Toon posts:

Over de stelling: "Ik geloof in God"

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 2.114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-10 19:09
Bovendien is de bijbel er vrij duidelijk over: God schiep ons naar zijn evenbeeld.
Dat hebben ze ook maar verzonnen omdat dat het makkelijkst en meest voor de handliggend is. Als God een kikker was zouden waarschijnlijk veel minder mensen hem aanbidden en minder interessant vinden. Daarom zeggen maar dat God een mens is en hebben ze dat opgeschreven in de bijbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReV3rEnD: Waarom gelooft men zo blind in een god die ze nooit gezien of op wat dan ook voor manier hebben waargenomen
ChristiaanVerwijs: Wat zie jij niet dat zij wel zien?
Mensen geloven niet meer uit angst.
benchMarc: Waarom zou God die regels hebben gemaakt?
Als God een kikker was zouden waarschijnlijk veel minder mensen hem aanbidden en minder interessant vinden. Daarom zeggen maar dat God een mens is
Dit zijn wat quotes die ik even wil combineren en er op in gaan vanuit mijn gezichtspunt.
De bijbel beschrijft God niet als een mens. God is geen mens. God is een geestelijk wezen, dat veel hoger is dan de mens. God is "overvloed van dynamische energie" staat in Jesaja. God is in macht, kracht, intelligentie èn liefde onvoorstelbaar veel groter dan een mens.
God is de Schepper van het gehele universum, met alle daarin voorkomende natuur-krachten en -wetten. Als je ziet hoe GEWELDIG de Schepping is, dan zie je hoe GEWELDIG God is. Als je dat niet kunt of wilt zien, dan kun je God ook niet "zien". Paulus schrijft ergens in de bijbel dat je God kunt leren kennen d.m.v. Zijn werken, Zijn schepping.
God is dus waarneembaar voor wie Hem WIL waarnemen.
God heeft regels gemaakt. De gehele Schepping werkt op een geordende manier. Dat alles zo werkt als het werkt is een WONDER. Dat kan niet zonder wetten / regels.
Ook voor de manier waarop mensen met elkaar zouden moeten omgaan heeft God regels opgesteld. Als iedereen zich aan die regels zou houden, dan zou het goed gaan. Helaas doen de meeste mensen dat niet, omdat ze er niet voor kiezen om God te gehoorzamen.
God gehoorzamen moet je niet uit angst doen, maar wel uit "vrees". "Godvrezend" betekent dat je zo'n groot respect voor die God voelt, dat je het niet "aandurft" om iets te doen dat Hij niet goed vindt, omdat je begrijpt dat ongehoorzaamheid aan zo'n machtig wezen vast geen goede gevolgen zal hebben. Je begrijpt dan namelijk ook dat God ook vol is van liefde voor Zijn schepping; God heeft dus het beste met ons voor.

Ik hoop dat deze redenatie niet helemaal onbegrijpelijk is voor ongelovigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-10 19:09
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 22:27:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Dit zijn wat quotes die ik even wil combineren en er op in gaan vanuit mijn gezichtspunt.
De bijbel beschrijft God niet als een mens. God is geen mens. God is een geestelijk wezen, dat veel hoger is dan de mens. God is "overvloed van dynamische energie" staat in Jesaja. God is in macht, kracht, intelligentie èn liefde onvoorstelbaar veel groter dan een mens.
God is de Schepper van het gehele universum, met alle daarin voorkomende natuur-krachten en -wetten. Als je ziet hoe GEWELDIG de Schepping is, dan zie je hoe GEWELDIG God is. Als je dat niet kunt of wilt zien, dan kun je God ook niet "zien". Paulus schrijft ergens in de bijbel dat je God kunt leren kennen d.m.v. Zijn werken, Zijn schepping.
God is dus waarneembaar voor wie Hem WIL waarnemen.
God heeft regels gemaakt. De gehele Schepping werkt op een geordende manier. Dat alles zo werkt als het werkt is een WONDER. Dat kan niet zonder wetten / regels.
Ook voor de manier waarop mensen met elkaar zouden moeten omgaan heeft God regels opgesteld. Als iedereen zich aan die regels zou houden, dan zou het goed gaan. Helaas doen de meeste mensen dat niet, omdat ze er niet voor kiezen om God te gehoorzamen.
God gehoorzamen moet je niet uit angst doen, maar wel uit "vrees". "Godvrezend" betekent dat je zo'n groot respect voor die God voelt, dat je het niet "aandurft" om iets te doen dat Hij niet goed vindt, omdat je begrijpt dat ongehoorzaamheid aan zo'n machtig wezen vast geen goede gevolgen zal hebben. Je begrijpt dan namelijk ook dat God ook vol is van liefde voor Zijn schepping; God heeft dus het beste met ons voor.

Ik hoop dat deze redenatie niet helemaal onbegrijpelijk is voor ongelovigen.
Is niet onduidelijk hoor, ik snap je uitleg goed. Alleen toch geloof ik er, reden al genoemd, niet in. Ik snap wel waarom jij erin gelooft, duidelijk uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 05 augustus 2002 @ 18:13:
[...]
Bovendien is de mening van de meerderheid vaak wel een indicatie. Vooral bij iets als religie. De poster kwam met een opmerking dat de bijbel onzin is. Alhoewel ik zijn betoog begrijp en het zelfs met hem eens ben (hij vat de bijbel letterlijk op, en in die context vind ik de bijbel ook onzin), wil ik graag weten waarom hij de meningen van duizenden theologen verwerpt. Die zijn het er namelijk vaak wel over eens dat de bijbel in ieder geval een groot deel aan 'zin' bevat waarvan een deel onzin kan zijn. Op theologie-opleidingen is het eerst geleerde dat men de bijbel meestal niet letterlijk moet nemen.
Even iets over zin en onzin van de bijbel. Net als alle ander boeken bevat de bijbel gegevens. Wanneer worden gegevens informatie of wel zinvol. Dit wordt evenzeer bepaald door de ontvanger van de informatie als de informatie zelf.

De ontvanger kent namelijk de zin toe aan de gegevens. Wat ik hier typ kan door de een worden uitgelegd als betekenisloos en door de ander als zinvolle informatie. Dit staat zelfs geheel los van het feit of de zin die de verzender toekent aan de gegevens overeenkomt met de zin die de ontvanger er in legt.

Uitspraken over de zin en onzin van de bijbel zeggen daarom meer over degene die de uitspraak doet dan over de bijbel zelf. Wel denk ik dat je mag stellen dat de bijbel een moeilijk boek is, dat de lezer uitnodigt tot eigener interpretatie. Men kan dus niet stellen dat delen van de bijbel zin dan wel onzin zijn. Ter overpeinsing:

Slimme mensen leren meer van domme mensen, dan andersom.

Men wordt geen reus door zich te omringen met dwergen.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste