Ik ga me er toch even mee mengen, want die radeon 9000 is met multi-textures de helft zo snel als een 8500..Op donderdag 18 juli 2002 14:39 schreef Wekkel het volgende:
De R9000 ziet er ook veelbelovend uit met behoorlijke prestaties en ook werkbare features (pixel shader etc.). Als de prijs voor de 9000 echt rond 100 euro komt te liggen, gaat de Xabre het moeilijk krijgen. Ik verwacht alleen dat de 9000 Pro daar toch duidelijk boven gaat zitten. Met een bodemprijs van onder de 100 euro heeft de Xabre nog een kans.
Overigens, verwarrend dat-ie het eerst over 2 pixels heeft, en dan over 1 texel. Maar die kaart heeft dus dezelfde 'brute' fillrate (op gelijke kloksnelheid) alleen kunnen de pipelines maar een texel per cyclus aan, zodat bij multi texturing er twee keer zoveel kloktikken nodig zijn, om evensnel te zijn (bij enkele textures is dat niet zo, dan zijn ze theoretisch evensnel).The more significant changes have to do with the pixel pipeline. Just as with the R8500, the R9000 has four pixel pipelines. Instead of two pixels per cycle, however, these can only calculate 1 texel per cycle. In exchange, the number of textures that comprise the end pixel increases from three to six. What these confusing numbers mean in practice is that the R9000 is considerably slower than the R8500 in games with multitexturing.
Dit zal vast veel goedkoper te fabriceren zijn, maar is toch wel erg jammer, aangezien veel games toch wel kunnen/willen multi texturen en een GF4 ti4200 tegen die tijd ook meer en meer 'mainstream' wordt (en goed overklokbaar).
Ik zeg dit omdat je in deze draad heel erg enthousiast bent over die 9000, maar nu blijkt dus dat-ie eigenlijk een gecastreerde pixelpipeline (<font size=1> (c)</font>THG) heeft, vind ik hem toch wel een beetje minder, aangezien multi texturing toch wel iets standaards is, toch?
De 9700 vind ik wel ERG indrukwekkend. Da's een cool ding (niet dat ik 'm ga kopen, ik heb wel wat beters te doen dan games
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp