kheb mijn waterblok er nu twee dagen op zitten en oooh wat een rust, nu nog mn voeding modden zodat die ook door een 120 mm op 5v gekoeld wordt

.
Mijn opstelling:
- blokje van tha_mafkees, zelf gesoldeerd en 90graden bochtjes tussen het blokje en de slangtules toegevoegd.
- radiator van de sloop: koper uit een opel kadet (€15), hiervoor staat een papst 120mm op 5v.
- sicce nova 800l/h pomp
- 4,5 meter slang, tis een testopstelling die blijft tot ik mn zelfbouw case af heb
- mn reservoir (emmertje) staat 1,5 meter onder mn moederbord (mobo op doos op bureau, emmertje eronder).
- athlon 1133@1133 (zeer goed oc'baar maar ff eerst wat lagere temps, hij moet nog wel een paar jaartjes mee) op een msi k7t turbo bord, tempsensor zwartgeblakerd (vorige eigenaar had zn athlon af laten fikken) maar volgens mij redelijk betrouwbaar.
temps:
stressed: 58graden

idle: 52graden
temp met cheapass coolermaster met zeer slechte (mar stille

) 8cm fan erop waren met het zeer warme weer van een paar dagen terug stressed 64 graden, een paar weken geleden stressed 58 graden. Met de originele fan lagen de temps een paar maanden geleden op resp. 49 en 45 graden.
Het hoogteverschil en de lange slangen zijn volgens mij een behoorlijke kill voor de waterstroom en ik hoop dan ook van harte dat door dit drastisch te wijzigen (max 1meter slang hoogte verschil 10 cm) de temp flink omlaag komt. Dit zal waarschijnlijk pas gebeuren als mn nieuwe case af is, ik benut nu al mijn slang en kan het dus niet even kapot snijden voor een testje.
Na het systeem een half uurtje stressed te laten draaien zonder de 120mm op de radiator was mn proc 64 graden geworden en mn water van redelijk koel naar warm gegaan. Hierna machine 10mins idle gezet, fan aangezet op 12volt en proc was weer 52graden en het water weer koel: de radiator is dus volgens mij niet het probleem.
Ik probeer binnenkort nog een waterdichte thermometer te vinden om mn watertemperatuur te meten. De temperatuurmeter van mn multimeter gaf nl 36 graden aan terwijl het water koel aanvoelde die probe was dan ook gewoon een ntc met blote pootjes (water->geleiding->weerstand omlaag->foute temps).
Verder zal ik ook binnenkort nog wel even het voorgesoldeerde blokje van ajampaniki erop leggen om te kijken of het misschien aan mijn soldeerkunsten ligt.