.
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 16:49 ]
Nee inderdaad, ik heb dvd-a en sacd in separate opstellingen gehoord, dus echt 1 op 1 is de vergelijking niet, wat niet wegneemt dat alleen bij SACD dit soort fratsen hoorbaar is en niet bij dvd-spelers van dezelfde merken, rara....Op dinsdag 07 mei 2002 01:08 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Consequentiefoutje. Je hebt ook nog geen sacd speler achter je drempel gehad. En voorzover ik zie, heb je nog nergens DVD-A tegen SACD gehoord, dan *kun* je domweg geen claims doen. Sim-pel.
[..]
Verschil moet er zijnAl die merken zijn waanzinnige digitale kunstenaars, maar voor goede analoge techniek moet je geen digitale ingenieurs inzetten. Die denken in opamps, en dat is een omweg met grote nadelen. Snel ontwerpen, maar overbodig complex. 'Everything should be as simple as possible, but no simpler' (Einstein). Mijn trafo uitgangstrap telt 3 componenten in de feedbackvrije signaalweg. Een opamp minimaal 80, met 100 dB feedback.
[..]
Ik zal m'n oor eens te luister leggenDat mag vast niet op dit forum, want dat is zelfbevlekking
Maar het schijnt trouwens dat Accuphase (wat een achterlijke naam btw, hebben ze twee random woorden uit een technisch woordenboek geprikt?) nu ook een full-fledged speulerke heeft.
[..]
We zoeken dus trafo'tjes, die zijn wel helemaal lineair?Eh, uitgangsimpedantie heeft maar in beperkte indirecte mate met feedback te maken. Transformatortrappen hebben geen feedback en daar kun je ook een eindtrap mee aansturen, met hun 100 ohm uitgangsimpedantie.
[..]
Zonde, 1 keer engineren en grootschalig aanpakken moet genoeg zijn....Niet qua materiaal, wel qua engineering. Dit probleem wordt al sinds 1978 over het hoofd gezien, pas in heel recente tijden denkt men eens voorbij de opamp. Het lijkt zo makkelijk met een opamp, 1 component en klaar ben je. En men wil nou eenmaal niet investeren in dure transformatoren.
[..]
En dat bij TweakersHou op. Laten we Ah! voor een volgende discussie houden, anders raken we helemaal uit de koers... voordat ik over die achterlijke ontwerpen uitgeraasd ben is het kerst
[..]
Mijn audioset staat wat verder wegIk zit er een meter vanaf
[..]
Ok, ik vraag t al niet meer2.8 MHz * 1 bit = 2.8 Mbit per seconde. Deel je dat door 16 bits, dan houd je 4 keer de snelheid van 44100 Hz over. Het loopt dus 4x zo snel als multibit. Dat keer 6 en vermenigvuldigen naar 74 minuten. Dit is het laatste rekenvoorbeeld dat ik je geef, als je het echt niet na kunt rekenen (start->programs->accesories->calculator) dan houdt het echt op.
Pour Pim, what can we do next?ed. Dus niet 24 bits x 2.8 MHz!! Die 24 bits is de virutele resolutie uit de noise shaper (herlees de boel maar eens, ik ga het niet weer uitleggen, ik wil nou een muziekje draaien en een glas whisky op late Pim drinken).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Heb Dick van de Merwe's stukje over de (multichannel) SACD demo in de Lente Hifi show weer ontdektOp zondag 05 mei 2002 19:20 schreef Duck-Twacy het volgende:
TriodeDick ( http://www.triodedick.com ) heeft ook een kritisch stukje geschreven over de Doelen SACD demo, terwijl hij het elders de hemel in prijst (kan het stukje niet meer vinden).
...
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Wat grappig, een vinyl aanhanger die ook nog van SACD kan genietenOp dinsdag 07 mei 2002 20:54 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Heb Dick van de Merwe's stukje over de (multichannel) SACD demo in de Lente Hifi show weer ontdekt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

Op woensdag 08 mei 2002 02:54 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Zie je nou wat ik bedoelde... iedereen gebruikt die pestdingen. Heb je maanden lang al je digitale spul lopen opleuken, gooi je het overboord in het analoge domein.
Om even eerlijk te zijn, ik kan hier echt geen chocola van maken (hou ook niet van chocolaHet is inderdaad waar, dat hoe dieper je de ruisdrempel IN de band legt, hoe meer ruis je UIT de band krijgt, simpelweg omdat de totale hoeveelheid ruis fysisch wordt vastgelegd door 1/12e LSB kwadraat. Feit is ook dat als je de DSD bekijkt op een spectrum analyzer je verzuipt in de ruis. Decoderen lijkt heel simpel, gewoon affilteren maar er zit heel veel ruis in. Als je feedbackschakelingen gebruikt loop je de kans dat hoogfrequentruis terugmoduleert de audioband in. Bij 20 kHz zit de ruis 120 dB weg maar bij 100 kHz nog maar 70 (gemiddeld, het gaat om de codering tijdens opname, heb je geen vat op). Bij het afspelen is de kunst een orde hoger te filteren dan de opname toeneemt, zodat je per saldo met een orde naar beneden gaat met de ruis, terwijl je geen faseproblemen maakt. En dat is inderdaad een kunst voor de analoge masterminds. De standaard opamp-oplossing (die ook in mijn SACDspeler zit, eh zat) geeft geen ruis maar wel fasedraaiing en is in mijn optiek ook niet de mooiste oplossing. De enorme feedback die erin zit garandeert bijna transient intermodulatie vervorming. Een graad beter al is een discrete feedbackloze trap die passief filtert. Nog een graad beter is een transformatorfilter, die draait de fase helemaal niet tot op 100 kHz. Maar dat laatste kom je alleen in DIY en extreme high end spul tegen omdat trafo's lomp, duur en zwaar zijn. Had ik al gezegd duur?
Gulden middenweg?Op woensdag 08 mei 2002 03:24 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
[..]
Een trafo oplossing (van een paar honderd euro neem ik aan), lijkt mij dan interessanter.
Zeker interessant (verbaas me altijd ovr als jij weer met een interessante link op de proppen komt, of je bent een wandelend inet archief, of je kunt heel goed googelenOp woensdag 08 mei 2002 12:13 schreef Lampje het volgende:
[..]
Gulden middenweg?
http://www.lcaudio.com/zapfilter.htm
geen opamps, geen trafo. Kosten: zo'n 330 euro (dat moet goedkoper kunnen)
Op dezelfde pagina staat een beschrijving hoe hij in een pioneer en in een teac speler gebouwd dient te worden. Mischien dat je daaruit af kan leiden of het moeilijk/makkelijk is.Op woensdag 08 mei 2002 12:27 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Zou dit moeilijk zijn in te bouwen? Neem aan dat het ook kan voor een SACD speler?
Kosten $250, pittig, maar nog wel acceptabel
Mijne dames en heren: ik presenteer aan u het fenomeen SOG*Op woensdag 08 mei 2002 14:16 schreef UltrAnalog het volgende:
BLAAAAAAAAAAAAT
Oke, allemaal erg interessant. Moest maar 1s naar de Slegte gaan en wat secondhand boekjes over electronica op de kop tikken.Op woensdag 08 mei 2002 14:16 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Btw, alleen prive of ook "zakelijk", anders wil ik mijn Sony wel eens in Enschede laten logerenOp woensdag 08 mei 2002 14:16 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen al eh, laten we maar gewoon zeggen veel spelers omgebouwd en iedere keer is het weer feest.
De LCaudio trap ken ik van horen, een kennis van mij heeft'm ook in een sacdspeler gebouwd, en alhoewel je altijd beter kan is hij zijn geld goed waard. Bij mij mag er echter geen analoog signaal door zand, maar je bent dan ook zo ongeveer het dubbele kwijt...
http://www.elektuur.nl/books/details/bnl10641.htmOp woensdag 08 mei 2002 15:55 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Iemand tips (geschikt voor iemand die niet veel meer weet dan VWO natuurkunde op dit terrein)?
Breek me de bek niet open!Op woensdag 08 mei 2002 15:00 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Ed. Hoe ging je tentamen
Mooi, thxsOp woensdag 08 mei 2002 16:06 schreef Lampje het volgende:
[..]
http://www.elektuur.nl/books/details/bnl10641.htm
En dan de hele serie ervan. Verkrijgbaar in de betere bibliotheek
Je wilt niet weten waar ze gedrukt worden
Koel, ik doe vanavond wel een mailtje dichten (ga nu eerst even lekker op mijn balkon zitten, moet nog wat werken. Mooie uitvinding zo'n schootkoe).Op woensdag 08 mei 2002 16:14 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
't Begint meestal zakelijk, maar eindigt meestal anders...
Doe dit verder maar even off-forum, voordat Lampje of een ander me banned vanwege spam. Adressen weet je wel te vinden.
[..]
Bij UltrAna-papa!
Nou, wellicht zometeen naar "nieuwe pics van mijn verbouwde SACD speler"Op woensdag 08 mei 2002 16:24 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet de zoon van prins claus
Mijn god, waar gaat dit topic naartoe...
Verwijderd
kweenie, ik ben nog maar op blz 20 van deel 1 (die btw wel relevant is)Op woensdag 08 mei 2002 16:19 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
btw delen 1 en 3 lijken me het relevants, kan je deel 2 overslaan (of mis je dan essentiele zaken)
Hmm, zolang de 830 niet klinkt als een Pioneer kan ik ermee levenOp woensdag 08 mei 2002 14:16 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Klopt, en daar heb ik er dan ook veel van gebouwd. Vaak op basis van Pioneer loopwerken. 3x raden wat er voor loopwerk in de 830 van Andre zit? Verder kopen ze de dacs in bij BB (pcm 1702, zat ook in mijn CEC). Het enige wat ze apart zet is de digitale filtering (die Pioneer schijnt gejat te hebben, gezien de lopende rechtzaak) en... de uitgangstrap. Weet je dat eenmaal, dan weet je dus de binnendoorweg, en kun je records gaan zetten op prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb ondertussen al eh, laten we maar gewoon zeggen veel spelers omgebouwd en iedere keer is het weer feest.
De LCaudio trap ken ik van horen, een kennis van mij heeft'm ook in een sacdspeler gebouwd, en alhoewel je altijd beter kan is hij zijn geld goed waard. Bij mij mag er echter geen analoog signaal door zand, maar je bent dan ook zo ongeveer het dubbele kwijt...
Aangezien Fijenoord toch al dik gewonnen heeft (of ik eet mijn toetsenbord op) kan ik wel weer surfen.Op woensdag 08 mei 2002 17:01 schreef Lampje het volgende:
Voor de geinteresseerden: rond 17.30 ben was ik in de cd-uitleen
Verwijderd
Nou sorry hoor, je doet alsof die resolutie bij PCM zo zwaar telt bij kleine signalen....Op woensdag 08 mei 2002 02:09 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Ik kan ook slecht tegen dat nerveuze hoog, gelukkig heb ik dat opgelost (en ja, de trafo's die ik gebruik zijn lineair tot 110 dB, ik kan niet dieper meten...). Maar gezien het feit dat juist in het hoog de amplitude van signalen erg afneemt (ongeveer met 1/f door de audioband) vind ik het zo schadelijk dat multibit het daar laat afweten door zijn lage resolutie. De fijnere nuances in het hoog bij DSD geven het geheel een analoger, rustiger gevoel. Mits, inderdaad... juist.
Verwijderd
Hé, er is niet mis met hoorns, ok?Je kunt duidelijk wel luisteren, maar het lijkt wel of je bang bent dat je veel geinvesteerd hebt in een formaat dat achterhaald wordt door betere, en daarom er nu tegen ageert. Als iedereen dat gedaan had, draaiden we nu nog bakelieten 78 toeren platen door grote opwind hoornspelers.
Pfff, de wereld is niet ideaal, ik heb dit gehoord in een set waar een Denon DVD3300 werd gebruikt als loopwerk voor cd's en z'n digitale output naar een avc-a1 receiver ging, die op zijn beurt alleen de surround signalen versterkte en de frontkanalen gingen via 2 monoblocks en Thiel CS3.6.Op donderdag 09 mei 2002 13:39 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
En dit weet je van je 1 op 1 luisterervaring?
In bovenstaande setup was het verschil niet dramatisch groot, m.u.v. het ondersteunende surround effekt.Crisis, ik dacht net dat je zowaar je mening begon te nuanceren, begin je weer helemaal opnieuw. Ik hoorde duidelijk meer nuances in het hoog bij de 1 op 1, nadat jij een 1 op 1 doet praten we verder.
[..]
Je bent veel te theoretisch bezig, mijn eigen set laat een fluweel zacht en gedetailleerd hoog horen, mede dankzij de EMIT tweeter en EMIT-supertweeter.Nee, niet de ruisgrens zoals jij die bedoelt, maar de kwantisatieruis. Feit is dat je nog maar 8 bits hebt in het hoog, en dat zo'n hard, kil en emotieloos hoog typisch daar het gevolg van is.
[..]
Nu neem je zelf een beurs als voorbeeld, eerder zou je daar niets aan hebben voor luisterervaringen, over consequent zijn gesproken :+[quote]Elke goede set. Ik hoorde het met een harddiskrecorder, (preamp weet ik niet meer), ML33 en Avalon speakers. In een bomvolle zaal op de VAD2000, waar het laaiend heet was. Toch prima te onderscheiden. Ik hoor het thuis (waar ik alleen geen dvd-a heb, maar jij hebt de cd ook zo hoog zitten).
[..]
De CD is nog lang niet verloren als medium, ik trap CD niet omlaag omdat een ander formaat "beter" is, alles is relatief.En verbeteren met sacd.
[..]
Houd toch op, CD is zwaar onder de maat en als je dat voor goed verklaart, trek ik je luisterkunde sterk in twijfel.
Helemaal als je denkt dat hifi, highend of wat dan ook de realiteit ook maar enigszins kan benaderen. Zelfs de allerbeste sets die er bestaan (en ik heb al gekke dingen gehoord) geven maar een hele zwakke afspiegeling van de werkelijkheid. Als je een alleenzittende gitaarist gaat weergeven, of een combootje van 3 muzikanten kom je enigszins in de buurt, maar dan nog haal je vlekkeloos de echte en de weergegeven uit elkaar. En met een orkest is het volslagen larie. Dat maakt het ook zo belachelijk dat mensen zo'n complete hetze kunnen beginnen. Juist bij de beste sets word ik altijd een beetje treurig: "Is dit nou het beste wat we kunnen? Het lijkt nog nergens op".
[..]
Echter. Echt is echt is dit is vette nep.
Het spijt me Andre, maar dit vond ik een heel zwak en inconsequent stukje van je, kan er niet omheen. Je kunt duidelijk wel luisteren, maar het lijkt wel of je bang bent dat je veel geinvesteerd hebt in een formaat dat achterhaald wordt door betere, en daarom er nu tegen ageert. Als iedereen dat gedaan had, draaiden we nu nog bakelieten 78 toeren platen door grote opwind hoornspelers. Jammer.
Op donderdag 09 mei 2002 14:54 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
SACD verliest z'n dynamiek bij zware bezettingen dankzij het huidige beperkte DSD principe in de spelers (de verschillen bij volle uitsturing zijn klein en DSD heeft dan z'n beperkingen, terwijl PCM nog alles laat horen).
De cd-uitleen is precies wat de naam zegt: een cd verhuur toko.Op woensdag 08 mei 2002 22:06 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Wist niet wat de CD-uitleen was (dacht al, waar gaat dit over, gaat Lampje handtekeningen uitdelen ofzoww)
Nu ga je ook nog op de persoon spelen.Op donderdag 09 mei 2002 15:14 schreef UltrAnalog het volgende:
Niet echt, ik ben meer verzot op een solide onderbouwing, en die blijft maar uit.
De argumenten die Lampje noemde:
1. Een-tegen-een luisteren niet gedaan
2. Anderen napraten
3. Dooddoeners
Plus die van mij
4. argumenten niet onderbouwen
5. Appels met peren vergelijken
laat je maar liggen, en daarmee is je verhaal nu wel erg verdund geraakt.
ed. bron en antwoord niet verwarren
Nu heb ik spoorsslags ook vermeld dat ik DSD als opnametechniek NIET bekritiseer maar de drager en de spelers, vooral omdat tot nu toe niet eentje mij kon overtuigen, er kwamen al een paar merken voorbij die wat meer in huis hebben dan Philips, Sony en Marantz, dus daar ga ik zeker een keer op af, maar momenteel heb ik geen nieuwe (luister) ervaringen, punt.Op donderdag 09 mei 2002 15:23 schreef Lampje het volgende:
[..]
Nu is er in dit topic al 5 keer uitgelegd, met onderbouwing dat de dsd techniek niet de beperkende factor is. Dat jij (of liever: F. Derks) een artikel heeft gevonden waarin werd beweerd dat zelfs een cd een nog hogere resolutie heeft is leuk, maar de beweringen in dat artikel zijn domweg FOUT!
Dat jij vind dat de sacd opstellingen die je totnutoe hebt gehoord minder vindt klinken dan je eigen cdspeler is prima(en het zal me niks verbazen als dat zo is geweest), maar ligt niet aan het formaat.
Nogmaals: DSD is niet de beperkende factor!
edit: Ik tik veel te sloom
Ook dat is jouw interpretatie, dat ik dingen herhaal betekent nog niet dat "waarheid" isOp donderdag 09 mei 2002 15:45 schreef UltrAnalog het volgende:
Ik respecteer je mening als je die als zodanig doet voorkomen . Jij poneert het als waarheid en daar kan ik niet mee leven.
[..]
Nogal een voorbarige conclusie aangezien SACD nu pas van de grond begint te komen. Er zijn nog nauwelijks echte consumenten setjes met een SACD-speler en de SACD software is ook niet op de massa gericht. Normaal gesproken duurt het jaren voordat een nieuw formaat ingeburgerd is. Bij SACD vs CD zal dat ook nog heel lang het geval zijn.Op donderdag 09 mei 2002 10:35 schreef Wildfire het volgende:
Tsja, jammer van je geld. Super Audio-CD gaat het volgens mij gewoon niet redden... de meeste consumenten zien het nut er echt niet van in en dus kan het nooit een succes worden...
Leuk, heb jij ook een woordenboek nodig om correct te spellen?Op donderdag 09 mei 2002 16:08 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
http://www.vandale.nl :
fo·rum (het ~)
1 bijeenkomst waarop deskundigen na een inleiding met het publiek discussiëren 2 groep deskundigen die vragen van een publiek beantwoorden 3 [gesch.] plein in Rome waar het volk bijeenkwam om de algemene zaken te bespreken, recht te doen enz.
dis·cus·sie (de ~ (v.))
1 bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden => dispuut
----
Dingen onderbouwen hoort daar nou eenmaal bij. En ongelijk toegeven is inderdaad moeilijk, maar als je niet bereid bent eerlijk te discussieren moet je je niet op een discussieforum begeven.
ed. layout aan puin
Haha, als er leven is na de dood wil ik jou liever niet tegenkomen!Op donderdag 09 mei 2002 16:33 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
En argumenteringen. En feiten.
Zwaktebod...
Deze speler is nu bij Correct ook redelijk goedkoop, 299 euro.Op vrijdag 03 mei 2002 23:30 schreef Femme het volgende:
Sony heeft al een SACD spelers vanaf 250 euro (bij Mediacheckpoint)
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
De prijs van de Sony SCD-XE670 is nu 222 euro (excl. verzendkst) bij MediaCheckpoint...Op woensdag 15 mei 2002 00:13 schreef RAILGUNNER het volgende:
[..]
Deze speler is nu bij Correct ook redelijk goedkoop, 299 euro.
Ik koop m dan liever in Nederland (DL = 280 euro incl. verzenden).
SACD1000 heel goed? Ik heb (na een zekere demo) m'n twijfels over het SACD deelOp woensdag 15 mei 2002 20:28 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
De prijs van de Sony SCD-XE670 is nu 222 euro (excl. verzendkst) bij MediaCheckpoint...
Maar het prijsverschil wordt natuurlijk altijd pas echt leuk bij duurdere apparaten. De Sony SCD555ES is bij Stassen 1590 euro, bij MCP 700 euro. De Philips SACD1000 (ook een hele goede DVD-A speler) bij Stassen 1815 euro, bij MCP 1272 euro.
edit. en als we dan toch bezig zijn de Pioneer 747A (-lleseter) 1503 versus 1222 euro, nog niet zo'n groot verschil dus
Hier denken ze daar anders over.Op woensdag 15 mei 2002 22:09 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
SACD1000 heel goed? Ik heb (na een zekere demo) m'n twijfels over het SACD deel
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Oh-oh, wat lees ik nu in die test?Op woensdag 15 mei 2002 23:28 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Hier denken ze daar anders over.
Ik zou me er niet voor schamen om eeen dergelijk Nederlands topprodukt te gebruiken (voor een redelijke prijs, niet de 2000 euro die er in veel Nl winkels voor wordt gevraagd).
ed. wordT

Op donderdag 16 mei 2002 12:41 schreef Duck-Twacy het volgende:
Even mijn onkunde demonstreren. Wat zie ik eigenlijk op die plaatjes (in leken termen)?
In lekentermen... je weet wel, leken, dat zijn mensen die alles weten van Butterworth schakelingenOp donderdag 16 mei 2002 12:49 schreef UltrAnalog het volgende:
....
Is lekker weer (wat doe ik hier (= kantoorpand)? )Op donderdag 16 mei 2002 13:20 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Hmmz, ik moet wat vaker naar buiten geloof ik...
Nee, nu ga je over op Jip en Janneke taal (en daar kom je niet ver mee, is wel geblekenlekenterm: het ettert maar door.
Verwijderd
Vette spelerOp donderdag 16 mei 2002 22:58 schreef Duck-Twacy het volgende:
Zonder zelf al een standpunt in te nemen hier nog eens een (tamelijk genuanceerde) test van een SACD speler.
Interessant is overigens de opmerking dat de reviewer 1 SACD had die slechter klonk dan de CD of LP (Billy Holiday, geen recente opname dus). Over het algemeen vindt hij SACD beter dan CD, maar het verschil vergt een rustige luister omgeving
Moet nu toch snel een paar disks gaan kopen om zelf een menig te kunnen vormen.
tof.. ben zeer beniewd..Op donderdag 16 mei 2002 00:25 schreef Duck-Twacy het volgende:
Diegene met de mooiste TV commercial gaat winnen
btw is Baarn wordt zowel een DVD-A als een SACD demo gegeven, als het goed is
Even na 9:35 neem ik aan.Op vrijdag 17 mei 2002 00:13 schreef gitaarwerk het volgende:
[..]
tof.. ben zeer beniewd..
dopy en ik hebben afgesproken dat we je ophalen in R'dam..
Maak je vaak zelf speakertjes?Op vrijdag 17 mei 2002 00:12 schreef gitaarwerk het volgende:
neem je digicam ook eme naar de demo
btw.. weer wat tussendoor..
butterworth fileters vind ik super..ik gooi die dingen altijd in mijn speakers..
(maar goed, dan hebben we het weer over wat anders)
soms wel jahOp vrijdag 17 mei 2002 00:20 schreef Duck-Twacy het volgende:
Maak je vaak zelf speakertjes?
Maar daar hebben we t za wel over, ga nu maffen
Maak je daar maar geen zorgen over. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat SACD véél beter is dan CD-A. Het zou ook beter moeten zijn dan DVD-A. Of dat laatste waar is boeit niet zoveel, SACD gaat het toch wel wordenen ik wil graag geen geld voor neits uitgeven!
Die heeft een eenzijdige forumstop afgekondigd!Op dinsdag 25 juni 2002 15:33 schreef gitaarwerk het volgende:
Ultranaloog > jou ervaring/kennis gewild hier! >
dat stelt me weer hel erg gerustOp dinsdag 25 juni 2002 18:27 schreef Femme het volgende:
[..]
Maak je daar maar geen zorgen over. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat SACD véél beter is dan CD-A. Het zou ook beter moeten zijn dan DVD-A. Of dat laatste waar is boeit niet zoveel, SACD gaat het toch wel worden. Eind dit jaar gaan de SACD releases pas echt goed op gang komen. De support voor DVD-A is nog steeds erg beperkt.
Dan hopen we maar dat ie op vakantie isOp woensdag 26 juni 2002 00:02 schreef Lampje het volgende:
[..]
Die heeft een eenzijdige forumstop afgekondigd!
En volgens mij issie op vakantie ofzo, ik krijg ook maar geen reactie van hem.
dit verhaal beangstigd mij weer... welke SACD speler is goed genoeg die dit alles wel goed doet?Op donderdag 16 mei 2002 12:49 schreef UltrAnalog het volgende:
[..]
Output van de dac getransformeerd uit het tijddomein naar het frequentiedomein. De dac speelt een 1 kHz -60 dB golf af. Je ziet dat de noise shaper alle ruis en ellende naar HF omzet. Die moet je dus nog affilteren, en daar zorgen dat je geen vervorming maakt die laagfrequente bijprodukten geeft, zoals het plaatje daarvoor. In de code zit genoeg ruimte, nou nog netjes reconstrueren.
Ik las in de stereophile dat philips filtert op 50 kHz, bij (mijn iig) sony kun je kiezen tussen 50 en 100 kHz. Needless to say dat je 'm dus heel gauw op 100 hebt staan. De meegeleverde analoge trap staat ook op 100 kHz, maar dan in Butterworth opzet (dus met twee sqrt(2) kantelpunten). Ik houd voor het analoog gedeelte ook 100 kHz aan (het schijnt nog knap lastig te zijn trafo's te draaien die dat halen, maar ik heb ze gevonden).
weerhoud me ^^Op donderdag 16 mei 2002 00:45 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Oh-oh, wat lees ik nu in die test?
"Above 8kHz, the aggressive noiseshaping used by SACD's DSD encoding makes its presence felt, and SACD actually has less dynamic range than CD in the top audio octave."
!!!!
[afbeelding]
Wel leuk dat dit ook gewoon wordt vermeld!
Daar zit ik stilletjes ook op te hopen (er is wel een SACD van Roger Waters)Op woensdag 26 juni 2002 08:06 schreef gitaarwerk het volgende:
[..]
Ik hoop dat er ook een paar komen van pink floyd
misschien dire straits ookOp woensdag 26 juni 2002 09:02 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Daar zit ik stilletjes ook op te hopen (er is wel een SACD van Roger Waters)
Verwijderd
Nou nou, wat een waslijst. Het zijn er toch iets meer dan sommige onder ons dachtenOp maandag 29 april 2002 21:14 schreef Anthrax het volgende:
Aerosmith Just Push Play
.
hele waslijst
.
zebrahead Playmate Of The Year
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
er zijn ook hybride SACD's, deze hebben een SACD-laag en een gewone CD-laag. Dus mensen zonder SACD-speler kunnen gewoon SACD's kopen en later een keer een speler aanschaffen. Dan moeten die SACD's trouwens wel goedkoper worden anders hoeft nog niemand ze te hebben.Op woensdag 26 juni 2002 19:14 schreef Taco het volgende:
Het is natuurlijk ook slim van de platenmaatschappijen om over te stappen op een ander formaat, aangezien SACD nog niet zelf te vermenigvuldigen is. Aan de andere kant heeft de meerderheid geen SACD-speler dus lopen ze daar weer inkomsten mis. Ook denk ik dat veel opnamens zo brak zijn dat het niet de moeite waard is om op SACD te zetten.
SACD kopiëren is sowieso erg lastig, vanwege de afwijkende digitale info die erop staat. Er zijn nog geen branders die dsd kunnen schrijven. Zal vast wel komen, maar ze zijn er nog niet.Op donderdag 27 juni 2002 00:20 schreef Femme het volgende:
De CD-laag van een hybride SACD kun je gewoon kopiëren in een CD brander (zelf geprobeerd). Digitaal kopiëren van een SACD is voorlopig lastig omdat de SACD spelers alleen een analoge uitgang hebben. Pioneer heeft de eerste hybride SACD/DVD-A speler aangekondigd met een FireWire uitgang:
Wie anders!!!Op donderdag 27 juni 2002 00:20 schreef Femme het volgende:
De CD-laag van een hybride SACD kun je gewoon kopiëren in een CD brander (zelf geprobeerd). Digitaal kopiëren van een SACD is voorlopig lastig omdat de SACD spelers alleen een analoge uitgang hebben. Pioneer heeft de eerste hybride SACD/DVD-A speler aangekondigd met een FireWire uitgang:
http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=385380
Ik baseer me hierbij alleen maar op de mening van anderen. Het verschil zal waarschijnlijk niet zo groot zijn, maar dat maakt allemaal niet uit aangezien SACD het gaat winnen van DVD-AOp donderdag 27 juni 2002 09:15 schreef gitaarwerk het volgende:
Btw, femme, : Over jou mening ten opzichte van DVD-A, Waarom vind jij die minder klinken dan SACD?
SACD labels:3Bone Audio
• 5.1 Entertainment
• AIX Records
• American Gramaphone
• Angel Records
• Appassionato Ltd.
• Atlantic Records
• Audionet
• BisonHead Records
• Capitol Records
• Chesky Records
• Deutsche Grammophon
• DTS Entertainment
• East Works Entertainment
• Elektra Records
• EMI Classics
• EMI Group
• Enja Records
• Erato
• Exton
• Giant Records
• Hi-Res Music
• Hodie Productions
• Image Entertainment
• Jonatha Brooke
• Koch Entertainment
• MDG
• Mode Records
• Naxos Deutschland
• Nippon Columbia
• Nishimura Music
• Nonesuch
• Peregrina Music
• PeterBuffett.com
• Pioneer Music
• Reprise Records
• Rhino
• Rhona Classics
• Rykodisc
• Silverline
• Starkland
• Surroundedby Entertainment
• TACET
• Telarc International
• Teldec Classics
• Valley Entertainment
• Victor Japan
• Warner Bros. Music
- SACD heeft een voorsprong wat betreft het aantal titels. Het ziet er niet naar uit dat DVD-A de achterstand zal inhalen, vanwege het bovenstaande verhaal.• ABKCO Records
• Albany Records
• Analogue Productions
• APO
• A-Records
• Artegra Records
• ASV Classical
• Audio Lab Records
• Audio-B Limited
• AudioQuest Music
• Biber Records
• BIS Records
• Blue Dandelion Records
• BMG RCA Records HK
• Bona Nova
• Buzz Records
• CCn'C Records
• Challenge Records
• Channel Classics
• Chesky Records
• Chess Records
• Cisco Music
• Coast to Coast Records
• Columbia Records
• Consipio Records
• Decca Classics
• Delos International
• Denon Records
• Deutsche Grammophon
• DMP Records
• Dorian Recordings
• East Works Entertainment
• ECM Records
• Eighty Eights
• EMI Classics
• EMI Group
• Ensemble
• Epic Records
• Everest
• Exton
• First Impression Music
• Fonè
• Fortissimo Records
• Groove Note
• Gun Records
• Harmonia Mundi
• Heads Up International
• Herbie Mann Music
• Hyperion Records
• Impulse
• In-Akustik
• Javaanse Jongens Tracks
• Jazz In Motion
• Jive Records
• John Marks Records
• Legacy
• Linn Records
• Marc Aurel Edition
• Market Square Records
• MCA Records
• Mo' Bizz Recordings
• Mobile Fidelity
• Naxos Hong Kong
• North West Classics
• Opus3 Records
• Pentatone Classics
• Philips Classics
• Red Ink
• Red Rose Music
• Rounder Records
• Ruff Life Records
• Saidera Records
• SFS Media
• SME Records
• Songlines Recordings
• Sony Music
• Stille Music
• STS Digital
• Sugar Hill Records
• Super Sonic Records
• Telarc International
• Tokuma Japan
• Turtle Records
• Universal Music
• Valley Entertainment
• Vanguard Classics
• Vanguard Records
• Venus Records
• Verve Records
• Video Arts Music
• Village Records
• Virgin Records
• Vocalion Digital
• Waterlily Acoustics
• Zoe Records
• Zomba Records
• ZTT Records Ltd
Verwijderd
Goed kijken loont ookOp vrijdag 28 juni 2002 14:19 schreef passiebank het volgende:
Ik vind de prijsverschillen nogal groot. Bij de in deze topic genoemde www.boxoffice.com betaal je gemiddeld $35 voor een SACD terwijl je bij www. amazon.com voor de zelfde SACD's vaak nog minder dan $20 betaalt. Goed zoeken loont dus.
Correct me if I'm wrong, maar ik hoor (lees) steeds dat die DSD opname apparatuur erg kostbaar is en dat er maar weing fabrikanten en studios zijn die dat hebben.Op dinsdag 09 juli 2002 20:10 schreef gitaarwerk het volgende:
weer een schop.. heb et nu netjes lopen door te lezen..
[..]
Die Boeing eh Pioneer 747 is de afgelopen maanden door ieder Audio tijdschrift getest (met over het algemeen lovende kritieken). Is alleen wel aan de prijs (1200-1500 euro).Op dinsdag 09 juli 2002 23:50 schreef gitaarwerk het volgende:
hmz... ik ga niet voor goedkoop, ads achteraf duurkoop ..(en nee ik ga niet zomaar op wat af) wat mij kwa specs wel ok lijkt is deze pioneer
[url] http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=865&taxonomy_id=62;84[/url]
[...]
ow!! intresting!!Op woensdag 10 juli 2002 00:21 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Die Boeing eh Pioneer 747 is de afgelopen maanden door ieder Audio tijdschrift getest (met over het algemeen lovende kritieken). Is alleen wel aan de prijs (1200-1500 euro).
Denk wel dat je meerdere Zap filters zou moeten gebruiken (weet niet of dat kan, eigenlijk. De "high end" spelers, zoals de Philips en de Sony 777ES hebben voor ieder kanaal een volledig apart circuit)
Btw wat voor draaitafel/element heb je (ik weet nog wel een 2e hands Thorens 125 met SME arm voor 300 euro)?? Ik heb nog ongeveer 2000 lps staan (op stalling van een vriend, die ze weg wou gooien). Meest jazz en jazzrock. Ook nog wat pop en klassiek. (+ nog 200 lps van mezelf, alleen pop/rock)
Multichannel? to be or not to be, that is the question.
Verwijderd
denk et niet..superaudio is voordeel meer dynamiek en hogere resolutie... minder vervorming.. manier van weergeven.. daar heb je volgends mij geowon een normaal goed set voor nodig... als je het verschil niet tussen platen en cd's kunt horen.. moet je geen SACD speler kopen..dan is het nutteloos..maar tis wat je zelf wilt.. als je voor multikanaals wilt..dan kom je er niet meer omheenOp woensdag 10 juli 2002 00:37 schreef dopy het volgende:
Duck Twacy, hoe gebruik je op het moment die sacd speler. Ik zie nu allemaal dingen verschijnen als "speakers geoptimaliseerd voor sacd", "versterkers voor sacd", etc. Betekent dat dat ik alleen iets aan een sacd speler heb als ik alles aanpas. Dat is dan nog een dure aangelegenheid!
De prijs van sacd spelers is overigens als waanzinnig goedkoop. Bij Correct staan er zelfs al simpele consumentenversies in de koopjeskelder.