Zoals beloofd: Een
vrij lange synopsis van FF:U
--- Episode 1 ---
De Aarde. Niet ver in de toekomst.

Een paarse pilaar slaat in op de aarde. 2 Monsters worden uit hun diepe slaap geschopt: Kaze en Cloud (Demon Swordsman). Ze knokken.
12 jaar later besluiten Ai en Yu Hayakawa op zoek te gaan naar hun ouders, die in de "Inner World" zijn. Om in de Inner World te komen, moeten ze met een mysterieuze trein reizen.

In de trein ontmoeten ze Lisa. Zij is op zoek naar haar man, die verdwaald is in de inner world.
De trein vertrekt om 00:13:13, in de richting van het pilaar. Uiteindelijk komt de trein aan in de inner world. Het ziet er op het eerste gezicht normaal uit, alleen blijken insecten de bewoners te zijn van appartementen. <Wark!> <Chocobo theme>

Yu ontdekt een chocobo, en probeert het te voeren. De chocobo vindt Ai d'r haar aantrekkelijk, en probeert erin te bijten. Daarna vlucht hij.
Yu rent achter de chocobo aan, maar struikelt over een been.
Het blijkt de been van Kaze te zijn. Hij kan zich niet meer herinneren wie hij is.
Een vliegtuig dumpt een kristal, wat een gigantische champignon blijkt te zijn. Met zijn tentakels probeert hij het trio plat te slaan. Lisa gaat opeens in trance (Genesis skill), en flipt het monster de lucht in.

Het monster wordt nóg groter, en nóg kwader. De trio vlucht, maar ze vallen in een ravijn.
Kaze schiet ze te hulp. Hij gebruikt zijn Demon Gun (Een driedubbelloops geweer, met speciale kogels) om Phoenix te summonen.

Enfin, een battle-scene. Kaze wint. <Fanfare. Jeej... ;)>
--- Fin ---
Ik zal niet verder vertellen waar het over gaat, omdat ik anders nog meer spoil.
Feitelijk reizen ze van continent naar continent in de inner world, om weer een nieuw avontuur te beleven (maar er zit ook een hoofdverhaal in, die de hele serie omvat.)
Wat ik je wel kan garanderen: Iedere aflevering zul je Lisa in trance zien gaan, en Kaze weer iemand anders summonen. Inclusief fanfare.

En als je dacht dat dit de enige anime-serie van Square is, helaas.
Er is er nog eentje: FF:Legend of the Crystals (vraag me daar niks over, die heb ik nog niet.)