-= Radeon Topic - Deel 50 =-

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.174 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Ons jubileum topic :)

Op naar de 100 :)

op -= Radeon Topic - Deel 49 =-
staat deel 49 :)

de belangrijke links:

Fabrikanten:Drivers:
  • ATi Driver Pagina (officiele drivers voor Build by ATi producten)
  • ATi reference driver Pagina (reference drivers voor Powered by ATi producten)
  • Plutonium drivers (zij fabriceren drivers voor mooier resultaat in games (dus niet vooor benchmarks))
  • Omega drivers (zij fabriceren drivers voor mooier resultaat in games (dus niet vooor benchmarks))
  • Driverheaven.com (het thuisfront van cyborg en redsoft. Ze geven daar feedback over hun drivers en ook kun je aanvraagjes doen voor nieuwe samenstellingen.)
Belangrijke sites:
  • Rage 3D (1 van de grootste ATi fansites, met uitgebreid forum en het laatste ATi nieuws)
  • Maxreboot (zijn vaak erg snel met de nieuwste beta drivers)
Tools:Dus eerst links kijken.. dan pas vragen stellen ;)

[special thanks to bluppy2]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd dan maar met topic 50 :7

Geen vragen voor mij ben een happy Radeon gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Robbie007 schreef op 31 juli 2002 @ 00:20:
Sorry maar dit kan ff heel erg noob achtig overkomen, maar ik ben voor het eerst 3 weken alleen thuis, en heb nu pas mijn TV out uitgeprobeerd.

Nu heb ik dus een probleem. Gister ging ik een divxje kijken, en alles ging perfect.

Goed beeld enzo. Maar nu deed ik hem toennet uitproberen, en gaf hij geen beeld meer. Ja oke ik zie wel alles, alleen de movie windowtjes zijn gewoon helemaal zwart. Op mijn monitor zie ik wel gewoon de film.

Ik heb het mogelijke uitgeprobeerd.

DIVX opnieuw geinstalleerd, andere resolutie TV uitgeprobeerd, niks helpt.

Zouden jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vraag?

_/-\o_
Je moet je TV (ik neem aan dat je daar zwart beeld hebt), op primary display mode zetten.
Dit doe je op het tabblad waar je ook je tvuit aan kan zetten.
Druk dan op het blauwe vierkantje met 2 rondjes erop afgebeeld.
Screenshot kan ik nu even niet maken, ik moet zo gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Breepee: ik heb al laten weten dat ik best naar het jubileum uit zat te kijken.. ik vind het dan best jammer dat je dan juist DIT topic voor mijn neus weg maait.. :( :(
Ik had de laatste 7 topics onder mijn hoede en ik hoopte dat jullie mij na het maken van de links pagina (die je gewoon letterlijk hebt overgenomen, dat vind ik best, maar vraag het ff) ook wel het jubileum zouden gunnen... helaas dus...

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
bluppy2 schreef op 31 juli 2002 @ 09:09:
Breepee: ik heb al laten weten dat ik best naar het jubileum uit zat te kijken.. ik vind het dan best jammer dat je dan juist DIT topic voor mijn neus weg maait.. :( :(
Ik had de laatste 7 topics onder mijn hoede en ik hoopte dat jullie mij na het maken van de links pagina (die je gewoon letterlijk hebt overgenomen, dat vind ik best, maar vraag het ff) ook wel het jubileum zouden gunnen... helaas dus...
ow, nou sorry hoor. ik wist niet dat jij er een copyright op had liggen :/

ik had gewoon in deel 49 gezegd dat iemand een nieuwe moest openen, en toen niemand dat deed heb ik het maar effe gedaan.

en wat betreft het overnemen, ik had zelf weliets nieuws kunnen typen, maar dat had niet veel toegevoegd denk ik. ik zal je naam er wel effe onder zetten, ok? #100 is voor jou (is een veel mooier jubileum :))

[ontopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Tmoose schreef:
Helaas doet de search het nog niet, anders had ik misschien het antwoord al gehad, maar goed..

ff een korte vraag, ik heb nu nog en TNT2 kaartje wat hoognodig aan vervanging toe is, en ik zat zelf te denken aan een R8500@275/275, maar na het lezen van de review die een paar posts hiervoor genoemd werd maakt de GF4Ti4200 ook nog een kans...

Wat kan ik het beste doen?? De kaart moet vooral weer een tijdje mee kunnen (2 jaar ofzo..) en E200 leek mij wel een mooie prijs hiervoor...

(Eigenlijk wil ik gewoon overtuigt worden dat de R8500 de beste keus is , maar nu is dat dus misschien niet zo )
De Ti4200 begint wel erg goedkoop te worden. Als je voor pure snelheid gaat, is deze kaart waarschijnlijk wel iets voor jou. De Radeon 8500 is domweg wat langzamer en dat kan je nou eenmaal niet uitvlakken.

Zelf boeit de snelheid me niet als enige. Impressive dat een Ti4200 in de hoogste resoluties veel sneller is dan de 8500. Een absurd hoge resolutie heb ik toch niet nodig, 1280 1024 voldoet prima. Tel daarbij op uitmuntende 2d kwaliteit (al is dat bij Nvidia kaarten ook goed vooruit gegaan) en goede anisotropic, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL
  • Laatst online: 12-09 16:14

MartNL

&nbsp;

De geforceti 4200 lijkt me inderdaad een goede keuse voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

wat zijn de voordelen van een Radeon 8500 boven een Geforceti 4200, ik was van plan een Radeon aan te schaffen, maar als ik jullie zo hoor...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Heeft er al iemand een Powercolor Radeon 8500 @ 275/275 naar een ati radeon 8500 retail geflashed? Zoja wat ging je erop vooruit en welke bios heb je er opgeflashed?
Sorry als dit al vermeld was maar de search doet het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

We zitten nu in een schuivende markt, zo met de komst van nieuwe Radeon kaarten. Met een Ti4200 die steeds goedkoper wordt, moeten Radeon 8500 kaarten ook in prijs omlaag, anders worden ze simpelweg te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

En toch blijft het moeilijk.. De 8500LE128DDR is net wat goedkoper dan de GF4Ti4200-64DDR. De GF is wat sneller, maar als die 128MB nodig is, kan ik me voorstellen dat de 8500LE128 weer sneller is, en nieuwe games zullen niet kleiner, maar waarschijnlijk wel groter worden..

Ik denk toch dat het een ATi Radeon 8500LE128DDR gaat worden. heb hem volgens mij al voor E191 gezien :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Fraggler schreef op 31 juli 2002 @ 13:44:
Heeft er al iemand een Powercolor Radeon 8500 @ 275/275 naar een ati radeon 8500 retail geflashed? Zoja wat ging je erop vooruit en welke bios heb je er opgeflashed?
Sorry als dit al vermeld was maar de search doet het nog niet.
mijn kaart is identiek aan de powercolor... ik heb gewoon de standaard bios van John Hoek genomen.. zie de links bovenaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
TMoose schreef op 31 juli 2002 @ 14:12:
En toch blijft het moeilijk.. De 8500LE128DDR is net wat goedkoper dan de GF4Ti4200-64DDR. De GF is wat sneller, maar als die 128MB nodig is, kan ik me voorstellen dat de 8500LE128 weer sneller is, en nieuwe games zullen niet kleiner, maar waarschijnlijk wel groter worden..

Ik denk toch dat het een ATi Radeon 8500LE128DDR gaat worden. heb hem volgens mij al voor E191 gezien :)
Heb hem bij comptechworld voor 170E besteld incl. verzenden. Ma besteld, niet op voorraad, maar ligt nu wel bij me thuis :) (vrouw was vrij :>)

Heb nu een 32MB DDR radeon over. Iemand? (wat zou die waard zijn btw)

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
zit ook te wachten tot de 8500 wat zakken door komst van de nieuwe kaarten.
zag net ook 8500DV bulk voor rond de 200 euro bij alternate in pricewatch. ik kijken..... klopt geen hol van :( . bulk versie is nergens te vinden op de site. dus heb ff aangegeven bij price watch dat ie helaas niet klopte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Nu online
bluppy2 schreef op 31 juli 2002 @ 14:43:
[...]

mijn kaart is identiek aan de powercolor... ik heb gewoon de standaard bios van John Hoek genomen.. zie de links bovenaan...
En wat ben je ermee opgeschoten? Draait ie nu beter? betere overclock resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 16:52

The PyroPath

Go Tweak your ass off

wil je anisotropische filtering altijd aan hebben? zou ik de 8500 nemen

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

TMoose schreef op 31 juli 2002 @ 14:12:

Ik begreep dat DoomIII al 80 mb aan texturen gaat pakken. Die 128 mb is dus helemaal niet zo loos gedacht als je de nieuwe kaart voorlopig in je bak laat zitten. Ik zit zelf ook aan 128 mb te denken voor een nieuw kaartje (tenzij het uiteraard een superbudget kaart wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Fraggler schreef op 31 juli 2002 @ 22:57:
[...]

En wat ben je ermee opgeschoten? Draait ie nu beter? betere overclock resultaten?
hij staat nu standaard op 275mhz geklokt, zodat ik daar geen powerstrip meer voor nodig heb :D
Bovendien ontloop je nu ook het risico dat sommige drivers niet werken omdat ATi je bios code controleert bij het installeren van de drivers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 12-09 14:49
Heb hem bij comptechworld voor 170E besteld incl. verzenden. Ma besteld, niet op voorraad, maar ligt nu wel bij me thuis :) (vrouw was vrij :>)

Heb nu een 32MB DDR radeon over. Iemand? (wat zou die waard zijn btw)
Uhm, geen leuke videokaart voor de PC van je vrouw? *grinnik*

Wanneer ik onderdelen in m'n PC vervang voor betere onderdelen, dan schuif ik vrijwel altijd het oude onderdeel door naar m'n vrouw haar PC. Heeft zij ook weer een upgrade, hi hi! Zo ga ik binnenkort m'n ouwe trouwe Radeon 64DDR vervangen voor een Radeon 9700. Dan gaat die Radeon 64DDR de TNT2 Ultra in de PC van mijn vrouw weer vervangen. En die TNT2 Ultra gaat in een PC die op het moment op zolder stof zit te vergaren...:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Laatst online: 12-09 07:45
Haay schreef op 01 augustus 2002 @ 14:15:
[...]

Uhm, geen leuke videokaart voor de PC van je vrouw? *grinnik*

Wanneer ik onderdelen in m'n PC vervang voor betere onderdelen, dan schuif ik vrijwel altijd het oude onderdeel door naar m'n vrouw haar PC. Heeft zij ook weer een upgrade, hi hi! Zo ga ik binnenkort m'n ouwe trouwe Radeon 64DDR vervangen voor een Radeon 9700. Dan gaat die Radeon 64DDR de TNT2 Ultra in de PC van mijn vrouw weer vervangen. En die TNT2 Ultra gaat in een PC die op het moment op zolder stof zit te vergaren...:P
zou je niet eerst je mobo en cpu vervangen voordat je die 9700 haalt? een 1200mhz cpu houdt die 9700 denk ik niet bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Laatst online: 12-09 09:41

Initial G

f.k.a. GKLQuake

halloha, ik heb een vraag! :P

ik zie bij een bepaalde winkel een "Club3D ATI Radeon 8500 64MB PRO DVI TV-Out 275/275" (pfff hehe) staan voor maar 138 euro, dat lijkt me heel goedkoop, klopt dat? Ik dacht namelijk dat de 8500LE een light versie was, maar die is overal duurder! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
LE heb je voor €130,- dus die prijs klopt wel :)
Wees blij! :P

Wanneer komt de Radeon 9700 nou eindelijk eens :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Nu online
bluppy2 schreef op 01 augustus 2002 @ 09:43:
[...]

hij staat nu standaard op 275mhz geklokt, zodat ik daar geen powerstrip meer voor nodig heb :D
Bovendien ontloop je nu ook het risico dat sommige drivers niet werken omdat ATi je bios code controleert bij het installeren van de drivers :)
Yep klopt voor die drivers doe ik het ook hoofdzakelijk, aangezien mijn R8500 standaart al op 275/275 loopt, haal nu 290/290 stabiel.
Hij zal daarna dus niet beter lopen of hoger geclockt kunnen worden? Dan maar ns uitzoeken hoe die voltmod precies werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag over de AIW 8500DV, kost hier ruim € 400,- en is in de US te bestellen voor ca $ 200,-. (+btw waarschijnlijk)
Is er verschil tussen US en Eu kaarten, betreffende TV instelling of is dit op de kaart in te stellen?
Ik hunker namelijk naar zo'n kaart voor een betaalbare prijs.
Ik wil tv ontvangst (b.v. discovery en canal+), videobewerking van hi8 (Vin) en Dv (1394) en V-out voor S-vhs opname.
Ook een 2e monitor om TV te draaien terwijl ik surf of werk (office) op mon.1.

ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Laatst online: 12-09 15:52
iemand de nieuwe directx9 drivers al geprobeert?
http://www.m3dzone.com/ar...=3418&mode=thread&order=0
je MOET er dx9 voor hebben, maar die stond er geloof ik ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ik heb die drivers ook zonder dx9 gedraait hoor, en ze zijn al een tijdje uit. ik heb ze niet meer omdat ik geen videofactory kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 12-09 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik heb sinds vandaag een Club 3D ATI radeon 8500 Pro. Ik heb alleen een raar probleem waarvan ik nergens een oplossing lijk te vinden.

Als ik bijvoorbeeld unreal tournament (4.36) speel (vooral in Direct 3D maar dacht het ook met OpenGL te zien), dan lijkt het beeld nogal te schokken soms, alsof ie wat frames overslaat zeg maar. Als ik mijn resolutie op 640x480 zet dan blijft het probleem. Het zit em dus niet in de performance.

Ik dacht dat het wat met de refreshrate te maken had, dus ik ben gaan kijken naar de RefreshFix. Echter lijkt deze zich alleen bezig te houden met dat sommige spellen alleen op 60 Hz werken en dus niet met het overslaan/schokken.

Terugklokken (naar hardware default) processor, laatste drivers, opnieuw installeren unreal, het mocht allemaal niet baten. Rune, het meegeleverde spel, toonde dezelfde problemen.

Is dit een bekend probleem en zo ja, waar kan ik de oplossing vinden of wat is de oplossing? Wie is mijn held? ;)

--edit--
het lijkt wel alsof het schokken ook in windows zelf voorkomt

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 08:18
mOrPhie schreef op 01 augustus 2002 @ 21:23:
Ik heb sinds vandaag een Club 3D ATI radeon 8500 Pro. Ik heb alleen een raar probleem waarvan ik nergens een oplossing lijk te vinden.

Als ik bijvoorbeeld unreal tournament (4.36) speel (vooral in Direct 3D maar dacht het ook met OpenGL te zien), dan lijkt het beeld nogal te schokken soms, alsof ie wat frames overslaat zeg maar. Als ik mijn resolutie op 640x480 zet dan blijft het probleem. Het zit em dus niet in de performance.

Ik dacht dat het wat met de refreshrate te maken had, dus ik ben gaan kijken naar de RefreshFix. Echter lijkt deze zich alleen bezig te houden met dat sommige spellen alleen op 60 Hz werken en dus niet met het overslaan/schokken.

Terugklokken (naar hardware default) processor, laatste drivers, opnieuw installeren unreal, het mocht allemaal niet baten. Rune, het meegeleverde spel, toonde dezelfde problemen.

Is dit een bekend probleem en zo ja, waar kan ik de oplossing vinden of wat is de oplossing? Wie is mijn held? ;)

--edit--
het lijkt wel alsof het schokken ook in windows zelf voorkomt
een clean install van windows gedaan ?
alles "oude" video drivers eerst afgehaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Sonic- schreef op 01 augustus 2002 @ 21:36:
[...]

een clean install van windows gedaan ?
alles "oude" video drivers eerst afgehaald ?
Ja, alle oude drivers heb ik eerst verwijdert ja. Ik zie wel dat de IRQ geshared wordt met wat USB-devices. Kan dat kwaad eigenlijk?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheb net een raedon 8500le 64mb aangeschaft. maar heeft dit anti-aliasing ofzo?
Not important maar wou het toch eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 22:24:
Kheb net een raedon 8500le 64mb aangeschaft. maar heeft dit anti-aliasing ofzo?
Not important maar wou het toch eens proberen :)
Ja, ik vind het zelf nou niet om over naar huis te schrijven. Smoothvision heet dat trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mOrPhie schreef op 01 augustus 2002 @ 22:29:
[...]

Ja, ik vind het zelf nou niet om over naar huis te schrijven. Smoothvision heet dat trouwens.
Ook goed ;P maar waar staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Hercules 3D Prophet FDX 8500LE ook geflashed met een standaard retail bios van Ati. Hiermee is de kaart van 238,5/238,5 (477) naar de standaard 275/275 (550) gegaan zonder problemen en kan ik hem stabiel overklokken naar 295/295 (590) :) Wel even een backup maken van je huidige bios voor het geval het fout gaat!

Edit: mmm hoort bij een aantal posts op de eerste pagina van deel 50... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 01 augustus 2002 @ 22:32:
[...]
Ook goed ;P maar waar staat dat?
Uuhm, gewoon ff zoeken. Onder geavanceerde instellingen van beeldschermeigenschappen. En dan onder Direct 3D of OpenGL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

mOrPhie schreef op 01 augustus 2002 @ 21:52:
[...]

Ja, alle oude drivers heb ik eerst verwijdert ja. Ik zie wel dat de IRQ geshared wordt met wat USB-devices. Kan dat kwaad eigenlijk?
Ben de hele avond al bezig geweest maar niks hielp, niemand met de oplossing? Ik hou een schokkerig/frames overslaand beeld soms

Hier is mijn orginele post:

mOrPhie in -= Radeon Topic - Deel 50 =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathizsias
  • Laatst online: 24-07 11:16

Mathizsias

Drizzt

Hier zijn ze nogal goedkoop :

http://www.envirobyte.com/catalog/default.php/cPath/42_43

Ik wil er ook 1 bestellen maar ik heb het geld NOG niet... volgende maand weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
De laatste gelekte drivers zijn nu ook officieel op de ATi site te vinden:

Windows XP v6.14.6118 Catalyst 2.2
http://mirror.ati.com/sup...winxpradeon613106118.html

Windows 2000 v5.13.6118 Catalyst 2.2
http://mirror.ati.com/sup...win2kradeon513016118.html

Windows 98/'ME v4.13.9050 Catalyst 2.2
http://mirror.ati.com/sup...winmeradeon413019050.html

Control Panel v6.13.3017 Catalyst 2.2
http://mirror.ati.com/sup...misc/aticpl613103017.html

Allemaal voor de Built by ATi kaarten.

De reference drivers voor de Powered by ATi kaarten staan er ook, maar ben nu te lui om daarvoor de links te posten. Voel je je geroepen om ze te posten... ga je gang. :+

En hier nog even een link naar de officiele PDF die Catalyst 2.2 vergezeld:
http://mirror2.ati.com/dr...Posting-Release-Notes.pdf

Let vooral op de performance increase in OpenGL games.
Tot 25% verbetering in Quake III (1600x1200 Max Quality)
Tot 35% verbetering in RTCW (1600x1200, High Quality)
Tot 50% verbetering in Serious Sam 2 (1600x1200, Extreme Quality)

Heeft iemand het al getest? :)

ik heb een ' voor de ME moeten zetten omdat anders het forum dacht dat ik UBB code zat te posten. :+

[ Voor 0% gewijzigd door CJ op 02-08-2002 02:42 . Reden: PDF toegevoegd ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 12-09 15:32
hr15 schreef op 31 juli 2002 @ 07:35:
[...]

Je moet je TV (ik neem aan dat je daar zwart beeld hebt), op primary display mode zetten.
Dit doe je op het tabblad waar je ook je tvuit aan kan zetten.
Druk dan op het blauwe vierkantje met 2 rondjes erop afgebeeld.
Screenshot kan ik nu even niet maken, ik moet zo gaan werken.
W00t!!, hij doet het, bedankt hoor _/-\o_ :D _/-\o_

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Breepee schreef op 01 augustus 2002 @ 16:37:
ik heb die drivers ook zonder dx9 gedraait hoor, en ze zijn al een tijdje uit. ik heb ze niet meer omdat ik geen videofactory kon doen.
ik heb net de catalyst 2.2 geinstalleerd en ik heb nog steeds het probleem dat windows crasht bij het opstarten van videofactory 2. bij een reset zegt ie dat er een fout in de 2d driver is veroorzaakt. bekend probleem of is er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Laatst online: 06-09 10:03
Heeft iemand hier tips voor de kwaliteit voor tv-out te verbeteren (R8500)

en hebben jullie ook last van een soort tearing op de 2e monitor / tv :?

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb nu die catalyst 2.2 drivers draaien en ik ben er niet echt blij mee. Vooral GTA3 is vaag geworden, Lijkt wel een teardrop probleem, alles zie je drie/vier dubbel bij snelle bewegingen.
Beeld is ook blurry geworden en tot overmaat van ramp heb ik nu mooie blauwe tapijten op het wegdek liggen :(

Mohaa ziet er wel goed uit, maar dat draait ineenkeer zoveel soepeler dat ik vermoed dat er gewoon frames overgeslagen worden.
Mijn vijanden zijn ineeens ook "stealty" geworden. Ze duiken uit het niets op zo lijkt het wel :(

Waarschijnlijk komen ze er net aan als er een paar frames "gejat" worden en tja daar sta je dan.....

Zet voorlopig maar weer die drivers van de CD erop, die bevielen me nog het beste. Iig heb ik daarmee nog geen vage fouten gezien.
Dan maar een paar frames minder per sec.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Madrox schreef op 03 augustus 2002 @ 05:05:
Zet voorlopig maar weer die drivers van de CD erop, die bevielen me nog het beste. Iig heb ik daarmee nog geen vage fouten gezien.
Dan maar een paar frames minder per sec.
Als ik die drivers van CD er op ga zetten dan heb ik geen smoothvision etc meer en werkt alles crappy. :|

Ik heb geen problemen met deze drivers. Zelfs Morrowind lijkt soepeler te gaan. Alleen heb ik nog wel steeds last van het feit dat gebouwen in een waas lijken te staan als ik er niet rechtstreeks naar kijk. :( Had gehoopt dat het met deze drivers over zou zijn. B)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EY.. Hoezet je nou dat SMOOTH VISION aan?
Ik kan het nergens (maar dan ook echt NERGENS) vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op 03 augustus 2002 @ 10:51:
[...]

Als ik die drivers van CD er op ga zetten dan heb ik geen smoothvision etc meer en werkt alles crappy. :|

Ik heb geen problemen met deze drivers. Zelfs Morrowind lijkt soepeler te gaan. Alleen heb ik nog wel steeds last van het feit dat gebouwen in een waas lijken te staan als ik er niet rechtstreeks naar kijk. :( Had gehoopt dat het met deze drivers over zou zijn. B)
Ik kan die smooth vision in geen van beide vinden :(

In de cd drivers niet en ook niet in de legaal geleakte (die post hier boven) drivers..

Pls help me out :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
je moet wel het control panel geinstalleerd hebben. dan is het beeldscherm>instellingen>geavanceerd>OpenGL/Direct3D en dan heb je een kadertje smoothvision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die staat er niet eens tussen (tabblad opengl/direct3d)

in de originele drivers niet en ook niet in die nieuwste drivers van hier boven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 15:11:
[...]
Ik kan die smooth vision in geen van beide vinden :(

In de cd drivers niet en ook niet in de legaal geleakte (die post hier boven) drivers..

Pls help me out :D
Als je de CD hebt met de allereerste versie van de Radeon8500-drivers (6.13.3276 voor XP) dan heb je inderdaad geen Smoothvision.

Als je de officiele Catalyst drivers download van http://www.ati.com dan kun je Smoothvision vinden in je Display Properties, Settings, Advanced en dan bij OpenGL of Direct3D. Daar zie je een schuifje staan met Smoothvision(tm). Die kun je instellen van Performance tot Quality (2x - 6x).

Lol, Breepee was me net voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 15:15:

in de originele drivers niet en ook niet in die nieuwste drivers van hier boven :(
Heb je wel het controlpanel gedownload? Die moet je namelijk ook even installeren (is ook een nieuwe versie van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op 03 augustus 2002 @ 15:17:
[...]

Heb je wel het controlpanel gedownload? Die moet je namelijk ook even installeren (is ook een nieuwe versie van).

Dan is dat het :)
Thx m8 ff installen :D
THx allot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 15:15:

dan heb je ds het control panel niet. effe neerhalen van ati.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Get this. De Crucial Radeon8500 heeft 6ns Micron geheugen op 166 (!) Mhz DDR, dus effectief 333Mhz en een core op 250Mhz. Reden:
We asked Crucial about this and they said that with their first video card they are trying to satisfy the needs of the mainstream user fully first. Their goal is not to produce the most expensive and most "cutting edge" card on the market, but rather to offer one with good performance for upgrade type situations, and at a very low price point.
Bron: www.PCstats.com

Gevolg... Hij is net iets sneller dan een GF4MX440 en soms iets langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Laatst online: 24-08 13:58
weareborg schreef op 01 augustus 2002 @ 16:36:
iemand de nieuwe directx9 drivers al geprobeert?
http://www.m3dzone.com/ar...=3418&mode=thread&order=0
je MOET er dx9 voor hebben, maar die stond er geloof ik ook bij.
Stond er wel bij ( blauwe linkje DX9), en ja ik heb het draaien en het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CJ schreef op 03 augustus 2002 @ 15:24:
Get this. De Crucial Radeon8500 heeft 6ns Micron geheugen op 166 (!) Mhz DDR, dus effectief 333Mhz en een core op 250Mhz. Reden:

[...]
Bron: www.PCstats.com

Gevolg... Hij is net iets sneller dan een GF4MX440 en soms iets langzamer.
tssk, nouja, in europa moeten we het toch met hercules doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wanneer gaat dat 9700 topic neer? Het pikt alle posts van hiero weg, en dat is zonde. We hebben het hier toch ook gewoon over Radeon 8500's en 9xxx gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Wekkel schreef op 03 augustus 2002 @ 15:45:
Wanneer gaat dat 9700 topic neer? Het pikt alle posts van hiero weg, en dat is zonde. We hebben het hier toch ook gewoon over Radeon 8500's en 9xxx gehad?
we zouden dat topic na 700 posts sluiten (nog 20 te gaan) en dan deel2 openen. als jij effe met een modje contact opneemt en effe zegt dat ze hier naartoe moeten verwijzen komt het wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Nu online
Ik heb een powercolor R8500 gister geflashed naar een ati retail R8500 en nu heb ik een verschil van 1000 3dmarks :o :? Ik heb nu wel de nieuwste plutonium driver erop, eerst had ik de 11.02. Toen had ik met standaart settings 9500 en nu maar 8500 8)7 Lijkt me sterk dat ik 1000 punten omlaag ga door nieuwe drivers, zou kunnen maar wel erg vaag... Kan dit dus er aan liggen dat ik die retail bios erop heb geflashed??

[Update] Is al opgelost :) Ik had met me slaperige kop vergeten het ddr geheugen op 333 te zetten, was daarvoor wat aan het tweaken en toen was ik die optie vergeten terug te zetten, ik helemaal in paniek net :o ;)
Naja tis nu opgelost, heb nu weer een 3dmark score van 9367 met de plutonium 1118. Met alle instellingen op quality :D Normaal haal ik wel de 10000 maar heb dus liever een betere beeldkwaliteid aangezien nu nog alles perfekt draait :P
[/Update]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
in een ander topic heb ik gelezen dat de hercules versies van 8500 maar 1 ramdac hebben :? is dat trouwens erg als ik vaak de tv-out gebruik?

en ik wou dus graag een 8500 pro met 128 daarbij kan ik dus kiezen tussen de hercules versie en de gigabyte. het verschil is dus dat die van hercules heatsinks op de mem. chips heeft en die van gigabyte niet. zou dat veel uitmaken als ik hem ga overclocken? want ik ga niet zelf heatsinks erop zetten want dan is mn garantie verlopen tenzij ik het goed eraf haal maar die risico loop ik liever niet.
welke van de 2 zou ik dan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een paar vraagtekens in mijn hoofd:
Ik draai met een radeon 8500 op ati-driver 6118 een 3dmark2001se score van 9494 met std settings (275/275)
Klok ik de kaart omhoog naar 279/279 dan is de score 9464
en op 284/284 is het 9440
Ik heb het geprobeerd met 3drage tweak en met powerstrip: zelfde verhaal...
Als ik overklok moeten de resultaten toch ook omhooggaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 01:17

edward2

Schieten op de beesten

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 21:25:
Ik zit met een paar vraagtekens in mijn hoofd:
Ik draai met een radeon 8500 op ati-driver 6118 een 3dmark2001se score van 9494 met std settings (275/275)
Klok ik de kaart omhoog naar 279/279 dan is de score 9464
en op 284/284 is het 9440
Ik heb het geprobeerd met 3drage tweak en met powerstrip: zelfde verhaal...
Als ik overklok moeten de resultaten toch ook omhooggaan?
Klok hem eens naar beneden ;)

Maar ff serieus, zie je geen artefacts als je overklok, (ik had exact hetzelfde maar alleen onder UT, ik heb dat nooit opgelost)

Worden je ocsettings wel goed "applied"?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed idee, dat uc'en, mischien haal ik de 10000 op 200/200 ;)
But serial, ik heb op hoogste timings nog geen rare dingen waargenomen, hij is ook gewoon rockstable (2 uur 3dmark-looped no problems), alleen blijft de score achter. Wel kan ik wat spelen met de tweaksettings in 3drage tweak wat wat verschil geeft (+/- 200) maar verder heeft overklokken "schijnbaar" geen effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Heb ook een vraag over 3dmark2001se, heb een Gigabyte Radeon 8500 64mb core= 315, memory= 315 en als ik de bench draai kom ik niet boven de 5500 uit.Dat moet toch hoger kunnen, heb alles wat op de achter grond draait uit en heb de laatste Omega drivers 2.4.44, weet dat deze niet voor benchs zijn, maar moet toch hoger kunnen als ik naar Dism hierboven kijk. Draai WD98se, Thunderbird 1400@1485, 512mb133mhz@136 memory op een Asus A7vv133a.Gebruik verder Rage3D Tweak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:02
Wat zal ik eigenlijk nemen, ik zit te twijfelen tussen de radeon 8500 en radeon 9000 wat heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding (prijs max. 150 euro), en de beste stuff erop (ik doe graag oc'en e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
DTC_marijn schreef op 04 augustus 2002 @ 13:23:
Wat zal ik eigenlijk nemen, ik zit te twijfelen tussen de radeon 8500 en radeon 9000 wat heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding (prijs max. 150 euro), en de beste stuff erop (ik doe graag oc'en e.d.).
Wat je zelf wilt hangt natuurlijk af van het soort dingen dat je er mee wilt doen en of je waarde hecht aan de nieuwe snufjes in de Radeon9000 t.o.v. de performance van de Radeon8500.

De Radeon8500 is over het algemeen sneller dan de Radeon9000Pro, zeker sneller dan een gewone Radeon9000, en ook nog eens voor bijna dezelfde prijs beschikbaar. In principe zou de Radeon9000Pro goedkoper moeten zijn dan de Radeon8500, omdat er veel dingen zijn geintegreerd en geoptimaliseerd. Maar op dit moment is daar nog niet zo heel erg veel van te merken (zie pricewatch).

Bij de Radeon9000 hanteert ATi de 'less is more' aanpak:
Radeon8500 -> dual vertex pipelines -> 65 milj triangles/second
Radeon9000 -> single vertex pipeline -> 70 milj triangles/second
De hogere output komt omdat de vertex shader bij de Radeon9000 beter geoptimaliseerd is dan de twee vertex shaders bij de Radeon8500. De vertex shader bij de Radeon9000 is in principe 'geleend' van de Radeon9700.

Radeon8500 -> dual texture unit per pixel pipeline -> 3 textures per pass
Radeon9000 -> single texture unit per pixel pipeline -> 6 textures per pass
Hierdoor zal de Radeon8500 sneller zijn in ingewikkelde scenes met veel multitexturing, maar de Radeon9000 biedt dan meer performance in simple polygon games.

Dingen die de Radeon8500 niet heeft ten opzichte van de Radeon9000:
- Fullstream: performance en beeldkwaliteit van streaming video (op dit moment alleen Realvideo) worden verbeterd (lees minder blokkerig) door de pixelshaders.

Wat overclocken betreft... Op Firingsquad is een recensie te lezen waarin ze een Radeon9000Pro hebben overgeclocked naar 310/320, en op die snelheid presteert-ie even goed of soms zelfs beter dan een Radeon8500 (onovergeklocked).

Waar je ook voor kiest... ik zou in ieder geval geen gewone Radeon9000 nemen. Die werkt op 200/250 t.o.v. een Radeon9000Pro op 275/275.

Lees hier de interessante test van Firingsquad: http://firingsquad.gamers...re/radeon9000/default.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Hartstikke bedankt voor de link, als ik deze kaart zo kan OC'en dat ie even goed werkt dan een Radeon 8500. Alleen dan is het de vraag hoe te OC'en en wat extra te koelen? wat denkt gij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euro schreef op 04 augustus 2002 @ 12:46:
Heb ook een vraag over 3dmark2001se, heb een Gigabyte Radeon 8500 64mb core= 315, memory= 315 en als ik de bench draai kom ik niet boven de 5500 uit.Dat moet toch hoger kunnen, heb alles wat op de achter grond draait uit en heb de laatste Omega drivers 2.4.44, weet dat deze niet voor benchs zijn, maar moet toch hoger kunnen als ik naar Dism hierboven kijk. Draai WD98se, Thunderbird 1400@1485, 512mb133mhz@136 memory op een Asus A7vv133a.Gebruik verder Rage3D Tweak
Tja, met die instellingen moet je inderdaad hoger kunnen komen.
staan alle agp instellingen in de bios goed en check ff je via-4in1
Ik draai met een 2000+@1750 (FSB 140), 512 samsung @173, std timings
Dit is het maximale wat ik tot dusver uit m'n systeem kan trekken.
Ik draai zelf op XP met de laatste ATI-drivers (6118) en via 4in1v440
Heb nu de maximale overklokbaarheid van m'n radeon bepaald mbv artifact-tester en kwam uit op 292,5/292,5.
Vervolgens 3dmark2001se gelooped gedurende 2 uur laten draaien: stabiel.
Vervolgens een 3dmark2001se voor de score gedraaid en nu heb ik wel winst:
newest personal highscore: 9731
Volgende goal is de 10000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had effe een vraag. Ik heb een echte Radeon 8500 ( Build by Ati 64 Mb versie). Als ik hem maar op 275/275 zeg, wil 3dmark al niet meer draaien omdat ie de focus verliest. Bij bv 285/285 hangt ie zichzelf zelfs op bij een 3d applicatie. Wat doe ik nou verkeerd.

Moet ik de AGP instellingen downgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AGP-instellingen ongewijzigd laten, video niet laten cachen/shadowen, V-AGP iets omhoog.
Stapje voor stapje omhoog met je core/mem, steeds checken met artifact tester.
als artifacts ontstaan stapje terug tot geen artifacts meer.
3dmark loopen voor ca 2 uur et voila: de kaart loopt optimaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 06:43
Er zijn weer nieuwe Demo's voor de Radeon8500 van NitroGL. Ga naar www.area3d.net voor de demo's. Het gaat om Fire en Refraction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 20:47:
[...]

Tja, met die instellingen moet je inderdaad hoger kunnen komen.
staan alle agp instellingen in de bios goed en check ff je via-4in1
Ik draai met een 2000+@1750 (FSB 140), 512 samsung @173, std timings
Dit is het maximale wat ik tot dusver uit m'n systeem kan trekken.
Ik draai zelf op XP met de laatste ATI-drivers (6118) en via 4in1v440
Heb nu de maximale overklokbaarheid van m'n radeon bepaald mbv artifact-tester en kwam uit op 292,5/292,5.
Vervolgens 3dmark2001se gelooped gedurende 2 uur laten draaien: stabiel.
Vervolgens een 3dmark2001se voor de score gedraaid en nu heb ik wel winst:
newest personal highscore: 9731
Volgende goal is de 10000 :)
Mischien een domme vraag, maar wat zijn de goede instellingen van je agp in de bios en heb de 4.41 via drivers en moet er verder nog wat uit of aan gezet worden in Rage3d Tweak??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 23:39:
AGP-instellingen ongewijzigd laten, video niet laten cachen/shadowen, V-AGP iets omhoog.
Stapje voor stapje omhoog met je core/mem, steeds checken met artifact tester.
als artifacts ontstaan stapje terug tot geen artifacts meer.
3dmark loopen voor ca 2 uur et voila: de kaart loopt optimaal :)
Op mijn bord heeft dat volgens mij vIO. Die had ik tot nu toe altijd ongemoeid gelaten aangezien dat inderdaad het voltage van de IO kaarten is. Ik zal het morgen eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euro schreef op 05 augustus 2002 @ 00:25:
[...]

Mischien een domme vraag, maar wat zijn de goede instellingen van je agp in de bios en heb de 4.41 via drivers en moet er verder nog wat uit of aan gezet worden in Rage3d Tweak??
De instellingen waar ik de beste resultaten haal zijn:
Video BIOS shadowing : DISABLED
Video BIOS cacheable : DISABLED
Video RAM cacheable : DISABLED
AGP mode : 4X
AGP aperture size : 128
AGP master 1 WS write : ENABLED
AGP master 1 WS read : ENABLED

Voor een maximale 3dmarkscore kun je in rage3d tweak onder het tweak tabblad onder pre-sets and default profiles 3dmark 2001 inschakelen

suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
oke even een 'niet top of theline' vraagje..

Ik heb nu een Creative Geforce 2 GTS 32mb draaien en vind de snelheid prima. vorige maand geupdate van een Geforce 2MX. Maar ja, zit nu sinds paar dagen op kamers en heb dus tv op mijn kamer, had ik eerst niet. wil dus wel films van compu op tv kunnen kijken :( Je begrijpt hem al, ik zoek iets met TV-OUT

Nu kwam ik op internet een kaart tegen bij lokale pc boer in denhaag. Een Ati Radeon 7000 met 32mb DDR geheugen. Hij heeft 2 monitor uitgangen en een TV-Out. Best leuk kaartje leek mij zo, ook omdat deze DDR ram heeft. Maarre is het wat? of ga ik er echt ongelovelijk op achter uit wat betrefd 3d-prestaties?

Draai een ECS k7s5a, 256 ddr, 40gb IBM, 17" iiyama

(PS. als iemand 2dehands iets beters heeft liggen tussen de 50 en 80 euro. hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Bar-Le-Duc schreef op 05 augustus 2002 @ 12:02:
oke even een 'niet top of theline' vraagje..

Ik heb nu een Creative Geforce 2 GTS 32mb draaien en vind de snelheid prima. vorige maand geupdate van een Geforce 2MX. Maar ja, zit nu sinds paar dagen op kamers en heb dus tv op mijn kamer, had ik eerst niet. wil dus wel films van compu op tv kunnen kijken :( Je begrijpt hem al, ik zoek iets met TV-OUT

Nu kwam ik op internet een kaart tegen bij lokale pc boer in denhaag. Een Ati Radeon 7000 met 32mb DDR geheugen. Hij heeft 2 monitor uitgangen en een TV-Out. Best leuk kaartje leek mij zo, ook omdat deze DDR ram heeft. Maarre is het wat? of ga ik er echt ongelovelijk op achter uit wat betrefd 3d-prestaties?

Draai een ECS k7s5a, 256 ddr, 40gb IBM, 17" iiyama

(PS. als iemand 2dehands iets beters heeft liggen tussen de 50 en 80 euro. hoor ik het wel.
1) niet hier posten en een apart topic openen.
2) kijk voor 2ehands spullen bij v en a (op de frontpage)
3) neem eens wat testjes door over de 3d performance van de radeon 7000 en de gf2gts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.ebgames.com/eb.../product.asp?pf_id=227386

Radeon 9700 128MB,de 19e september 2002 begint de levering in USA van EB. Wat betekent dat dan voor europa? Begin oktober? Prijs $399, vertaald dat naar euro dan 450?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Radeon 7000 is een HELE HOOP langzamer dan een GF2 GTS, dus daar zou ik uit dat oogpunt niet aan beginnen

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het wordt weer eens tijd voor wat dik leesvoer in het Radeon Topic. Ik kwam eens wat artikeltjes tegen en vond daarin interessante gedachten.

Twee stukjes zijn daarbij van belang, waaruit hieronder een klein stukje volgt:

1.
http://www.digit-life.com/articles2/radeon/ati-r300.html#p2

”NVIDIA decided to take risks - being one of the first who got an access to the .13 process, the company is in a completely different situation. The new process must have all its imperfections corrected, the mass production can be time shifted and percentage of operable chips can be very low in the beginning. On the other hand, the process will be tweaked, NVIDIA will get more benefits regarding the prime cost and clock speed (originally higher-frequency architectures of NVIDIA + the finer technology give 400 against 300). So, time works for NVIDIA; that is probably why ATI was in such a hurry with the "paper" release and will possibly put on the market first cards yet before the DirectX 9.”

Dit artikel behandeld de R300. Kort gezegd vormt de gedachte van dit artikel, dat Ati belang heeft bij een snelle beschikbaarheid en vroege aandacht voor de R300. Alhoewel DX9 pas in de herfst komt en daarmee het volledige potentieel van de R300 pas naar buiten komt, moet Ati zijn kaart stevig in de markt hebben als no. 1 voordat Nvidia met hun NV30 komen. In principe heeft Nvidia ook de tijd wat DX9 betreft.

Ati gebruikt beproefde .15 techniek voor hun chips en Nvidia begint met de leercurve van een .13 micron chip. Ati heeft dus op dit moment het voordeel van een supersnelle kaart op de markt en de snelheidstroon, maar Nvidia heeft in principe op de lange duur het voordeel, mits het .13 procédé goed uit gaat pakken en de NV30 niet al te lang op zich laat wachten.

2.
http://www6.tomshardware....3/020802/siggraph-03.html

”Cg may very well end up being a red herring. If nothing else, it acted as a catalyst for Nvidia to plant stories about NV3x. At least two OEMs and one ISV at Siggraph told me that NV3x has not taped out, which indicates that it is at least six months away from realization. Having said that, Nvidia is a champion of going from tape out of a part to having actual sample boards ready for testing. They took 60 days with the GeForce2, but that was a die shrink. The NV3x is a major architectural change as well as a change to a new manufacturing process (0.13 micron), so it's going to take a miracle to short cut the process.
Since then, Nvidia's competition has been circulating this tidbit from the company's conference call with financial analysts this week:
"It should be available for holiday season." J. Huang
"Has the NV30 taped out yet?" Analyst
"Historically Nvidia has done a good job with tapeouts etc... We're in the process of wrapping it up." J. Huang
"So it has not been taped out yet?" Analyst
"We're in the process of wrapping it up so the answer is not." J. Huang

An analyst source had this to offer in response to our inquiries:
Our contacts indicate that TSMC's average yields at 0.13 micron have been just 15%. So even if the part was ready for volume production later this year, those poor yields are likely to impact the number of parts meeting spec that you can get to market.
NVIDIA took a gamble by acting as one of the guinea pigs for TSMC, and it looks like this gamble isn't working out, right now. ATI's strategy of staying with the proven 0.15-micron process will probably pay dividends in the near-term.
Lastly, NVIDIA has experienced a tough time with its board partners with regard to its NV17 (GeForce4MX). A number of vendors have experienced tons of trouble buliding boards based on the chip and Nvidia's reference design.

The upshot of all this is that Nvidia is on the defensive, and we haven't seen that since the Edge3D days. Having managed to alienate Intel, Microsoft, Tier One OEMs, and many others in the graphics industry, look for the sharks to start smelling blood in the water.
Nvidia will probably come out okay at the other end, but this is a major transition point for the company. Going from being top dog to not killed S3 and 3dfx, mostly because the suits at those companies were to busy paying attention to stock prices and options. Let's hope that's not going to happen here.”

Hier een wat minder rooskleurig plaatje, maar dezelfde zaken zijn aanwezig. Ati met het doorgaan met de beproefde .15 wijze en latere overschakeling op .13 (hetgeen gepland is voor het einde van het jaar) en Nvidia die meteen met .13 wil beginnen. Als de vetgedrukte bewoordingen in de buurt van de waarheid liggen, heeft Nvidia op dit moment een klein probleempje wat betreft:
-PR (in ieder geval);
-tijdsverloop;
-op tijd genoeg yield halen voor massaproductie.

Als Ati op hetzelfde moment als Nvidia met .13 kan komen, heeft Nvidia een kleine achterstand. De achterstand van Nvidia bestaat uit het niet hebben kunnen plukken van de voordelen van .15 voor de NV30 deze maanden en in relatie daarmee pas veel later met een DX9 kaart komen, wat PR technisch niet handig is. Het is te hopen voor Nvidia dat DX9 release ongeveer samenvalt met de release van de NV30, zodat de werkelijke bruikbaarheid van de kaarten vanaf dag een naast elkaar valt. Als daar ook nog een gat tussenzit, heeft Ati een grote sprong gemaakt, helemaal als zij op tijd .13 beheersen.

Nvidia neemt dus een gok, een vrij grote gok. Geen probleem, maar van Nvidia hoeven we dus blijkbaar de komende maanden niet veel te verwachten.

Overigens mooi om te zien waarover we praten, is de volgende link. Een verbijsterende blik in de huidige hardwaresamenstelling in de markt. R9700 hypes zijn levend, maar slecht weinig mensen hebben een topkaart in hun systeem zitten. Daarom lijkt mij het PR gehalte van de snelste kaart hebben dan ook een grote factor voor de budgetmarkt van een fabrikant. Nvidia het snelste, dan ook een MX in je budgetsysteem of zo. Voor ons tweakers wat minder begrijpelijk, maar goed.

http://valve.speakeasy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vio verhoogt van 2.5 naar 2.65 en alle bios instellingen goed gezet. Radeon @290/290 hangt echter nog steeds tijdens 3dmark. Hoever is dit ding eigenlijk over te klokken zonder extra koeling of voltmod.

Btw het gaat hier om een echte ATI (Build by Ati)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 15:47:
Vio verhoogt van 2.5 naar 2.65 en alle bios instellingen goed gezet. Radeon @290/290 hangt echter nog steeds tijdens 3dmark. Hoever is dit ding eigenlijk over te klokken zonder extra koeling of voltmod.

Hoever ie is over te klokken hang van veel dingen af, maar vooral van de componenten op de kaart zelf.
mbv artifact tester http://www.majorgeeks.com/article.php?sid=201 kun je kijken hoever jouw kaart omhoog kan zonder artifacts te tonen.
Wel moet de kaart daarna natuurlijk ook stabiel in 3dmark kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaroN
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 15:47:

Ik denk dat je kaart gewoon te warm wordt. Mijn Built by Ati 128 MB 275/275 Retail kaart liep ook vast na een bepaalde periode op 280/280 al. Soms zelfs al op 275/275. Laat iig die vio gewoon op 2.5 dan wordt ie minder heet. Probeer verder eens wat Aluminium profieltjes op je geheugen te plakken met de combo Seconde lijm/ Arctic Silver. Heb ik ook gedaan en hij klapt er nu niet meer uit >:)

EDIT: Mijn kaart vertoonde GEEN Artifacts en toch liep ie vast door de warmte! :?

JayGTeam (213177)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AaroN schreef op 05 augustus 2002 @ 18:43:
[...]

Ik denk dat je kaart gewoon te warm wordt. Mijn Built by Ati 128 MB 275/275 Retail kaart liep ook vast na een bepaalde periode op 280/280 al. Soms zelfs al op 275/275. Laat iig die vio gewoon op 2.5 dan wordt ie minder heet. Probeer verder eens wat Aluminium profieltjes op je geheugen te plakken met de combo Seconde lijm/ Arctic Silver. Heb ik ook gedaan en hij klapt er nu niet meer uit >:)

EDIT: Mijn kaart vertoonde GEEN Artifacts en toch liep ie vast door de warmte! :?
Ja, dat kan ook natuurlijk, daarom draai ik altijd 3dmark in een loop vor minimaal 2 uur. Alstie dan nog niet hangt istie imho redelijk stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Ik heb mijzelf voorgesteld een Radeon 9000 pro te gaan kopen en dan te gaan OC'en nu hier nog weinig nederlandse ervaring mee is zou ik graag willen weten hoe ik het aan moet pakken met deze kaart?

En wat draait er het beste voor ME of XP? B) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DTC_marijn schreef op 05 augustus 2002 @ 19:09:
Ik heb mijzelf voorgesteld een Radeon 9000 pro te gaan kopen en dan te gaan OC'en nu hier nog weinig nederlandse ervaring mee is zou ik graag willen weten hoe ik het aan moet pakken met deze kaart?

http://www.majorgeeks.com/article.php?sid=201
Bepaal hiermee hoever je kunt gaan :)

En wat draait er het beste voor ME of XP? B) B)
Persoonlijke voorkeur?: ME sucks...dus XP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
XP home of Prof?

En zijn er ergens al een soort tweakfans te koop voor op de Radeon 9000pro?
Dus niet de standaard fan die er op zit maar een gemodde?

[ Voor 0% gewijzigd door M@rijn op 05-08-2002 20:04 . Reden: uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Prof natuurlijk. maar oor overclocken zou ik toch eens naar ME kijken, die loopt net wat lekkerder met spellen dan XP bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ME én XP zuigen daarom draai ik 98se >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Ik nu ook maar ik weet niet of je het gelezen hebt over die driverlicenties (of denk dat dat wel los loopt ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mr.C4 schreef op 03 augustus 2002 @ 19:37:
in een ander topic heb ik gelezen dat de hercules versies van 8500 maar 1 ramdac hebben :? is dat trouwens erg als ik vaak de tv-out gebruik?

en ik wou dus graag een 8500 pro met 128 daarbij kan ik dus kiezen tussen de hercules versie en de gigabyte. het verschil is dus dat die van hercules heatsinks op de mem. chips heeft en die van gigabyte niet. zou dat veel uitmaken als ik hem ga overclocken? want ik ga niet zelf heatsinks erop zetten want dan is mn garantie verlopen tenzij ik het goed eraf haal maar die risico loop ik liever niet.
ff opnieuw quoten omdat veel mensen er wel overheen hebben gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glock
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik krijg mijn tv-out maar niet ingeschakeld :( ik heb de hele faq nagelopen en toegepast.... maar niks schijnt te werken, alle kabels zijn netjes aangesloten, tv aan, resolutie goed ingesteld, refreshrate en 16 bits kleuren..... nog een reboot erachter aan en nog niks.... :(

ik gebruik de laatste ati drivers, het is de radeon 8500 van gigabyte, 64 meg

iemand een idee?
het is ook de laatste bios versie...

edit:
Oplossing gevonden: DVI & TV OUT mag niet tegelijk samen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radeon 7500, 8500 of 9000?

Wat is de betere keuze (gelet op prijs/prestatie) voor in dit systeem:

-PIII 700
-Jetway 694AS moederbord
-256MB SDRAM
-ATi Rage 128 32MB videokaart
-2 x 20GB HD
-CD-speler
-16/10/40 CD-brander
-Hercules Gamesurround Fortissimo II (Digital Edition)
-Realtek 8039 netwerkkaart (10 Mbit)
-230 Watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk de 9000 of de 7500
voor 8500 heb je minstens de 1ghz proc nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

8500 is zware overkill, 9000 is ook al overkill denk ik ...

Simpel dus, als je wat geld hebt --> 9000 ... wil je wat centen in je zak steken neem dan de 7500 ...

:)

(edit --> prikkeldraad was me voor, RATS)

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, thanks, ik denk dat ik dan maar een Gigabyte 7500-kaartje ga kopen binnenkort

Ennuh, zou ik ook nog extra voeding erbij moeten kopen, of neemt een 7500 niet veel meer dan een Rage 128?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Mr.C4 schreef op 03 augustus 2002 @ 19:37:
in een ander topic heb ik gelezen dat de hercules versies van 8500 maar 1 ramdac hebben is dat trouwens erg als ik vaak de tv-out gebruik?

De Hercules heeft inderdaad maar 1 Ramdac, maar dat is alleen van belang als je maar 2 CRT monitoren aansluit als ik het goed heb.

Waar wil je de TV out voor gebruiken, alleen films of wil je gelijk op je andere monitor kunnen werken enzo?

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een 9000 lijkt me geen overkill in je systeem. Met een P3 700 is die nog best bij de les. Waarom nu een technisch gedateerde 7500 kopen en een budget DX8.1 kaart laten liggen?

Een 7500 moet nog rond de 100 euro opbrengen, een 9000 slechts marginaal meer. Ik zou even de prijsontwikkeling een week of 2 afwachten en dan voor een 9000 (Pro ?) gaan. Daarmee kom je uiteindelijk verder dan een 7500, al is iedere upgrade vanaf een Rage128 een vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 00:32:
Okee, thanks, ik denk dat ik dan maar een Gigabyte 7500-kaartje ga kopen binnenkort

Ennuh, zou ik ook nog extra voeding erbij moeten kopen, of neemt een 7500 niet veel meer dan een Rage 128?
Eey geen 7500 dat is echt een klote kaart pak gewoon een 9000.
Want die heeft direcx 8.1 ondersteuning heb je veel meer aaan.
want die 7500 heeft alleen directx 7 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Laatst online: 12-09 13:07

arnova

weet veel, maar niet alles

Ik heb dus gisteren mijn ATI Radeon 8500 64Mb Retail(!) binnen gekregen van Alternate voor slecht 169euro (het schijnt dat ze een overschot vinden die dingen hebben :-)).

Maar goed ik heb een paar vraagjes over de software:
a) Ik heb 1x een bluescreen(BSOD) gehad toen ik in het control panel aan het rommelen was. Is dit een bekend probleem (fenomeen)? Ik heb de laatste officiele drivers / control panel gebruikt. De BSOD crash was in iets win32...sys ofzo.

b) Er staat in de documentatie dat overlay alleen gebruikt kan worden voor je primaire display. Geldt dit ook in "theater mode"? Is bij ATI namelijk niks over te vinden

c) Ik had af en toe wat rare storing door mijn beeld. Dit lijkt te maken te hebben met de "composite"-setting voor mijn primaire display (VGA). Weet iemand wat dat doet en of dat inderdaad het geval kan zijn? (Ik kan het nu namelijk niet testen want ik zit op mijn werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

master_artech schreef op 06 augustus 2002 @ 09:44:
Ik heb dus gisteren mijn ATI Radeon 8500 64Mb Retail(!) binnen gekregen van Alternate voor slecht 169euro (het schijnt dat ze een overschot vinden die dingen hebben :-)).

Maar goed ik heb een paar vraagjes over de software:
a) Ik heb 1x een bluescreen(BSOD) gehad toen ik in het control panel aan het rommelen was. Is dit een bekend probleem (fenomeen)? Ik heb de laatste officiele drivers / control panel gebruikt. De BSOD crash was in iets win32...sys ofzo.

b) Er staat in de documentatie dat overlay alleen gebruikt kan worden voor je primaire display. Geldt dit ook in "theater mode"? Is bij ATI namelijk niks over te vinden

c) Ik had af en toe wat rare storing door mijn beeld. Dit lijkt te maken te hebben met de "composite"-setting voor mijn primaire display (VGA). Weet iemand wat dat doet en of dat inderdaad het geval kan zijn? (Ik kan het nu namelijk niet testen want ik zit op mijn werk).
a) dit lijkt mij meer een probleem van jou computer, en niet van de Radeon... Meestal als er een BSOD is door de Radeon dan zit de fout in een Ati*.dll.

b) Theater mode?? :D (* Bluppy2 is weer een tijdje afwezig geweest :))

c) composite setting?? (zie b) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de theatre mode aanzet, krijg je alles wat in overlay mode wordt gedraaid (kan geloof ik maar 1 overlay draaien per machine) groot op je tv-out. Werkt perfect voor divx'en enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Mr.C4 en alle anderen die zich aan het oreinteren zijn:
Er is behoorlijk wat verschil tussen de diverse fabrikanten van de 8500.
Gigabyte is de beste met overclocken 305/300 in combinatie met lage temperatuur (E168).
Powercolor 8500 (E140) is nog sneller, maar de mem krijgt het warm. (beide sneller dan Ati zelf).
kijk maar bij http://www.hardware.fr/art/lire/422/1

Het schijnt dat de Hercules de enige is met 1 ramdac, volgens een reviewer moet bij gebruik van een TV als 2e minitor dan beide schermen op lage resolutie worden gezet.
De Hercules (LE) schijnt 14% langzamer dan de ATI 8500, de Gigabyte iets sneller, Powercolor 8500 wint het met +5%, de PC 8500LE is -/- 2,5%.
De door mij gevonden prijzen varieren van E 116 Powercolor LE tot ver in de E 200.
Er is ook een club3D ViVo (LE) uitvoering (E158).
Gig heeft veel extra's voor de meerprijs.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan. Ik ben er nu tenminste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vreemd de <¤> is toch echt als EURO ingetikt, bij deze dus. Nu maar E van gemaakt.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.