Hey, da's ff geleden zeg, deze thread!

Ik heb van Denon al een heel mooie DVD-speler gehoord, de dvd-3300 (nu al obsolete...) die ook dvd-a afspeelt.
Ik vind het indrukwekkend, de ruimte/akoestiek wordt erg duidelijk neergezet en de meerkanaals opnames maken het geheel realitischer, indien goed opgenomen natuurlijk
Het kwaliteitsverschil tussen dvd-a en dsd zit volgens mij in de opnametechniek, dsd heeft (een beetje) ruis in de bron (master) nodig om te kunnen werken.
Ook voor dvd-a wordt (soms) dsd bij opnames toegepast, maar op het schijfje wordt dit 24 bits pcm.
De dynamiek van cd's is niet slecht, de opnames met compressie vaak wel.
Commerciële cd's zijn helaas te vaak gemixt om op bijv. autoradio's en ghettoblasters goed te klinken, terwijl ik er als high-ender van gruwel, dat gepomp en dat vlak getrokken beeld, wie wil dat nou echt
Ik betwijfel of SACD en dvd-a hier een eind aan gaan maken, het CD formaat is niet de beperking, getuige de perfekte opnames van o.a. David Chesky en andere kleine labels.
Weinig dynamiek? Hoeveel dynamiek kunnen je oren hebben?
Veel meer dan de CD kun je niet eens goed horen, laat staan dat het lijkt op live muziek.
Dvd-a loopt nu nog achter met de titels, maar Warner heeft intussen besloten tegelijk met elke cd een dvd-a uit te brengen en ook de prijs gelijk te trekken met CD, hulde!

In Amerika loopt dvd-a veel harder dan SACD, omdat bijna elke dvd-speler daar ook dvd-a afspeelt.
In Europa proberen ze (Philips en Sony) SACD te promoten door dvd-a spelers mondjesmaat en duurder te verkopen (oninteressant voor de grote meute) en SACD spelers betaalbaar te maken.
Ik trap daar niet in, ik ben voor dvd-a en neem meteen het gemak van dvd-v erbij (komt voor mij op de 2e plaats).
De brakke SACD opnames (upsamples van CD) die momenteel op de markt worden gezet wil ik niet, er is gewoon nog te weinig capaciteit om SACD's te produceren en de studio's zijn er veelal nog niet klaar voor (extra investeringen).
Bij dvd-a wordt het medium tenminste nog goed gebruikt.