Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Blue Led VU-Meter

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik ze ontdekt heb ben ik helemaal verslaafd aan blauwe leds. Na het modden van m'n cd-rom spelers, tape unit en netwerkkaart heb ik besloten om stereo vu-meters te bouwen met blauwe leds. :9~

Het resultaat is te aanschouwen op:

http://www.pook.nl/vu-meter

deze VU Meter is gebouwd naar aanleiding van het technisch schema van een LM3915N ic.

meer info volgt nog. |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2002 11:14 . Reden: Jullie trokken teveel bandbreedte :) ]

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 13:33
Hoe werkt dat dan? met een microfoon? :? (/me is n00b in vu-meters ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Het hele geval (printplaatje van 5cm X 8 CM) zit aan de line-out aangesloten op de geluidskaart. Deze geluidskaart (Terratec Six Pack 5.1) heeft intern ook nog line-out connectors zitten. De VU-Meter is met een standaard audiokabel van een CD-Rom speler verbonden met de geluidskaart.

Verwijderd

Dat is een lekker simpel ding, een IC,een elco en een weerstand.

Verwijderd

Kei gaaf man Harikiri, ziet er zeer tof uit

Verwijderd

Topicstarter
Thnx :)

Verwijderd

Jammer dat die ICtjes wat aan de dure kant zijn...

Verwijderd

toppie alleen die zwerver is klote traag

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 17:54
leuk gemaakt heb er ook nog een paar liggen weet aleen nog niet wat er mee te gaan doen :) zoals nog meer dingen die ik afgelopen jaar gemaakt hebt maar ja het is leuk om bezig te zijn en weer wat leuks te maken waar je achteraf van denkt van gho wat is hier het nut van. maar heb je heel leuk gedaan ga je hem nu ook inbouwen in je pc ?? of zo ??

Verwijderd

Topicstarter
Die server staat bij mij thuis en ik ben ook flink aan het downen, dat is de reden dat t zo traag is. O-)

Eneh die IC's kosten nog geen euro per stuk....De blauwe led's zijn 't duurste :'(

'T hele spul komt voorin in m'n PC Case te zitten, maar daarvoor moet ik eerst ff met de dremel aan de slag :)

Wanneer dat gebeurd is zijn bijna alle led's in m'n PC vervangen door blauwe...
Er zit nog 1 rode op m'n mobo en die laat ik lekker zitten, verder is alles vervangen!

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Maar wat vu metert ie dan ? Jij hebt hem aan de cd-rom speler geluidsoutput hangen. Dus het is een metertje voor het volume die gaat bewegen als een equalizer als je iets afspeelt met je cd-romspeler ?

Just guessing

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• D-Jay
  • Niet online

D-Jay

LMFD!

ik vind het er vetjes uit zien Harikiri !

Verwijderd

Topicstarter
/I quote
Het hele geval (printplaatje van 5cm X 8 CM) zit aan de line-out aangesloten op de geluidskaart.
/I quote

Met andere woorden de vu-meter hangt aan de aansluiting waar je normaal je speakerset aan hangt. Dus al het geluid wat door je geluidskaart geproduceerd wordt wordt naar je speakers gestuurd, en parallel daaraan naar de vu-meter. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 00:35:

Eneh die IC's kosten nog geen euro per stuk....De blauwe led's zijn 't duurste :'(
Mag jij mij vertellen waar je die haalt, de LM3914 en de 3915 kosten bij de meeste zaken 4.5 euro.

Verwijderd

Topicstarter
www.conrad.nl ga maar eens kijken

Verwijderd

Dan snap ik 1 ding niet, al die tweakers die de HD-VUmeter hebben gemaakt en de LM3914 bij Conrad hebben gekocht liepen te klagen dat dat ding zo duur was.
10 jaar geleden betaalde ik voor dit IC al 8 piek.
En op die vreselijke site van Conrad kan ik em zowiezo niet vinden.

• Tranquility
  • Laatst online: 01:13
Ik heb twee jaar geleden mijn Nokia 5110 een keer van blauwe led's voorzien. Wat een pokkewerk! Een gepriegel was me dat zeg!
Maar het staat wel leuk in mijn Golf IV met blauwe dashboardverlichting. Blauwe led's zijn inderdaad het mooist, groen het lelijkst. Ik heb dan ook de groene led's in mijn blauwe Chieftec Dragon bigtowerkast vervangen voor een blauwe en rode. Blauw en rood staat mooi bij elkaar, net zoals bij VW B)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

JazzySOB schreef op 04 augustus 2002 @ 02:25:
Ik heb twee jaar geleden mijn Nokia 5110 een keer van blauwe led's voorzien. Wat een pokkewerk! Een gepriegel was me dat zeg!
Maar het staat wel leuk in mijn Golf IV met blauwe dashboardverlichting. Blauwe led's zijn inderdaad het mooist, groen het lelijkst. Ik heb dan ook de groene led's in mijn blauwe Chieftec Dragon bigtowerkast vervangen voor een blauwe en rode. Blauw en rood staat mooi bij elkaar, net zoals bij VW B)
maar das ook smd toch???

uhme, maybe is kijken op de duitse site van conrad: www.conrad.de er schijnt daaro meer te staan...

Electronics development

Verwijderd

Ja hoor, 'k hem em gevonden en terwijl de LM3914 6.62 euro kost , staat de LM3915 er voor 0.66 euro.
Bij Conrad Nederland
Bestelnr 176613-89

• 3lmowww

3lmowww

edit:

pas op he! bestelprijzen zijn bij conrad zo goed als altijd anders dan catalogusprijzen!

Electronics development

Verwijderd

Hoe bedoel je, als ik ICs voor 0.66 per stuk bestel bij Conrad, moet ik dan meer betalen?

Verwijderd

Wow, ziet er vet uit, kan je wat extra info geven, kan ik em inbouwen in m'n koffermodje (voordat ik em op mini-itx.com post :) )

Wij willen schema's!! :P

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2002 03:43 . Reden: je moet wat he :9 ]

Verwijderd

wauw, errug mooi, blauwe ledjes is echt rulerend, alleen die op je mobo moet eigenlijk nog wel he voor de finishing touch! :)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil best t een en ander modden, maar op m'n mobo ga ik niet solderen, misschien toch net iets te bang dat er wat mis gaat, bovendien krijg je t nooit echt mooi, want 't is allemaal SMD spul. :?

Ik zal vanmiddag t schema erbij zetten zoals ik t heb gemaakt, dit wijkt iets af van het technisch document wat erbij staat, maar werkt verder prima zoals je ziet :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb t URL ff snel veranderd ivm met een hogere bandbreedte, ik hield zelf bijna nix meer over ;)

De films staan nu op:

http://www.pook.nl/vu-meter

Verwijderd

mooi gedaan. :)

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 02:57:
Hoe bedoel je, als ik ICs voor 0.66 per stuk bestel bij Conrad, moet ik dan meer betalen?
ik bedoel:
als je ze in de online catalogus ziet staan voor 0,66, moet je eerst ff chekken op et bestelformulier, bij mij was een of ander ic`tje ineens 5 euro duurder...

da was een a/d convertortje, met bcd uitgangen, ik kan zo gauw niet op et type komen...

edit: enneh, waat is het verschil tussen 3914 en 3915???
en kan je jouw schema ook posten???

Electronics development

Verwijderd

woooi dat ding ziet er stroer uit die kan je dus ook aan je dicsman hangen of aan je line out van je hifi set. ik wil er zelf een bouwen aleen het shema staat niet op je site en de ic spec doen het ook niet.

Verwijderd

3lmowww vroeg
edit: enneh, waat is het verschil tussen 3914 en 3915???
en kan je jouw schema ook posten???

De LM3914 is een lineaire LED-driver en de LM3915 is z'n logaritmische broertje.

't is een eenvoudig schemaatje van Circuitsonline ik heb 'm alleen aangepast door een trimpotje in de line-in te zetten, valt er toch nog iets te regelen.

• 3lmowww

3lmowww

edit:

wat voor potje?? hoe groot ongeveer??

3lmowwW zet z`n soldeerbout weer aan...

Electronics development

Verwijderd

50k trimpotje over de ingang en dan de loper op pen 5 van het IC.

Maar eh, goed dat je 't even zegt, kijk maar eens wat de prijs is als je ze bestelt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/prijs%20LM3915.png

• 3lmowww

3lmowww

edit:

zoiets dacht ik al...
Dankje

enne der is ook nog een pin, en dan kan je van balk modus naar piekmodus schakelen...

Electronics development

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19
als ik bij Conrad kijk, kost dat IC geen 0.66 maar 3.91 euro ?!?

[edit]
Dat is in de catalogus EN online zo....

• 3lmowww

3lmowww

edit:

in bar mode moet pin 9 aan de massa, en ik ga maybe eens kijken, als ik em in dot zet, of ik em een staart kan geven...

Electronics development

Verwijderd

Cutebritney schreef op 04 augustus 2002 @ 11:59:
als ik bij Conrad kijk, kost dat IC geen 0.66 maar 3.91 euro ?!?

[edit]
Dat is in de catalogus EN online zo....
Dacht ut niet...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/prijsLM3915066.png

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 01:27

Brazza

Byte me!

super kewl die vu meter. Is een keer wat anders als een HDD meter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 09:27:
ik wil best t een en ander modden, maar op m'n mobo ga ik niet solderen, misschien toch net iets te bang dat er wat mis gaat, bovendien krijg je t nooit echt mooi, want 't is allemaal SMD spul. :?

Ik zal vanmiddag t schema erbij zetten zoals ik t heb gemaakt, dit wijkt iets af van het technisch document wat erbij staat, maar werkt verder prima zoals je ziet :P
Ja het is middag, waar blijven die schemas? de soldeerbout is al warm >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 12:25:
[...]

Ja het is middag, waar blijven die schemas? de soldeerbout is al warm >:)
circuitsonline

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2002 12:31 . Reden: typo ]

• Xandrios
eem:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/ic.JPG

[edit]
vreemd, in de prijslijst is ie idd 60 cent....
Als je besteld is ie 3 euro nogwat :{

• 3lmowww

3lmowww

edit:

mm, hij werkt niet echt...
als ik em aangesloten heb op 12V, branden alle ledjes heel flauw (niet aangesloten), als ik em wel aansluit is alles uit :?
en hij geeft helemaal nix aan...

iemand een id???
moet ik em gaan scheiden met een optocoupler ofzo???

Electronics development

Verwijderd

Tja, wat moet je er van zeggen, componenten zitten er niet in, behalve die weerstand en een elco.
Als je alles goed hebt aangesloten en er is niks stuk zou die het gewoon moeten doen.
'k had voor iemand een PCBtje gemaakt voor hetzelfde ding en die mailde gisteren nog dat ie het zo goed deed....

Verwijderd

Topicstarter
krijgen jullie die schema's niet te zien? Vreemd, ik namelijk wel en als ik naar de source op de pagina kijk is d'r ook nix mis mee... laat t ff weten aub

Verwijderd

hoeveel kosten die blauwe led's eigenlijk?> ... filmpjes zien er wel kewl uit

't zou wel kewl zijn als je die in je boxen zou kunnen inbouwen...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2002 21:50 . Reden: additional comment ]

Verwijderd

Ik heb toevallig ook afgelopen week het zelfde schematje gebouwd. Is een leuk dingetje. Zeker mat van die blauwe ledjes. Moet ik ook maar eens gaan halen.

Nu heb ik alleen het probleem dat bij mij het 4e ledje altijd uit blijft en het 9e ledje in dot modus continu blijft branden :?
(ledjes zitten in de goede richting en zijn niet kapot)

• Verdicampo
  • Laatst online: 21:22

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de leds op www.conrad.nl besteld en ik betaalde uiteindelijk iets van 0,75 euro per led, excl verzendkosten etc. Dit zijn dan wel 3mm leds.

Verwijderd

Ja, dat zei je van die ICs ook, die kosten bij Conrad ook bijna 4 euro...

Verwijderd

is conrad dan gewoon zo duur? ... waar zijn componenten eigenlijk 't goedkoopst?

... ik haal ze tot nu toe telkens bij stuut&bruin

• Xavier
  • Niet online
Die blauwe ledjes kosten 91 cent de stuk.
Bij 25 of meer kosten ze 75 centen.

Verwijderd

Is er hier iemand die in belgië woont die al iets heeft besteld bij conrad? Zou je mij eens kunnen zeggen hoeveel de verzendingskosten ongeveer zijn voor geen al te grote zaken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:35:
Ja, dat zei je van die ICs ook, die kosten bij Conrad ook bijna 4 euro...
Ik heb gisteren 64 led's besteld a 0,75 euro per led. :9

Maar als je hiermee doelt op de informatie die ik heb verstrekt betreffende de IC's, daar kon ik ook niks aan doen, dan moeten we bij Conrad aan de bel trekken, want die geven verkeerde infomatie op die wel erg misleidend is. })

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 12:58:
Is er hier iemand die in belgië woont die al iets heeft besteld bij conrad? Zou je mij eens kunnen zeggen hoeveel de verzendingskosten ongeveer zijn voor geen al te grote zaken.
hangt er van af voor hoeveel geld je bestelt ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 11:58:
is conrad dan gewoon zo duur? ... waar zijn componenten eigenlijk 't goedkoopst?

... ik haal ze tot nu toe telkens bij stuut&bruin
Ik haalde net 2 x LM3915 bij de electroboer in Leeuwarden (voor ene B.B.) en daar kosten ze 4,25 euro per stuk. De LM3914 kost daar 4,5 euro.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Cutebritney schreef op 04 augustus 2002 @ 12:35:
[...]

eem:

afbeelding

[edit]
vreemd, in de prijslijst is ie idd 60 cent....
Als je besteld is ie 3 euro nogwat :{
Jij wil de 1915 bestellen ipv de 1914 8)7 :+

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

SlinkingAnt schreef op 05 augustus 2002 @ 17:36:
[...]
Jij wil de 1915 bestellen ipv de 1914 8)7 :+
:? Beats me...

Verwijderd

TEST sorry maar het moest ff :D

Verwijderd

Woei, looks nice dude

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 17:19:
[...]

Ik haalde net 2 x LM3915 bij de electroboer in Leeuwarden (voor ene B.B.) en daar kosten ze 4,25 euro per stuk. De LM3914 kost daar 4,5 euro.
welke zaak?? in ljouwert zitten er 3...

Electronics development

Verwijderd

Boonstra Electronicahuis....

Verwijderd

Topicstarter
Thnx 4 the compliments :)

• 3lmowww

3lmowww

edit:

da`s echt de beste zaak die ik ken... daar heb ik echt alles geleerd van hun...

maareh, die VU meter, ik had er een 3914 inzitten, die deed et niet, nu een 3915 en die doet et perfectos...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
3914 is ook geen logaritmische comparator, maar een lineaire, dat is de reden waarom t niet goed (lees: niet) werkte

Verwijderd

gaaf gedaan maar hoe heet dat nummer dat je bij die eerste WMV afspeelt :) ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 21:22:
3914 is ook geen logaritmische comparator, maar een lineaire, dat is de reden waarom t niet goed (lees: niet) werkte
dus als je een audio signaal wil weergeven op een rij LED's moet je de 3915 hebben?

Verwijderd

Een LM3914 zal net zo goed in de schakeling werken, alleen een VUmeter hoort een logaritmische schaal te hebben, niet een lineaire.

Ik heb die VUmeter hier momenteel draaien op een audio-signaal, maar ik kan niet zeggen dat ik er nou zo van gecharmeerd ben.
Een VUmeter hoort een vertraging te hebben, anders filkkeren de LEDs te zenuwachtig.
Bij dit IC is er voor zover ik kan zien geen mogelijkheid om dat te verwezenlijken.
Zal eens een datasheet zoeken.

[edit]
Nee, geen mogelijkheid, jammer...

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

/me : ik vind 'm gaaf gemaakt moet ik zeggen!!! is dat nou moeilijk om te doen, want ik wil er ook eentje aan de zijkant van m'n kast maken :D

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Heeft Harikiri mischien nog wat vrije tijd over om een zooi van die VU metertjes te maken :D

• 3lmowww

3lmowww

edit:

okeee... wie is gdegene die een heel matrix led`s aan gaat sturen??? voor elke paar honderd Hz een metertje :9~

Electronics development

• Xandrios
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 10:47:
Een LM3914 zal net zo goed in de schakeling werken, alleen een VUmeter hoort een logaritmische schaal te hebben, niet een lineaire.

Ik heb die VUmeter hier momenteel draaien op een audio-signaal, maar ik kan niet zeggen dat ik er nou zo van gecharmeerd ben.
Een VUmeter hoort een vertraging te hebben, anders filkkeren de LEDs te zenuwachtig.
Bij dit IC is er voor zover ik kan zien geen mogelijkheid om dat te verwezenlijken.
Zal eens een datasheet zoeken.

[edit]
Nee, geen mogelijkheid, jammer...
Is dit niet te verhelpen door een kleine condesator bij elk ledje te plaatsen?
Dan zal elk ledje iets langer blijven branden, ook als de spanning van het IC eigenlijk al weg is :)

• 3lmowww

3lmowww

edit:

of een condensatortje bij de ingang ed??? moet er alleen iets meer nog bij...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Mij lijkt het zo dat als je in plaats van een 2,2Mu Tantaal condensator een zwaardere plaats je vanzelf een vertraging inbouwt...Ik kan met natuurlijk vergissen,maar probeer t ff

• 3lmowww

3lmowww

edit:

neehoor...
dit condensatortje is als je een goeie voeding heb, niet eens nodig, werkt als stabilisatortje voor de spanning...

je zou em dan tussen pin 5 en massa (denkik) moeten zetten...

Electronics development

Verwijderd

3lmowww schreef op 06 augustus 2002 @ 13:14:
neehoor...
dit condensatortje is als je een goeie voeding heb, niet eens nodig, werkt als stabilisatortje voor de spanning...

je zou em dan tussen pin 5 en massa (denkik) moeten zetten...
Die elco is inderdaad voor extra stabilisatie en heeft niks met vertraging te maken, het ding zit immers over de voedingslijn.

Een condensator bij een LED plaatsen zal ook niks opleveren omdat de LEDs met hun kathode aan het IC liggen en bovendien stroomgestuurd zijn.

Op pen 5 heeft ie ook niks te zoeken want daar wordt een wisselspanning aangeboden en als je daar een elco zet, wordt het ingangssignaal kortgesloten.

Je ziet wel, niet veel mogelijkheden.

De enige mogelijkheid m.i is om het signaal eerst wat te versterken, dan gelijk te richten en dan te bufferen.
Dan heb je dus wel een vertraging.

Maar daar wordt alles wel duur van, het IC is al niet goedkoop, er moet een PCBtje komen, dan nog die extra's en tenslotte moet alles 2 x als je stereo wilt.

Dan hebben we het nog niet eens over 20 blauwe LEDs.

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-11 14:00
Afbeeldingslocatie: http://www.pook.nl/vu-meter/vu-meter-schema.GIF

wat houd dat zig-zag tekentje in??? /\/\/ tussen ref out en ref ADJ

www.debrasserie.nl

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

esvier schreef op 06 augustus 2002 @ 18:25:
afbeelding

wat houd dat zig-zag tekentje in??? /\/\/ tussen ref out en ref ADJ
Weerstand.

• Mafioso
  • Laatst online: 18:50
Ziet er mooi uit !!, maar 1 ding : OMFG wat een extreeme bagger muziek beluister je daar.

Verwijderd

die output waaraan moet ie dan :D?

• Xandrios
3lmowww schreef op 06 augustus 2002 @ 12:17:
of een condensatortje bij de ingang ed??? moet er alleen iets meer nog bij...
dat zou ik niet doen, je verneukt er de muziek mee....aangezien hetzelfde signaal ook naar de versterker / boxen gaat....
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 14:30:
[...]

Die elco is inderdaad voor extra stabilisatie en heeft niks met vertraging te maken, het ding zit immers over de voedingslijn.

Een condensator bij een LED plaatsen zal ook niks opleveren omdat de LEDs met hun kathode aan het IC liggen en bovendien stroomgestuurd zijn.

Op pen 5 heeft ie ook niks te zoeken want daar wordt een wisselspanning aangeboden en als je daar een elco zet, wordt het ingangssignaal kortgesloten.

Je ziet wel, niet veel mogelijkheden.

De enige mogelijkheid m.i is om het signaal eerst wat te versterken, dan gelijk te richten en dan te bufferen.
Dan heb je dus wel een vertraging.

Maar daar wordt alles wel duur van, het IC is al niet goedkoop, er moet een PCBtje komen, dan nog die extra's en tenslotte moet alles 2 x als je stereo wilt.

Dan hebben we het nog niet eens over 20 blauwe LEDs.
Zet hem direct over de led heen.....dat zou toch moeten werken :? :?

Verwijderd

Het ding heeft helemaal geen output, het is een IC met 10 LEDs op 10 uitgangen.

En nee, een elco over de LED heen zetten heeft geen zin, de lading kan niet aan het LEDje worden afgegeven omdat het verschil in spanning tussen geleiden en niet geleiden te klein is.

Ik hou het op een ééntransistorversterkertrapje, gelijkrichting en dan kun je, net als met de HDVUmeter met de LM3914, een vertraging bewerkstelligen met een Ctje.

• esvier
Weerstand.
uhmm... ik ben een ongelovelijke Noob op dit gebied, dus ik heb gewoon die tekening laten zien aan de electroboer en die gaf me toen maar 1 weerstandje mee.

maaru, als jij zegt dat dat tekentje een weerstand is dan heb ik er dus 2 nodig. ofniet???

www.debrasserie.nl

• Xandrios
esvier schreef op 06 augustus 2002 @ 19:11:
[...]

uhmm... ik ben een ongelovelijke Noob op dit gebied, dus ik heb gewoon die tekening laten zien aan de electroboer en die gaf me toen maar 1 weerstandje mee.

maaru, als jij zegt dat dat tekentje een weerstand is dan heb ik er dus 2 nodig. ofniet???
:?
er staat er tochmaar 1 getekend ??
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 18:58:
Het ding heeft helemaal geen output, het is een IC met 10 LEDs op 10 uitgangen.

En nee, een elco over de LED heen zetten heeft geen zin, de lading kan niet aan het LEDje worden afgegeven omdat het verschil in spanning tussen geleiden en niet geleiden te klein is.

Ik hou het op een ééntransistorversterkertrapje, gelijkrichting en dan kun je, net als met de HDVUmeter met de LM3914, een vertraging bewerkstelligen met een Ctje.
Op die fiets...ja, dat zou kunnen....
't wordt wel een wat groter printje, meer werk, en een stuk meer ¤¤, als je bij elke uitgang een transistor gaat zetten ;)

• esvier
wat houd dat zig-zag tekentje dan in, tussen ref out en ref ADJ

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Die versterkertrap komt dan aan de ingang te zitten, niet voor de LEDs.
't is eigenlijk alleen maar om het spanningsverlies over een gelijkrichtdiode te compenseren.
Je hebt per LM3915 dus maar 1 tor nodig.

Die LM3914 en LM3915 zijn btw onderhand ook al stokoud, ik kocht ze 15 jaar geleden al.
Er zou toch iets beters te vinden moeten zijn, met wat meer mogelijkheden.
Die LM 3914 daar kun je nog wel leuke dingen mee doen, maar de LM3915 vind ik vreselijk beperkt en ook nog duur.

Verwijderd

hey, ik heb inmiddels ook een VU-meter in elkaar gesoldeerd, maar als ik hem op DOT display zet, dan geeftie een zwakke bar aan (die reageert op het geluid, en ledje 9 brand fel ... weet iemand waar dit aan kan liggen?

Verwijderd

Ja, merkwaardig dat doet ie bij mij ook, in bar-mode doet ie het goed.

Een zig-zag tekentje is het amerikaanse symbool voor een weerstandje, Esvier.

Misschien het ingangssignaal gelijkrichten met een germaniumdiode en dan bufferen met een elco.
'k heb hier geen germaniumdiodes.

Verwijderd

Ziet er echt erg vetjes uit, jammer dat ik de ballen verstand niet heb van dat PCB

Verwijderd

connect this lead whit your sound kaart... ja waar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 20:21:
connect this lead whit your sound kaart... ja waar?
Gewoon, line-out...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 20:14:
Ja, merkwaardig dat doet ie bij mij ook, in bar-mode doet ie het goed.
ik denk dat ik 't al een beetje gefixt heb, jij hebt zeker ook die Pin 9 (mode) schakelend tussen 0V en V+?? ... in de datasheet staat datie voor DOT mode open moet blijven hangen.

ik heb nu ff snel gekeken, en lijkt het te doen in dot mode, maar 'k kijk er morgen nog ff naar.

• Taliesin
  • Laatst online: 07-10-2022
Weet iemand of er ergens een (bij voorkeur NL) site waar simpele led effecten op staan voor noobs die bijna niks van elektronica afweten zoals ik ?

Verwijderd

circuitsonline al geprobeerd?

• esvier
oke, i need help

in dat schema overzicht staat tussen pin 7 en 8 een zig zag lijntje ok ?
het probleem is dat ik niet weet wat dat nou precies inhoud :?

dus kan iemand me dat vertellen of gewoon een foto van het geheel geven ??
( waar het overzichtelijk op staat )

en verder nog waar die streepjes aan het eind van pin 2, 4 en 9 te bevestigen zijn..

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Die streepjes aan het eind van pin 2,4,9 betekent massa, de min van de voeding dus.
De pinnen 2, 4 en 9 liggen dus aan massa.

Het zigzag lijntje tussen pin 7 en 8 is het symbool voor een weerstandje.
Tussen pin 7 en 8 zit dus een weerstandje.

[edit]
eigenlijk staat er het verkeerde symbooltje, de streepjes aan het eind van de pinnen 2, 4 en 9 is het symbooltje voor aarde.
Hoop niet dat ik je zo in de war maak.

• esvier
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 21:34:
Die streepjes aan het eind van pin 2,4,9 betekent massa, de min van de voeding dus.
De pinnen 2, 4 en 9 liggen dus aan massa.

Het zigzag lijntje tussen pin 7 en 8 is het symbool voor een weerstandje.
Tussen pin 7 en 8 zit dus een weerstandje.
oke... een weerstandje dus..... maar wat voor een ???

dus pin 2, 4 en 9 komen aan elkaar op ´t eind?

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Gewoon een kwart Watt weerstandje, zo'n klein dingetje met die gekleurde ringetjes.
O ja, waarde 1k

2, 4 en 9 kunnen aan elkaar en dan op de min van je voeding.

Je kunt pen 9 beter op de + van je voeding zetten, dan staat ie in bar-mode.
Als ie aan massa komt staat ie in dot-mode en brandt er steeds maar 1 LEDje.

• esvier
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 21:45:
Je kunt pen 9 beter op de + van je voeding zetten, dan staat ie in bar-mode.
Als ie aan massa komt staat ie in dot-mode en brandt er steeds maar 1 LEDje.
en wat komt er dan op pin 3?

(sorrie dat ik dit allemaal vraag, maar ik weet er nix van af en ik moet toch ergens beginnen)

owaj... nog een vraagje

is pin 8 wel aangeloten op het geheel, want er staat namelijk niet zo´n dik stipje bij

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Pen 8 komt gewoon aan massa en op pen 3 komt je voedingsspanning.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 19:58:
hey, ik heb inmiddels ook een VU-meter in elkaar gesoldeerd, maar als ik hem op DOT display zet, dan geeftie een zwakke bar aan (die reageert op het geluid, en ledje 9 brand fel ... weet iemand waar dit aan kan liggen?
Dit is wat ik eergisteren al poste:
Nu heb ik alleen het probleem dat bij mij het 4e ledje altijd uit blijft en het 9e ledje in dot modus continu blijft branden.

Op circuitsonline staat dat het niets uit maakt of 9 aan de min zit of niet aangesloten is voor dot mode:? (ben niet thuis dus ik het niet proberen)
Maar nu snap ik nogsteeds niet waarom led 4 zowel in dot als in bar modus uit blijft. 8)7

Verwijderd

Of LED stuk, of LED verkeerd om, of geen verbinding, of IC defekt.

Verwijderd

Ja, verkeerdom, stuk en geen verbinding heb al naar gekeken.
IC defect was eigenlijk ook al mijn conclusie, maar hij was splinter nieuw. :(

Ik had trouwens maar een zo'n ding gekocht om even te expirimenteren dus kan ik niet testen met een ander IC. Iemand een idee om dat IC op een andere manier te testen?
Pagina: 1 2 3 Laatste