 Ohm weerstandje voor R1 en met blauwe LEDs.
'k heb er een transistorversterkertrapje voor gezet zodat je nu met gemak alle 10 LEDs kunt uitsturen.
Het IC wordt lang niet zo heet als ik had gedacht en de weerstanden Rx kunnen wat mij betereft achterwege blijven.
Het ingangssignaal heb ik afgenomen van de lijnuitgang van een portable CD speler, koptelefoontje op en met of zonder VUmeter was geen verschil in volume te horen.
Als het goed is heeft je splitter 1 male jackpug en twee female.
Die male prik je in je soundkaart en dan houd je 1 female over voor je boxjes en 1 voor je VUmeter.
Dan heb je 2 geisoleerde signaaldraadjes en 1 massa om de VUmeter op aan te sluiten.
Exter, tot die splitter kan ik je volgen.
Op mijn VU meter zitten dus 4 pennetjes waar draadjes van het signaal aan moeten.
Jij zegt 2 geisoleerde draden en 1 massa, wat dat is weet ik niet.. maar dat zijn geen 4 draadjes voor op me VU meter... En met zo'n female gat, hoe moet ik daar draadjes aan maken?
Op mijn VU meter zitten dus 4 pennetjes waar draadjes van het signaal aan moeten.
Jij zegt 2 geisoleerde draden en 1 massa, wat dat is weet ik niet.. maar dat zijn geen 4 draadjes voor op me VU meter... En met zo'n female gat, hoe moet ik daar draadjes aan maken?
Verwijderd
Op je VUmeter zitten 4 pennetjes, 2 voor het signaal en 2 massa (minpool van de voeding).
Als je VUmeter en de signaalbron beide op dezelfde voeding zitten, hoef je die 2 massapennen niet eens te gebruiken, blijven er dus maar 2 signaalaansluitingen over.
In een female aansluitdeel past een male jackplug, je weet wel, mannetje en vrouwtje, toch...
Als je VUmeter en de signaalbron beide op dezelfde voeding zitten, hoef je die 2 massapennen niet eens te gebruiken, blijven er dus maar 2 signaalaansluitingen over.
In een female aansluitdeel past een male jackplug, je weet wel, mannetje en vrouwtje, toch...
moeten er eigenlijk voorschakelweerstanden voor de LED of moet er op de ingang van spanning een voorschakelweerstand om die op 12v te laten werken?
Werkt mijne nou op 5 of 12 volt, exter?
Verwijderd
Die van jou kan op 5V, werkt ook op 12V, alleen wordt het IC dan wat warmer, maar hij zal er niet aan overlijden, 'k heb dat allemaal uitgebreid getest.
In de datasheet staat dat er een weerstand voor de LEDs moet komen bij voedingsspanning vanaf 7V, maar in de praktijk is dat niet eens nodig.
Een mooie combinatie is een Ub van 12V en een voorschakelweerstand van 15 Ohm.
R1 is dan 390 Ohm.
De stroom door de LEDjes is dan 12 mA en over het weerstandje valt dan 2V als alle LEDs worden uitgestuurd. In de praktijk gebeurt dat niet en zullen er maximaal 8 LEDs oplichten bij een signaal op lijnniveau, per slot van rekening is het een VUmeter, en als de laatste 2 LEDjes aangaan geeft dit oversturing aan.
Het vermogen dat in het weerstandje gedissipeerd wordt is dan 216 mW, dus een 0.25W typje can do the job.
'k heb nu btw ook uitvoeringen met transistorvoorversterkertrapje, kun je alle 10 LEDs uitsturen.
In de datasheet staat dat er een weerstand voor de LEDs moet komen bij voedingsspanning vanaf 7V, maar in de praktijk is dat niet eens nodig.
Een mooie combinatie is een Ub van 12V en een voorschakelweerstand van 15 Ohm.
R1 is dan 390 Ohm.
De stroom door de LEDjes is dan 12 mA en over het weerstandje valt dan 2V als alle LEDs worden uitgestuurd. In de praktijk gebeurt dat niet en zullen er maximaal 8 LEDs oplichten bij een signaal op lijnniveau, per slot van rekening is het een VUmeter, en als de laatste 2 LEDjes aangaan geeft dit oversturing aan.
Het vermogen dat in het weerstandje gedissipeerd wordt is dan 216 mW, dus een 0.25W typje can do the job.
'k heb nu btw ook uitvoeringen met transistorvoorversterkertrapje, kun je alle 10 LEDs uitsturen.
Verwijderd
Dit is em dan, nu kunnen met gemak alle 10 LEDs worden uitgestuurd.
Versterkertrapje kan gewoon voor de LM 3915 .
Versterkertrapje kan gewoon voor de LM 3915 .
Sorry voor deze hele harde trap, maar heb je toevallig een filmpie of foto's van je printje?
op www.ccmod.com is van de week een tutorial geschreven.ajampaniki schreef op 26 september 2002 @ 16:35:
Sorry voor deze hele harde trap, maar heb je toevallig een filmpie of foto's van je printje?
Verwijderd
Helaas ..
op www.ccmod.com is van de week een tutorial geschreven
Niet van de audioVUmeter met versterkertrap..
Helaas ..
Nee dat niet, maar exter dat probleem met dat verlies van geluid ? enige idee war dat aan kan liggen ? komt het doordat ik onboard sound heb ? ken ik niet die aansluiting op mn mobo gebruiken van de aux ?Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 18:14:
Helaas ..
knopje voor is?