Of dit het juiste forum is voor dit topic weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat vooral veel NOS-ers mijn zorgen met betrekking tot dit onderwerp delen. Het heeft namelijk ook grote invloed op Free Software. In SG heb ik ook wel eens een soortgelijk topic gepost, maar daar zijn toch niet de mensen die interesse hebben in dit onderwerp. Nu heb ik nieuwe stof tot nadenken gevonden, en heb ik besloten dat ik dit het meest geschikte forum vind.
Het gaat over Palladium, de nieuwe security benadering van Microsoft. Maandag 24 juni 2002 verscheen hier het volgende bericht over: http://www.tweakers.net/nieuws/22276
Het bericht heeft mij nogal verontrust.
Met name de volgende quotes:
Ten eerste is alle vrijheid om te tweaken en hobby-en tegen de tijd dat het Palladium gebeuren bestaat, weg. Een case modden om als media center te dienen, met een honderd gig aan MP3's kun je binnenkort vergeten. Ook al heb je al die MP3's op legale audio CD's staan.
Maar nu een stapje verder: Het open source gebeuren.
Het open source gebeuren is vrij van zaken als DRM en kopieëerbeveiliging ten behoeve van kapitalistische platen- en film-maatschappijen. Dat is één van de dingen die open source zo mooi maakt: Voor de mensen en door de mensen, met alle mogelijke vormen van vrijheid.
Mijn vraag: Hoe lang nog?
Door DMCA-achtige wetten komt het open source gebeuren al in gevaar. Maar we merken al het een en ander: Alan Cox durft Amerika niet meer in. Een stukje kernel-source verspreiden voor ondersteuning van het NTFS-bestandssysteem is volgens de DMCA al illegaal en kan gevangenisstraf opleveren. Maar ook programma's maken (én de source verspreiden) van een audio-player die beveiligde audio-bestanden kan openen, is illegaal dankzij de DMCA. Hierdoor kunnen gesloten formaten, die steeds meer aanhang vinden, niet meer ondersteund worden vanuit een open source project. Dat maakt Linux, BSD en ander NOS-en een stuk minder waardevol.
Het EFF heeft recentelijk een aantal belangrijke rechtzaken verloren tegen de DMCA..wat de weg definitief vrij maakt voor deze wurg-wet.
Maar nu Palladium, dat gaat namelijk nog een stapje verder. In hoeverre zal het gebruik van een non-Windows OS nog toegestaan zijn in een standaard waar Microsoft voornamelijk de scepter zwaait? Worden Linux en BSD binnenkort door de hardware niet beschouwd als de meest vreselijke virussen? Nou denk ik dat dit niet zo'n vaart zal lopen, aangezien er meer bedrijven aan mee doen, maar toch.. OK..Linux, BSD, en andere vrije software draait op Palladium hardware.
Stel: Die hardware weigert bepaalde audio-bestanden omdat ze beveiligd zijn. Als de makers van de open source players (zoals xmms) zich aan alle standaard regeltjes houden, zal dat bij Linux/BSD ook zo zijn. Maar aangezien het open source is, zal er al gauw een work-around komen, die een beveiligd audio bestand leest, wat aan de bitjes rotzooit, en daarna netjes als onbeveiligd systeem aan de hardware teruggeeft. Lang leve de vrijheid! Maar dan komt de DMCA om de hoek kijken, en is het kringetje rond.
Er zijn zelfs al wetten in de maak die software makers nadrukkelijk VERPLICHT om beveiligingen in software te bouwen. Open source programmeurs kunnen zich gerust aan de regeltjes houden, maar iedereen weet ook wel dat een simpele "/* en "*/" op de juiste plaats wonderen doet, en dan vraag ik mij af in hoeverre open source software legaal blijft...
...en indien je geen vrije software mag verspreiden (oftewel geen source meer mag verstrekken), dan is het afgelopen met de GNU en alle prachtige ideeën er om heen.
Natuurlijk speelt dit zich nu nog ver weg af, in Amerika. Er ligt een enorme plas water tussen, en wij in Europa gaan vrolijk verder met het maken van DvD-spelers voor Linux, NTFS ondersteuning voor BSD en WMA-plugins voor XMMS, en we zorgen er wel voor dat we niet fysiek in dat verre continent komen waar ze je in de gevangenis gooien omdat je dit soort code schrijft (er is een Rus op de wereld die je daar alles over kan vertellen)
Maar hoelang duurt het nog voordat het DMCA-virus en alle andere wetten en acts de oceaan over waait? Ook binnen de Europese Unie, waar ook wij Nederlanders bij horen, worden druk besprekingen gevoerd. Disney en andere kapitalistische content-bedrijven zetten daar flink druk achter, terwijl ze in Amerika met de DMCA-2 aan de weg timmeren. In het vrije Nederland is dit ook niet meer verweg. De Centrum-rechtse regering CDA-VVD-LPF zal weinig moeite hebben met een dergelijke wetgeving. De SP, Groenlinks, en andere partijen waarbij de filosofie van de GPL en vrijheid & gelijkheid hoger in het vaandel stan als de kapitalistische bedrijven, zijn hier te klein om er tegenwicht aan de kunnen bieden. Het EFF (www.eff.org) heeft leuke acties, maar voornamelijk op Amerika gericht. In Nederland zijn de enigen die hun mond open trekken op dit moment de Consumentenbond en het computerblad CT blad voor computertechniek, met kritische artikelen over deze ontwikkeling.
Ook op tweakers lijkt het menigeen weinig te kunnen schelen. Een eerder topic van mij op SG kreeg weinig replies. De alarmerende reactie van deadinspace kreeg een magere score van 2, terwijl deze reactie van mij een "10 inzichtvol" had moeten hebben. Er wordt veel gepraat over illegaal kopieëren, ISO's, DivX, MP3, etc.. Er wordt minstens zo veel gepraat over vrije software en open besturingssystemen zoals het hier zo geliefde Linux en BSD. Iedereen praat er over alsof het eeuwig is, er zijn slechts weinig geluiden te horen over dat dit binnenkort wel eens afgelopen kan zijn. Met warez e.d. kan ik weinig medelijden hebben, maar het is imho zeer ernstig dat een principe als vrije software door kapitalistische bedrijven en wurg-wetten serieus wordt bedreigd. Hiermee wordt ook het voortbestaan van Linux en de BSD's bedreigd.
In dit topic wil ik het daar eens over hebben. Misschien valt het mee, en zijn er tweakers die mijn verhaal kunnen relativeren. Misschien zijn er goede ideeën voor wat je als Nederlander kunt doen. Misscien is er andere interessante inbreng.
Hou dit topic in ieder geval serieus, op niveau, ontopic en maak er geen Anti-Microsoft topic van.
Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik mij echt ernstige zorgen maak over de ontwikkelingen van het laatste jaar.
Het gaat over Palladium, de nieuwe security benadering van Microsoft. Maandag 24 juni 2002 verscheen hier het volgende bericht over: http://www.tweakers.net/nieuws/22276
Het bericht heeft mij nogal verontrust.
Met name de volgende quotes:
enDe volgende toepassingen worden voor mogelijk gehouden:
...
Het toestaan van alleen geautoriseerde bestanden. Ongeautoriseerde bestanden, zoals virussen en wormen, krijgen geen rechten om te draaien op de computer.
...
Mediabestanden kunnen ongestoord via het internet worden verkocht, omdat met behulp van digital rights management "fair use" kopieën wel worden toegestaan, maar illegale kopieën aan derden niet.
enThe Big Secret
An exclusive first look at Microsofts ambitious-and risky-plan to remake the personal computer to ensure security, privacy and intellectual property rights. Will you buy it?
Toen ik dit alles las, kwam er een zeer verontrustende gedachte in mij op die ik als reactie wilde posten. Toen las ik de reactie van deadinspace, iemand die ook veel in NOS komt, die eigenlijk al precies verwoordt wat ik toen dacht. Ik heb op die reactie gereageerd, met enkele gedachten van mijn kant. Het meeste heeft deadinspace al voortreffelijk verwoord:* Controls your information after you send it . Palladium is being offered to the studios and record labels as a way to distribute music and film with digital rights management (DRM). This could allow users to exercise fair use (like making personal copies of a CD) and publishers could at least start releasing works that cut a compromise between free and locked-down. But a more interesting possibility is that Palladium could help introduce DRM to business and just plain people. Its a funny thing, says Bill Gates. We came at this thinking about music, but then we realized that e-mail and documents were far more interesting domains. For instance, Palladium might allow you to send out e-mail so that no one (or only certain people) can copy it or forward it to others. Or you could create Word documents that could be read only in the next week. In all cases, it would be the user, not Microsoft, who sets these policies.
Ik maak mij grote zorgen.Gepost door deadinspace maandag 24 juni 2002 - 23:08 Score: 2 (Interessant)
Dit is iets om je zorgen over te maken.
* Het toestaan van alleen geautoriseerde bestanden. Ongeautoriseerde bestanden, zoals virussen en wormen, krijgen geen rechten om te draaien op de computer.
* Mediabestanden kunnen ongestoord via het internet worden verkocht, omdat met behulp van digital rights management "fair use" kopieën wel worden toegestaan, maar illegale kopieën aan derden niet.
Oftewel, de hardware gaat beslissen welke files jij wel en welke files jij niet mag accessen, gebruiken en kopieren. Dat is eng. Heel eng. Hardware moet namelijk gewoon doen wat de software (het OS, om specifiek te zijn) dicteert.
Met deze hardware wordt het dus onmogelijk om 'digital content' als geluid en beeld te kopieren.
Niet meteen uiteraard... Eerst zullen de mogelijkheden zoveel mogelijk positief voorgespiegeld worden en zullen de copy-protection maatregelen minimaal zijn. Maar als zulke hardware ingeburgerd is zal die copyprotection volledig toegepast worden (en uitgebuit worden), en zal 'normale' hardware die wel gewoon doet wat je wil en deze content wel kan afspelen verboden worden (in het kader van piraterij).
Het begint verdacht veel hierop te lijken. Het is het nog net niet, maar de stap van Palladium naar dit is klein, heel klein.
Dit is iets waar Hollywood en de platenmaatschappijen op zitten te wachten (of beter gezegd: actief proberen te pushen). Ook voor Microsoft is dit natuurlijk voordelig: je hardware weigert immers Windows te kopieren en weigert een illegale Windows te draaien.
Ik vind dit een gevaarlijke bedreiging voor de vrijheid die je met computers hebt.
Wat, bijvoorbeeld, als je een non-Windows OS op je computer wilt draaien?
Dat is niet gecertificeerd met de juiste content-protection-blaat-flags, dus weigert je hardware.
Wat, bijvoorbeeld, als je de CD die je net gekocht hebt wilt rippen, zodat je hem op je laptop als mp3 kunt luisteren (kga echt geen stapel CDs meezeulen om op mijn laptop muziek te kunnen luisteren)?
De CD is geflagged als 'protected content', dus je hardware zal hem alleen afspelen. Rippen in elke vorm weigert hij.
Dit komt nogal doemdenkerig over, maar ik vrees dat dit zeer waarschijnlijk is, en als we niet oppassen realiteit wordt.
Gepost door SvMp dinsdag 25 juni 2002 - 01:57 Score: 2 (Interessant)
Helemaal mee eens deadinspace.. maar het is ook geen toeval dat iemand als deadinspace zo'n post neerzet, aangezien hij Linux minded is. Ook niet-open source minded people zouden eens wat kritischer moeten kijken naar zaken als Digital Rights Managemant (DRM), wat gewoon kopieëerbeveiliging inhoudt.
Ik heb bij dat Palladium gewoon het idee dat het een methode is om DRM door te voeren zonder dat de consument het door heeft, zodat er zo weinig mogelijk protest tegen komt. Dat hardware fabrikanten daar aan mee werken betreurt mij zeer, aangezien DRM enkel consument-onvriendelijke features inhouden. Dat anti-spam gebeuren is leuk, maar blijft toch een taak van software. Maar DRM is iets dat in hardware moet voordat je het onkraakbaar krijgt, en daar draait dat hele Palladium op. De enigen die daar plezier van hebben zijn platen- en film-maatschappijen, en daar hebben wij als consument helemaal niks aan.
Ten eerste is alle vrijheid om te tweaken en hobby-en tegen de tijd dat het Palladium gebeuren bestaat, weg. Een case modden om als media center te dienen, met een honderd gig aan MP3's kun je binnenkort vergeten. Ook al heb je al die MP3's op legale audio CD's staan.
Maar nu een stapje verder: Het open source gebeuren.
Het open source gebeuren is vrij van zaken als DRM en kopieëerbeveiliging ten behoeve van kapitalistische platen- en film-maatschappijen. Dat is één van de dingen die open source zo mooi maakt: Voor de mensen en door de mensen, met alle mogelijke vormen van vrijheid.
Mijn vraag: Hoe lang nog?
Door DMCA-achtige wetten komt het open source gebeuren al in gevaar. Maar we merken al het een en ander: Alan Cox durft Amerika niet meer in. Een stukje kernel-source verspreiden voor ondersteuning van het NTFS-bestandssysteem is volgens de DMCA al illegaal en kan gevangenisstraf opleveren. Maar ook programma's maken (én de source verspreiden) van een audio-player die beveiligde audio-bestanden kan openen, is illegaal dankzij de DMCA. Hierdoor kunnen gesloten formaten, die steeds meer aanhang vinden, niet meer ondersteund worden vanuit een open source project. Dat maakt Linux, BSD en ander NOS-en een stuk minder waardevol.
Het EFF heeft recentelijk een aantal belangrijke rechtzaken verloren tegen de DMCA..wat de weg definitief vrij maakt voor deze wurg-wet.
Maar nu Palladium, dat gaat namelijk nog een stapje verder. In hoeverre zal het gebruik van een non-Windows OS nog toegestaan zijn in een standaard waar Microsoft voornamelijk de scepter zwaait? Worden Linux en BSD binnenkort door de hardware niet beschouwd als de meest vreselijke virussen? Nou denk ik dat dit niet zo'n vaart zal lopen, aangezien er meer bedrijven aan mee doen, maar toch.. OK..Linux, BSD, en andere vrije software draait op Palladium hardware.
Stel: Die hardware weigert bepaalde audio-bestanden omdat ze beveiligd zijn. Als de makers van de open source players (zoals xmms) zich aan alle standaard regeltjes houden, zal dat bij Linux/BSD ook zo zijn. Maar aangezien het open source is, zal er al gauw een work-around komen, die een beveiligd audio bestand leest, wat aan de bitjes rotzooit, en daarna netjes als onbeveiligd systeem aan de hardware teruggeeft. Lang leve de vrijheid! Maar dan komt de DMCA om de hoek kijken, en is het kringetje rond.
Er zijn zelfs al wetten in de maak die software makers nadrukkelijk VERPLICHT om beveiligingen in software te bouwen. Open source programmeurs kunnen zich gerust aan de regeltjes houden, maar iedereen weet ook wel dat een simpele "/* en "*/" op de juiste plaats wonderen doet, en dan vraag ik mij af in hoeverre open source software legaal blijft...
...en indien je geen vrije software mag verspreiden (oftewel geen source meer mag verstrekken), dan is het afgelopen met de GNU en alle prachtige ideeën er om heen.
Natuurlijk speelt dit zich nu nog ver weg af, in Amerika. Er ligt een enorme plas water tussen, en wij in Europa gaan vrolijk verder met het maken van DvD-spelers voor Linux, NTFS ondersteuning voor BSD en WMA-plugins voor XMMS, en we zorgen er wel voor dat we niet fysiek in dat verre continent komen waar ze je in de gevangenis gooien omdat je dit soort code schrijft (er is een Rus op de wereld die je daar alles over kan vertellen)
Maar hoelang duurt het nog voordat het DMCA-virus en alle andere wetten en acts de oceaan over waait? Ook binnen de Europese Unie, waar ook wij Nederlanders bij horen, worden druk besprekingen gevoerd. Disney en andere kapitalistische content-bedrijven zetten daar flink druk achter, terwijl ze in Amerika met de DMCA-2 aan de weg timmeren. In het vrije Nederland is dit ook niet meer verweg. De Centrum-rechtse regering CDA-VVD-LPF zal weinig moeite hebben met een dergelijke wetgeving. De SP, Groenlinks, en andere partijen waarbij de filosofie van de GPL en vrijheid & gelijkheid hoger in het vaandel stan als de kapitalistische bedrijven, zijn hier te klein om er tegenwicht aan de kunnen bieden. Het EFF (www.eff.org) heeft leuke acties, maar voornamelijk op Amerika gericht. In Nederland zijn de enigen die hun mond open trekken op dit moment de Consumentenbond en het computerblad CT blad voor computertechniek, met kritische artikelen over deze ontwikkeling.
Ook op tweakers lijkt het menigeen weinig te kunnen schelen. Een eerder topic van mij op SG kreeg weinig replies. De alarmerende reactie van deadinspace kreeg een magere score van 2, terwijl deze reactie van mij een "10 inzichtvol" had moeten hebben. Er wordt veel gepraat over illegaal kopieëren, ISO's, DivX, MP3, etc.. Er wordt minstens zo veel gepraat over vrije software en open besturingssystemen zoals het hier zo geliefde Linux en BSD. Iedereen praat er over alsof het eeuwig is, er zijn slechts weinig geluiden te horen over dat dit binnenkort wel eens afgelopen kan zijn. Met warez e.d. kan ik weinig medelijden hebben, maar het is imho zeer ernstig dat een principe als vrije software door kapitalistische bedrijven en wurg-wetten serieus wordt bedreigd. Hiermee wordt ook het voortbestaan van Linux en de BSD's bedreigd.
In dit topic wil ik het daar eens over hebben. Misschien valt het mee, en zijn er tweakers die mijn verhaal kunnen relativeren. Misschien zijn er goede ideeën voor wat je als Nederlander kunt doen. Misscien is er andere interessante inbreng.
Hou dit topic in ieder geval serieus, op niveau, ontopic en maak er geen Anti-Microsoft topic van.
Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik mij echt ernstige zorgen maak over de ontwikkelingen van het laatste jaar.