Op dinsdag 28 mei 2002 07:01 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Het heelal is door God geschapen.
Aaname, is geen bewijs voor. In een rechtzaak zou dat gelijk staan aan proberen iemand te veroordelen op basis van een persoon de getuigenis van 1 persoon. Dat gaat gelukkig niet meer sinds de dagen van de inquisitie. Zonder tastbaar bewijs kan je het wel vergeten, niet zo met godsdienst, je offert je hele leven op op basis van de niets dan zogenaamd "circumstantial" bewijs.
Hoe? Zoals de wetenschap dat aan het ontdekken is. Is de mens door God geschapen? Ja. Maar wel op de manier zoals de wetenschap aan het ontdekken is. Je bent nog steeds in de veronderstelling dat gelovigen wetenschap-vrezende of zelfs - verafschuwende wezentjes zijn die blij zijn dat ze overal hun God bij kunnen betrekken. Dat is niet zo. Maar ik denk dat ik het je 100 keer kan zeggen, en dat je dat dan nog steeds niet snapt.....dus laat ik het maar zo in de hoop dat andere posters (die dat al gedemonstreerd hebben) wel snappen wat ik bedoel en niet zo vast zitten in hun wereldvisie als jij zelf zit.
Lol, jij bent degene die niet inziet op wat voor kaartenhuis jij je mening hebt gebouwd, zie boven.
BTW ik heb vaak genoeg met gelovigen gediscussieerd, sterk gelovigen en minder sterk gelovigen, Ik moert zeggen dat de meeste die ik tegen ben gekomen sterk gelovig waren (IE zus en zo is waar/goed want het staat in de bijbel (maar nadenknen over de eventueele waarheid van de bijbel zelf ho maar). Dat zijn ook de mensen die zeggen zus en zo is de wil van god , deed je trouwens zelf ook in dat topic over die jongen die vroegtijdig dood was gegaan aan bloedarmoede. En toch durf je elke keer weer te zeggen dat jij je gebrek aan kennis niet opvult met ongefundeerd geloof. Als er iemand dus de boot heeft gemist ben jij het wel.
Het is jammer dat je doet waar Absolyte bang voor was. Er wordt weer ge semi-flamed. Jammer, want de discussie was erg goed. Als je je beter voelt door het denkbeeld dat gelovigen hypocriet zijn, dan moet je dat maar denken. Ik zal niet in de weg staan van een vrolijke dag waarin je door de weide huppelt in de veronderstelling dat je deze fantastische discussie (in je hoofd) gewonnen hebt. Want het is wel duidelijk dat je discussieren hier zo ziet; als een wedstrijd.
Weer gezeur over de "liefheid" van mijn beredeneing, ik zou zeggen kom eens met iets vasts IPV elke keer dat gezeur. Als je zelf de realiteit ontkent moet je niet gaan zeueren dat je je beledigt voelt als iemand je zegt hoe de boel in elkaar steekt.
Het feit dat je er steeds over loopt te zeuren IPV tegenargumenten te vormen geeft al aan dat je als een rat in de val zit. Jammer dat dat je niet tot nieuwe inzichten brengt.
Gelovigen geloven niet omdat ze na de dood beloond worden.
Nee vast niet, en Bill Gates ontwierp windows omdat hij een hobby nodig had.
Iedereen gaat naar de/een hemel, dus niet alleen ik.
Aaname, er is geen bewijs dat de hemel bestaat. Dit is een gedachtengang die je jezelf hebt ingeprogrammeerd. "De hemel is er want het staat in een boekje, of de hemel is er want dat denk ik.
Ik geloof omdat ik de normen van het geloof dat ik aanhang bij me vind passen.
Juist ja en ik heb al een aantal keer aangetoond dat deze schadelijk zijn voor de mensheid, op directe en indirecte wijze op korte en lange termijn. Sterker nog de geschiedenis staat er bol van.
Dus jij vind het bij jou passen dat je de ondergang van de mensheid betekend?
Ik geloof omdat ik mensen wil leren kennen die hetzelfde denken. Ik geloof omdat ik vind dat in deze over-geindividualiseerde maatschappij er plek moet zijn voor een stukje naastenliefde.
Terwijl godsdienst de grootste oorzaak is van het gebrek aan Naastenliefde, zie midden oosten, zie Indonesie als ander voorbeeld. Moet je eens naar de toespraken van Adolf Bush luisteren, zie je ook hoe vol "bnaastenliefde" hij zit door z'n geloof.
Hoe kun je nou geloven in een wereld waarin de zwakken moeten wijken voor de sterken? Ik neem aan dat je ervan uitgaat dat jij tot de sterken hoort, want je schijnt te vergeten dat ook jij zwak kan zijn en daardoor opgeruimd kan worden.
Je onderschat me, ik houd daar we l degelijk rekeing mee maar het overleven van de mensheid is toch net ff iets belangrijker dan het leven van 1 persoon. De mens als soort staat voorop.
Een dergelijke maatschappij is mensonwaardig, en ik vind het echt eng dat je er nog in gelooft in.
Beredenering AUB... je kan wel zomaar gaan lopen hzeggen dat zus en zo niet lief is maar daar heeft niemand wat aan. Beragumentereing AUB. Als je het niet kan beargumenteren wordt het tijd dat je eens gaat stilstaan bij wat je eigenlijk zegt.
Maar goed. Wat dat betreft voel ik amper de noodzaak om op je posts te reageren. Ik vraag je voorbeelden te geven uit de bijbel waar staat dat gelovigen beter zijn dan mensen. Vervolgens komt er niks....je noemt wat plaatsen op waar oorlogen zijn gevoerd die vaag met geloof te maken hebben.
Zeg ik dat het in de bijbels staat? Trouwens bendenk ik me ineens dat dat wel degelijk het geval is. De bijbel trekt al de lijn tussen volgelingen en niet volgelingen (Sodom en Gomorra iemand?) Wie zich niet aan de regels houd moet maar voelen he...
Later noem je een boek over Facisme. Het is weer hetzelfd verhaal; je reageert niet op andermans posts....je lees ze niet eens. Dat wordt wel duidelijk door het feit dat je na 3x vragen door Lasker nog steeds niet weet wat zijn vraag nu eigenlijk was.
Ik raad je aan om maar eens te lezen wat ik zeg over Fascisme, Fascisme is ook een viorm van geloof aleen met weer een andere god, in dit geval de staat. Als je dat geen leueke vergelijking vind heb je toch echt pech want het is nou eenmaal zo. De geschiedenis spreekt voor zich en de "uitvinder" ervan zegt het nog eens letterlijk.
Ik respecteer jou ook om je mening. Alhoewel het wel steeds moeilijker wordt, omdat ik je denkbeeld knap star en slecht onderbouwd vindt.
Lol slecht ondebouwd, ik geef bij al mijn ideene een volledige onderbouwing gebaseerd op niets dan de realitiet, jij bennt de gene die steeds of een argumentering achterwege laat of deze onderbouwd met niet bestaande argumenten.
Je zou haast denken dat het jouw geloof is...niet? Wat zei je ook alweer? Slecht onderbouwd geloof is het grootste gevaar dat er is? Als jij graag wilt leven in een samenleving waarin de evolutietheorie de bovennoot speelt, dan hoor ik graag *waarom* dat zo is.
Zit je te slapen ofzo ik leg in zoongeveer elke post van mij letterlijk uit hoe en waarom.
Welke argumenten heb je voor en tegen? Waarom is het beter? Tot nu toe heb ik maar 1 of 2 verkapte argumenten voor gehad die ik niet overtuigend vond. Vervolgens spring je van de hak op de tak en pak je (het facisme) weer wat anders waarmee je (hopelijk) anderen op de tenen trapt.
Zie boven, elke post van mij bevat een volledige beargumentering. Als jij de realiteit zwak en niet overtuigend vind kan ik je aanraden om snel een psycholoog op te zoeken.
Eigenlijk kom jij niet met argumenten. Je herhaalt alleen wat je al de hele tijd hebt gezegd; je befaamde stopverf-theorie remember?
Ik zou zeggen leer lezen, en ten tweede, mijn stopvef theorie komt steeds naar boven omdat jij hem elke keer weer bewijst met je eigen tegensprekende uitspraken.
Ga maar vergelijken op inhoud dan. Ik wil *nu* een lijstje zien waarin je wat grond voor je stelling brengt. Ga mij en de andere posters maar eens vermaken door met een lijstje te komen waarin je facisme en religie naast elkaar zet en kruisjes zet op de punten waar ze hetzelfde zijn.
Heb ik al gedaan, meerdere keren zelfs maar goed ik quote mezelf nog wel ff uit een eerdere post:
"Lees Mussolinis boek over Fascisme maar eens, Fascisme is de godsdienst van de staat, de staat is god.
Net als bij de doorsnee godsdienst wordt je geacht te doen wat deze zegt zonder tegenstribbeling en te geloven in de staat zonder na te denken.
Godsdienst geeft gewoon het slechte voorvbeeld d.m.v. geloof, IE geloven in iets waar geen logische reden of ook maar enig tastbaar bewijs voor is."
Dus in het kort; overeenkomsten.
-Beide zijn gebaseerd op lucht, DWZ ongefundeerde princiepes, zogenaamde waarheden die waar zijn omdat.
-Beide kweken volgzaamheid, IE doe wat de leiding (IE god/de staat) omdat deze het zegt, geen verdere bergumenteriong benodigd, met als gevolg dat de volgelingen van beide dus bijzonder goevoelig zijn voor machtsmisbruik.
-Beide cijferen het individu weg (maakt niet uit hoe sterk je zegt te worden van je godsdienst, de SS oficieren voelden zich vast ook heel sterk en krachtig in hun Uniformen). Uitijdelijk krijg je automatisch groepsvorming en groepsvorming is funest voor de mensheid. (Zie bijvoorbeeld de VS die huishoud in zuid Amerika om de zakelijke belangen te verdedigen, immers de inwoners van de VS zijn belangrijker dan zij die niet binnen de illekeurig getrokken lijnen die x land opmaken wonen.).
En hier stopt mijn laatste reactie op jouw posts. Tenzij ik iets nieuws zie in je posts, zal ik daar op reageren. En natuurlijk zie je deze reactie weer als bevestiging van je gelijk.... het zij zo.
Tja als jij steeds jezelf tegenspreekt om mij daarna gelijk te geven... Als je het er mee oneens bent kom dan eens met argumenten IPV gezeur. Ik heb nog geen enkele beargumenteerde tegenwerping gezien van je.
Ik hoop dat je een fijne dag hebt en trakteer jezelf maar op een groot glas wit bier omdat je gewonnen hebt en de domme gelovigen weer in een hoekje hebt geduwd.
PS ik drink geen bier, bier is voor kuddedieren, ik ken NIEMAND die zijn eerste bier ook daadwekelijk lekker vind (IE bier moet je leren drinken, onzin is dat. Als je iets niet lekker vind is het idioot om ermee door te gaan todat je de smerigheid niet meer proeft). Zeker als het gaat om iets wat je lichaam ook nog eens schade toebrengt. Zelfde met godsdienst.
Wij, de mensen op dit forum, weten beter.
Ja vast je "weet" helemaal niets, je beeld je in dat je wat weet maar in de realietit heb je niets dan een hand vol lucht. Ik vraag jou om eens de "goedheid" van de Christelijke moraal te beargumenteren. En probeer eens echte argumenten te gebruiken en niet allen dat is geschreven door een al lang dooie gast op een stoffig stuk perkament. Ik wil een antwoord op het WAAROM.
En als je volgende post weer een herhaling is van het verhaal dat je intussen in iedere post hebt opgehangen (geloof is BAH! zonder goede argumenten) dan ben je inderdaad, zoals Lasker zei, een beetje dom. En dat is als flame bedoeld, maar wel als allerlaatste in deze hele discussie - want ik ben het flink zat.
Tja je kan altijd met je voetjes stampen als je je zin niet krijgt maar daar maak je echt geen indruk mee.
PS ik wordt het overigens ook zat om steeds maar om argumenen te moeten vragen en niks terug te zien maar ja dat ben ik inmiddels wel gewend van mijn discussies met andere gelovigen.