Nou, even een lang relaas van mijn kant. Ik heb een router die officieel niet bestaat blijkbaar.
Ik heb vandaag (een paar uur terug) bij
Informatique de Sitecom xDSL/Cable Broadband Router 4S Pro gekocht voor slechts €85,- incl. BTW. Deze staat bekend als de DC-201
MAAR de clou is dus net dat degene die ik vandaag gekocht heb NIET de DC-201 is. Dit beestje is genaamd de DC-202 en vreemd genoeg staat deze router niet eens genoemd op de
Nederlandse site van Sitecom. Dit was vanmiddag wel interessant toen ik aan de telefoon was met de verkoper van Informatique aangezien zij hem ook als DC-202 op hun site hebben staan. En ik met mijn eigenwijze kop meende het beter te weten...

.
Wat is dan nu het verschil tussen de DC-201 en de DC-202? Volgens de verkoper hardwarematig gezien niets. De DC-202 schijnt beter voorbereid te zijn voor enkele ADSL providers en meer niet. Volgens de verkoper van Informatique hebben beide routers dezelfde hardware.
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik het nu al een fantastisch ding vind. Ik heb zelf Chello in Rotterdam en ik heb zowieso nooit last gehad van enige MAC-problemen als ik ff een andere computer aan sloot op de kabelmodem. En nu ook niet met deze router. Hij nam direct mijn MAC adres over van mijn NIC (netwerkkaart). Ik heb werkelijk waar niets anders gedaan dan de kabelmodem aansluiten (via de UTP kabel) op mijn router en vervolgens een straight UTP kabel in mijn computer gedaan en de LAN1 poort van de router. Stroom op de router gezet en de computer aangezet. Aangezien mijn NIC van de computer al op DCHP stond werkte het direct. Zo out-of-the-box!
Enkele features die ik zo ff snel tegenkwam:
* Alle gebruikelijke dingen die alle routers schijnen te hebben (4 poort 10/100MB/s Switch, firewall, xDSL/Cable geschikt, etc.)
* UPnP (jaja! En dat voor €85,-)
* Virtual Servers (web, FTP, DNS, POP3, SMTP, Telnet) d.m.v. portforwarding
* Samenwerking met
DDNS (Dynamic DNS) zodat je router je eigen virtual server direct kan koppelen aan een domeinnaam met zo'n adres: xxx.dyndns.org waarbij de xxx vervangen worden door een zelf uit te kiezen naam. Let wel, hiervoor moet je dus een gratis account aanmaken bij
dyndns
* Je kunt Backup DNS servers invullen voor het geval de DNS servers van je provider eruit liggen (geen overbodige luxe bij Chello).
* Static routing mocht je nog meer routers of gateways in je netwerk hebben
* En zelfs de mogelijkheid om een e-mailtje naar een te specificeren e-mail adres te laten sturen met de logs van je router. Dit kan als je onder een DOS-attack ben, of als de logs een bepaalde grootte hebben of gewoon dagelijks, wekelijks, etc.
Al met al denk ik dat dit de beste router is in zijn prijsklasse (tot €150). Voor €85 zoveel mogelijkheden en zelfs een Nederlandse site (
www.sitecom.nl en een summiere Nederlandse handleiding bij het produkt. De voorloper (de DC-201) was €138 bij Informatique en ik begrijp zelf niet waarom deze zo veel goedkoper is maar ik vind het een prachtding.
Ik weet dat ik onderhand als een verkoper klink maar ik heb de afgelopen weken zitten kijken naar welke router te kopen (of zelf 1 te installeren op mijn server) en mijn keuze was tussen de Edimax 6004 of de E-tech router of de Sitecom DC-201. Het is dus de Sitecom DC-202 (vervanger van de DC-201) geworden omdat ik hem vandaag zag voor zo weinig geld dat ik dacht daar kan ik mij geen buil aan vallen (bovendien ben ik van mening dat Informatique goed spul levert en goede service én daarnaast is het bij mij in de buurt). En ik heb er tot nog toe geen spijt van! Maar ik heb hem dan ook pas enkele uren. Dus daar kan nog verandering in komen en dan laat ik dat ook zeker weten.
Maar tot nog toe:
Sitecom xDSL/Cable Broadband Router 4S Pro (DC-202) is de beste koop!