Zo! Ik ben een dag weg en er zijn tig nieuwe posts. Goed! Reacties!
Christenen hebben nooit geloof dat God de Zon is ofzo. Ik neem aan dat je hierbij doelt op de Incas en de egyptenaren die wel een sterke zonnencultus kenden. Het christendom, het boedhisme, de islam en het jodendom hebben niet tot doel om te verklaren wat we niet snappen.
Je punt is natuurlijk dat het oude testament (dat door overdraging tot stand is gekomen) het gevolg is van overdraging en dat er dus fouten in kunnen zitten. Natuurlijk zitten die erin. Is dat erg? Nee. Het geloof is niet gebaseerd op de bijbel, het is gebaseerd op een gevoel dat er een God is, de bijbel is een leidraad.
Als je iets ziet en het dan pas gelooft, hoe kun je dan ooit geloven in iets als atomen? Heb je ze ooit gezien? Nee. Sterker nog, veel natuurkundige aspecten (zwarte gaten bijv.) zijn nog nooit waargenomen maar men heeft het sterke vermoeden dat het er is. Heb je het zelf gezien? Nee.dus volgens jouw redenering (eerst zien dan geloven) zou je dus niet in iets als zwarte gaten geloven.
De wetenschap is gebaseerd op een set aannames die gelden voor de realiteit. De realiteit om ons heen wordt door ons subjectief waargenomen. Onze zintuigen beperken de waarneming van een mogelijk bestaande objectieve realiteit (is er wel een objectieve realiteit? andere discussie!). Misschien kunnen we God wel gewoon zien als onze zintuigen ons daartoe in staat stellen. Misschien is God als energie gewoon om ons heen te zien. Als we echter de zintuigen hier niet voor hebben, hoe kunnen we dan ooit weten dat het er is?
Ik zeg constant dat geloven een eigen keuze is. Wat dat betreft vind ik het goed als je zelf besloten hebt niet te geloven of dat je het onzin vind. Jouw mening; best. Maar mijn post was geen flame. Ik vind het alleen jammer dat zoveel mensen weinig moeite doen om goed na te denken over zoiets als geloof. Ik hoor vaak alleen standaard argumenten zoals God is verzonnen toen mensen nog niks wisten. Dat zijn slappe argumenten die tegenwoordig allang niet meer opgaan. In W&L wil ik mensen die dat zeggen uitdagen om eens verder te denken over de redenen die zij hebben om niet geloven. Ik word constant uitgedaagd door anderen om mijn eigen geloof onder woorden te brengen (en dat gebeurt dan ook in ellenlange posts van zowel mij als veel andere gelovigen hier), ik vind het dan niet meer dan eerlijk dat ook niet-geloven daar dezelfde moeite voor doen.Reactie van The End
ChristiaanVerwijs, ik denk dat jou reactie een grotere flame is dan die van Assmael. Hij denkt daar zo over en ik toevallig ook.
Ik geloof er niet in. Ik heb er geen behoefte aan. (Omdat ik er niet in geloof zal ik hem ook nooit tegenkomen b.t.w.)
Het christelijk geloof heeft nooit dat doel gehad. Als je denkt dat dat zo is, dan moet je echt (en dat meen ik) even teruglezen in het draadje. Het is namelijk zo dat het christelijk geloof uitgaat van het liefhebben van ieder mens. Vanuit de huidige denkwijze van onze westerse (sterk wetenschappelijke) samenleving is de opvatting dat alles verklaard moet worden. Vervolgens moet het geloof schijnbaar eenzelfde doel hebben als de huidige wetenschap. Dat is niet zo. Geloof heeft niet tot doel om te verklaren wat we niet snappen. Zoals ik in dit draadje vaker geschreven heb; Wetenschap tracht te verklaren HOE iets werkt, geloof tracht te verklaren WAAROM het zo werkt en WIE er verantwoordelijk voor is: God.Reactie van The End
Mijn mening is dat het geloof ooit 'gecreeerd' is om mensen hoop te geven of dingen te verklaren die ze op dat moment niet konden verklaren. (Denk aan mensen die in de zon geloven)
Christenen hebben nooit geloof dat God de Zon is ofzo. Ik neem aan dat je hierbij doelt op de Incas en de egyptenaren die wel een sterke zonnencultus kenden. Het christendom, het boedhisme, de islam en het jodendom hebben niet tot doel om te verklaren wat we niet snappen.
Alle stammen geloven in iets. Het is altijd zo dat als een antropologisch team een nieuwe stam ontdekt (wat tegenwoordig niet vaak gebeurt, niet meer geloof ik), zij iets geloven. Inheemse mensen uit Amerika zijn overigens christelijk. Zij zijn (helaas!) bekeerd door priesters. Echter, hun hele geloof is eigenlijk nog het traditionele maya/inca-geloof dat met een dun laagje christendom overgoten is. Ik vind het hele bekeren van ander-gelovigen een erg slechte zaak.Als God echt zou bestaan, waarom geloven (geloofden) inheemse mensen uit Amerika of Australie daar niet in? God zou ze toch niet willen overslaan?
Daarbij staan er zoveel onwaarheden in de bijbel, dat het zeker niet met de inspiratie van God geschreven kan zijn.
In de oude tijden, toen er nog geen computers en schrift waren, was het overdragen van verhalen meestal de taak van 1 persoon uit de stam. Deze persoon, de verhalenverteller, hield deze verhalen bij zich. In die tijd was het veel belangrijker om een verhaal goed in je hoofd te houden. Je vergelijkt onze tijd met de oude tijden, en dat is geen goede zaak.Je kent vast wel het spelletje dat je met z'n 6en om de tafel zit en dan een zinnetje fluisterend doorgeeft. Als het zinnetje bij de 6e persoon is, is hij totaal anders.
Je punt is natuurlijk dat het oude testament (dat door overdraging tot stand is gekomen) het gevolg is van overdraging en dat er dus fouten in kunnen zitten. Natuurlijk zitten die erin. Is dat erg? Nee. Het geloof is niet gebaseerd op de bijbel, het is gebaseerd op een gevoel dat er een God is, de bijbel is een leidraad.
De wetenschap houdt zich niet bezig met het hoe komt het dat er leven is, maar met hoe werkt het leven. De hoe komt het vraag is hetzelfde als de waarom vraag. Maar we bedoelen hetzelfde alleen verwoordt jij het op een andere manier als ik zou doen.Reactie van BadRespawn
Ehm, nee. wetenschap houdt zich niet bezig metredenen maar met oorzaken; niet met 'waarom-vragen' maar met 'hoe-vragen'. ivm met leven is de wetenschappelijke vraag hooguit "hoe komt het dat er leven is".
In de wetenschapschap geloven? Dus het is een surrogaat-religie? Lijkt me geen goede insteek, maar dat terzijde. De wetenschap verteld over de big bang. Was je daarbij? Heb je het gezien? Heb je kernfusie gezien? Heb je aan de lijve alle natuurwetten ervaren? Nee. Je gelooft letterlijk dat de wetenschap het goed heeft maar in feite doe je niets anders dan aannemen dat het klopt wat de wetenschap te vertellen heeft. Let wel; geloof is geen wetenschap het probeert niet te vertellen hoe dingen werken.Reactie van CyberMol
Waarom ik in de wetenschap geloof is omdat ik eerst iets wil zien om het te kunnen geloven.
Als je iets ziet en het dan pas gelooft, hoe kun je dan ooit geloven in iets als atomen? Heb je ze ooit gezien? Nee. Sterker nog, veel natuurkundige aspecten (zwarte gaten bijv.) zijn nog nooit waargenomen maar men heeft het sterke vermoeden dat het er is. Heb je het zelf gezien? Nee.dus volgens jouw redenering (eerst zien dan geloven) zou je dus niet in iets als zwarte gaten geloven.
De wetenschap is gebaseerd op een set aannames die gelden voor de realiteit. De realiteit om ons heen wordt door ons subjectief waargenomen. Onze zintuigen beperken de waarneming van een mogelijk bestaande objectieve realiteit (is er wel een objectieve realiteit? andere discussie!). Misschien kunnen we God wel gewoon zien als onze zintuigen ons daartoe in staat stellen. Misschien is God als energie gewoon om ons heen te zien. Als we echter de zintuigen hier niet voor hebben, hoe kunnen we dan ooit weten dat het er is?
Als iedereen de basis geboden van de verschillende godsdiensten zou nastreven, zou de wereld inderdaad een paradijs zijn. Helaas gebeurt dat niet. De vraag is ook of een paradijs wel werkt want mensen zijn daar gewoon niet klaar voor (en zullen dat wel nooit zijn denk ik).Reactie van R3v3r3nd
dus als iedereen gelovig zou zijn zou dit het paradijs zijn
Wil je je taalgebruik wat temperen en wat meer respect hebben voor de mening van anderen? Dat gezegd; de historische figuur Jezus heeft bestaan. In romeinse en oud-hebreeuwse geschriften zijn verwijzingen naar deze persoon te vinden. Of hij de zoon van God is (letterlijk of figuurlijk) is daar niet mee bevestigd, maar dat hoeft ook niet.Reactie van Gody
Wat een ontieglijk dom persoon. Nee godsdiensten zijn zoethoudertjes, maar jezus, neeee jezus die is kei real! Sure... Alsof Hans en grietjes ook echt bestonde. Ja maar het staat toch in een boek(bijbel) geschreven. Ja hans en grietje ook. Ja maar jezus z'n verhaal is veeeel ouder. Ja en? hans en grietje ook over 2000 jaar. De schrijver leefde alleen eerder.
Zulke opmerkingen willen we hier niet zien! Ik heb met mijn collega-mods overlegd en zij zullen verder stappen ondernemen.Reactie van Gody
PS: laten we maar even niet gaan praten over die zichzelf-per-zin-tegensprekende-johova's (ok per zin is overdreven) maar ze kletsen toch ook maar raak... andere topic ok