Verwijderd

Topicstarter
wat ik mij afvraag is, hebbe jullie ooit al eens aan zelfmoord gedacht?
zo ja, wat heeft jullie tegengehouden (bij deze vraag moet je niet denken dat ik jullie dood wil)
en wat vinden jullie van iemand die zelfmoord pleegt:zot of als hij echt zijn leven beu is kan ik dat begrijpen

ikzelf heb er al eens over na gedacht
en ik snap het dat mensen zelfmoord plege, als ze er eerst lang over nadenken toch

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

klomp

Zooi...

ik zou het zelf niet doen (denk ik, of de situatie zou al heel erg moeten zijn)

maar er zijn natuurlijk mensen diens hele leven in de goot ligt, mensen die niets en niemand meer hebben,

mensen die hun kinderen hebben dood zien gaan enzo

of een ziekte zoals kanker hebben,

als de situatie echt ondragelijk word zou ik kunnen begrijpen waarom mensen zelfmoord plegen

maar zelfmoord plegen omdat je vriendin het uitgemaakt heeft
vind ik echt niet normaal

er zijn mensen die het gedaan hebben om zon domme reden

maar als de situatie echt zo erg zou zijn... ja

Verwijderd

't is geen oplossing, 't is een vlucht... helaas.

• klomp

klomp

Zooi...

Op vrijdag 29 maart 2002 22:15 schreef Gregole het volgende:
de mensen die het gedaan hebben zagen het blijkbaar wel als een oplossing, voor hun dan...

ze doen andere mensen er pijn mee.

Verwijderd

Topicstarter
en wat als die iemand nu denk dat het echt niks waart is, dat hij beter dood is dan levend, dat er toch niemand echt om hem geeft?

• klomp

klomp

Zooi...

Op vrijdag 29 maart 2002 22:21 schreef hikerke het volgende:
en wat als die iemand nu denk dat het echt niks waart is, dat hij beter dood is dan levend, dat er toch niemand echt om hem geeft?
als er echt niemand om hem geeft ?

of als hij denkt dat niemand om hem geeft?

in beide gevallen niet, zolang je nog leeft kan je iets van je leven maken,

ik heb ook wel eens gedacht van;

verdomme niemand moet me,
ik ben niks waard, ik zit hier alleen maar een beetje
te niksen achter mijn comp.

maar een poosje daarna vond ik een leuk meisje
en toen had alles opeens weer zin.

en dan nog als ik haar niet ontmoet had, zou ik nog geen kamikaze plegen, er zijn altijd wel mensen die om je geven.

Verwijderd

Het is de makkelijkste oplossing...jij bent dood en je familie zit met de pijn. Ikzelf sta er zeer negatief tegenover, zelfmoord is voor simpele zielen die een simpele uitweg zoeken. (imho)

• klomp

klomp

Zooi...

Op vrijdag 29 maart 2002 22:32 schreef The Emperor het volgende:
Het is de makkelijkste oplossing...jij bent dood en je familie zit met de pijn. Ikzelf sta er zeer negatief tegenover, zelfmoord is voor simpele zielen die een simpele uitweg zoeken. (imho)
dus iemand lijd aan een erge ziekte, heeft ondragelijke pijn
en wil voor zijn eigen gevoel een eind er aan maken met die pil (weet zo even de naam niet)

maar omdat de familie er nog is mag hij het niet doen?

• The outer limits
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07-2022

The outer limits

AKA Akita

toch makkelijk al deze hypothetische antwoorden.

maar wat in vredesnaam te doen als het dichterbij komt?
zie ook mijn topic een paar subject lager.

Schijnt dat mensen altijd veel weten en durven zeggen hier maar zodra ze er mee in aanraking komen weet niemand meer wat te zeggen.

Akita

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Als mensen vinden dat ze een k*t leven hebben, en dan van het dak van de paarkeergarage springen. Is het hun eigen keuze. Maar denk er wel aan wat ze de familie en kennissen van degene aandoen. En als je lekker loopt te winkelen en je ziet een te pletter gesprongen lichaam houd je dat ook een tijd bij je!

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 22:39 schreef klomp het volgende:

[..]

dus iemand lijd aan een erge ziekte, heeft ondragelijke pijn
en wil voor zijn eigen gevoel een eind er aan maken met die pil (weet zo even de naam niet)

maar omdat de familie er nog is mag hij het niet doen?
Dat is euthanesie, das heel wat anders, en vaak in overleg met de familie. Maar de topicstarter vraagt wat we van zelfmoord denken, en zo denk ik er over.

• klomp

klomp

Zooi...

Op vrijdag 29 maart 2002 22:45 schreef The Emperor het volgende:

[..]

Dat is euthanesie, das heel wat anders, en vaak in overleg met de familie. Maar de topicstarter vraagt wat we van zelfmoord denken, en zo denk ik er over.
in mijn ogen is euthanesie, zelfmoord.
het komt beide op hetzelfde neer.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb er wel eens over nagedacht.
Niet op de manier dat ik het zelf zou doen, maar hoe iemand zo ver kan gaan.

Ik kan het begrijpen wanneer iemand zwaar invalide is en daardoor een uitzichtloos leven hebt.
Maar mensen die zelfmoord plegen omdat ze depressief zijn, daar kan ik niet bij met mijn gedachte.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• klomp

klomp

Zooi...

Op vrijdag 29 maart 2002 22:47 schreef bazs2000 het volgende:
Ik heb er wel eens over nagedacht.
Niet op de manier dat ik het zelf zou doen, maar hoe iemand zo ver kan gaan.

Ik kan het begrijpen wanneer iemand zwaar invalide is en daardoor een uitzichtloos leven hebt.
Maar mensen die zelfmoord plegen omdat ze depressief zijn, daar kan ik niet bij met mijn gedachte.
tis erg als je zelfmoord pleegt omdat je depri bent, en dat het dan niet lukt,
dat je dan invalide word, ben ineens een kasplantje, dan zit je...

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 22:47 schreef klomp het volgende:

[..]

in mijn ogen is euthanesie, zelfmoord.
het komt beide op hetzelfde neer.
Klopt, ben ik met je eens, mensen die een terminale ziekte hebben en die de wens hebben om dood te gaan, kan ik alleen maar steunen (vaak weet de familie hiervan), maar er zijn mensen die in hun ogen een rot leven hebben en gewoon denken, what the heck, ik gooi me voor een trein om van al mijn problemen af te zijn, vind ik simpele zielen.

• klomp

klomp

Zooi...

maar ik kan toch enigzins ook wel begrijpen dat mensen zichzelf van kant maken puur omdat ze alles en iedereen waar ze van hielden dood hebben zien gaan soor oorlog
of wat dan ook

als dat beeld de hele tijd door je hoofd blijft spoken

telkens maar weer dat beeld van je ouders die vermoord werden

of de rest van je vrienden die doodgemaakt worden

dan word je toch ook gestoord en kom je ook wel op een punt dat je zegt, ok thats it, ik ben er zat van.

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Op vrijdag 29 maart 2002 22:07 schreef hikerke het volgende:
zo ja, wat heeft jullie tegengehouden
Zou het zowieso uberhaupt nooit doen en ook nooit plannen gehad, maar als dat zo zou zijn, zou ik achteraf toch wel de gezichten willen zien van de mensen die eraan te grondslag liggen. En aangezien dit niet kan, zou dat al een grote reden zijn(het niet te doen), dan ga je nog zo met een gevoel van, straks doe ik t om hun en staan ze te dansen op mn graf erna.

...

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01 22:05

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Hier zijn ook al veel draadjes over geweest dus ff kort en hard.

Je hebt twee soorten zelfdoding.
a) De snelle.
b) De langzaame.

De eerste wordt door de maatschappij niet op prijs gesteld.
Het is laf... je schokt de nabestaande .....

De tweede is beter voor de maatschapij want er wordt eerst nog aan je verdiend.
Roken, drinken, blowen, junkfood ..........

Dat anderen beslissen dat je wordt geboren wil noch niet zeggen dat anderen ook beslissen wanneer je mag sterven.
(Beide zaken liggen veel dieper maar dat is ot)

Dat wil niet zeggen dat je mensen niet moet helpen om uit een moeilijke periode te komen.
Zeker niet. Maar de optie totaal uitsluiten ook niet.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 29 maart 2002 23:19 schreef KroontjesPen het volgende:
Je hebt twee soorten zelfdoding.
a) De snelle.
b) De langzaame.

De eerste wordt door de maatschappij niet op prijs gesteld.
Het is laf... je schokt de nabestaande .....

De tweede is beter voor de maatschapij want er wordt eerst nog aan je verdiend.
Roken, drinken, blowen, junkfood ..........
Ik vindt dat altijd zo'n bullshit, de maatschappij. Fuck de maatschappij. Niks is laf in de wereld. Niemand is beter dan een ander. Allemaal zijn we individuen. Allemaal zijn we slim, sterk en goed.
Sorry hoor, maar moest ik eventjes kwijt.

Ik wilde ook even wat kwijt over je signature: "Ja! Ik geloof in God, maar niet meer in een van de religies.
In W&L zullen NOOIT bewijzen kunnen worden voorgelegd over geesten. Ze zullen ALTIJD zeggen dat er mee geknoeid is."

Er kunnen best bewijzen worden gegeven in de vorm van feiten over bepaalde mensen(die zijn overleden). Alleen het is jammer dat dat dan alleen maar persoonlijk is en niet een bewijs is voor iedereen.

Verwijderd

Het leven is vooralsnog op vrijwillige basis, vind ik.

Als iemand ermee wilt stoppen moet 'ie dat vooral doen.

• koenderks
  • Laatst online: 18-05-2024
Op vrijdag 29 maart 2002 23:43 schreef Unexplained het volgende:
Het leven is vooralsnog op vrijwillige basis, vind ik.

Als iemand ermee wilt stoppen moet 'ie dat vooral doen.
dat wel. maar je moet wel altijd aan je vrienden/familie denken

• KroontjesPen
  • Laatst online: 19-01 22:05

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Op vrijdag 29 maart 2002 23:32 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

Ik vindt dat altijd zo'n bullshit, de maatschappij. Fuck de maatschappij. Niks is laf in de wereld. Niemand is beter dan een ander. Allemaal zijn we individuen. Allemaal zijn we slim, sterk en goed.
Sorry hoor, maar moest ik eventjes kwijt.
Misschien niet duidelijk overgekomen maar dat is ook mijn mening.
Het was alleen maar om ff kort te laten zien dat er met twee maten wordt gemeten.
Ik wilde ook even wat kwijt over je signature: "Ja! Ik geloof in God, maar niet meer in een van de religies.
In W&L zullen NOOIT bewijzen kunnen worden voorgelegd over geesten. Ze zullen ALTIJD zeggen dat er mee geknoeid is."

Er kunnen best bewijzen worden gegeven in de vorm van feiten over bepaalde mensen(die zijn overleden). Alleen het is jammer dat dat dan alleen maar persoonlijk is en niet een bewijs is voor iedereen.
Ze trekken dan niet allen jouw bewijs in twijfel maar jou hele persoonlijkheid.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Dommel
  • Laatst online: 07-01 10:39

Dommel

Professioneel Software Sloper

Raar maar waar JA ik heb er al eens aan gedacht om het te doen
zo ja, wat heeft jullie tegengehouden (bij deze vraag moet je niet denken dat ik jullie dood wil)
Wat me heeft tegengehouden is het feit dat ik er mijn familie ontzettend verdriet mee zou doen. Tevens heb ik op dat moment meteen besloten om niet meer over me heen te laten lopen. Ik was tot dat moment namelijk vrij constant de pineut (ik spreek nu over een jaar of 7 geleden).

Ik heb de eerste de beste keer dat ze mij kwamen kleineren meteen wraak genomen door op de persoon met de grootste bek af te stappen en deze ongelooflijk tegen zijn kop aan te slaan. Het voelde heerlijk en mijn probleem was voorbij. Ze wisten dat ik niet meer met me liet spotten.
en wat vinden jullie van iemand die zelfmoord pleegt:zot of als hij echt zijn leven beu is kan ik dat begrijpen
Zelfmoord is een laf excuus om je problemen niet meer onder ogen te hoeven komen.

Fear nothing but fear itself, oftewel alle problemen zijn te overwinnen. Niet meteen, niet in 1 keer maar op de lange duur is alles te overwinnen
en ik snap het dat mensen zelfmoord plege, als ze er eerst lang over nadenken toch
Nee ik snap dat niet. Ik heb ook in dat schuitje gezeten en geloof me zodra je zelf rationeel gaat nadenken blijkt dat op dat moment zelfmoord de enige keus is. Echter als je dan verder denkt dan is dat geen oplossing omdat je ook meteenn weet dat je je omgeving veel verdriet zal doen.

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

Verwijderd

Je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken: Stel iemand wil zelfmoord plegen, omdat hij het echt niet meer ziet zitten. En dan niet vanwege een bevlieging, maar door iets dat al jaren zo is en ook wel zo zal blijven. (wat dit precies is laat ik even in het midden, maar laten we er eens van uit gaan dat het, in elk geval vanuit het perspectief van de betreffende persoon, wel een goede reden is)

Deze persoon heeft al veel nagedacht over zelfmoord, maar wil het zijn naasten niet aandoen, kan het bij niemand kwijt omdat er een veel te grote taboe op ligt (behalve als het richting euthanasie gaat, dan is het iets minder). Ik heb een keer iemand horen zeggen: "Als jij zelfmoord pleegt ben ik zwaar beledigd" En ik denk dat deze instelling de meeste mensen niet vreemd is. Veel mensen zullen bang zijn dat ze als vriend gefaald hebben, hoewel dit waarschijnlijk niets met hun goede bedoelingen te maken heeft.

De persoon gaat in zijn hoofd steeds verder malen, wil eigenlijk niet meer, maar wil ook zijn omgeving niet met een enorm verdriet opzadelen. Hoogst waarschijnlijk cijfert hij zichzelf daarbij vrijwel helemaal weg (ik blijf nog wel leven, wat maakt het uit, dan maak ik de rest er tenminste niet ongelukkiger mee) totdat hij eraan onderdoor gaat en tenslotte toch de beslissing neemt.

Eigenlijk een beslissing om toch een keer voor zichzelf te kiezen in plaats van zichzelf totaal weg te cijferen. Is dit wel zo laf en zwak?
En voor de achterblijvers: moeten ze niet ergens blij zijn, dat hij nu tenminste uit zijn lijden verlost is, zoals je voor een zwaar demente, kasplantachtige oma ook ergens blij kunt zijn? Is het wel terecht om bij een zelfmoord alleen maar te spreken van "zonde" en "het leven kan zo mooi zijn"?

Ik wil niet zeggen dat zelfmoord een heldendaad is, maar ik vind het ook uitermate zwak om het alleen maar een zwaktebod te noemen. Er kan ook een heel proces van jaren aan vooraf gegaan zijn.

• MaDLiVe
  • Laatst online: 08:04

MaDLiVe

.-Observer-.

Er zitten zoveel kanten aan, het is een complex vraagstuk waarbij elk geval opnieuw kritisch zal moeten worden bekeken, het ene antwoord waar je op hoopte is er dus niet
A.Y
Idd, een heel proces zeg je, maar toch uitermate kortzichtig. Ik noem het een vorm van zwakheid, als ik jaren niet word gewaardeerd door mijn omgeving word mij een impuls gegeven dat het tijd is om te vertrekken. Niet naar een ander rijk (dus ehh hetgene waarvan jij denkt: hey dat komt na de dood!) maar een plek, ver van de maatschappij die mij niet waardeert. Ik geloof, misschien beetje naïef, dat een ieder zijn plek op de wereld heeft, en die hoeft niet perse lokaal te liggen.

En wie zegt dat de dood je rust brengt? Dat ene verlangen kan net zo goed een illusie zijn.

Bij ondraaglijk lijden, en dan praat ik eigelijk dus over fysiek lijden ligt het voor mij voor de hand, ik zou die pil, dat spuitje etc. eisen. Dan maar lijden in het eeuwige rijk als het daar mag zijn.

Bah, Zoals ik al zei, het is een verhaal van tegenstrijdigheden geworden, het ene antwoord heb ik dus ook niet :7

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Lamborghini
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 29 maart 2002 23:45 schreef KroontjesPen het volgende:
Misschien niet duidelijk overgekomen maar dat is ook mijn mening.
Het was alleen maar om ff kort te laten zien dat er met twee maten wordt gemeten.
Ik dacht al zoiets maar wilde die van mij ook nog even laten horen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het ligt een beetje aan de manier waarop mensen het doen. Euthenasie vind ik vrj\ijwel altijd acceptabel. Echter mesen die voor de trein springen dat vind ik erg. Zij hebben duidelijk alleen gestaan in hun keuze en het is dus onduidelijk of ze de juiste keuze hebben gemaakt.

Verwijderd

Ik denk niet dat ik dit zal doen, maar als ik het zou doen zal ik een briefje toevoegen met daarop: "Ik zal het nooit weer doen"

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 22:52 schreef The Emperor het volgende:

[..]

Klopt, ben ik met je eens, mensen die een terminale ziekte hebben en die de wens hebben om dood te gaan, kan ik alleen maar steunen (vaak weet de familie hiervan), maar er zijn mensen die in hun ogen een rot leven hebben en gewoon denken, what the heck, ik gooi me voor een trein om van al mijn problemen af te zijn, vind ik simpele zielen.
Ik denk dat Emperor zelf suicidale neigingen heeft, maar ze
met alle macht probeert te beheersen.. :)

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 23:45 schreef koenderks het volgende:

[..]

dat wel. maar je moet wel altijd aan je vrienden/familie denken
Waarom?
Ik bekijk dat heel abstract: als je dood bent kun je ook geen schuldgevoelens hebben.

Tuurlijk doet het pijn bij je omgeving, maar je moet niet onderschatten hoeveel een mens kan incasseren. 99% van de mensen komt er weer overheen, en de andere 1% valt onder de zwakkere bevolking waarvan Darwin ons heeft verteld dat het uitsterft.

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 11:02 schreef Unexplained het volgende:

[..]

Waarom?
Ik bekijk dat heel abstract: als je dood bent kun je ook geen schuldgevoelens hebben.

Tuurlijk doet het pijn bij je omgeving, maar je moet niet onderschatten hoeveel een mens kan incasseren. 99% van de mensen komt er weer overheen, en de andere 1% valt onder de zwakkere bevolking waarvan Darwin ons heeft verteld dat het uitsterft.
Als je dood bent heb je ook geen andere gevoelens meer. Ook geen opluchting of wat dan ook. Maar vlak voordat je dood gaat heb je nog wel gevoelens, en waarschijnlijk ook hele sterke schuldgevoelens. Ik denk dat je zeer goed zult beseffen dat je juist de mensen die nog het meest om je geven de meeste pijn zult doen. Geen prettige manier van sterven lijkt mij..

En dat stuk over Darwin.. Dat vind ik toch wel een hele botte opmerking. Ik geloof niet dat Darwin zich over zelfmoord heeft uitgelaten.. Je hebt wel gelijk dat mensen veel kunnen hebben (ze moeten wel), maar ergens overheen komen is iets heel anders dan er iemand geen schade mee berokkenen. Het laat wel degelijk permanente sporen na.

• VeloChill
  • Laatst online: 20-05-2023
Op vrijdag 29 maart 2002 22:32 schreef The Emperor het volgende:
hier ben ik het volledig mee eens.

de achterblijvers zitten met alle problemen en ook vragen die de zelfmoord heeft opgeroepen en in het ergste geval heel veel schuldgevoel(als ik..., had ik maar....)

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Op zaterdag 30 maart 2002 11:55 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

En dat stuk over Darwin.. Dat vind ik toch wel een hele botte opmerking. Ik geloof niet dat Darwin zich over zelfmoord heeft uitgelaten.. Je hebt wel gelijk dat mensen veel kunnen hebben (ze moeten wel), maar ergens overheen komen is iets heel anders dan er iemand geen schade mee berokkenen. Het laat wel degelijk permanente sporen na.
Vanzelfsprekend laat het permanente sporen na deze hoeven alleen niet altijd een negatief effect te hebben. De 1 zijn dood is de ander zijn brood, in deze context:

Persoon X pleegt zelfmoord waardoor persoon Y die het overweegt of misschien in de toekomst gaat overwegen, de gevolgen van zo een daad onder ogen ziet, en het laat....of niet natuurlijk...
Mensen zijn namelijk makelijk te beinvloeden door hun omgeving, 90% is kuddevolk en loopt blind achter de feiten aan. Vooral wanneer ze in een dip zitten, kun je ze negatief makkelijker beinvloeden. Het vereist een stabiele persoonlijkheid om het niet te doen, slechts enkele onder ons zijn in staat om in extreme omstandigheden de verleiding te weerstaan.

Ik vraag me vaak af, waarom mensen het overwegen om zelfmoord te plegen terwijl ze fusiek in orde zijn. Is het een schreeuw om aandacht? Is het probleem dan werkelijk zo makkelijk op te lossen??

Ik weet het niet, misschien wel, en misschien ligt het wel aan de omgeving, een ongelukkige samenloop van gebeurtenissen. Wie zal het zeggen?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 11:55 schreef el_marcianito het volgende:
Als je dood bent heb je ook geen andere gevoelens meer. Ook geen opluchting of wat dan ook. Maar vlak voordat je dood gaat heb je nog wel gevoelens, en waarschijnlijk ook hele sterke schuldgevoelens. Ik denk dat je zeer goed zult beseffen dat je juist de mensen die nog het meest om je geven de meeste pijn zult doen. Geen prettige manier van sterven lijkt mij..
Het is de afweging eigen negatieve gevoel versus het negatieve gevoel bij je omgeving.
De mens is altijd al egoïstisch geweest. Niet alleen betreft materie, maar ook kwa gevoel. Als iemand zich beter kan voelen zal iemand dat meestal niet nalaten, ook niet als het ten koste van iemand anders is.
Gelukkig heeft een mens daar ook een soort bescherming tegen: geweten. Helaas werkt die bescherming bij velen niet optimaal (denk aan criminelen)...
Punt blijft dat de gemiddelde persoon die zelfmoord pleegt zo depressief is dat hij/zij alleen maar met zichzelf bezig is.
Ik geloof niet dat Darwin zich over zelfmoord heeft uitgelaten..
Ook als je in de natuur kijkt, plegen de zwakste diersoorten vaak zelfmoord om het voortbestaan van het collectief te waarborgen.
Je hebt wel gelijk dat mensen veel kunnen hebben (ze moeten wel), maar ergens overheen komen is iets heel anders dan er iemand geen schade mee berokkenen. Het laat wel degelijk permanente sporen na.
Mensen worden er harder van. En kunnen daardoor nog meer incasseren. Evolutie heet dat.
Op zaterdag 30 maart 2002 12:32 schreef MaDLiVe het volgende:
Ik vraag me vaak af, waarom mensen het overwegen om zelfmoord te plegen terwijl ze fysiek in orde zijn. Is het een schreeuw om aandacht? Is het probleem dan werkelijk zo makkelijk op te lossen??

Ik weet het niet, misschien wel, en misschien ligt het wel aan de omgeving, een ongelukkige samenloop van gebeurtenissen. Wie zal het zeggen?
Waarom maak je de scheiding fysiek/mentaal ?
Iemand met een storing aan zijn hart neem je toch ook serieus en zoekt daar de passende behandeling bij? Ik zie niet hoe een storing aan de hersenen (bijvoorbeeld depressie) anders gezien zou moeten worden.
Ik zie iemand met een zware depressie niet als een andere klasse als iemand met longkanker. Het is alleen een andere categorie.

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 10:33 schreef jero het volgende:

[..]

Ik denk dat Emperor zelf suicidale neigingen heeft, maar ze
met alle macht probeert te beheersen.. :)
Ik niet hoor...ik geniet van het leven...en jij? :)

Verwijderd

Laffe daad!
Echt een laffe daad. hoe kan je zo diep zinken!
Laffe daad, Ik ken iemand die het heeft geprobeerd, is op het laatste moment gered!( voordat ie de pijp uitging)
Een ander jongen uit de buurt, waar ik vaak mee voetbalde, heeft zich opgehangen(deze is wel dood gegaan), nu moet je zijn moeder zien! Die is nooit meer een normale mens sinds die dag!

Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
:( :r
/edit\ sommige dingen duidelijker gemaakt/e\dit

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik denk ook wel dat zelfmoord plegen wel het kiezen van makkelijkste uitweg is. Toch zitten mensen die een dergelijke keuze maken natuurlijk wel zover in de (psychische) problemen dat ze geen andere oplossing zien.

Toch heb ik er zelf nog nooit over nagedacht. Vaak hoor je dat een vrij groot percentage van de jeugd er tenminste eens over nagedacht heeft (met als idee om het te doen), maar ik kan dat maar moeilijk geloven.

Zelf ben ik eigenlijk veel te nieuwsgierig naar wat de toekomst gaat brengen. Met wie ga ik trouwen? Hoeveel kinderen krijg ik? Waar kom ik terecht? Dat soort vragen kan ik nu niet beantwoorden, maar voor mij is het een soort TV-serie waarbij het steeds 'to be continued' is....ik blijf kijken. Ook als het even lastig is (want ook daar leer je van).

Verwijderd

Ik denk dat iedereen er weleens aan gedacht heeft, ikzelf ook wel, maar ik zie niet in welke problemen er zo groot zouden moeten zijn om mezelf het leven te ontnemen.

Ik vind persoonlijk echter wel dat een ieder die het besluit neemt, gerespecteerd moet worden in zijn keuze. Ook al is het misschien een makkelijke uitweg.

Verder: zie sig :)

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
..

[ Voor 99% gewijzigd door Thijsch op 11-07-2008 16:50 ]

Verwijderd

zelfmoord is wel het laatste wat ik zou doen :)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

regular mode: on
Op zaterdag 30 maart 2002 21:31 schreef Telefoongids het volgende:
Laffe daad!
Echt een laffe daad. hoe kan je zo diep zinken!
Laffe daad, Ik ken iemand die het heeft geprobeerd, is op het laatste moment gered!( voordat ie de pijp uitging)
Een ander jongen uit de buurt, waar ik vaak mee voetbalde, heeft zich opgehangen(deze is wel dood gegaan), nu moet je zijn moeder zien! Die is nooit meer een normale mens sinds die dag!

Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
Laffe daad!
:( :r
/edit\ sommige dingen duidelijker gemaakt/e\dit
Je kunt je mening ook wat vriendelijker brengen. Zoveel herhalingen zijn heus niet nodig.
Op zondag 31 maart 2002 18:05 schreef jona een vreselijk oud, en flauw grapje
Dit is geen topic voor flauwe grapjes.

/regular mode

Verder heb ik persoonlijk nooit serieus overwogen om zelfmoord te plegen. Ben teveel een optimist, ik zie teveel mogelijkheden om beter te worden. En ook voor de omgeving lijkt het me zwaar. Hoewel er vast mensen zijn die dit alles tegen elkaar afwegen en het toch doen. Je zadelt je omgeving wel op met een ontzettend schuld-complex (maar misschien is dit voor sommigen juist de bedoeling).
Ik kan het me persoonlijk nauwelijks meer voorstellen. Misschien is het wel iets van de pubertijd.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Ik heb het zelf nooit overwogen, ik heb me wel ontzettend brak gevoeld, maar zelfmoord heb ik nooit overwogen.

Ik vind het laf en egoistisch. Je doet andere mensen een hoop ellende aan omdat je jezelf zo zielig voelt...

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 18:36 schreef FCA het volgende:
regular mode: on
[..]

Je kunt je mening ook wat vriendelijker brengen. Zoveel herhalingen zijn heus niet nodig.
[..]
Vertel mij hoe het dan wel moet :(
Sjeez,, als je die ,shit" meegemaakt hebt, dan pas mag je praten!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Op zondag 31 maart 2002 20:05 schreef Telefoongids het volgende:

[..]

Ik denk dat veel mensen het wel hebben meegemaakt, aangezien het een rage lijkt tegenwoordig.

Het enigste wat ik ooit es heb bedacht is hoe de kleine wereld om mij heen eruit zou zien zonder mijn persoon. Misschien wonderbaarlijk anders, misschien gewoon hetzelfde.

Ik vraag me eigelijk ook weleens af wat is werkelijk een goede reden om jezelf van het leven te beroven afgezien van het fysiek ondraaglijk lijden?

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 18:36 schreef FCA het volgende:

Dit is geen topic voor flauwe grapjes.
Heb je wel eens nagedacht over de complete nutteloosheid van serieus doen? Meestal verergerd dat een situatie alleen maar.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Als iemand zelfmoord pleegt dan vind ik dat hij minstens een briefje moet achterlaten waarom hij zelfmoord pleegde. Op die manier kan de familie en vrienden misschien zijn daad begrijpen en daardoor zijn keuze respecteren! Ik bedoel, iemand hoeft toch geen klote leven te lijden alleen omdat zijn familie dan verdriet zou ervaren?

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 20:37 schreef MaDLiVe het volgende:
Ik denk dat veel mensen het wel hebben meegemaakt, aangezien het een rage lijkt tegenwoordig.
Het is dat je tegenwoordig wat opener over je gevoelens kunt spreken dan vroeger. Helaas zien veel mensen mensen met problemen als 'interessant', waardoor veel pubers zich mee laten sleuren in de negatieve gedachten - hetgeen de rage veroorzaakt. Vooral onder jongeren is het aantal depressieve mensen ontzettend toegenomen de laatste jaren.
Ik vraag me eigelijk ook weleens af wat is werkelijk een goede reden om jezelf van het leven te beroven afgezien van het fysiek ondraaglijk lijden?
Ja, die redenen zijn er wel.

Zoals ik eerder al zei:
"Waarom maak je de scheiding fysiek/mentaal ?
Iemand met een storing aan zijn hart neem je toch ook serieus? Ik zie niet hoe een storing aan de hersenen (bijvoorbeeld depressie) anders gezien zou moeten worden.
Ik zie iemand met een zware depressie niet als een andere klasse als iemand met longkanker. Het is alleen een andere categorie."

Misschien kan ik het iets verduidelijken door een stukje over mijzelf te vertellen. Zelf ben ik al bijna 6 jaar depressief. Voornaamlijk veroorzaakt doordat ik mij niet 'thuis' voel op aarde. Niet om zielig of arrogant te doen, maar ik heb een IQ van ongeveer 150 en dat zorgt voor heel veel onbegrip in mijn directe en indirecte omgeving. Ik leef in een intellectueel isolement, ik kan mijn ideëen aan niemand kwijt.
Als hoogintelligent persoon heb je gewoon een hele zware last op je schouders. Je kunt namelijk niet verwachten dat een gemiddeld persoon zich aanpast aan jouw intelligentie, want daar mist die persoon de intelligentie voor. JIJ bent verplicht je aan te passen aan alle anderen, en dat valt erg zwaar als je een hele andere beleving op de wereld hebt. De wereld is een zeer complex geheel van allerlei logica en verbanden. Ik zie die verbanden veel sneller, maar ik zie er tegelijk een stuk meer. Hoe weet ik welke verbanden jij wel en niet ziet? Hoe kan ik daardoor duidelijk communiceren? Juist, je loopt ontzettend klem.
Je 'past' niet op aarde. En dan raak je in een negatieve spiraal van gedachten waarbij je steeds maar denkt dat de wereld beter af is zonder jou.
De enige reden dat ik er nog ben, is omdat ik vind dat ik intelligent genoeg moet zijn om het gevecht van mijzelf te winnen. Maar het is een vermoeiende strijd, om altijd maar met jezelf in gevecht te zijn. Hulp is er vrijwel niet, omdat ik psychiaters doorzie en zij mij niet doorzien omdat ik complexer ben dan de gemiddelde persoon.

Verwijderd

MaDLiVe
Ik vraag me vaak af, waarom mensen het overwegen om zelfmoord te plegen terwijl ze fusiek in orde zijn. Is het een schreeuw om aandacht? Is het probleem dan werkelijk zo makkelijk op te lossen??
Wat is eigenlijk het verschil tussen wel/niet fysiek in orde zijn? Als iemand die fysiek niet in orde is er een eind aan maakt, is dat omdat hij er mentaal niet meer tegen kan. Maar er kunnen veel meer oorzaken zijn om er mentaal niet meer tegen te kunnen. Ook in een "gezond" lichaam kun je enorm ongelukkig zijn. Juist omdat veel mensen beweren dat het alleen maar laf is als je als "gezond" persoon zelfmoord pleegt durven zulke mensen er niet mee naar buiten te komen. Een dergelijke algemene instelling maakt het voor zulke personen alleen maar moeilijker.
Op zaterdag 30 maart 2002 13:31 schreef Unexplained het volgende:

Het is de afweging eigen negatieve gevoel versus het negatieve gevoel bij je omgeving.
De mens is altijd al egoïstisch geweest. Niet alleen betreft materie, maar ook kwa gevoel. Als iemand zich beter kan voelen zal iemand dat meestal niet nalaten, ook niet als het ten koste van iemand anders is.
Gelukkig heeft een mens daar ook een soort bescherming tegen: geweten. Helaas werkt die bescherming bij velen niet optimaal (denk aan criminelen)...
Punt blijft dat de gemiddelde persoon die zelfmoord pleegt zo depressief is dat hij/zij alleen maar met zichzelf bezig is.
Het geweten is nauw met het gevoel verbonden. En als dit normaal functioneerd (uitzondering: psychopaten) zorgt een slecht geweten ook voor slechte gevoelens, en een zuiver geweten voor een goed gevoel. Het blijft wel degelijk invloed houden.
Ook als je in de natuur kijkt, plegen de zwakste diersoorten vaak zelfmoord om het voortbestaan van het collectief te waarborgen.
Is het niet eerder zo dat de zwakste individuen in tijden van krapte gewoon worden verstoten en daardoor vanzelf doodgaan ipv dat ze echt zelfmoord plegen? Een individu verkiest bijna altijd zichzelf boven het collectief. In bepaalde gevallen kan het voor meerdere directe verwanten kiezen ipv zichzelf, maar individuen die puur voor het hele collectief kiezen worden keihard weggeselecteerd.

• FCA
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Op zondag 31 maart 2002 20:05 schreef Telefoongids het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het wel moet. Maar het op zomaar afdoen als een laffe daad, zonder argumentatie, met kots-smiletje erbij, vind ik echt niet kunnen. Het is verschrikkelijk voor de omgeving, dat weet ik, maar zo iemand zit echt diep in de put, en het lijkt mij dat hij zo z'n eigen redenen ziet. Laten we aardig blijven voor elkaar. Iedereen mag hier praten ook mensen die dit (gelukkig voor hen) nog nooit hebben meegemaakt. Maar dan verwacht ik wel dat ze zich netjes gedragen.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Ik zou het zelf niet kunnen. Gewoon simpelweg omdat ik daar te laf voor ben denk ik, serieus. Er is te veel wat je zomaar in de steek laat, je hebt een familie en je hebt vrienden waarvan ik vind dat je daar gewoon rekening mee moet houden. Ik zie zelfmoord meer als een simpele uitweg, de makkelijkste oplossing; vluchten voor je problemen. Dat is het dus niet... je moet je problemen onder ogen durven komen, en er niet voor vluchten. Dat lost niets op. Zelfmoord is de makkelijkste uitweg, maar je doet er veel andere mensen erg veel pijn mee en bezorgd andere mensen problemen.
Ik geef heel eerlijk toe dat ik er zelf ooit eens aan gedacht heb toen ik echt heel diep in de problemen zat en ik gewoon niet meer wist wat te doen, maar heb het nooit gedaan of zelfs maar geprobeerd, simpelweg omdat ik mijn familie en vrienden niet in de steek kon laten (ook al vormden die een klein deel van het probleem) en omdat ik het gewoon niet durfde... te laf dus;
Op zaterdag 30 maart 2002 21:31 maakte Telefoongids wat opmerkingen over een 'laffe daad'...
Laffe daad!
Uiteraard mag je je eigen mening geven, maar ik denk niet dat je zo zou moeten reageren als je niet weet wat het is. Heb je ooit zelf in zo'n situatie gezeten? Ooit zelf zo diep in de put gezeten, zover dat zelfmoord de enige uitweg leek? Blijkbaar niet...

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 22:07 schreef hikerke het volgende:

Ik snap dat mensen dit doen, maar ben er tegen net als tegen euthenasie.
Om reden dat ik van mening ben dat je met een bepaald doel hier bent gemanifesteerd, en dat het je onttrekken aan de vervulling van die opdracht in tegenspraak is met de afspraak die je hebt gemaakt om hier te kunnen materialiseren.
Daarbij hoort de natuurlijke geboorte, en de natuurlijke dood, ook die ervaringen horen bij je levensles.

Verwijderd

Zelfmoord...tja...

5 en een half jaar geleden heeft een van m'n allerbeste vrienden een eind aan z'n leven gemaakt omdat continu z'n stiefmoeder hem 't leven zuur maakte. Mij is eerst verteld dat hij door een ongeluk om t leven was gekomen, ongeveer 3-4 maanden later kwam ik achter de waarheid. Heb daar 2 tot 3 jaar de gevolgen van moeten ondervinden...

Op z'n begravenis toen 'ie lag opgebaard kon ik m'n tranen niet meer bedwingen...sindsdien kan ik geen lijk meer zien zonder een traan te laten, of er nu een doek over ligt of niet.

Heb zelf tweemaal achtereen geprobeerd m'n leven te beeindigen. Tja. Het zal de leeftijd wel geweest zijn. Als ik 't nu allemaal op 'n rijtje zet zie ik hoe g*tverd*mme gelukkig ik ben geweest om in 'n westers land als Nederland zonder politieke problemen, oorlog of economische malaise geboren te worden. Ik had het veel slechter kunnen treffen.

Ik heb nog een heel leven voor me. Zelfmoord is een begrip uit 't verleden voor mij.

• Dido
  • Laatst online: 19-01 16:18

Dido

heforshe

Ik zie een aantal terugkerende concept in deze thread:

Laffe daad. 't is maar hoe je het bekijkt. Zou je het zelf durven? Als je het ziet als wegrennen van een probleem lijkt het laf. Als je het ziet als de ultieme oplossing is het toch vrij dapper.
Daarnaast lijkt bijna iedereen te refereren aan de huidige westerse cultuur. Dat is natuurlijk het makkelijkst. Maar als je zelfmoord als begrip bekijkt komt en kwam het vaak in "heldhaftige" vormen voor. Voorbeelden? Een samourai die hara kiri pleegt is een lafaard? Kamikazepiloten waren laffaards (er was ten minste een Amerikaanse kapitein die dat niet vond, en het stoffelijk overschot van een kamikaze piloot liet bedenken met een amerikaanse vlag overschilderd met de japanse en hem een militaire begrafenis gaf op zee...)

Je moet rekening houden met familie/vrienden. Daarbij wordt dus meteen aangegeven hoe belangrijk de maatchappij is... Het gaat er niet zozeer om of zelfmoord filosofisch of zelfs moreel goed of slecht is, maar of het maatschappelijk geaccepteerd is. Zo is het hier op dit moment inderdaad vrij acceptabel om jezelf dood te zuipen, maar niet om voor de trein te springen. Je mag je volgens de meesten wel een spuitje laten geven als je AIDS/kanker o.i.d hebt, maar het wordt een stuk minder geaccepteerd als je jezelf in de kelder ophangt "omdat je het even niet ziet zitten".
Er zijn gebieden waar het sociaal vrij acceptabel is jezelf met springstof te behangen en je vervolgens op te blazen. Sterker nog, er zijn mensen die je dan meteen tot held en martelaar bombarderen. (Voor alle duidelijkheid: ik wil hier op deze plaats geen waardeoordeel over vellen; het is slechts een constatering).

Het zou de discussie ten goede komen als het onderwerp beperkt zou worden...

Bijvoorbeeld:
- Zelfmoord onder westerse tieners/jongeren
- Zelfmoord als uitweg uit psychische problemen
- Zelfmoord als moreel gegeven (onderscheiden wij ons van dieren in deze? in hoeverre is zelfmoord "natuurlijk" i.v.m. het instinctief streven naar zelfbehoud?)
- ...

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

ik kan waardering opbrengen voor mensen die zelfmoord plegen, ze hebben een kloteleven gehad vergeet dat niet. Ik kan er zelfs een beetje boos om worden dat mensen dat niet begrijpen, maar ja dat is natuurlijk ook maar een mening.

Mensen die zelfmoord plegen denken heus wel aan hun nabestaanden die daar verdriet van hebben maar schijnbaar hebben die mensen ook niet genoeg hun best gedaan om jou een gelukkig leven te geven. Soms moet je voor jezelf kiezen, ook als dat doodgaan betekent.

Verwijderd

Mensen die zelfmoordplegen daar kan ik geen respect voor hebben.
Je doet er andere mensen zoveel pijn mee, maar daar denken ze dan niet over na, en dat vind ik zo ontzettend stom :(

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 02 april 2002 13:11 schreef Liefkleinmeisjuh het volgende:
Je doet er andere mensen zoveel pijn mee, maar daar denken ze dan niet over na, en dat vind ik zo ontzettend stom :(
Dus je mag iemand niet dwingen te sterven, maar wel dwingen te leven (moreel dan)?

Je kunt je afvragen wat erger is...

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 13:21 schreef Dido het volgende:

[..]

Dus je mag iemand niet dwingen te sterven, maar wel dwingen te leven (moreel dan)?

Je kunt je afvragen wat erger is...
Tja, in sommige gevallen is zelfmoord wel te begrijpen misschien... Maar als mensen zelfmoord gaan plegen omdat ZIJ het niet meer zien zitten terwijl ander mensen nog best kunnen helpen dan vind ik dat niet kunnen :(

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 13:11 schreef Liefkleinmeisjuh het volgende:
Dan heb je eens een ervaring nodig op daar anders tegenaan te kijken.

Mijn 1 na beste vriend is in januari van een flat gesprongen. (dood) Hij was geestes ziek: hij dacht dat ie gek werd. Hij was al een aantal jaren depressief, zijn biologische moeder zit in een gesticht. (die is gestoord en dat bleek erfelijk overgedtragen te kunnen worden) Zo waren er nog andere redenen. Maar stukje bij beetje kreeg hij zijn eigen blik op de wereld om hem heen.

Voor hem was er geen uitweg. Niemand heeft het aan zien komen, zelf zijn psycholoog en psychiater niet.
Hij verspreidde zijn problemen over iedereen. Dus niemand had het totaalplaatje. Achteraf vallen er een hoop stukjes samen.........

Ik heb zelf 12 jaar geleden met het idee gelopen om er een einde aan te maken. Maar door de positieve dingen om me heen te gaan waarderen en minder naar de negatieve dingen te kijken ben ik uit mijn depressie gekomen.

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 13:23 schreef Liefkleinmeisjuh het volgende:

[..]

Tja, in sommige gevallen is zelfmoord wel te begrijpen misschien... Maar als mensen zelfmoord gaan plegen omdat ZIJ het niet meer zien zitten terwijl ander mensen nog best kunnen helpen dan vind ik dat niet kunnen :(
hoe kun jij nou bepalen hoe erg iemand er aan toe is? dat kan alleen diegene zelf.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik kan me vrij slecht verplaatsen in een suicidaal iemand, maar ik heb altijd gezegd dat ik zelfmoord zwak vind. Het leven is geweldig, en voor elk probleem is een oplossing.
Ik durf te wedden dat er miljoenen mensen vanaaf hun wolk naar beneden kijken en dachten: ik wou dat ik het niet had gedaan.

[doe alsof ik een bikkel ben mode]
Zelfmoord is voor mietjes!
[/doe alsof ik een bikkel ben mode]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• jjbstolk
  • Laatst online: 09:57
God heeft ons het leven gegeven en als hij het beslist in zijn al wetendheid dan, en pas dan zal hoort er een einde aant e komen, dat geldt voor alle mensen, ivm moord, euthansie, en ook zelfmoord!

Verwijderd

god is een sukkel en een asociale klootzak dat ie suicidale mensen laat lijden

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 13:45 schreef Captain Pervert het volgende:
Ik kan me vrij slecht verplaatsen in een suicidaal iemand, maar ik heb altijd gezegd dat ik zelfmoord zwak vind. Het leven is geweldig, en voor elk probleem is een oplossing.
Ik durf te wedden dat er miljoenen mensen vanaaf hun wolk naar beneden kijken en dachten: ik wou dat ik het niet had gedaan.

[doe alsof ik een bikkel ben mode]
Zelfmoord is voor mietjes!
[/doe alsof ik een bikkel ben mode]
:r

Ik zou wat op mijn woorden letten: als je niet meer inziet dat je een geweldig/leuk leven hebt is het moeilijk om er mee door te gaan.
Als je zo niet te overtuigen bent, wil ik best eens afspreken, zal ik je alles vertellen over mijn overleden vriend (zie boven), je meenemen naar zijn familie en zijn graf. Eens kijken hoe je er daarna over denkt.

• jjbstolk
Op dinsdag 02 april 2002 13:50 schreef spott het volgende:
god is een sukkel en een asociale klootzak dat ie suicidale mensen laat lijden
kan dat neit iets minder? Dit heir is een discussie en ik ga jou op dioe manier toch ook neit zo te lijf als je iets zegt? Een beetje volwassengedrag zo wel leuk zijn!

Dat lijden hebben de mensen aan zich zelf te danken. de mensen kiest er tegenwoordig zelf voor om neits meer met God te maken te hebben en dan krijgt je dit.

En wat dan met met mensen die wel god volgnes en die ook ziek zijn, terminaal zijn e.d.? Nou het klinkt raar (voor jou helemaal) maar God helpt en steunt je daarin. Dat God een God van liefde is betekent neit dat hij alle pijn e.d. van deze wereld kan weg nemen. Er is een andere tegenspeler op aarde aanwezig in de persoon van de satan!

Verwijderd

sorry, begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die geloven, juist prima, die hebben iets om zich aan vast te houden.

Maar ik vind god toevallig een klootzak ok?? En waarom moet god toch altijd zo onfeilbaar zijn. Misschien maar weer es een nieuw topic over starten.

• jjbstolk
Op dinsdag 02 april 2002 14:02 schreef spott het volgende:
sorry, begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die geloven, juist prima, die hebben iets om zich aan vast te houden.

Maar <b>ik</b> vind god toevallig een klootzak ok?? En waarom moet god toch altijd zo onfeilbaar zijn. Misschien maar weer es een nieuw topic over starten.
Ok, nog effe 1 ding daarover, dat jij niet gelooft, dan is het logisch dat God in jou ogen niet onfeilbaar is.

Voor mij is Hij dat wel, als hij dat niet was, dan was in Hem geloven ook onzinig toch? ;)

Maar goed, ieder z'n mening daarover.

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 02 april 2002 13:59 schreef jjbstolk het volgende:

[..]

kan dat neit iets minder? Dit heir is een discussie en ik ga jou op dioe manier toch ook neit zo te lijf als je iets zegt? Een beetje volwassengedrag zo wel leuk zijn!

[..]

Dat lijden hebben de mensen aan zich zelf te danken
Ik ben met je eens dat iemand z'n mening over god iets genuanceerder kan brengen...
maar je beschuldigt suicidale mensen er wel van dat het hun schuld is dat ze lijden... dat is een persoonlijke mening, ongenuanceerd en pijnlijk voor sommige anderen hier...

Waarom is het hun schuld? Omdat ze niet in jouw god geloven? Omdat ze gekozen hebben hun leven te verknallen?

Dat zal voor sommigen best wel opgaan... maar om nou te generaliseren...

• jjbstolk
Op dinsdag 02 april 2002 14:29 schreef Dido het volgende:

[..]
Dat zal voor sommigen best wel opgaan... maar om nou te generaliseren...
Ik bedoel het niet generaliserend. Het zit zo, de mens is in het begin fout gegaan, in het paradijs door toen al tege God in te gaan. Als gevolg daarvan is de mens door God uit eht paradijs gezet, en buiten eht paradijs, waren alle slecht, foute, pijnlijke dingen.
Ik bedoel het dus op die manier dat de mensen et aan zich zelf te danken heeft, ik heb het over het heel mensenlijke ras en neit over 1 persoon die een dodelijke ziekte heeft en ik daarvan dan bedoel dat hij iets fout heeft gedaan en zodoende ziek si geworden!!!!

Ik bedoel niemand dus hier persoonlijk oid aan te wijzen voor hun problemen of zorgen ofzo!!

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 02 april 2002 14:35 schreef jjbstolk het volgende:

[..]

Ik bedoel het niet generaliserend. Het zit zo, de mens is in het begin fout gegaan, in het paradijs door toen al tege God in te gaan. Als gevolg daarvan is de mens door God uit eht paradijs gezet, en buiten eht paradijs, waren alle slecht, foute, pijnlijke dingen.
[..]
Ik bedoel niemand dus hier persoonlijk oid aan te wijzen voor hun problemen of zorgen ofzo!!
Dus als ik je goed begrijp mogen mensen (moreel) geen zelfmoord plegen, of euthenasie. En als ze daar problemen mee hebben komt dat doordat er twee lui aan een appel gezeten hebben?
Het is een verklaring...

Je gaat er nu echter vanuit dat mensen een vrije wil hebben (wel appel/geen appel, wel geloven/niet geloven) en verantwoordelijk zijn voor hun keuzes.
Vervolgens ontzeg je ze die vrije keus waar het gaat om het beeindigen van hun leven.

Natuurlijk, het leven is een geschenk van god, dus daar moet je afblijven. Maar dat was het paradijs ook. En A&E mochten toch echt de keus maken die het voor iedereen vergald heeft. Dus je mag kiezen om je leven te verknallen maar niet om het te beeindigen?

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 14:35 schreef jjbstolk het volgende:

[..]

Ik bedoel het dus op die manier dat de mensen et aan zich zelf te danken heeft, ik heb het over het heel mensenlijke ras en neit over 1 persoon die een dodelijke ziekte heeft en ik daarvan dan bedoel dat hij iets fout heeft gedaan en zodoende ziek si geworden!!!!

geloof je dat nou echt zelf???? sjesus, nou ja laat ik daar maar niks meer over zeggen. Luister, God kon van te voren bedenken dat adam en eva van de appel gingen eten, is hetzelfde als je een grote schaal met snoepjes tussen een groep met kinderen inzet en dan zegt dat ze niets mogen nemen, nooit. Nou ja, sorry hoor, als je dan denkt dat de kinderen echt niets nemen ben je wel erg naief. Trouwens, als ik me kut voel dan komt dat naar mijn idee echt niet door adam en eva.

Verwijderd

Voor gelovige mensen maakt het wel degelijk uit wat er in [de Bijbel] staat over zelfmoord. Voor hen is dat dan ook een geldige reden om het af te wijzen. Een dergelijk argument heeft echter alleen enige betekenis naar andere gelovigen toe. Een on(/anders)gelovig suicidaal persoon hoeft hier geen enkele boodschap aan te hebben. De normen en waarden van het geloof gelden niet expliciet voor hem.

• jjbstolk
Op dinsdag 02 april 2002 14:51 schreef spott het volgende:

[..]

geloof je dat nou echt zelf???? sjesus, nou ja laat ik daar maar niks meer over zeggen. Luister, God kon van te voren bedenken dat adam en eva van de appel gingen eten, is hetzelfde als je een grote schaal met snoepjes tussen een groep met kinderen inzet en dan zegt dat ze niets mogen nemen, nooit. Nou ja, sorry hoor, als je dan denkt dat de kinderen echt niets nemen ben je wel erg naief. Trouwens, als ik me kut voel dan komt dat naar mijn idee echt niet door adam en eva.
Als God ons mensen nooit die keuze ad gelaten hadden we nooit van een vrije wil kunnen spreken. Wij mensen hebben van God een vrije wil gekregen, en daarom konden adem en eva kiezen om wel van die boom te eten.

• jjbstolk
Op dinsdag 02 april 2002 14:44 schreef Dido het volgende:

[..]

Dus als ik je goed begrijp mogen mensen (moreel) geen zelfmoord plegen, of euthenasie. En als ze daar problemen mee hebben komt dat doordat er twee lui aan een appel gezeten hebben?
Het is een verklaring...

Je gaat er nu echter vanuit dat mensen een vrije wil hebben (wel appel/geen appel, wel geloven/niet geloven) en verantwoordelijk zijn voor hun keuzes.
Vervolgens ontzeg je ze die vrije keus waar het gaat om het beeindigen van hun leven.

Natuurlijk, het leven is een geschenk van god, dus daar moet je afblijven. Maar dat was het paradijs ook. En A&E mochten toch echt de keus maken die het voor iedereen vergald heeft. Dus je mag kiezen om je leven te verknallen maar niet om het te beeindigen?
Ik denk dat dit heir ook van toepassing is:
Op dinsdag 02 april 2002 15:08 schreef el_marcianito het volgende:
Voor gelovige mensen maakt het wel degelijk uit wat er in [de Bijbel] staat over zelfmoord. Voor hen is dat dan ook een geldige reden om het af te wijzen. Een dergelijk argument heeft echter alleen enige betekenis naar andere gelovigen toe. Een on(/anders)gelovig suicidaal persoon hoeft hier geen enkele boodschap aan te hebben. De normen en waarden van het geloof gelden niet expliciet voor hem.
Het verschil zit hem erin dat ik geloof en God en mij aan de Bijbel houdt en dat dat voor jou niet zo is(lijkt te zijn). We kunnen er nog uren over praten amar feit blijft dat het iets is wat haast niet uit te leggen is omdat het een geloof een overtuiging is.

Ik bedoel niet jou vraag ofzo dood te gooien en is gewoon verdraaid lastig om dit uitteleggen.

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 15:11 schreef jjbstolk het volgende:

[..]

Als God ons mensen nooit die keuze ad gelaten hadden we nooit van een vrije wil kunnen spreken. Wij mensen hebben van God een vrije wil gekregen, en daarom konden adem en eva kiezen om wel van die boom te eten.
ok, god heeft ons dus een 'vrije wil' gegeven, dan mag ik mezelf toch ook van kant maken??? dat is dan toch MIJN keuze, god is een beetje tegenstrijdig bezig.....

• jjbstolk
Op dinsdag 02 april 2002 15:27 schreef spott het volgende:

[..]

ok, god heeft ons dus een 'vrije wil' gegeven, dan mag ik mezelf toch ook van kant maken??? dat is dan toch MIJN keuze, god is een beetje tegenstrijdig bezig.....
Het lijkt tegenstrijdig. Wij mensen denken dat wij zelf alles regelen, dat wij zelf alles bepalen, maar wij vergeten dat wij heir zijn, end at wij nog steeds leven dankzij de genade van God. Maar net als vorige post je zit heri weer emt het verschil tussen gelovigen en niet gelovige dan is het neit uit te leggen. Wat ik weet zeker dat jij het enti ziet als genade van God dat jij heit rond mag lopen op deze aarde.

Als je ervan uit gaat dat eht leven door God is gegeven en je door genade heir nog rond loopt op deze dan is zelfmoord plegen echt lijn recht tegen God in.

Verwijderd

ja, ik kan daar inderdaad met mijn hoofd niet bij daar heb je absoluut gelijk in, maar ook als je wel gelovig bent, is het dan fout om het af en toe niet eens te zijn met god?

(even lollig: gelovigen schrijven god met hoofdletter, ongelovigen niet )

• jjbstolk
Op dinsdag 02 april 2002 15:36 schreef spott het volgende:
ja, ik kan daar inderdaad met mijn hoofd niet bij daar heb je absoluut gelijk in, maar ook als je wel gelovig bent, is het dan fout om het af en toe niet eens te zijn met god?

(even lollig: gelovigen schrijven god met hoofdletter, ongelovigen niet )
Tuurlijk mag je eht oneens zijn met God, ik vraag Hem ook vaak zat waarom eits is, waarom ik weer ofzo. Dat God al wetend is betekent niet dat je alles maar moet slikken en verder niet moet vragen.

Nog even over die hoofdletter, je hebt het het nog extremer er zijn andere gelovige die schrijven Heer niet met 2 ee maar emt 3 Heere, wat zo zeggen zij je hebt ook bijv. een heer in eht verkeer en dan kan ej op deze manier er iets verschil in zien. Dat hoeft voor mij niet zo maar goed.

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 22:16 schreef klomp het volgende:

[..]

de mensen die het gedaan hebben zagen het blijkbaar wel als een oplossing, voor hun dan...

ze doen andere mensen er pijn mee.
Maar zelf hebben/hadden ze ook pijn. Wie kan bepalen welke pijn het ergst is? Kan zo'n afweging uberhaubt wel gemaakt worden?

Ik denk dat ieder het recht heeft te beslissen over zijn eigen leven, en dat niemand het recht heeft te beslissen over andermans leven, in negatieve noch in positieve zin.

Verwijderd

you read my mind....

Verwijderd

Suecide

All the pleasure is worth all the pain
all the talk is worth all the laim
all the sadness is worth all the tears
all the madness is worth all the fears

all the love is worth all the hurt
all the pureness is worth all the dirt
all the darkness is worth all the light
all the hopeless is worth all the faith

all the care is worth all the rhime
but no love is worth suecide

Verwijderd

Ik heb al op het punt gestaan...

Het enige wat me tegenhield was toen dat ik dat mijn ouders en vriend(inn)en gewoon niet kon aandoen, en dat ik er te laf voor was. Ik ben nu blij dat ik het niet gedaan heb.

• epjwpsvk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Je gaat toch geen zelfmoord plegen? dan ben je toch echt zielig als je er alleen al aan denkt. ik zou dus echt niet uit deze mooie wereld willen waar ik een super relaxed levendje heb :)

AMD Athlon64 2800+, Asus K8V, 2x 512MB PC3200 DDR SDRAM (PMI), (2x Hitachi Deskstar 7K250 80GB (7200RPM, SATA, 8MB) Raid 0, Club3D GeForce FX5900 XT 128MB

Verwijderd

Vroeger dacht ik zoals enkelen die mij voor zijn gegaan in deze topic. Zelfmoord was laf en is voor zwakkelingen. Ik denk dat mensen erg graag oordelen en dat vaak doen zonder een situatie te kennen. Ik leerde iemand kennen die als enigste voorlopig op mijn golflengte zit en die persoon vertelde mij over haar eigen en ervaringen die ze had meegemaakt. Mijn mening veranderde meteen 180 graden. Mensen die zelfmoord plegen zijn vaak de minst naieve mensen die je kunt vinden die vaak een heel helder beeld van de wereld hebben, een wereld in welke ze niet meer wensen te leven. Begrijpbaar.

Over God. Ik ben christelijk opgevoed en heb de atheistische gedachten zelf ontwikkeld. Ik weet wat van beide kanten van het verhaal. mijn persoonlijke conclusie : God is hypocriet.

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 21:16 schreef epjwpsvk het volgende:
Je gaat toch geen zelfmoord plegen? dan ben je toch echt zielig als je er alleen al aan denkt. ik zou dus echt niet uit deze mooie wereld willen waar ik een super relaxed levendje heb :)
'waar ik een super relaxed levendje heb...' - Precies. Jij hebt niks te klagen. Maar heb je ooit in een tegenovergestelde situatie gezeten, de situatie waar de meeste mensen inzitten wanneer ze een poging doen tot zelfmoord?! In die situatie denk je er totaal anders over. Ik ben er geweest, ik heb in die situatie gezeten, en dat is de voornaamste reden waarom ik toch wel begrip op kan brengen voor diegenen die het wel doen.
Voor jou lijkt de wereld nu zo mooi. Maar in de 'andere' situatie is het meer een hel, en willen de mensen die daadwerkelijk op het punt staan, niets liever dan zo snel mogelijk weg uit die hel...
Het is precies zoals Aiwendil zegt: mensen oordelen vaak zonder dat ze de situatie kennen.

• midget
  • Laatst online: 17-01 11:34
Iemand hier uit dorp heeft het Zaterdag gedaan.
Eerst veel zuipen in de Kroeg.
Toen bollenveld op.
In een elektrischitijds mast geklomen.
DOOD

Echt kut kon hem niet goed maar toch

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 23:20 schreef peterzwet het volgende:
Iemand hier uit dorp heeft het Zaterdag gedaan.
Eerst veel zuipen in de Kroeg.
Toen bollenveld op.
In een elektrischitijds mast geklomen.
DOOD

Echt kut kon hem niet goed maar toch
was dat mischien niet per ongeluk, als je kort bent, doe je wel is domme dingen >:)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:36
Op woensdag 03 april 2002 23:15 schreef Ceyene het volgende:

[..]

'waar ik een super relaxed levendje heb...' - Precies. Jij hebt niks te klagen. Maar heb je ooit in een tegenovergestelde situatie gezeten, de situatie waar de meeste mensen inzitten wanneer ze een poging doen tot zelfmoord?! In die situatie denk je er totaal anders over. Ik ben er geweest, ik heb in die situatie gezeten, en dat is de voornaamste reden waarom ik toch wel begrip op kan brengen voor diegenen die het wel doen.
Voor jou lijkt de wereld nu zo mooi. Maar in de 'andere' situatie is het meer een hel, en willen de mensen die daadwerkelijk op het punt staan, niets liever dan zo snel mogelijk weg uit die hel...
Het is precies zoals Aiwendil zegt: mensen oordelen vaak zonder dat ze de situatie kennen.
(Sorry voor de quote)

Precies!
Er werd gequote: Waarom houden suïcidale mensen geen rekening met hun medemens (=Achterblijvers?)

Ooit wel eens bij stilgestaan dat de medemensen wellicht eens de oorzaak zouden kunnen zijn voor de rotzooi in hun leven?

Even voor de goede orde: Ik kom net uit een depressie wandelen, heb nooit gedacht aan zelfmoord, maar kan me heel goed voorstellen dat als je iets zwakker in je schoenen staat, dat je daar toe in staat bent...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 22:15 schreef Gregole het volgende:
soms is vluchten een oplossing... maar je moet wel goed bedenken wat laat je achter? Ik bedoel je hebt geen idee waar als je al ergens te recht komt als je het doet.

Hier op aarde kun je je vast houden aan de dingen die je hebt hoe klein ze ook zijn. Na je dood ben je die kwijt, en wat heb je dan nog? Daarom deed ik het niet....

Verwijderd

Stel ik geloof in "iets hierna" dat heel erg mooi is, en waar ik alles kan vinden wat ik hier mis.

En mijn huidege leven zou een grote hel zijn waar ik niet meer in wil leven.

Dan zou het in een keer een stuk minder moelijk zijn, denk ik.

De bijbel geeft al weer dat je later in de hemel komt (als alles goed gaat), en daar is het toch zooo mooi.....

Het enige probleem is dat de bijbel zelfdoding niet accpeteerd (dus geen hemel ticket), en dat de meeste mensen gewoon denken dat er niks is/of niet weten wat er komt....

Maar als je zeker wist dat hierna er iets fantastich zou zijn, wat dan?

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
Op vrijdag 29 maart 2002 22:21 schreef hikerke het volgende:
dan zeg ik: Wat zit je de boel dan in godsnaam nog te rekken?

too fly for a white guy

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 13:01 schreef tweakhuis het volgende:
Stel ik geloof in "iets hierna" dat heel erg mooi is, en waar ik alles kan vinden wat ik hier mis.

En mijn huidege leven zou een grote hel zijn waar ik niet meer in wil leven.

Dan zou het in een keer een stuk minder moelijk zijn, denk ik.

De bijbel geeft al weer dat je later in de hemel komt (als alles goed gaat), en daar is het toch zooo mooi.....

Het enige probleem is dat de bijbel zelfdoding niet accpeteerd (dus geen hemel ticket), en dat de meeste mensen gewoon denken dat er niks is/of niet weten wat er komt....

Maar als je zeker wist dat hierna er iets fantastich zou zijn, wat dan?
Als je dit echt zeker weet, waarom zijn we dan hier? Dan is het allemaal zinloos om hier te zijn, aangezien daar alles is en meer klinkt leuk maar, lijkt me heel sterk...

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 10:02
Altijd maar word er gezegd, dat je ook naar de goede dingen in het leven moet kijken. Doe je dat, dan voel je je weer eventjes goed, maar zo gauw je weer iets slechts tegenkomt, vraag je je af waarom je nog verder zou leven.

Als je dood bent, is er niets meer. Geen leven, geen "branden in de hel", geen luizenleventje in de hemel, gewoon niets. Je voelt geen problemen meer.

Als je problemen hebt, kan je wel met allerlei mensen gaan praten, medicijnen gebruiken, etc. Waarom veel moeite doen als het makkelijk kan? Er zullen toch altijd wel vervelende dingen blijven gebeuren. En als je dood bent, kan je het achteraf ook niet jammer vinden. Zelfmoord is dus een snelle en handige oplossing.

Voor jezelf perfect dus, voor anderen misschien wat minder. Die anderen begrijpen dan niet, waarom je zelfmoord gepleegd hebt. Als ze het wel zouden begrijpen, zouden ze alleen maar blij voor je zijn. Maar ze kijken anders tegen het leven aan.

Anderen die je niet kennen, maar je lijk of wat daar van over is zien liggen/hangen, kunnen er ook nare herinneringen aan overhouden. Als de wetgever het plegen van zelfmoord niet zou verbieden en je dus gewoon een spuitje oid kon halen, zou dat niet nodig zijn.

Verwijderd

Zo als ik al eerder zei, het probleem is dat je niet zeker weet dat er na het leven niks meer is. Dat brengt twijfel en dat houd je in leven...

Maar als je het echt wilt, als de kleine lichtpuntjes je niet helpen, en de twijfel over na de dood je geen fuck doet, wat houd je dan tegen? De wet? nope ze kunnen je moeilijk opsluiten omdat je jezelf verhangen hebt...

Voor mij geld het volgende, als heel de wereld mij haat en er maar een iemand is die van me houd, dan heb ik hoop ookal is deze eene iemand ombereiker om welke reden dan ook...

Ook op momenten dat ik helemaal niks meer wil houden dit soort dingen me in leven...

• Flapmo
  • Laatst online: 19-01 11:30

Flapmo

and back is gigi!

Ik heb er maar 1 zin voor:

ZELFMOORD IS LAF EN EGOISTISCH!!

--------------
Als je zelfmoord pleegt ga je laf uit je leven en ben je zo egoistisch te denken dat je jezelf ermee helpt etc...bla bla bla........DENK OOK EENS AAN OMRINGENDE MENSEN!! DIE MOETEN JOU MISSEN!!

--------

Tip: als je echt zelfmoord wil plegen spring niet van een flat....kans van 0.0017 dat je op een man of vrouw springt en het overleefd :P

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Thijsmans
  • Laatst online: 09:25

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou het ten eerste niet kunnen, mijn overlevingsdrang is gewoon te sterk. Ten tweede vind ik het geen puik idee, want het leven is je gegeven, voor jou had ook iemand anders kunnen zijn. Denk daar maar aan, dat iemand anders een fijn leven had kunnen hebben, terwijl jij een einde maakt aan het jouwe.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 22:57 schreef Flapmo het volgende:

--------------
Als je zelfmoord pleegt ga je laf uit je leven en ben je zo egoistisch te denken dat je jezelf ermee helpt etc...bla bla bla........DENK OOK EENS AAN OMRINGENDE MENSEN!! DIE MOETEN JOU MISSEN!!

--------
Sorry, maar van deze opmerking gaat mijn bloed koken! Hoe kortzichtig kan iemand zijn :(

Jij hebt toch geen flauw idee wat in iemands hoofd omgaat, hoe iemand diep in de shit kan zitten.

Jezus man, denk eens na voor dat je hier wat plaatst!

En ja, ik heb het zelf meegemaakt, mijn (ex)vriend heeft zichzelf opgehangen nadat ik het had uitgemaakt. Maar toen ik zijn brief las, had ik er nog begrip voor ook. Hij had zoveel meegemaakt in zijn leven (echt hele erge dingen) en toen ik bij hem wegging, ja dat was de druppel.

Tuurlijk, ik ben erg kwaad en vooral verdrietig geweest, maar dat slijt (tuurlijk vergeet ik het nooit, wil ik niet eens) later had ik alleen maar begrip voor zijn beslissing.
Maar waar het omgaat is, iemand neemt die beslissing omdat die echt geen uitweg meer ziet. En op dat moment kies je voor jezelf de juiste oplossing en dan denk je niet aan de mensen om je heen.

Dus verdiep je eens in dit soort dingen, voordat je zulke achterlijke dingen zegt.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 22:57 schreef Flapmo het volgende:

--------------

--------

Tip: als je echt zelfmoord wil plegen spring niet van een flat....kans van 0.0017 dat je op een man of vrouw springt en het overleefd :P
Kijk gewoon naar zijn andere posts op GoT dan kan je zijn iq inschatten en weet je dat hij er zelf niets aan kan doen.

BTW dit is mijn 1e flame op dit forum, wilde eigelijk zonder doen maar goed......... Gooi aub dit zeer intersante onderwerp niet dicht, modjes

Verwijderd

Ik kan erg slecht tegen dat soort uitspraken alsof ze er alles vanaf weten en jij (tweakhuis) waarschijnljk dus ook niet. Dus ik weet niet of je die opmerking van jou als een flame kan beschouwen

Ik niet of het waar is die "flame" van jou, heb niet eens zin om te kijken wat hij allemaal gepost heb, vind ik de moeite niet waard. Laat hem maar, hij weet toch niet waar ie over praat.

Verwijderd

Alvast ter aanvulling, ik zag deze topic deze nacht pas en ik had geen zin om na de eerste pagina al de overige reacties door te spitten... Morgen ben ik weer wat frisser en neem ik er iets meer tijd voor ;)

Om te beginnen:

Ik vind het een interessante topic omdat ikzelf nog maar kort geleden veel en vaak aan zelfmoord gedacht heb en omdat ik in de afgelopen 8 jaar HEEL dicht bij diverse pogingen gezeten heb. ;(

Wat ik nu ga typen is vanuit mijn hart en zeer openhartig:

Mijn mening over Zelfmoord

Ik keur zelfmoord absoluut niet af, in welke vorm dan ook, ongeacht de situatie en/of leeftijd. In mijn optiek vind ik dat iedere individu het recht heeft op zijn of haar lot in dit leven!

Zoals eerder vermeld, ik kamp al ruim 8 jaar met het gevoel een einde te maken aan mijn leven hier op aarde, ook nu is dat gevoel niet geheel verdwenen maar ik ben er nu niet zo zeer mee bezig, mede doordat ik probeer mijn levensstijl drastisch te veranderen.

Hoe dan?

Nou, mijn werkgever en zeker mijn ouders hebben een hoop ondeugd van mij door de vingers gezien. Mijn werkgever heeft mij een RIANTE 2e kans gegeven mijn leven te beteren en voor (de zoveelste) ontslag behoed. Door eerlijk te zijn en blijven heeft mijn baas alsnog een hoop vertrouwen in mij, waar ik overigens wel zelf hard aan moet werken. Hierdoor heb ik een flinke dosis moed gekregen om mij op de been te houden. Het had een paar weken geleden niet veel gescheeld of ik had er ECHT een punt achter gezet.

Wat heb ik dan allemaal uitgespookt?

Als je ECHT serieus bent, mail me dan maar...

Wat heeft mij al die tijd ervan weerhouden?

3 belangrijke redenen;

1) Uit respect voor mijn familie (niet voor bekenden/vrienden)
2) mijn passie voor simpele aardse zaken die ik dan zou moeten missen
3)De angst dat er na de dood niets meer is (ik ben atheist)

Waarom kamp ik al ruim 8 jaar met zelfmoord gedachtes?

Ik denk dat dit ontstaan is sinds ik zelfstandig ben gaan wonen, veel gereist heb en veel leed en ellende heb gezien en meegemaakt. Ik ga veelal door het leven als 'Einzelganger' en krop makkelijk mijn gevoelens en emoties op, die ik moeilijk kan uiten. Ik heb veel getwijfeld aan mijn eigen identiteit (nog steeds) en er zijn bepaalde momenten geweest waarin ik moreel gezien dingen gedaan heb die volgen maatschappelijke normen niet door de beugel kunnen. Dit is in de loop der jaren opgestapeld in mijn hersenpan, op de afdeling 'geweten'.

Doordat ik steeds vaker aan zelfmoord dacht heeft het mijn levensstijl zich drastisch aangepast.

Ik ben in 8 jaar tijd veranderd van een sociale, intelligente jongen in een cynische en sarcastische klootzak, kortom: ik heb een hele zooi van mijn talenten verspild. Op dit moment ben ik (met veel moeite) bezig om die jongen van toen terug te vinden.

Zelfmoord, da's een laffe daad!?

Jazeker, in alle opzichten!
Er komt een moment in het leven van potentiële suicidaaltjes (quote van Youp van het Hek) dat zelfmoord een heerlijke gedachte wordt (en blijft) om weg te vluchten uit de realiteit (naast drugs), op een arrogante, egoistische en makkelijke manier.

De toekomst?

Ondanks mijn goede voornemens en mijn drastische wijzigingen van mijn huidige levensstijl ontkom ik nog steeds niet aan de gedachte om uit het leven te stappen.

Ik vermoed dat een gozer die redelijk goed ken binnen nu en 5 jaar zelfmoord zal plegen, iemand die 10 jaar jonger is dan ik en nu al door (een eigen gecrëerde) hel gaat en er is weinig dat ik er aan kan doen... |:(

Enfin, voordat dit op een encyclopedie gaat lijken lijkt het mij verstandig te stoppen.
Als je echt serieus wilt praten met me over zelfmoord, de dood enzovoorts, kun je me mailen, ik mag dan misschien bijzonder sarcastisch overkomen, het wil nog niet zeggen dat ik niet serieus ben.

Rest mij nog een vraag:

Is er wel eens iemand hier bij GoT geweest waarvan bekend is geworden dat hij of zij een poging tot zelfmoord heeft gedaan, indien dit het geval is zou ik graag meer willen weten hierover.

Tace care! ;)

Verwijderd

Zelfmoord is zeker niet laf, Je moet echt heel erg achter je beslising staan om ook maar een poging te doen,

Ooit met een mes op je pols gestaan? Op dat moment kom je erachter dat je het niet durft je krabbelt terug en voelt je nog ongelukkiger...

Dus durf je die stap wel te nemen dan kan ik je niet laf noemen. |Egoisties? Meschien een beetje maar daar gaat het niet om, waarom zal je blijven leven voor onderen, terwijl jij niet vind dat die andere een reden zijn om te blijven leven?

Ik ken mensen waarvoor ik in leven wil blijven, wat er ook gebeurd, maar niet iedereen heefd dit soort mensen...
Pagina: 1 2 Laatste