hoe doe je dat nou precies?Op vrijdag 14 juni 2002 17:47 schreef The_FrankO het volgende:
Ik heb ze maar voor jullie geresized.
Commentaar graag
Resizen? gewoon met paint shop pro of fotosoepOp zaterdag 15 juni 2002 00:09 schreef mrVB het volgende:
[..]
hoe doe je dat nou precies?
Is dit een atari spel?
Ik zie nl plaatjes die ik ook op mijn atari zie.
Die pic's van mij? dan wil ik wel eens weten wat voor atari jij hebt dan.Op zaterdag 15 juni 2002 00:56 schreef MartNL het volgende:
Is dit een atari spel?

Voor de mensen die ooit bij een GP geweest zijn: dit is dus een extreem realistisch shot
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
ben er nog niet uit wat ik er nou van moet vinden. daarvoor heb ik nog niet lang gespeeld. Ik heb nog wel ff een vraag. Hoe kan je snel terug naar de pits?
Volgens mij was daar iets voor. Nu moet na een crash helemaal terugrijden en wachten tot ze me de pits in hebben geduwd. Volgens mij moet dat makkelijker kunnen.
Volgens mij was daar iets voor. Nu moet na een crash helemaal terugrijden en wachten tot ze me de pits in hebben geduwd. Volgens mij moet dat makkelijker kunnen.
Verwijderd
Ik weet het ook niet..... ik vind F1 2002 wel mooier en realistischer..nee , ik kan nou niet zeggen dat ik er gecharmeerd van ben
Verwijderd
shift QOp zaterdag 15 juni 2002 01:48 schreef bassio het volgende:
ben er nog niet uit wat ik er nou van moet vinden. daarvoor heb ik nog niet lang gespeeld. Ik heb nog wel ff een vraag. Hoe kan je snel terug naar de pits?
Ik ben wel benieuwd naar beide spellen, zal er zeker een computer-upgrade voor moeten doen (iig GF4 Ti4200). Maar hoe zit het in F1-2002 met Monaco, ik had altijd het idee dat in F1-2001 Monaco veel te krap was. Monaco is in het echt ook een smalle baan, maar in de tunnel had je bij F1-2001 vaak een Sato-actie (dat is wat ik me nog van F1-2001 kan herinneren, want ik heb 'm nauwelijks gespeeld.)
Nog ff terug komend op die persoon die zei dat ie naar langer spelen het een steeds beter spel vond.
Hier kan ik wel in mee gaan.
Kep gister een aantal quick races gedaan met Jos the Boss en kon op pro al redelijk mee komen en heb 1 race een poosje 5e geleden met zicht op de nummers 1t/m4..
Het mooie daarvan was dat ik gewoon steeds dichterbij kwam doordat hun echt met elkaar aan het vechten waren, wat ik ook op de rechte stukken kon zien.
Dat soort dingetjes vink wel kewl..
* Phydomir wordt toch steeds positiever over het spel..
Hier kan ik wel in mee gaan.
Kep gister een aantal quick races gedaan met Jos the Boss en kon op pro al redelijk mee komen en heb 1 race een poosje 5e geleden met zicht op de nummers 1t/m4..
Het mooie daarvan was dat ik gewoon steeds dichterbij kwam doordat hun echt met elkaar aan het vechten waren, wat ik ook op de rechte stukken kon zien.
Dat soort dingetjes vink wel kewl..
* Phydomir wordt toch steeds positiever over het spel..
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
tss.. lekker is dat... doe je een race op de A1 Ring.. kwalificeer je je als 9e, gaat het in de race regenen en kies je ipv intermediates voor soft regenbanden en wordt je zelf door young om de oren gereden
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Op zaterdag 15 juni 2002 01:17 schreef Bolk het volgende:
[afbeelding]
Voor de mensen die ooit bij een GP geweest zijn: dit is dus een extreem realistisch shot

ik moest gewoon lachen man!!!, ik kan me mond niet dicht houden!!!!
WAT IS DAAR IN GODSNAAM realisctisch aan????
Die achtergrond is een 2D sprite, het wegdek is een 3 bit kleurplaat!!!! Alsjeblieft zeg!!
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
ik heb mijn cfg file ook maar es getweaked
draai nu op 1280x1024 met 25 frames/seconde
evenveel als f1 2002 op 1024x768...
dus zwaar voor je machine is onzin, alleen moeilijker in te stellen...
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Onzin wat je zegt. En ten tweede is het een groot minpunt van de GP4 engine dat de framerate soms zover inzakt dat je moeite hebt met schakelen en de tijd langzamer gaat. Een ramp is het.Op zaterdag 15 juni 2002 11:01 schreef Phusebox het volgende:
ik heb mijn cfg file ook maar es getweaked
Net gecrached dankzij die fijne slowmo engine

Verwijderd
Misschien was het juist niet zo bedoeld? En trouwens, dr zijn wel een heleboel mensen ineens anti GP4 zonder dat ze het hebben gespeeld!Op zaterdag 15 juni 2002 10:52 schreef Damian het volgende:
[..]
![]()
![]()
......AAARGGH nee!!
ik moest gewoon lachen man!!!, ik kan me mond niet dicht houden!!!!
WAT IS DAAR IN GODSNAAM realisctisch aan????
Die achtergrond is een 2D sprite, het wegdek is een 3 bit kleurplaat!!!! Alsjeblieft zeg!!
Ja dat viel mij ook op. Je moet gewoon eerst een tijdje gereden hebben om wat te kunnen zeggen over gp4.Op zaterdag 15 juni 2002 11:17 schreef Ro2 het volgende:
[..]
Misschien was het juist niet zo bedoeld? En trouwens, dr zijn wel een heleboel mensen ineens anti GP4 zonder dat ze het hebben gespeeld!
Maar dat van die vertraging is idd erg vervelend. Op start finish is het echt zo erg en de rest van het circuit is hij gewoon 50% en op start finish is hij gewoon 250%
Phusebox: kun je ons ff helpen met wat de meest verbeterende settings zijn in cfg file?
deze liken mij wel handig:
de rest heb ik dus veranderd
vooral die 2e past precies voor mijn comp
die mipmap geeft nogal wat performanceverschil
en was de radeon nou zo goed met anisotropic filtering?
komop mensen wie weet er nog meer settingsveranderingen
wil dat spel echt graag lekker kunnen spelen
deze liken mij wel handig:
die eerste stond al goed bij mij, maar noem hem maar ff1; [DEBUG] Enable hardware T&L if available
2; Crude quadtree cull only (0=> off, 1=>always, 2=>only for TNL); recommended for fast gfx, low cpu
2; Reflect effect (0 => none-very sharp reflections), 1 => mipmapfilter, 2 => overdraw(best), 3 => hardwareboxfilter, 4 => swmungefilter(2nd best-best for 16bit), 5 => jitter(GP3 stylee) v3
3; [MAIN VIEW] Texture filter quality (0 => none, 1 => point, 2 => bilinear, 3 => anisotropic, 4 => flatcubic, 5 => gaussiancubic) v3
3; [MAIN VIEW] Texture filter quality for mipmaps - if any - (0 => none, 1 => point, 2 => bilinear, 3 => anisotropic, 4 => flatcubic/quincunx, 5 => gaussiancubic) v3
7; [MAIN VIEW] Max anisotropic filtering (1 => off, to max 7) v2
de rest heb ik dus veranderd
vooral die 2e past precies voor mijn comp
die mipmap geeft nogal wat performanceverschil
en was de radeon nou zo goed met anisotropic filtering?
komop mensen wie weet er nog meer settingsveranderingen
wil dat spel echt graag lekker kunnen spelen
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Verwijderd
voor de mensen die problemen hebben met de graphics enzo, er is maar 1 manier om ze te verhelpen, tweaken tweaken tweaken! en het kan echt!
ik loop nu op m'n AMD 800 mhz, nvidia tnt 2 32MB, 320 MB ram op 800x600 bijna full met 11 FPS gewoon GOED!
Net een quickrace op Belgie gereden, het schokte misschien 2 x, PO tussen 80 en 120 %.
Toen ik net een rondje free practice (in m'n eentej dus
) reed kwam m'n PO zelfs NOOIT boven de 80%, gemiddelde van 35-40%.

ik loop nu op m'n AMD 800 mhz, nvidia tnt 2 32MB, 320 MB ram op 800x600 bijna full met 11 FPS gewoon GOED!
Net een quickrace op Belgie gereden, het schokte misschien 2 x, PO tussen 80 en 120 %.
Toen ik net een rondje free practice (in m'n eentej dus

Je moet heat haze aanzetten dat is vet mooiOp zaterdag 15 juni 2002 12:41 schreef NocSup het volgende:
voor de mensen die problemen hebben met de graphics enzo, er is maar 1 manier om ze te verhelpen, tweaken tweaken tweaken! en het kan echt!
Toen ik net een rondje free practice (in m'n eentej dus) reed kwam m'n PO zelfs NOOIT boven de 80%, gemiddelde van 35-40%.
[afbeelding]
[afbeelding]
En 11 fps vind ik wel erg weinig. het minimum dat ik vind is 18 anders zie je het zo erg. liefst boven de 25fps natuurlijk
Verwijderd
ooh ik vind het maar dom gezeik hoor soms.
toen ik hem op 16 fps had staan schokte die en liep die langzaam.
toen zette ik 'm op 8 en toen schokte die nogsteeds, maar niet meer ofzo, maar het leek opeens wel net of je echt Supersnel ging. (was btw toen ik nog niet aan het tweaken was geslagen)
het gaat mij niet om de FPS maar of tie voor jezelf goed loopt, en das bij iedereen anders natuurlijk.
toen ik hem op 16 fps had staan schokte die en liep die langzaam.
toen zette ik 'm op 8 en toen schokte die nogsteeds, maar niet meer ofzo, maar het leek opeens wel net of je echt Supersnel ging. (was btw toen ik nog niet aan het tweaken was geslagen)
het gaat mij niet om de FPS maar of tie voor jezelf goed loopt, en das bij iedereen anders natuurlijk.
Volgens mij wel (alleen nog niet overal) check maar www.alphaf1.comOp zaterdag 15 juni 2002 09:56 schreef Erw het volgende:
DUS hij is al tekoop?,
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
1.22.3xx hierzo, kweetniet of het goed is, ben de cijfers van de echte dudes vergeten en heb geen zin om te gaan graven in mijn archiefOp vrijdag 14 juni 2002 19:43 schreef Phydomir het volgende:
Wat is trouwens een beetje goede tijd op Monza.. Ik zit nu op 1.24.6xx en veel sneller zal ik denk ik niet kunnen met key's
Hoe krijg je de speed in KM/H heb al overal gezocht maar zie het ff niet. En wat wil die Heat Haze zeggen??? zou iemand dat mij kunnen vertellen.
P4 1,7 GHz 256 ram bus geforce 3 ti 200 64mb MSI 850 PRO 5 MOBO
Voor km/uur: workshop, menu opties, use metricOp zaterdag 15 juni 2002 13:58 schreef Quakemaster het volgende:
Hoe krijg je de speed in KM/H heb al overal gezocht maar zie het ff niet. En wat wil die Heat Haze zeggen??? zou iemand dat mij kunnen vertellen.
"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.
Ga naar workshop (ofzoiets in main menu) dan menu opties en dan metric aanzetten.Op zaterdag 15 juni 2002 13:58 schreef Quakemaster het volgende:
Heat Haze is dat je als je van buiten rijdt dat je dan in de verte de lucht ziet trillen door de warmte. Dit ziet er heel erg mooi uit.
OK bedankt ik ben nog niet in alle opties uit maar dat komt nog wel denk ik.
ik zie trouwens allemaal mensen met veel betere systemen die ik heb, daar loopt het brak roepen ze?
Ik draai hem op 1024x768x16 en alles op LOW en het ziet er echt retegoed uit hoor! Ik heb een antieke G-Force2 MX 32mb, en heb als detonator drivers 29.42 en loopt echt als een tiet. Mijn geschatte FPS is 13 en zelfs met alle auto's in beeld schokt het niet. Misschien dat jullie hier wat aan hebben.
Owja mijn mening.
In het begin was ik ook nog vrij sceptisch, zeker nadat ik al die reply's hiero had gelezen..werd ik niet vrolijk van.
Maar na de eerste minuut was ik al overdondert door de gfraphics en zag dat mijn computer er totaal geen moeite mee had. Alleen hij is wel heel makkelijk te rijden, mijn eerste goede tijd @ Monza was dan ook gelijk een 1.24:xxx-er
De pitstops zien er erg goed uit, maar er klopt iets niet... Als je je voor vleugel kapot gereden hebt en netjes (via rails
) de pits binnengeduwd wordt, zitten ze er gelijk in een flits weer aan, bouw dan ook gelijk in dat een monteur die d'r op zet.....
De AI, superieur, nix meer nix minder. Ik had echt heel erg veel moeite om mijn plaats te behouden, het lukte uiteindelijk niet.. ik bezweek onder de druk van de in mijn nek hijgende jaguar van de heer Eddie Irvine.
Ten slotte de setups, ik vind dat scherm wel zo ongelooflijk onoverzichtelijk allememachies, ik snaote niet waar ik wezen moest de eerste keer
.
Heb zelfs nog niet gekeken bij de advanced optiens
En de filmpjes (GAPEDIA), die zijn leuk, maar volgens mij rechtstreeks gecopy-paste uit GP3-2000, ze stotteren zelfs hier
. Wel heel informatief, zo wist ik bijvoorbeeld niet dat als je het misnt vleugel hebt staan ook je rijhoogte moet verminderen om beter in te kunnen steuren en onderstuur te verminderen. Met die dampers en springs is ook heel wat te veranderen, ga strax meteen alles testen 
Als je stuurhulp (f8?) hebt6 uitstaan, hoef je dan ook bij control options->advanced stuur hulp niet meer op 0% te zetten? Dit ben ik nog nergens tegengekomen btw.
En ik weet nog steeds niet hoe ik de refreshrate van mijn beeldscherm kan veranderen met de huidige divers (29.42)
Ik draai hem op 1024x768x16 en alles op LOW en het ziet er echt retegoed uit hoor! Ik heb een antieke G-Force2 MX 32mb, en heb als detonator drivers 29.42 en loopt echt als een tiet. Mijn geschatte FPS is 13 en zelfs met alle auto's in beeld schokt het niet. Misschien dat jullie hier wat aan hebben.
Owja mijn mening.
In het begin was ik ook nog vrij sceptisch, zeker nadat ik al die reply's hiero had gelezen..werd ik niet vrolijk van.
Maar na de eerste minuut was ik al overdondert door de gfraphics en zag dat mijn computer er totaal geen moeite mee had. Alleen hij is wel heel makkelijk te rijden, mijn eerste goede tijd @ Monza was dan ook gelijk een 1.24:xxx-er

De AI, superieur, nix meer nix minder. Ik had echt heel erg veel moeite om mijn plaats te behouden, het lukte uiteindelijk niet.. ik bezweek onder de druk van de in mijn nek hijgende jaguar van de heer Eddie Irvine.
Ten slotte de setups, ik vind dat scherm wel zo ongelooflijk onoverzichtelijk allememachies, ik snaote niet waar ik wezen moest de eerste keer
Heb zelfs nog niet gekeken bij de advanced optiens

En de filmpjes (GAPEDIA), die zijn leuk, maar volgens mij rechtstreeks gecopy-paste uit GP3-2000, ze stotteren zelfs hier

Als je stuurhulp (f8?) hebt6 uitstaan, hoef je dan ook bij control options->advanced stuur hulp niet meer op 0% te zetten? Dit ben ik nog nergens tegengekomen btw.
En ik weet nog steeds niet hoe ik de refreshrate van mijn beeldscherm kan veranderen met de huidige divers (29.42)
stuurhulp F8 en sturhulp in het controller menu zijn verschillend:
F8 is de echte stuurhulp die meehelpt met insturen van een bocht (verplicht voor keyboarders)
terwijl die andere een soort hulp is die ervoor zorgt dat het sutren niet te nerveus gaat. Ik heb m in GP3 op 100% staan omdat dat op langere races wat meer zekerheid geeft. test het maar eens op 0% en dan op 100%, dan voel je het verschil wel.
F8 is de echte stuurhulp die meehelpt met insturen van een bocht (verplicht voor keyboarders)
terwijl die andere een soort hulp is die ervoor zorgt dat het sutren niet te nerveus gaat. Ik heb m in GP3 op 100% staan omdat dat op langere races wat meer zekerheid geeft. test het maar eens op 0% en dan op 100%, dan voel je het verschil wel.
Bij je stuur moet je het dan veranderen. anders is het idd nog steeds een rails. als je het op 0% hebt staan dan is het netzoals bij gp3-2000Op zaterdag 15 juni 2002 14:12 schreef Schuey het volgende:
Is het jullie ook opgevallen dat je niet merkt dat je vleugel kapot is? Ik pak evenveel grip
Wat ik nog voor fout tegenkwam is deze. Ik had nog wat setups van gp3 en ik dacht, kom laat ik deze eens proberen. Als je deze wil laden ziet gp4 ze wel maar als je er op klikt staat er aan de rechterkant dat het een setup voor gp4 is, maar dat deze niet geschikt is voor gp4.

Klik je op laden zegt ie dat het een setup van gp3 is en dat dat niet kan in gp4. Dat klopt wel.
Maar goed, toch weer een redelijk fout waardoor ik hoop dat dit niet de definitieve versie is of er heel snel een update komt. Slecht eigenlijk he?
Klik je op laden zegt ie dat het een setup van gp3 is en dat dat niet kan in gp4. Dat klopt wel.
Maar goed, toch weer een redelijk fout waardoor ik hoop dat dit niet de definitieve versie is of er heel snel een update komt. Slecht eigenlijk he?
Dat was toch ook gp2 -> gp3Op zaterdag 15 juni 2002 14:27 schreef bassio het volgende:
Wat ik nog voor fout tegenkwam is deze. Ik had nog wat setups van gp3 en ik dacht, kom laat ik deze eens proberen. Als je deze wil laden ziet gp4 ze wel maar als je er op klikt staat er aan de rechterkant dat het een setup voor gp4 is, maar dat deze niet geschikt is voor gp4.![]()
Even ter ondersteuning van mijn vorige post:

Hier lijkt het mij niet helemaal goed

Deze melding is beter. Maar dit is toch wel weer slordig. Zal vandaag nog ff gaan racen op de gameplay te beoordelen. Grafisch ziet het er in ieder geval zeer goed uit.

Hier lijkt het mij niet helemaal goed

Deze melding is beter. Maar dit is toch wel weer slordig. Zal vandaag nog ff gaan racen op de gameplay te beoordelen. Grafisch ziet het er in ieder geval zeer goed uit.
Verwijderd
achja denet ging ik met volle snelheid door de laatste chicane in frankrijk en toen zag ik iets vaags en toen knalde ik tegen de muur...
nou ja ik dus herhalen, bleek ik dwars door de scheidingsmuur van de pitstraat en de track heengegaan te zijn ?
nou ja ik dus herhalen, bleek ik dwars door de scheidingsmuur van de pitstraat en de track heengegaan te zijn ?
Als je op Melbourne in de tweede bocht spint. en je staat in de grind bak en je wilt de baan opgaan dan zie je ook allemaal rare vormen door het beeld. Dit is standaard bug in de gp serie dat soort dingen zie je zo vaakOp zaterdag 15 juni 2002 15:03 schreef NocSup het volgende:
achja denet ging ik met volle snelheid door de laatste chicane in frankrijk en toen zag ik iets vaags en toen knalde ik tegen de muur...
nou ja ik dus herhalen, bleek ik dwars door de scheidingsmuur van de pitstraat en de track heengegaan te zijn ?![]()
Verwijderd
1. Hoe ik mijn stuuropties heb kunnen veranderen...
Ik heb dus stuur geselecteerd. Custom setup kon ik niet kiezen. Andere opties waren donker, niet selecteerbaar.
Vervolgens koos ik Load setup (voor de controller) en heb ik die weer gecancelled. Vervolgens kon ik opeens WEL alle opties veranderen!!!
Vreemd genoeg stond Stuur nog geselecteerd, maar was alles opeens ingesteld voor keyboard. Maar ja... ik heb nu in ieder geval stuurhulp uit kunnen zetten, gear up and down aan andere toetsen kunnen toewijzen en m'n wheel lock op 20 (maximaal) gezet (kom je tenminste alle bochten lekker door). Heel vreemd allemaal, maar het werkt nu.
(P.S. Iemand zei dat je joystick gebruik in de menu's moest uitzetten: dat gaat dus niet als je een STUUR hebt gekozen..)
2. Het is me op gevallen dat het kiezen van de juiste gear belangrijker is (haast verplicht lijkt!) dan de juiste snelheid!
Bepaalde bochten moet ik met een bepaalde gear nemen: neem ik ze met een andere hogere gear (maar wel met ongeveer dezelfde snelheid!) dan ga ik meestal de bocht uit.
Gevolg: als ik een ronde rij en voor elke bocht de exact juiste (schijnbaar voorgeprogrammeerde) gear kies (dat weet je wel na twee rondjes) vlieg ik zelden de bocht meer uit... Tenzij ik heel ruw rij en de curbs raak of zo.
Soms lijkt het wel dat ik nog geeneens echt hoef te remmen: als ik maar in de juiste gear zit, kom ik de bocht door!!!
Heeft iemand van jullie ook die ervaring?
Ik heb dus stuur geselecteerd. Custom setup kon ik niet kiezen. Andere opties waren donker, niet selecteerbaar.
Vervolgens koos ik Load setup (voor de controller) en heb ik die weer gecancelled. Vervolgens kon ik opeens WEL alle opties veranderen!!!
Vreemd genoeg stond Stuur nog geselecteerd, maar was alles opeens ingesteld voor keyboard. Maar ja... ik heb nu in ieder geval stuurhulp uit kunnen zetten, gear up and down aan andere toetsen kunnen toewijzen en m'n wheel lock op 20 (maximaal) gezet (kom je tenminste alle bochten lekker door). Heel vreemd allemaal, maar het werkt nu.
(P.S. Iemand zei dat je joystick gebruik in de menu's moest uitzetten: dat gaat dus niet als je een STUUR hebt gekozen..)
2. Het is me op gevallen dat het kiezen van de juiste gear belangrijker is (haast verplicht lijkt!) dan de juiste snelheid!
Bepaalde bochten moet ik met een bepaalde gear nemen: neem ik ze met een andere hogere gear (maar wel met ongeveer dezelfde snelheid!) dan ga ik meestal de bocht uit.
Gevolg: als ik een ronde rij en voor elke bocht de exact juiste (schijnbaar voorgeprogrammeerde) gear kies (dat weet je wel na twee rondjes) vlieg ik zelden de bocht meer uit... Tenzij ik heel ruw rij en de curbs raak of zo.
Soms lijkt het wel dat ik nog geeneens echt hoef te remmen: als ik maar in de juiste gear zit, kom ik de bocht door!!!
Heeft iemand van jullie ook die ervaring?
Nou het is mij nog niet opgevallen ik zal zo eens kijken als le mans onder weg is.
Wat me wel opviel is dat je gewoon even veel grip pakt zonder een voorvleugel
lekker dom vind ik dit.
Wat me wel opviel is dat je gewoon even veel grip pakt zonder een voorvleugel
GP is idd wel erg gear georienteerd
zo leer ik het hele circuit uit mijn hoofd
hoog in 3, laag in 2 enz..
en je merkt bijvoorbeeld dat als je een gear te hoog in een bocht gaat je naar buiten wordt geduwd en zodra je terugschakelt gaat je auto ineens weer naar de binnenbocht
deze limiet opzoeken is wel leuk
bijvoorbeeld eerste echt scherpe bocht op nurnburgring in de twee ingaan zo lang mogelijk en op het moment dat hij het niet meer drijgt te halen snel naar 1 en op het gas
maar ik geef toe dat het gedrag van de auto teveel wordt bepaald door de gear
als je een circuit helemaal op je duimpje kent dan kun je vaak bochten net 1 gear hoger doorrammen dan suggested gear trouwens
en je merkt bijvoorbeeld dat als je een gear te hoog in een bocht gaat je naar buiten wordt geduwd en zodra je terugschakelt gaat je auto ineens weer naar de binnenbocht
bijvoorbeeld eerste echt scherpe bocht op nurnburgring in de twee ingaan zo lang mogelijk en op het moment dat hij het niet meer drijgt te halen snel naar 1 en op het gas
als je een circuit helemaal op je duimpje kent dan kun je vaak bochten net 1 gear hoger doorrammen dan suggested gear trouwens
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Verwijderd
Precies: dat bedoel ik. Het is zelfs zo dat ik, als ik merk dat ik een bocht 'uit begin te vliegen', dat ik meteen denk: shit, ik zit nog een gear te hoog, dus 'zak' ik automatisch een gear en hopla, alles gaat weer goed. Dat gebeurt regelmatig als ik hard moet remmen en heel snel van 6 naar 1 moet terugschakelen.Op zaterdag 15 juni 2002 15:46 schreef Tonton het volgende:
GP is idd wel erg gear georienteerd
Rijdt op zich wel lekker ontspannen op zo'n manier: als je eenmaal de juiste gears weet, ik het een makkie... Een rondje GP4 is zo makkelijker als een rondje (letterlijk en figuurlijk) in Nascar 4...
Lauda heeft toch ook gezegt dat een formule1 auto rijden makkelijk is maar om hard terijden is moeilijk.Op zaterdag 15 juni 2002 17:07 schreef hellogoodbye het volgende:
[..]
Precies: dat bedoel ik. Het is zelfs zo dat ik, als ik merk dat ik een bocht 'uit begin te vliegen', dat ik meteen denk: shit, ik zit nog een gear te hoog, dus 'zak' ik automatisch een gear en hopla, alles gaat weer goed. Dat gebeurt regelmatig als ik hard moet remmen en heel snel van 6 naar 1 moet terugschakelen.
Rijdt op zich wel lekker ontspannen op zo'n manier: als je eenmaal de juiste gears weet, ik het een makkie... Een rondje GP4 is zo makkelijker als een rondje (letterlijk en figuurlijk) in Nascar 4...
Nascar is makkelijk als je rustig wilt rijden maar als je hard wilt rijden is het echt wel moeilijk.
Vanaf dinsdag ligt ie bij Dixons in de winkels...
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Als je in gp4 echt hard wilt rijde, moet je vol gebruik maken van die curbstones, en die zijn niet altijd erg aardig tegen je
Kben er vaak genoeg dor gespind
Ja heb ik ook gehad. Zag er behoorlijk realistisch uit. Je moet niet te ver gaan dat je voor wiel in het gras komt. Dan wordt i te veel afgremd en dan spin jeOp zaterdag 15 juni 2002 17:22 schreef Schumi4ever het volgende:
Als je in gp4 echt hard wilt rijde, moet je vol gebruik maken van die curbstones, en die zijn niet altijd erg aardig tegen jeKben er vaak genoeg dor gespind
klopt echt hard gaan is echt een uitdaging, je hebt echt 30 rondjes waar allemaal wel een ideaal stukje inzat maar pas 31e gaat het echt helemaal goed
althans bij GP3 en GP4 is echt exact dezelfde rijengine volgens mij
althans bij GP3 en GP4 is echt exact dezelfde rijengine volgens mij
Snow als je me nog eens een waarschuwing geeft haal het dan helemaal weg ja. Ik krijg nu allemaal mails van mensen die het weer aan mij komen vrage of dat ik wat gehoord heb!!! nee!!!!!! Ik heb niets gehoord
Je leest het he Dinsdag in de winkel bij dixons!!!
Haha wel vet spel trouwens (zweden rullezz)
Haha wel vet spel trouwens (zweden rullezz)
je kan ook je setup aanpassen, ingaande slag van je vering zachter zetten. dan wordt ie wat trager te besturen en je krijgt wat meer onderstuur (op te lossen door o.a. meer voorvleugel) maar je kunt wel beter over de curbsOp zaterdag 15 juni 2002 17:22 schreef Schumi4ever het volgende:
Als je in gp4 echt hard wilt rijde, moet je vol gebruik maken van die curbstones, en die zijn niet altijd erg aardig tegen jeKben er vaak genoeg dor gespind
Twas ook nog allemaal met de standaard setupOp zaterdag 15 juni 2002 19:07 schreef Raimond het volgende:
[..]
je kan ook je setup aanpassen, ingaande slag van je vering zachter zetten. dan wordt ie wat trager te besturen en je krijgt wat meer onderstuur (op te lossen door o.a. meer voorvleugel) maar je kunt wel beter over de curbs
dinsdag in de winkel? owkee... dan weet ik wanneer ik een telefoontje kan verwachten...
tegelijk ook maar een ati radeon 8500 halen
of een gforce 4... hmm maar er bestaat geen gforce4 met video in he? (en video uit)
tegelijk ook maar een ati radeon 8500 halen
of een gforce 4... hmm maar er bestaat geen gforce4 met video in he? (en video uit)
Kheb een geweldige tip! Lees de readme (
), en let daarbij vooral op de paragraven 3 en 4.2, en doe wat daar staat. GP4 loopt bij mij nu echt stukken beter!
Als de rebound zachter word gezet, dan gaat die toch ook trager terug?Op zaterdag 15 juni 2002 19:07 schreef Raimond het volgende:
[..]
je kan ook je setup aanpassen, ingaande slag van je vering zachter zetten. dan wordt ie wat trager te besturen en je krijgt wat meer onderstuur (op te lossen door o.a. meer voorvleugel) maar je kunt wel beter over de curbs
Wat is het verschil tussen de fast en de slow (re)bounds? (wanneer gebruik je ze zeg maar?
Wat staat er dan? (ik heb het spel nog nieyOp zaterdag 15 juni 2002 20:10 schreef Schumi4ever het volgende:
Kheb een geweldige tip! Lees de readme (), en let daarbij vooral op de paragraven 3 en 4.2, en doe wat daar staat. GP4 loopt bij mij nu echt stukken beter!
3. Advanced Graphics configuration
*** This information is intended for advanced users only. It is recommended that you ***
***back-up the file "cards.txt" before making any changes. ***
GP4 creates a file named "cards.txt" in the root of the installation directory when the
game graphics are first calibrated. This is a .ini style file which lets you override
certain Direct3D specific settings at run-time.
The file will have an entry for each 3d card in your system (usually only one) in the
following format:-
[Video card make and model]
There will also be a [general] entry - this is unused at present and can be safely ignored.
The following is a list of the current flags you can set. Simply type the required flag
beneath the card which you want to affect. The defaults for each flag are listed in the
examples below.
FLAGEXPLANATION
+++++++++++++++
CompressedTextures=0Force compressed textures to off.
CubeMaps=0Force cubemapping to off.
Tnl=0Force tnl off.
MipTyres=0Turn mipmappin off on tyres.
FMTA8R8G8B8=0Force textures to be 16 bit.
explicitTyreSize=0Resize tyre textures on load.
wheelSpecular=0Turn off specular on wheels.
surfaceAsRenderTarget=0Don't allow surfaces to be used as render targets.
D3DTextureSize32=0Resize textures of with a width or height of 32 .
4.2 Reducing CPU hit for audio
------------------------------
Some sound cards and drivers can have a detremental effect on the performance of the game. When you have no hardware acceleration available or selected in the audio menu, windows will be mixing all the sounds for the game in software. This can reduce the speed of the game considerably. You can adjust windows audio system settings in the windows control panel.
*In windows 98/Me look at Control Panel->Multimedia->Advenced Properties->Performance
*In windows 2000/XP look at Control Panel->Sounds and Audio Devices->(Speaker Settings) Advanced->Performance.
Here you will find two sliders. The top slider is the amount of hardware acceleration windows will try to use for the sound. The bottom slider is the output quality of the sound.
If you put the top slider to "Full" windows will try to use all the features of your sound card. i.e. hardware acceleration and EAX (if supported). If you put the slider all the way to the left windows will use a very basic way of creating the sound. (On some machines this will not replay the sound correctly in the game). If you are having problems with the sound try adjusting this slider until you find a satisfactory result.
The bottom slider is useful to adjust the sound reproduction quality. If you do not have any hardware acceleration available in the game you can adjust this to use less CPU time at the expense of sound quality. In windows XP the default value for this slider is "Best". This will render the highest interpolated quality sound (at a high CPU hit). Reducing this down to a lower level will help to ease the CPU hit significantly and therefore speed up the game.
*** This information is intended for advanced users only. It is recommended that you ***
***back-up the file "cards.txt" before making any changes. ***
GP4 creates a file named "cards.txt" in the root of the installation directory when the
game graphics are first calibrated. This is a .ini style file which lets you override
certain Direct3D specific settings at run-time.
The file will have an entry for each 3d card in your system (usually only one) in the
following format:-
[Video card make and model]
There will also be a [general] entry - this is unused at present and can be safely ignored.
The following is a list of the current flags you can set. Simply type the required flag
beneath the card which you want to affect. The defaults for each flag are listed in the
examples below.
FLAGEXPLANATION
+++++++++++++++
CompressedTextures=0Force compressed textures to off.
CubeMaps=0Force cubemapping to off.
Tnl=0Force tnl off.
MipTyres=0Turn mipmappin off on tyres.
FMTA8R8G8B8=0Force textures to be 16 bit.
explicitTyreSize=0Resize tyre textures on load.
wheelSpecular=0Turn off specular on wheels.
surfaceAsRenderTarget=0Don't allow surfaces to be used as render targets.
D3DTextureSize32=0Resize textures of with a width or height of 32 .
4.2 Reducing CPU hit for audio
------------------------------
Some sound cards and drivers can have a detremental effect on the performance of the game. When you have no hardware acceleration available or selected in the audio menu, windows will be mixing all the sounds for the game in software. This can reduce the speed of the game considerably. You can adjust windows audio system settings in the windows control panel.
*In windows 98/Me look at Control Panel->Multimedia->Advenced Properties->Performance
*In windows 2000/XP look at Control Panel->Sounds and Audio Devices->(Speaker Settings) Advanced->Performance.
Here you will find two sliders. The top slider is the amount of hardware acceleration windows will try to use for the sound. The bottom slider is the output quality of the sound.
If you put the top slider to "Full" windows will try to use all the features of your sound card. i.e. hardware acceleration and EAX (if supported). If you put the slider all the way to the left windows will use a very basic way of creating the sound. (On some machines this will not replay the sound correctly in the game). If you are having problems with the sound try adjusting this slider until you find a satisfactory result.
The bottom slider is useful to adjust the sound reproduction quality. If you do not have any hardware acceleration available in the game you can adjust this to use less CPU time at the expense of sound quality. In windows XP the default value for this slider is "Best". This will render the highest interpolated quality sound (at a high CPU hit). Reducing this down to a lower level will help to ease the CPU hit significantly and therefore speed up the game.
Weet je wat ik nog het allerleukste vind aan GP4?
Dat de dingen die de hardcore-simmers zo rond 1996 op hun GP2 wishlist hadden staan (S&G's, safetycar, Papyrus-standaard-physics) die we allemaal voor GP2 wilden en die andere sims uit dat tijdperk (N2, ICR2) al lang hadden, nog steeds niet in GP4 zitten.
Afgezien van de logische graphics-evolutie is de enige grove verbetering in 6 jaar het regenweer geweest. Meer niet.
Dat de dingen die de hardcore-simmers zo rond 1996 op hun GP2 wishlist hadden staan (S&G's, safetycar, Papyrus-standaard-physics) die we allemaal voor GP2 wilden en die andere sims uit dat tijdperk (N2, ICR2) al lang hadden, nog steeds niet in GP4 zitten.
Afgezien van de logische graphics-evolutie is de enige grove verbetering in 6 jaar het regenweer geweest. Meer niet.
jaOp zaterdag 15 juni 2002 22:47 schreef Lister_Storm het volgende:
Weet je wat ik nog het allerleukste vind aan GP4?
Maar het gaat vooruit, we hebben toch al een verkapte jump start penalty
Hoe ziet dat eruit en wanneer krijg je dat? Ik heb het nog nooit gehad namelijkOp zaterdag 15 juni 2002 22:58 schreef Schuey het volgende:
[..]
ja
Maar het gaat vooruit, we hebben toch al een verkapte jump start penalty
Inderdaad....je noemt het met recht een SPEL. Simliefhebbers kunnen beter uitkijken naar F1 2002... nofi, maar de waarheid is hard en objectief.
is ie wel lekker online te spelen? of net zo laggy als f1-2002?!
traktor scratch!
Kan niet eens onlineOp zondag 16 juni 2002 01:59 schreef Erikie het volgende:
is ie wel lekker online te spelen? of net zo laggy als f1-2002?!
bij de start, gewoon wegrijden voordat de lichten uitzijnOp zaterdag 15 juni 2002 23:01 schreef The_FrankO het volgende:
[..]
Hoe ziet dat eruit en wanneer krijg je dat? Ik heb het nog nooit gehad namelijk

Ik heb ook niet gezegd dat je de uitgaande slag (rebound) zachter moet zetten. alleen de bump (ingaand).Op zaterdag 15 juni 2002 21:15 schreef ND het volgende:
[..]
Als de rebound zachter word gezet, dan gaat die toch ook trager terug?En het voordeel is.......
(van het trager terugveren?)
Ja weet ikOp zondag 16 juni 2002 10:10 schreef Raimond het volgende:
[..]
Ik heb ook niet gezegd dat je de uitgaande slag (rebound) zachter moet zetten. alleen de bump (ingaand).
rebound is volgens mij voor 'kuilen' in het circuit, als de vering ahw naar beneden wordt uitgedrukt.
En wanneer is de slow, en wanneer is de fast bound/rebound van toepassing?Op zondag 16 juni 2002 11:12 schreef Raimond het volgende:
rebound is volgens mij voor 'kuilen' in het circuit, als de vering ahw naar beneden wordt uitgedrukt.
Ik zit hier op een gp4 lanparty, en het is ontzettend wreed. Het spel roeleerd enorm gewoon. En ik verw8 dat de final nog veel beter zal zijn. Er zitten nog wel wat bugs in maar we denken hier dat die eruit zullen zijn. Geoff is immers een perfectionist.
GPxpatch komt er waarschijnlijk ook weer, Paul Hoad is druk bezig met zijn trackeditor, en als a.s. vrijdag de final release uitkomt, zijn alle editors alweer available
GPxpatch komt er waarschijnlijk ook weer, Paul Hoad is druk bezig met zijn trackeditor, en als a.s. vrijdag de final release uitkomt, zijn alle editors alweer available
Dus dit is een beta?Op zondag 16 juni 2002 12:20 schreef Bolk het volgende:
Ik zit hier op een gp4 lanparty, en het is ontzettend wreed. Het spel roeleerd enorm gewoon. En ik verw8 dat de final nog veel beter zal zijn. Er zitten nog wel wat bugs in maar we denken hier dat die eruit zullen zijn. Geoff is immers een perfectionist.
En GPxPatch is in iedergaval een stuk beter dan de huidige tijds waarneming.
Uhm, bronOp zondag 16 juni 2002 12:20 schreef Bolk het volgende:GPxpatch komt er waarschijnlijk ook weer, Paul Hoad is druk bezig met zijn trackeditor, en als a.s. vrijdag de final release uitkomt, zijn alle editors alweer available
Nou, hopelijk is dan die vertragende ellende tijdens de start en als er meer dan 2 auto's op het circuit voor je razen opgelost. Dit maakt het spelletje namelijk onmogelijk om serieus te nemen.Op zondag 16 juni 2002 12:20 schreef Bolk het volgende:
En ik verw8 dat de final nog veel beter zal zijn. Er zitten nog wel wat bugs in maar we denken hier dat die eruit zullen zijn. Geoff is immers een perfectionist.
http://www.sportplanet.com/gp2/trackedit/gp4/Op zondag 16 juni 2002 12:35 schreef Schumi4ever het volgende:
[..]
Uhm, bron
PSN: DutchTrickle PVoutput
Dat wist ik al Dave;) En van GPxatch ook net
Uhm bron??Op zondag 16 juni 2002 12:20 schreef Bolk het volgende:
En ik verw8 dat de final nog veel beter zal zijn. Er zitten nog wel wat bugs in maar we denken hier dat die eruit zullen zijn.
...
...en als a.s. vrijdag de final release uitkomt, zijn alle editors alweer available
forum beter in de gaten houden jongenOp zondag 16 juni 2002 13:09 schreef Schumi4ever het volgende:
Dat wist ik al Dave;) En van GPxatch ook net
Ik was net wakker flipOp zondag 16 juni 2002 13:10 schreef Maverick het volgende:
[..]
forum beter in de gaten houden jongen
zoals op het forum van isonews wordt gezegd, gebeurt hetzelfde als bij de release van GP3
toen werd er ook door veel mensen gezegd dat het een beta is, ik ben bang dat ook nu weer NIET het geval is
we verwachten gewoon teveel, wat ook volledig normaal is gezien het feit dat grote verhalen over gp4 waren en er 3 jaar werk is ingestopt
nou best leuk spel hoor maar ik denk dat er erg veel koffie is gedronken in die 3 jaar
menutjes beetje updaten, rijengine is gelijk gebleven, grafische engine is ook nauwelijks mooier geworden, wel veel langzamer trouwens, AI ook weer iets beter nou dat was het wel, das echt geen 3 jaar werk!!!
dan heb ik veel meer respect voor die 3rd party updates die er gemaakt worden, zoals van gp3-2000.de
en dat zijn hobbyisten die dat in hun vrije tijd doen, geoff kan beter hen inhuren en zelf de marketing doen want dat laatste gaat hem blijkbaar goed af
want een revolutie kun je het spel niet noemen en toch zal het spel wel weer werelds goed verkocht worden
die updates zullen er nu ook wel weer komen en hopelijk zal het spel dan toch weer het coolst worden netzoals ook met gp3 is gebeurd
toen werd er ook door veel mensen gezegd dat het een beta is, ik ben bang dat ook nu weer NIET het geval is
we verwachten gewoon teveel, wat ook volledig normaal is gezien het feit dat grote verhalen over gp4 waren en er 3 jaar werk is ingestopt
nou best leuk spel hoor maar ik denk dat er erg veel koffie is gedronken in die 3 jaar
menutjes beetje updaten, rijengine is gelijk gebleven, grafische engine is ook nauwelijks mooier geworden, wel veel langzamer trouwens, AI ook weer iets beter nou dat was het wel, das echt geen 3 jaar werk!!!
dan heb ik veel meer respect voor die 3rd party updates die er gemaakt worden, zoals van gp3-2000.de
en dat zijn hobbyisten die dat in hun vrije tijd doen, geoff kan beter hen inhuren en zelf de marketing doen want dat laatste gaat hem blijkbaar goed af
want een revolutie kun je het spel niet noemen en toch zal het spel wel weer werelds goed verkocht worden
die updates zullen er nu ook wel weer komen en hopelijk zal het spel dan toch weer het coolst worden netzoals ook met gp3 is gebeurd
hoe verander je je toetsen op je keyboard hoe verander je ze ik klik er op en doe dan een toets enter en een toets werkt nie hoe moet t wel ?
en is dit spel al in nl te koop
en is dit spel al in nl te koop
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
euhm, deze versie is van MAART! vraag me af waarom ze het uitstellen als dit de final versie isOp zondag 16 juni 2002 13:11 schreef Tonton het volgende:
zoals op het forum van isonews wordt gezegd, gebeurt hetzelfde als bij de release van GP3

Er zitten nog heel veel bugs in, dingen die net werken die in gp3 wel werkten, en dingen zitten er niet in die je op screenshots wel zag. En belangrijker: Yoong heeft de helm van Marques, als het dan nog niet duidelijk is dat de winkelversie straks anders is...Op zondag 16 juni 2002 13:11 schreef Tonton het volgende:

wat is dat gp3-2000.de? vertel er eens meer overOp zondag 16 juni 2002 13:11 schreef Tonton het volgende:
Dara zijn downloads te downlaoden voor gp3 en 4.
Hoe the hell kom je aan maart ?? Waar lees je die info?Op zondag 16 juni 2002 13:12 schreef Maverick het volgende:
[..]
euhm, deze versie is van MAART! vraag me af waarom ze het uitstellen als dit de final versie is
Data van .exe's en resources is 4-6 of 30-5 ... niet echt van maart dus
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit niet de final is, maar geloof er eigenlijk helemaal niks van 
FLT zou zou toch ook niet zo dom zijn 1 of andere beta te releasen
FLT zou zou toch ook niet zo dom zijn 1 of andere beta te releasen
mijnes is van mei ? maar hoe verander je je controls ik kan er niks voor ingeven als ik hem op een funtie zet en er op klik of op enter kan ik er nix voor op invullen hoe moet t wel ?
of hoe verander je vieuw ?
Dat kon je in gp3 wel veranderen, dus het lijkt me sterk dat het nu niet kan.
View: gewoon in spel op pijl-links / pijl-rechts / page down / delete duwen... komen wel wat leuke camera-posities voorbijOp zondag 16 juni 2002 13:27 schreef BruceLee het volgende:
mijnes is van mei ? maar hoe verander je je controls ik kan er niks voor ingeven als ik hem op een funtie zet en er op klik of op enter kan ik er nix voor op invullen hoe moet t wel ?
Er word zelfs gespeculeerd dat deze beta er is om te zorgen dat het spel na de release direct editable is..
Ik zit hier met mensen op de LAN die Nick Court gesproken hebben en die heeft zelfs toegegeven dat er grote gaten in GP4 zitten waardoor bijv voor iedere auto een eigen stuur mogelijk zou kunnen zijn
Ik zit hier met mensen op de LAN die Nick Court gesproken hebben en die heeft zelfs toegegeven dat er grote gaten in GP4 zitten waardoor bijv voor iedere auto een eigen stuur mogelijk zou kunnen zijn
Ik ben nu GP4 aan het proberen... Maar als ik mijn stuurtje (Thrustmaster FF) dan staat er "Steer left and press fire" nu stuur ik dan dus naar links, maar ik kan geen knop vinden die "fire" zou zijn... En dus kom ik hier ook niet mee verder... oplossingen?
ja dit MOET gewoon een beta zijn, kan niet anders
kan niet wachten op de final
geruchten dat GP4 op Gamecube komt worden steeds sterker, ook een PS2 versie lijkt er aan te komen
kan niet wachten op de final
geruchten dat GP4 op Gamecube komt worden steeds sterker, ook een PS2 versie lijkt er aan te komen
als flt de een beta was zou hij het er toch wel bij zetten ?
misschien wisten zij niet dat het een beta was?
ik heb namelijk nog geen beloofde druppels op mijn helm gezien om maar iets doms te noemen
ik heb namelijk nog geen beloofde druppels op mijn helm gezien om maar iets doms te noemen
Das idd dom, was dat zit er wel inOp zondag 16 juni 2002 14:05 schreef Phusebox het volgende:ik heb namelijk nog geen beloofde druppels op mijn helm gezien om maar iets doms te noemen
Ik kan niet wachten tot Dinsdag !!!
Dan kan ik hem eindelijk gaan kopen !!!
Dan kan ik hem eindelijk gaan kopen !!!
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
dinsdag?
hmmf, ik moet nog tot vrijdag wachten
hmmf, ik moet nog tot vrijdag wachten
Ik ga hem niet bij de dixons kopen, daar hebbie altijd gedonder
Ik wacht gewoon lekker tot hij bij de media markt is, tis dara goedkoop, en je hebt daar kwaliteit
leuk filmpjeOp zaterdag 15 juni 2002 00:55 schreef MartijnA3 het volgende:
[afbeelding]
Gewoon op een knop op je stuur drukkenOp zondag 16 juni 2002 14:01 schreef Aristos het volgende:
Ik ben nu GP4 aan het proberen... Maar als ik mijn stuurtje (Thrustmaster FF) dan staat er "Steer left and press fire" nu stuur ik dan dus naar links, maar ik kan geen knop vinden die "fire" zou zijn... En dus kom ik hier ook niet mee verder... oplossingen?