Op maandag 06 mei 2002 20:25 schreef Lampje het volgende:
[..]
tegenover sterke argumenten weet jij toch maar weer meesterlijke dooddoeners te plaatsen.
Dankje wel

Kom zelf eens met de bewijzen die je zo naarstig zoekt om mijn mening/ervaring te ontkrachten?
In Ultranalogs verhaal staat naar mijn mening toch behoorlijk uitgelegd welke vervorming optreedt en waarom die optreedt.
Ja, er staat waardevolle info in, maar toch meen ik e.e.a. te missen, al vind ik het lastig om precies aan te geven wat...lastige materie is dit toch....

Dat jij vindt dat deze onvoldoende verklaren waarom jij zo'n slechte ervaring met SACD hebt gehad, is jammer.
Maar als ik bovenstaande discussie nog eens goed doorlees bekruipt me toch het gevoel dat je erg alleen staat in je mening over de geluidskwaleit van SACD en dat die mening in sterke mate is gevormd door dat ene artikel wat je aanhaalt.
(wat naar mijn mening ook nog eens enkele grove technische fouten inzitten, maar dat terzijde. Ook al doet dat toch afbreuk aan de waarde die ik er dan aan hecht)
Weet je zeker dat je die problemen met SACD hoort, of is het meer dat je die wilt horen?
Ik heb al aangegeven dat ik mijn mening/ervaring baseer op meerdere luistertests met verschillende apparatuur.
Er is een bepaalde vervorming in het hoog die ik steeds weer herken, bij top cd-spelers (ook niet eentje, maar meerdere, ik reis het hele land af om luistersessies te doen) hoor je die niet, of de audioset moet toevallig een vergelijkbaar probleempje ergens hebben.
Had je nu wel of niet eens een gelijkwaardige (aan je wadia cdspeler) SACD speler in huis gehaald en goed beluisterd? (ik kan het zo snel niet terugvinden).
Naar mijn bescheiden mening zijn er (te) weinig SACD spelers van de bekende merken die op dit niveau zijn uitgevoerd, dus met de degelijke opbouw, output stage en alles erbij wat je bij de top cdspelers tegenkomt.
Ik ben zelf eigenlijk nog nooit op een hifibeurs geweest, maar practisch elk verhaal dat ik erover lees en hoor is dat een hifi beurs acoustisch gezien toch wel een van minst gunstige omgevingen is om apparatuur op hun kwaliteit te beoordelen (een mening die je ook hifi.nl veel kan lezen). Wanneer je daar je indrukken hebt opgedaan, is dat niet voldoende om een definiteis uitsluitsel te geven.
Optimaal is anders, maar bij bijv. de demo in de Doelen stond het zaaltje vol dempend materiaal, stonden de stoelen juist opgesteld en speelde men voor de verandering alle genres van de muziek.
Bij Multifoon met de Martin Logan speakers gebeurde hetzelfde, daar stond een Marantz SACDspeler, ook niet de minste en dit alles met Arcam (pre-production) versterkt.
Je kunt er zeker wel doorheen luisteren, met name het hoog dat "naar de speakers toe trekt" valt enorm op, dit gebeurt incidenteel bij felle uitslagen, bij rustige passages lijkt alles opeens dik inorde en proef je de sfeer van de opname(ruimte).
Een deel (de basis) van SACD klinkt dus zeker erg goed.
Ik zou het sowieso jammer vinden wanneer iemand die graag naar muziek luisterd en dat ook nog eens op een hoog kwaliteitsniveau een (naar mijn mening) prachtige techniek links laat liggen omdat hij beïnvloed is door enkele artikelen op internet (en dan net die paar die negatief oordelen, tegenover de honderden positieve) en door de mening van enkele forumgenoten
Dat zou inderdaad jammer zijn, daarom laat ik SACD niet links liggen en geef ik het (o.a. hier) de aandacht.
Daarnaast test ik dvd-a en dvd video in alle setups, ik wil gewoon op de hoogte blijven van de huidige stand van zaken.
Een beetje kritiek moet kunnen, kennelijk is men op dit forum hier niet van gediend en is de marketingpraat van Philips en Sony een belangrijk tegenargument.
Sorry, ik geloof niet in marketingpraat en gebruik gewoon mijn oren en lees uiteraard veel reviews en berichten