Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UPS-Mod :D

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

erg cool, ik ga nu apc mailen dat ze Veel te duur zijn :+ :+ :+

Verwijderd

even een grote kick na een lange tijd ;)

@ Aetje:
maar hoe is het nu met de accu's,zijn ze nog goed of zijn ze gesneuveld?
en heb je al water moeten bijvullen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 20:10 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zag trouwens nog een misverstandje, je kan de accu's zelfs vervangen als de UPS aan is :) evt. de battery safety connector ff lostrekken maar zelfs dat hoef in principe niet(is namelijk gewoon de min pool connector), gewoon lostrekken en weer vastknopen.
(staat in de documentatie van APC, en waarom? dan hoeft je serverpark niet offline om ff een accu te wisselen, tis allemaal ontworpen voor 24/7 gebruik :))

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:37

tim427

Turbulence!

Ik heb net ook een Belkin 1100 UPS gekregen, accu's waren kaput :P Nu heb ik orginele accu's besteld (18 euro per stuk, twee keer + verzendkosten = 60 euro). Nu werkt alles weer...

Maar als ik 5 weken op vakantie ga, dan hoeft mijn server niet aan te blijven, is het dan erg als ik de UPS uit zet (lees: stroom er af, UPS uit) ?

Want die UPS staat continu met fan's aan! Ook als er geen concumptie is, en de accu's vol zijn!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

tim427 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 19:20:
Ik heb net ook een Belkin 1100 UPS gekregen, accu's waren kaput :P Nu heb ik orginele accu's besteld (18 euro per stuk, twee keer + verzendkosten = 60 euro). Nu werkt alles weer...

Maar als ik 5 weken op vakantie ga, dan hoeft mijn server niet aan te blijven, is het dan erg als ik de UPS uit zet (lees: stroom er af, UPS uit) ?

Want die UPS staat continu met fan's aan! Ook als er geen concumptie is, en de accu's vol zijn!
die fans horen helemaal niet aan te staan als die ups niet werkt. met niet werkt bedoel ik als hij in rust stand staat.. ik heb een 2200va APC en een 1500va APC en daar draaien de fans niet in rust stand..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alleen als 't ding een zelftestje draait 1* in de zoveel weken horen die te draaien, anders (in ruste) niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• tim427

tim427

Turbulence!

Ow, das wel vreemd dan. Die UPS is gewoon goed, ik bedoel: Stroom er af, en alles blijft netjes door gaan, fan's draaien even hard.

Maar jullie weten heel zeker dat zo'n UPS helemaal stil moet zijn als hij vol is en geen concumptie is?

(Verbruikt een UPS stroom als hij niet gebruikt wordt, hij hangt alleen maar aan het net-stroom :? )

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

tim427 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 08:22:
Ow, das wel vreemd dan. Die UPS is gewoon goed, ik bedoel: Stroom er af, en alles blijft netjes door gaan, fan's draaien even hard.

Maar jullie weten heel zeker dat zo'n UPS helemaal stil moet zijn als hij vol is en geen concumptie is?

(Verbruikt een UPS stroom als hij niet gebruikt wordt, hij hangt alleen maar aan het net-stroom :? )
ik weet het 100% zeker.. heb alweer meer dan 3 jaar een APC UPS hier draaien en die is altijd stil. alleen bij testen, stroompieken of stroomuitval maakt hij een hels kabaal door zijn gepiep en het draaien van de fan..

maar hoeveel hij verbruikt tijdens rust stand.. geen idee.. :X

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
ReseTTim schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 09:19:
[...]

ik weet het 100% zeker.. heb alweer meer dan 3 jaar een APC UPS hier draaien en die is altijd stil. alleen bij testen, stroompieken of stroomuitval maakt hij een hels kabaal door zijn gepiep en het draaien van de fan..

Idle verbruik.. mjah, nooit (willen) meten idd :X

Ding staat bij mij in kruipruimte, dus fans hoor ik niet als als ie draait. Piepjes heb ik uit, klotepiepen. Ding alert mij per SMS, ipv blijven piepen

• tim427

tim427

Turbulence!

ReseTTim schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 09:19:
[...]

Maar das een APC...

Ik heb een belkin :S

Ik ga maar eens een mailtje sturen naar Belkin, of het nou zou is..

Ik heb net een RS-232 kabel (1 op 1) kael aangsloten. Op het moment dat hij op mijn pc wordt aangesloten valt hij uit, een soort beveiliging. Als ik die kabel er weer uit haal, dan gaat hij meteen weer aan. Lijkt wel kortsluiting ofzo.

[ Voor 25% gewijzigd door tim427 op 15-12-2007 21:48 ]

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

tim427 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 15:18:
Maar das een APC...

Ik heb een belkin :S

Ik ga maar eens een mailtje sturen naar Belkin, of het nou zou is..

Ik heb net een RS-232 kabel (1 op 1) kabel aangsloten. Op het moment dat hij op mijn pc wordt aangesloten valt hij uit, een soort beveiliging. Als ik die kabel er weer uit haal, dan gaat hij meteen weer aan. Lijkt wel kortsluiting ofzo.
APC of belkin.. beide horen stil te zijn in rust stand..

ennu dat is wel heel raar dat wanneer je kabel aansluit op de ups dat je pc uitvalt.. het idee met die kabel is juist dat hij je pc netjes aansluit wanneer de ups het overneemt

• tim427

tim427

Turbulence!

ReseTTim schreef op zondag 16 december 2007 @ 10:17:
[...]

ennu dat is wel heel raar dat wanneer je kabel aansluit op de ups dat je pc uitvalt.. het idee met die kabel is juist dat hij je pc netjes aansluit wanneer de ups het overneemt
Ben er achter gekomen waarom hij uit gaat.
Kabel is gewoon goed. Nu heb ik met pijn en moeite die software gevonden en aan de praat gekregen onder vista. Nu kan ik alles uitlezen.

Heb ook de pin-out gevonden van de UPS. 1 van de pinnetjes, als die verbonden wordt met de ground, dan gaat de UPS in een hard-stanby... Oftwel hij gaat uit.

Best hinderlijk: je sluit je PC af, UPS gaat uit, PC ook zonder stroom..... Moet je eerst de kabel er in en eruit halen :S

Maar alles werkt prima! Behalve dat die UPS volledig aan het loeien is als de batterij gewoon vol is....

(het gaat om een wat oudere Belkin UPS, niet die nieuwste zeg maar.

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 19:33
Het kan zijn dat die belkin een ander type ups is. (onwaarschijnlijk, maar het kan)
Er zijn 2 typen : offline en online

(even uit m'n hoofd )

Offline : std UPS dingen. normaal word accu geladen en load hangt direct aan netspanning. Schakeld over naar omvormer bij stroomuitval.

online : load hangt altijd aan omvormer

voordeel van online is dat er geen spannings pieken/dalen zijn als hij overschakeld (omdat hij eigenlijk niet overschakeld) . Verbruik is wel hoger. En natuurlijk constant draaiende fans.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

dat klopt, maar volgens mij heb je de types (off/on) verwisseld?

mn apc is namelijk van het type on line, en die schakelt dus idd pas de omvormer in als er iets mis is met de netspanning

off line, betekent (zover ik weet) gewoon dat je apparatuur niet direct aan het net hangen oftewel off(the)line. een (van de) nade(e)l(en) hiervan is idd de altijd lopende dubbele conversie, dat kost nogal wat extra energie.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:58
ReseTTim schreef op zondag 16 december 2007 @ 10:17:
[...]

Pas op ! dat is zeker niet altijd het geval ...

Zeker bij "true online" ups-en zal die ventilator altijd draaien, en bij verschillende MGE ups-en ook.

Repareren doe je zo.

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

SH007 schreef op zaterdag 06 juli 2002 @ 23:38:
[...]

euh, jij weet duidelijk niet wat er in een accu zit :P

Daar zit nl gewoon gedemineraliseerd water in(dus puur H2O).
Pardon?
Als je een accu nieuw uit het rek trekt gaat dat meestal op twee manieren.
A. ) Hij is leeg en moet nog gevuld worden met accuzuur.
B. ) Hij is al gevuld met accuzuur.

Wanneer een accu in bedrijf is genomen mag je hem eigenlijk niet bij vullen met accuzuur.
Dit kan namelijk een nogal vervelende reactie geven met nog vervelendere gevolgen.
Je vult hem dan bij met H2O.
Accuzuur mag ook niet zomaar verkocht worden al gebeurd dit her en der wel.

Ik ben in de tijd dat ik er mee te maken kreeg nog nooit een accu tegen gekomen die nieuw met alleen gedemineraliseerd water geleverd werd.
Als je hier twijfel aan trek zou ik zeggen hang even een stukje doek of je dure merk kleding in zo’n vul gaat van je accu :D aangezien het volgens jou gedemineraliseerd water is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door UgotHeinzzd op 16-12-2007 13:24 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

• DJSmiley
UgotHeinzzd schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:20:
[...]

Pardon?
Als je een accu nieuw uit het rek trekt gaat dat meestal op twee manieren.
A. ) Hij is leeg en moet nog gevuld worden met accuzuur.
B. ) Hij is al gevuld met accuzuur.

Wanneer een accu in bedrijf is genomen mag je hem eigenlijk niet bij vullen met accuzuur.
Dit kan namelijk een nogal vervelende reactie geven met nog vervelendere gevolgen.
Je vult hem dan bij met H2O.
Accuzuur mag ook niet zomaar verkocht worden al gebeurd dit her en der wel.
Volgens mij hoef je een autoaccu vrijwel nooit bij te vullen met accuzuur. Als een loodaccu aan de kook raakt (Wat dus kan aangezien een UPS een autoaccu op den duur zal overladen) krijg je verdamping, wat grotendeels H2O is. Het daadwerkelijke zwavelzuur wat verdampt is slechts een factor tov de hoeveelheid water.

Ik heb, na 1 jaar met een autoaccu gewerkt te hebben, nu al een tijdje een batch gelaccu's erop. Die hebben dat overladen-effect tenminste niet.

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

DJSmiley schreef op zondag 16 december 2007 @ 16:13:
[...]

Volgens mij hoef je een autoaccu vrijwel nooit bij te vullen met accuzuur. Als een loodaccu aan de kook raakt (Wat dus kan aangezien een UPS een autoaccu op den duur zal overladen) krijg je verdamping, wat grotendeels H2O is. Het daadwerkelijke zwavelzuur wat verdampt is slechts een factor tov de hoeveelheid water.

Ik heb, na 1 jaar met een autoaccu gewerkt te hebben, nu al een tijdje een batch gelaccu's erop. Die hebben dat overladen-effect tenminste niet.
Je mag een autoaccu na gebruik niet bijvullen met accuzuur ( volgens de veiligheids voorschriften ).
En idd je hoeft zelden tot nooit een accu bij te vullen tenzij je het zooitje aan het koken brengt.
Als je bij moet vullen doe je dit met gedemineraliseerd water en dus niet met zuur.
SH007 gaf aan dat er alleen gedemineraliseerd water in zou zitten wat zeker niet het geval is.

Een gel accu is hier idd veel beter geschikt voor ook, omdat je deze helemaal leeg kunt trekken zonder dat je daar schade aan over houd.

[CiP] Aqueum initium TJ09

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik vraag me af hoe ver je kan gaan met dit DIY ups gebeuren, kan je bv een apc uit de winkel kopen (70 tot 80 euro) en daar zelf 4 tot 6 accu's in serie koppelen zodat je meer looptijd eruit kan halen ?

ik heb bv een setup met
- 2pc's (server & workstation) beide 550 Watt voeding
- 2tft's 19" 20Watt verbruik

een simple UPS houd het wellicht net (zeer krap) uit met afsluiten v.d pc dus ik zit zoiezo aan een duurdere vast ..

andere DIY UPS
http://www.dansdata.com/diyups.htm
em de followup
http://www.dansdata.com/upsupgrade.htm

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 16-12-2007 17:34 ]

Tja vanalles

• DJSmiley
vso schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:30:
ik vraag me af hoe ver je kan gaan met dit DIY ups gebeuren, kan je bv een apc uit de winkel kopen (70 tot 80 euro) en daar zelf 4 tot 6 accu's in serie koppelen zodat je meer looptijd eruit kan halen ?

ik heb bv een setup met
- 2pc's (server & workstation) beide 550 Watt voeding
- 2tft's 19" 20Watt verbruik

een simple UPS houd het wellicht net (zeer krap) uit met afsluiten v.d pc dus ik zit zoiezo aan een duurdere vast ..
In serie lijkt me niet zo goed, meeste UPSsen zijn intern 24-48V.... Parallel bedoel je?

Kwa runtime lijkt t me niet zo'n probleem, tenzij de koeling dermate krap is dat die precies is gebaseerd op de max normale runtime (idem voor gebruikte kabels intern enz)

De laad/regelelectronica lijkt me een 2e. Opladen van een iets zwaardere accu moet lukken (Duurt langer) maar 10x zoveel capaciteit gaat ie denk ik niet goed vol kunnen laden.

Ik heb zelf een los accupack als standby staan. (24V, 130Ah). Dmv een (groot) relais schakelt deze na 10sec parallel aan de eigen accu's van de UPS. Opladen doe ik handmatig, zovaak valt stroom toch niet uit ;)

• tim427

tim427

Turbulence!

AlexanderB schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:10:
dat klopt, maar volgens mij heb je de types (off/on) verwisseld?

mn apc is namelijk van het type on line, en die schakelt dus idd pas de omvormer in als er iets mis is met de netspanning

off line, betekent (zover ik weet) gewoon dat je apparatuur niet direct aan het net hangen oftewel off(the)line. een (van de) nade(e)l(en) hiervan is idd de altijd lopende dubbele conversie, dat kost nogal wat extra energie.
Dat kan wel kloppen, als ik bij diagram kijk van mijn UPS beheer programmatje:

Hij staat altijd: AC Input -> Charger -> Battery -> Inverter -> AC Output. Maar de by-pass kan ik volgens mij nergens instellen. Das alleen voor de andere types denk ik...

Dus zal het een off-line model zijn ;)

Denk ik :D

Maar zo iets staat nou weer niet in de handleiding.... :(

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

[edit:] oeps verkeerd gelezen...
ik weet neit of je dat kan bypassen, dat is nou eenmaal zo bij dat model.... :/

[ Voor 77% gewijzigd door AlexanderB op 17-12-2007 23:33 ]

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:13
Mag ik je een tip geven? Ik zou er misschien ff een accu activator inbouwen. Een accu activator voorkomt dat accu's die weinig tot niet gebruikt/ontladen worden kapot gaan. Vooral lood accu's. Je voorkomt dan ssulfaatkristalafzettingen (Scrabble woordje? :P). Ik moet zeggen dat we die op een accu hebben zitten, maar weet er vrijwel niets van verder. Mijn pa heeft hem er tussen gezet. ;)

Zie bijv: http://www.motozoom.nl/we...cfm?bestelnummer=10003697 en Conrad natuurlijk: http://shop.conrad.nl/Ele...bouwpakketten/191123.html

[ Voor 22% gewijzigd door Henkie-Jan op 19-12-2007 11:18 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• tim427

tim427

Turbulence!

Henkie-Jan schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:16:
Mag ik je een tip geven? Ik zou er misschien ff een accu activator inbouwen. Een accu activator voorkomt dat accu's die weinig tot niet gebruikt/ontladen worden kapot gaan. Vooral lood accu's. Je voorkomt dan ssulfaatkristalafzettingen (Scrabble woordje? :P). Ik moet zeggen dat we die op een accu hebben zitten, maar weet er vrijwel niets van verder. Mijn pa heeft hem er tussen gezet. ;)

Zie bijv: http://www.motozoom.nl/we...cfm?bestelnummer=10003697 en Conrad natuurlijk: http://shop.conrad.nl/Ele...bouwpakketten/191123.html
Ik ken ze :P maar die kun je niet continu er op zetten toch? Ik heb nog geprobeerd om daarmee de oude accu's te redden.. Maar helaas... En die accu''s die er nu in zitten: zijn special voor continu aan. Ze kunnen maar 250 keer helemaal leeg en vol gedaan worden 8) . Dan zijn ze op.

Verwijderd

maar nu weten we nog steeds niet of de auto accu's van Aetje nog steeds goed zijn na ruim 3 jaar,ben benieuwd :)

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:13
Ik weet ook niet of ze er op kunnen blijven. Het is idd preventie. Je kan er niet het verlorene mee terug halen voor zover ik weet. Maar misschien dat iemand anders weet of ie er op kan (blijven) zitten terwijl de UPS in werking is. :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:12
Sorry voor de kick van dit topic
Knip! Dat doe je maar in een nieuw topic

Hoe is het trouwens met de autoaccu's? Heb je nog moeten bijvullen o.i.d. ?

[ Voor 33% gewijzigd door Sprite_tm op 13-07-2008 22:28 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

is gewoon een "null modem" kabel...
http://www.nullmodem.com/ups.htm :)

overigens heb ik mn ups net voorzien van 2 handvaten, zodat ie iets draagbaarder is ivm Campzone :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:12
Ik heb laatst zo'n kabel gesoldeerd, maar die werkte niet helemaal goed (kon aantal volts netspanning niet uitlezen e.d.)

Daarom was ik op zoek naar een andere.

Volgens mij zit er ook nog verschil tussen de oudere UPS-en (de witte) en de nieuwere (zwarte).

Ik probeer die link van jou nog wel even :)

Ik zou ook graag van Aetje willen weten hoe het inmiddels gaat met zijn autoaccu's :P

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
tja, die aetje is ook niet telepathisch, ik heb m maar even een mailtje gedropt dat er een reply gezocht wordt :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar EL, verder is het wel een oude kick, maar dat laat ik even voor wat het is.
Ik heb zelf ook eens zo'n kabel gemaakt, bij de zoektocht op google kwam ik 3 types ofzo tegen. Uiteindelijk via-via gewoon een originele gescoord :P

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:57:
maar nu weten we nog steeds niet of de auto accu's van Aetje nog steeds goed zijn na ruim 3 jaar,ben benieuwd :)
Ook maar even een reactie van mij dan, ik heb hier ook een UPS staan op deze manier, en als je met nieuwe accu's begint houden die dat makkelijk uit. Als je dan ook nog eens optima redtops hebt (wel duur) dan is het helemaal geen probleem, die zijn ervoor gemaakt.
Als je gewone niet-onderhoudsvrije accu's gebruikt moet je wel oppassen, vooral als je rookt :P bij het laden daarvan komt namelijk waterstofgas vrij :+

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

ThinkPadd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 18:03:

Ik ben opzoek naar de pinout van de seriële kabel voor deze UPS (ik heb namelijk dezelfde staan 8) )
En daarom trap je een topic van 6 jaar oud omhoog? Wat is er mis met goed zoeken en als je er niet uitkomt een eigen topic starten?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 18:03:
[mbr]Knip! Dat doe je maar in een nieuw topic[/]

Hoe is het trouwens met de autoaccu's? Heb je nog moeten bijvullen o.i.d. ?
Aetje is er heus nog wel, mensen. En die accu's werken nog prima... natuurlijk wel af en toe demiwater bijvullen, maja, ze gaan nog steeds prima mee!

[Edit] En de SMART UPSjes gebruiken GEEN standaard null-modem kabel. De exacte pinouts heb ik niet, maar een null modem is het zeker niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Aetje op 14-07-2008 23:27 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1 2 Laatste