Over de stelling: "Ik geloof in God"

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 2.081 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het leek me wel aardig om maar weer eens een oud en versleten discussiepunt uit de kast te trekken. Laten we proberen het dit keer gestructureerd aan te pakken en flames en overbodige kreten voor ons te laten.

Er zijn vele mensen die stellen dat zij in een god geloven. Nu ben ik benieuwd wat deze mensen precies bedoelen waarneer zij dit zeggen en waarom zij deze overtuiging bezigen. De volgende 2 vragen zijn dus bedoelt voor mensen die beweren in een god of meerdere goden te geloven:

1. Wat bedoel je precies waarneer je zegt: "ik geloof in God"?
2. Wat is de reden dat je deze overtuiging bezigt?

Het lijkt me het beste als nu eerst alleen theisten reageren. Als er dan enkele reacties geplaatst zijn kan hier over gediscussieerd worden. Dus theisten, formuleer je overtuiging en onderbouw deze.

/vraag aan de mods: kan 1 van jullie even het vraagteken in de topictitel verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
1) Ik geloof in God/Jezus omdat ik geloof dat Jezus de waarheid is :) en ik wil geloven in een geloof dat waar is

( http://home-1.tiscali.nl/~noorman/anders/anders13.html )

ergens in geloven dat geen waarheid is, dan hou je jezelf voor de gek |:( |:(

2) De reden dat deze overtuiging mij bezigd is dat ik vrij wil zijn van me zonden (ook al doe ik ze elke dag)
en dat kan door Jezus en nog wat andere dingen die me leven hebbe veranderd, ik wordt liever geleid door iemand die weet waar die naar toe gaat en dat is voor mij Jezus

(ps ik geloof niet in de kerk = 99% nep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:35
Het leek me wel aardig om maar weer eens een oud en versleten discussiepunt uit de kast te trekken.
't Werd idd weer tijd ja :)
Héél kort:

1) Dat ik overtuigt ben van het bestaan van een hogere macht die zijn invloed uitoefent op mensen.

2) Omdat ik als rationeel wezen een bepaalde morele last ondervind die me ervan overtuigt dat ik als individu iets mankeer om in volmaaktheid te leven.

Met volmaaktheid bedoel ik de perfecte staat waarin de mens, als onderdeel van de totale schepping, in vrede met zichzelf en zijn leefomgeving kan voortbestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een God een persoon zou kunnen zijn, zou een wetenschapper een God kunnen zijn.

De definitie geloof wordt nogal verschillend opgevat door de mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

(ik niet, ben atheist) - dat je, zonder concreet bewijs behalve je gevoel, aanneemt dat er een hogere macht bestaat. 'hoger' in de zin van alwetend, alomtegenwoordig, en almachtig.

in discussie met iemand die wel gelooft : "laten we aannemen dat we beiden atheïst zijn. alleen geloof ik in een god minder dan jou. zo gauw je weet waarom dat jij niet in alle andere goden gelooft, weet je waarom ik niet in die van jou geloof."

nu zonder dollen - voor mij persoonlijk is het niet zinnig om in een hogere macht te geloven zonder concreet bewijs er voor. wat 't dan nog minder geloofwaardig maakt is dat men zich er al zo lang en zo vaak de kop over inslaat dat het niet grappig meer is. ik weet goed dat 't niet te bewijzen is dat hij/zij/het NIET bestaat!

meestal pas ik dan een gemodificeerd axioma van clarke (arthur c.) toe: magie is technologie die te geavanceerd is voor ons; q.e.d., god is een wezen dat in vergelijking met ons oppermachtig is.

maar dat is gewoon mijn mening, neem er vooral geen aanstoot aan s.v.p. :)

en zeg nou niet dat er alleen maar gelovigen mogen replyen :Y)

#edit:

ach, verdorie. nou ja, ter lering ende vermaeck dan :P

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

White Dust

PlaneScape: Torment

Op zaterdag 25 mei 2002 00:29 schreef Reggeaman het volgende:
Als een God een persoon zou kunnen zijn, zou een wetenschapper een God kunnen zijn.

De definitie geloof wordt nogal verschillend opgevat door de mens
Een wetenschapper zal nooit een god zijn, wat er nu wel gebeurd in de wetenschap is dat men voor god wil gaan spelen (wat naar mijn mening een grote fout is) zie naar de "kale kippen"

Tja, een echte defenitie is er eigenlijk niet, is god een persoon of een begrip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Op zaterdag 25 mei 2002 00:39 schreef Yoozer het volgende:

nu zonder dollen - voor mij persoonlijk is het niet zinnig om in een hogere macht te geloven zonder concreet bewijs er voor. wat 't dan nog minder geloofwaardig maakt is dat men zich er al zo lang en zo vaak de kop over inslaat dat het niet grappig meer is. ik weet goed dat 't niet te bewijzen is dat hij/zij/het NIET bestaat!
Je kan het wel bewijzen.
Het is net zo goed te bewijzen dat jij van je ouders of van je vriendin houdt. O+
Dat kan je namelijk ook niet bewijzen alleen voor jezelf Weten, maar betekent dat dan automatisch dat je niet van ze houd omdat je het niet kunt bewijzen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

nou, het voor god spelen is niet zo erg. maar om deze reden dieren kweken is ethisch te betwijfelen. de kippen zelf schijnen er geen last van te hebben (zeggen ze) maar ik vind 't nogal een trieste bedoening. we jagen niet meer zelf, we slachten niet meer zelf, we maken het niet meer zelf klaar (magnetron)... we worden veel te afhankelijk van de "beschaving" op deze manier. ik zeg niet dat we terugmoeten naar kippen slachten met de blote handjes maar zo laag hoeven we ook weer niet te dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust

White Dust

Op zaterdag 25 mei 2002 00:54 schreef Yoozer het volgende:
nou, het voor god spelen is niet zo erg. maar om deze reden dieren kweken is ethisch te betwijfelen. de kippen zelf schijnen er geen last van te hebben (zeggen ze) maar ik vind 't nogal een trieste bedoening. we jagen niet meer zelf, we slachten niet meer zelf, we maken het niet meer zelf klaar (magnetron)... we worden veel te afhankelijk van de "beschaving" op deze manier. ik zeg niet dat we terugmoeten naar kippen slachten met de blote handjes maar zo laag hoeven we ook weer niet te dalen.
Persoonlijk vind ik het wel erg als men voor god gaat spelen, de reden, de mens heeft niet de kennis en de macht om als god te spelen... het zijn nu kale kippen, straks kan men ziektes uit bannen (geen genees middel) en wat daarna, gewoon even het uiterlijk aanpassen door het dna van een embrio aan te passen... dan krijg je straks een 2 deling van de mensen en van de, tja, wat zijn het... in principe clonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ach verdorie :). nou, laat ik 't dan zo stellen. ik weet voor mezelf dat ik niet in een god geloof. nu tevreden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust

White Dust

Op zaterdag 25 mei 2002 01:08 schreef Yoozer het volgende:
ach verdorie :). nou, laat ik 't dan zo stellen. ik weet voor mezelf dat ik niet in een god geloof. nu tevreden? :P
Tja, ik weet het niet (daarom is het een geloof :)) maar waar zou je dan in geloven, in de evolutieleer... daar geloof ik zeker niet in (hmm, mischien een interesant topic om te openen)... maar wat je ook denkt over het neer planten van leven op deze aarde het blijft een geloof aangezien je nooit kunt bewijzen dat het idd zo is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

wat het probleem is is dat de mens wel de macht heeft om god te spelen. de verantwoordelijkheid nemen als het mis gaat is een tweede; tot nu toe willen we nog niet eens de verantwoordelijkheid nemen als we zoiets machtigs als een massavernietigingswapen ontwerpen.

verder zijn we als mensenras nog niet volwassen genoeg om de gevolgen van onze beslissingen in te zien - niets als korte-termijnplannen. we maken een auto? mooi, maar we zien niet dat iedereen wel zoiets wil hebben. smog? nemen we de verantwoordelijkheid niet voor, terwijl we het toch veroorzaakt hebben. etc.

dat is nu nog het grootste probleem. we zitten met vuur te spelen en totdat we onszelf verbranden hebben we er geen erg in dat het wel eens gevaarlijk kan zijn.

wat betreft embryo's aanpassen op uiterlijk - dat is al helemaal laag. een (ook nog dom) modeverschijnsel waar je een heel mensenleven op inricht. het zijn eerder de ethische kwesties die dit oproept dan de mogelijkheid die we nodig hebben om god te spelen of niet. maar ik raak 'n beetje OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ah nee, niet WEER evolutieleer. sorry, heb ik net al gehad :P (ander forum). het komt er meestal op neer dat mensen het 'gewoon een theorie' gaan noemen, dr. kent hovind aanhalen, en wederzijds met modder gaan slingeren.

eerlijk gezegd is er met een wetenschap die van tevoren aanneemt dat je in een bepaald superwezen moet geloven toch op z'n minst niet echt wetenschappelijk bezig.

plus, stephen jay gould is net dood. een beetje respect lijkt me wel gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 22:46 schreef Absolyte het volgende:

Volgens mij begaat men een vergissing wanneer men door het woord god te gebruiken ook doet alsof men ook de inhoud kent. Volgens mij is het per definitie een onbekende grootheid.

Welke onbekende grootheid.
1. Hetgeen aan de oorsprong ligt van het bestaan.
2. Hetgeen van alle krachten en machten het hoogst is (omdat zij er uit voortvloeien.)
----

Het woord geloof betekent oa "vertrouwen hebben in".

Dus samen geeft dat.

Geloof in god = vertrouwen hebben in hetgeen aan de oorsprong ligt van het bestaan. of vertrouwen hebben in het bestaan/leven.

Geloof in god = vertrouwen hebben in het onbekende.

over waarom
-----------

Ik denk dat het verkeerd is om een beeld te plakken op het woord god, alsof ik ook maar in de verste verte zou kunnen begrijpen wat god zou zijn. ik probeer dus alle opties en mogelijkheden open te houden.

Als ik dan toch een beeld zou moeten plakken dan zou ik eerder zeggen JAWIJ zijn god ipv Jahweh is god.

Voor mij is vertrouwen hebben in het leven geen verplichting ten aanzien van een godheid. Maar eerder één van de vele levenshoudingen of vaardigheden.
Voor mij wil dat zeggen, niet piekeren of tobben, dingen kunnen loslaten, niet in de innerlijke duisternis gaan wonen, geen paniek, geen overdreven angsten, geen wanhoop. Dat zijn allemaal zaken die oplossingen juist bemoeilijken.

Door vertrouwen te schenken blijft de geest en de innerlijke toestand juist nuchter en luchtig.

Voor mij is godsdienst dan ook geen wonderbaarlijke tovenarij. Ik krijg geen gunsten en ik kom niet in de hemel.
Godsdienst is eerder een techniek om de geest en het innerlijk in de hemel te houden.

Geloof in god (vertrouwen hebben in het leven) is voor mij een mooie levensattitude en het leuke is dat je je er steeds verder in kunt vervolmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Mogen de atheisten voor de discussie-waarde ook reageren?

Ik zal het zo netjes, gestructueerd en ontopic doen ok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De atheisten kunnen nu natuurlijk wel reageren op de stellingen van de theisten, alhoewel dat er nog niet veel zijn.

Zelf zie ik het in het zeer kort als volgt: de betekenis van de term god is mij in het geheel niet duidelijk, laat staan dat ik geloof dat dit woord naar iets 'bestaands' verwijst. Later meer hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Wat bedoel je precies waarneer je zegt: "ik geloof in God"?

Here goes:
- Ik geloof in een God die als mijn vader optreedt
- Ik geloof in een God die een bewustzijn heeft
- Ik geloof in een God die niet perfect en almachtig is
- Ik geloof in een God die rechtvaardig is
- Ik geloof in een God die geeft om iedereen. Theist of niet.
- Ik geloof in een God die mij kent
- Ik geloof in een God die er altijd is
- Ik geloof in een God die luistert naar iedereen
- Ik geloof in een God die meer mens dan God is
- Ik geloof in een God die direct in *kan* grijpen
- Ik geloof in een God die je uitdaagt

- Ik geloof *niet* in een God als held
- Ik geloof *niet* in een God die discrimineert
- Ik geloof *niet* in de Hel
- Ik geloof *niet* in Satan als verwezenlijking van kwaad
- Ik geloof *niet* in de zondeval
- Ik geloof *niet* in veel kerkelijke dogmas (kerkelijk!)
- Ik geloof *niet* in een God die onverwoordelijk geloof verlangt
- Ik geloof *niet* in een geloof ... ik *weet*

Ik zie God als een vader figuur. Een God die meer menselijk is dan wij verwachten. Een God die niet perfect en almachtig is - hij heeft fouten gemaakt en zijn macht is grootst, maar hij beheerst niet alles. Geloof zie ik als tennis met God. Hij speelt je een bal toe en jij probeert hem terug te slaan. Hoe moeilijk je de bal ook terug slaat, God speelt hem altijd naar je terug. Als het te moeilijk wordt, neemt God een paar stappen terug. Maar hij speelt altijd terug - zelfs als jij bang bent om terug te spelen. God daagt je uit je eigen geloof te versterken. Hij verwacht geen onverwaardelijk geloof, maar geeft je kansen om jezelf te verbeteren - om te groeien.

Wat is de reden dat je deze overtuiging bezigt?
Mijn ouders zijn protestants gereformeerd. De 'roots' zijn hier dus te vinden. Toch vond ik het vroeger vreselijk om naar de kerk te gaan. Mijn geloof vond ik toen ik 10 was en in het ziekenhuis terecht kwam voor een zware operatie aan mijn been. Daar begon ik te bidden met mijn hart - niet de standaard gebeden, maar een echt gesprek met God. Vervolgens gebeurden er dingen die als wonder aan te merken zijn en die mijn geloof de eerste grote stimulans gegeven. Rond die tijd ontstond een grote interesse in biologie, psychologie, astronomie, archeologie, etc. Ik las alles wat er te lezen viel. Steeds probeerde ik te begrijpen hoe, bijvoorbeeld in de biologie, zoiets als leven 'zomaar' onstaan kon zijn. Ik kon geen antwoord vinden en vond de verklaring van een God net zo plausibel als iedere willekeurige evolutie theorie. Wat mijn rationele deel besloot wist mijn emotionele deel al lang; er is een God (voor mij voelt dat aan als een 'feit' - maar dat is het voor *mij*).

In mijn leven heb ik vervolgens heel veel dingen meegemaakt die amper meer toeval te noemen waren. Ik merkte dat ik soms beslissingen moest maken en dat ik heel sterk het gevoel kreeg dat ik een bepaalde kant op moest - alsof ik werd geleid. Die beslissingen bleken ook altijd goed uit te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Laatst online: 16-01 09:39
Er zijn vele mensen die stellen dat zei in een god geloven. Nu ben ik benieuwd wat deze mensen precies bedoelen waarneer zei dit zeggen en waarom zei deze overtuiging bezigen...

Ik hanteer graag de bijbelse definitie van geloven: "Geloven is zeker zijn van de dingen waar je op hoopt, ervan overtuigd zijn dat wat je niet ziet, toch bestaat." De overtuiging dat dingen die men niet ziet er toch zijn, krijgt men alleen maar door indirecte bewijzen. Als ik naar buiten kijk en ik zie de bomen heen en weer gaan, geloof ik dat de wind waait. Ik geloof dat ik op 1 april ben geboren (geen grap :)). Ik geloof dat vanavond het songfestival wordt uitgezonden. Etc. Het ene geloof is meer gebaseerd op bewijzen dan andere, het ene bewijs is directer dan andere bewijzen.

Ik geloof in God. God bezie ik als een intelligente energiebron met een persoonlijkheid.
De energie die tijdens de oerknal in materie werd omgezet moet een bepaalde bron hebben. Ik geloof niet dat organisch leven spontaan en zonder enige reden of aanleiding kan ontstaan uit anorganisch leven. Dat het leven te complex en gevarieerd is om 'toevallig' te zijn onstaan. Kortom dat het ontstaan van leven is gepland door een intelligentie. (Ik moet nog steeds reageren op Captain Proton's topic over irreduceerbare complexiteit, maar heb Behe's boek nog niet uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het woord geloof betekent oa "vertrouwen hebben in".

Dus samen geeft dat.

Geloof in god = vertrouwen hebben in hetgeen aan de oorsprong ligt van het bestaan. of vertrouwen hebben in het bestaan/leven.

Dat is een zodanig vage formulering, dat die ook voor overtuigde atheisten als Richard Dawkins geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of ik wel of niet geloof in god laat ik ff in het midden.
(ik geloof niet maar kan het standpunt nog niet verdedigen)

Waar ik wel niet in geloof is de bijbel.

Het verhaal begint bij Het Begin, oftewel Het Licht. God creëerde het licht, de hemel, de aarde, bomen, dieren, het weer en uiteindelijk de mens Adam. Adam is echter eenzaam en uit een rib van wordt Eva gemaakt.

-- Is dit niet eigelijk het klonen van een mens --

Eva is echter van het begin af aan nieuwsgierig en wil overal het "waarom" van weten. In het streven naar kennis overtreedt zij het belangrijkste verbod van Vader: zij eet een appel van de Boom der Kennis. Nu zij haar onschuld kwijt is, kan zij niet langer in Eden blijven. Adam wordt door Vader voor de onmogelijke keuze gesteld: mee met Eva en Vader nooit meer zien of in Eden blijven en Eva kwijtraken. Adam kan zich een leven zonder Eva niet voorstellen en kiest voor Eva.
Vader is diep teleurgesteld en verdrijft zijn kinderen uit Eden. Hij wil ze nooit meer zien. Adam en Eva komen in de woestenij terecht en worden daar aangevallen en opgejaagd. Zij bouwen uiteindelijk een eigen huis en krijgen zelf kinderen: Kaïn en Abel.

-- Dit zijn 2 mannen hoe moet je je dan voortplanten moeten ze met Eva naar bed?? (geen wonder dat er rare dingen gebeuren in de kerk) --

Van het begin af aan is duidelijk dat Kaïn dezelfde nieuwsgierigheid heeft als zijn moeder. Als hij 17 jaar is loopt hij weg en vindt een kring van reusachtige stenen. Adam blijkt dit te kennen en de mensen die er hun rituelen houden.

-- Mensen waar komen die vandaan? Zijn die van een eerdere poging om een mens te maken of hoe zit dat --

Diep teleurgesteld wil Kaïn voorgoed vertrekken, Adam wil hem tegenhouden en in het gevecht dat volgt, wordt Abel dodelijk slachtoffer. Kaïn en zijn nageslacht worden voorgoed vervloekt.

-- Nageslacht waarvan?? Eva?? hmm raar verhaal --

Adam en Eva krijgen nog een zoon: Seth.

-- Alweer een man wil maar niet lukken. Arme Adam hij blijft opgescheept met Eva. --

Deze is net als zijn vader en is de hoop van de mensheid. Adam echter is een gebroken man.

In de tweede akte zien we een nakomeling van Seth: Noach. Vader is van mening dat het ras van Kaïn schuld is aan alle ellende in de wereld en heeft besloten dat alleen Noach en zijn familie, als enig zuiver ras over mag blijven.

-- Ras van Kaïn waar komt dat vandaan --

Noach heeft een ark gebouwd en op één na zijn al zijn zoons getrouwd. Alleen Jafeth, de jongste, geeft problemen. Hij wil zich niet voegen naar zijn vader's wensen. Hij heeft al een meisje uitgekozen: Yonah. Er is echter een groot obstakel voor hun liefde: Yonah is een nakomeling van Kaïn.

-- En ook weer een bloedverwant Kaïn was Seths broer dus dit zijn neven en nichten aaaaaaaaaah wordt steeds erger --

Jafeth verstopt haar aan boord van de ark, tegen het verbod van Noach in. Wanneer de zondvloed begint, gaat iedereen aan boord en is het wachten op het zakken van het water. Tot grote frustratie van iedereen gebeurt dit echter niet. Yonah laat een duif vrij om haar ogen te zijn op zoek naar groen en besluit dan dat zij niet verborgen kan blijven. Wanneer de broers aan dek komen, verstopt zij zich niet en "laat zich vinden". De broers gaan door het lint en hun vrouwen doen het nog een dunnetjes over. Zij eisen dat Yonah overboord gezet wordt. Wanneer Jafeth Yonah wil redden uit de handen van zijn broer, komt Noach tussenbeide en herhaalt de scène uit de eerste akte met Kaïn en Abel zich. Maar: niet helemaal. Net wanneer Jafeth zijn broer Cham neer wil slaan, springt Yonah ertussen. Jafeth komt tot bezinning en laat de keus aan Noach. Wanneer Yonah overboord gezet moet worden, gaat hij echter mee. Noach staat in tweestrijd. Vader spreekt niet meer tegen hem. Niet meer sinds het begon te regenen. En Mama Noach wijst hem erop dat HIJ nu vader is en zelf een beslissing moet nemen. In een duet komen Noach en Vader tot de conclusie dat het The hardest part of love is letting go. Noach besluit het stel te trouwen en ze mogen aan boord blijven.

-- Dit klopt weer wel hij is de kapitein en dan mag je een huwelijk voltrekken --

Vader stuurt de duif terug met groene takken en het water zakt. De familie gaat aan land en verdeeld zich over de wereld. Van nu af aan weten ze dat ieder voor zichzelf moet kiezen. Niemand die raad geeft. Goed of kwaad, je eigen geweten moet je leiden.

-- Help mij --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Laatst online: 15:16
Op zondag 26 mei 2002 03:23 schreef parabon1 het volgende:

Jafeth verstopt haar aan boord van de ark, tegen het verbod van Noach in. Wanneer de zondvloed begint, gaat iedereen aan boord en is het wachten op het zakken van het water. Tot grote frustratie van iedereen gebeurt dit echter niet. Yonah laat een duif vrij om haar ogen te zijn op zoek naar groen en besluit dan dat zij niet verborgen kan blijven. Wanneer de broers aan dek komen, verstopt zij zich niet en "laat zich vinden". De broers gaan door het lint en hun vrouwen doen het nog een dunnetjes over. Zij eisen dat Yonah overboord gezet wordt. Wanneer Jafeth Yonah wil redden uit de handen van zijn broer, komt Noach tussenbeide en herhaalt de scène uit de eerste akte met Kaïn en Abel zich. Maar: niet helemaal. Net wanneer Jafeth zijn broer Cham neer wil slaan, springt Yonah ertussen. Jafeth komt tot bezinning en laat de keus aan Noach. Wanneer Yonah overboord gezet moet worden, gaat hij echter mee. Noach staat in tweestrijd. Vader spreekt niet meer tegen hem. Niet meer sinds het begon te regenen. En Mama Noach wijst hem erop dat HIJ nu vader is en zelf een beslissing moet nemen. In een duet komen Noach en Vader tot de conclusie dat het The hardest part of love is letting go. Noach besluit het stel te trouwen en ze mogen aan boord blijven.

-- Dit klopt weer wel hij is de kapitein en dan mag je een huwelijk voltrekken --

Vader stuurt de duif terug met groene takken en het water zakt. De familie gaat aan land en verdeeld zich over de wereld. Van nu af aan weten ze dat ieder voor zichzelf moet kiezen. Niemand die raad geeft. Goed of kwaad, je eigen geweten moet je leiden.

-- Help mij --
Dan mag jij mij eens vertellen waar ik dit allemaal kan vinden in de bijbel.. Ben het nog nooit tegen gekomen.. En geloof me.. ik heb em vaker als 1 keer gelezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Op zondag 26 mei 2002 03:23 schreef parabon1 het volgende:
-- Help mij --
"Adam... werd de vader van zonen en dochters" (Genesis 5:4).
Verder vraag ik me met Rexcore wat voor bron jij hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
ik geloof in geen enkele vorm van god/hogere krachten. Ik respecteer het wel als mensen erin geloven en dat is toch het belangerijkste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 09:37 schreef MIster X het volgende:

[..]

"Adam... werd de vader van zonen en dochters" (Genesis 5:4).
Verder vraag ik me met Rexcore wat voor bron jij hanteert.
Ik had met google.nl naar het bijbel verhaal gezocht en ben toen op deze text uitgekomen. Ik wist wel een beetje hoe het verhaal ging maar om te quoten heb ik deze text gevonden dmv google. Ik ging er van uit dat dat wel klopte.

Kun je me anders een beter site geven waar ik meer over de verhalen in de bijbel kan lezen.

Kijk ik geloof niet in god maar ik wil wel weten waar ik niet in geloof.

alvast bedankt

oja Adam ... werd vader van zonen en dochters dus als ik het dan goed begrijp gingen die dan met alkaar naar bed??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op zondag 26 mei 2002 13:17 schreef parabon1 het volgende:
oja Adam ... werd vader van zonen en dochters dus als ik het dan goed begrijp gingen die dan met alkaar naar bed??
Vooral letterlijk nemen. De bijbel is op *heel veel* punten niet letterlijk bedoeld.

Overigens is de bijbel zelf wel een goede bron. Je hebt vast wel ergens een bijbel liggen. De goed nieuws bijbel is over het algemeen een goed startpunt gezien de eenvoud van de gebruikte taal. Anders even bij de bieb langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is het geloven in God, geloven dat ons leven zin heeft. Dat het ons bestaan een doel heeft en dat het daarom belangrijk is hoe je leeft. Ik zie God als de zingever. Ik geloof dat God een positieve, opbouwende kracht is die ons aanzet positieve dingen zoals liefde, schoonheid, vriendschap etc.
1) God is het antwoord op de vraag waarom? Hoe gefascineerd ik ook ben door wetenschap, wetenschap kan ons daar geen antwoord opgeven. Accepteren dat er geen waarom is, staat gelijk met accepteren dat het leven zinloos is en ons handelen onbelangrijk. Daarvoor ben ik te optimistisch.

2) Overal om ons heen zien we een strijd tussen goed en kwaad. Of als je het heel abstract wilt stellen tussen orde en harmonie aan de ene kant en chaos en willekeur aan de andere kant. Geloof in God leidt tot het nastreven van het goede, harmonie en orde. Daarom is het geloof in zichzelf al een positieve waarde, die leidt tot een betere wereld.

3) Voor mij is God een voelbare realiteit. Er spreekt geen stemmetje in mijn hoofd. Maar als ik leef volgens zijn principes merk ik dat en als ik er tegenin ga ook. Verder geeft hij mij op beslissende momenten een zekerheid en vertrouwen die ik nergens anders op terug kan voeren. Ofwel God doet mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 16:35 schreef lasker het volgende:

[..]

Verder geeft hij mij op beslissende momenten een zekerheid en vertrouwen die ik nergens anders op terug kan voeren. Ofwel God doet mij goed.
Als je je écht goed voelt dankzij het geloven in een bepaald verschijnsel ben je goed bezig. Daar is absoluut niks mis mee, ik wou dat ik die gave ook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich waar, maar ik geloof er totaal niet in (??) Maar, anyhow: ik ben ervan overtuigd dat wij door een ongelukje zijn ontstaan en niet gecreerd door God of whatever (of is dat oftopic omdat het over de schepping gaat?) En dus geloof ik ook niet in een hogere macht die kracht op ons uitoefent ofzo. Waarom niet: het klinkt gewoon bijzonder irrationeel als je er over nadenkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 20:16 schreef IndigoDelFuego het volgende:
Op zich waar, maar ik geloof er totaal niet in (??) Maar, anyhow: ik ben ervan overtuigd dat wij door een ongelukje zijn ontstaan en niet gecreerd door God of whatever (of is dat oftopic omdat het over de schepping gaat?) En dus geloof ik ook niet in een hogere macht die kracht op ons uitoefent ofzo. Waarom niet: het klinkt gewoon bijzonder irrationeel als je er over nadenkt...
Overal om ons heen zien wij orde, maar ons bestaan is toeval. Vertel mij eens waarom dat rationeel is? Ik vind dat juist irrationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

wij zien helemaal geen orde! hah. voorbeeld : mijn slaapkamer. :P. beter voorbeeld - een vulkaan.

overal om ons heen zien wij EVENWICHT. dat klopt een beetje beter, maar 't is nog niet de juiste term. zelfs dat is nog niet eens het geval, de aarde is voortdurend onderhevig aan veranderingen. de veranderingen die langzaam gaan merken we niet op (met 't blote oog - de wetenschap kan je vertellen dat de continenten een paar centimeter per jaar naar elkaar toe/afschuiven), de veranderingen die snel gaan wel. zelfs van de 'snelle' veranderingen weten we nog niet alles.

maar daar zijn we voor. voor 't uit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aleksandra:
Volgens mij begaat men een vergissing wanneer men door het woord god te gebruiken ook doet alsof men ook de inhoud kent. Volgens mij is het per definitie een onbekende grootheid.

Welke onbekende grootheid.
1. Hetgeen aan de oorsprong ligt van het bestaan.
2. Hetgeen van alle krachten en machten het hoogst is (omdat zij er uit voortvloeien.)
De twee punten die je noemt geven de inhoud aan die jij aan het woord god geeft. Een woord gebruiken zonder hier een idee bij te hebben lijkt me nog al zinloos.

Vertrouwen hebben in het onbekende of het leven/bestaan vind ik heel iets anders dan geloven in de oorsprong van alle bestaan en hoogste van alle krachten en machten.
Voor mij is vertrouwen hebben in het leven geen verplichting ten aanzien van een godheid. Maar eerder één van de vele levenshoudingen of vaardigheden.
Voor mij wil dat zeggen, niet piekeren of tobben, dingen kunnen loslaten, niet in de innerlijke duisternis gaan wonen, geen paniek, geen overdreven angsten, geen wanhoop. Dat zijn allemaal zaken die oplossingen juist bemoeilijken.
(..)
Geloof in god (vertrouwen hebben in het leven) is voor mij een mooie levensattitude en het leuke is dat je je er steeds verder in kunt vervolmaken.
Dat klinkt goed moet ik zeggen, alleen ik denk niet dat een begrip als god vereist is om een dergelijke levensattitude te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ChristiaanVerwijs:
Here goes:
- Ik geloof in een God die als mijn vader optreedt
- Ik geloof in een God die een bewustzijn heeft
-(meer punten)

- Ik geloof *niet* in een God als held
- Ik geloof *niet* in een God die discrimineert
- (meer punten)
Dat is een hele opsomming, nu vraag ik me af hoe kom je precies aan het inzicht dat er een wezen is(?) met dergelijke kenmerken. Het lijkt me nogal moeilijk dit soort zaken af te leiden enkel uit innerlijke gevoelens.
Hij verwacht geen onverwaardelijk geloof, maar geeft je kansen om jezelf te verbeteren - om te groeien.
Groei is niet mogelijk zonder dat god dit aanbiedt? Waar leidt dit overigens allemaal toe, deze groei?
Mijn ouders zijn protestants gereformeerd. De 'roots' zijn hier dus te vinden. Toch vond ik het vroeger vreselijk om naar de kerk te gaan. Mijn geloof vond ik toen ik 10 was en in het ziekenhuis terecht kwam voor een zware operatie aan mijn been. Daar begon ik te bidden met mijn hart - niet de standaard gebeden, maar een echt gesprek met God.
Ook hier weer enkele vragen. Ben je niet bang dat het meer een selffulfilling prophecy is? Wie weet is er een soort basis gelegd in je jeugd, een denkbeeld van god in je onbewuste misschien als een verdere uitwerking van een al aanwezig archetype. Dit beeld spreek je vervolgens aan door gebed waardoor deze diepe gewortelde ideeen geconcretiseerd worden in bepaalde bijzondere ervaringen.
Wat bedoel je overigens met een echt gesprek, moet ik dan denken aan een werkelijk verbale conversatie?!
Vervolgens gebeurden er dingen die als wonder aan te merken zijn en die mijn geloof de eerste grote stimulans gegeven.
Graag zou ik iets meer weten over deze wonderen.
Steeds probeerde ik te begrijpen hoe, bijvoorbeeld in de biologie, zoiets als leven 'zomaar' onstaan kon zijn. Ik kon geen antwoord vinden en vond de verklaring van een God net zo plausibel als iedere willekeurige evolutie theorie. Wat mijn rationele deel besloot wist mijn emotionele deel al lang; er is een God (voor mij voelt dat aan als een 'feit' - maar dat is het voor *mij*).
Denk je niet dat je juist op zoek bent geweest naar zaken die je al aanwezige overtuigingen bevestigden? Iemand die een atheïstisch wereldbeeld aanhangt trekt waarschijnlijk hele andere conclusies uit dezelfde feiten?

[quote}
In mijn leven heb ik vervolgens heel veel dingen meegemaakt die amper meer toeval te noemen waren. Ik merkte dat ik soms beslissingen moest maken en dat ik heel sterk het gevoel kreeg dat ik een bepaalde kant op moest - alsof ik werd geleid. Die beslissingen bleken ook altijd goed uit te pakken.[/quote]

Iets als intuïtie zou dit ook kunnen verklaren lijkt mij, ook hier is de verklaring die je aan iets geeft afhankelijk van wat je reeds geloofd. Ik heb zo het idee dat dit verschijnsel, overal bevestiging zien van je eigen overtuiging, overal weer terugkomt en veel invloed heeft op hoe je de werkelijkheid ziet/ervaart.
MisterX:
Ik geloof in God. God bezie ik als een intelligente energiebron met een persoonlijkheid.
Een vrij vage definitie imo, waar of hoe bestaat deze persoonlijkheid precies om maar is 2 vragen te stellen die deze definitie op roepen?
De energie die tijdens de oerknal in materie werd omgezet moet een bepaalde bron hebben. Ik geloof niet dat organisch leven spontaan en zonder enige reden of aanleiding kan ontstaan uit anorganisch leven. Dat het leven te complex en gevarieerd is om 'toevallig' te zijn onstaan. Kortom dat het ontstaan van leven is gepland door een intelligentie. (Ik moet nog steeds reageren op Captain Proton's topic over irreduceerbare complexiteit, maar heb Behe's boek nog niet uit.)
Wil je beweren dat je overtuiging ontstaan is op rationele gronden? Want dit kan ik mij eigenlijk nauwelijks voorstellen.
Jan_Klaassen:
Dat is een zodanig vage formulering, dat die ook voor overtuigde atheisten als Richard Dawkins geldt.
Hoezo heeft een atheist een definitie nodig voor het woord god?
lasker:
Voor mij is het geloven in God, geloven dat ons leven zin heeft. Dat het ons bestaan een doel heeft en dat het daarom belangrijk is hoe je leeft. Ik zie God als de zingever. Ik geloof dat God een positieve, opbouwende kracht is die ons aanzet positieve dingen zoals liefde, schoonheid, vriendschap etc.
Op zich klinkt dit goed, als uitweg uit het nihilisme, maar vind je dit geen zelfmisleiding?
1) God is het antwoord op de vraag waarom? Hoe gefascineerd ik ook ben door wetenschap, wetenschap kan ons daar geen antwoord opgeven. Accepteren dat er geen waarom is, staat gelijk met accepteren dat het leven zinloos is en ons handelen onbelangrijk. Daarvoor ben ik te optimistisch.
Waarom het leven niet positief zien zonder te geloven in een hogere doel, zonder je te richten op een door god geschapen zin?
2) Overal om ons heen zien we een strijd tussen goed en kwaad. Of als je het heel abstract wilt stellen tussen orde en harmonie aan de ene kant en chaos en willekeur aan de andere kant. Geloof in God leidt tot het nastreven van het goede, harmonie en orde. Daarom is het geloof in zichzelf al een positieve waarde, die leidt tot een betere wereld.
Ook dit vind ik op zich heel goed klinken, maar waarom deze waarde niet stellen zonder dat er een god is die dit van je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op zondag 26 mei 2002 21:10 schreef Absolyte het volgende:
Dat is een hele opsomming, nu vraag ik me af hoe kom je precies aan het inzicht dat er een wezen is(?) met dergelijke kenmerken. Het lijkt me nogal moeilijk dit soort zaken af te leiden enkel uit innerlijke gevoelens.
Geloven is persoonlijk. Omdat je God niet letterlijk kent ga je je daar zelf een beeld bij vormen. Ik denk dat je te wetenschappelijk kijkt naar iets als geloof. In de wetenschap kun je feiten afleiden uit gegevens. Wat ik gaf zijn geen algemene feiten - het zijn voorbeelden van hoe ik geloof ervaar. Dat doe ik puur op basis van wat ik voel en wat ik gelezen heb (in de bijbel, e.d.). Voor mij is God het goede. Als ik voor mezelf een beeld vorm van het 'goede', dan kom ik uit bij het lijstje dat ik gaf. Wat ik dus eigenlijk als basis gebruik zijn mijn eigen normen en waarden.
Groei is niet mogelijk zonder dat god dit aanbiedt? Waar leidt dit overigens allemaal toe, deze groei?
Ik geloof dat mensen kunnen groeien. Ze kunnen sterker worden. Dat hoeft niet altijd op religieus vlak te zijn. God daagt je niet alleen uit op religieus gebied (geloof ik dan). Hij brengt ook dingen op je pad waarmee hij kijkt wat je ermee doet. Grijp je de kans of niet? Dat vereist vaak dat je iets in jezelf moet overwinnen. Ik geloof in een God die genoeg om zijn mensen geeft om dat voor ze te doen. Het kan zich uitten in hele kleine dingen.... maar ze hebben grote gevolgen.
Ook hier weer enkele vragen. Ben je niet bang dat het meer een selffulfilling prophecy is? Wie weet is er een soort basis gelegd in je jeugd, een denkbeeld van god in je onbewuste misschien als een verdere uitwerking van een al aanwezig archetype. Dit beeld spreek je vervolgens aan door gebed waardoor deze diepe gewortelde ideeen geconcretiseerd worden in bepaalde bijzondere ervaringen.
Wat bedoel je overigens met een echt gesprek, moet ik dan denken aan een werkelijk verbale conversatie?!
Is zeker een gevaar. Maar ik ben niet geconditioneerd of geindoctrineerd door mijn ouders. Ze hebben me een aantal keer mee genomen naar de kerk en dat vond ik vreselijk. Ik had een hekel aan de kerk. Nu ben ik uit eigen keuze weer terug. Ik denk dat het ook niet zo heel belangrijk is of je de basis hiervoor in je jeugd ontvangt. Het doet niets af aan de waarde die een geloof voor mij heeft. Het is eerder een zwaktebod van niet-gelovigen om hier met de vinger naar te wijzen (want ze negeren de positieve kant - overigens heb ik het hier niet over jou absolyte, maar over wat sommigen soms zeggen).

Het gesprek met God is natuurlijk figuurlijk bedoeld. Het is niet zo dat ik een stem hoor ofzo. Ik voel de antwoorden. Dat klinkt vreemd, maar ik geloof dat je (en ook al is het dan misschien je geweten die antwoordt) de antwoorden kunt voelen. Soms vraag ik aan God of wat ik doe het juiste is...en dan voel ik soms een 'nee' terwijl ik het gevoel had dat het goed was. Of dat van God komt weet ik niet, maar tot nu toe heeft die stem maar 1 keer verkeerd geoordeeld.
Graag zou ik iets meer weten over deze wonderen.
Niet interessant voor de thread. Ik heb ze elders al eens gepost. Kort: Ik moest 6 maanden in het ziekenhuis blijven voor een operatie. Ik was in 5 dagen het ziekenhuis uit. Iets wat helemaal niet kon. Bovendien was ik extreem snel genezen.
Denk je niet dat je juist op zoek bent geweest naar zaken die je al aanwezige overtuigingen bevestigden? Iemand die een atheïstisch wereldbeeld aanhangt trekt waarschijnlijk hele andere conclusies uit dezelfde feiten?
Natuurlijk. Maar ik geloof mag je heerlijk subjectief zijn - dat is het misschien wel het grote verschil met de wetenschap.
Iets als intuïtie zou dit ook kunnen verklaren lijkt mij, ook hier is de verklaring die je aan iets geeft afhankelijk van wat je reeds geloofd. Ik heb zo het idee dat dit verschijnsel, overal bevestiging zien van je eigen overtuiging, overal weer terugkomt en veel invloed heeft op hoe je de werkelijkheid ziet/ervaart.
Natuurlijk. Maar ik vind het idee dat God ingrijpt in je leven aantrekkelijk. Daarom heb ik het erbij opgenomen. Het is inderdaad zo dat ik dus zoek naar dingen die ik in het rijtje kan scharen dat zegt 'dit is het werk van God'. Gelukkig ben ik heel rationeel ingesteld, en ik kan de scheidingslijn dus goed trekken (denk ik). Ik besef me heel goed dat er ook andere verklaringen zijn. De meest eenvoudige dat het gewoon toeval is. Maar ik heb het gevoel dat het juist een positief effect heeft op mijn leven om te geloven dat het juist geen toeval is. Misschien probeer ik op die manier zin te zoeken in mijn leven (of het idee te krijgen dat het zin heeft) - dat weet ik niet. Als ik als gelovige overal het labeltje God op zou plakken, zou ik verkeerd bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich klinkt dit goed, als uitweg uit het nihilisme, maar vind je dit geen zelfmisleiding?
Zelfmisleiding is hoe dan ook onontkoombaar. Zoals een griekse wijzgeer zei: Ik ben weet meer dan alle anderen, want ik weet dat ik niets weet.

De realiteit is dat het menselijk wezen een doel nodig heeft, zo zit hij in elkaar. Doordat wij een bewustzijn hebben, formuleren wij steeds de vraag waarom. Het menselijk bewustzijn vraagt om een reden voor haar bestaan. Het antwoord ligt waarschijnlijk buiten ons bevattingsvermogen, maar daarom kan er nog wel een antwoord zijn. Het antwoord is God en dat is een goed antwoord zolang je maar niet de pretentie hebt te denken dat God te begrijpen is.
Waarom het leven niet positief zien zonder te geloven in een hogere doel, zonder je te richten op een door god geschapen zin?
[..]
Of iets positief is meet je af aan het feit of het je dichter bij een doel brengt. Een doel moet je nu eenmaal per definitie buiten jezelf zoeken. Dat geldt voor een mens, maar ook voor de mensheid als geheel. Dat levert op zich geen beperking op, zolang je God niet op een enge manier invult.

Ik heb het geprobeerd, maar ik heb ben er nooit in geslaagd een hoger doel te formuleren zonder God. Ik daag jou uit om dit te doen. Houdt er wel rekening mee dat morgen een astroide al het leven op aarde kan vernietigen en de mensheid over 1000 jaar misschien niet meer bestaat. Want dat zijn hele concrete mogelijkheden. Jouw doel moet daartegen bestand zijn.
Ook dit vind ik op zich heel goed klinken, maar waarom deze waarde niet stellen zonder dat er een god is die dit van je
Dat is nu juist de moeilijkheid, waarom zou je? Ik kan daar geen antwoord opgeven. Zonder hoger doel zie ik geen rationele reden iets anders dan je eigen behoeftenbevrediging na te streven.

Je kan grofweg twee kanten op. God schiep de mens, of de mens schiep God.

In het eerste geval onderwerpt de mens zich aan God, Er is dan een rationele reden reden om orde en harmonie na te streven en af te zien van een behoeftebevrediging ten koste van het leven buiten hem zelf. Dit brengt de mens zowel qua verstand als natuur in harmonie.

In het tweede geval verheft hij zich tot God. Er is nu geen rationele reden meer dan iets anders dan eigen behoeftenbevrediging na te streven. Die behoeften kunnen overigens best nobel zijn of ver weg liggen, maar ook pervers en onterend zijn. Vreemd genoeg komt een mens dan in aanvaring met zijn eigen natuur. Om de een of andere reden voelt de mens zich toch begaan met zijn kinderen en medemens en wordt hij ongelukkig als hij deze weg volgt. Kennelijk is toch niet zo gemaakt dat hij deze weg moet volgen. De aard van de mens veronderstelt als het ware een God. Dit wordt in de bijbel tot uiting gebracht in de zin: God schiep de mens naar zijn evenbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
Lasker, hoe sta je (wellicht op grond van je eigen ervaring) tegenover goddelijke openbaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Op zondag 26 mei 2002 13:17 schreef parabon1 het volgende:
Kun je me anders een beter site geven waar ik meer over de verhalen in de bijbel kan lezen.

Kijk ik geloof niet in god maar ik wil wel weten waar ik niet in geloof.
Wat ChristiaanVerwijs al schreef: als je het echt wilt weten zul je toch echt in de bijbel zelf moeten kijken. Lijkt weliswaar een dik boek, maar de meest bekende verhalen kun je op zich al terugvinden in de bijbelboeken Genesis en Markus. Neem dan trouwens wel een vertaling die makkelijk leest, zoals de 'Groot Nieuws Bijbel'.

Op mijn eigen site heb ik een paar artikelen van Jehovah's Getuigen geplaatst over de betrouwbaarheid van de bijbel etc. (Ook trouwens een lijst met online bijbelvertalingen.)
Euh, ja, zo vat ik het wel op. Dan stuit je weliswaar op een ander (moreel) probleem, maar daar ging het niet over.
[MisterX: Ik geloof in God. God bezie ik als een intelligente energiebron met een persoonlijkheid.]

Een vrij vage definitie imo, waar of hoe bestaat deze persoonlijkheid precies om maar is 2 vragen te stellen die deze definitie op roepen?
Ik kan wel roepen 'in de hemel', maar die uitdrukking is voor mij net zo vaag als voor jou. En 'God is een geest', maar ik weet helemaal niets af van de natuur van geesten. Dus ook daar heb ik maar bitter weinig aan. Kortom, ik houd het voor nu op: weet ik niet.

Jij noemt mijn definitie 'vaag'. Duidelijker kan/wil ik niet zijn, eenvoudig omdat ik het ook niet weet. Dan kan ik wel gaan speculeren, maar ik wil geen dingen opnoemen waarvan ik zelf niet overtuigd ben.
Wil je beweren dat je overtuiging ontstaan is op rationele gronden? Want dit kan ik mij eigenlijk nauwelijks voorstellen.
Heu, je vroeg naar de reden van de overtuiging, niet naar het ontstaan van die overtuiging. :P

Mijn moeder was één van Jehovah's Getuigen en gaf mij min of meer een rationele opvoeding. Daarin ben ik nog wat verder doorgeschoten. In de puberteit kon mijn moeder vanwege gezondheidsredenen niet meer onze bijeenkomsten bezoeken. Terwijl juist in die cruciale jaren veel van mijn JG-vrienden stopten. Ook ik kwam meerdere malen voor die keuze te staan. Ik heb op rationele gronden besloten er mee door te gaan. En mijn overtuiging is sindsdien alleen maar sterker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo heeft een atheist een definitie nodig voor het woord god?
Definities zijn wel makkelijk als je probeert te communiceren -- het helpt als je weet dat je over hetzelfde onderwerp praat. Als je geloven in God gelijk stelt aan iets vaags als "vertrouwen (hebben) in the onbekende)" dan geldt dat ook voor overtuigde atheisten, dus dat lijkt me niet zo'n goed idee.

Het is trouwens ook nogal verschillend van alle filosofishe onderbouwingen die ik ken, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 22:47 schreef Gideon het volgende:
Lasker, hoe sta je (wellicht op grond van je eigen ervaring) tegenover goddelijke openbaring?
Ons leven is een mysterie, dat is haar ware aard. De wetenschap verandert daar niets aan.

God spreekt tot de mensen, die hem willen horen. Dat is vervelend voor degenen die hem pas willen horen als ze hem horen. Maar soms blijkt dat God toch ineens tot zulke mensen spreekt tot hun eigen verbazing. Of soms komen gelovigen soms heel direct met God in aanraking.

Ik heb zo'n allesoverweldigende ervaring niet meegemaakt. Ik heb een goed verstand, maar kon geen zin in het leven ontdekken. De leegte was onverdraaglijk, daardoor ging ik zoeken. Ik ben als het ware naar God toegegroeid, zoals een boom naar licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 26 mei 2002 21:02 schreef Yoozer het volgende:
wij zien helemaal geen orde! hah. voorbeeld : mijn slaapkamer. :P. beter voorbeeld - een vulkaan.

overal om ons heen zien wij EVENWICHT. dat klopt een beetje beter, maar 't is nog niet de juiste term. zelfs dat is nog niet eens het geval, de aarde is voortdurend onderhevig aan veranderingen. de veranderingen die langzaam gaan merken we niet op (met 't blote oog - de wetenschap kan je vertellen dat de continenten een paar centimeter per jaar naar elkaar toe/afschuiven), de veranderingen die snel gaan wel. zelfs van de 'snelle' veranderingen weten we nog niet alles.

maar daar zijn we voor. voor 't uit te vinden.
We zien orde! Was dat niet zo, dan was er geen leven en ook geen wetenschap, want die probeert de orde bloot te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

geef jouw definitie van 'orde'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

[quote]Op zondag 26 mei 2002 22:57 schreef Jan_Klaassen het volgende:

[..]
Als je geloven in God gelijk stelt aan iets vaags als "vertrouwen (hebben) in the onbekende)" dan geldt dat ook voor overtuigde atheisten, dus dat lijkt me niet zo'n goed idee.
{/quote]
Tsjongejonge. Herlees Popper alsjeblieft...

[ff editen] En Ongecijferdheid van John Allen Paulos. Dat scheelt wellicht enorm veel stupide gebazel. [/ff editen]

Forza Mucca!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer ff een stok in het hoenderhok gooien:

Stel een god bestaat, waarom zou je dan in hem moeten geloven? Bid jij elke dag tot de zwaartekracht? Offer jij je vrije tijd op aan de kerk van de zuurstof?

Als er een god bestond dan zou het geen bal uitmaken of je wel of niet in hem geloofde en of je wel of niet naar welk gebouw dan ook ging 1 keer per week.

Moet je er eens stil bij staan hoe belachelijk het eigenlijk klinkt: een oppermachtig omnipotent en allesziend wezen dat onsterfelijk is gaat kan het ook maar iets schelen wat een paar kleine nietszeggende wezentjes 1 keer per week doen, of zelfs in hun korte leventjes doen. Leventjes die op zijn levensduur (de oneindigheid) totaal verwaarloosbaar klein zijn. Is ongeveer net zo geloofwaardig als Sinterklaas IMO.

Andere vraag waarom verwijs je naar de bijbel? Waarom heeft dat ook maar enige relevantie, waar is het bewijs dat het te vertrouwen is?

Nog eentje om het af te leren. Per definitie is het het doel van de Duivel om de mens te misleiden en twijfel te zaaien. Laten we ff kijken wat er allemaal door de verscheidene godsdiensten en hun aanhangers geleerd en gedaan wordt:

misleiding
-ontkenning van de wetenschap.
-tegenhouden van de wetenschap (DMV zogenaamde ethiek).
-ononderbouwd geloof (maakt kwetsbaar voor misleiding).

zaaien van tweedracht
-er zijn zoveel goddiensten die allemaal claimen de waare te zijn maar geen van alle kan bewijzen dat ze het zijn of dat de ander het niet is. Mooi toch altijd iets om ruzie ocver te maken zonder enig zicht op een uitkomst.
-de "documentatie" van de "wil" van zus en zo god is zodanig vaag en sopreekt zichzelf zodanig tegen dat deze op duizenden manieren geinterpreteerd kan worden zodat er zelfs binnen de verscheidene godiensten ruzie over gemaakt kan worden. Lekker weer iets om over te vechten.

Conclusie: godsdienst is het werk van de duivel.

Nog eentje dan:
Kijk eens naar wat die god precies allemaal wilt:
-hij wil dat je precies doet wat hij zegt op straffe van marteling tot in de oneindigheid.
-er mag niet aan "zijn woord" getwijfeld worden weer op straffe van marteling tot in de oneindigheid.

Lekker gast is dat zeg. Het woord dictator schiet me tebinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 08:59 schreef The_Fur het volgende:
-hij wil dat je precies doet wat hij zegt op straffe van marteling tot in de oneindigheid.
-er mag niet aan "zijn woord" getwijfeld worden weer op straffe van marteling tot in de oneindigheid.
Je moet het ook eens van de andere kant bekijken.
Wie ging er naast Jezus aan het kruis? 2 zware criminelen.
Nu denk je wat maakt dit voor verschil uit? Ze toonden berouw voor hun zonden en hiermee kregen ze genade van God. Daarop staan ze misschien dichter bij God dan menig full-time christen... Wat nu niet wil zeggen dat je maar je zin doet zolang je op tijd berouw toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjongejonge. Herlees Popper alsjeblieft...
En Ongecijferdheid van John Allen Paulos. Dat scheelt wellicht enorm veel stupide gebazel.
Leer jij dan zelf eerst lezen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

<insectenvrijmodus>
wacht 'ns even, dat deed er maar een van de twee. de andere wilde er als de sodemieter vanaf.
</insectenvrijmodus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Stel een god bestaat, waarom zou je dan in hem moeten geloven? Bid jij elke dag tot de zwaartekracht? Offer jij je vrije tijd op aan de kerk van de zuurstof?
Nee. Maar dat is onzinnig. Het idee van bidden voor het eten is dat je ervoor werkt en dat je uiteindelijk ook eten verdiend hebt. Zuurstof verdien je niet, dat is er gewoon. Het is vanzelfsprekend dat er zuurstof is, maar het is minder vanzelfsprekend dat er iedere dag eten is. Ook al is het in ons land eigenlijk net zo vanzelfsprekend als zuurstof....
Als er een god bestond dan zou het geen bal uitmaken of je wel of niet in hem geloofde en of je wel of niet naar welk gebouw dan ook ging 1 keer per week.
Omdat? Je gaat niet naar de kerk om een wit voetje te behalen bij God. Je gaat naar de kerk om andere, gelijke zielen, te ontmoeten. Je gaat naar de kerk om er even een uurtje uit te zijn - je vindt daar een rust die in onze maatschappij steeds schaarser wordt.
Moet je er eens stil bij staan hoe belachelijk het eigenlijk klinkt: een oppermachtig omnipotent en allesziend wezen dat onsterfelijk is gaat kan het ook maar iets schelen wat een paar kleine nietszeggende wezentjes 1 keer per week doen, of zelfs in hun korte leventjes doen. Leventjes die op zijn levensduur (de oneindigheid) totaal verwaarloosbaar klein zijn. Is ongeveer net zo geloofwaardig als Sinterklaas IMO.
In dat geval geloof je niet in ware goedheid. Je gelooft niet niet in God, maar je gelooft niet dat er iemand/iets zou bestaan dat om alle mensen evenveel geeft. Een zwaktebod van jou, niet van gelovigen.
Andere vraag waarom verwijs je naar de bijbel? Waarom heeft dat ook maar enige relevantie, waar is het bewijs dat het te vertrouwen is?
De bijbel is voor ons (gelovigen) een boek dat is geschreven uit naam van God. Er is als gelovige geen bewijs nodig om te geloven dat wat in de bijbel staat waarde heeft. Sommigen nemen het letterlijk (creationisten), en anderen nemen het volledig figuurlijk. Het doet niks af aan de waarde van de bijbel als boek. Het bewijs dat het vertrouwen is is er niet. Geloven is vertrouwen hebben in...
Nog eentje om het af te leren. Per definitie is het het doel van de Duivel om de mens te misleiden en twijfel te zaaien. Laten we ff kijken wat er allemaal door de verscheidene godsdiensten en hun aanhangers geleerd en gedaan wordt:

misleiding

zaaien van tweedracht
-er zijn zoveel goddiensten die allemaal claimen de waare te zijn maar geen van alle kan bewijzen dat ze het zijn of dat de ander het niet is. Mooi toch altijd iets om ruzie ocver te maken zonder enig zicht op een uitkomst.
-de "documentatie" van de "wil" van zus en zo god is zodanig vaag en sopreekt zichzelf zodanig tegen dat deze op duizenden manieren geinterpreteerd kan worden zodat er zelfs binnen de verscheidene godiensten ruzie over gemaakt kan worden. Lekker weer iets om over te vechten.

Dat is de visie waar we het al vaker over gehad hebben. Deze visie komt voort uit jouw volstrekt verkeerde beeld van (moderne) religies en zijn voor mij dus ook volstrekt onjuist.
Nog eentje dan:
Onzin. Jezus zegt in de bijbel zelf dat regels niet zaligmakend zijn. Soms moet je regels (ook die van God) overtreden - en dat doet Jezus op momenten dan ook. Jou beeld van religie is die van de extreem orthodoxe varianten.
Jezus daagt zijn discipelen uit hem vragen te stellen over God. Onzekerheid en twijfel is fundamenteel voor gelovigen. Als je zomaar alles aanneemt, dan geloof je naar mijn idee niet. Het zijn de innerlijke worstelingen die je (en je geloof) sterker maken. Worstelingen die voortkomen uit twijfel en onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56005

Ik geloof.

Ik geloof in de oerknal, de evolutie"theorie", de relativiteits"theorie" (inmiddels ook al bewezen), ik geloof dat wat ik met scheikunde en natuurkunde heb geleerd over de samenstelling van het universum allemaal waar is.

Religies zijn ontstaan in tijden dat mensen deze dingen nog niet begrepen en proberen verklaringen te geven voor dingen die achteraf niet blijken te kloppen.

Blijft er voor de gelovigen weinig anders over dan te zeggen dat ze geloven omdat ze "voelen" of "weten" dat "Hij" bestaat.

Er valt nog een hele hoop uit te vinden, maar de dagen dat alles om de mensen heen een groot mysterie voor ze was zijn voorbij.

Waarom ik niet in God geloof? Ik geloof toch ook niet meer in Sinterklaas, de Kerstman of de Paashaas? Dat waren vroeger de enige verklaringen voor de kadeautjes in mijn schoen, sok en de bedorven eieren die je een paar dagen na Pasen begon te ruiken, maar inmiddels weet ik wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Als je gelooft dat die G'd invloed op jou uit kan oefenen (en dan bedoel ik bewuste invloed, niet de invloed zoals zwaartekracht en zuurstof op je hebben) dan kan het idd zin hebben om te bidden.
Als er een god bestond dan zou het geen bal uitmaken of je wel of niet in hem geloofde en of je wel of niet naar welk
gebouw dan ook ging 1 keer per week.
Wel als die G'd dat van je verlangd. Jij gaat uit van een G'd die dat niet interessant vind, maar er is geen reden om daar vanuit te gaan. (Andersom is er ook geen wetenschappelijke reden om wel in een G'd te geloven, dus het is sowieso geen argument.
IYO, ja. Jij vind het belachelijk, maar de gemiddelde godsdienst op deze aardkloot gaat daar wel van uit. Dat jij je daarin niet kan vinden is jou goed recht. Dat maakt het nog niet belangelijk. MISSCHIEN vind ik het wel belachelijk dat jij je daar niets bij voor kan stellen (wat ik trouwens niet vind :+)
Als je Christelijk of Joods bent, dan heeft de Bijbel enorme relevantie. Je hebt dan geen bewijs nodig dat het te vertrouwen is, dat is nu juist geloof. Je weet dat het klopt, ondanks dat je er geen bewijs voor hebt.

misleiding
[...]
[...]
zaaien van tweedracht
Is geen probleem, zolang je niet wilt proberen om de ander jou ideeen op te leggen.
Ik heb mijn ideeen en jij hebt de jouwe en ik heb er echt geen behoefte aan om jou te overtuigen van mijn G'ds gelijk. Ik wil je alleen uitleggen waarom ik wel geloof.

(Ja, zendingdrijven zou verboden moeten worden!!!)
Zie boven. RESPECT!
Conclusie, rommel vanuit godsdienst is het werk van de machtsbeluste mens die zijn mening aan anderen willen opleggen.

De duivel bestaat niet >:)
(Vind ik althans)
Nog eentje dan:

Lekker geloof is dat, ben ik ff blij dat ik in een andere G'd geloof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Op maandag 27 mei 2002 11:32 schreef Z161 het volgende:
Ik geloof.

Ik geloof in de oerknal, de evolutie"theorie", de relativiteits"theorie" (inmiddels ook al bewezen), ik geloof dat wat ik met scheikunde en natuurkunde heb geleerd over de samenstelling van het universum allemaal waar is.
Geen enkele theorie kan bewezen worden. Een theorie wordt gebruikt totdat bewezen wordt dat deze niet klopt.
Religies zijn ontstaan in tijden dat mensen deze dingen nog niet begrepen en proberen verklaringen te geven voor dingen die achteraf niet blijken te kloppen.

Blijft er voor de gelovigen weinig anders over dan te zeggen dat ze geloven omdat ze "voelen" of "weten" dat "Hij" bestaat.

Er valt nog een hele hoop uit te vinden, maar de dagen dat alles om de mensen heen een groot mysterie voor ze was zijn voorbij.

Waarom ik niet in God geloof? Ik geloof toch ook niet meer in Sinterklaas, de Kerstman of de Paashaas? Dat waren vroeger de enige verklaringen voor de kadeautjes in mijn schoen, sok en de bedorven eieren die je een paar dagen na Pasen begon te ruiken, maar inmiddels weet ik wel beter.
Je redeneert nu vanuit de gedachte dat G'd is gecreeerd door de mens, en niet andersom.

Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die verklaring van G'd logischer is dan wat ik vanuit mijn religie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
:) Kom maar op

Als het goed is kan het geloof dat er een goede vader met ons meekijkt, een stimulans zijn om naar hogere normen en waarden te leven. Stiekum dingen doen is er niet bij.

Verder heeft geloof in God enorm veel invloed op de manier waarop iemand tegen de toekomst aankijkt. Ik geloof dat alle paradijselijke toestanden uit de tijd van Adam en Eva weer hersteld gaan worden en dat mensen voor eeuwig in geluk kunnen leven.

Voor iemand die niet in een god gelooft, is het uiteindelijk een aflopende zaak. En je weet wat ze zeggen: hoop doet leven. Is de huidige achteruitgang van de maatschappij te wijten aan het feit dat mensen geen hoop meer hebben? Ik weet het niet. Wel is een houding van 'vandaag plezier maken, want morgen sterven wij', meer voor de hand liggend.
Ik geloof niet dat God omnipotent is en ook niet dat mensen gemaakt zijn om zo kort te leven. Maar dat doet geen afbreuk aan je stelling. Dit is voor mij ook wel eens een moeilijk, maar geen onoverkoombaar punt. Dat wij niet weten waarom hoeft nog geen reden te zijn om aan te nemen dat het onmogelijk is.
Omdat er in de bijbel veel dingen staan die onmogelijk door mensen kunnen zijn bedacht. Zie mijn website.
...
Helemaal mee eens. Maar ik geloof niet dat dat voor de mijne geldt :P
Nog eentje dan:

Ik geloof niet in de hel en ik zie geen reden om aan 'zijn woord' te twijfelen. Niettemin begrijp ik de associatie met een dictator. En dat is hij ook wel in zekere zin. Maar hij is geen onderdrukker, hij heeft mensen een vrije wil gegeven en ze mogen anders beslissen. Zijn wetten hebben het bestwil van de mensen op het oog. Hard ingrijpen is soms nodig om de vrede te bewaren.

Edit: dat waren goeie kolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misleiding

zaaien van tweedracht

Nog eentje dan:

Iets afbreken van een ander is altijd gemakkelijker dan zelf iets opbouwen.

Daarom ben ik heel benieuwd: Waar geloof jij in fur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
Op zondag 26 mei 2002 23:30 schreef lasker het volgende:

[..]

Ons leven is een mysterie, dat is haar ware aard. De wetenschap verandert daar niets aan.

God spreekt tot de mensen, die hem willen horen. Dat is vervelend voor degenen die hem pas willen horen als ze hem horen. Maar soms blijkt dat God toch ineens tot zulke mensen spreekt tot hun eigen verbazing. Of soms komen gelovigen soms heel direct met God in aanraking.

Ik heb zo'n allesoverweldigende ervaring niet meegemaakt. Ik heb een goed verstand, maar kon geen zin in het leven ontdekken. De leegte was onverdraaglijk, daardoor ging ik zoeken. Ik ben als het ware naar God toegegroeid, zoals een boom naar licht.
Persoonlijk denk ik dat een 'allesoverweldigende ervaring', zoals je dat noemt, niet al te vaak voorkomt. De persoon in kwestie kan dit echter wel als zodanig ervaren, compleet met aanwijsbare momenten, maar kan voor iemand die de essentie van de ervaring niet ziet, als betekenisloos afdoen.

Zelf heb ik Zijn bemoeienis in m'n leven wél door schade en schande mee moeten maken. Geen uitgenomen bijzondere ervaring dat op het moment zeker géén goed gevoel gaf, maar het was wel het punt waarvanaf ik een bepaald inzicht in m'n bestaan kreeg die ik nooit verwacht had. De 'puzzelstukjes' van het leven vielen als het ware op z'n plek en het leven krijgt echt zin. Achteraf zie je dat pas, maar net als jij kan ik me vanaf dat moment geen hoger na te streven doel voorstellen dan te 'leven tot Gods eer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op maandag 27 mei 2002 13:03 schreef Gideon het volgende:
Zelf heb ik Zijn bemoeienis in m'n leven wél door schade en schande mee moeten maken. Geen uitgenomen bijzondere ervaring dat op het moment zeker géén goed gevoel gaf, maar het was wel het punt waarvanaf ik een bepaald inzicht in m'n bestaan kreeg die ik nooit verwacht had. De 'puzzelstukjes' van het leven vielen als het ware op z'n plek en het leven krijgt echt zin. Achteraf zie je dat pas, maar net als jij kan ik me vanaf dat moment geen hoger na te streven doel voorstellen dan te 'leven tot Gods eer'.
Datzelfde heb ik dus ook meegemaakt. Een aantal dingen die zeer dicht na elkaar gebeurden en precies brachten wat ik nodig had - het was alsof God een koevoet toewierp om mezelf los te breken. Voor een ander misschien heel anders op te vatten, maar ik ervaarde het gebeurde als een klein wonder - iets wat niet 'zomaar' gebeurde. Maar inderdaad; ik zag het pas achteraf (alleen vrij snel daarna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een gedachte die vannacht bij me opkwam: ik ben de wereld de laatste tijd weer eens enorm aan het waarderen na documentaires over de samenlevingen van termieten, de intelligentie van bonobo's, dolfijnen, de meest vreemde wezens die in de diepste oceanen leven, het ontstaan van sterren, etc.....en dan is er ergens een boek (de bijbel wel te verstaan) dat van De Maker schijnt te zijn, waar zo'n ontzettend klein stuk uitgehaald wordt, de mens, wat dingen over hoe de mens moet leven, allemaal leuk en aardig maar als ik god zou zijn en een boek wilde opstellen voor de mensen had ik dat zeker niet zo gedaan...

ik zou het allemaal geloven als er een elfde gebod zou zijn in de trant van: "als ge dan toch een aantal dierensoorten gaat misbruiken en uitmoorden, laat dat dan niet de dolfijnen zijn (want deze dieren zijn net als jullie erg intelligent)" :)

ik geloof overigens niet in god omdat ik het een slap antwoord vindt voor de grote vragen in dit leven. dit betekent niet dat ik er per definitie niet in geloof, maar het lijkt me gewoon erg onwaarschijnlijk.....de god die sommigen beschrijven zou ik overigens ook niet in willen geloven. daarnaast gebeuren er zoveel interessante en onverklaarbare dingen, het geloven in god is vind ik nogal remmend wat betreft het uitzoeken van wat er nou eigenlijk gaande is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op maandag 27 mei 2002 13:40 schreef MrShaggy het volgende:
ik geloof overigens niet in god omdat ik het een slap antwoord vindt voor de grote vragen in dit leven. dit betekent niet dat ik er per definitie niet in geloof, maar het lijkt me gewoon erg onwaarschijnlijk.....de god die sommigen beschrijven zou ik overigens ook niet in willen geloven. daarnaast gebeuren er zoveel interessante en onverklaarbare dingen, het geloven in god is vind ik nogal remmend wat betreft het uitzoeken van wat er nou eigenlijk gaande is
Jij maakt de grootste generalisatie fout die ik vaker voorbij zie komen op dit forum. Gelovigen zijn niet per definitie close-minded. Ze geloven niet om dingen te verklaren die ze niet begrijpen. Ik in ieder geval niet, en ik weet zeker dat hetzelfde geldt voor bijna (zo niet alle) gelovigen hier op dit forum en in Nederland. Geloven doe je omdat je een bepaalde mate van zin wilt toevoegen aan je leven, omdat je wilt leven volgens de normen van een geloof, omdat je je thuis voelt in een geloof. De tijden waarin goden gebruikt werden om niet begrepen fenomenen te verklaren zijn allang weg. Het is een goedkoop tegen-argument dat teveel mensen gebruiken die een volstrekt verkeerd beeld van religies hebben en ook geen moeite doen om dat beeld weer recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 14:04 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

De tijden waarin goden gebruikt werden om niet begrepen fenomenen te verklaren zijn allang weg.
ik heb genoeg ervaring met het christendom, christelijk opgevoed, veel naar de kerk geweest, gesprekken met streng gelovigen (toen ik inmiddels al niet meer gelovig was), etc...en je kunt wel stellen dat goden niet meer gebruikt worden voor het verklaren van onbegrepen fenomenen maar dit ben ik niet helemaal met je eens. inderdaad niet in de zin van bliksem, donder, etc maar wel over de zin van het leven. god heeft de mens en de wereld geschapen, god past op mij, god heeft bedoelingen met mij, en meer van dat.

en dan krijg je redeneringen zoals gister op tv in een documentaire over die schietpartij op Columbine High, waarin een moeder letterlijk zegt dat het goed is dat haar dochter neergeschoten is, omdat god er wel een bedoeling mee zal hebben.....eng vind ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 02:39 schreef Yoozer het volgende:
geef jouw definitie van 'orde'.
Met orde bedoel ik geen rangorde maar de situatie dat elementen in onze omgeving zodanig in elkaar zitten en gegroepeerd zijn dat ze ons bestaan mogelijk maken.

Of je nu kijkt naar ons zonnestelsel, naar het klimaat op aarde, de ecologie, ons gedrag, ons lichaam, onze cellen, onze genen, molekulen, atomen. Alles past zodanig in elkaar dat wij kunnen bestaan. En wat het allervreemdste is, wij zijn ons ook nog van dat bestaan bewust.

De wetenschap doet haar uiterste best deze orde te omschrijven, maar kan er zelf geen verklaring voor geven. Goed je kunt alle objecten demonteren, tot kleine onderdeeltjes, en de logica in de constructie uitleggen, maar dat is geen verklaring. Net zo min als een machine ooit logisch zal kunnen verklaren waarom hij nu juist zo in elkaar zit. Dat weet namelijk alleen de maker.

Sommige mensen menen dat de werkelijkheid geen reden nodig heeft. De dingen zijn nu eenmaal zo als ze zijn en daarmee uit. Dat gaat in tegen de natuur van de mens, want die wil nu eenmaal weten waarom de dingen zo in elkaar zitten. Ontdekken, wat het plan is dat God met ons voor heeft, is eeuwenlang de grootste drijfveer van de wetenschap geweest. Zelfs Einstein, die pas op het einde van zijn leven in God ging geloven, erkende dat geloof de grootste motor achter de wetenschap is.

Een variant daarop is de veronderstelling dat in een heelal met voldoende energie er vanzelf wel een samenklontering plaatsvindt tot brokjes materie, die als er maar voldoende permutaties zijn, vanzelf wel ergens bewust leven opleveren. Deze veronderstelling is onbewijsbaar en het verklaart evenmin de samenstelling van het heelal, want die kun je dan nog steeds zien als een reusachtige baarmoeder.

Naarmate natuurkundigen dieper doordringen in subatomaire deeltjes, wordt alles steeds onbegrijpelijker. Tot de wanhoop van de wetenschappers lijkt er geen einde te komen aan het aantal niveau's waaruit de onderdelen zijn opgebouwd. Het is daarom heel goed mogelijk dat onze werkelijkheid is geconstrueerd. Het is zelfs niet uitgesloten dat onze natuurwetten, constructies zijn.

Wij kunnen slecht 3 dimensies direct waarnemen en 1 indirect. Sopmmige wetenschappers geloven dat er 15 dimensies zijn. Ik ga geen verklaring geven voor God, want dat is onzinnig, maar laten we eens een gedachtenexperiment doen:
Stel dat God een wezen is dat alle 15 dimensies kan manipuleren. Hoe verhoudt zo'n wezen zich dan tot ons?

Je zou het kunnen vergelijken met een tekenfiguurtje dat jij op een kladblok tekent. Stel dat dat wezentje kan nadenken over zijn twee dimensionale bestaan, zal het zich dan ook niet voor dezelfde problemen gesteld zien. Het zal zich hopeloos proberen te verklaren uit de waarneembare werkelijkheid zoals de vorm van zijn lijnen etc.

Stel dat het wezentje tot de conclusie komt dat het een maker heeft. Hoe kan zij dan iets over diens aard te weten komen. Juist, door te kijken naar zijn eigen natuur. Alles wat je maakt is immers een reflectie van jezelf. Ofwel "God schiep de mens naar zijn evenbeeld".

Wat heeft de wetenschap ons geleerd? Wij nemen maar 3 dimensies van de 15? waar en er zijn meer abstratieniveaus dan wij kunnen waarnemen. planeten vormen zonnestels, sterenstelsels, uninversa, ... Atomen bestaan uit protonen, positronen, quarks, ... Wat zegt dat over onze kennis. Onze kennis over de werkelijkheid wordt voor het overgrote deel gevormd door wat wij zijn. Daarom is het geen slecht idee om de menselijke natuur als uitgangspunt te nemen voor zin geven van die kennis. En onze natuur vraagt om een God. (zie een van de vorige posings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 14:26 schreef MrShaggy het volgende:
en dan krijg je redeneringen zoals gister op tv in een documentaire over die schietpartij op Columbine High, waarin een moeder letterlijk zegt dat het goed is dat haar dochter neergeschoten is, omdat god er wel een bedoeling mee zal hebben.....eng vind ik het
Als er geen God is en ons bestaan toevallig en zinloos, maakt het helemaal niet uit dat zij doodgeschoten is. Dat is pas eng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op maandag 27 mei 2002 14:45 schreef lasker het volgende:

[..]

Als er geen God is en ons bestaan toevallig en zinloos, maakt het helemaal niet uit dat zij doodgeschoten is. Dat is pas eng!
Als aanvulling:
Bovendien geloof ik in iets wat 'the greater good' heet en soms dragen gruwelijke dingen bij aan een andere wereld. Soms kan het leven van 1 het leven van velen redden. Probleem is dat je dat niet kunt weten, omdat door de dood van die ene de dood van die anderen niet voorkwam.

Bovendien plaats ik altijd vraagtekens bij het argument dat God dit soort gruwelijke dingen doet. Zoals ook eerder te lezen valt geloof ik persoonlijk niet in een almachtige God. Of althans, niet in een God die *alle* gruwelijkheden kan/wil voorkomen. Soms moet iets gewoon gebeuren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 07:47
Ik heb even de topictitel ge-edit, en een zinloze post verwijderd (plus een reactie daarop die daarmee ook zinloos was geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 15:04 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

Als aanvulling:
Bovendien geloof ik in iets wat 'the greater good' heet en soms dragen gruwelijke dingen bij aan een andere wereld. Soms kan het leven van 1 het leven van velen redden. Probleem is dat je dat niet kunt weten, omdat door de dood van die ene de dood van die anderen niet voorkwam.

Bovendien plaats ik altijd vraagtekens bij het argument dat God dit soort gruwelijke dingen doet. Zoals ook eerder te lezen valt geloof ik persoonlijk niet in een almachtige God. Of althans, niet in een God die *alle* gruwelijkheden kan/wil voorkomen. Soms moet iets gewoon gebeuren ...
Precies, In de bijbel staat heel duidelijk dat de mens een eigen wil heeft. Hij kan zich overgeven aan goed en kwaad, daarom kun je God hier niet verantwoordelijk houden. Het kwaad uit de wereld helpen, kan alleen door de mensen hun vrije wil af te nemen. Bovendien kan goed alleen maar bestaan als er ook kwaad bestaat. Het goede wordt pas goed in weerwil van het kwaad. Daarom heeft ook het kwaad waarde. Het bestaan van kwaad is geen bewijs tegen God, maar het bestaan van Goed én Kwaad is juist een bewijs voor God. Waarom zou er onderscheid tussen goed en kwaad bestaan als er géén God is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55376

Jezus RULEZZ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 16:20 schreef lasker het volgende:

[..]maar het bestaan van Goed én Kwaad is juist een bewijs voor God. Waarom zou er onderscheid tussen goed en kwaad bestaan als er géén God is?
sorry, maar ik zie de wereld niet als een tweestrijd tussen goed en kwaad, dat is in mijn ogen wel een heel beperkte blik op de wereld. sterker nog, ik hoop dat dit soort denkbeelden ooit eens de wereld uitgeholpen worden, voor mij zijn ze de oorzaak van heel veel leed.
ik vind er persoonlijk niks engs aan dat ons bestaan geen Groots Doel heeft. dat jij de conclusie trekt dat dat automatisch inhoudt dat het dan niks meer uitmaakt dat mensen vermoord worden is niet zoals ik het zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 16:58 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

sorry, maar ik zie de wereld niet als een tweestrijd tussen goed en kwaad, dat is in mijn ogen wel een heel beperkte blik op de wereld. sterker nog, ik hoop dat dit soort denkbeelden ooit eens de wereld uitgeholpen worden, voor mij zijn ze de oorzaak van heel veel leed.
[..]
De wereld is meer dan de tweestrijd tussen goed en kwaad. maar goed en kwaad en ook leed zijn begrippen die horen bij ons bestaan. Elke cultuur kent ze.

Wanneer we God ontkennen en de wereld strikt wetenschappelijk gaan benaderen, kunnen we zulke begrippen afschaffen. De krant zou dan kunnen schrijven i.p.v. "het meisje is doodgeschoten", "De atomen van het meisje werden door de kinetische energie van de kogel opnieuw gerankschikt". Maar nog beter zou de krant niets kunnen schrijven, want de plaats van de atomen van het meisje in een heelal dat sowieso uit aselect gerangschikte atomen bestaat is onbelangrijk. Eigenlijk wordt dan alles een beetje onbelangrijk.
ik vind er persoonlijk niks engs aan dat ons bestaan geen Groots Doel heeft. dat jij de conclusie trekt dat dat automatisch inhoudt dat het dan niks meer uitmaakt dat mensen vermoord worden is niet zoals ik het zie...
Correctie: Jouw bestaan heeft geen doel, het mijne wel. Ik kan er verder niet mee zitten dat jij zo negatief over jezelf denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een buddy christ pic zou hier wel inpassen maare back on topic.

Nog steeds de vraag, waarom vertrouw je de bijbel en bijvoorbeeld niet de GVR ofzo? Iemand zei dat er dingen in staan die onmogelijk door mensen bedacht konden worden, lijkt me redelijk onzin. Alles kan door mensen bedacht worden, zodra jij iets bedenkt wat onmogelijk bedacht kan worden... heb je net jezelf in de wielen hebt gereden.
Het enige wat jij hebt is een totaal ongebaseerde aaname dat iets waar omdat jij dat zegt.

Ander iets, de zogenaamde drang naar een hogere moraal, definieer een hogere moraal. Nietzsche rekent in de Antichist al redelijk goed af met deze zogenaamde moraal. Hij noemt het niet voor niets de "religion of pity", de christenlijke moraal maakt zwak, het druist regelrecht in tegen de natuurregels die de mens individueel en als groep sterk maakten.
Zet de christenlijke levensregels maar eens naast de regels van de evolutie en vergelijk ze.

Nog iets over die moraal, waarom is die zo en zo goed? omdat het in een boekje staat? Per die definitie is het ook goed om joden af te slachten en christenen op te blazen zolang het maar uit een of ander religieus boek geinterpreteerd kan worden.
Het woord idioot schiet te kort voor die redenering.

Wat je ook krijgt door deze onzn over een hogere moraal is bijvoorbeeld het slavendom en de daaraan verwante handel, en dingen zoals rasisme en wederom fascisme en nationalisme. Allemaal directe afstammelingen en gevolgen in het geloof dat jij beter bent dan iemand anders omdat die niet uit hetzelfde stukje fictie leest.
Laten we het ff duidelijkmaken; JE BENT NIET BETER, je bent ANDERS.

Iemand vroeg om uitleg waarom ononderbouwd geloof zo slecht was, ik zeg drie woorden: Adolf Hitler, propaganda.
Zegt genoeg opzich, als je zomaar dingen gaat aanemen maak je jezelf kwetsbaar voor manipulatie, je moet ALTIJD vraagtekens blijven zetten bij alles wat je tegenkomt, is de enige manier om niet in de val van bijvoorbeeld nationalisme, fascisme of andere op ononderbouwd geloof gebaseerde vallen gevangn te worden.

Als laatste in deze post, CVW zegt dat het geruzie over de interpretatie niet van toepassing is op de huidige religieuze beweging; dat is niet waar, pak er maar een krant/een nieuwsuitzending bij, verder zou ik weer zeggen pak er een geschiedenisboekje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij maakt de grootste generalisatie fout die ik vaker voorbij zie komen op dit forum. Gelovigen zijn niet per definitie close-minded. Ze geloven niet om dingen te verklaren die ze niet begrijpen. Ik in ieder geval niet, en ik weet zeker dat hetzelfde geldt voor bijna (zo niet alle) gelovigen hier op dit forum en in Nederland. Geloven doe je omdat je een bepaalde mate van zin wilt toevoegen aan je leven, omdat je wilt leven volgens de normen van een geloof, omdat je je thuis voelt in een geloof. De tijden waarin goden gebruikt werden om niet begrepen fenomenen te verklaren zijn allang weg. Het is een goedkoop tegen-argument dat teveel mensen gebruiken die een volstrekt verkeerd beeld van religies hebben en ook geen moeite doen om dat beeld weer recht te trekken.
Iemand anders hat het dacht ik al uitgelegd maar ff voor de zekerheid, je spreekt jezelf tegen. je zegt eerst dat het geloof niets opvult maar daarna verklaar je dat het geloof zin geeft aan jouw leven, oftewel het vult het gat in je kennis op waar dit de zin van jouw leven betreft.
je weet niet dat het zin heeft, OF het wel zin heeft, je gelooft allen dat het wel zo is zonder daar bewijs voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 17:30 schreef The_Fur het volgende:

[..]

Iemand anders hat het dacht ik al uitgelegd maar ff voor de zekerheid, je spreekt jezelf tegen. je zegt eerst dat het geloof niets opvult maar daarna verklaar je dat het geloof zin geeft aan jouw leven, oftewel het vult het gat in je kennis op waar dit de zin van jouw leven betreft.
je weet niet dat het zin heeft, OF het wel zin heeft, je gelooft allen dat het wel zo is zonder daar bewijs voor te hebben.
herhaalde oproep aan the fur.
Wat geloof jij zelf!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
[quote]
Op maandag 27 mei 2002 17:22 schreef The_Fur het volgende:
Een buddy christ pic zou hier wel inpassen maare back on topic.

Nog steeds de vraag, waarom vertrouw je de bijbel en bijvoorbeeld niet de GVR ofzo? Iemand zei dat er dingen in staan die onmogelijk door mensen bedacht konden worden, lijkt me redelijk onzin. Alles kan door mensen bedacht worden, zodra jij iets bedenkt wat onmogelijk bedacht kan worden... heb je net jezelf in de wielen hebt gereden.
Het enige wat jij hebt is een totaal ongebaseerde aaname dat iets waar omdat jij dat zegt.
Ander iets, de zogenaamde drang naar een hogere moraal, definieer een hogere moraal. Nietzsche rekent in de Antichist al redelijk goed af met deze zogenaamde moraal. Hij noemt het niet voor niets de "religion of pity", de christenlijke moraal maakt zwak, het druist regelrecht in tegen de natuurregels die de mens individueel en als groep sterk maakten.
Zet de christenlijke levensregels maar eens naast de regels van de evolutie en vergelijk ze.
Dus we moeten terug naar survival of the fittest? Met andere woorden; de sterkste moet overleven. Is dat niet onze maatschappij? Het is grotendeels dankzij de christelijke levensregels dat we elkaar niet meer de schedel inslaan. Let wel; in de tijd dat het christendom ontstond was bloedwraak iets heel geaccepteerds. Het christendom maakte daar een einde aan door te stellen dat je geen mensen mag doden. Als jij stelt dat terug moeten naar een dergelijke maatschappij, dan vind ik dat je een erg vreemd idee aanhangt.
Nog iets over die moraal, waarom is die zo en zo goed? omdat het in een boekje staat? Per die definitie is het ook goed om joden af te slachten en christenen op te blazen zolang het maar uit een of ander religieus boek geinterpreteerd kan worden.
Het woord idioot schiet te kort voor die redenering.
Waarom is die moraal goed? Kom nou zeg. Je kunt toch zelf ook wel verzinnen dat het niet doden van anderen een goede moraal is? Het doden van anderen druist in tegen de normen en waarden van bijna alle mensen. Dat een religie dergelijke normen verheft tot een gebod geeft alleen aan dat een religie heel veel waarde aan een dergelijke norm biedt. Wat jij zegt is echter wel waar voor hele extreme groeperingen. Die willen nog wel eens boeken zo interpreteren dat ze daarmee het recht voor zichzelf verwerven om mensen op te blazen (11 september). Extremisten komen overal voor. Kijk maar naar extreem rechts/links - dat zijn idioten die
Wat je ook krijgt door deze onzn over een hogere moraal is bijvoorbeeld het slavendom en de daaraan verwante handel, en dingen zoals rasisme en wederom fascisme en nationalisme. Allemaal directe afstammelingen en gevolgen in het geloof dat jij beter bent dan iemand anders omdat die niet uit hetzelfde stukje fictie leest.
Laten we het ff duidelijkmaken; JE BENT NIET BETER, je bent ANDERS.
Facisme heeft niks met religie te maken - hoogstens dat Hitler er een semi-religie van gemaakt heeft. Het slavendom is een eigenschap van mensen: ze willen onderdrukken. Nationalisme is ook een psychologische eigenschap van de mens. Om dat allemaal op religies af te schuiven vind ik goedkoop en onrealistisch.

Maar goed. Je hebt je mening weer duidelijk als altijd neergezet. Ik zou zeggen, citeer de delen uit de bijbel maar waaruit blijkt dat christenen betere mensen zijn.
Iemand vroeg om uitleg waarom ononderbouwd geloof zo slecht was, ik zeg drie woorden: Adolf Hitler, propaganda.
Zegt genoeg opzich, als je zomaar dingen gaat aanemen maak je jezelf kwetsbaar voor manipulatie, je moet ALTIJD vraagtekens blijven zetten bij alles wat je tegenkomt, is de enige manier om niet in de val van bijvoorbeeld nationalisme, fascisme of andere op ononderbouwd geloof gebaseerde vallen gevangn te worden.
En dat doen gelovigen niet?
Als laatste in deze post, CVW zegt dat het geruzie over de interpretatie niet van toepassing is op de huidige religieuze beweging; dat is niet waar, pak er maar een krant/een nieuwsuitzending bij, verder zou ik weer zeggen pak er een geschiedenisboekje bij.
Kom maar met voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op maandag 27 mei 2002 17:30 schreef The_Fur het volgende:
Maar ik verklaar er niks mee. Het feit dat ik zinnegeving vind in een religie betekent niet dat ik iets probeer te verklaren wat ik niet snap. Ik voeg alleen iets toe wat anders totaal geen verklaring heeft (en kan hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De weerzin van de Fur tegen geloof is bekend en daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar om te voorkomen dat deze topic ten onder gaat op dezelfde manier als de vorige over dit onderwerp, stel ik voor dat we alleen reageren op de the fur, als hij bereid is zijn eigen denkbeelden er tegen over te zetten en zich niet beperkt tot afkraken.

Anders zijn we weer de hele tijd bezig met het ontkennen van eindeloze etiketten die the fur gelovigen opplakt.

Daarom voor de derde keer: Wat geloof jij zelf Fur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 17:18 schreef lasker het volgende:

[..]

De wereld is meer dan de tweestrijd tussen goed en kwaad. maar goed en kwaad en ook leed zijn begrippen die horen bij ons bestaan. Elke cultuur kent ze.
wat ik daarmee bedoelde was het ontzettend beperkte spectrum van zo'n redenatie. iets is niet of goed of kwaad, er zitten zoveel tinten tussen, het maar net hoe je iets bekijkt; wie je bent, hoe je bent opgevoed, etc. wat voor de een het goede is is voor de ander het absolute Kwaad
Wanneer we God ontkennen en de wereld strikt wetenschappelijk gaan benaderen, kunnen we zulle begrippen afschaffen. De krant zou dan kunnen schrijven i.p.v. "het meisje is doodgeschoten", "De atomen van het meisje werden door kinetische energie van de kogel opnieuw gerankschikt".
leg me hier alsjeblieft het verband uit wat god hiermee te maken heeft. iemand die niet in god gelooft ziet de wereld alleen maar uit losse en toevallige atomen?
Maar nog beter zou de krant niets kunnen schrijven, want de plaats van de atomen van het meisje in een heelal dat sowieso uit aselect gerangschikte atomen bestaat is onbelangrijk. Eigenlijk wordt dan alles een beetje onbelangrijk.
ik heb het al eens vaker genoemd, maar ik heb hier wel een hele duidelijk visie over waarbij ik niet over de wereld denk in toevallige combinaties van atomen. Fractals, chaos, zelf-organiserende systemen....dat zijn nieuwe onderzoeksgebieden waar men op hele andere manieren naar de werkelijkheid kijkt. de gedachte dat elk systeem van veel deeltjes zichzelf kan ordenen, patronen kan scheppen. Juist de gedachte dat het geheel meer is dan de som der delen, dat je elk onderdeel van een mens wel kunt onderzoeken maar dat dat niks zegt over het functioneren van die mens als geheel, juist met die gedachte (zonder een god in het verhaal) is het heel logisch om te melden dat er een meisje is doodgeschoten en niet dat haar atomen opnieuw zijn gerangschikt.
Correctie: Jouw bestaan heeft geen doel, het mijne wel. Ik kan er verder niet mee zitten dat jij zo negatief over jezelf denkt.
Waar heb ik precies gemeld dat ik negatief denk over mezelf? En wat is jouw goddelijke doel dan precies? En hebben dieren net zulke doelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Wat me in deze discussies eigenlijk altijd opvalt is dat mensen de veronderstelling hebben dat gelovigen overal het labeltje gods werk op plakken en dan doorlopen onder het mom dat het niet begrepen fenomeen verklaard is. Maar bedenk nu zelf eens of dat nu wel echt zo is. Kijk nu eens niet naar de middeleeuwen daar zitten we niet meer in, en toen waren veel mensen nog wel geneigd zo te denken (en daarvoor ook overigens).

Waarom zou het geloven in een god in de weg staan van de 'waarom?' vraag? Omdat ik zeg dat bijvoorbeeld de mens is geschapen door god, betekent niet automatisch dat ik in zijn geheel niet geinteresseerd ben in *hoe* dat in zijn werk gaat/is gegaan. Als ik niet begrijp hoe het heelal ontstaan is en zeg dat God daar een hand in heeft gehad, betekent dat niet automatisch dat ik niet nieuwsgiering ben naar het *hoe* van het ontstaan. Met andere woorden. Als ik bepaalde fenomenen als werken van God aanmerk dan wil dat niet meteen zeggen dat ik niet geinteresseerd ben in de werking of het ontstaans-proces ervan. Gelovigen plakken geen labels op fenomenen die ze niet begrijpen, ze wijzen de verantwoordelijke voor het betreffende fenomeen aan: God. Niet-gelovigen wijzen geen verantwoordelijke in het bijzonder (of misschien de natuur of toeval) aan. Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 17:40 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

Maar ik verklaar er niks mee. Het feit dat ik zinnegeving vind in een religie betekent niet dat ik iets probeer te verklaren wat ik niet snap.
Ok, dat snap ik....al vind ik nog steeds dat gelovigen te vaak antwoorden met "zo zijn nu eenmaal gods wegen", maar dat terzijde

maar over die zinnegeving, ben wel nieuwsgierig, zou je dat nog steeds doen als je weet dat het niet waar is waar je in gelooft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op maandag 27 mei 2002 18:19 schreef MrShaggy het volgende:
maar over die zinnegeving, ben wel nieuwsgierig, zou je dat nog steeds doen als je weet dat het niet waar is waar je in gelooft?
Nee, want daarom geloof ik. Althans, ik zou op een ander manier zin aan mijn leven geven. Op dit moment (en dat blijft ook wel zo) geloof ik gewoon dat mijn leven een concreet doel heeft - dat ik ergens op voorbereid word. Het kan iets heel kleins zijn, zoals het houden van het meisje dat je pad kruist (het doel is dan dat meisje). Maar het kan ook groter zijn, zoals het uitvinden van iets (wat in mijn geval minder van toepassing zou zijn btw). Ik kan zoiets niet geloven als God niet bestaat - dan vind ik wel iets anders. Toch heb ik niet echt het gevoel dat ik perse een zin moet hebben. Gewoon leven is ook fijn - maar het idee dat je leven een doel heeft is op momenten zeker een fijne gedachte. Deze gedachte komt niet zomaar. Want zelf heb ik veel dingen meegemaakt waarbij ik dacht 'wat ben ik blij dat ik [voorgaande gebeurtenis] heb meegemaakt, anders had ik dit nooit gedaan'. Dat zijn voor mij voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 18:01 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

wat ik daarmee bedoelde was het ontzettend beperkte spectrum van zo'n redenatie. iets is niet of goed of kwaad, er zitten zoveel tinten tussen, het maar net hoe je iets bekijkt; wie je bent, hoe je bent opgevoed, etc. wat voor de een het goede is is voor de ander het absolute Kwaad
[..]

leg me hier alsjeblieft het verband uit wat god hiermee te maken heeft. iemand die niet in god gelooft ziet de wereld alleen maar uit losse en toevallige atomen?
[..]

ik heb het al eens vaker genoemd, maar ik heb hier wel een hele duidelijk visie over waarbij ik niet over de wereld denk in toevallige combinaties van atomen. Fractals, chaos, zelf-organiserende systemen....dat zijn nieuwe onderzoeksgebieden waar men op hele andere manieren naar de werkelijkheid kijkt. de gedachte dat elk systeem van veel deeltjes zichzelf kan ordenen, patronen kan scheppen. Juist de gedachte dat het geheel meer is dan de som der delen, dat je elk onderdeel van een mens wel kunt onderzoeken maar dat dat niks zegt over het functioneren van die mens als geheel, juist met die gedachte (zonder een god in het verhaal) is het heel logisch om te melden dat er een meisje is doodgeschoten en niet dat haar atomen opnieuw zijn gerangschikt.
[..]
Door de aanname van een God is het mogelijk zin te geven aan de schepping of het universum. God heeft de wereld geschapen met een doel en daardoor krijgen de begrippen goed en slecht inhoud. Dit doel is universeel en niet afhankelijk van jouw bestaan of het bestaan van de mensheid. Ook andere menselijke waarden krijgen daardoor inhoud.

Accepteer je dit niet, dan zul je een ander hoger doel moeten formuleren om je handelen richting en zin te geven. Zoals ik al eerder heb gesteld, bedenk daarbij dat de mensheid heel goed elk moment kan worden uitgeroeid. Geef jij mij aan welk hoger doel jij ziet, dat jouw aanwezigheid of handelen toch zinvol maakt.

Veel mensen wijzen God af, maar niet de morele gevolgtrekkingen die daar uit voortkomen. Ze zeggen: ik heb geen god nodig om goed te leven. Dat wordt dan op den duur toch een wankel bestaan, want je kunt het fundament niet zomaar onder een huis slopen zonder het te vervangen door iets anders. In feite leef je dan op de automatische piloot. Het feit dat je er niet dieper over nadenkt is je redding. Toch zie je in de maatschappij dat een heleboel morele waarden langzaam maar zeker in verval raken doordat ze geen echt fundament meer hebben. Mensen vervallen dan steeds meer tot zelfzucht.
Waar heb ik precies gemeld dat ik negatief denk over mezelf? En wat is jouw goddelijke doel dan precies? En hebben dieren net zulke doelen?
Ik overdrijf natuurlijk, maar aLs je accepteert dat je leven geen zin heeft, vind ik dat een negatieve denkwijze.

Het goddelijke doel is het nastreven van orde en harmonie met als doel het in stand houden van God's schepping. Wat God terugvraagt is verder dankbaarheid.

God heeft ons en onze wereld niet geschapen zodat wij deze kunnen vernietigen. Die verantwoordelijkheid strekt zich uit naar onszelf, onze medemens, dieren, planten en de wereld in zijn algemeenheid. Daarmee stellen wij ook ons voortbestaan veilig.

Waarom zou God geinteresseerd zijn in onze dankbaarheid? De dingen waarin wij als mens afwijken van onze omgeving zijn de typisch menselijke begrippen als goed, kwaad, liefde, leed, hoop etc. Deze dingen zijn niet te verklaren uit de dode natuur. Als wij een maker hebben dan zullen zijn scheppingen karakterstieken van hem hebben. Daarom is het logisch om te veronderstellen dat deze begrippen ook voor God betekenis hebben.

Het is niet uitgesloten dat er meer denkende wezens zijn dan mensen alleen. Hoewel je dieren mag doden voor je voedselbehoefte moet dit wel met respect gebeuren. En dolfijnen vind ik, zouden geheel niet gedood mogen worden.

Goed vertel jij nou eens waar jij je handelen op baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus we moeten terug naar survival of the fittest? Met andere woorden; de sterkste moet overleven. Is dat niet onze maatschappij? Het is grotendeels dankzij de christelijke levensregels dat we elkaar niet meer de schedel inslaan. Let wel; in de tijd dat het christendom ontstond was bloedwraak iets heel geaccepteerds. Het christendom maakte daar een einde aan door te stellen dat je geen mensen mag doden. Als jij stelt dat terug moeten naar een dergelijke maatschappij, dan vind ik dat je een erg vreemd idee aanhangt.
Je begrijpt het dus niet helemaal, inderdaad survival of the fittest maar op een aangepaste wijze, elkaar de hersens in slaan is nergens voor nodig, het instand houden van geestelijk zieken en mensen met erfelijke afwijkingen instand houden is OOK nergens voor nodig, maar dat doen we door de christelijke moraal dus wel, met als gevolg dat de hele mensheid erop achteruit gaat.
De mens wordt hierdoor niet alleen zwakker maar neemt ook de proporties van een plaag aan (zoek de definitie van plaag maar eens op en houd daar de huidige samenleving eens naast).
Waarom is die moraal goed? Kom nou zeg. Je kunt toch zelf ook wel verzinnen dat het niet doden van anderen een goede moraal is?
Fout, in bepaalde gevallen is dat zo maar niet altijd.
Het doden van anderen druist in tegen de normen en waarden van bijna alle mensen. Dat een religie dergelijke normen verheft tot een gebod geeft alleen aan dat een religie heel veel waarde aan een dergelijke norm biedt.
Ik weet niet waar jij bent geweest tijdens jje geschiedenis lessen maar het was in elk geval niet in je klas. Ik noem ff een groep, de Mongolen veroverden zoongeveer heel azie en rusland, deze mensen stonden echt niet huiverig tegenover doden hoor. De incas heersden over het grootste deel van zuid amerika, laten we eens ff kijken wat die in hun vrije tijd speelden, voetbal... maar dan met wapens.
Kijk ff naar de huidige geschiedenis, de VS sloopt overal mensen voor geld, maar ja dan heet het öorlog op terrorisme" ofzoeits onzinnigs.
Het niet doden van mensen is helemaal geen norm of waarde, het is waarschijnlijk de meest hypocriete vorm van selectieve hersenspoeling die ik ben tegegekomen.
Wat jij zegt is echter wel waar voor hele extreme groeperingen. Die willen nog wel eens boeken zo interpreteren dat ze daarmee het recht voor zichzelf verwerven om mensen op te blazen (11 september). Extremisten komen overal voor. Kijk maar naar extreem rechts/links - dat zijn idioten
Extremisten of niet, geen godsdienst geen religieuze extremisten, makkelijk zat.
Geen godsdienst, geen geruzie over wiens sinterklaas figuur beter is.
Geen godsdienst geen rare tegenwerpingen aan de wetenschap.
Geen godsdienst geen voorbereiding op fascisme en nationalisme.
Facisme heeft niks met religie te maken - hoogstens dat Hitler er een semi-religie van gemaakt heeft. Het slavendom is een eigenschap van mensen: ze willen onderdrukken. Nationalisme is ook een psychologische eigenschap van de mens. Om dat allemaal op religies af te schuiven vind ik goedkoop en onrealistisch.
Maar goed. Je hebt je mening weer duidelijk als altijd neergezet. Ik zou zeggen, citeer de delen uit de bijbel maar waaruit blijkt dat christenen betere mensen zijn.
Lees Mussolinis boek over Fascisme maar eens, Fascisme is de godsdienst van de staat, de staat is god.
Net als bij de doorsnee godsdienst wordt je geacht te doen wat deze zegt zonder tegenstribbeling en te geloven in de staat zonder na te denken.
Godsdienst geeft gewoon het slechte voorvbeeld d.m.v. geloof, IE geloven in iets waar geen logische reden of ook maar enig tastbaar bewijs voor is.
En dat doen gelovigen niet?
Zie boven, geloof per definitie is vertrouwen hebben in iets wat niet bewezen of zelfs ook maar ondersteund is. Als je niet gelovig bent val je dus al een stuk minder snel dan iemand die al geconditioneerd is om zomaar dingen aan te nemen.
Kom maar met voorbeelden.
Ik zou zeggen kijk naar Ierland, kijk naar de VS, kijk naar het middenoosten, etc etc etc.
"Voor ieder probleem bestaat een oplossing die eenvoudig, helder en onjuist is" // "Men mag de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid" // "No paranormal event will occur in any location that contains a sceptic"
Tuurlijk niet omdat paranormale gebeurtenissen niet bestaan. Het is alleen paranormaal zolang je er geen verklaring voor hebt, zodra het systeem/de toedracht erachter ontdekt is is het normaal.

Het dikgedrukte gedeelte maakte jij je hierboven aan schuldig: "Het doden van anderen druist in tegen de normen en waarden van bijna alle mensen."
Maar ik verklaar er niks mee. Het feit dat ik zinnegeving vind in een religie betekent niet dat ik iets probeer te verklaren wat ik niet snap. Ik voeg alleen iets toe wat anders totaal geen verklaring heeft (en kan hebben).
Uhm... juisst ja, je "verklaart"het dus wel, omdat je het niet weet neem je dus maar voor waar aan dat er een of ander hoger iets is ondanks het feit dat je dat zelf niet kan bewijzen of logisch beredeneren.
Lijkt me toch echt het opvullen van een gat in je kennis dmv een aaname.

Oh en nog een vraag, iemand had het over het bidden voor het voedsel dat hij zelf had verbouwd/bereid, sorry hoor maar waar bid je in rozeolifantsnaam dan voor? JE HEBT HET ZELF GEDAAN. Het bidden voor voedsel is zo'n typisch overblijfsel ut de tijd dat men nog dacht dat er een of andere mafketel met een opgevoerde koets rondracde om regen en bliksem te laten neerkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Veel mensen wijzen God af, maar niet de morele gevolgtrekkingen die daar uit voortkomen. Ze zeggen: ik heb geen god nodig om goed te leven. Dat wordt dan op den duur toch een wankel bestaan, want je kunt het fundament niet zomaar onder een huis slopen zonder het te vervangen door iets anders.
ik vraag me af waar 't idee dat atheisten mensen zonder moraal zijn vanaf komt.

ik heb een kleine doelstelling gemaakt. de wereld een beetje beter achterlaten dan toen ik er op kwam. ik weet niet of 't me gaat lukken, maar ik heb inderdaad geen god nodig om dat te bereiken. ik zeg niet dat 't wel een god er voor nodig hebben een zwakheid is; en als je daardoor goed doet - more power to you. wat ik wel weet is dit:

(Steven Weinberg)

Good people will do good things. Evil people will do evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

natuurlijk is het niet mijn intentie zwiepend te generalizeren. (mwoah, mijn nengel-lands wordt met de dag beter :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Deze discussie gaat weer de verkeerd kant op. The_Fur; beantwoordt de vraag van Lasker en we gaan dan pas verder. Lees bovendien mijn posts eens goed voordat je reageert. En misschien ook wat andere threads die ik hier al gestart heb. Durf dan nog eens te zeggen dat ik dingen probeer te verklaren door er een Godheid bij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 23:01 schreef Yoozer het volgende:

[..]

ik vraag me af waar 't idee dat atheisten mensen zonder moraal zijn vanaf komt.

ik heb een kleine doelstelling gemaakt. de wereld een beetje beter achterlaten dan toen ik er op kwam. ik weet niet of 't me gaat lukken, maar ik heb inderdaad geen god nodig om dat te bereiken. ik zeg niet dat 't wel een god er voor nodig hebben een zwakheid is; en als je daardoor goed doet - more power to you. wat ik wel weet is dit:

(Steven Weinberg)

Good people will do good things. Evil people will do evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

natuurlijk is het niet mijn intentie zwiepend te generalizeren. (mwoah, mijn nengel-lands wordt met de dag beter :P).
Twee vragen:
Hoe definieer jij goede en slechte mensen, bij afwezigheid van een hoger kader om aan te toetsen. Vindt jij ieder zijn eigen doelen moet stellen en wat vind je van jou buurman die daarbij geen rekening met anderen wenst te houden omdat hij daarvoor geen rationele reden kan ontdekken.

Feitelijk verschilt jouw intententie niet zoveel met die van mij, maar wat is de zin van het feit dat jij de wereld beter achterlaat, gegeven het feit dat er morgen een astroide alle mensen kan uitroeien, de aarde sowieso over 4 miljard jaar wordt verbrandt en de mensheid het volgende milenium misschien niet haalt. Ofwel welke waarden zijn blijvend ook nadat jij en de mensheid ophouden te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Op maandag 27 mei 2002 23:23 schreef lasker het volgende:

[..]

Twee vragen:
Hoe definieer jij goede en slechte mensen, bij afwezigheid van een hoger kader om aan te toetsen. Vindt jij ieder zijn eigen doelen moet stellen en wat vind je van jou buurman die daarbij geen rekening met anderen wenst te houden omdat hij daarvoor geen rationele reden kan ontdekken.

Feitelijk verschilt jouw intententie niet zoveel met die van mij, maar wat is de zin van het feit dat jij de wereld beter achterlaat, gegeven het feit dat er morgen een astroide alle mensen kan uitroeien, de aarde sowieso over 4 miljard jaar wordt verbrandt en de mensheid het volgende milenium misschien niet haalt. Ofwel welke waarden zijn blijvend ook nadat jij en de mensheid ophouden te bestaan.
Een definitie is zo waar als dat hij in de ogen van een anders mens is, mensen die van nature slecht zijn worden door hun "soortgenoten" als een goed persoon gezien en vice versa. Dit kan vanuit een ander standpunt gezien precies het omgekeerde betekenen, mensen die "goed" zijn en hun steentje bijdragen aan de samenleving kunnen wel net zo slecht zijn als dat zij denken dat andere mensen zijn. Voorbeeld, is een persoon die miljoenen heeft verdiend door genadeloos te zijn in zijn vak ( mensen ontslaan, oneerlijke concurrentie, mishandeling van personeel ) goed? En dat alleen omdat hij dan een school laat bouwen voor achtergestelde kindertjes van dezelfde mensen wiens leven hij geruineerd heeft door genadeloos te zijn.

Goed en slecht is alleen maar een manier om de grens aan te geven tussen normen en waarden die belangrijk zijn voor de mensen die deze labels gebruiken. Wat het geloof je brengt is tegenwoordig misschien niet meer een verklaring van vreemde gebeurtenissen maar inderdaad eens stevig fundament van normen en waarden.

Het nadeel hieraan zie je wanneer mensen gaan denken dat de normen en waarden die zij kennen de enige juiste zijn. Ieder mens is geschapen naar Zijn evenbeeld toch? Waarom is dan zoveel haat tussen palestijnen en israeliers? Omdat ze slecht zijn? Ze zijn slecht omdat hun normen en waarden verschillen, althans in hun eigen belevenswereld. Wanneer de gedachte gaat overnemen dat een persoon slechter is dan de ander dan ben je de normen en waarden volgens het geloof in mijn ogen niet waard.

Uit mijn eigen ervaring heb ik meegemaakt dat een hartsvriendschap werd beeindig omdat een van de personen (mijn vriendin) in de ogen van de ander niet het juiste geloof had en daarom een slecht mens was.. Dit is ook niet slecht te noemen, diegene die mijn vriendin niet goed genoeg vond leeft ook naar haar eigen normen en waarden, maar om het geloof te gebruiken als argument om kwaad te doen gaat te ver. Iets dat zo'n potentie heeft om iemands leven te ordenen en hun eigen standpunt en persoon duidelijk te maken door toepassing van menslievende en sociale normen en waarden, mag nooit gebruikt worden om zijn eigen doel kwaad te doen.

Ik ben zelf atheist maar mijn mening is dat het geloof van tegenwoordig zich niet aan de mens aanpast maar de mens wel aan haar. Wanneer moderne opvattingen als individualiteit en assertiviteit gecombineerd worden met normen volgens het geloof dan is er nogal wat ruimte waar het mis kan gaan.

Ik heb zelf veel respect voor mensen die geloven, ze wijden hun hele denkwijze en manier van leven aan iets wat in mijn ogen niet te begrijpen is. Maar toch geloven ze er heilig in en geven liefde en waardering aan iets dat nooit in een enkele gedachte of woord te vangen is. Soms mis ik dat, het gevoel dat ik behoed word en dat er over me gewaakt word, maar goed je kan een mens niet veranderen (niet dat dat hoeft).

Het enige wat je kan doen is tolerant zijn en mensen proberen te begrijpen, hoe anders ze ook mogen zijn en dat accepteren, dat is wat er nog aan scheelt in mijn ogen, gebrek aan acceptatie.

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze discussie gaat weer de verkeerd kant op. The_Fur; beantwoordt de vraag van Lasker en we gaan dan pas verder. Lees bovendien mijn posts eens goed voordat je reageert. En misschien ook wat andere threads die ik hier al gestart heb. Durf dan nog eens te zeggen dat ik dingen probeer te verklaren door er een Godheid bij te halen.
Ten eerste, welke vraag?
Ten tweede, ik heb je eigen woorden gebruikt om te bewijzen dat je dingen verklaart door god erbij te halen, moet je mij niet aankijken als je het zelf zegt.

Toch wel grappig dat die gelovigen altijd weer wegrennen wanneer ze met hun eigen ... hoe moet ik het zeggen hypocrisie worden geconfronteerd.
De basis van het geloof is wegrennen van de realiteit, het ontkennen van de realiteit nu voor een beloning later. Iemand trok eens de vergelijking":
"Je auto nu voor F50000.- als je dood bent" wie zou bij zijn volle verstand die deal aangaan? Zeker als de persoon die de deal aanbied dit zonder contact doet en alleen een postbus als communicatiemiddel heeft.

Over respect voor gelovigen, sorry hoor maar ik respecteer 30 jarigen die in sinterklaas geloven toch ook niet?Waarom zou ik andere goedgelovigen dan wel moeten respecteren?

BTW je kan wel weer gaan lopen huilen van "dat het weer "deze" kant op gaat"en dat ik je niet ïn je waarde laat" maar kom dan eens met iets substantieels. Wat jij doet staat gelijk aan het zeuren om de baskets bij basketbal te verlagen omdat anders het dunken zo moeilijk is.
De regels van argumenteren staan er, kom met bewijs of argumenten, niet met gezeur, als je neit eens bent met een getrokken vergelijking of stelling kom dan met argumenten waarom deze niet opgaat.

Voorbeeld, wanneer ik de vergelijking Fascisme Godsdienst trek zeg jij "dat is niet leuk" is jammer maar het is gewoon zo, Fascisme is de godsdienst van de staat, de staat is god. Dat is de definitie die musolini er zelf aan geeft, dat is ook wat het was in de praktijk. Godsdienst werkt op dezelfde manier, de grondregels liggen er en hier wordt niet aan getornd, het is waar/juist omdat het in het boek staat; het is waar/juist omdat de staat het zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tot mijn 15e ben ik naar de kerk gegaan, moest...ouders waren christelijk dus ik ook:S, toen ik 15 was mocht ik zelf kiezen, ik ging dus meteen weg (tja als puber ben je overal tegen:P)

maar naar mijn idee was de kerk te gericht op goed en kwaad, (en het eind der tijden), dit zal best verschillen per kerk en geloofsrichting. maar ik vind dat het goed en kwaad zoals het vaak in christelijke geloven voor komt nogal...vaag. acties van mensen kan je naar mijn idee niet indelen in goed en kwaad. een actie van een mens kan naar zijn eigen idee goed zijn terwijl het voor zijn medemens kwaad is. de uitleg van rawpeanut (wasdat voor naam:S) is een goede. In de kerk werd er teveel opgelegd wat ik nog wel kon doen en wat niet. in de jaren datik in de kerk zat hebk iig een goede christelijke inzicht gekregen :) altijd handig:)

ik zie dat sommige mensen in de topic geloven omdat ze voelen dat het zo is, en je praat met god, dat voel je. het is heel lastig om daarmee goed te kunnen discussieren, want ik kan natuurlijk niet voelen wat jullie voelen. maar in de kerk was er ook zo een periode, dat je in contact stond met god. dan voelde je een stem in je iets zeggen... ik vond dit maar onzin enzo, de 'stem' die mij vertelde wat ik moest doen was ik gewoon zelf... naar mijn idee, datie wat anders wou dan ik was gewoon een conflict met mezelf:P maar iemand die gewoon geloof dat er een god is kan een atheist daar nooit van overtuigen omdat je niet hezelfde kan voelen, andersom werkt het ook zo. ikzelf pak het liever wetenschappelijk aan, aan gevoel heb ik niet genoeg... (vraag me af of gevoel het goede woord ervoor is...)

Discussieren met gelovigen is bijna net zoals discussieren met pim fortuyn voordat zijn boek uitkwam dus:)

maar er is wel een boek, de bijbel. maar dan kom je bij het volgende probleem hoe moet je het lezen.
de ene vind dat het gewoon letterlijk is, de volgende vind dat het figuurlijk moet worden opgevat en de andere zegt dat je het moet interpeteren in de tijd waarin we leven, en de laatste vind de bijbel niet eens goed

een beetje duidelijkheid is wel makkelijk:)

naar mijn idee draait het in de wereld nog steeds om 'survival of the fittest'. het gaat hier niet alleen om physice strength, maar om veel meer. want veel vrienden is natuurlijk beter voor jezelf dan weinig vrienden, survival of the fittest betekent niet dat we elkaar wegslaan en alles alleen doen, samen gaat het beter toch? maar het draait nog steeds om jezelf.

ik heb toch nog wel een beetje gevoel over om nog in een hoger beeing the geloven, maar dan niet de christelijke god. dat is een volwassen sinterklaas naar mijn idee. het is meer dat ik geloof in een hoger beeing aan gebrek aan beter geloof, de evolutie theorie heeft veeeeeels te veel gaten naar mijn idee, en de big bang is ongeloofwaardig. hoe het nu precies zal zitten, hoe het komt dat ik een bewustzijn heb, wtf we hier doen, en wat de zin van het leven is, dat is voor mij nog erg onbekend, maar iig niet zoals het tegenwoordig verteld wordt door christenen, wat ook nog te onduidelijk is naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar mijn idee draait het in de wereld nog steeds om 'survival of the fittest'. het gaat hier niet alleen om physice strength, maar om veel meer.
Tegewoordig is de wie de "Fittest"is nagenoeg volledig bepaald door irrelevante factoren (IE, geld, milieu en kennissenkring). Daar ligt het probleem dus, een verschuiving van wat wel van belang is (fysieke gezondheid en mentale capaciteit) naar wat niet van belang is (geld bestaat niet in de evolutie).
het gaat hier niet alleen om physice strength, maar om veel meer. want veel vrienden is natuurlijk beter voor jezelf dan weinig vrienden, survival of the fittest betekent niet dat we elkaar wegslaan en alles alleen doen, samen gaat het beter toch? maar het draait nog steeds om jezelf.
Ben ik het roerend mee eens, de groep is belangrijk maar het individu moet niet verwaarloosd worden.
ik heb toch nog wel een beetje gevoel over om nog in een hoger beeing the geloven, maar dan niet de christelijke god. dat is een volwassen sinterklaas naar mijn idee. het is meer dat ik geloof in een hoger beeing aan gebrek aan beter geloof, de evolutie theorie heeft veeeeeels te veel gaten naar mijn idee,
Evolutie is niets anders dan aanpassing, er zitten geen gaten in, pik iets uit en kijk ernaar, bijna alles evolueert wel. Auto modellen bijvoorbeeld ëvolueren", ze passen zicch aan aan de sterkte van de economie (meer geld=duurdere grotere autos) de prijs van brandstof (duurdere benzine=meer vraag naar zuinigere autos=zuinigere autos) etc. Als je ooit economie hebt gehad heb je al de evolutieleer gekregen, het is de wet van vraag en aanbod vertaald naar de natuur.
en de big bang is ongeloofwaardig. Hoe het nu precies zal zitten, hoe het komt dat ik een bewustzijn heb, wtf we hier doen, en wat de zin van het leven is, dat is voor mij nog erg onbekend, maar iig niet zoals het tegenwoordig verteld wordt door christenen, wat ook nog te onduidelijk is naar mijn idee.
Helemaal mee eens, big bang is net zo raar als de scheppings theorie IMO, beide beginnen met iets maken uit niets en zijn dus beide even (on)geloofwaardig.Het beste is gewoon maar te accepteren dat we het nog niet weten of als het je echt iets kan schelen er onderzoek naar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 00:48 schreef RawPeanut het volgende:

[..]

Een definitie is zo waar als dat hij in de ogen van een anders mens is, mensen die van nature slecht zijn worden door hun "soortgenoten" als een goed persoon gezien en vice versa. Dit kan vanuit een ander standpunt gezien precies het omgekeerde betekenen, mensen die "goed" zijn en hun steentje bijdragen aan de samenleving kunnen wel net zo slecht zijn als dat zij denken dat andere mensen zijn. Voorbeeld, is een persoon die miljoenen heeft verdiend door genadeloos te zijn in zijn vak ( mensen ontslaan, oneerlijke concurrentie, mishandeling van personeel ) goed? En dat alleen omdat hij dan een school laat bouwen voor achtergestelde kindertjes van dezelfde mensen wiens leven hij geruineerd heeft door genadeloos te zijn.

Goed en slecht is alleen maar een manier om de grens aan te geven tussen normen en waarden die belangrijk zijn voor de mensen die deze labels gebruiken. Wat het geloof je brengt is tegenwoordig misschien niet meer een verklaring van vreemde gebeurtenissen maar inderdaad eens stevig fundament van normen en waarden.

Het nadeel hieraan zie je wanneer mensen gaan denken dat de normen en waarden die zij kennen de enige juiste zijn. Ieder mens is geschapen naar Zijn evenbeeld toch? Waarom is dan zoveel haat tussen palestijnen en israeliers? Omdat ze slecht zijn? Ze zijn slecht omdat hun normen en waarden verschillen, althans in hun eigen belevenswereld. Wanneer de gedachte gaat overnemen dat een persoon slechter is dan de ander dan ben je de normen en waarden volgens het geloof in mijn ogen niet waard.

Uit mijn eigen ervaring heb ik meegemaakt dat een hartsvriendschap werd beeindig omdat een van de personen (mijn vriendin) in de ogen van de ander niet het juiste geloof had en daarom een slecht mens was.. Dit is ook niet slecht te noemen, diegene die mijn vriendin niet goed genoeg vond leeft ook naar haar eigen normen en waarden, maar om het geloof te gebruiken als argument om kwaad te doen gaat te ver. Iets dat zo'n potentie heeft om iemands leven te ordenen en hun eigen standpunt en persoon duidelijk te maken door toepassing van menslievende en sociale normen en waarden, mag nooit gebruikt worden om zijn eigen doel kwaad te doen.
Om een geloof te beoordelen zul je zelf naar de bron moeten gaan, want het wemelt van de mensen die geen reclame zijn voor het geloof.

Moet het geloof zulke mensen uitsluiten. Nee, want zij zijn juist degenen die het geloof het hardst nodig hebben. Heiligen hebben geen geloof nodig.

Lees zelf de woorden van Jezus en oordeel dan zelf of het gedrag dat je ziet een gevolg daarvan is of dat het eerder ondanks is.

Verder is het wijdverbreide misvatting dat het geloof de mensen verdeeld in goed en slecht. De strijd tussen goed en kwaad vindt plaats binnen elke mens. Dat is juist een hoeksteen van het Christelijke geloof, het goede en het slechte zijn in elk mens aanwezig. Of het goede of het slechte het in jou wint, bepaal jij zelf, want jij hebt een vrije wil. Daarom ben je ook verantwoordelijk voor je daden

Als jij jouw nobele ideen op papier zet en je krijgt veel navolgers, dan zullen ze over een paar honderd jaar mensen in jouw naam de kop in worden geslagen. Dat doet echter niets af aan de waarde van jouw ideen. Alles kun je nu eenmaal gebruiken en misbruiken. Wat die vriendin deed kan best heel onchristelijk geweest zijn.

Een mooi wijsheid vind ik: Ook als de priester God om hulp aanroept, het antwoord geeft hij zelf.

Het geloof leidt erg onder een negatief image dat voorkomt uit misbruik van het geloof door kerkelijke en wereldlijke machthebbers. Lees de woorden van Christus zelf en je zult snel merken dat ze zijn woorden soms tot het tegendeel hebben verdraaid en verkracht om hun eigen doelen te dienen.

De vorige eeuw heeft ons geleerd wat het resultaat is als machthebbers hun eigen ideologien gebruiken, die niet de heiligheid van het leven prediken. Dan zijn de remmen pas echt los. Hitler 30.000.000 doden, Stalin 40.000.000, Mao 15.000.000, Pol Pot 4.000.0000 enz.

Geloof is niet de oorzaak van slechtheid en evenmin kan zij onze slechtheid uitbannen. Die zakenman zou zonder geloof even genadeloos zijn, alleen bouwt ie dat schooltje ook niet meer. Laat hij dat nou liever wel doen, want al het goede, hoe weinig ook en al of niet gemeend is welkom.
Ik ben zelf atheist maar mijn mening is dat het geloof van tegenwoordig zich niet aan de mens aanpast maar de mens wel aan haar. Wanneer moderne opvattingen als individualiteit en assertiviteit gecombineerd worden met normen volgens het geloof dan is er nogal wat ruimte waar het mis kan gaan.
Dat ben ik niet met je eens. De kerken zijn leeggelopen en de mensen die nu nog geloven, nemen de moeite om zich zelf in het geloof te verdiepen en weten beter dan ooit waar zij voor staan.

Het geloof biedt juist een tegenwicht voor de ongebreidelde individualiteit die onze samenleving teistert. De leer van Christus laat zich in een zin samenvatten. Eer God boven alles en uw naaste als uzelf. Juist dat respect voor de naaste is wat wij nu dreigen te verliezen met het loslaten van het geloof. De individualistische mens weigert zich in toenemende mate te onderwerpen aan hoger gezag en heeft weinig op met zijn naaste.
Ik heb zelf veel respect voor mensen die geloven, ze wijden hun hele denkwijze en manier van leven aan iets wat in mijn ogen niet te begrijpen is. Maar toch geloven ze er heilig in en geven liefde en waardering aan iets dat nooit in een enkele gedachte of woord te vangen is. Soms mis ik dat, het gevoel dat ik behoed word en dat er over me gewaakt word, maar goed je kan een mens niet veranderen (niet dat dat hoeft).

Het enige wat je kan doen is tolerant zijn en mensen proberen te begrijpen, hoe anders ze ook mogen zijn en dat accepteren, dat is wat er nog aan scheelt in mijn ogen, gebrek aan acceptatie.
Je hoeft niet te geloven om een goed mens te zijn. En het is juist heel goed om zelf waarden proberen te formuleren, heb ik ook altijd gedaan. Pas dan kun je de diepgang begrijpen van de grote denkers. Het Boedisme is van een wiskundige schoonheid. Nietzsche is uitdagend en vol passie. Maar het lezen Christus was voor mij een openbaring, als het luisteren naar muziekstuk waarvan elke noot klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog ff voor ik ga slapen, goed en slecht:

Wat hebben alle mensen gemeen? Juist ja, ze zijn mensen, waarvanuit kan je dus als mens als enigste objectief goed en slecht beoordelen? Juits ja, de mensheid.

Wat goed is voor de mensheid is goed, wat slecht is voor de mensheid is slecht. Dit is een redelijk globaal concept maar omvat uiteindelijk alles wat van belang is. Dingen zoals etiquette etc zijn uiteindelijk niet relevant genoeg om je zorgen over te maken. Het is niets meer dan moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Het enige wat je ALTIJD in je achterhood moet houden is dat alle mensen mensen zijn, omdat iemand anders niet dezelfde taal spreekt of dezelfde kleren draagt is hij niet minder mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 01:53 schreef The_Fur het volgende:
[..]
Ten eerste, welke vraag?
Fur is een beetje dom zou Maxima zeggen.
Geen nood ik kom je te hulp.

Je bent een beetje bang om voor je ideeen uit te komen? Laat ik weergeven wat ik totzoverre uit jouw reacties heb gedistilleerd. Dan kun je daar op reageren.

- The Fur is een rabiate geloofshater
- The Fur heeft geen respect voor anders denkenden
- The Fur ziet wetenschap als zijn geloof
- The Fur ziet godsdienst als de vijand van de wetenschap
- The Fur vindt het leuk om anderen te beledigen
- The Fur ziet andersdenkenden als idioten
- The Fur is voor eugenetica
- The Fur neemt het het geloof kwalijk dat zij voor zwakkeren opkomt
- The Fur neemt het het geloof kwalijk dat zij tegen het doden van mensen is.
- Het niet doden van mensen is volgens hem een hersenspoeling
- The Fur tooit zich met een soldaat uit de 1e wereldoorlog
- The Fur is een aanhanger van Nietzsche

Ik weet dat jij een afkeer hebt van het nazisme, Daarom wil je waarschuwen voor het gevaar van ongenuanceerde uitspraken

- der Fuhrer was een soldaat in de 1e wereldoorlog
- der Fuhrer was voor eugenetica
- der Fuhrer had een hardgrondige hekel aan geloof
- der Fuhrer had geen respect voor andersdenkenden
- der Fuhrer vond het leuk anderen te beledigen
- der Fuhrer zag andersdenken als "idioten"
- der Fuhrer was voor eugenetica
- der Fuhrer zag het niet doden van anderen als zwakte
- der Fuhrer adoreerde wetenschap
- der Furher adoreerde Nietzsche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op dinsdag 28 mei 2002 01:53 schreef The_Fur het volgende:
Ten eerste, welke vraag?
Ten tweede, ik heb je eigen woorden gebruikt om te bewijzen dat je dingen verklaart door god erbij te halen, moet je mij niet aankijken als je het zelf zegt.
Als dat je dag beter maakt; graag. Maar wat ik bijzonder 'grappig' vind is dat je weer precies dezelfde stijl van discussieren hanteert die we ook tegenkwamen in een eerdere thread. Jammer, want ik had gehoopt dat je intussen wel iets meer geleerd had over hoe discussieren op W&L werkt. We luisteren hier namelijk naar mekaar.

In een eerdere post (die je duidelijk niet gelezen hebt) zei ik dit over gelovigen die God erbij halen om fenomenen die ze niet begrijpen te verklaren:
Gelovigen plakken geen labels op fenomenen die ze niet begrijpen, ze wijzen de verantwoordelijke voor het betreffende fenomeen aan: God. Niet-gelovigen wijzen geen verantwoordelijke in het bijzonder (of misschien de natuur of toeval) aan. Dat is het verschil.
Doe ik dit? Ja. Het heelal is door God geschapen. Hoe? Zoals de wetenschap dat aan het ontdekken is. Is de mens door God geschapen? Ja. Maar wel op de manier zoals de wetenschap aan het ontdekken is. Je bent nog steeds in de veronderstelling dat gelovigen wetenschap-vrezende of zelfs - verafschuwende wezentjes zijn die blij zijn dat ze overal hun God bij kunnen betrekken. Dat is niet zo. Maar ik denk dat ik het je 100 keer kan zeggen, en dat je dat dan nog steeds niet snapt.....dus laat ik het maar zo in de hoop dat andere posters (die dat al gedemonstreerd hebben) wel snappen wat ik bedoel en niet zo vast zitten in hun wereldvisie als jij zelf zit.
Toch wel grappig dat die gelovigen altijd weer wegrennen wanneer ze met hun eigen ... hoe moet ik het zeggen hypocrisie worden geconfronteerd.
De basis van het geloof is wegrennen van de realiteit, het ontkennen van de realiteit nu voor een beloning later. Iemand trok eens de vergelijking":
"Je auto nu voor F50000.- als je dood bent" wie zou bij zijn volle verstand die deal aangaan? Zeker als de persoon die de deal aanbied dit zonder contact doet en alleen een postbus als communicatiemiddel heeft.
Het is jammer dat je doet waar Absolyte bang voor was. Er wordt weer ge semi-flamed. Jammer, want de discussie was erg goed. Als je je beter voelt door het denkbeeld dat gelovigen hypocriet zijn, dan moet je dat maar denken. Ik zal niet in de weg staan van een vrolijke dag waarin je door de weide huppelt in de veronderstelling dat je deze fantastische discussie (in je hoofd) gewonnen hebt. Want het is wel duidelijk dat je discussieren hier zo ziet; als een wedstrijd.

Gelovigen geloven niet omdat ze na de dood beloond worden. Iedereen gaat naar de/een hemel, dus niet alleen ik. Ik geloof omdat ik de normen van het geloof dat ik aanhang bij me vind passen. Ik geloof omdat ik mensen wil leren kennen die hetzelfde denken. Ik geloof omdat ik vind dat in deze over-geindividualiseerde maatschappij er plek moet zijn voor een stukje naastenliefde.

Hoe kun je nou geloven in een wereld waarin de zwakken moeten wijken voor de sterken? Ik neem aan dat je ervan uitgaat dat jij tot de sterken hoort, want je schijnt te vergeten dat ook jij zwak kan zijn en daardoor opgeruimd kan worden. Een dergelijke maatschappij is mensonwaardig, en ik vind het echt eng dat je er nog in gelooft in. Maar goed. Wat dat betreft voel ik amper de noodzaak om op je posts te reageren. Ik vraag je voorbeelden te geven uit de bijbel waar staat dat gelovigen beter zijn dan mensen. Vervolgens komt er niks....je noemt wat plaatsen op waar oorlogen zijn gevoerd die vaag met geloof te maken hebben. Later noem je een boek over Facisme. Het is weer hetzelfd verhaal; je reageert niet op andermans posts....je lees ze niet eens. Dat wordt wel duidelijk door het feit dat je na 3x vragen door Lasker nog steeds niet weet wat zijn vraag nu eigenlijk was.
Over respect voor gelovigen, sorry hoor maar ik respecteer 30 jarigen die in sinterklaas geloven toch ook niet?Waarom zou ik andere goedgelovigen dan wel moeten respecteren?
Ik respecteer jou ook om je mening. Alhoewel het wel steeds moeilijker wordt, omdat ik je denkbeeld knap star en slecht onderbouwd vindt. Je zou haast denken dat het jouw geloof is...niet? Wat zei je ook alweer? Slecht onderbouwd geloof is het grootste gevaar dat er is? Als jij graag wilt leven in een samenleving waarin de evolutietheorie de bovennoot speelt, dan hoor ik graag *waarom* dat zo is. Welke argumenten heb je voor en tegen? Waarom is het beter? Tot nu toe heb ik maar 1 of 2 verkapte argumenten voor gehad die ik niet overtuigend vond. Vervolgens spring je van de hak op de tak en pak je (het facisme) weer wat anders waarmee je (hopelijk) anderen op de tenen trapt.
BTW je kan wel weer gaan lopen huilen van "dat het weer "deze" kant op gaat"en dat ik je niet ïn je waarde laat" maar kom dan eens met iets substantieels. Wat jij doet staat gelijk aan het zeuren om de baskets bij basketbal te verlagen omdat anders het dunken zo moeilijk is.
De regels van argumenteren staan er, kom met bewijs of argumenten, niet met gezeur, als je neit eens bent met een getrokken vergelijking of stelling kom dan met argumenten waarom deze niet opgaat.
Eigenlijk kom jij niet met argumenten. Je herhaalt alleen wat je al de hele tijd hebt gezegd; je befaamde stopverf-theorie remember? In een andere thread is daar lang en breed over gediscussieerd en ik geloof dat daar geen noodzaak meer voor is.
Voorbeeld, wanneer ik de vergelijking Fascisme Godsdienst trek zeg jij "dat is niet leuk" is jammer maar het is gewoon zo, Fascisme is de godsdienst van de staat, de staat is god. Dat is de definitie die musolini er zelf aan geeft, dat is ook wat het was in de praktijk. Godsdienst werkt op dezelfde manier, de grondregels liggen er en hier wordt niet aan getornd, het is waar/juist omdat het in het boek staat; het is waar/juist omdat de staat het zegt.
Ga maar vergelijken op inhoud dan. Ik wil *nu* een lijstje zien waarin je wat grond voor je stelling brengt. Ga mij en de andere posters maar eens vermaken door met een lijstje te komen waarin je facisme en religie naast elkaar zet en kruisjes zet op de punten waar ze hetzelfde zijn.

En hier stopt mijn laatste reactie op jouw posts. Tenzij ik iets nieuws zie in je posts, zal ik daar op reageren. En natuurlijk zie je deze reactie weer als bevestiging van je gelijk.... het zij zo. Ik hoop dat je een fijne dag hebt en trakteer jezelf maar op een groot glas wit bier omdat je gewonnen hebt en de domme gelovigen weer in een hoekje hebt geduwd.

Wij, de mensen op dit forum, weten beter. En als je volgende post weer een herhaling is van het verhaal dat je intussen in iedere post hebt opgehangen (geloof is BAH! zonder goede argumenten) dan ben je inderdaad, zoals Lasker zei, een beetje dom. En dat is als flame bedoeld, maar wel als allerlaatste in deze hele discussie - want ik ben het flink zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Gelovigen geloven om te verklaren wat ze niet snappen
Nee, want gelovigen verklaren het proces niet, ze verklaren wie verantwoordelijk is voor het voorkomen van een bepaald fenomeen.

Als ik naar mezelf kijk zie ik een grote interesse in bijvoorbeeld psychologie. Als gelovige betekent dat niet dat ik straks met een theorie kom dat God het raderwerk in onze hersenen uitvoert. Welnee. Er zijn een groot aantal gedachtenprocessen die elkaar opvolgen en van een bepaalde invoer een bepaalde uitvoer (=gedrag) maken. Wat ik wel geloof is dat God de ontwerper van dit proces is. Dat persoonlijke feit is geen verklaring voor het proces. Als je niet gelovig bent dan is het antwoord "het gedachtenproces ontstond gewoon". Met andere woorden; er is geen specifiek ontwerp dat de grondslag vormt voor de menselijke geest - het is gewoon zo gevormd door de evolutie.

In de middeleeuwen en ook nog nu wel zien we bij sommige gelovigen een grote drang om alles af te strepen als gods werk. Zo is het inderdaad lekker eenvoudig om de wereld waarin je leeft terug te brengen tot iets heel beheersbaars en simpels. Gelovigen die daar vrijer in zijn doen dat niet. Ze doen wat ik net beschreef (ze denken dat er een persoon verantwoordelijk is voor het fenomeen, maar verklaren daarmee niet ook het fenomeen zelf). Sommige atheisten doen precies hetzelfde. Die denken dat alle gelovigen bij voorbaat alles als gods werk aanmerken. Dat is natuurlijk net onzinnig en wel om de reden die ik net gaf. In die zin zijn deze atheisten net zo koppig als de gelovigen die alles als gods werk afdoen. Het is een trekje van mensen om te proberen het wereldbeeld te versimpelen door dergelijke extreme denkbeelden aan te houden - dat is tenslotte lekker simpel. Het is geen eigenschap van gelovigen, maar van alle mensen.

Gelovigen denken beter te zijn dan anderen
Sommigen helaas wel. Maar de bijbel is er zelf duidelijk over: heb de naaste lief. Dat uit zich in onder andere respect. Het is zelfs een gebod. Gelovigen die dus denken beter te zijn overtreden de eigen geloofsgeboden.

Gelovigen voeren oorlogen in naam van hun geloof
De laatste tijd is de term Jihad vaker gevallen. Die term wordt door de media niet goed begrepen. Het is geen oorlog tegen ongelovigen. De definitie van Jihad is:
The basic meaning of "jihad" is to exert oneself for the good of Islam and to better oneself.
http://www.spj.org/diversity_profiling.asp
Oorlogen worden gevoerd door mensen, niet door religies. Geven religies mensen de motivatie om te vechten? Ja, maar die motivatie vinden mensen echt wel. Als je denkt dat oorlogen *echt* ontstaan in religies, dan snap je religies niet. Alle religies die ik ken predikken respect, vrede en vrijheid. Door oorlog te voeren doe je juist niet wat je geloof probeert te vertellen.

Onvoorwaardelijk geloven is dom
Juist! En dat geldt voor alle soorten geloof. Ook het geloof in je eigen mening. Althans, als die niet voldoende onderbouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56109

Op dinsdag 28 mei 2002 02:22 schreef The_Fur het volgende:
Evolutie is niets anders dan aanpassing, er zitten geen gaten in, pik iets uit en kijk ernaar, bijna alles evolueert wel. Auto modellen bijvoorbeeld ëvolueren", ze passen zich aan aan de sterkte van de economie (meer geld=duurdere grotere autos) de prijs van brandstof (duurdere benzine=meer vraag naar zuinigere autos=zuinigere autos) etc. Als je ooit economie hebt gehad heb je al de evolutieleer gekregen, het is de wet van vraag en aanbod vertaald naar de natuur.
[..]
Ik heb deze discussie een beetje zitten volgen de afgelopen dagen en het is werkelijk ongelooflijk hoe deze meneer The_Fur zich opstelt in de discussie.

Ten eerste heeft hij gigantische oogkleppen op waardoor hij alles veel te kort door de bocht beschouwt. Ten tweede is bijna het enige wat hij doet anderen aanvallen op punten die bijna niets met die anderen te maken hebben (ik heb hem in ieder geval er niet op kunnen betrappen dat hij maar het geringste begrip had van de gedachtegang van bijv. dhr Verwijs). Ten derde, als hij probeert inhoudelijk iets te zeggen, zoals hierboven de evolutietheorie verdedigen, dan blijkt dat hij niet weet waar hij het over heeft (het feit dat automodellen evolueren heeft in de verste verte niets te maken met de gaps in de evolutietheorie).

Dat mensen fouten maken in het discussieren is begrijpelijk. Maar dat gaat m.i. veel te ver en ik vraag me af of the moderator hier niet moet gaan ingrijpen omdat deze The_Fur toch behoorlijk de interessante discussie verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Hoe definieer jij goede en slechte mensen, bij afwezigheid van een hoger kader om aan te toetsen.

ik gebruik m'n eigen. 'goed' en 'slecht' zijn enorm arbitraire begrippen, door de mensen zelf uitgevonden. om daar van uit te gaan is te betwijfelen. natuurlijk werkt de 'golden rule' vrij goed - behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. een ander iets dat goed werkt is vriendelijkheid. uiteindelijk is vriendelijkheid ook egoistisch - je doet 't om er zelf beter van te worden.

je kunt ook aan mij persoonlijk vragen wat ik goed en slecht vind. heeft wel zin, maar dan dwalen we van de draad af.

Vindt jij ieder zijn eigen doelen moet stellen en wat vind je van jou buurman die daarbij geen rekening met anderen wenst te houden omdat hij daarvoor geen rationele reden kan ontdekken.

ik heb het idee van een zeker 'level of agreement'. de anarchistische situatie die je daar schetst is logisch niet verdedigbaar. om te overleven kunnen we beter samenwerken. samenwerken lukt als er een smeermiddel is (vriendelijkheid - zorgt als een buffer voor fouten en ongelukjes), en als de argumenten op een logische basis zijn gemaakt. een hoger kader is reeds aanwezig in de vorm van een grondwet. we moeten ergens beginnen.

wat betreft 'rationele redenen' ; noem eens een situatie. kijken of ik je kan overtuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Op dinsdag 28 mei 2002 02:23 schreef lasker het volgende:

[..]

Lees zelf de woorden van Jezus en oordeel dan zelf of het gedrag dat je ziet een gevolg daarvan is of dat het eerder ondanks is.

Of het goede of het slechte het in jou wint, bepaal jij zelf, want jij hebt een vrije wil. Daarom ben je ook verantwoordelijk voor je daden

Als jij jouw nobele ideen op papier zet en je krijgt veel navolgers, dan zullen ze over een paar honderd jaar mensen in jouw naam de kop in worden geslagen. Dat doet echter niets af aan de waarde van jouw ideen. Alles kun je nu eenmaal gebruiken en misbruiken.

Het geloof leidt erg onder een negatief image dat voorkomt uit misbruik van het geloof door kerkelijke en wereldlijke machthebbers. Lees de woorden van Christus zelf en je zult snel merken dat ze zijn woorden soms tot het tegendeel hebben verdraaid en verkracht om hun eigen doelen te dienen.

Geloof is niet de oorzaak van slechtheid en evenmin kan zij onze slechtheid uitbannen.

[..]
Dat is precies wat ik bedoel ( sorry voor het weglaten van een groot deel v/d tekst ) het is maar heel erg afhankelijk hoe je het precies bekijkt. Zou jij de zogenaamde godsdienstwaanzinnigen (sorry voor het woord) die moorden en oorlogen voeren omdat het volgens hun interpretaties noodzakelijk is slecht noemen. Ik wel, maar hun zelf niet. Dat is het oordeel van een mens en inderdaad de basis, of het nou de Koran is of de Bijbel, is in nature niet slecht.

Wat jij zegt over het lezen van de woorden van Jezus is natuurlijk heel wat voor te zeggen maar ik denk ook dat een mens die niet met een geloof is opgevoed later in zijn leven het heel moeilijk krijgt om het te accepteren als de waarheid. Ik zelf bijvoorbeeld zal niet de woorden die in de Bijbel staan kunnen accepteren als waargebeurde feiten puur omdat ik nu al te sceptisch er tegenover sta.

Neemt niet weg natuurlijk dat veel mensen later in hun leven het geloof alsnog vinden maar dan misschien in een wat andere context als wanneer je er mee bent opgegroeid.

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de aanname van een God is het mogelijk zin te geven aan de schepping of het universum. God heeft de wereld geschapen met een doel en daardoor krijgen de begrippen goed en slecht inhoud. Dit doel is universeel en niet afhankelijk van jouw bestaan of het bestaan van de mensheid. Ook andere menselijke waarden krijgen daardoor inhoud.

Accepteer je dit niet, dan zul je een ander hoger doel moeten formuleren om je handelen richting en zin te geven. Zoals ik al eerder heb gesteld, bedenk daarbij dat de mensheid heel goed elk moment kan worden uitgeroeid. Geef jij mij aan welk hoger doel jij ziet, dat jouw aanwezigheid of handelen toch zinvol maakt.

Veel mensen wijzen God af, maar niet de morele gevolgtrekkingen die daar uit voortkomen. Ze zeggen: ik heb geen god nodig om goed te leven. Dat wordt dan op den duur toch een wankel bestaan, want je kunt het fundament niet zomaar onder een huis slopen zonder het te vervangen door iets anders. In feite leef je dan op de automatische piloot. Het feit dat je er niet dieper over nadenkt is je redding. Toch zie je in de maatschappij dat een heleboel morele waarden langzaam maar zeker in verval raken doordat ze geen echt fundament meer hebben. Mensen vervallen dan steeds meer tot zelfzucht.
Lasker: Jij gaat ervan uit dat het voor een mens absoluut noodzakelijk is een "hoger", "groots" doel na te streven. Dat is echter een generalisatie, die je maakt doordat je je eigen gevoelens projecteert op je medemens. Misschien dat jij die noodzaak voelt, ik niet.

Jij noemt dat oppervlakkig, en dat is je goed recht (alhoewel het enigzins flamerig en arrogant overkomt, immers, je kan dat op geen enkele manier beoordelen dus waar haal je je recht van spreken vandaan?), maar zo zie ik het niet. Het is nu eenmaal zo, en ik heb geen moeite de werkelijkheid te accepteren zoals die is. Een evolutionair mechanisme is wat mij betreft meer dan voldoende verklaring voor het ontstaan van de mens, en al het andere leven (ik het het hier dus niet over de huidige evolutietheorie, waar nog gaten inzitten, maar over een evolutionair mechanisme op zich). De Big Bang theorie is nog niet erg bevredigend, maar wel een stuk aannemelijk dan welke god dan ook. Immers, waar de Big Bang theorie ondersteund wordt door diverse bewijzen, lijken alle godsbewijzen die ik ooit gezien heb, alleen geldig als je er al van overtuigd bent dat er een god is.

Waarom zou ik het verschrikkelijk moeten vinden dat over tienduizend jaar waarschijnlijk niemand meer weet dat ik ooit bestaan heb en dat de invloed van mijn leven nihil is? Ik leef nu, ik doe waar ik zin in heb en wat ik voor mijzelf moreel kan verantwoorden (en dat ik een moreel stelsel heb is evolutionair zeer logisch) en probeer het maximale uit dit leven te halen. Na de dood is er niets, maar aangezien ik er dan toch niet ben om dat niets te ervaren, is dat geenszins afschrikwekkend. En mocht er toch een god zijn, die mij beoordeelt, dan zien we wel weer verder... Als het werkelijk een rechtvaardige en wijze god is die mij geschapen heeft, zal hij zien dat ik heb geleefd volgens het morele waardenpatroon dat hij in mij geplant heeft, en komt het toch wel goed.

Elke actie van mij wordt natuurlijk op een of andere manier ingegeven door eigenbelang, maar aangezien het onmogelijk is iets te doen waar je zelf niet op een of andere manier van profiteert, zegt dat ook weinig. Ook dit is geenszins afschrikwekkend...

In zoek niet wanhopig een uitweg uit het nihilisme, ik omarm het en staar het in het gezicht, en zie dat het het leven misschien zinloos maakt op goddelijke schaal, maar geenszins leeg. Integendeel, juist dit besef geeft mij een gevoel van begrip en gemoedsrust, die een geloof mij vanwege het inherente "vluchtkarakter" en de vele onbeantwoorde en onbeantwoordbare vragen nooit zou kunnen bieden.

Dat is wat ik geloof, als je het al een geloof zou willen noemen om het in jouw referentiekader te begrijpen - Ik zie het zelf niet als een geloof maar als de absentie van al het geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lasker:

-Ik haat inderdaad het geloof om wat het voor leed veroorzaakt heeft aan de mensheid over de eeuwen en om wat het nog steeds doet elke dag, daarbovenop komt nog eens de schade die het doet aan de toekomst van de mens.
-Waarom zou ik respect hebben voor "anders" denkenden als deze niet eens inhoudelijk hun beredenering kunnen verdedigen? Ik vraag wederom heb jij respect voor 30 jarigen die in Sinterklaas geloven? En zo je waarom?
-Wetenschap is niet mijn geloof, de wetenschappelijke methode is mijn geloof, ik heb net zo'n grote hekel aan mensen die zo maar alles opvreten wat de zogenaamde wetenschap hen voorschoteld, omdat iemand een labjas aan heeft betekent echt niet automatisch dat deze het altijd bij het juiste eind heeft of dat deze altijd de waarheid verteld.
-Ik zou zeggen kijk naar het kloon debat of genetische manipulatie of wat dan ook, komt weer duidelijk godsdienst naar voren als de vijand van de wetenschap. (In dit geval gaat het met name om de christelijke moraal, een gevolg van het christelijk geloof, deze moraal heeft inmiddels nagenoeg de gehele samenleving geinfecteerd, gewoonweg omdat deze er al die tijd bij de massa ingestampt zijn.)
-Ik neeem inderdaad het geloof kwalijk dat zij voor minder geschikten opkomen omdat het de mensheid nadelig wordt, de individuuen worden zwakker door genetische vervuiling en daarmeewordt de mensheid als groep ook zwakker. Normaal gesproken zou de troep eruit gefilterd worden maar dat gebeurt niet meer. Met als gevolg dat de genepoel net als stilstaand water gaat rotten om zo maar te zeggen.
-Over het ddoden van mensen, blijkt alweer het feit uit dat je niet kan lezen, Mensen zijn helmaal niet tegen doden, ze zijn alleen tegen doden in bepaalde gevallen die hun zijn aangeleerd, Het hangt er vanaf welke vorm van hersenspoeling (lees cultuur) je gekregen hebt in welke gevallen je tegen doden bent.
Ben je bijvoorbeleld gehersenspeold door bijv de KKK dan ben je tegen doden, behalve van gekleurden, c"collaborateurs" etc. Maar het doden van christenen is wel weer fout (toeval he dat de meeste KKK en aanverwante groeperingen allemaal chrstenen zijn).
Ben je Nationalist ben je tegen doden van mensen die toevallig binnen bepaalde lijnen wonen maar neit tegen het doden van mensen daarbuiten.
Ik zou zeggen pak de krant/het geschiedenis boek er maar weer bij.
Het tegen doden zijn is hardstikke hypocriet, in bepaalde gevallen wel en in andere gevallen niet omdat >insert ongefundeerd gebazel hier<. Zo werkt het in 90 procent van de gevallen, er zijn maar weinig mensen die hun voor of tegen niet baseren op iets wat kant nog wal raakt.
-BTW met soldaat uit de 1e wereldoorlog doel je waarschijnlijk op Nietzsche... nieuwsflits, Nietzsche is geen sokldaat geweest in de 1e wereldoorlog, hij viel van zijn paard af voor de oorlog en kon niet meer meedoen, hij heeft intotaal 2 weken als hospik gediend tijdens de oorlog (niet als soldaat) voordat hij zelf ziek werdt en het front moest verlaten.
- ALs laatste heb je duidelijk geen kaas gegeten van Nietazsche of Hitler, Hitler adoreerde de wetenschap helemaal niet, wetenschap was slechts een middel voor zijn misleidde doel. Hij was helemaal niet wetenschappelijk bezig, hij ging er zonder basis uit van dat de ariers superieur waren, hij ging er ook zomaar vanuit dat raszuiverheid goed is (is het niet, specialisatie is het kweken van zwakte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 10:16 schreef Yoozer het volgende:
Hoe definieer jij goede en slechte mensen, bij afwezigheid van een hoger kader om aan te toetsen.

ik gebruik m'n eigen. 'goed' en 'slecht' zijn enorm arbitraire begrippen, door de mensen zelf uitgevonden. om daar van uit te gaan is te betwijfelen. natuurlijk werkt de 'golden rule' vrij goed - behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. een ander iets dat goed werkt is vriendelijkheid. uiteindelijk is vriendelijkheid ook egoistisch - je doet 't om er zelf beter van te worden.

je kunt ook aan mij persoonlijk vragen wat ik goed en slecht vind. heeft wel zin, maar dan dwalen we van de draad af.

Vindt jij ieder zijn eigen doelen moet stellen en wat vind je van jou buurman die daarbij geen rekening met anderen wenst te houden omdat hij daarvoor geen rationele reden kan ontdekken.

ik heb het idee van een zeker 'level of agreement'. de anarchistische situatie die je daar schetst is logisch niet verdedigbaar. om te overleven kunnen we beter samenwerken. samenwerken lukt als er een smeermiddel is (vriendelijkheid - zorgt als een buffer voor fouten en ongelukjes), en als de argumenten op een logische basis zijn gemaakt. een hoger kader is reeds aanwezig in de vorm van een grondwet. we moeten ergens beginnen.

wat betreft 'rationele redenen' ; noem eens een situatie. kijken of ik je kan overtuigen :)
Even over the Golden Rule: Dat is een van de grote erfenissen van Christus, Voor hem en op de veel plaatsen buiten het Christendom geldt de regel Behandel een ander, zoals hij jou behandelt. Voor de westerse mens is deze regel vanzelfsprekend geworden, maar in het midden-oosten bijv. nog lang niet.

Na 2000 jaar Christendom is onze cultuur doordrenkt van de Joods-Christelijke waarden en normen. Ook mensen die niet gelovig zijn zullen hun kinderen daarom opvoeden met deze waarden en normen. Veel mensen zijn Christenen zonder dat ze het weten. Daardoor hebben ze het idee dat hun waarden universeel zijn en los staan van een geloof in God. Dat vind ik een gevaarlijke vergissing.

Van uit een Godsgeloof, komt bijna vanzelfsprekend de bescherming van het individuele leven. In de vorige eeuw stonden idealistische denkers op die de grote problemen van hun tijd wilden oplossen. Marx wilde sociaal onrecht uitbannen door het vormen van een heilstaat. Hitler wilde de ellende van zijn volk oplossen door een volksstaat. Zij zagen het geloof als een sta in de weg voor snelle veranderingen en hebben haar buiten spel gezet, de gevolgen zijn bekend. De machine die de mensheid redt, vermaalt de mensen.

Wanneer mensen God loslaten zie je sommigen weer afdrijven naar zulke ideeen. Niet om te flamen, maar the fur is een interessant voorbeeld. Hij is fel tegen elk godsgeloof en verheft de mensheid tot geheel tot het hoogste doel. Voor hem is iedereen gelijk ongeacht taal of cultuur. Maar ook blijkt dat hij voor eugenetica is en de bescherming van het leven en het niet willen doden als een zwakte ziet.

Een grote fout van deze tijd is dat veel mensen hun eigen waarden niet meer als aangeleerd herkennen en universeel achten. Maar deze waarden zijn niet meer vanzelfsprekend als je de grondbeginselen loslaat. De intelligente mens loopt al honderdduizenden jaren rond op deze aarde, maar pas de laatste tienduizend jaar heeft hij zich kunnen losmaken uit zijn dierlijke staat.

Al komen ze er wel uit voort, kennelijk zijn onze waarden geen onderdeel van onze natuur, maar moeten ze worden aangeleerd. De mate waarin de leden van een samenleving hoger waarden eigen maken bepaalt de beschaving van die samenleving als geheel. Wij gaan nu naar een samenleving waarin we ieder zelf weer het wiel laten uitvinden. Sommigen zoals jij zijn daar heel goed toe in staat, anderen vervallen snel weer in de denkpatronen die deze wereld eindeloos veel ellende heeft opgeleverd.

De enorme informatie-overkill is een belemmerende factor, bij het verspreiden van ideeen. Daarom zie je in de afgelopen decennia ook geen nieuwe ideologien meer ontstaan. Alles wordt versnippert.

Jouw intenties zijn goed, maar je hebt ze nog niet uitgewerkt. Bijna alle mensen zullen net als jij zeggen dat ze verdraagzaamheid hoog in het vaandel hebben. Maar hoe reageren diezelfde mensen als hun vervolgens onrecht wordt aangedaan. Als de theorie in pratijk verandert wordt het een stuk moeilijker. Een gelovige wil net zo goed terugmeppen, maar door het erkennen van God's regels, wordt hij toch iets vaker tegengehouden.

Daarbij komt dat het erkennen van een hoger gezag ook een belabgrijk psychologisch effect heeft op een mens. Van nature hebben mensen, vooral intelligente mensen, grote moeite met het erkennen van gezag. De verleiding is altijd groot jezelf tot norm te verheffen en dat gaat meestal ten koste van de medemens.

Om een lang verhaal kort te maken. Als jij een ander hoger doel aanhangt zal dat doel ook door een grotere groep mensen gedragen moeten worden en een zekere universele waarde moeten hebben en dat mis ik tot nu toe in jouw ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op dinsdag 28 mei 2002 13:13 schreef The_Fur het volgende:
-Ik haat inderdaad het geloof om wat het voor leed veroorzaakt heeft aan de mensheid over de eeuwen en om wat het nog steeds doet elke dag, daarbovenop komt nog eens de schade die het doet aan de toekomst van de mens.
Wat doet het dan? Het richt verenigingen op die geld inzamelen voor derde wereld landen. Het betreft stichtingen die niet commercieel zijn en waarvan zo goed als al het ingezamelde geld ook daadwerklijk op lokatie aankomt.

Het helpt mensen die zich verloren voelen. Een kerk staat altijd open voor mensen die een luisterend oor zoeken. Je hoeft niet gelovige te zijn en dat hoef je al helemaal niet te worden.

Jongeren en ouderen komen dichter tot elkaar omdat ze kunnen praten over iets gezamelijks. Dit herstelt het beeld dat veel ouderen van de 'jeugd van tegenwoordig' hebben (maw; het valt allemaal heel erg mee!). Bovendien blijkt vaak dat ouderen helemaal niet zulke antieke denkbeelden aanhangen.

Als er binnen de gemeente iemand ziek wordt, dan krijgt deze een bloemetje. Er worden praatgroepen georganiseerd voor jongeren die zo iets op een verloren doordeweekse dag te doen hebben. Er wordt gepraat over van alles wat men maar wil.
-Waarom zou ik respect hebben voor "anders" denkenden als deze niet eens inhoudelijk hun beredenering kunnen verdedigen? Ik vraag wederom heb jij respect voor 30 jarigen die in Sinterklaas geloven? En zo je waarom?
Omdat je van anderen kunt leren. Ik zeg niet dat je van mij kunt leren, maar wel van anders denkenden in het algemeen. Als je alle anders denkenden als idioot afdoet, dan kom je dus nooit vooruit. Praten met anders denkenden verruimt je eigen wereldbeeld - of je het er nu mee eens bent of niet. Maar als jij 'schijt' hebt aan mensen die wat anders denken, wat doe je dan op dit forum? Mensen komen hier om ideeen en denkbeelden uit te wisselen. Daar is wederzijds respect voor nodig, en als jij dat niet hebt of niet wilt tonen, hoe kun je dan ooit op een goede manier discussieren?
-Wetenschap is niet mijn geloof, de wetenschappelijke methode is mijn geloof, ik heb net zo'n grote hekel aan mensen die zo maar alles opvreten wat de zogenaamde wetenschap hen voorschoteld, omdat iemand een labjas aan heeft betekent echt niet automatisch dat deze het altijd bij het juiste eind heeft of dat deze altijd de waarheid verteld.
Goed. Dus de wetenschap brengt onzin en zin voort. Zou hetzelfde niet heel misschien ook voor geloof gelden? Jij staart je blind op de onzin die door geloven wordt voorgebracht, maar je wilt niet kijken naar de zin die het kan hebben. Ik doe de wetenschap ook niet als zinloos af omdat het op momenten onzin voortbrengt.

Maar geloof en wetenschap zijn niet te rijmen met elkaar omdat:
Science is about causes, religion about meaning. Science deals with how things happen in nature, religion with why there is anything rather than nothing. Science answers specific questions about the workings of nature, religion addresses the ultimate ground of nature.
http://education.guardian.co.uk/higher/books/story/0,10595,548414,00.html
-Ik zou zeggen kijk naar het kloon debat of genetische manipulatie of wat dan ook, komt weer duidelijk godsdienst naar voren als de vijand van de wetenschap. (In dit geval gaat het met name om de christelijke moraal, een gevolg van het christelijk geloof, deze moraal heeft inmiddels nagenoeg de gehele samenleving geinfecteerd, gewoonweg omdat deze er al die tijd bij de massa ingestampt zijn.)
Je vergeet dat dergelijke debatten worden gevoerd op basis van ethiek. Ethiek vind een deel van oorsprong in religies, maar het overgrote deel is gebaseerd op 'common sense'. Dat sommige gelovigen zeggen dat wij niet voor God mogen spelen....is dat werkelijk zo vreemd? De essentie van wat ze zeggen is dat de mens met iets probeert te spelen wat ze nog niet voldoende begrijpt. We zijn nog maar net bezig met onderzoek naar DNA (het genoom is pas sinds kort volledig in kaart gebracht, maar het doel van de verschillende genen is nog grotendeels onduidelijk). Nu kunnen klonen en genetische manipulatie zeker goede dingen voortbrengen. Maar het kan ook zeer gevaarlijke dingen voortbrengen - zoals supersoldaten, kinderen op bestelling, etc. Er kunnen ook goede dingen uit voortkomen, maar het is geenszins onzinnig dat er mensen zijn, waaronder gelovigen, die vanuit verschillende redenaties tegen deze ontwikkelingen zijn. Het geloof is dan niet meteen de vijand van de wetenschap. Het is dat in de middeleeuwen inderdaad wel deels geweest. Vertel me alleen nu eens waarom jij vindt dat geloof en wetenschap elkaar niet verdragen. En beantwoordt deze vraag nu eens....
-Ik neeem inderdaad het geloof kwalijk dat zij voor minder geschikten opkomen omdat het de mensheid nadelig wordt, de individuuen worden zwakker door genetische vervuiling en daarmeewordt de mensheid als groep ook zwakker. Normaal gesproken zou de troep eruit gefilterd worden maar dat gebeurt niet meer. Met als gevolg dat de genepoel net als stilstaand water gaat rotten om zo maar te zeggen.
Onzin. Ooit gehoord van altruistisch gedrag bij dieren? De sterkste offert zich daarbij op om het leven van andere soortgenoten te beschermen en veilig te stellen. Overigens heeft Darwin nooit gesproken over 'survival of the fittest':
But since the publication of Darwin's theory, there has been much confusion on the part of scientists and scholars concerning exactly what is the definition of natural selection. The confusion continues up till the present day. Actually, Darwin never really defines the phrase and only mentions it in his writings metaphorically. Only the title of his book published in 1859 comes close: On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. By the third edition of Origin in 1961, Darwin wrote in the introduction: "...but I mean by Nature, only the aggregate action and product of many natural laws, and by laws the sequence of events as ascertained by us." I want you to burn the last eight words into your long-term memory and tie them to the phrase that seems to echo down the halls of time from what Darwin wrote on pg. 263 of Origin: "....let the strongest live and the weakest die."
http://www.evoyage.com/BillsEssays/Altruism.html
*Dit* is de essentie van de evolutietheorie:
- Natural selection results in visual changes in the organism's features.
- These physical changes help in the struggle of survival for the organism.
- Such changes come through natural hereditary means.
Those changes that occur are adaptive to local environments and cultures.
- Finally, there must be a "higher" species to note the changes.
Het heeft niks te maken met het overleven van de sterkte. Het resultaat van het proces *kan* zijn dat de sterkste overleeft. Maar wanneer ben je nu het sterkste? Zijn gehandicapten echt zwakker dan ons? Wie ben jij om dat te bepalen? Vertel mij maar waarom ze zwakker zijn.

Maar ik laat het bij iemand die er duidelijk wel wat vanaf weet om jou denkbeeld aan te vallen:
In addition to not being a religion, evolution is also not, nor does it pretend to be, a moral guide. Creationists sometimes charge that "if we're descended from animals, we should act like animals," but this is an example of a classic logical blunder -- the naturalistic or "is implies ought" fallacy. Just because things are some way does not mean that they should be that way, or that it is right that they be that way. It is true that, in nature, there is much pain, suffering and death, even things that seem needlessly cruel. Natural selection can be a harsh and uncaring process, if we insist on subjecting an unintelligent force of nature to a human value judgment. But this does not mean it is right to be cruel and uncaring, just as the theory of gravity does not mean we should push people off tall buildings, or the germ theory of disease does not mean we should not treat sick people
http://www.ebonmusings.org/evolution/whatevoisnt.html
-Over het ddoden van mensen, blijkt alweer het feit uit dat je niet kan lezen, Mensen zijn helmaal niet tegen doden, ze zijn alleen tegen doden in bepaalde gevallen die hun zijn aangeleerd, Het hangt er vanaf welke vorm van hersenspoeling (lees cultuur) je gekregen hebt in welke gevallen je tegen doden bent.
Ben je bijvoorbeleld gehersenspeold door bijv de KKK dan ben je tegen doden, behalve van gekleurden, c"collaborateurs" etc. Maar het doden van christenen is wel weer fout (toeval he dat de meeste KKK en aanverwante groeperingen allemaal chrstenen zijn).
Ben je Nationalist ben je tegen doden van mensen die toevallig binnen bepaalde lijnen wonen maar neit tegen het doden van mensen daarbuiten.
Ik zou zeggen pak de krant/het geschiedenis boek er maar weer bij.
Het tegen doden zijn is hardstikke hypocriet, in bepaalde gevallen wel en in andere gevallen niet omdat >insert ongefundeerd gebazel hier<. Zo werkt het in 90 procent van de gevallen, er zijn maar weinig mensen die hun voor of tegen niet baseren op iets wat kant nog wal raakt.
Ik hoef hier geen tegenargumenten op te verzinnen. Het stuk is al een tegenargumenten op zichzelf. Misschien niet voor jou, maar andere lezers begrijpen wel wat ik bedoel. Maar voor de duidelijkheid; je kunt niet menen dat je dit gelooft!

edit:

Lasker; zou ik misschien jouw email adres mogen? Het staat niet in je info? Je kunt het wel naar mij mailen als je het hier niet kwijt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
Lasker, geloof je ook dat Jezus Christus God Zelf is? Of zie je de persoon Jezus Christus enkel als een goede leraar die het bij rechte, rationele eind had? Ben eigenijk wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 07:01 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Het heelal is door God geschapen.
Aaname, is geen bewijs voor. In een rechtzaak zou dat gelijk staan aan proberen iemand te veroordelen op basis van een persoon de getuigenis van 1 persoon. Dat gaat gelukkig niet meer sinds de dagen van de inquisitie. Zonder tastbaar bewijs kan je het wel vergeten, niet zo met godsdienst, je offert je hele leven op op basis van de niets dan zogenaamd "circumstantial" bewijs.
Hoe? Zoals de wetenschap dat aan het ontdekken is. Is de mens door God geschapen? Ja. Maar wel op de manier zoals de wetenschap aan het ontdekken is. Je bent nog steeds in de veronderstelling dat gelovigen wetenschap-vrezende of zelfs - verafschuwende wezentjes zijn die blij zijn dat ze overal hun God bij kunnen betrekken. Dat is niet zo. Maar ik denk dat ik het je 100 keer kan zeggen, en dat je dat dan nog steeds niet snapt.....dus laat ik het maar zo in de hoop dat andere posters (die dat al gedemonstreerd hebben) wel snappen wat ik bedoel en niet zo vast zitten in hun wereldvisie als jij zelf zit.
Lol, jij bent degene die niet inziet op wat voor kaartenhuis jij je mening hebt gebouwd, zie boven.
BTW ik heb vaak genoeg met gelovigen gediscussieerd, sterk gelovigen en minder sterk gelovigen, Ik moert zeggen dat de meeste die ik tegen ben gekomen sterk gelovig waren (IE zus en zo is waar/goed want het staat in de bijbel (maar nadenknen over de eventueele waarheid van de bijbel zelf ho maar). Dat zijn ook de mensen die zeggen zus en zo is de wil van god , deed je trouwens zelf ook in dat topic over die jongen die vroegtijdig dood was gegaan aan bloedarmoede. En toch durf je elke keer weer te zeggen dat jij je gebrek aan kennis niet opvult met ongefundeerd geloof. Als er iemand dus de boot heeft gemist ben jij het wel.
Het is jammer dat je doet waar Absolyte bang voor was. Er wordt weer ge semi-flamed. Jammer, want de discussie was erg goed. Als je je beter voelt door het denkbeeld dat gelovigen hypocriet zijn, dan moet je dat maar denken. Ik zal niet in de weg staan van een vrolijke dag waarin je door de weide huppelt in de veronderstelling dat je deze fantastische discussie (in je hoofd) gewonnen hebt. Want het is wel duidelijk dat je discussieren hier zo ziet; als een wedstrijd.
Weer gezeur over de "liefheid" van mijn beredeneing, ik zou zeggen kom eens met iets vasts IPV elke keer dat gezeur. Als je zelf de realiteit ontkent moet je niet gaan zeueren dat je je beledigt voelt als iemand je zegt hoe de boel in elkaar steekt.
Het feit dat je er steeds over loopt te zeuren IPV tegenargumenten te vormen geeft al aan dat je als een rat in de val zit. Jammer dat dat je niet tot nieuwe inzichten brengt.
Gelovigen geloven niet omdat ze na de dood beloond worden.
Nee vast niet, en Bill Gates ontwierp windows omdat hij een hobby nodig had.
Iedereen gaat naar de/een hemel, dus niet alleen ik.
Aaname, er is geen bewijs dat de hemel bestaat. Dit is een gedachtengang die je jezelf hebt ingeprogrammeerd. "De hemel is er want het staat in een boekje, of de hemel is er want dat denk ik.
Ik geloof omdat ik de normen van het geloof dat ik aanhang bij me vind passen.
Juist ja en ik heb al een aantal keer aangetoond dat deze schadelijk zijn voor de mensheid, op directe en indirecte wijze op korte en lange termijn. Sterker nog de geschiedenis staat er bol van.
Dus jij vind het bij jou passen dat je de ondergang van de mensheid betekend?
Ik geloof omdat ik mensen wil leren kennen die hetzelfde denken. Ik geloof omdat ik vind dat in deze over-geindividualiseerde maatschappij er plek moet zijn voor een stukje naastenliefde.
Terwijl godsdienst de grootste oorzaak is van het gebrek aan Naastenliefde, zie midden oosten, zie Indonesie als ander voorbeeld. Moet je eens naar de toespraken van Adolf Bush luisteren, zie je ook hoe vol "bnaastenliefde" hij zit door z'n geloof.
Hoe kun je nou geloven in een wereld waarin de zwakken moeten wijken voor de sterken? Ik neem aan dat je ervan uitgaat dat jij tot de sterken hoort, want je schijnt te vergeten dat ook jij zwak kan zijn en daardoor opgeruimd kan worden.
Je onderschat me, ik houd daar we l degelijk rekeing mee maar het overleven van de mensheid is toch net ff iets belangrijker dan het leven van 1 persoon. De mens als soort staat voorop.
Een dergelijke maatschappij is mensonwaardig, en ik vind het echt eng dat je er nog in gelooft in.
Beredenering AUB... je kan wel zomaar gaan lopen hzeggen dat zus en zo niet lief is maar daar heeft niemand wat aan. Beragumentereing AUB. Als je het niet kan beargumenteren wordt het tijd dat je eens gaat stilstaan bij wat je eigenlijk zegt.
Maar goed. Wat dat betreft voel ik amper de noodzaak om op je posts te reageren. Ik vraag je voorbeelden te geven uit de bijbel waar staat dat gelovigen beter zijn dan mensen. Vervolgens komt er niks....je noemt wat plaatsen op waar oorlogen zijn gevoerd die vaag met geloof te maken hebben.
Zeg ik dat het in de bijbels staat? Trouwens bendenk ik me ineens dat dat wel degelijk het geval is. De bijbel trekt al de lijn tussen volgelingen en niet volgelingen (Sodom en Gomorra iemand?) Wie zich niet aan de regels houd moet maar voelen he...
Later noem je een boek over Facisme. Het is weer hetzelfd verhaal; je reageert niet op andermans posts....je lees ze niet eens. Dat wordt wel duidelijk door het feit dat je na 3x vragen door Lasker nog steeds niet weet wat zijn vraag nu eigenlijk was.
Ik raad je aan om maar eens te lezen wat ik zeg over Fascisme, Fascisme is ook een viorm van geloof aleen met weer een andere god, in dit geval de staat. Als je dat geen leueke vergelijking vind heb je toch echt pech want het is nou eenmaal zo. De geschiedenis spreekt voor zich en de "uitvinder" ervan zegt het nog eens letterlijk.
Ik respecteer jou ook om je mening. Alhoewel het wel steeds moeilijker wordt, omdat ik je denkbeeld knap star en slecht onderbouwd vindt.
Lol slecht ondebouwd, ik geef bij al mijn ideene een volledige onderbouwing gebaseerd op niets dan de realitiet, jij bennt de gene die steeds of een argumentering achterwege laat of deze onderbouwd met niet bestaande argumenten.
Je zou haast denken dat het jouw geloof is...niet? Wat zei je ook alweer? Slecht onderbouwd geloof is het grootste gevaar dat er is? Als jij graag wilt leven in een samenleving waarin de evolutietheorie de bovennoot speelt, dan hoor ik graag *waarom* dat zo is.
Zit je te slapen ofzo ik leg in zoongeveer elke post van mij letterlijk uit hoe en waarom.
Welke argumenten heb je voor en tegen? Waarom is het beter? Tot nu toe heb ik maar 1 of 2 verkapte argumenten voor gehad die ik niet overtuigend vond. Vervolgens spring je van de hak op de tak en pak je (het facisme) weer wat anders waarmee je (hopelijk) anderen op de tenen trapt.
Zie boven, elke post van mij bevat een volledige beargumentering. Als jij de realiteit zwak en niet overtuigend vind kan ik je aanraden om snel een psycholoog op te zoeken.
Eigenlijk kom jij niet met argumenten. Je herhaalt alleen wat je al de hele tijd hebt gezegd; je befaamde stopverf-theorie remember?
Ik zou zeggen leer lezen, en ten tweede, mijn stopvef theorie komt steeds naar boven omdat jij hem elke keer weer bewijst met je eigen tegensprekende uitspraken.
Ga maar vergelijken op inhoud dan. Ik wil *nu* een lijstje zien waarin je wat grond voor je stelling brengt. Ga mij en de andere posters maar eens vermaken door met een lijstje te komen waarin je facisme en religie naast elkaar zet en kruisjes zet op de punten waar ze hetzelfde zijn.
Heb ik al gedaan, meerdere keren zelfs maar goed ik quote mezelf nog wel ff uit een eerdere post:

"Lees Mussolinis boek over Fascisme maar eens, Fascisme is de godsdienst van de staat, de staat is god.
Net als bij de doorsnee godsdienst wordt je geacht te doen wat deze zegt zonder tegenstribbeling en te geloven in de staat zonder na te denken.
Godsdienst geeft gewoon het slechte voorvbeeld d.m.v. geloof, IE geloven in iets waar geen logische reden of ook maar enig tastbaar bewijs voor is."

Dus in het kort; overeenkomsten.
-Beide zijn gebaseerd op lucht, DWZ ongefundeerde princiepes, zogenaamde waarheden die waar zijn omdat.
-Beide kweken volgzaamheid, IE doe wat de leiding (IE god/de staat) omdat deze het zegt, geen verdere bergumenteriong benodigd, met als gevolg dat de volgelingen van beide dus bijzonder goevoelig zijn voor machtsmisbruik.
-Beide cijferen het individu weg (maakt niet uit hoe sterk je zegt te worden van je godsdienst, de SS oficieren voelden zich vast ook heel sterk en krachtig in hun Uniformen). Uitijdelijk krijg je automatisch groepsvorming en groepsvorming is funest voor de mensheid. (Zie bijvoorbeeld de VS die huishoud in zuid Amerika om de zakelijke belangen te verdedigen, immers de inwoners van de VS zijn belangrijker dan zij die niet binnen de illekeurig getrokken lijnen die x land opmaken wonen.).
En hier stopt mijn laatste reactie op jouw posts. Tenzij ik iets nieuws zie in je posts, zal ik daar op reageren. En natuurlijk zie je deze reactie weer als bevestiging van je gelijk.... het zij zo.
Tja als jij steeds jezelf tegenspreekt om mij daarna gelijk te geven... Als je het er mee oneens bent kom dan eens met argumenten IPV gezeur. Ik heb nog geen enkele beargumenteerde tegenwerping gezien van je.
Ik hoop dat je een fijne dag hebt en trakteer jezelf maar op een groot glas wit bier omdat je gewonnen hebt en de domme gelovigen weer in een hoekje hebt geduwd.
PS ik drink geen bier, bier is voor kuddedieren, ik ken NIEMAND die zijn eerste bier ook daadwekelijk lekker vind (IE bier moet je leren drinken, onzin is dat. Als je iets niet lekker vind is het idioot om ermee door te gaan todat je de smerigheid niet meer proeft). Zeker als het gaat om iets wat je lichaam ook nog eens schade toebrengt. Zelfde met godsdienst.
Wij, de mensen op dit forum, weten beter.
Ja vast je "weet" helemaal niets, je beeld je in dat je wat weet maar in de realietit heb je niets dan een hand vol lucht. Ik vraag jou om eens de "goedheid" van de Christelijke moraal te beargumenteren. En probeer eens echte argumenten te gebruiken en niet allen dat is geschreven door een al lang dooie gast op een stoffig stuk perkament. Ik wil een antwoord op het WAAROM.
En als je volgende post weer een herhaling is van het verhaal dat je intussen in iedere post hebt opgehangen (geloof is BAH! zonder goede argumenten) dan ben je inderdaad, zoals Lasker zei, een beetje dom. En dat is als flame bedoeld, maar wel als allerlaatste in deze hele discussie - want ik ben het flink zat.
Tja je kan altijd met je voetjes stampen als je je zin niet krijgt maar daar maak je echt geen indruk mee.

PS ik wordt het overigens ook zat om steeds maar om argumenen te moeten vragen en niks terug te zien maar ja dat ben ik inmiddels wel gewend van mijn discussies met andere gelovigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Op dinsdag 28 mei 2002 13:18 schreef lasker het volgende:

[..]

Even over the Golden Rule: Dat is een van de grote erfenissen van Christus, Voor hem en op de veel plaatsen buiten het Christendom geldt de regel Behandel een ander, zoals hij jou behandelt. Voor de westerse mens is deze regel vanzelfsprekend geworden, maar in het midden-oosten bijv. nog lang niet.
Een veel voorkomend misverstand. Jesus heeft dit niet bedacht, het staat al in de vijf boeken van Mozes, ergens in Leviticus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56127

Ikzelf ben een turkse jongen,duz een moslim...
Ik geloof maar in 1 god "ALLAH" en in alle profeten waaronder "JEZUS" de zoon van god genoemd....

De cristenen geloven in JEZUS en beschouwen HEM als hun god.

Iedereen heeft natuurlijk een andere geloof en godsdienst, maar als je eens goed nadenkt,heel heel diep, dan verwijst alles naar de islam.... Er is 1 heilige boek voor de moslims " het KORAAN" de cristenen hebben de "BIJBEL" maar de bijbel is zo vaak aangepast en bewerkt dat het niet klopt.... Alles wat in de KORAAN is beschreven is noot gewijzigd, maar iedereen die gewoon op straat loopt vertelt wat in de koran.......

Ik weet niet hoe ik dit topic moet afsluiten duzzzz...... *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een veel voorkomend misverstand. Jesus heeft dit niet bedacht, het staat al in de vijf boeken van Mozes, ergens in Leviticus.
Ik dacht zelf dat de gulden regel meer erop neer kwam de ander te behandelen zoals je zelf wil worden behandeld. Niet een soort van oog om oog tand om tand zoals we die in het oude testament aantreffen.
Overigens gelde deze regel alleen voor joden onderling en niet ten opzichte van buitenstaanders. Al zou je uit de houding van het joodse volk in het oude testament tegenover andere volken een regel willen deduceren dan zou dit zoiets zijn als: 'slacht elk volk volledig af wat het doel van ons volk in de weg staat'.
Als we er dan even vanuit gaan dat de gehele bijbel door dezelfde god is geïnspireerd die ook het joodse volk heeft geleid dan lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat de door god in de bijbel geopenbaarde moraal allesbehalve wenselijk (lees naastenlievend) kan zijn.
Maar dit terzijde ;)
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste