Welke dig. camera tussen de 500 en 1000 euro?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 3.597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Spice schreef op 11 December 2002 @ 22:45:
ik heb de volgende Minolta Dimage F100

volgens mij doettie niet onder voor de HP hierboven
beetje ander soort camera...
de HP valt meer in de categorie "budget-prosumer-zoom-camera" :)

maar met de HP heb je volgens mij een hele goede camera...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Mooody

Mooody

elmoody

ow ik dacht dat hij de HP850 bedoelde....hij had het over 7x zoom

de 812 heeft toch echt maar 3x zoom (en de 850 8x) :)

[ Voor 19% gewijzigd door Mooody op 12-12-2002 11:11 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 19:15
Er staat in de post toch echt:
Een vriend van me wil een cam kopen, HP photosmart 812

hij is 550 euro
4.1 mpix
3 x optische zoom
7 x digitale zoom
De HP maakt op zich wel mooie foto's. Grootste nadeel is wel dat er zo ongeveer niets is in te stellen.

Verder vind ik hem er wel heel erg goedkoop uitzien, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door pruiter op 12-12-2002 11:23 ]

• Mooody

Mooody

elmoody

pruiter schreef op 12 december 2002 @ 11:18:
Er staat in de post toch echt:

[...]

De HP maakt op zich wel mooie foto's. Grootste nadeel is wel dat er zo ongeveer niets is in te stellen.

Verder vind ik hem er wel heel erg goedkoop uitzien, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
ow sorry, ik zit nog te slapen :)

hoe dan ook, voor 500 euro heb je al een Canon S30, die betere foto's maakt en waar je veel meer manual in kan stellen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 22:59
even dit topic schoppen...

ik sta voor een keuze van aanschaf:

- Canon G2 - 502 $
- Fuji s602 - 530 $
- Canon S45 - 488 $

Die G2 en Fuji camera zijn beide spiegelreflex en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.
Die Canon s45 is veel kleiner.

Opzich ben ik n00b op gebied van fotograferen en moet de point en shoot er dus absoluut opzitten... maar wil wel meer gaan experimenteren.
Ik heb van alle 3 foto's gezien en die zagen er prachtig uit....
Ik kan nog niet goed met photoshop omgaan (heb het nog nooit geinstalleerd gehad) en de foto's moeten dus opzich al redelijk goed gaan zijn :)
Canon wordt van gezegd dat die de kleuren beter weergeeft, en werd me bij een fotozaak aangeraden. Nou is in ieder geval de G2 een oud model....
Grootte is opzich niet zo heel belangrijk want ik zal er niet continu mee om mijn nek lopen of hem in mijn handen hebben ofzo ...
Mogelijkheden tot opzetten van polarisatiefilters enzo is wel weer prettig.

Iemand een goed advies voor mij?

LET OP : prijzen zijn Amerikaanse prijzen

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Lord_T schreef op 02 February 2003 @ 11:36:

- Canon G2 - 502 $
- Fuji s602 - 530 $
- Canon S45 - 488 $

Die G2 en Fuji camera zijn beide spiegelreflex en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.
Die Canon s45 is veel kleiner.

Opzich ben ik n00b op gebied van fotograferen en moet de point en shoot er dus absoluut opzitten... maar wil wel meer gaan experimenteren.
Ik heb van alle 3 foto's gezien en die zagen er prachtig uit....
Ik kan nog niet goed met photoshop omgaan (heb het nog nooit geinstalleerd gehad) en de foto's moeten dus opzich al redelijk goed gaan zijn :)
Canon wordt van gezegd dat die de kleuren beter weergeeft, en werd me bij een fotozaak aangeraden. Nou is in ieder geval de G2 een oud model....
Grootte is opzich niet zo heel belangrijk want ik zal er niet continu mee om mijn nek lopen of hem in mijn handen hebben ofzo ...
Mogelijkheden tot opzetten van polarisatiefilters enzo is wel weer prettig.

Iemand een goed advies voor mij?

LET OP : prijzen zijn Amerikaanse prijzen
1. je kan beter gewoon Nederlandse prijzen aanhouden, want een camera uit Amerika laten komen is niet aan te bevelen (ivm garantie, extra kosten)
wanneer je alles optelt zal de camera maar heel iets goedkoper zijn dan in NL...

voor de drie camera's die je noemt ben je sowieso 800/900 euro kwijt (incl. geheugen, tasje en - voor de Fuji - batterijen + lader)

2. De Fuji 602 en Canon G2 zijn geen slr's :)

3. als je zeker weet dat fotografie je hobby wordt, is het aan te raden om een prosumer camera te kopen...
ligt aan je budget welke het wordt, maar de Fuji 602, Canon G2/G3 en Olympus C5050 zijn aanraders...

ik raad je aan om eerst de kat uit de boom te kijken en een Canon S30 of HP850 te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_T schreef op 02 February 2003 @ 11:36:

- Canon G2 - 502 $
- Fuji s602 - 530 $
- Canon S45 - 488 $

Die G2 en Fuji camera zijn beide spiegelreflex
Opzich ben ik n00b op gebied van fotograferen
Ik merk het... de G2 en de s602 zijn namelijk GEEN spiegelreflex camera's.
Voor een spiegelreflex moet je veel dieper in de buidel tasten dan 500-1000 euro. Ik vond dat zelf ook veel te duur worden (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olympus C-300 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
hehehe tja... uhm gelukkig zei ik het zelf al... ik ben een n00b op het gebied van camera's en fotograferen.

Vanaf welke camera's spreken we wel over spiegel reflex?
Die fuji enzo ziet er al erg spiegelreflex achtig uit |:(

die prijzen kan ik wel redelijk aanhouden omdat ik 8 maanden naar VS ga... vandaar dat ik dus een camera aan wil schaffen maar gezien het prijsverschil dat toch maar daar doe.

Wat is een Prosumer camera? (camera tussen 500 en 1000 €?)
En voor een n00b hebben jullie vast wel een aantal dingen op een rijtje...
daar bedoel ik mee:
- waar moet ik in hemelsnaam mijn keuze op baseren ?
Ik ken dpreview en heb de faq gezien maar zoveel camera's zoveel meningen..
Aangezien ik HP ken (heb er voor gewerkt) kies ik eigenlijk liever niet voor HP
Canon schijnt dus erg goed te zijn
Fuji heb ik leuke en mooie foto's op het forum van voorbij zien schuiven
Olympus ken ik eigenlijk erg slecht
Andere merken zoals Sony of minolta ken ik wel maar niet echt op het gebied van digitale Camera's.

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Je moet gewoon een aantal camera's selecteren op basis van de features, dan lees je alle reviews over die camera's, zet alle positieve en negatieve punten op een rijtje, bepaalt voor jezelf welke punten zwaarder wegen, denkt er enige maanden hard over na ;) en maakt dan een keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Olympus C5050 plaatjes zie mijn signature. Als je over die cam meer info wilt moet je me mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
Azrael schreef op 02 February 2003 @ 14:24:
Je moet gewoon een aantal camera's selecteren op basis van de features
ok... en welke features dan?
- sluitertijden ? -> waardes opzich zeggen me niks
- iso waardes ... kan per merk verschillen... is iso 160 bij ene cam zelfde als iso 100 bij andere enzo...
- megapixxels? -> die fuji heeft er 6 maar dan interpolated....
- digitale zoom? -> je neemt foto's toch gewoon op hoogste en grootste formaat en past ze evt aan... in PS

uhm tja.. zie een beetje door de bomen het bos niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord_T schreef op 02 February 2003 @ 14:48:
[...]

ok... en welke features dan?
- sluitertijden ? -> waardes opzich zeggen me niks
- iso waardes ... kan per merk verschillen... is iso 160 bij ene cam zelfde als iso 100 bij andere enzo...
- megapixxels? -> die fuji heeft er 6 maar dan interpolated....
- digitale zoom? -> je neemt foto's toch gewoon op hoogste en grootste formaat en past ze evt aan... in PS

uhm tja.. zie een beetje door de bomen het bos niet meer....
Sluitertijden: Het is leuk als ie snel kan... 1/1000 of zelfs 1/2000 (max bij mijn camera)

ISO: verschilt inderdaad, zegt niet overdreven veel. Moet wel zeker tot de 400 gaan vind ik.

Megapixels: kijk naar de NIET interpolated grootte. De mijne kan ook interpolated 8MPixel maar dat is natuurlijk nep. De ware grootte is 5MP bij mij

Digitale zoom is waardeloos. Dat moet je echt niet gebruiken want dat is het zelfde als gewoon vergroten in Photoshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 15:03:
[...]

Sluitertijden: Het is leuk als ie snel kan... 1/1000 of zelfs 1/2000 (max bij mijn camera)

ISO: verschilt inderdaad, zegt niet overdreven veel. Moet wel zeker tot de 400 gaan vind ik.

Megapixels: kijk naar de NIET interpolated grootte. De mijne kan ook interpolated 8MPixel maar dat is natuurlijk nep. De ware grootte is 5MP bij mij

Digitale zoom is waardeloos. Dat moet je echt niet gebruiken want dat is het zelfde als gewoon vergroten in Photoshop
Photoshop vergrotingen zijn 10x beter dan digizoom dus scheer ze niet over 1 kam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:19

Allardie

AT..

Ik ben ongeveer naar hetzelfde op zoek. Ik heb nu een aantal opties:

Canon G2
Casio QV 5700
Olympus C5050Z
Fuji S602z

Deze cameras kosten met tas, lader, accu en 128 MB geheugen allen ongeveer 1000 euro. Hoger wil ik ook niet gaan. Ik wilde graag minimaal 3.3 MP (fotos worden gebruikt voor technisch tijdschrift, eis daarvoor was minimaal 3.3 MP).
Ook is het handig als er een externe flitser op kan (lichtarme ruimtes, vertrouw meer op externe flits dan interne (of valt dat bij duurdere modellen wel mee?)
Daarnaast lijkt het me mooi meegenomen als er eventueel andere lenzen op zouden kunnen, en dan kom je bij deze semi-SLR's toch?

Heeft er iemand echt negatieve ervaringen met 1 van deze, of juist erg positieve?
Ik neig lichtjes naar de fuji of de canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Allardie schreef op 02 February 2003 @ 16:45:
Ik ben ongeveer naar hetzelfde op zoek. Ik heb nu een aantal opties:

Canon G2
Casio QV 5700
Olympus C5050Z
Fuji S602z

Deze cameras kosten met tas, lader, accu en 128 MB geheugen allen ongeveer 1000 euro. Hoger wil ik ook niet gaan. Ik wilde graag minimaal 3.3 MP (fotos worden gebruikt voor technisch tijdschrift, eis daarvoor was minimaal 3.3 MP).
Ook is het handig als er een externe flitser op kan (lichtarme ruimtes, vertrouw meer op externe flits dan interne (of valt dat bij duurdere modellen wel mee?)
Daarnaast lijkt het me mooi meegenomen als er eventueel andere lenzen op zouden kunnen, en dan kom je bij deze semi-SLR's toch?

Heeft er iemand echt negatieve ervaringen met 1 van deze, of juist erg positieve?
Ik neig lichtjes naar de fuji of de canon.
de Casio is een G2 met 5mp CCD, leuk als cijfertje, maar deze CCD bevat wel aanzienlijk meer ruis dan die van de G2...

als je zoom echt belangrijk vindt, is de 602 de beste keus
als je beeldkwaliteit/instelmogelijkheden belangrijk vindt is de C5050 of G2/G3 de beste keus

maar waarom geen G3? en waarom maar 128mb?
een G3 met 256mb CF en tasje kost bijv. ook 1000 euro (875 + 100 + 25)

op al deze camera's kunnen externe lenzen (met lens adapters), maar dit is niet aan te raden, omdat deze lenzen duur zijn en originele lenzen meestal goed genoeg zijn (gekozen vaste lens past toch meestal het beste bij de camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Niet online
Mooooody schreef op 02 February 2003 @ 17:03:
[...]

de Casio is een G2 met 5mp CCD, leuk als cijfertje, maar deze CCD bevat wel aanzienlijk meer ruis dan die van de G2...

als je zoom echt belangrijk vindt, is de 602 de beste keus
als je beeldkwaliteit/instelmogelijkheden belangrijk vindt is de C5050 of G2/G3 de beste keus
Ik zit ook na te denken over deze vier. In hoeverre laat de 602 het vallen qua beeldkwaliteit/instelmogelijkheden? En waarin blinken de C5050/G3 echt uit dat je ze zou verkiezen boven elkaar of de Fuji?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Coju schreef op 02 februari 2003 @ 17:37:
[...]

Ik zit ook na te denken over deze vier. In hoeverre laat de 602 het vallen qua beeldkwaliteit/instelmogelijkheden? En waarin blinken de C5050/G3 echt uit dat je ze zou verkiezen boven elkaar of de Fuji?
ga op http://www.imaging-resource.com/ naar de comparometer en vergelijk deze camera's met elkaar...

de 602's sterke punten zijn: 6x zoom, electronische zoeker, goede macrofunctie
C5050: snelle lens (tot f2.8 op wide angle), goede macrofunctie
G3: beeldkwaliteit (ruisarm), accuduur, extra's (nd filter, intervalmeter)

begrijp me niet verkeerd, alle drie hebben ze natuurlijk goede beeldkwaliteit...
maar de G2/G3 springt hier er toch wat bovenuit...maar bijv. met macro's is de G3 maar gemiddeld...ook al valt dit reuze mee: klik
(de foto is een crop uit het origineel, maar wel onbewerkt en doordat G3 foto's vrijwel geen ruis bevatten zijn crops heel goed te doen...)

bekijk anders de reviews van de camera's op www.dpreview.com

[ Voor 33% gewijzigd door Mooody op 02-02-2003 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Niet online
Thanks, ik ben al op tientallen sites geweest en twijfel nog steeds.

Ik denk dat ik toch ga voor de Fuji, ik weet niet precies waarom maar ik ben een SLR gewend en deze lijkt er het meest op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coju schreef op 02 February 2003 @ 19:48:
Thanks, ik ben al op tientallen sites geweest en twijfel nog steeds.

Ik denk dat ik toch ga voor de Fuji, ik weet niet precies waarom maar ik ben een SLR gewend en deze lijkt er het meest op. :)
Vreemde beweegreden. Het IS namelijk geen SLR en hij fotografeert ook niet als een SLR. Geen van de camera's die jij noemt fotograferen als een SLR (kijken en scherpstellen direct door de lens). Ik zou die vorm niet als hoofdreden laten tellen.
De Fuji is ook maar 3MPixel terwijl die andere cams 4 en 5 zijn. Ik zou er goed over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 19:56:
[...]

Vreemde beweegreden. Het IS namelijk geen SLR en hij fotografeert ook niet als een SLR. Geen van de camera's die jij noemt fotograferen als een SLR (kijken en scherpstellen direct door de lens). Ik zou die vorm niet als hoofdreden laten tellen.
De Fuji is ook maar 3MPixel terwijl die andere cams 4 en 5 zijn. Ik zou er goed over denken.
In de Fuji zit een EVF, en dit komt het dichste bij een SLR van die drie. De zoom van de Fuji spreekt me ook aan.Het aantal megapixels is bij mij absoluut niet het belangrijkste. Maar ik zit nog te twijfelen en dan vooral tussen de G3 en de Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:19

Allardie

AT..

Wat bedoel je precies met een EVF? Ken de afkortingen niet zo goed in dit circuit.

Het is niet volledig mijn eigen keuze wat het wordt, iemand anders zorgt voor het geld namelijk, ik ben maar voor het uitkiezen wat het wordt ;)

Ik denk dat het tussen de G2/G3 en de fuji gaat op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooooody schreef op 02 februari 2003 @ 17:59:
[...]

de 602's sterke punten zijn: 6x zoom, electronische zoeker, goede macrofunctie
C5050: snelle lens (tot f2.8 op wide angle), goede macrofunctie
G3: beeldkwaliteit (ruisarm), accuduur, extra's (nd filter, intervalmeter)

begrijp me niet verkeerd, alle drie hebben ze natuurlijk goede beeldkwaliteit...
maar de G2/G3 springt hier er toch wat bovenuit...maar bijv. met macro's is de G3 maar gemiddeld...ook al valt dit reuze mee: klik
(de foto is een crop uit het origineel, maar wel onbewerkt en doordat G3 foto's vrijwel geen ruis bevatten zijn crops heel goed te doen...)

bekijk anders de reviews van de camera's op www.dpreview.com
Kleine kanttekeningen:

Die elektronische zoekers daar moet je van houden. Ik vind de resolutie van zo'n EVF veel te laag om daar echt zinnig mee te kunnen werken. Het is persoonlijk, I know maar ik vind het zelf niks. Doe mij maar een optische viewfinder.
Overigens is de C5050 f1.8 bij wide angle, veel beter dan de 2.8 die jij noemt :)

Tenslotte, wat ook meegenomen moet worden denk ik:

de C5050 heeft weliswaar meer ruis dan de G2/G3 maar wel 1MPixel meer. Als je gaat downsamplen naar de resolutie van de G3 heb je absoluut een betere foto netto. En zeer vaak is het helemaal niet nodig om te downsamplen waardoor je dan toch wint. Mede doordat de resolutie van de C5050 zeer hoog is. Ruis is sowieso overhyped. Je ziet er echt geen reet van op afdrukken en al helemaal niet op gedownsamplede web-images.

Wat ik echt een ENORM nadeel van de G3 vond is de "build quality". Hij is voor een groot deel van plastic. Dat is a) kwetsbaar en b) het wordt ongetwijfeld lelijk na een jaartje intensief gebruik. Wel weer leuk aan de G3 is het in alle richtingen te kantelen LCD scherm. Dat is wel superpraktisch!

Tenslotte: Ik vind de G3 zeker een fantastisch apparaat, laat daar geen twijfel over zijn. Ik heb zelf ook lang staan twijfelen tussen de G3 en de C5050. In mijn geval is de weegschaal toch net richting de C5050 omgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 13:42:
[...]

Kleine kanttekeningen:

Die elektronische zoekers daar moet je van houden. Ik vind de resolutie van zo'n EVF veel te laag om daar echt zinnig mee te kunnen werken. Het is persoonlijk, I know maar ik vind het zelf niks. Doe mij maar een optische viewfinder.
Overigens is de C5050 f1.8 bij wide angle, veel beter dan de 2.8 die jij noemt :)
oeps, typfout, 2.8 was ook niet logisch, want de G3 haalt zelfs 2.0
Tenslotte, wat ook meegenomen moet worden denk ik:

de C5050 heeft weliswaar meer ruis dan de G2/G3 maar wel 1MPixel meer. Als je gaat downsamplen naar de resolutie van de G3 heb je absoluut een betere foto netto. En zeer vaak is het helemaal niet nodig om te downsamplen waardoor je dan toch wint. Mede doordat de resolutie van de C5050 zeer hoog is. Ruis is sowieso overhyped. Je ziet er echt geen reet van op afdrukken en al helemaal niet op gedownsamplede web-images.
mee eens, maar wanneer je gaat croppen heb je meer aan ruisarm beeld (zodat een 100% vergroting eruit ziet als het geheel), dan aan een iets groter oppervlak...
Wat ik echt een ENORM nadeel van de G3 vond is de "build quality". Hij is voor een groot deel van plastic. Dat is a) kwetsbaar en b) het wordt ongetwijfeld lelijk na een jaartje intensief gebruik. Wel weer leuk aan de G3 is het in alle richtingen te kantelen LCD scherm. Dat is wel superpraktisch!
plastic hoeft niet een nadeel te zijn :)
plastic krast minder en blijft heel (geen deuken) wanneer je het laat vallen...
en qua gewicht is plastic ook aantrekkelijk natuurlijk...

het is echt geen plastic zakje hoor, er wordt hard plastic gebruikt, dan harder is dan het staal aan de G3 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mooody op 03-02-2003 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooooody schreef op 03 februari 2003 @ 14:40:

mee eens, maar wanneer je gaat croppen heb je meer aan ruisarm beeld (zodat een 100% vergroting eruit ziet als het geheel), dan aan een iets groter oppervlak...
Ja maar mijn verhaal blijft nog steeds overeind: Je zou dan van 5MPixel kunnen downsamplen naar 4MPixel (G3 formaat) en dan alsnog croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 14:49:
[...]

Ja maar mijn verhaal blijft nog steeds overeind: Je zou dan van 5MPixel kunnen downsamplen naar 4MPixel (G3 formaat) en dan alsnog croppen.
maar downsamplen gebeurt ook niet 100% accuraat (er worden verkleinings-logaritmen gebruikt zoals met upsamplen ook kwaliteit verloren gaat)

en het is ook niet zo dat er veel ruis verdwijnt door 1mp te downsamplen...ligt er maar net aan welk logaritme wordt gebruikt

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 03-02-2003 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok hier even een demo. Ik heb een supermacro shot genomen op ISO 400 (lekker noisy).
Daarna geresampled van 5 naar 4 MPixel met lanczos resample (irfanview). Niet echt veel ruis lijkt mij, wel?

Afbeeldingslocatie: http://www.i-marco.nl/got/peukje.jpg

Crop na resize, verder nergens aangezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 15:12:
Ok hier even een demo. Ik heb een supermacro shot genomen op ISO 400 (lekker noisy).
Daarna geresampled van 5 naar 4 MPixel met lanczos resample (irfanview). Niet echt veel ruis lijkt mij, wel?

[afbeelding]

Zou je het origineel ook kunnen geven, dan kan ik vergelijken. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

Hier kom ik: ik ben straatarm :) en wil een stoere goed instelbare digicam. Mijn budget ligt op max. 600, exclusief geheugen.

Wat ik belangrijk vind:
* Aperture/shutter priority zijn een must
* volledig handmatig is handig
* Manual focus is handig
* EVF/optisch maakt me niet zoveel uit, ik kijk daar toch niet vaak door en zo'n evf is volgens mij behoorlijk brak.
* Veel diafragmainstellingen (dus niet 2 zoals een a40 :()
* Minimaal 3x zoom

Grootte boeit me niet, megapixels boeit me niet echt, mocht ik gaan afdrukken wordt het toch niet meer dan 10x15. Ik hoef ook niet de allerscherpste fotos, ik lever liever wat in in ruil voor lekker veel instellingen. Accusoort etc ook niet.

Ik zat zelf te denken aan de HP photosmart 850 of de Canon Powershot s30. Maar ik zag in de plaatselijke fotozaak een HP Photosmart 912 (vet oud model) voor 400 euro. Dat is wel een bejaarde 2mpix cam, maar heeft instelmogelijkheden als een E-10. Iemand daar ervaring mee? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 15:12:

[afbeelding]

tja, 1 voorbeeld maakt geen feit :)

en zo'n goed voorbeeld is het niet, want de ruis is nog te zien :)

maar laten we maar ophouden over ruis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudy_V schreef op 03 February 2003 @ 15:20:
[...]

Zou je het origineel ook kunnen geven, dan kan ik vergelijken. Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: http://www.i-marco.nl/got/peukje_org.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooooody schreef op 03 February 2003 @ 15:40:
[...]

tja, 1 voorbeeld maakt geen feit :)

en zo'n goed voorbeeld is het niet, want de ruis is nog te zien :)

maar laten we maar ophouden over ruis ;)
Sorry hoor maar ik krijg sterk de indruk dat jij gewoon door blijft hameren over een probleem dat er gewoon niet is. Er is niks mis met die voorbeelden en bovendien bevatten ze gewoon geen kwaliteitsbepalende problemen. Het mag best dat jij het er minder uit vindt zien maar ga asjeblieft niet problemen aanwijzen die er niet zijn. No offense verder hoor maar ik toon hoe het allemaal veel minder erg is dan jij het doet voorkomen en je blijft maar doorhameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

minolta s404 ("beetje" oud, maar zeker goed)
canon g2 (neem g3 alsje het geld hebt, maar g2 is ook goed)
canon s40 of s45 (redelijk compact en mooi design, erg handig voor semipro's)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudy_V schreef op 03 februari 2003 @ 15:28:

Ik zat zelf te denken aan de HP photosmart 850 of de Canon Powershot s30. Maar ik zag in de plaatselijke fotozaak een HP Photosmart 912 (vet oud model) voor 400 euro. Dat is wel een bejaarde 2mpix cam, maar heeft instelmogelijkheden als een E-10. Iemand daar ervaring mee? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast bedankt!
Koop geen HP. Neem asjeblieft een cam van een echt fotomerk. Die s30 is echt VEEL beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik heb na lang wikken en wegen de nikon cp 4300 besteld. ik verw8 hem morgen.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k loop nog steeds met mijn A20.... met 4 batterijen. Deze kan het zeker een avondje in een discotheek volhouden.. Alleen de S30 en S45 hebben accu's en die zullen vast wel niet zo lang meegaan.. of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 16:11:
[...]

Sorry hoor maar ik krijg sterk de indruk dat jij gewoon door blijft hameren over een probleem dat er gewoon niet is. Er is niks mis met die voorbeelden en bovendien bevatten ze gewoon geen kwaliteitsbepalende problemen. Het mag best dat jij het er minder uit vindt zien maar ga asjeblieft niet problemen aanwijzen die er niet zijn. No offense verder hoor maar ik toon hoe het allemaal veel minder erg is dan jij het doet voorkomen en je blijft maar doorhameren.
ik zei al dat ik erover wilde ophouden hoor :)

maar je hebt wel gelijk....ik zoek te ver door...en ik ben een zeurzak...ik weet het ;(
8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Mooody op 03-02-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 16:12:
[...]

Koop geen HP. Neem asjeblieft een cam van een echt fotomerk. Die s30 is echt VEEL beter.
Maar op dpreview zijn ze er erg positief over (over die hp). Die S30 mist toch wat diafragmasettings volgens mij (hoeveel heeft hij er en tussen welke waarden, kan ik nergens vinden). Bij hp heb ik wel gelezen dat het er ongeveer 10 zijn tussen de 2.8 en 11(!!).

Verlicht mij :D.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Beste cam-kenners,
ik loop al met het idee in me achterhoofd om een digitale camera aan te schaffen, echter van deze http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp site word ik niet super veel wijzer. in het prijssegment rollen deze camera's er voor mij uit.

Casio QV 5700 € 615,-
Minolta Dymage 7i € 931,-
Canon PowerShot G3 € 813,-
Olympus C5050 € 789,-
Nikon Coolpix 4500 € 707,-
Nikon Coolpix 5000 € 902,-

Het gaat mij niet zozeer om de prijs, maar meer om kwaliteit en futuere's.
Rond de 5 megapixel is wel 'acceptabel', in eerste instantie is de camera misschien voor point & shoot, maar ik wil waarschijnlijk later met shutter tijden 'tweaken' etc.
De grootte maakt totaal niet uit, maar dat is ook wel te zien aan de hierboven genoemde modellen. 1000 euro is echt het maximum voor de camera zelf, of er moeten ECHT goede redenen zijn wil ik er meer voor uitgeven. Ik heb geen voorkeuren voor een bepaald merk, dat een merk iets reflecteerd op het product zelf, is een ander verhaal. Het materiaal waaruit de cam gemaakt moet zijn, is ook niet doorslaggevend, hij moet wel tegen een stootje kunnen maar dat lijkt mij wel logisch bij deze prijzen. De stroomvoorziening is wel wat anders, ik heb liever lithium accu's.
Ik hoop dat de experts zich hier over kunnen buigen, ik heb hier totaal geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
Persoonlijk zou ik voor de Canon PowerShot G3 gaan. Deze scoort ook heel hoog in de rating van dpreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Laagvliegerke schreef op 25 februari 2003 @ 21:47:
Persoonlijk zou ik voor de Canon PowerShot G3 gaan. Deze scoort ook heel hoog in de rating van dpreview.
ja maar waarom, meeste cameras die ik heb aangegeven score ook heel hoog :)
ik hoor heel graag iemands persoonlijke mening maar dan wel met argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog maar een klein schopje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mooooody schreef op 03 February 2003 @ 14:40:
[...]

plastic hoeft niet een nadeel te zijn :)
plastic krast minder en blijft heel (geen deuken) wanneer je het laat vallen...
en qua gewicht is plastic ook aantrekkelijk natuurlijk...

het is echt geen plastic zakje hoor, er wordt hard plastic gebruikt, dat harder is dan het staal aan de G3 :)

|:(

Wat loop je hier nou voor onzin te verkondigen? Plastic krast minder dan staal??? Staal is harder, probeer daar maar 's een krasje op te krijgen, dat lukt je met plastic op staal bijvoorbeeld al niet, dus staal is harder. En hard plastic is echt niet harder dan staal hoor :)

Sterker nog: hard plastic is kwetsbaarder dan zacht plastic. Zacht plastic krast dan wel sneller, maar hard plastic breekt bij het minste of geringste stootje af :/

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 20-03-2003 02:38 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allochtoon. Ik begrijp jou toch niet helemaal. Je bent nog totale newbie in de fotografie, en begint meteen al aan een camera van 1000 euro. Neem anders eerst een iets goedkopere, wie weet vind je het wel helemaal niks al die fotografie toestand, en heb je 1000 euro (of minder) 'weggegooid".

Ik raad eerlijk gezegd de A40 aan voor de beginnende fotograaf. Heb hem zelf ook, en ben er echt HEEL erg blij mee ! Zitten VEEL instelmogelijk heden op, en zeker voor de beginnende fotograaf.

Ik wil je helemaal niet overhalen tot een goedkopere camera, maar ik zou het zonde van je geld vinden als je in 1x zoveel geld besteed aan een camera, als je het misschien helemaal niets vind.

Zoals je al zei, je wilt een "point-and-shoot" camera. Een camera van 700-1000 euro is ZEKER geen "point-and-shoot" camera. Die is voor de betere fotograaf.

Ik kan het mis hebben hoor, misschien vind je het al hardstikke leuk, en heb je al een analoge camera, en wil je nu toch overstappen op digitaal. Maar dat kan ik niet uit je verhaal opmaken :)

Hoop dat je hier wat wijzer van word, en veel suc6 verder met de keus van je camera !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 20 March 2003 @ 02:28:

[...]

|:(

Wat loop je hier nou voor onzin te verkondigen? Plastic krast minder dan staal??? Staal is harder, probeer daar maar 's een krasje op te krijgen, dat lukt je met plastic bijvoorbeeld al niet, dus staal is harder. En hard plastic is echt niet harder dan staal hoor :)
Juist. Misschien krast plastic niet zo snel, misschien wel, dat weet ik niet. Laat jij maar eens een cam van plastic vallen, en een cam van staal. Denk dat je bij die van plastic de inhoud kan zien, en bij die van staal niet. Die van staal is ECHT wel een stuk steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Kijk eens naar de Fuji FinePix s602 Zoom. Dat is een cam voor zo'n 700 euro, kun je alles mee met de hand instellen, is uit te breiden met filters, groothoek-, tele- en fisheye lenzen, tsja, completer kan haast niet voor dat geld. 3MP superCCD die effectief iets van 4MP is en tot 6MP interpoleert (en dat interpoleren gaat beter dan je gewend bent van het zelf vergroten van pics). ISO waarden van 160-1600 instelbaar, 640x480 (!) filmpjes opnemen tot onbeperkte tijd. CF (type I en II) en SM supported. Shutterspeed van 1/10.000e tot 30s, diafragma van F2.8 tot F11. En de cams waar hij mee concurreert zijn duurder (Minolta Dimage 7(h)i en Nikon Coolpix 5700.

Verder sluit ik me aan bij Bluhhhh, zonde om zoveel geld uit te geven als je het nog moet leren :)
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 02:31:
[...]

Juist. Misschien krast plastic niet zo snel, misschien wel, dat weet ik niet. Laat jij maar eens een cam van plastic vallen, en een cam van staal. Denk dat je bij die van plastic de inhoud kan zien, en bij die van staal niet. Die van staal is ECHT wel een stuk steviger.
Precies, je krijgt waar je voor betaalt. Staal is welliswaar wat zwaarder, de lak krast misschien wat sneller (maar is ook prima te herstellen), maar plastic is zachter qua materiaal, neem dat nou maar van me aan :)

* Grrrrrene vreest dat hij om Mooooody te overtuigen zometeen hardheidscijfers moet gaan posten van plastics en staal :+

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 20-03-2003 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar zwaarder is aan de andere kant ook weer beter. Met een lichte cam heb je snel mislukte foto's, omdat je hem snel al erg beweegt. Een zwaardere camera is makkelijk stil te houden, en dus betere foto's ! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb inderdaad ook liever een wat zwaardere cam :) Voelt sowieso degelijker aan (hoewel dat niet zo hoeft te zijn). Maar goed, da's een kwestie van smaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep ;-) Ben ik met je eens

En ik ga nu slapen...ben moee!! Slaap lekker grrrrrrr ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Ten eerste is het mijn geld niet, mijn ouders willen er een kopen, maar raad maar eens wie er het meeste mee aan de slag gaat :+. We hebben een vrij gemakkelijke point & shoot digicam cam van kodak, die best leuke plaatjes oplevert, maar we willen meer :)

Na nog eens alles goed bekeken te hebben adviseer ik mijn ouders toch de dimage 7i, alhoewel ik toch nog twijfel tussen die en de G3.

Of jullie moeten me weten te overtuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 7i waar ik erg tevreden over ben. :)
Gewoon een handmatige zoom- en focusring wat toch wel erg handig is.
De G3 vind ik er een beetje 'cheap' uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het met Kip eens. De 7i is toch wel een HEEL stuk beter als de G3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 15:36:
Ik ben het met Kip eens. De 7i is toch wel een HEEL stuk beter als de G3.
Mwah, ik weet niet of 'ie beter is, maar iig wel een stuk stoerder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Als ik zou kunnen kiezen tussen de G3 en de dimage 7i idd de minolta. Veel meer een slr-like. Ook meer zoom wat erg lekker is. Maargoed, hij is dus behoorlijk wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bovendien kun je op de 7i prima opzetlenzen schroeven zonder dat je meteen niks meer ziet door de zoeker, dat is toch wel een aardig probleem met de G3 |:(

Bovendien is de G3 met optische zoeker erg onnauwkeurig met macro foto's, alleen daarom al een Dimage, en dan heb je de handmatige zoom nog niet eens meegenomen in de vergelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn de eisen:

minimaal 2 MP

Doel van de camera is om gewoon Point & Shoot foto's te
maken

Camera moet compact zijn.

Opslagmedium maak niet uit... (heb geen idee)

Bugdet is rond 600 euro ex. acc. budget, mag duurder..

Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaalde merk,
maar het moet wel een camera zijn van een bekende merk...

Het hoef niet persee uitbreidbaar te zijn...

Materiaal maak ook niet uit, als het maar een beetje
stevig is..

en het moet een goeie stroomvoorziening hebben.. lithium?
Powershot serie van Canon past aardig in dit eisen pakket. Vooral de eis "compact" wordt in dit topic vrij consequent over het hoofd gezien.
Al naar gelang kan je bij de S30 een high impact kunstof body hebben, de s40 en hoger zijn van metaal. Dit is een camera die niet snel kapot zal zijn als hij valt. De lens goed beschermd, schiet het apparaat snel, is voor beginners heel eenvoudig te gebruiken maar bied op termijn vrij veel mogenlijkheden om te leren gebruiken.
Prima camera voor een beginner maar ook een heerlijk toestel voor de meer ervaren gebruikers.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

tis de 7i geworden, en jullie hadden gelijk, wat een heerlijk ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Gefeliciteerd! d:)b

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, feli m8 ! :-) Veel plezier ervan, en laat snel eens wat foto's zien !! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

haha thx :P

hoor ik nu bij het 7i Evangelie? _/-\o_ ?
-edit-
foto's komen er ASAP aan :D

[ Voor 25% gewijzigd door Allochtoon op 24-03-2003 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Join the club! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Laatst online: 16-08 07:11
binnenkort ga ik op stage in het buitenland, en ik wil daarvoor nog een goede digicam kopen.
Het wordt de 3e (samen met de camera's die mijn vader gekocht heeft), dus op zich ben ik al wel bekend op dit gebied. We hebben een nikon coolpix 600 (al 5 jaar oud), en een Sony DSC-P5.
De laatste vind ik best een fijne camera, alleen uit de reviews komt Canon er beter uit (het gaat dus om een compacte "point-&-shoot" camera).
De keus wordt: Canon Ixus 400 of Canon Powershot S50.

Voordelen van de Canon Ixus 400 tov S50 voor mij:
- compacter, leuker modelletje
- goedkoper

Voordelen S50 tov Ixus400
- meer instelmogelijkheden
- 5MP ipv 4MP

Nu mijn vraag: mijn voorkeur gaat eigenlijk al uit naar de Ixus, omdat ie lekker compact is, maar de S50 is niet voor niets het duurdere, betere(?) model.

Waarom zou ik wel of niet voor de ixus gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door StanTheMan op 30-03-2003 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan, wil jij je cam de hele dag bij je hebben en zo alles wat je meemaakt aan "geinige" dingen op de foto zetten? Zo ja: kies dan de Ixus. prima cam, 4(!) MP in zo'n klein apparaatje en maakt op auto-stand al goed genoege foto's volgens de reviews. Wil je meer in kunnen stellen (sluitertijd/diafragma afhankelijk enzo) zul je voor de S50 moeten gaan, dat soort dingen is de Ixus niet voor bedoeld.

Ik denk niet dat iemand hier op het forum voor jou die beslissing kan nemen, je kunt alleen reviews lezen op www.dpreview.com bijvoorbeeld, zodat je weet wat er aan voors en tegens is voor die 2 camera's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Laatst online: 16-08 07:11
nou ja, op dpreview is er nog vrij weinig te zien over de cams (iig geen review), maar die heb ik uiteraard wel op andere sites gevonden..
Natuurlijk maak ik de beslissing uiteindelijk zelf, maar heb liever dat ik bij zo'n dure aankoop van te voren enkele tips/aandachtpunten te horen krijg, ipv daarna (het als-ik-dat-had-geweten effect)
Canon heeft gelukkig de keuze een stuk makkelijker gemaakt met de Ixus400, aangezien de Ixus V3 behoorlijk wat tekort schoot tov de S45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twijfelde over een nieuw Ixus400 topic, maar doe het toch maar zo.

Mijn wens is eigenlijk om mijn leven zo mooi mogelijk vast te leggen. Ik bedacht me laats dat ik eigenlijk helemaal geen foto's heb van de afgelopen tien jaar. Daar wil ik nu dus verandering in brengen.
Ik heb dus geen echte fotograaf-ambities, heb liever dat mijn foto's automatisch erg mooi worden :) . Ik vertel dit erbij omdat ik dat hier zo weinig terug zie komen. Het is of point en shoot of echt fotograferen. Ik wil gewoon met zo min mogelijk inspanning zo mooi mogelijke foto's maken.

Ben behoorlijk groen wat betreft digitale fotografie, heb eigenlijk alleen een maandje dit forum zitten lezen. Ben hier tot de volgende keuzes gekomen: budget 550 euro
* S45
* IXUSV3
* IXUS400

Kan hier op dit forum eigenlijk nauwelijks iets over de ixus400 vinden. Ben niet op zoek naar specs, die ken ik wel, maar advies.

Wil eigenlijk een IXUS, ben bang dat ik hem anders niet mee ga nemen. Heeft het nou zin om 100 euro meer uit te geven aan een s400 ipv v3? En maakt een s45 nou mooiere foto's dan een s400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedacht me laats dat ik eigenlijk helemaal geen foto's heb van de afgelopen tien jaar. Daar wil ik nu dus verandering in brengen.
En hoe wilde je dat gaan doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Voor net onder de € 1000,- heb je een Sony F717, zou ik niet al te lang over nadenken ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil eigenlijk een IXUS, ben bang dat ik hem anders niet mee ga nemen. Heeft het nou zin om 100 euro meer uit te geven aan een s400 ipv v3? En maakt een s45 nou mooiere foto's dan een s400.
Ik heb een IXUS en een DiMage 7i, maar die IXUS is toch leuker om dat je die gewoon in je zak kan stoppen en dus altijd bij je kan hebben.
Met een andere camera wordt dat vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 17:02:
[...]

;) schreef ik IXUS400?... 4000 bedoel ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 17:02:
[...]

ROFL!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik zou graag een nieuwe digitale camera kopen maar ik twijfel een beetje.
Ik wil voldoende instelmogelijkheden maar point-and-shoot moet ook tot de mogelijkheden behoren. Ik wil ook wel een redelijke optische zoom.
De Canon PowerShot G3 is een goede camera en lijkt me redelijk interessant geprijst, dus denk ik er nu aan om deze te kopen. Wat zijn de ervaringen met deze camera en vormt point-and-shoot met deze camera een probleem? Want uiteindelijk is deze camera daar toch niet voor ontwikkeld.
En onlangs heeft een vriend een Fuji FiniPix 602z gekocht. Dit lijkt me ook wel een goede camera. Heeft iemand deze en wat zijn de ervaringen?

Andere suggesties en opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom :)

Trouwens, zijn de reviews op www.dpreview.com redelijk betrouwbaar? Aangezien ik toch altijd voor een stuk af ga op reviews vooraleer ik beslis om bepaalde hardware te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Laagvliegerke schreef op 09 april 2003 @ 19:20:
Ik zou graag een nieuwe digitale camera kopen maar ik twijfel een beetje.
Ik wil voldoende instelmogelijkheden maar point-and-shoot moet ook tot de mogelijkheden behoren. Ik wil ook wel een redelijke optische zoom.
De Canon PowerShot G3 is een goede camera en lijkt me redelijk interessant geprijst, dus denk ik er nu aan om deze te kopen. Wat zijn de ervaringen met deze camera en vormt point-and-shoot met deze camera een probleem? Want uiteindelijk is deze camera daar toch niet voor ontwikkeld.
En onlangs heeft een vriend een Fuji FiniPix 602z gekocht. Dit lijkt me ook wel een goede camera. Heeft iemand deze en wat zijn de ervaringen?

Andere suggesties en opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom :)

Trouwens, zijn de reviews op www.dpreview.com redelijk betrouwbaar? Aangezien ik toch altijd voor een stuk af ga op reviews vooraleer ik beslis om bepaalde hardware te kopen.
dpreview heeft waarschijnlijk één van de beste review's
de G3 (al heb ik er zelf geen ervaring mee)
is toch wel redelijk ontwikkelt als een p&s cam.
autofocus is snel.
de lens "boot time" van canon's is redelijk kort.
dus de G3 is zeker wel aan te raden.
de S602z kan ook, maar die is weer iets groter waardoor het weer "onhandiger" wordt in het normale gebruik.
al is het zeker wel aan te raden.

maar als ik jouw een beetje begrijp zou ik voor de G3 gaan.
niet groot niet ál te klein, veel instelmogelijkheden en toch ook gewoon alles automatisch zijn werk laten doen waardoor je gewoon foto's kan nemen zonder dat je je daarover zorgen hoeft te maken.

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Floris schreef op 08 April 2003 @ 17:04:
Voor net onder de € 1000,- heb je een Sony F717, zou ik niet al te lang over nadenken ;)
precies, maar vergeet niet dat je ook veel geld kwijt bent aan de memory cards en accu's/batterijen (als je ze nog niet hebt)

dus dan kom je weer snel over die €1000 heen.
jammer genoeg.
als je max. 1000 aan de cam wilt uitgeven en de rest bv. al hebt dan is het een topper idd :)

damn it, dit moest dus een edit zijn |:(

[ Voor 48% gewijzigd door Ra5a op 15-04-2003 07:53 ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ra5a schreef op 15 April 2003 @ 07:49:
[...]

dpreview heeft waarschijnlijk één van de beste review's
de G3 (al heb ik er zelf geen ervaring mee)
is toch wel redelijk ontwikkelt als een p&s cam.
autofocus is snel.
de lens "boot time" van canon's is redelijk kort.
dus de G3 is zeker wel aan te raden.
de S602z kan ook, maar die is weer iets groter waardoor het weer "onhandiger" wordt in het normale gebruik.
al is het zeker wel aan te raden.

maar als ik jouw een beetje begrijp zou ik voor de G3 gaan.
niet groot niet ál te klein, veel instelmogelijkheden en toch ook gewoon alles automatisch zijn werk laten doen waardoor je gewoon foto's kan nemen zonder dat je je daarover zorgen hoeft te maken.
OK, ik ben redelijk overtuigd. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Laagvliegerke schreef op 15 April 2003 @ 12:33:
[...]

OK, ik ben redelijk overtuigd. Bedankt!!
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/g3.html

nog een leuke review
(steve's digicam's is ook een erg goede site.
The Powershot G3 is loaded with benefits; creative controls that will enhance the advanced user's photography and sophisticated automation for the less experienced user. Novice photographers will find that the G3 takes the mystery out of successful pictures by the level of hidden sophistication the camera is performing for you when you just "point- n-shoot." How's the image quality you ask, just have a look at our sample pictures on the next page. Consistently proper exposures and accurate white balance is what we found to be the norm. We're confident in saying that the $799 (as of November, 2002) PowerShot G3 will collect no dust on dealer's shelves this holiday season.

[ Voor 57% gewijzigd door Ra5a op 16-04-2003 12:50 ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat te kijken naar een nieuwe digicam en ik zag opeens de

Sony DSC-V1

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0302/pma2003/sony/dscv1-angle-001.jpg

*5 MegaPixels
*4x Optische Zoom
*ISO 100 - 800
*AA batterij-en
*Movie Clips met Geluid
*Dimensies 99 x 65 x 57 mm !!

Prijs US: $700

Ik zat te kijken naar een Ixus V400 of een S45 maar deze camera is ook te gek
Alleen hij is nog niet uit.

http://www.dpreview.com/news/0302/03022406sonyv1.asp

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
ik ben niet zo'n fan van sony omdat ze wat slechte groene kleuren hebben , de lens en de zoom is niet helemaal top, ik heb zelf de Minolta F200

4.0 Megapixels,
12x zoom, 3x optisch, 4 digitaal
Minolta site:
Technical Specifications

Number of effective pixels: 4.0 million

CCD: 1/1.8-type interline primary-colour CCD
Total pixels: 4.1 million

A/D conversion: 12 bit

Camera sensitivity: Auto and 100, 200, 400, and 800 ISO equivalents

Focal length: 7.8 - 23.4mm (35mm equivalent: 38 - 114mm)

Lens construction: 8 elements in 7 groups (includes three elements)

Maximum aperture: f/2.8 - f/4.7

Minimum focus distance: Wide: 0.5 m (approx. 1.6 ft.) from CCD

Telephoto: 0.9 m (approx. 3 ft.) from CCD

Macro focus range: 14.5 - 54.5 cm / 5.7 - 21.5 in. from front of lens

Maximum magnification: 0.17x (1: 5.88)
Equivalent to 0.74x (1: 1.35) in 35mm format
En dat alles voor 525 euro @ de lokale fotoboer...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Ik zit te twijfelen tussen een paar cams...

aan de ene kant denk ik aan de Minolta DiMAGE F100 / F300 of de Canon Powershot S30 / S40 / S45 dus meer een compacte versie voor toch perfecte afbeeldingen. aan de andere kant lijkt het me ook tof om een beetje meer te kunnen. daarom zit ik al snel te denken aan een Canon uit de G serie of de Minolta DiMAGE 7i ... de drempel van het prijsverschil is alleen naar de 7i nogal groot maar dat is op zich nog wel te doen..

wat ik me afvraag is of de assesoires voor de G(2) een beetje algemeen te verkrijgen zijn en of ze echt naar wens functioneren. voor de aankomende vakantie lijkt bijvoorbeeld een polarisatie filter wel een verstandige aankoop in verband met berg achtige (of juist strand) omgevingen, dan wil je toch wel dat de lucht er blauw uit ziet in plaats van wit. bij de G serie weet je zeker dat ze er zijn maar voor de F of S serie ben ik daar niet zeker van, je kan iig geen andere lenzen gebruiken maar kunnen deze stappen nog software matig aangepast worden? of wordt dit toch Photoshop werk? (ook software maar ik bedoel in de camera zelf :))

Ik denk er nog ff over na, als iemand me wil overtuigen van 't een of ander ga je gang! :D (graag zelfs)

ps. Ik volg een multimedia opleiding, fotografie is van belang dus investeren in de toekomst lijkt me ook verstandig.

pss. resultaat boven de specs bij mij :) ik kijk niet op een megapixeltje meer of minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJ schreef op 17 April 2003 @ 20:15:
ik ben niet zo'n fan van sony omdat ze wat slechte groene kleuren hebben , de lens en de zoom is niet helemaal top, ik heb zelf de Minolta F200

4.0 Megapixels,
12x zoom, 3x optisch, 4 digitaal

[...]

En dat alles voor 525 euro @ de lokale fotoboer...
Wat ik er leuk van dat beestje vind

•Dat hij gewoon AAtjes vreet
•Erg compact is
•4 megapixel
•last but not least veeeeel manual instellingen.

Wat ik minder leuk vind

•Zijn die ISO waarden niet wat klein ?ISO 100 - 400
•En wat ik best belangrijk vind is die macro 20 - 60 cm. 20 cm is namelijk best ver De meeste camera's zitten al op de 10 cm

Ik had verschillende review bekeken die allemaal zeiden dat de nightshots matig waren de auto focus raakt een beetje de weg kwijt....

Verder hoe zijn de nachtpics en die marco's ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
macro's vind ik best redelijk, gewoon beetje good met je zoom en focus spelen, je aperture veranderen is ook handig dan, nachtpics zijn prima, dat is kwestie van instellingen, en wat betreft die ISO waarden, 100-400 is normaal, ze hadden op de f100 100-800 ISO, maar 800 ISO van die camera komt overeen met 400 van deze camera...

vaag verhaal he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 13:36

Reda

HA DO KEN

Canon S50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
wat is dat nou weer voor dom bericht... JEUZ!!! vertel dan es wat meer over zo'n cam als je em aanraadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is echt eeen heeeele leuke camera :)
Ik zit nu te bekijken of ik de F200 of de F300 neem. Ze zijn allebei het zelfde behalve het aantal megapixels of hebben onderling ook verschillen die niet in de techniek zitten. Bijv betere of slechtere focus. Meer ruis of juist minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
f200 kon ik voor € 525 krijgen bij de lokale fotoboer

de f300 voor 800

is maar dat je het weet

edit: voor zover ik kan zien is de lens gelijk en dat beinvloedt de camera het meest... alleen de megapixels verschillen, en ietsje meer mogelijkheden maar dat is heel minimaal, voor prijs-kwaliteit verhouding kun je denk ik beter de f200 nemen, nog steeds een goede camera met geen ruis (nouja heel weinig dan), minimale chromatische abberatie en goede nachtfoto's

ik zal binnekort als ik em heb, hijs in bestelling nu, de f200 dus, dan zal ik ff wat foto's posten... er staan wel samples op http://www.dimage.minolta.com/f200/sample.html

[ Voor 85% gewijzigd door RobertJ op 17-04-2003 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@XiComputer.nl € 465,- voor de F200
MrComputer € 587,- voor de F300

Alleen je moet dan nog een redelijk kaartje, batterij-tjes + oplader das weer 100 euro erbij :)

Edit: Tis best een verschil idd waar had jij hem btw besteld ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
mwah daar heb je gelijk aan... ik vertrouw alleen mn fotoboer 10x meer dan de random internetwinkel, maar dat is natuurlijk persoonlijk...

edit: het verschil is ongeveer 250 GULDEN (!!!!)

dat klinkt al anders dan euros he ;) 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door RobertJ op 17-04-2003 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook 2 verschillende hippe kleuren voor de F200
De indigo (blauw/zwart) en de zilveren

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalreview.ca/cams/pics/F200indigo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalreview.ca/cams/pics/F200slant.jpg

Ik vind ze beide een beetje vaag.
De zilveren heeft dat lelijke bruine ding erop.
en die zwarte is gewoon niet mijn smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
  • Laatst online: 09-09 15:28
Ik heb zelf sinds een aantal weken de Nikon Coolpix 4300 en zou deze echt aan iedereen adviseren!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja leuk dat jij een coolpix hebt maar waarom zou jij hem willen adviseren :)
Wees een de "Slicky-Jules-Verkoper" noem de sterke punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:54

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik ben al een tijd op zoek naar een "goede" digitale camera. Ik heb vroeger veel aan fotografie gedaan, en wil nu graag een digi cam.

Doel:
Anyway ben ik op zoek naar een alround camera, voor natuurfotografie (landschappen, water, dieren), abstracte fotografie, modelfotografie (waarbij ik dus de mogelijkheid moet hebben om alle mogelijke belichtingen, focussing, white balance etc handmatig te kunnen instellen), fotografie bij schemer en bij fel zonlicht. Mooi zou zijn als de camera in staat is om ook enigszins mijn hobby astrofotografie weer tot leven te brengen... (Makro fotografie is niet een vereiste, maar is misschien met het oog op de toekomst wel fijn als dit ook mogelijk zou zijn). Daarnaast is het leuk als je er filmpjes mee kan maken, maar ALS deze functie erbij zit dan wel MET geluid. De foto's moeten ook met hoge kwaliteit afgedrukt kunnen worden op 20x30cm formaat

Al met al, is dit denk ik wat alle tweakers willen van hun camera...

Eisen:
-Wat ik van belang vind is dat de foto's "haarscherp" zijn (en toch wel qua scherpte minimaal tussen een goede compactcamera en een redelijk goede spiegelreflex in moet zitten)

-Dat er geen zichtbare chromatische aberatie optreedt (zoals je dus vaak ziet bij veel licht naast heldere objecten...)

-Volledig handmatig in te stellen, daarnaast wel ook goede Auto. Functies

-Snelle camera (in elk opzicht)
-Een betrouwbare zoeker (ook moet deze bij FEL zonlicht of in het donker juist funcfioneren)
-Accu die lang meegaat en dus ook bijgeleverd is inclusief lader etc
-JPEG compressie op ZEER hoge kwaliteit (zoals bij PhotoShop7 bv 10-12)
-Optische Zoom (minimaal 4x), digitale zoom interesseert mij niets.
-Ingebouwde flitser (als het kan met meerdere flitsfuncties)

-Het liefst een KLEINE camera (kleiner dan de G3 en ook beter handzaam) en gewicht inc. batterijen <400gram

-MEM. ja eigenlijk geen id wat voor geheugen :? als het maar makkelijk en relatief goedkoop uitbreidbaar is (dus niet zoals bij Sony). Daarnaast moet het geheugen ook redelijk snel zijn, om op hoge resolutie veel fotos achter elkaar te kunnen maken in een korte tijd.

-Uitbreiding van lenzen is niet perse nodig, wel zou leuk zijn om filters te kunnen gebruiken, maar ook dit is niet perse nodig.

-"Natuurlijke kleuren", niet overdreven of fletse kleuren

-Weinig ruis, bij schemer

Ohja en als het kan, niet Te duur ;). Geld speelt namelijk wel een rol. Dus hoe goedkoper hoe beter :)

[ Voor 23% gewijzigd door n00bs op 01-05-2003 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Ik denk dat de camera die jij zoekt niet bestaat, maar de Pentax Optio 550 (die ik zelf sinds kort heb) komt redelijk in de buurt.

• Foto's zijn scherp en goed genoeg voor 20x30 formaat, hoewel je daarvoor eigenlijk met 5Mpixel nog wel een beetje tekort komt, maar dat zal de meeste mensen niet opvallen.
  • Filmpjes met geluid
  • macro's (2cm afstand)
  • handmatig in te stellen en goede auto functies
  • goede JPEG bestanden (kwaliteit is volgens mij ongeveer 11 in photoshop schaal)
  • 5x optische zoom, alle andere compacte 5mpixel camera's hebben 3x met uitzondering van 1 sony camera met 4x, maar die gebruikt dan weer memorystick geheugen.
  • ingebouwde filter, niet veel functies, maar wel rode oog reductie.
  • hij is klein (`100x59x40mm) en weeg ergens tussen de 200 en 300 gram
  • geheugen: SD-kaartje, is qua prijs vergelijkbaar met compactflash tenzij je meer dan 256MB wilt.
  • niet mogelijk om lenzen erop te zetten, maar dat probleem hebben andere compacte camera's meestal ook

Waaraan ie niet voldoet:

• Geen zichtbare chromatischge aberatie, dat heeft ie wel een beetje, maar dat hebben volgens mij alle compacte camera's.
  • betrouwbare zoeker: heeft deze camera niet, en geen enkele digitale camera tenzij je een spiegelreflex koopt.

• Acties:
    • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hielko schreef op 01 mei 2003 @ 12:46:
    Ik denk dat de camera die jij zoekt niet bestaat, maar de Pentax Optio 550 (die ik zelf sinds kort heb) komt redelijk in de buurt.
    Ja dat d8 ik ook al helaas... dat die camera "nog" niet bestaat... ;) ben veeleisend :D
    Anyway zal ik die cam gaan tjekken... Olympus heeft trouwens ook een leuke lijn met 10x optische zoom... komt d8 ik overeen met een objectief met een brandpunt van 350mm!!! alleen weet verder niets zinnigs van die camera
    Waaraan ie niet voldoet:

Geen zichtbare chromatischge aberatie, dat heeft ie wel een beetje, maar dat hebben volgens mij alle compacte camera's.
    betrouwbare zoeker: heeft deze camera niet, en geen enkele digitale camera tenzij je een spiegelreflex koopt
    Heb jij een voorbeeldfoto waar je die chrom. ab. kan zien? ben namelijk wel benieuwd hoe "erg" het bij deze cam is.
    Ik d8 zelf trouwens dat er wel vrij nauwkeurige zoekers waren voor digicams...?

[ Voor 6% gewijzigd door n00bs op 01-05-2003 12:56 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    • Registratie: Januari 2000
    • Laatst online: 11-09 05:18
  • Ik denk dat een camera met een 10x optische zoom iig niet in de categorie compact en licht valt, maar als je dat niet zo'n probleem vind dan is het natuurlijk wel interessant. Maar als je een wat lompere camera wilt dan zijn er betere keuzen van de Pentax Optio 550 denk ik.

• Voor een voorbeeld van chrom. ab. kan je de review check van DPReview over de pentax optio 550.

• Die zoekers bij digicams zijn bijna nooit nauwkeurig, alleen via de LCD monitor kan je goed zien wat op de foto komt te staan.

• Acties:
    • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

http://www.imaging-resource.com/PRODS/C750/C75A.HTM ziet er redelijk compact uit hoor ;)

Anyway, tja als ik altijd de tijd zou kunnen nemen voor foto's maken en de camera niet gebruikt zou worden voor "dagjes" fotografie zou ik voor een "lomp" geval gaan ;). Maarja eigenlijk heb ik 2 camera's nodig, maar dat wordt gewoon te duur voor mij

Maar wat natuurlijk belangrijk is, dat je ook bij fel zonlicht en ook in het practische donker, wat aan je zoeker hebt... met fel licht heb je al niets meer als je LCD.
    Van Dpreview: The Optio 550 has a 1.5" TFT LCD monitor, it's bright and detailed and has an anti-reflective coating which means that even in bright sunlight the screen image should still be visible. The LCD monitor provides 98% frame coverage in shooting mode and 100% in play mode.
    Dit vind ik trouwens wel erggg jammer van deze camera:
    The Optio 550 has a standard 'optical tunnel' type viewfinder, the view through it is like looking down a square shaped paper tube. There are no focus area or center of frame indicators nor are their parallax correction lines for closer shooting. This viewfinder would be fine for occasional snapshots but not for correct framing which must be done using the LCD monitor. The viewfinder offers just 85% frame coverage.
    Heb jij trouwens al foto's gemaakt in schemer/donker? vraag mij namelijk af of er veel ruis op de foto's ontstaat...

Handmatige sluitertijden, zijn die trouwens mogelijk??? wat alleen mooi zou zijn, als je een draadontspanner zou kunnen aansluiten, voor lange tijdopnames... (zie max 4sec.?)
    Wel beetje jammer van de tripod mounting... plastic :?

Wat mij nogal tegenvalt van deze camera is de snelheid... op hoge resolutie kan je niet echt lekker snel doorschieten... en ook de autofocussnelheid en shutter release lag zijn op zich vrij hoog... damn vond het namelijk wel een aardige camera.

Hmz, ook nogal veel ruis vergelijken bij andere camera's en vervorming van beelden :?

Anyway thnx 4 deze info, maar ik ga toch voor een andere camera... hoop dat andere mensen nog andere camera's kunnen adviseren die redelijk goed aan mijn verwachtingen voldoen...

Overigens, vind ik die camera van je in het algemeen genomen, goede foto's kunnen maken

[ Voor 95% gewijzigd door n00bs op 01-05-2003 15:55 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Iemand nog andere id's?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op 01 mei 2003 @ 12:46:
    <li> betrouwbare zoeker: heeft deze camera niet, en geen enkele digitale camera tenzij je een spiegelreflex koopt.
    Dit slaat echt nergens op. De Fuji S602 heeft ook een perfecte zoeker, en das ook geen spiegelreflex.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• D-Three
    Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 00:20:
    [...]

Dit slaat echt nergens op. De Fuji S602 heeft ook een perfecte zoeker, en das ook geen spiegelreflex.
    Het is eigenlijk ook een LCD hé :P

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hmz naja die Olympus C750 is dus op zich ook een mooie camera, met 10x optische zoom (equivalent aan een 380mm objectief!!!). Maar hij is dus ook niet snel...

De Canon S50 daarentegen heeft al die tekortkomingen van die Olympus en de genoemde Pentax niet, maar heeft maar een 3x optische zoom, MAX shutter 1/1500sec had wel sneller gemogen en ook deze camera heeft geen mogelijkheid om LANG belichte opnames te maken (15sec max), design vind ik ook niet erg mooi (al is dit voor mij het minst belangrijke)
    Pagina: 1 2 3 4 Laatste