Op zaterdag 13 juli 2002 02:54 schreef mbravenboer het volgende:
En zou dat zo slecht zijn? Kwalitateits-garantie is uitermate belangrijk in de software wereld, zeker in de complete chaos die het in feite nog steeds is.
Kwaliteitsgarantie is inderdaad belangrijk, maar waar ik dus bang voor ben is dat je dikke $$$ moet neerleggen voor zo'n developers-license. Die heb je als gewone gebruiker van Free software dan niet, dus je kunt zelf je eigen Free software niet meer compilen (beter gezegd: dat kan wel, maar de resulterende binaries runnen niet).
Als je wel al je eigen Free software kunt compilen is het namelijk waarschijnlijk erg makkelijk om om de DRM-maatregelen heen te werken.
Ik ga dus uit van het scenario dat alle software op je PC gecertificeerd moet zijn om te draaien. De binaries van een bepaalde versie van een Free software product kunnen dan wel gecertificeerd zijn, maar als je zelf niet de source daarvan kunt aanpassen, het programma opnieuw compilen en daarna gebruiken, dan is een van de fundamentele vrijheden en voordelen van Free software weg.
Het verschil tussen jouw en mijn redenatie is alleen dat ik er alle vertrouwen in heb dat Free Software en de ontwikkelaar van Free Software makkelijk aan alle vereisten zal kunnen voldoen.
Mijn angst is dat Free software in zijn huidige vorm niet aan die vereisten kan voldoen vanwege de Free licenses (aka: het open zijn van de source).
Qua kwaliteits-eisen ben ik niet zo bang... De meeste Free software lijkt tot nu toe prima in orde (in meer dan enkele gevallen beter dan hun proprietary counterparts).
Dat kan niet, maar dat is een lullig detail

.
Enlighten me: waarom niet?
Je gaat er in je vergelijking al vanuit dat er een heel strikt systeem gaat komen waarin het niet meer mogelijk om wat voor Free Software dan ook te draaien.
Zo ongeveer ja.
Dat is een heel extreem denkbeeld wat je absoluut niet kan onderbouwen met concrete plannen van regeringen of Microsoft.
Nee, maar dit denkbeeld is - lijkt mij - wel een vereiste voor strikte toepassing van DRM. DRM moet namelijk OF in software OF in hardware geenforced worden.
Als het in software gebeurt, dan is dat in het geval van Free software erg makkelijk te omzeilen: code aanpassen, hercompilen en je bent van de DRM-beperkingen af.
Dat betekent dat OF de specificaties van nieuwe media-formaten niet opengegeven worden, en dat ze reverse engineeren illegaal is (is al met DMCA), OF dat Free software illegaal wordt verklaard.
Beiden zijn slecht haalbaar.
Maar als de DRM nou in hardware geenforced wordt? Dan zou bijvoorbeeld niet-gecertificeerde software niet draaien op DRM-enabled hardware. Dan heeft Free software ook een redelijk probleem als DRM verplicht wordt gesteld (ziet de RIAA maar wat graag gebeuren).
Dit is allemaal niet vanzelfsprekend, maar wel een mogelijk scenario. Ongeveer worst-case, maar dat betekent absoluut niet dat er geen rekening mee gehouden moet worden.
Wat ik wel weet is dat Free Software steeds belangrijker aan het worden is en zo'n belangrijk onderdeel uitmaakt van bijvoorbeeld de onderzoeks-wereld dat deze behoefte niet genegeerd kan worden door regeringen of Microsoft.
Ja, gelukkig.
Daarom schreef ik wat eerder in deze thread ook dat grootschalige acceptatie van Free software een goed middel tegen dit soort initiatieven is.
Als Free software op genoeg plaatsen belangrijk is, dan komen dit soort dingen er niet zomaar door. Hetzelfde wat jullie al schreven, al vraag ik me dus af of de aanhangers van de Free software principes op dit moment genoeg tegengas zouden kunnen bieden.
Op zaterdag 13 juli 2002 03:08 schreef Nelske het volgende:
Waar het i.m.o. mis gaat deadinspace, is dat jij nu aannames gaat doen, bovenop mijn aannames. Het is allemaal puur hypothetisch. Een hypothese waar ik zelf al niet achter stond, zoals je zelf ook al wel uit mijn post op kon maken.
Nouja, voor mijn eigen hypothese, zie hierboven.
Zolang er nog geen sterke bewijzen zijn dat het ook echt de verkeerde richting uitgaat, is het allemaal koffiedik kijken. De aannames die er dan gedaan worden, evenals de reacties die daarop komen kunnen nogal ver van de toekomstige werkelijkheid afstaan.
Ok, maar ik maak me in dit geval liever te vroeg zorgen over die toekomst dan te laat.
Sommige mensen kunnen dat onderscheid tussen hypothese en werkelijkheid niet zo goed maken, waardoor ze dit onderwerp al meteen als waarheid beschouwen. Iets wat niet positief bijdraagt aan de hele discussie.

Nouja, daarom zet ik er ook regelmatig bij dat het niet zo
hoeft te lopen, maar wel
kan.