Op maandag 10 juni 2002 15:08 schreef HS het volgende:
jongens, ik moet echt een paar vragen kwijt, sommige dingen zijn misschien al voorbij gekomen maar ik heb goede hoop dat ik toch nog wat interessante replys krijg
Verhaaltje...
het zit zo, ik ben vanaf me 12e al bezig met muziek, sja fasttracker, op mn pc mixen enzo... ik heb in de tijd al verschillende malen aan gedacht om draaitafels etc te kopen maar het kwam er steeds maar niet van, nu wil ik toch eindelijk eens inkopen gaan doen...
Doen!
ik zit alleen nog flink te twijfelen wat voorn stijl ik wil gaan draaien, hardstyle vind ik erg vet om naar te luisteren maar of ik dat zelf zou willen draaien... ik wil toch wat meer invloed hebben op de muziek zeg maar, andere stijl die ik erg mag is techno, en dan vooral de stijl van djs als umek, rush en dave clarke... bij hun hoor je vaak nummers gewoon helemaal vervormen enzo, dat vind ik echt vet en zou ik zelf ook graag willen...
Het vervormen gaat met effect apparatuur. Clarke gebruikt voornamelijk de FX uit de Pioneer mixers (DJM-500/DJM-600), anderen gebruiken soms nog externe fx, ik heb Chris Liebing een keer met een Alesis AirFX gezien geloof ik. Een externe pioneer FX doos kom je ook nog wel 'ns tegen.
maar hardhouse vind ik ook leuk... en drum n bass (dat donkere drum n bass, zoals van ed rush) luister ik ook graag naar...
Draai gewoon wat jij lekker vindt!
1. denk dat mn voorkeur uitgaat naar techno, maar dan wel de stijl van dave clarke / rush / umek... ik heb gewoon het gevoel dat die veel meer met de muziek bezig zijn (als ik een liveset luister)... is dat ook zo of?
Door de monotonie van techno kan je er leuk mee spelen inderdaad.
2. sommige djs staan op feesten aangegven als 'live', wat houd dit precies in? ik heb dat nu 2x meegemaakt, op qlimax en multigroove; deze dj ging naar een ander aparaat, volgens mij is bijv secret cinema een voorbeeld van zo'n dj; geen draaitafels ofzo... kan iemand daar wat meer over vertellen hoe dat werkt enzo??
Live is als ze niet DJ'en maar daar de patterns live sequencen, of zelfs inspelen. Heeft verder niks met DJ'en te maken. (behalve dan dat je mensen vermaakt

)
3. Ik wil dus zelf ook eindelijk eens beginnen met draaien enzo, het mag best wat kosten, ik koop liever meteen iets goeds dan iets dat over een maand / paar maanden weer kapot is en dat ik wat nieuws moet kopen... zat zelf te denken aan 2 technics... maar verder?? Of als ik echt dat 'live' zou willen gaan doen, wat heb je daar voor nodig??
Nou als je het geluid zo wil vervormen als bovengenoemde technohelden, moet je wel apparatuur hebben om dat te doen,
Pioneer DJM-500 of DJM-600, Alesis AirFX, Korg KAOSS, Pioneer EFX-500, etc. Gebruik je een externe effect (laatste 3) dan moet je wel een mengpaneel hebben waar je dit op aan kan sluiten (aux bus), of je kan hem gewoon over de master aansluiten.
4. Hoe pak ik dit aan, weet niet welke stijl ik wil draaien, wat ik nodig heb, etc...

Meer dan 2 draaitafels, een mixer/fx heb je niet nodig. Oh ja grote portemonee, vinyl is duuuuur

Gevoel voor muziek, ritme, en timing is ook leuk

Maar gezien je muzikale ervaring...
Ben ervan overtuigd dat men me hier wel kan helpen