Op maandag 03 juni 2002 10:10 schreef Nando74 het volgende:
Gigabyte 7-VRXP geeft ook bij mij veel problemen.
Even voor de duidelijkheid:
als je geen ervaren tweaker bent moet je moederboard toch zonder enig probleem lopen. Ben het helemaal eens met de opmerking dat een tweak nooit de oplossing mag zijn om een produkt werkend te krijgen!! Het kan toch niet zo zijn dat je een auto koopt en eerst de spanning van de accu aan moet passen voordat hij het doet?? Een stelletje prutsers bij Gigabyte. En Ome Tom heeft zeker zitten slapen toen hij de tests uitvoerde. AnandTech heeft geloof ik beter door hoe je een test moet doen.
Dus, boordje heel hard weggetrapt naar leverancier, wil er niets meer mee te maken hebben. Support van Gigabyte op de site is trouwens ook slecht. Even puntsgewijs:
- slechte FAQ op Gigabyte site (1 reply????)
- slechte driver ondersteuning (bij viaarena hebben ze de laatste)
- problemen installatie raid en ata drivers in XP (niet gesupport door XP)
- alleen FSB 100!!! op 133 vastlopers
- power distributie op het boord is dus slecht (vastloper bij spellen, rest gaat goed)
Ongelooflijk dat dit bord zo goed getest is. Bij een beetje krachtige videokaart gaat ie vast. Ga maar snel een andere halen, denk ASUS, met de hoop op compatibility van hun produkten...(heb een GF4 Ti4400 van ASUS).
Ik geef je groot gelijk. Ik vind dat dit bordje het had moeten doen wanneer je de powerknop indrukt van je PC. Maar ik had hem dus besteld, uitgaande van de extreem goeie reviews van diverse hardwaresites. Later las ik pas welke problemen er allemaal mee waren hier op GoT. Toen werd ik zelf ook een beetje bang. Noem mijzelf nou niet echt een "tweaker".
Maar goed, ik had de winkel al opgebeld toen de bestelling net verzonden was. Ik kon het bordje ruilen (voor een Asus of MSI), maar ging toch even kijken of ik hem aan de praa zou krijgen.
Al het advies hier meteen opgevolgd, AGPsettings, V-Core, LAN etc. Er waren dus wel diverse problemen mee, maar dat had ik al verwacht. Maar als je op vrijdagavond begint, heb je toch het hele weekend de tijd. Ik weet niet precies waarmee, maar uiteindelijk aan de praat gekregen en XP kunnen installeren op mijn nieuwe Maxtor Liquid ATA133-schijf
Hij draaide toen volgens mij op AGP 1x, +7,5% V-Core, 1,7 Volt AGP, onboard-LAN uit, CAS 2.5, Memory op 266Mhz en een paar instellingen op disabled of performance op low. Ik weet niet precies hoe die settings heten.
Maar hij draaide dus goed. Meteen benchmarken, tot nu toe echt geen enkele vastloper gezien!! Lekkere scores ook nog.
Toen ben ik stukje bij beetje alle settings aan het optimaliseren geweest en dan weer benchmarken (ook een uurtje de demo draaien enzo, geen probs!) Als laatste de V-Core weer op normaal gezet de de AGP op 1.5 volt.
Nog steeds doet alles het perfect! Alleen onboard-LAN staat nog uit, maar die heb ik nog niet echt nodig. Ik ben superblij dat dit bordje het doet, maar ik snap er eigenlijk helemaal niets van waarom hij het ineens deed! Iedereen ondervindt andere problemen, er zit dus echt geen logica in.
Over de support van Gigabyte: erg slecht ja. Er staan geen nuttige dingen op de site. Heel irritant. Hopelijk komen ze met betere support, want die gasten weten nu echt wel dat er veel problemen zijn met dit plankje.
Nog even wat specs:
- Gigabyte GA 7VRXP rev. 1.1
- Samsung 2*256Mb DDR PC2700 @ CAS2
- Leadtek Ti4400 128Mb DDR (@ 310/660 doet hij het ook nog steeds, dus echt niet te weinig power aan boord)
- Aopen 300 watt (hier heb ik mee getest, dit moet echt genoeg zijn.)