Resumerend kan je denk ik stellen dat de volgende struikelblokken zich voor doen:
niet een in bepaalde volgorde
• 'slechte' organisatie
*
• na lange tijd verliest men de interesse
• klein aantal deelnemers maakt het minder interessant
• een groot project is erg complex en vergt teveel inzet van de organisatie
Ik denk dat deze aantal problemen wel op te lossen zijn. Het project mag niet te groot worden, er zou dus kunnen worden begonnen met een dorpskern: een pleintje met wat huisjes, een kerk, een paar bomen en een bank, om maar iets te noemen. Als het project aanslaat, kan er natuurlijk gemakkelijk uitgebreid worden!
Zolang het project niet al te groot is, is het voor de organisatie ook nog te overzien. Deze zal echter sterk in zijn/haar schoenen moeten staan en het liefst bestaan uit een aantal personen. Als er dan namelijk iemand uitvalt door eender welke oorzaak, kan de rest van de organisatie nog gewoon functioneren. Eventueel kan er een nieuw lid voor de oranisatie worden aangenomen.
De looptijd van het project bepalen is moeilijk. Om eenieder voldoende tijd te geven is veel tijd nodig, maar het mag ook niet te lang duren. Ik denk zelf dat een maand of 3 een goede tijd is. Bedenk wel dat de zomervakantie eraan komt. Enerzijds betekend dat veel vrije tijd, maar anderzijds is het zo dat ook veel mensen een vakantiebaantje nemen en mijn ervaring is dat dat veel meer tijd kost dan school

. Ook kan men er doorgaans niet aan werken als men op vakantie gaat, en voor sommige gelukkigen onder ons kan dat wel eens een week of 4 bedragen

De tijdsduur verkorten is m.i. ook zeer goed mogelijk door het project simpel te houden. Zie bijvoorbeeld mijn idee ^^ over het interactieve programma. Das nog redelijk complex, maar als je de web-update eruit laat komt het op weinig anders neer dan een map waar je je doorheen kan verplaatsen als in een FPS. Hierdoor is het al niet meer nodig om een animatie te renderen. Er bestaat dan ook geen onenigheid over het te volgen pad, want men kan dat zelf bepalen. Het grootste voordeel ervan is denk ik nog dat het allemaal low-poly is: er hoeven geen ontzettend ingewikkelde dingen gemaakt te worden. Het kost minder tijd en het is dan ook interessant voor de meer beginnende modeller.
Wat betreft het aantal deelnemers, ik proef nu al een groot enthousiasme (ook bij mezelf) en HyperTrophy schrijft ook al dat er nu waarschijnlijk meer '3d-ers' zijn dan toen het originele project begon. 3D is in de loop der tijd toegankelijker en gewoner geworden.
*met respect naar diegenen die het de voorgaande keren op zich hebben genomen! het is een hele klus en niet iets dat je 'zomaar' doet! en natuurlijk, zonder meewerkende medewerkers (
) ben je nergens...