Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IA] afhandeling lcd's 256*128 voor 7 $

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:
  • 1.592 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

uhm 8)7 tjah nu zal backlight wel goed werken maar , eerste foto ziet er natuurlijk niet uit ! 2e is best goed maar komt het nu door de foto of is het ook iets minder mooi?

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Ah, dan nog EL folie eronder en klaar is Kees (eh, DustMan4U :))

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 16:12
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 21:25:
uhm 8)7 tjah nu zal backlight wel goed werken maar , eerste foto ziet er natuurlijk niet uit ! 2e is best goed maar komt het nu door de foto of is het ook iets minder mooi?
Ik had mijn contrast iets te hoog staan, vandaar dat het er een beetje minder uitziet.
Het enige probleem is nu nog de plakresten van het folie. (En dat ik nog geen EL-folie heb :'( )

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:50

C@SP

Biertje ??

Hij werkt nu met Pollin, alleen niet scherp. Op een of andere manier blijven er tekens wegvallen aan de rechterkant. Door met het contrast te spelen worden ze af en toe beter zichtbaar. PowerLCD daarentegen krijg ik niet werkend. Hij start zonder foutmeldingen maar laat niets op het scherm zien. Het CS progje van Lauwe werkt wel. :)

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Verwijderd

C@SP schreef op 12 augustus 2002 @ 21:37:
Hij werkt nu met Pollin, alleen niet scherp. Op een of andere manier blijven er tekens wegvallen aan de rechterkant. Door met het contrast te spelen worden ze af en toe beter zichtbaar. PowerLCD daarentegen krijg ik niet werkend. Hij start zonder foutmeldingen maar laat niets op het scherm zien. Het CS progje van Lauwe werkt wel. :)
Heb je wel de MrChronoMs_LCD_Driver.dll geinstalleerd?

Verwijderd

swart schreef op 12 augustus 2002 @ 21:02:
[...]

Misschien moet je je niet op Mirc concentreren maar een eigen IRC client maken, aangezien het IRC potocol gewoon (ASCII) tekst gebaseerd is.....

Ik heb ooit eens een IRC bot in Java geschreven m.b.v. het IRC protocol......
Je zou een thread kunnen gebruiken voor de inputstream en die dan weergeven op het LCD... (persoonlijk lijkt mij dit makkelijker dan alles uit Mirc te halen)...

Het IRC protocol is te vinden op http://www.ietf.org/rfc/rfc1459.txt?number=1459
hehe, tnx, ik ga het ff lezen.
in eerste instantie was dat ook mijn bedoeling. maar toen zag ik dat DDE erg simpel was. wat ik nu dus doe is met een mirc-script alles via dde naar mijn prog sturen. Alleen soms begint ie erg wazig te doen maar ik heb nog niet gevonden waar het probleem precies zit.

Voor de mensen die "wazige" verschijnselen op het lcd krijgen (dat ie niet in 1 keer alles er goe op zet) die moeten eventjes naar de instellingen van de lpt in het bos kijken, als het goed is moet het op EPP staan.

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
Ik krijg mijn LCD echt niet werkend, het ziet er bijna altijd zo uit. Maakt niet uit of ik een programma op de computer draai of niet. Of wel of niet aansluit

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ralpy/display.jpg

alleen als ik speel met de 5volt of de -24 dan krijg ik ooit iets andere vlakken.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ralpy/display2.jpg

dat ram chippie wordt ook best heet bij mij. (je kunt het nog net vasthouden)

Ik weet eigenlijk zeker dat het goed zit aangesloten, ik heb ook alle manieren geprobeerd.

Ik gebruik wel een losse voeding voor 5 volt en ook 1 voor die -24. Kan het daar dan aan liggen?

En hoe ziet bij jullie het display eruit als je wel alle spanningen hebt aangesloten maar geen programma hebt draaien?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
C@SP schreef op 12 augustus 2002 @ 21:37:
Heb ik ook last van, en ja ik heb de DLL geregistreerd.
Ik heb ook m'n schema nog ff langsgelopen.
PowerLCD werkt niet, maar de rest allemaal wel (Screen2LCD, Pollin en Zotty's software met de schakelaar in de andere stand)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
Is het niet mogelijk om gewoon bij de Conrad twee simpele trafo's te kopen?
Namelijk 5 volt en 24 volt, bijvoorbeeld:
http://www.conrad.nl/cgi-...ID]=93636&TK_PAR[MEDIUM]=

Verwijderd

kan iemand nog eens zeggen hoe ik die rotzooi wegkrijg nadat je een progje hebt gestart en lcd uit en weer aan doet...

,ja kabel omhulsel op GND ofzo maar ik heb geen ijzeren omhulsel maar van een soort zilverpapier...

• TD-er
Ralpy schreef op 12 augustus 2002 @ 22:17:
Ik krijg mijn LCD echt niet werkend, het ziet er bijna altijd zo uit. Maakt niet uit of ik een programma op de computer draai of niet. Of wel of niet aansluit

afbeelding

alleen als ik speel met de 5volt of de -24 dan krijg ik ooit iets andere vlakken.

afbeelding

dat ram chippie wordt ook best heet bij mij. (je kunt het nog net vasthouden)

Ik weet eigenlijk zeker dat het goed zit aangesloten, ik heb ook alle manieren geprobeerd.

Ik gebruik wel een losse voeding voor 5 volt en ook 1 voor die -24. Kan het daar dan aan liggen?

En hoe ziet bij jullie het display eruit als je wel alle spanningen hebt aangesloten maar geen programma hebt draaien?
Dingen waarvan het warm kan worden....
- reset niet (goed) aangesloten
- van beide voedingen niet beide gnds aangesloten
- gnd vanaf de printerpoort niet aangesloten
- verloren druppeltje soldeertin
- te lage 5V spanning (dan is 'ie dus geen 5V meer ;) )

Als het LCD net aangezet wordt en het contrast is goed ingesteld (-10,75 V) dan loopt er een horizontale balk heel snel te scrollen van boven naar beneden. Op de foto ziet dat er soms zo uit als op jouw foto.

Mijn eerste poging leverde een voeding die langzaam zakte van +5V naar +4V. Op dat moment was er bijna niet meer mee te werken ivm een hoop bagger.
De chips horen absoluut niet warm te worden, ook niet na 2 uur intensief gebruik. (Winamp plugin van Zotty)
Meet je de spanningen van de voeding in belaste toestand, of onbelast?
Bij mij scheelt dat op de Vcontrast spanning namelijk zo'n 2 Volt. (door een weerstandsdeler)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

BiLLY_daKid schreef op 12 augustus 2002 @ 22:28:
Is het niet mogelijk om gewoon bij de Conrad twee simpele trafo's te kopen?
Namelijk 5 volt en 24 volt, bijvoorbeeld:
http://www.conrad.nl/cgi-...ID]=93636&TK_PAR[MEDIUM]=
Maar de 5v zou ik iets hoger nemen, het wordt na gelijkrichten 5*1,4 volt, maar of dat genoeg is voor de 7805 die er achter moet....

Dat gaat perfect werken natuurlijk :)

• TD-er
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 22:45:
[...]

Maar de 5v zou ik iets hoger nemen, het wordt na gelijkrichten 5*1,4 volt, maar of dat genoeg is voor de 7805 die er achter moet....

Dat gaat perfect werken natuurlijk :)
De practijk wijst uit dat de wisselspanning al wat hoger is dan die 5V, dus dat zou moeten werken.
Ik ga echter morgen een nieuw schema posten met 317 en een 337 zodat je een enkel trafotje van 2* 12V kunt gebruiken
De 317 en 337 kunnen prima werken tot input spanningen van 40V en ze zijn vrijwel even duur als de 7805 en de 7924.
De regeling van het contrast zou ook stabieler moeten worden hierdoor, daar je de spanningsdeler zelf niet variabel belast, wat met de huidige oplossing van de potmeter wel mogelijk het geval is.
De spanning van de Vcontrast is bij mijn LCDs -10,75 V, maar mogelijk dat die voor een LCD met backlight nog groter moet worden.
Dus regelbaar van bijv 8 - 15 V (negatief)

Verwijderd

TD-er schreef op 12 augustus 2002 @ 22:21:
[...]
Heb ik ook last van, en ja ik heb de DLL geregistreerd.
Ik heb ook m'n schema nog ff langsgelopen.
PowerLCD werkt niet, maar de rest allemaal wel (Screen2LCD, Pollin en Zotty's software met de schakelaar in de andere stand)
Welke versie PowerLCd heb je eigenlijk?

Verwijderd

TD-er, ToP dat je geen weerstand tussen je VContrast en je voeding hebt!

• TD-er
mail.eve de 1.1 final
1.2 beta kon ik zo gauw niet vinden.

It_Is_I
Hoe bedoel je?
Lijkt je dat onverstandig?
Het leek mij namelijk wel stabieler, mocht de belasting van de Vcontrast toch niet zo constant zijn.

Verwijderd

TD-er schreef op 12 augustus 2002 @ 23:22:
mail.eve de 1.1 final

It_Is_I
Hoe bedoel je?
Het leek mij namelijk wel stabieler, mocht de belasting van de Vcontrast toch niet zo constant zijn.
1.2 beta is denk ook nog niet te krijgen alleen als je hem mag testen ofzo denk ik?! of niet.

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 22:47
Vanavond wat lopen solderen, stuit op 2 vraagjes:

wat is in 't schema de polairiteit van een elco? Is het zwarte blokje de + of de -?
En bij de 7805 en 7924 het zelfde probleem; hoe moet ie aangesloten. De middelste poot op aarde leek me logisch, maar die andere 2?

Beetje n00b vragen, maar iedereen moet 't eens leren...

• TD-er
Norckon schreef op 12 augustus 2002 @ 23:54:
Vanavond wat lopen solderen, stuit op 2 vraagjes:

wat is in 't schema de polairiteit van een elco? Is het zwarte blokje de + of de -?
En bij de 7805 en 7924 het zelfde probleem; hoe moet ie aangesloten. De middelste poot op aarde leek me logisch, maar die andere 2?

Beetje n00b vragen, maar iedereen moet 't eens leren...
Bij de elcos in het schema is het bovenste blokje de +
De + wijst naar het meest positieve signaal. Draai een Elco (dus een condensator met een + en een -) nooit om, want dan piepen je oren een tijdje en kun je de elco bij elkaar vegen. (strijkers zijn er niets bij)
Dus tussen de input voor de 5V en de massa is de +5V het hoogst en tussen de massa en de -24V is de massa het hoogst.
De 7924 heeft een afwijkende pinbezetting.
In dit schema heb ik de pinbezetting van de 78xx en de 79xx neergezet. (getekend met de metalen plaat op het bureau zeg maar)
De input moet links in het schema en de output rechts (maar dat is dus niet de volgorde van de pinnen bij de 7924)
Plaats de 100 nF condensatoren zo dicht mogelijk bij de regelaars.
Succes

Verwijderd

TD-er schreef op 12 augustus 2002 @ 23:22:
mail.eve de 1.1 final

It_Is_I
Hoe bedoel je?
NEEJ !!! , goed juist, want de spanning zakt in bij volledig zwart

• StarLite
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ralpy schreef op 12 augustus 2002 @ 22:17:

Lees dit eens http://gathering.tweakers...message/14740985#14740985

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Hehe het werkt :) Thanx to It_Is_I _/-\o_ Mijn eerste scherm was dus blijkbaar kapot. :(

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Kan er misschien iemand die schakeling met die MAX724/726 proberen? Ik heb 'm al 7x gemaakt maar hij geeft bij een ingangsspanning van 5V een uitgangsspanning van -1,20V.

Kan je niet je +12V van een molex met een potmeter ertussen aan de Vcontrast hangen?

edit: Volgens de datasheet van Maxim is pin 3 de GND. In het schema klopt dit niet. Moet pin 3 nu aan de GND of kijk ik verkeerd?

• TD-er
C@SP schreef op 13 augustus 2002 @ 15:13:
Kan er misschien iemand die schakeling met die MAX724/726 proberen? Ik heb 'm al 7x gemaakt maar hij geeft bij een ingangsspanning van 5V een uitgangsspanning van -1,20V.

Kan je niet je +12V van een molex met een potmeter ertussen aan de Vcontrast hangen?
nee dat kan niet, want de massa van de computer voeding is gelijk aan de massa van de signalen op je printerpoort.
Je zou dan dus de +12V kortsluiten

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Damn... :( Da's vervelend want ik krijg die voeding met de MAX 724 met geen mogelijkheid werkend.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Vaag, heb je wel alle goeie componenten gekregen bij de electroboer...??

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

zow
* StarLite is ff langs fakkert geweest voor weerstandjes etc, helaas hadden ze geen max724 chippies [stond ook niks in de computer] dus ik denk dat ik eerst maar eens die -12V van me voeding/mobo ga proberen.

Vanaaf, morgen en over morgen 's ff lekker solderen [ik denk niet dat het me in 1 avond gaat lukken als soldeer-n00b :o ]

En deze keer me schermpies niet mollen [kep al een 4x40 en een 4x20 gemold] ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/lcdspul.jpg

btw die weerstandjes, welke kleurcode was ook alweer 1K en welke 10K¿
ik heb
bruin - bruin - zwart - zwart - bruin
en
bruin - rood - zwart - zwart - bruin

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

http://www.elektronica.nu/pv/weerstanden/w_berekening.html

en je kleurcodes moeten denk ik andersom van rechts naar links dus..

• TD-er
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 17:48:
http://www.elektronica.nu/pv/weerstanden/w_berekening.html

en je kleurcodes moeten denk ik andersom van rechts naar links dus..
btw die weerstandjes, welke kleurcode was ook alweer 1K en welke 10K¿
ik heb
bruin - bruin - zwart - zwart - bruin
en
bruin - rood - zwart - zwart - bruin
klopt.
Normaal is het makkelijker te zien, wanneer je 5% weerstanden hebt, maar nu is de laatste kleur bruin, want hij heeft 1% weerstanden meegekregen.
De kleurcode is als ik me niet vergis:
zwart = 0
bruin = 1
rood = 2

dus er staat bij de eerste 100 * 101 = 1000 = 1k
Bij de 2e staat 100 * 102 = 10000 = 10k

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11 14:00

msentinelb

Arghhhhh!

als je nou gewoon die voeding van inando bouwt heb je geen max chippies nodig. je hebt toch weinig kans dat die dingen aankomen

Specs van mijn bak Hier!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

msentinelb schreef op 13 augustus 2002 @ 18:08:
als je nou gewoon die voeding van inando bouwt heb je geen max chippies nodig. je hebt toch weinig kans dat die dingen aankomen
chippie is 1337 :P en netjes weggewerkt :P

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Kan je voor de -24V wel een willekeurige andere 12V voeding gebruiken die losstaat van je pc-voeding? Een huis-tuin-en-keuken adapter bijvoorbeeld?

• TD-er
C@SP schreef op 13 augustus 2002 @ 18:47:
Kan je voor de -24V wel een willekeurige andere 12V voeding gebruiken die losstaat van je pc-voeding? Een huis-tuin-en-kueken adapter bijvoorbeeld?
Dat kan wel ja.
Dat heet "galvanisch" gescheiden.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

C@SP schreef op 13 augustus 2002 @ 18:47:
Kan je voor de -24V wel een willekeurige andere 12V voeding gebruiken die losstaat van je pc-voeding? Een huis-tuin-en-kueken adapter bijvoorbeeld?
Hoe wou je met een 12V adapter -24V krijgen¿ :? :? :?

Ik heb de weerstandjes ff proberen te meten met me [goedkopie] multimeter, maar dat kreng blijft stug op "1 " staan, Volt meet ie wel goed [ff een batterij getest] dus tis geen kabelbreuk maar weerstandjes wil ie niet meten :?

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/weerstandjes.png
Klopt dit¿

\o/

Verwijderd

Mr_x007: hoe staat het met het versturen van de displays? Het is alweer een tijdje geleden dat je ze binnengekregen had, maar ik heb hier nog niks mogen ontvangen.

Verwijderd

Mr_x007 is vertrokken naar zonnigere oorden voor 2.5 week geloof ik..

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:41:
Mr_x007: hoe staat het met het versturen van de displays? Het is alweer een tijdje geleden dat je ze binnengekregen had, maar ik heb hier nog niks mogen ontvangen.
Mr_x007 schreef op 08 augustus 2002 @ 07:52:
Versturen: als ik vandaag eerder naar huis kan vandaag, anders morge.
en morgen ga ik op vakantie. dus wat daarna binnen komt wordt pas 2 weken later verstuurd
Ik ben bang dat je nog 1 week geduld moet hebben :/

Maaruh, klopt mijn plaatje hierboven¿
Dan kan ik namelijk gaan solderen ;)

\o/

Verwijderd

-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 19:46:
[...]

[...]

Ik ben bang dat je nog 1 week geduld moet hebben :/

JAAA!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 19:44:
Mr_x007 is vertrokken naar zonnigere oorden voor 2.5 week geloof ik..
Oh crap... nou ja, nog genoeg displays om mee verder te gaan :+
-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 19:46:
Als ik zeg 'welk plaatje ?', zegt dat dan genoeg ? :P

• TD-er
-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 19:30:
[...]
Hoe wou je met een 12V adapter -24V krijgen¿ :? :? :?
Je hebt maar -10,7V nodig
Ik zit nu (eindelijk) naar PowerLCD te kijken, met een voeding die een 7912 gebruikt.
De + van de (losse) voeding moet je dan uiteraard aan de massa van de schakeling aansluiten.

Verwijderd

Zeg zotty, als je naar dat andere soort lcd schrijft met T9637 of zo controller, krijg je dan ook witte "vlekjes en strepen", of blijft t mooi strak?
Volgens mij heeft de sed1330 geen toegang tot het geheugen als je erin schrijft waardoor ie alles wit maakt?

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

TD-er schreef op 13 augustus 2002 @ 19:58:
[...]

Je hebt maar -10,7V nodig
Ik zit nu (eindelijk) naar PowerLCD te kijken, met een voeding die een 7912 gebruikt.
De + van de (losse) voeding moet je dan uiteraard aan de massa van de schakeling aansluiten.
Okay, anders gevraagd ;)
Hoe wou de - 12 volt uit een + 12 voeding krijgen¿ ;)

Dan nog ff 2 vraagies [jaja ik ben lastig, ik weet het ;)]

Die potmeter, daarbij is het "losstaande pootje" de veranderende waarde toch¿ dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/potmeter.png

En die condensator [Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/dinges.jpg] heeft geen + en - dus die kan beide kanten op aangesloten worden¿

\o/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 20:01:
Zeg zotty, als je naar dat andere soort lcd schrijft met T9637 of zo controller, krijg je dan ook witte "vlekjes en strepen", of blijft t mooi strak?
Volgens mij heeft de sed1330 geen toegang tot het geheugen als je erin schrijft waardoor ie alles wit maakt?
Wat bedoel je precies met witte vlekjes en strepen?

Wat ik hier wel gemerkt heb is dat je bij SED1330 controllers heel gauw de beeldopbouw ziet als het beeld vaak ge'refreshed wordt. Het contrast hoger draaien verhelpt dit. Maar het is en blijft een SED1330 specifiek iets, want bij andere controllers heb ik het nog nooit gezien.
Met de init kun je overigens veel van deze 'storing' voorkomen, maar het is me hier nog niet gelukt het helemaal weg te krijgen. En ik heb toch echt zo'n beetje alles geprobeerd, dus ik vraag me af of het echt 100% softwareamatig weg te krijgen is.
Maargoed, als dit is wat bedoeld, dan kun je met de juiste instelling van het contrast het zo goed als helemaal laten verdwijnen.

• C@SP

C@SP

Biertje ??

-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 20:12:
[...]

Okay, anders gevraagd ;)
Hoe wou de - 12 volt uit een + 12 voeding krijgen¿ ;)

Dan nog ff 2 vraagies [jaja ik ben lastig, ik weet het ;)]

Die potmeter, daarbij is het "losstaande pootje" de veranderende waarde toch¿ dus zo:
[afbeelding]

En die condensator [[afbeelding]] heeft geen + en - dus die kan beide kanten op aangesloten worden¿
Klopt ook al!

De spanning van een voeding wordt altijd gemeten ten opzichte van de massa. Bij een 12V voeding heb je dus een verschil van 12V ten opzichte van de massadraad. Als je nu de massadraad aan Vcontrast hangt en de + draad als massa gebruikt heb je -12V. Hang er een potentiometer tussen en je kan 'm regelen tot -10,7V :) Probleem met negatieve spanning ook weer opgelost.

Correct me if i'm wrong. 8)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

C@SP schreef op 13 augustus 2002 @ 20:43:
[...]

Klopt ook al!

De spanning van een voeding wordt altijd gemeten ten opzichte van de massa. Bij een 12V voeding heb je dus een verschil van 12V ten opzichte van de massadraad. Als je nu de massadraad aan Vcontrast hangt en de + draad als massa gebruikt heb je -12V. Hang er een potentiometer tussen en je kan 'm regelen tot -10,7V :) Probleem met negatieve spanning ook weer opgelost.

Correct me if i'm wrong. 8)
Dus je haalt gewoon 5 en 12 V uit je PC en verder heb je geen andere stroombronnen nodig¿ ;)
Ik d8 altijd dat je dan de boel kortsloot en je voeding dan in rook opging¿

\o/

• koentjuh
  • Nu online
Lees ik dat nu goed. ALs je de potmeter zoals boven getekend staat aansluit en er 12 volt in laat lopen, kun je hem met die potmeter verstellen naar -10,70 volt waardoor je lcd werkt? dat zou mooi zijn hoeven we ook nie veel meer te solderen :) alleen een rood,geel en zwart draadje uit de pc halen en de lpt erop solderen...plus reset :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

hmzz, volgens mij gaat er bij mij iets fout [nu al :'( ]

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/ook5v.jpg
Dat draadje met de rooie pijl geeft ook 5.18 V! net als de inputspanning dus :'(
Dat lijkt me niet goed dus, hoeveel V zou daar op moeten staan¿
En hoe kan het dat er gewoon 5V op dat ding staat, dr zit toch echt een weerstand tussen, of komt dit doordat er geen bealsting op het draadje zit¿

\o/

• Roeland4
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 08:09
-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 22:31:
hmzz, volgens mij gaat er bij mij iets fout [nu al :'( ]

[afbeelding]
Dat draadje met de rooie pijl geeft ook 5.18 V! net als de inputspanning dus :'(
Dat lijkt me niet goed dus, hoeveel V zou daar over moeten staan¿
Ik heb mijn LCD nu ook juist aangesloten. Effe gemeten, en ik heb daar 5V.
Dit is ook juist, bij het opstarten is het normaal heel even 0V en gaat dan heel snel naar 5V.
Pollin werkt bij mij nu perfect, maar powerlcd doet nog niks. Zal nog eens effe verder moeten zoeken :)

Verwijderd

-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 22:02:
[...]

Dus je haalt gewoon 5 en 12 V uit je PC en verder heb je geen andere stroombronnen nodig¿ ;)
Ik d8 altijd dat je dan de boel kortsloot en je voeding dan in rook opging¿
Lol jah, je sluit gewoon de 12v uit je comp op de massa uit je comp, en de massa aan je vContrast

No Problemo ;)

(leuke ervaringen komen eraan)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 22:49:
[...]

Lol jah, je sluit gewoon de 12v uit je comp op de massa uit je comp, en de massa aan je vContrast

No Problemo ;)

(leuke ervaringen komen eraan)
Dus dat gaat niet werken...
Dat word dan toch maar de -12V van mobo pakken dan ;)

Ook hier de pics van het printplaatje met de potmeters etc.
Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/printplaat1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/printplaat2.jpg
Let niet op het hoekje wat er uit mist, dat was een mislukte poging om het printje te verkleinen [kan due NIET met een schaar ;) ] 8)7
Misshien dat het wel wil met een mesje¿

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

o, en weet iemand welke draad van de PSU de -12 V geeft¿

edit:

Toch maar multimeter gepakt
Is dus blauw ;)

\o/

• koentjuh
  • Nu online
Maarre hoe tap je die -12 af van je voeding, gewoon simpel tweede draadje aan vast maken? Zie ut nog wel gebueren dat mijn mobo straks in rook opgaat...

Owja, en nu weeet ik weer waarom ik nog liep te twijfelen tussen eilandjes en lijntjes printerplaat... Toch het verkeerd meegenomen.. :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

YEEHAA, net ff de -12 van de voeding gepakt [losse voeding, had er nog 4 rondslingeren ;) ] en de potmeter wat rondgedraaid totdat er -10.4V uitkwam ;).

Nu dus nog de LCD aan de printerkabel en het printplaatje solderen en * StarLite is klaar om te testen ;)

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

koentjuh schreef op 13 augustus 2002 @ 23:42:
Maarre hoe tap je die -12 af van je voeding, gewoon simpel tweede draadje aan vast maken? Zie ut nog wel gebueren dat mijn mobo straks in rook opgaat...
De blauwe draad van je PSU is de -12 lijn, als je die met een aarde [een zwarte dus] verbind krijg je -12V [bij mijn voeding iets van -11.7]
Gewoon ff een multimeter er aan hangen, en je weet het zeker ;)

\o/

• koentjuh
  • Nu online
Ah,blauw met zwart geeft dus de -12v...dat gaan we morgen uitproberen...:)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

;)
ik heb het gevoel dat dit [weer] uitloopt in midnight solderen :+

\o/

• TD-er
-=!ME!=-
Vergeet niet dat je de reset aan MOET sluiten, anders gaat er toch nog iets heel erg warm worden.
Dat er een spanning van +5V over de condensator staat, klopt. en het loopt dus iets langzamer op, waardoor de LCD meteen gereset wordt bij het aanzetten.

Vergeet niet de beide massa's van de computer en de losse voeding met elkaar te verbinden.

Verwijderd

Td-er je hebt een hele tijd terug gezegt dat jij die troep ( als je lcd na progje aan en uit doet)
weg kan halen voor bemanteling aan gnd aan te sluiten ,maar ik heb dus een soort zilverpaier als bemanteling.
maar dat geleid dus wel gewoon :p en net aangesloten maar het helpt niks...
Is jouw "rotzooi" nou echt weg door bemanteling op de GND aan te sluiten?

als dat is dan werkt dat bij mij dus niet en hoe zou dat kunnen komen?

• ThaHandy
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

-=!ME!=- schreef op 13 augustus 2002 @ 23:18:
[...]

Let niet op het hoekje wat er uit mist, dat was een mislukte poging om het printje te verkleinen [kan due NIET met een schaar ;) ] 8)7
Misshien dat het wel wil met een mesje¿
ff met schaar/mes een kras maken waar die door de midden moet (2-3x)

ff over de rand van de tafel houden en het andere eraf (haiiiiiijahhh ninja powerrrr)slaan (niet dus zachtjes breken of een andere snelle beweeging ;) )

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Mr_x007, gister heb ik de btw telefonisch overgemaakt dus het geld heb je inmiddels..

heb jij eigenlijk nog lcdz opgestuurd, is die van mij al onderweg?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 21:36

QuasaR

One ring to rule them all

ReseTTim,

Ik denk niet dat Mr_x007 binnen een week gaat antwoorden.
Hij is namelijk nog op vakantie.
Een paar pagina's terug staat de laatste update, moet je ff kijken of je daar tussen staat.

Dit lijstje is volgens mij de laatste wat verstuurd is voor hij op vakantie ging.
vandaag is voor de volgende vertsuurd:
* plukkie
* pppeter
* _AscII_
* Ralpy
* -=!ME!=-
* NHEINEMANS
* CYEZ
* Booty
* LUCKEH
* RONNY
* BASSIE
* FreekWillem
* bald eagle
* decramy
* NacNud
* djsoes
* ndf82
* QuasaR
* Der Rudy

Daddy of 3 :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

TD-er schreef op 14 augustus 2002 @ 00:08:
-=!ME!=-
Vergeet niet dat je de reset aan MOET sluiten, anders gaat er toch nog iets heel erg warm worden.
Welk draadje is de reset¿ ;)
Ik heb alle draadjes op het schema aangelsoten dus ook /res [#5 op LCD]
Vergeet niet de beide massa's van de computer en de losse voeding met elkaar te verbinden.
Is dit ECHT nodig ook voor het testen, of alleen voor langdurig gebruik¿
En kan ik gewoon de zwarte draadjes van de voedingen aan elkaar aanslutien dan¿
Ik heb namelijk alle grounds van de printerabel op de ground van de losse voeding aangelsoten, dan is het toch goed¿ ;)

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Bah hij doet helemaal niks :(
* StarLite kijkt nog een keer goed ...
* StarLite ziet de fout...
* StarLite ziet vol angst dat hij de -12 en de 5 V op elkaar heeft aangesloten :/

Dit gaat me display niet over leven hé¿:/

\o/

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

-=!ME!=- schreef op 14 augustus 2002 @ 02:36:
Bah hij doet helemaal niks :(
* DaRuLe kijkt nog een keer goed ...
* DaRuLe ziet de fout...
* DaRuLe ziet vol angst dat hij de -12 en de 5 V op elkaar heeft aangesloten :/

Dit gaat me display niet over leven hé¿:/
Ik zou niet weten waarom niet.
Als je nou 50V erop zou zetten, dan zou ik me zorgen maken :)

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Verwijderd

Ff testen of ie dat overleeft :P
Er is best kans dat ie het gewoon nog doet, behalve als je ram chippie van je print afgesmolten is... ;(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 10:33:
Ff testen of ie dat overleeft :P
Er is best kans dat ie het gewoon nog doet, behalve als je ram chippie van je print afgesmolten is... ;(
dan koop je toch een nieuwe en soldeer je die erop :P

Verwijderd

:x waar haal je dat nou uit een voeding de blouwe en zwarte?? :x en hoeft er dan alleen een potmeter tussen

• koentjuh
  • Nu online
Hmmmz.. Zo heb geen enkel max chippie en zo heb je er te veel.. WIe bied :)

2x max 629
4x max 726 (waarvan 2 voor 10 euro gekocht)

Dat stomme bedrijf heb ze nu wel langs gebracht, maarja had er dus al wat zelf gekocht :(

Verwijderd

wow ,koste die dingen 10 euros? heb nml nog 2 max 726 jes en 1 max 724
en nog 2 max 629 ( die zijn wel erg klein)

als iemand nog een moet :P , Ik moet nog een DPC casebadge hebben :)

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Ik heb zelf ook nog 4* MAX 724/726. Probeer er maar eens een werkende schakeling mee te bouwen, mij is het nog niet gelukt.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

zo gisteravond [nacht ;) ] is er weer een draadje afgebroken :(
dus ik pak de soldeerbout maar weer om het weer vast te zetten :/

Als dat niet werkt maar weer ff langs de fakkert voor wat meer onderdeeltjes + soldeerprintjes ;)

\o/

Verwijderd

C@SP schreef op 14 augustus 2002 @ 12:54:
Ik heb zelf ook nog 4* MAX 724/726. Probeer er maar eens een werkende schakeling mee te bouwen, mij is het nog niet gelukt.
mij wel :P tjah ik zou gewoon nog een X proberen als je er nog 4 hebt :)

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Ik heb het ondertussen al 7x geprobeerd. Welk schema heb jij gebruikt? Volgens mij heeft die gaperd bij de electrowinkel mij de verkeerde diode meegegeven.

Verwijderd

Ik heb m ook 3 of 4keer gemaakt met zowel de 724 als de 726 same thing 1.5 volt ofzo komt er uit, met de juiste diode... toen maar gewoon kitje gekocht die -36 kon produceren voor me.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

grrr, er gaat roch iets fout hier :(
Als ik de -12 NIET aansluit staat er 4.7V op het regelbare pootje van de potmeter :?
Als ik de 5V niet aansluit komt er -0.7V uit de potmeter :?
Als ik ze beiden aansluit komt er 3.2V uit de potmeter :?

Lijkt alsof er toch ergens een 5V draadje contact maakt met de -12V, maar ik kan echt geen kortsluitingen vinden :(

* StarLite snapt er niks meer van

\o/

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:29:
Ik heb m ook 3 of 4keer gemaakt met zowel de 724 als de 726 same thing 1.5 volt ofzo komt er uit, met de juiste diode... toen maar gewoon kitje gekocht die -36 kon produceren voor me.
Dus jij hebt hetzelfde probleem. Toch vreemd. :?

Verwijderd

Mijn probleem is opgelost en probeer die X-keer dat ik die schakeling gemaakt heb en het weer niet deed te vergeten (trauma control kickin in) >:)

• C@SP

C@SP

Biertje ??

-=!ME!=- schreef op 14 augustus 2002 @ 13:31:
grrr, er gaat roch iets fout hier :(
Als ik de -12 NIET aansluit staat er 4.7V op het regelbare pootje van de potmeter :?
Als ik de 5V niet aansluit komt er -0.7V uit de potmeter :?
Als ik ze beiden aansluit komt er 3.2V uit de potmeter :?

Lijkt alsof er toch ergens een 5V draadje contact maakt met de -12V, maar ik kan echt geen kortsluitingen vinden :(

* C@SP snapt er niks meer van
Ik zou alles nog maar eens drie keer nalopen, want als de -12V niet is aangesloten moet je ook geen spanning meten op Vcontrast. De 5V heb je niet nodig voor het contrast. Succes :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

C@SP schreef op 14 augustus 2002 @ 13:47:
[...]

Ik zou alles nog maar eens drie keer nalopen, want als de -12V niet is aangesloten moet je ook geen spanning meten op Vcontrast. De 5V heb je niet nodig voor het contrast. Succes :)
Als ik alleen de -12V aansluit [en ground natuurlijk ;) ] [geen 5V, geen parralel]
Dan komt er -1V uit de potmeter IPV -10 :? :? :? Als ik de potmeter dicht draai dan komt er -0.4 ofzow uit..
Zal de potmeter stuk zijn ofzow¿

KRIJG NOU WAT!
Als ik de potmeter HELEMAAL open draai komt er wel -10.7 V uit :/
Als ik hem 70% open heb komt er -1 uit.. noujah
Met -10.7V en 5V doet me display IETS ;)
De bovenste 80% van de pixels worden zwart ;)

* StarLite gaat snel de software opstarten ;)

\o/

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

mmm logaritmische potmeter denk ik zo

houd ons op de hoogte dacht ik zo

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• chevy78
  • Laatst online: 01-08-2004
het geld al binnen gekregen ?????
verleden week verstuurt

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/etvl.jpg
Dat doet ie dus als ie niet is aangesloten;)

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~meerv-m0/zooi.jpg
met PowerLCD geeft ie alleen maar zooi in beeld :/

\o/

Verwijderd

Ziet er vrij standaard uit als 'n ongeinitaliseerde sed133x.

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

Mr. X is met vakantie dus moet je het met de laatst geplaatste lijst doen....

@ -=!ME!=- is dat alles ???? of heb je al meer beeld ???????

stiekum edditten he ???

mmm lijk wel een verkeerd data lijntje (of losliggend ???)

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

PowerLCD doet wel IETS met het scherm, alleen het enige wat op het scherm komt is een boel knipperende troep :/
Als ik powerLCD opstart initialiseerd hij wel iets, je ziet het scherm even enl een keer knipperen.

Als ik op Test LCD klik geberud er IETS maar het lijkt nergens op, ik ga zo maar eens alle control/data lijntjes van de printerkabel nameten, want ik denk dat er daar iets fout gaat...

\o/

Verwijderd

Je hebt wel het goede schema gebruikt voor power lcd? haal anders even uit dat universele schema topic die test van mij die kan met ieder schema overweg.

Verwijderd

als je geen software doorgeeft moet het beeld knipperen/scrollen... mischien moet je ff aan potmeter draaien om goed te zien .... probeer ook eens scherm2lcd(XP) die werkte bij mij in 1 x

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 15:10:
als je geen software doorgeeft moet het beeld knipperen/scrollen... mischien moet je ff aan potmeter draaien om goed te zien
Hmz, dat heb ik nog niet gezien.
.... probeer ook eens scherm2lcd(XP) die werkte bij mij in 1 x
Zal ik doen ;)
Doet niks :(

* StarLite gaat alle draadjes nakijken ...

Ik las ergens ook iets over dat je iets met de ground-draad van de printerkabel iets kan/moet doen :?

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

ik gebruikt dus dit schema:
[zonder voeding gedeelte, daarvoor gebruik ik de -12 en 5V can de voeding]

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/roelandmoors/lcd/voeding+lcd_klein.jpg

Ik heb nu geen software draaien en me lcd knipperd/scrollt nu, dus dat zou kloppen ;)
Aleen wil geen enkele software werken :(
* StarLite heeft het gevoel dat het schema gewoon fout is ;(

\o/

Verwijderd

Je hebt wel pin 18-25 van jelpt aan de ground gelegd? ziet er onzinnig uit maar maakt echt verschil, verder kan je nog es kijken naar die EPP/ECP/EFRATS instellingen van je port

Verwijderd

pak gewoon het schema van zotty (1ste pagina van dit topic)

kijk de verschillen... ,schema van zotty werkt zijn test prog en winamp plugin...

en als je dan 4 draadjes omwisselt werkt powerlcd enzo.. ik zou gewoon eens eerst zotty schema maken,,

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 15:42:
Je hebt wel pin 18-25 van jelpt aan de ground gelegd? ziet er onzinnig uit maar maakt echt verschil, verder kan je nog es kijken naar die EPP/ECP/EFRATS instellingen van je port
Die liggen naar de ground op me soldeerplaatje [dus naar de ground van de voeding , waar alle grounds op zitten]

En volgens 2 personen zou dit schema moeten werken :/

\o/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 13:29:
volgens mij legt dat aan dat spoeltje, bij mij was dat het wel, toen heb ik er een king-size spoel opgezet die 2 maal zo groot is als de max 724 en taddaaaaa... hij deed het perfect :)

• TD-er
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 00:29:
Td-er je hebt een hele tijd terug gezegt dat jij die troep ( als je lcd na progje aan en uit doet)
weg kan halen voor bemanteling aan gnd aan te sluiten ,maar ik heb dus een soort zilverpaier als bemanteling.
maar dat geleid dus wel gewoon :p en net aangesloten maar het helpt niks...
Is jouw "rotzooi" nou echt weg door bemanteling op de GND aan te sluiten?

als dat is dan werkt dat bij mij dus niet en hoe zou dat kunnen komen?
Ik ben erachter gekomen dat de spanning op die voeding die aangesloten was, wanneer er bagger op het scherm kwam, niet geheel constant was. De spanning daalde tot ongeveer 4,3 V, waardoor de controller gevoeliger werd voor fouten.
Wanneer de spanning tot 4,1 daalde, was íe bijna niet meer te besturen en kreeg je ook fouten wanneer de afscherming aangesloten was.
Die afscherming kun je dus toepassen met lange kabels en/of wanneer je voeding niet geheel stabiel is, maar is uiteindelijk dus niet de oplossing, meer een lapmiddel.

Verwijderd

hmm is het bij jouw nu weg dan?

mijn 5 volt is heel stabiel en uit mn voeding blijft ook heel stabiel -23,83 komen...

kan ik niet ergens iets tussen zetten zodat ik de rotzooi uh eruitzuig.. :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Net ff naar fakkert geweest en wat gaatjeprintjes, draad etc gehaald, vanavond maar 's ff aan het andere schema solderen dan ;)

\o/

• Roeland4
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 08:09
-=!ME!=- schreef op 14 augustus 2002 @ 15:37:
ik gebruikt dus dit schema:
[zonder voeding gedeelte, daarvoor gebruik ik de -12 en 5V can de voeding]

[afbeelding]

Ik heb nu geen software draaien en me lcd knipperd/scrollt nu, dus dat zou kloppen ;)
Aleen wil geen enkele software werken :(
* Roeland4 heeft het gevoel dat het schema gewoon fout is ;(
Bij mij werkt het schema, maar alleen voor pollin :'(
Zal zelf eens wat test software moeten maken denk ik :*)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Roeland4 schreef op 14 augustus 2002 @ 17:50:
[...]

* StarLite gaat toch maar voor een schema dat werkt met PowerLCD :/
Arghs, ik zie nu ook dat die female printer stekker niet in me gaatjes print past |:(

\o/

Verwijderd

Roeland4 schreef op 14 augustus 2002 @ 17:50:
[...]

alleen voor pollin en niet powerlcd ?

dat kan niet aan het schema liggen want dat is precies hetzelfde.
pollin gebruikt een eigen dlportio-dinges driver, dus maybe heb je dlportio niet of niet goed

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Ik zou om te beginnen eerst het schema van Zotty gebruiken, dat werkte bij mij ook in 1x :)

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.