gezien het aantal posts wat erbij is gekomen sinds mijn laatste post ga ik gewoon na mijn post lopen quoten, mijn excuses als ik iets zeg wat al gezegd is of dubbelop zeg, maar anders vergeet ik me punt

nogal memento neigingen

Gelovigen geloven niet omdat ze na de dood beloond worden. Iedereen gaat naar de/een hemel, dus niet alleen ik. Ik geloof omdat ik de normen van het geloof dat ik aanhang bij me vind passen. Ik geloof omdat ik mensen wil leren kennen die hetzelfde denken. Ik geloof omdat ik vind dat in deze over-geindividualiseerde maatschappij er plek moet zijn voor een stukje naastenliefde.
je gelooft dus omdat je het eens bent met de standpunten van god? maar het hele gebeuren van wat of wie god is of wat hij heeft gedaan niet? tja... zo zijn er zat mensen die het eens zijn met de standpunten. nogal overhaast om als je het eens bent met de christelijke standpunten meteen in god te geloven.de belangrijkste punten waarom ik niet geloof berusten op het wie of wat zijn van god.
Hoe kun je nou geloven in een wereld waarin de zwakken moeten wijken voor de sterken? Ik neem aan dat je ervan uitgaat dat jij tot de sterken hoort, want je schijnt te vergeten dat ook jij zwak kan zijn en daardoor opgeruimd kan worden. Een dergelijke maatschappij is mensonwaardig, en ik vind het echt eng dat je er nog in gelooft in.
mensonaardig? kom op reality!

iedereen kan op een punt zwak zijn, maar er zijn zoveel punten waarop je een mens kan beoordelen 'wie niet sterk is moet slim zijn'. uiteindelijk ga je jezelf niet benadelen....
Over respect voor gelovigen, sorry hoor maar ik respecteer 30 jarigen die in sinterklaas geloven toch ook niet?Waarom zou ik andere goedgelovigen dan wel moeten respecteren?
hmm! overhaaste generalisatie, slecht punt in argumenteren. ik heb een paar vrienden van me die echt geloven, ik kan er goede discussies mee voeren, en ik heb gewoon respect voor zijn standpunten, dat ik het er meestal niet mee eens ben is wat anders.
je kunt ook aan mij persoonlijk vragen wat ik goed en slecht vind. heeft wel zin, maar dan dwalen we van de draad af.
naar mijn mening kan je acties/mensen niet indelen onder goed en kwaad, het zal altijd nadelen en voordelen hebben.
Jij noemt dat oppervlakkig, en dat is je goed recht (alhoewel het enigzins flamerig en arrogant overkomt, immers, je kan dat op geen enkele manier beoordelen dus waar haal je je recht van spreken vandaan?), maar zo zie ik het niet. Het is nu eenmaal zo, en ik heb geen moeite de werkelijkheid te accepteren zoals die is. Een evolutionair mechanisme is wat mij betreft meer dan voldoende verklaring voor het ontstaan van de mens, en al het andere leven (ik het het hier dus niet over de huidige evolutietheorie, waar nog gaten inzitten, maar over een evolutionair mechanisme op zich). De Big Bang theorie is nog niet erg bevredigend, maar wel een stuk aannemelijk dan welke god dan ook. Immers, waar de Big Bang theorie ondersteund wordt door diverse bewijzen, lijken alle godsbewijzen die ik ooit gezien heb, alleen geldig als je er al van overtuigd bent dat er een god is.
de wijze waarop god de aarde heeft geschapen, heeft nogal wat trekjes van de evolute
eerst: god maakte licht --> aarde komt terecht in een baan om de zon
twee: atmosfeer gemaakt --> onder invloed van het zonlicht ontstaat een atmosfeer
drie: uhm, er ontstaat aarde dachtk en groen --> door het zonlicht, water en de atmosfeer ontstaat leven.
vier: sterren -->een klimaatsverandering om dierlijk leven mogelijk te maken (zon en sterren worden zichtbaar)
daarop volgend zijn de evolutie stappen van leven met de mens als puntje van de evolutie
kvind ut wel een leuke theorie:)
Na de dood is er niets, maar aangezien ik er dan toch niet ben om dat niets te ervaren, is dat geenszins afschrikwekkend.
so lutle to do and so much time.... alleen dan andersom

-Ik haat inderdaad het geloof om wat het voor leed veroorzaakt heeft aan de mensheid over de eeuwen en om wat het nog steeds doet elke dag, daarbovenop komt nog eens de schade die het doet aan de toekomst van de mens.
dat kan je van alles zeggen...
Jongeren en ouderen komen dichter tot elkaar omdat ze kunnen praten over iets gezamelijks. Dit herstelt het beeld dat veel ouderen van de 'jeugd van tegenwoordig' hebben (maw; het valt allemaal heel erg mee!). Bovendien blijkt vaak dat ouderen helemaal niet zulke antieke denkbeelden aanhangen.
mwah in een kerk heb je net zo goed verzuiling als ergens anders. in mijn kerk ging ik iig niet gezellig met een stel oudjes praten.
Maar geloof en wetenschap zijn niet te rijmen met elkaar omdat:
de wetenschap achter het geloof wel. standpunten en andere bedoelingen van het geloof zijn allemaal leuk en aardig, maar een politieke partij heeft die net zo goed. het gene waar ik op tegen ben is hoe het hele geloof in elkaar steekt (en de standpunten ook maar dat is de andere kant)
Onzin. Ooit gehoord van altruistisch gedrag bij dieren? De sterkste offert zich daarbij op om het leven van andere soortgenoten te beschermen en veilig te stellen. Overigens heeft Darwin nooit gesproken over 'survival of the fittest':
ff tussendoor: darwin kan je niet als uitgangspunt van de evolutietheorie nemen, die is onderhand veel aangepast. het is een algemene theorie die alleen begonnen is door darwin, waar nog fouten in zaten (betekent niet dat ik het eens ben met de evolutietheorie hoor

)
Juist ja en ik heb al een aantal keer aangetoond dat deze schadelijk zijn voor de mensheid, op directe en indirecte wijze op korte en lange termijn. Sterker nog de geschiedenis staat er bol van.
Dus jij vind het bij jou passen dat je de ondergang van de mensheid betekend?
in vergelijking met het aantal gelovige mensen over de hele geschiedenis en het aantal mensen die er misbruikt van maken denk ik dat geloof toch best hoog staat als vredelievende dinges....(sorry woord ligt op het puntje van me tong

)[quote]
Zeg ik dat het in de bijbels staat? Trouwens bendenk ik me ineens dat dat wel degelijk het geval is. De bijbel trekt al de lijn tussen volgelingen en niet volgelingen (Sodom en Gomorra iemand?) Wie zich niet aan de regels houd moet maar voelen he...[/quote[ dit was geen kwestie van niet gelovigen maar wat anders, in de bijbel word nergens onderscheid gemaakt tussen gelovigen en niet gelovigen op dat ze slimmer oid zijn
Feit blijft : De Bijbel / Tora / Koran zijn allemaal geschreven door een mens. Een mens maakt fouten. Een mens kan fout lezen.
true, maar de bijbel bestaat ook uit waarnemingen van die mensen die er vervolgens iets aan toe schrijven , waarnemingen worden gewoon bneschreven zoals ze gezien zijn, die zijn niet verkeerd, en als je een beetje ben geinteresseerd in aliens haal je er leuke ufo verschijnselen uit

maar dat gaat van de topic af

2e correctie het bestaan van god is niet bewezen, kan ook niet bewezen worden dus zeggen dat de wetenschap bezig is met het ontdekken van hoe god de wereld inelkaar gepuzzeld heeft is onverstandig omdat je hiermee de al een optie wegrekend die even mogelijk is als de al gegeven optie IE er is geen god en of als laatste er is een god maar deze heeft behalve het starten van het heelal niets met ons te maken. Het zijn allemaal mogelijkheden en geen van alle kan helaas uitgesloten worden.
ligt eraan wat je onder god verstaat, iemand die ons gemaakt heeft.... geen slecht idee, een buitenaards ras wat wat ging experimenteren?

- Dat de Koran onverandelijk is, zie ik als een nadeel. Denken moet niet star zijn.
I dissagree, als je iets aan te vullen heb kan dat maar veranderen vind ik niet, het is altijd nog een gescheidenis gedeelte zomaar veranderen, verander je de geschiedenis en krijg je vage ideeen. interpeteren in de eigen tijd is wel oke... maar veranderen.... je kan het natuurlijk ook verkeerd begrijpen en verkeerd veranderen...
oke het geloof van sommige is dus gebasseerd op de ideen achter het geloof en de standpunten (heb uw naaste lief e.d) is het niet nogal snel en overdreven om dan meteen een god te aanbidden die je niet ziet, niet voelt , niet hoort, niet ruikt enzovoort?
of mensen geloven omdat je het gewoon voelt.... nogal overdreven om dat gevoel meteen toe te schrijven aan een god en hem blindelings achtervolgen....
als je dit wetenschappelijk benadert (het laatste) is het gewoon een nog onverklaarbare gebeurtenis
net zoals veel 'wonderen' die er gebeurt zijn. ik las in de topci (weet niet meer wie) datie binnen 5 dagen ziekenhuis uit was ipv meer? er zijn iig veel onverklaarbare dingen, maar meteen aan god toe schrijven is nogal snel en overdreven.
vroeger als er toevallig een sscheikunde reactie optrad die iets veroorzaakte dan was dat ook allemaal woow god.
dus dat laatste is iets wat je niet begrijp toe schrijven aan god, de 3 reden die ik heb gelezen waarom men in god gelooft
geen echte harde waarneembare feiten...
is er niemand die met zijn hele hart achter de bijbel staat? ofzo?
want het is allemaal nogal slap wat ik lees...