hier stond iets interessants, maar het is even weg...
De CCFL voor het backlight heeft een inverter nodig (zie datasheet).
Is hier een standaardinverter (12 Volt)voor te gebruiken zoals Stuut en Bruin die levert bij zn CCFL's?
http://www.buylinkonline.com/LCD/GraphicsModules/specs/t6963.pdf
Sample code in c voor de t6963:
http://beale.best.vwh.net/measure/source/
Damn, kan echt niet wachten. Ik ga overigens ook een poging wagen tot het schrijven van software. Ik heb al eens eerder wat gedaan voor de HD44780 maar dat was best basic.

het leek me dus een leuk idee en ik ga het zeker proberen als het is gelukt PROBEER ik foto's te plaatsen (me heeft geen foto camara
Verwijderd
En kan iemand misschien op een rijtje zetten wat er gekocht moet worden aan potmeters, en weerstanden enzo?
Bedankt!
Euhm....die datasheet gaat over de T6963C controller.Op dinsdag 25 juni 2002 22:53 schreef Stealth2000 het volgende:
Omdat mijn duits niet zo goed is, hier een engelse datasheet (ook nog veel uitgebreider)
http://www.buylinkonline.com/LCD/GraphicsModules/specs/t6963.pdf
Sample code in c voor de t6963:
http://beale.best.vwh.net/measure/source/
Damn, kan echt niet wachten. Ik ga overigens ook een poging wagen tot het schrijven van software. Ik heb al eens eerder wat gedaan voor de HD44780 maar dat was best basic.
De Pollin LCD's hebben een SED1330 controller.
lol, foutje. Maar voor de SED1330 kan ik geen datasheet vinden die betrekking heeft op een 240x128Op woensdag 26 juni 2002 08:11 schreef kazz1980 het volgende:
[..]
Euhm....die datasheet gaat over de T6963C controller.
De Pollin LCD's hebben een SED1330 controller.
dat had ik je ook kunnen vertellenOp woensdag 26 juni 2002 08:26 schreef Stealth2000 het volgende:
[..]
lol, foutje. Maar voor de SED1330 kan ik geen datasheet vinden die betrekking heeft op een 240x128
We zullen het dus in het Duits moeten doen.
Verwijderd
Verwijderd
of niet..Op woensdag 26 juni 2002 08:52 schreef kazz1980 het volgende:
[..]
dat had ik je ook kunnen vertellen
We zullen het dus in het Duits moeten doen.
http://www.seiko-usa-ecd.com/lcd/products/graphic_mods/g242cx5r1ac.html
hier staat iets over de invertor en een link naar een datasheet(van die sed1330 controller)
edit: over de de stroom die het dingetje moet hebben:
edit: voor de lamme mensen, een link naar de datasheet:Power Requirements:
-VDD (VDDX mA)=+5 V@40.0
-VLC (VLCX mA)= *
-Backlight (VDDX mA)=+5 V@300
http://www.seiko-usa-ecd.com/lcd/products/graphic_mods/pdf/builtin1330.pdf
Verwijderd
Verwijderd
lol was ik ook al van plan, extra kastje maken met pomp + radiator + reservoir voor waterkoeling, 2 harde schijven, en voor en achter ne 120 mm fan die weer aan ne fanbus zittenOp woensdag 26 juni 2002 00:10 schreef Synth het volgende:
ik heb een goed idee omdat ik een chieftec midi tower heb past die 128//128 niet in me kast (heb al bay bus en een temp meter erin) daarom d8 ik laat ik een kasje maken van plexiglas en daar van die blauwe ledjes inmaken dat ziet er wel stoer uit zoiets als dit dus
[afbeelding]
het leek me dus een leuk idee en ik ga het zeker proberen als het is gelukt PROBEER ik foto's te plaatsen (me heeft geen foto camara)
Hier wat pics!

De code die op de CCFL staat is:
1
2
| G242 CX-2 8 03 30 01 |
(op deze foto's zie je trouwens goed dat deze LCD echt heel erg stuk is...Ik krijg het geld terug van pollin)
ja. die is er inderdaad. Maar vaak is een nieuwe post duidelijker niet waar? (behalve als het als schop bedoeld is dan....daar hou ik weer niet van)Op woensdag 26 juni 2002 11:16 schreef Zotty het volgende:
[offtopic]
kazz1980: er is ook een edit knopje hoor.
zie boven. heb ik al voorgesteld.Op woensdag 26 juni 2002 11:52 schreef Synth het volgende:
waarom houden (als de LCD actie is afgelopen) geen inkoopactie van die invertors bij staat bruin (kan ik gelijk blauwe leds bestellen) ??
Ik heb zelf nog niet gesoldeerd. Ik ga er volgende week even naar kijken!
De LCD's zijn onderweg! Morgen of overmorgen zouden ze er dus moeten zijn.
Hmm, je kan dus gewoon een 10cm ccfl erin doen, lijkt mij dat ze niet anders zijn dan een ccfl van bijv. stuut en bruin. Gewoon proberen, en als ie kapot gaat dan koop je gewoon een 10cm ccfl met invertor.Op woensdag 26 juni 2002 10:32 schreef kazz1980 het volgende:
De LCD is prima te slopen! Het is dus (zoals het nu lijkt) goed mogelijk een andere kleur CCFL in te bouwen.
Hier wat pics!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De code die op de CCFL staat is:
code:
1 2 G242 CX-2 8 03 30 01
(op deze foto's zie je trouwens goed dat deze LCD echt heel erg stuk is...Ik krijg het geld terug van pollin)
Is zon matje (zoals ze die bij de regenboog hebben)
Op deze foto zie je:
- Een dun laagje CCFL-folie.
- Een dikkere laag plexiglas (oid) met patroon erin om licht goed egaal door te geven.
- Een dun laagje mat plastic om het licht diffuus te maken (het scherm moet immers licht geven en niet schijnen!)
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
moet ik daar wel bij zeggen dat ik de 30 cm CCFL buis ook niet aan de praat kreeg.....Dus er zal wel iets mis zijn bij mij.
nee, dit is niet waar, als je goed kijkt zie je wel dat het gewoon een soort lichtgevende plaat is, en geen buisje o.i.d.Op woensdag 26 juni 2002 14:01 schreef Stealth2000 het volgende:
[..]
Hmm, je kan dus gewoon een 10cm ccfl erin doen, lijkt mij dat ze niet anders zijn dan een ccfl van bijv. stuut en bruin. Gewoon proberen, en als ie kapot gaat dan koop je gewoon een 10cm ccfl met invertor.
(of het moet bij deze anders zijn, maar lijkt er niet op)
Verwijderd
En een CCFL inverter (input 5 of 12 volt, output 200 volt /5 mA)
als je software maakt he wil je dan als je wilt ook iets voor cs schijven zoals je ping score enzo en met een cs teken erbij dta lijkt me echt vet
Verwijderd
dat was mijn bedoeling wel, en ik denk dat er meerdere zijn. (ik geloof dat ik het zelfs al gezien heb). maar ik moet eerst maar eens wachten tot ik de basics onder de knie hebOp woensdag 26 juni 2002 20:41 schreef Synth het volgende:
ik heb een vraagje ana degene die de software gaat maken
als je software maakt he wil je dan als je wilt ook iets voor cs schijven zoals je ping score enzo en met een cs teken erbij dta lijkt me echt vet
al iemand??Op woensdag 26 juni 2002 00:38 schreef Calavaro het volgende:
Van die data sheets word ik dus niet echt wijzer, komt vast omdat ik een gigantische nOOb ben op dit gebied, misschien is er iemand die met een digi-cam tijdens het solderen en bouwen van z'n LCD een kleine stap voor stap handleiding kan maken?
En kan iemand misschien op een rijtje zetten wat er gekocht moet worden aan potmeters, en weerstanden enzo?
Bedankt!
op deze site http://gfxlcd.schijf.org staan de volgende onderdelen:
-stuk flatcable met 24 adres (normaal 20 maar dat is geen standaard maat)
-LPT aansluiting, 25 pins, male
-potmeters (voor backlight en contrast)
-druk schakelaar
-weerstanden
-condensator
-20 pins header (aansluiting op achterkant LCD)
-(test-)print plaat
misschien zijn deze onderdelen ook van toepassing op onze lcd?? vast wel..
Ik heb dit al voor elkaar gekregen op mijn HD44780 LCD (nee, dit zit niet in de LCDInf versie die te downloaden is). Als die "hele aardige lui" van de Duitse post eens hun best zouden doen, en ik krijg mijn SED1330 ooit nog eens binnen.. wie weetOp woensdag 26 juni 2002 20:41 schreef Synth het volgende:
ik heb een vraagje ana degene die de software gaat maken
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
hier stond iets stoms, hmmmm 'k kan niet zeggen dat het al laat is he?
Verwijderd
Kazz en ik zijn het erovereens (voornamelijk kazzOp woensdag 26 juni 2002 22:22 schreef dave het volgende:
[..]
al iemand??
op deze site http://gfxlcd.schijf.org staan de volgende onderdelen:
-stuk flatcable met 24 adres (normaal 20 maar dat is geen standaard maat)
-LPT aansluiting, 25 pins, male
-potmeters (voor backlight en contrast)
-druk schakelaar
-weerstanden
-condensator
-20 pins header (aansluiting op achterkant LCD)
-(test-)print plaat
misschien zijn deze onderdelen ook van toepassing op onze lcd?? vast wel..
Waarschijnlijk hebben we min of meer die onderdelen nodig. Ik heb aan de persoon die de 60 euro LCD's gesoldeerd heeft gevraagd om een werkwijze. Dus het zal allemaal wel los lopen......
En we hebben gelukkig ook nog een aantal kenners onder ons. Die willen vast ook wel helpen!
Kazz zien we over 48 uur weer, maak je geen zorgen he'll be back
Verwijderd
me2, dat was ook een van de eerste dingen waar ik over d8Op donderdag 27 juni 2002 12:29 schreef Synth het volgende:
aaah oke nu hebben jullie me ovbergehaalt om er ook 1 te kopenwant het ging me ook een beetje dat er CS software kwam omdat ik een heuse CS vanaat was dus thx
kazz je hoort van me
deze had ik het over (staat in het sed1330-software topic)
Verwijderd
Op uitzondering van 'n handje vol beta testers na niet nee, sed1330 supp zit er zowiezo nog niet in overigens screenshot is van 'n t6963c schermpje (sed1330 komt nog wel hoor don't worry)is die software nu nog niet te krijgen dan ??
Zou iedereen ff willen posten als ze de LCD binnen hebben?
Kunnen we ff balans opmaken.
En kijken wanneer we gan beginnen met solderen etcetera.
Hijs binnen maar...Op donderdag 27 juni 2002 23:53 schreef kazz1980 het volgende:
Ik ben dr weer!:)
er zijn 2 chippies afgebroken, klein zwart ding met aan allebei de zijden een aansluiting. Er staat 475 35V op. Die dingen bevinden zich bij C5 en C3.
Hier moet ik dus nieuwe voor halen want die dingen hebben nu geen aansluitpunt meer. Anyway, hebben ze die dingen liggen bij de electroboer ? (Hopelijk zijn het niet van die aparte dinge ofzo die weer bestelt moeten worden)
Hij past trouwens wel in de voorkant van mijn kast (in de breedte) alleen het nadeel is wel dat ie 2,5 bay hoog is. Magoed, je bent tweaker of niet dus hij komt in me voorkant!
hm. minder!
Had gehoopt dat het hooguit bij een weerstandje zou blijven.
Maar tis vast wel te fixen. toch?
Je zou anders ff pic moeten plaatsen kunnen we even op de hele LCD's kijken wat er moet komen ofzo (bij mij staat op de meeste onderdelen beschreven wat het is....)
Graag bij grote defecten even melden! Geef ik het door aan Pollin.
Die blijken ineens toch service te hebben! Kreeg zo geld terug voor de kapotte LCD. Hoeft niet terug gestuurd, geen fotootje nodig. niks...
Het punt is, 1 van de 2 kan nog wel weer erop worden gesoldeerd maar de tweede is afgebroken bij de chip waardoor je hem niet meer kan solderen!Op vrijdag 28 juni 2002 00:07 schreef kazz1980 het volgende:
chippies afgebroken...
hm. minder!
Had gehoopt dat het hooguit bij een weerstandje zou blijven.
Maar tis vast wel te fixen. toch?
Je zou anders ff pic moeten plaatsen kunnen we even op de hele LCD's kijken wat er moet komen ofzo (bij mij staat op de meeste onderdelen beschreven wat het is....)
-edit: kan iemand plz ff kijken op zijn lcd en me vertellen wat het zijn
Verwijderd

het is dus 100% zeker dat de lcd volgens het bestaande schema kan worden aangesloten?? (dan kan ik onderdelen kopen en beginnen zodra ik em binnen heb)
edit:(ik heb zelf eventjes gekeken, het leek mij te kloppen, maar ik ben electronica-n00b)
die kun je zo even in een schema'tje (zoals zotty dat zo mooi kan) zetten. 'k zal het even opzoeken...
hier is het schema:
AnschuB an die PC-Druckerschnittstelle zur Ansteuerung mit dem Testprogramm
An die Anschüsse für die Stromversorgung geeignete Spannungsquellen anschlieBen, +5V an Pin 16, Masse an Pin17 (GND) und Pin20 (FGND). Pin 4 (SEL2) und Pin 5 (SEL1) met GND verbinden (8080-Mode). Pin 1 (/RES) :uber einen Taster mit GND verbinden und einen PullupWiderstand (10K Ohm) nach +5V anschlieBen.
Zwischen Display und Druckerschnittstelle folgende Verbindungen herstellen (über Widerstände von etwa 100 Ohm zum Schutz von Display und Druckerschnittstelle):
Sofort nach Einschalten der Betriebsspannung den Reset-Taster (s.o.) betätigen, da sonst der Controller SED1330 nicht richtig initialisiert werden kan und das LC-Display Schaden nehmen könnte.
misschien moeten we zotty of Mr.ChronoM even vragen, zotty heeft onderstaand schema in elkaar geknutseld.. en Mr.ChronoM weet er ook alles vanOp vrijdag 28 juni 2002 15:30 schreef LAuWe het volgende:
ik snap niet hoe die reset werkt...

dit schema is dus niet van toepassing op onze lcd maar alleen als voorbeeld!!!
Verwijderd

dus... ik denk dat het beter is als bijvoorbeeld Zotty hier eventjes naar kijkt... ?
Verwijderd
http://ra2modding.virtualave.net/PollinGFXlcd/
edit: ik heb er ook de source van het test-programma van pollin bijgedaan (dat werkt dus alleen met het schema wat in die KurzInfo.pdf beschreven staat). handig als voorbeeldcode
ai, gelukkig was ik nog niet begonnen met solderen. Heeft er iemand een kloppend schema + onderdelenlijst ?Op vrijdag 28 juni 2002 15:34 schreef dave het volgende:
[..]
misschien moeten we zotty of Mr.ChronoM even vragen, zotty heeft onderstaand schema in elkaar geknutseld.. en Mr.ChronoM weet er ook alles van
[afbeelding]
dit schema is dus niet van toepassing op onze lcd maar alleen als voorbeeld!!!
Verwijderd
ik denk dat ze allebei wel kloppend zullen zijn (toch?).. maar we moeten weten voor well schema de software geschreven gaat worden.Op vrijdag 28 juni 2002 17:35 schreef Stealth2000 het volgende:
[..]
ai, gelukkig was ik nog niet begonnen met solderen. Heeft er iemand een kloppend schema + onderdelenlijst ?
Verwijderd
mijne is ook binnen, alleen een pit in het glas maar niet zo diep, meer een grote kras, lijkt erop dat ie waarschijnlijk nog wel zal werkenOp donderdag 27 juni 2002 23:53 schreef kazz1980 het volgende:
(iemand enig idee voor een vul/polijst middel hiervoor?)
ja, dat bedoelde ik ook min of meer.Op vrijdag 28 juni 2002 17:41 schreef LAuWe het volgende:
[..]
ik denk dat ze allebei wel kloppend zullen zijn (toch?).. maar we moeten weten voor well schema de software geschreven gaat worden.
Is er al iemand begonnen of klaar met solderen ?
hij is dus binnenOp donderdag 27 juni 2002 23:53 schreef kazz1980 het volgende:
Over het schema:
als je even naar de datasheet kijkt (door LauWe geupped naar: http://ra2modding.virtualave.net/PollinGFXlcd/KurzInfo.pdf) dan kun je alles heel simpel verbinden..
echter wat mij (zeer duidelijk een EL-n00b) niet helemaal duidelijk is, is het volgende:
1. Wat te doen met Pin 1 van de lcd?
pin 1 is voor de reset en moet volgens de datasheet als volgt worden aangesloten: "pin 1 (/RES) über einen Taster mit GND verbinden und einen Pullup-Widerstand (10k Ohm) nach +5V anschlieBen"
Volgens Mr.ChronoM is de reset niet nodig, maar voor de volledigheid?
2. Hoe moet ik mij de contrastregelaar voorstellen?
in de datasheet staat: "Das Display hat einen eingebauten Spannungswandler für die negatieve LCD-Kontrastspannung. Bei Bedarf kann der Kontrast über ein Potentiometer (22k Ohm) zwischen den Anschlüssen 18 und 19 eingestellt werden. Falls keinde Kontrasteinstellung benötigt wird, bleiben diese beiden Anschlüsse offen."
3. en wat te doen met het volgende?"
uit het datasheet: Zwischen Display und Druckerschnittstelle folgende Verbindungen herstellen (über Widerstände von etwa 100 Ohm zum Schutz von Display und Druckerschnittstelle): ---en dan komt het schema hoe de rest te verbinden---
De rest van de verbindingen tussen de pinnen zijn zeer eenvoudig uit het schema te halen (schema --->HIER<----)
Verwijderd
-is er al bestaande software (en voor welk schema is die)
-wat is makkelijker voor programmeurs?
qua onderdelen maakt het niets uit. het is alleen dat de 2 schema's verschillende pinnen gebruiken. Het beste zou zijn als Zotty ons eventjes zou kunnen helpen of iemand anders natuurlijk...
dit is (volgens mij) niet helemaal waar, want zotty's schema ging uit van een negatief voltage (-24V), deze is bij ons lcd ingebouwd.Op vrijdag 28 juni 2002 21:50 schreef LAuWe het volgende:
ja, kijk, dat schema zal denk ik wel werken, maar er was al een bestaand schema van Zotty. dus moeten we even kijken:
-is er al bestaande software (en voor welk schema is die)
-wat is makkelijker voor programmeurs?
qua onderdelen maakt het niets uit. het is alleen dat de 2 schema's verschillende pinnen gebruiken. Het beste zou zijn als Zotty ons eventjes zou kunnen helpen of iemand anders natuurlijk...
verder zijn de pinnen 2, 3, 6 en 7 van het lcd anders, respectievelijk /RD, /WR, /CS en A0. Kheb geen idee waar ze voor staan. De datalijnen zijn overigens wel hetzelfde, ik denk dat dat het belangrijkste (en volkomen logisch) is.
Verwijderd
nou.. de datalijnen kun je denk ik moeilijk veel anders doen. maar de rest wel. en ik dacht trouwens dat we wel nog een invertor nodig haddenOp vrijdag 28 juni 2002 21:59 schreef dave het volgende:
[..]
dit is (volgens mij) niet helemaal waar, want zotty's schema ging uit van een negatief voltage (-24V), deze is bij ons lcd ingebouwd.
verder zijn de pinnen 2, 3, 6 en 7 van het lcd anders, respectievelijk /RD, /WR, /CS en A0. Kheb geen idee waar ze voor staan. De datalijnen zijn overigens wel hetzelfde, ik denk dat dat het belangrijkste (en volkomen logisch) is.
nee klopt, maar daar gaat het bij de aansturing toch om?Op vrijdag 28 juni 2002 22:01 schreef LAuWe het volgende:
[..]
nou.. de datalijnen kun je denk ik moeilijk veel anders doen. maar de rest wel.
ja idd, die invertor moet zijn: 12V in, 200V @ 5mA uit, maar zoals je al zegt, eerst het display werkend krijgen.en ik dacht trouwens dat we wel nog een invertor nodig hadden(de invertor is trouwens alleen voor de backlite, dus die komt voor mij later wel, eerst dat ding gewoon werkend zien te krijgen)
en hoe met de bekabeling? volgens mij gewoon een flatcable gebruiken maar ook voor de spanningsdraden?
Ik gebruik voor alles behalve ground en 5V flatcable.Op vrijdag 28 juni 2002 22:06 schreef dave het volgende:
[..]
nee klopt, maar daar gaat het bij de aansturing toch om?
[..]
ja idd, die invertor moet zijn: 12V in, 200V @ 5mA uit, maar zoals je al zegt, eerst het display werkend krijgen.
en hoe met de bekabeling? volgens mij gewoon een flatcable gebruiken maar ook voor de spanningsdraden?
Is er trouwens iemand die kan beamen dat ik die afgebroken 2 smd deeltjes kan vervangen voor 2 47uf 25V condensatortjes ?
Verwijderd
nee, niet alleen... d0 t/m d7 zijn voor de data maar de rest word gebruikt om voor de initialisation en om aan te geven of het read of write is wat er gebeurd etc...Op vrijdag 28 juni 2002 22:06 schreef dave het volgende:
[..]
nee klopt, maar daar gaat het bij de aansturing toch om?
Ik denk dat je gewoon iets moet zoeken dat op de draden van je voeding lijkt (die dikte) +5 over een flatcable weet ik niet of dat gaat...ja idd, die invertor moet zijn: 12V in, 200V @ 5mA uit, maar zoals je al zegt, eerst het display werkend krijgen.
dus zijn pin 2 (/RD) en 3 (/WR) iig essentieel...nee, niet alleen... d0 t/m d7 zijn voor de data maar de rest word gebruikt om voor de initialisation en om aan te geven of het read of write is wat er gebeurd etc...
deze gaan bij pollins handleiding naar resp. pin 17 (/select in) en 1(/Strobe)
bij zotty naar pin 14 en 17 van de lpt
Verwijderd
jah ze zijn eigenlijk gewoon allemaal essentieel maar er zijn meerdere plaatsen waar je ze op de lpt aan kunt hangen. en ik denk dat we op een of ander manier moeten besluiten het eene of het andere te gebruiken. maarja.. daar hebben we ff wat hulp bij nodigOp vrijdag 28 juni 2002 22:18 schreef dave het volgende:
[..]
dus zijn pin 2 (/RD) en 3 (/WR) iig essentieel...
deze gaan bij pollins handleiding naar resp. pin 17 (/select in) en 1(/Strobe)
bij zotty naar pin 14 en 17 van de lpt
ja dat moeten we niet hebben nee....Op vrijdag 28 juni 2002 22:27 schreef LAuWe het volgende:
[..]
jah ze zijn eigenlijk gewoon allemaal essentieel maar er zijn meerdere plaatsen waar je ze op de lpt aan kunt hangen. en ik denk dat we op een of ander manier moeten besluiten het eene of het andere te gebruiken. maarja.. daar hebben we ff wat hulp bij nodig(anders hebben er strax een aantal mensen hun lcd volgens het eene schema gesoldeert en de andere volgens het andere en dan kun je dus 2x software gaan schrijven)
ik stem voor aansluiting volgens de datasheet van pollin, de ene lcd is de andere niet toch?
en ik lees net in het seiko datasheet: Invertor input voltage: 5V +/- 1 (Max Power 3,5 Watt)
hmmm dus geen 12 Volt input? of maakt dat geen klap uit als ie het maar omzet naar 200V @ 5mA
welke onderdelen heb je dan allemaal nodig?Op vrijdag 28 juni 2002 21:50 schreef LAuWe het volgende:
qua onderdelen maakt het niets uit. het is alleen dat de 2 schema's verschillende pinnen gebruiken.
-flatcable 20 / 24 pins
-dikker draad voor spanningsdraden
-lpt aansluiting 25 pins male
-potmeter 22k Ohm
-20 pins header
-CCFL invertor 5V naar 200V @ 5mA
wat nog meer?? wie vult aan?
en what about:
Op vrijdag 28 juni 2002 21:45 schreef dave het volgende:
Over het schema:
als je even naar de datasheet kijkt (door LauWe geupped naar: http://ra2modding.virtualave.net/PollinGFXlcd/KurzInfo.pdf) dan kun je alles heel simpel verbinden..
echter wat mij (zeer duidelijk een EL-n00b) niet helemaal duidelijk is, is het volgende:
1. Wat te doen met Pin 1 van de lcd?
pin 1 is voor de reset en moet volgens de datasheet als volgt worden aangesloten: "pin 1 (/RES) über einen Taster mit GND verbinden und einen Pullup-Widerstand (10k Ohm) nach +5V anschlieBen"
Volgens Mr.ChronoM is de reset niet nodig, maar voor de volledigheid?
2. Hoe moet ik mij de contrastregelaar voorstellen?
in de datasheet staat: "Das Display hat einen eingebauten Spannungswandler für die negatieve LCD-Kontrastspannung. Bei Bedarf kann der Kontrast über ein Potentiometer (22k Ohm) zwischen den Anschlüssen 18 und 19 eingestellt werden. Falls keinde Kontrasteinstellung benötigt wird, bleiben diese beiden Anschlüsse offen."
3. en wat te doen met het volgende?"
uit het datasheet: Zwischen Display und Druckerschnittstelle folgende Verbindungen herstellen (über Widerstände von etwa 100 Ohm zum Schutz von Display und Druckerschnittstelle): ---en dan komt het schema hoe de rest te verbinden---
De rest van de verbindingen tussen de pinnen zijn zeer eenvoudig uit het schema te halen (schema --->HIER<----)
Verwijderd
'k zal zo wel ff kijken of ik er wat mee kan. Lig de hele ochtend toch al in de knoop met de win32 API (
Verwijderd
inderdaad.. niet bedoeld om te flamen/commentaar te geven of wat dan ook... Zotty heeft tenslotte zijn lcd werkend gekregen en wij nog niet!!!Op zaterdag 29 juni 2002 12:41 schreef Yarvieh het volgende:
Ik heb de schema's van pollin/zotty en lcdproc nog es naast elkaar gehouden, zotty lijkt de vreemde eend in de bijt te zijn met alternative wireing ...
btw wie gingen er voor deze lcd proggen??
Verwijderd
Ik heb niet zo'n pollin ding, maar zit as we speak 'n voeding in elkaar te prutsen voor 'n ander sed1330 based display.. (alleen zit ik volgende week in barcelona dus verwacht niet al te rap software van mijOp zaterdag 29 juni 2002 12:44 schreef dave het volgende:
btw wie gingen er voor deze lcd proggen??
Verwijderd
Inverter is er voor om de spanning voor het ccfl
op niveau te brengen. Wat de ingang spaning is licht dus aan de inverter die je gebruikt. Seiko gaat uit van een
ILP-324-inv die heeft een ingang van 5 volt,
maar er zijn ook inverters met een andere ingangs spaning.
Op zaterdag 29 juni 2002 12:48 schreef Yarvieh het volgende:
(alleen zit ik volgende week in barcelona dus verwacht niet al te rap software van mij
in barca?? of bij barca?? ik ga namelijk ook naar spanje!! naar Callela! hehe
vond je niet erg hoop ik???Op zaterdag 29 juni 2002 12:15 schreef Zotty het volgende:
LOL, volgens mij heb ik m'n handle nog nooit zo vaak zien langskomen![]()
Verwijderd
Ik weet zo niet wat de gangbare aansluitingen zijn, maar die van mij zitten zo in elkaar; het allereerste schema voor m'n Conrad display had ik gemaakt aan de hand van wat er snel te vinden was. Vervolgens zijn al m'n LCD schema's gebaseerd op m'n eerste schema. Het mag dan misschien wat anders zijn dan sommige andere schema's, maar ze werken, zijn getest in praktijk en zijn allemaal compatible qua aansluitingen. Het maakt niet uit of je een T6963C, SED133x, watdanook voor controller hebt. Vanuit de PC gezien zit bijvoorbeeld RD altijd op dezelfde aansluiting en hoeft de software wat betreft aansturing qua LPT pinout niet aangepast te worden.
Dit is zo'n beetje de gedachtengang achter de schema's die ik brouw.
edit:
Dit schema gaat uit van een ingebouwde DC-DC converter (= in dit geval voeding negatieve spanning) zoals pollin aangaf.
In het schema zit een power-on reset. Of je dat nu wel of niet gebruikt, er is minimaal een pull-up weerstand aan reset nodig bij de SED1330.
Verwijderd
In barca, 'k ga naar teched bar weinig tijd om ff de omgeving te verkennen gok ik (teminste was vorig jaar ook niet)Op zaterdag 29 juni 2002 13:45 schreef dave het volgende:
offtopic:
in barca?? of bij barca?? ik ga namelijk ook naar spanje!! naar Callela! hehe
geweldig zotty!!!Op zaterdag 29 juni 2002 13:50 schreef Zotty het volgende:
Dit is wat ik ervan gemaakt heb: Seiko G242C aansluitschema
vraagje, moet over pin 18 en 19 geen 22k Ohm potmeter?? voor de contrast regeling??? (staat wel ergens in de datasheet van 3 kantjes)
Verwijderd
dat moet je dus zo hebben (met die schakelaar)?
oh, en pin 18-25 zijn GND, maar moet ik die op de ground aansluiten? ik d8 van niet?
(hmz, damn, moet ik weer naar de electroboer voor condensator+weerstandje )
oh, en dan nog een vraagje, dat ding wat er bij mij afgebroken was, dat was zo'n geel blokje (condensator) en daar stond op: 10µ en daaronder stond 25, is dat dan 25 Volt?
Wat de electroboer mij heeft gegeven is een klein condensatortje, ook 10µ maar er staat 35V.
gaat dat wel werken dan??
Die voltages bij elco's en condensators mogen altijd hoger zijn, dat is namelijk de maximale bedrijfsspannings. (hoger gaat het ding doorslaan zeg maar.)Op zaterdag 29 juni 2002 14:54 schreef LAuWe het volgende:
ik snap dat gedeelte met de reset niet...
dat moet je dus zo hebben (met die schakelaar)?
oh, en pin 18-25 zijn GND, maar moet ik die op de ground aansluiten? ik d8 van niet?
(hmz, damn, moet ik weer naar de electroboer voor condensator+weerstandje )
oh, en dan nog een vraagje, dat ding wat er bij mij afgebroken was, dat was zo'n geel blokje (condensator) en daar stond op: 10µ en daaronder stond 25, is dat dan 25 Volt?
Wat de electroboer mij heeft gegeven is een klein condensatortje, ook 10µ maar er staat 35V.
gaat dat wel werken dan??
En dat met die reset is om ervoor te zorgen dat de voedingsspanning eerst wat gestabiliseerd is voordat het Sed1330 IC zichzelf gaat initialiseren. Die 100nF condensator zorgt namelijk voor een kleine wachttijd.
De schakelaar die gestippeld in het schema staat is optioneel en fungeert als handmatige reset. Ik weet niet of zo'n lcd nou vaak vastloopt maar ik denk dat het alleen nuttig is als je zelf programma's wil schrijven/testen.
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
Verwijderd
-ik heb net een nieuw soldeerding eerst had ik gewoon een bout, maar hoe heet moet ik em instellen voor dit soort soldeerwerk?
-moet ik pin 18-25 van de lpt aansluiten op de zwarte draad van de molex
-Ik heb hier nog een invertor van stuutenbruin (die bij een ccfl zat) kan ik die ook gebruiken vor de ccfl
dan kan ik vanavond of morgen al beginnen met solderen
Verwijderd
die zijn volgensmij niet altijd universeel. ik heb die van mij doorgemeten en bij mij kwam ik op dit:Op zaterdag 29 juni 2002 21:28 schreef gjrebels het volgende:
Heeft iemand een schema van de kleuren draadjes die gebruikt worden in een parallele kabel?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| grijs-bruin ---> 1 rood ---> 2 oranje ---> 3 roze ---> 4 geel ---> 5 groen ---> 6 lichtgroen ---> 7 blauw ---> 8 paars ---> 9 grijs ---> 10 wit ---> 11 zwart ---> 12 grijs-bruin-Wit ---> 13 rood-wit ---> 14 rood-zwart ---> 15 oranje-wit ---> 16 oranje-zwart ---> 17 roze-zwart ---> 18 geel-zwart ---> 19 groen-wit ---> 20 groen-zwart ---> 21 blauw-wit ---> 22 paars-zwart ---> 23 grijs-zwart ---> 24 zwart-wit ---> 25 |
maar nogmaals dit kan verschillen. meten is weten
Verwijderd
nu zou hij dus moeten werken... next step --> de lpt eraan gaan solderen
Ik vraag me trouwens af wat jouw aarde draad is, dat is toch die geheel ontmantelde?Op zaterdag 29 juni 2002 21:57 schreef LAuWe het volgende:
[..]
die zijn volgensmij niet altijd universeel. ik heb die van mij doorgemeten en bij mij kwam ik op dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 grijs-bruin ---> 1 rood ---> 2 oranje ---> 3 roze ---> 4 geel ---> 5 groen ---> 6 lichtgroen ---> 7 blauw ---> 8 paars ---> 9 grijs ---> 10 wit ---> 11 zwart ---> 12 grijs-bruin-Wit ---> 13 rood-wit ---> 14 rood-zwart ---> 15 oranje-wit ---> 16 oranje-zwart ---> 17 roze-zwart ---> 18 geel-zwart ---> 19 groen-wit ---> 20 groen-zwart ---> 21 blauw-wit ---> 22 paars-zwart ---> 23 grijs-zwart ---> 24 zwart-wit ---> 25
maar nogmaals dit kan verschillen. meten is weten
Welke kleur geef je die dan?
Verwijderd
hehe, die gebruik ik zowieso nietOp zondag 30 juni 2002 00:01 schreef gjrebels het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af wat jouw aarde draad is, dat is toch die geheel ontmantelde?
Welke kleur geef je die dan?
maar die noem ik dan maar gewoon aarde
anyways, ik ben weer wat verder met solderen
Dit zou het stukje voor de reset moeten zijn (bovenste draadje gaat naar de +5, onderste draadje naar de GND en het rechtse draadje naar de 1 (reset))
het klopt toch dat deze condensator geen + of - heeft ofwel? (ik kon nix vinden)
weet jij of ik klakkeloos 2 condensators die afgebroken waren kan vervanger met het volgende:
Oud:
1
2
| 475 35V |
Nieuw:
1
2
| 47uf 25V |
Mooi trouwens dat we nu een schema hebben! Maandag weer naar de electroboer.
Verwijderd
ik heb dat dus wel gedaan... (wel een andere condensator dan)Op zondag 30 juni 2002 08:21 schreef Stealth2000 het volgende:
zotty,
weet jij of ik klakkeloos 2 condensators die afgebroken waren kan vervanger met het volgende:
Oud:
code:
1 2 475 35V
Nieuw:
code:
1 2 47uf 25V
Mooi trouwens dat we nu een schema hebben! Maandag weer naar de electroboer.
Het enigste verschil was dat de electroboer geen smd-onderdelen had, dus ik moest het doen met het kleinste wat ze hadden. Ik hoop dat het werkt
Maar ik denk dat als je zo'n ding meeneemt (als je die nog hebt) of alles op een papiertje schrijft dan kan de electroboer je wel helpen.
en hoe moet deze aangesloten worden?? er zitten 2 draadjes aan de ccfl en in het datasheet staat het volgende:Op zondag 30 juni 2002 09:11 schreef LAuWe het volgende:
kan iemand mij vertellen of ik de invertor die ik nog heb van de ccfl van stuutenbruin hier voor de ccfl op het schermpje kan gebruiken?
beide AC-out, dus maakt niet uit???
Verwijderd
Klopt als een bus. Dit is een gewone condensator en die heeft geen + en -. Pas als je bij de grotere capaciteiten komt, krijg je met + en - te maken en dan heten ze ook electrolytische condensatoren (= elko's)Op zondag 30 juni 2002 00:06 schreef LAuWe het volgende:
het klopt toch dat deze condensator geen + of - heeft ofwel? (ik kon nix vinden)
Tuurlijk kan dat! Het is alleen ff de vraag of die 475 gelijk is aan de 47uF. Weet het nooit uit m'n hoofd en het is nog vroeg ('t was laat gisterOp zondag 30 juni 2002 08:21 schreef Stealth2000 het volgende:
Oud:
code:
1 2 475 35V
Nieuw:
code:
1 2 47uf 25V
Uiteindelijk gaat het om de capaciteit en niet om het vormpje.
Nee, bij wisselspanning (AC) maakt het niet uit.Op zondag 30 juni 2002 11:27 schreef dave het volgende:
[..]
en hoe moet deze aangesloten worden?? er zitten 2 draadjes aan de ccfl en in het datasheet staat het volgende:
[afbeelding]
beide AC-out, dus maakt niet uit???
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
bij de invertor zitten 2 aansluitingen, het maakt dus niet uit op welke ik ze aan moet sluiten, maar moet er niet een + en een - zijn?? en kun je de backlight zo testen? ik bedoel door de invertor even aan te sluiten zonder lcd zelf daarbij aan te doen? en hoe deze te dimmen?Op zondag 30 juni 2002 13:42 schreef Vorlon het volgende:
[..]
Nee, bij wisselspanning (AC) maakt het niet uit.
en om nogmaals de vraag van LauWe te herhalen, is zo'n invertor van bijvoorbeeld stuutenbruin aansluitbaar hier?
Alleen de invertor zelf heeft een plus en min nodig (aansluiting van de voeding), maar de draden die naar de ccfl zelf gaan hebben wisselspanning, dus geen + en -bij de invertor zitten 2 aansluitingen, het maakt dus niet uit op welke ik ze aan moet sluiten, maar moet er niet een + en een - zijn?? en kun je de backlight zo testen? ik bedoel door de invertor even aan te sluiten zonder lcd zelf daarbij aan te doen? en hoe deze te dimmen?
Verwijderd
Hij is dus gesoldeerd, het moeilijkste stuk van het karwij is nu achter de rug
Verwijderd
ik ga het gewoon proberen met de invertor van stuutenbruin. ik denk dat dat wel gaat werken. Om het contrast te regelen ...
moet ik een potmeter tussen de invertor en de ccfl plaatsen?? Zal ik niets zien als de ccfl op volle sterkte brandt en ook niet als de ccfl uit is ???
/me gaat nu nog 1 keer dubbelcheck, zodat ik zeker weet dat het goed is en dan, dan is het zover...
Verwijderd
Ben wel erg benieuwd
Me 2Op zondag 30 juni 2002 15:52 schreef Saico het volgende:
LAuWe gaat nu nog 1 keer dubbelcheck, zodat ik zeker weet dat het goed is en dan, dan is het zover...
Ben wel erg benieuwd
Zometeen komt lauwe trug met een gesmolten ccfl inz'n handen
Hoi.
Verwijderd
dus: voor de backlight te dimmen moet er een 10k-potmeter tussen de invertor en de ccfl?????
(sorry maar /me is best wel ongeduldig
Verwijderd
ik kon mezelf niet bedwingen en heb eventjes alleen de backlight aangesloten.
everything looking fine so far
ik ga nu eerst nog 1 keer die verbindingen controleren en dan ga ik de lcd zelf proberen
edit: in et echt ziet het er wat anders uit.. maar ik denk dat dit toch zo hoort hoor