Op zaterdag 29 juni 2002 20:19 schreef M4RTiN het volgende:
[..]
kan je wat meer vertellen over rhapsody? wat voor systeem het precies is, wat je ermee kant? enzo, ik namelijk de cursor van Mac OS X, enzo, en een normale monitor
er beginnen bij mij vragen te reizen

die monitor is een normale Sony 17" 200GS maar met verloopje past hij op mij Mac 8600/250.
Rhapsody was HET systeem van 1996-1998 (ongeveer) het was een goed opgezet id. Je had de base. dat was het Rhapsody OS. die kon je installeren op Macs (PowerPC) en op PCs (x86). applicaties ontworpen voor Rhapsody konden vlekkeloos na een recompile draaien op bijde computer, zonder verdere tussenkomst.
De oude MacOS applicaties kon je op de PowerPC draaien in de BlueBox, die bovenop Rhapsody lag (soort Classic in MacOS X nu) en de Windows applicaties kon je in de YellowBox draaien op x86 computers.
Rhapsody was net zoals het hedendaagse MacOS X gebaseerd op UNIX. er is zelfs een server-release van geweest.
deze is in verkoop geweest (MacOS X Server 1.0 en 1.2) maar! Apple bood er geen support voor. wat het in feite was, was een Beta versie van Rhapsody, maar dan met een doos erom heen.
Waarom is Rhapsody niet doorgebroken ? Applicatie ontwikkelaars waren alles behalve tevreden. Ze moesten, IIRC, iets van 70% van hun Code rewriten (grappig, als je dat voor bijv. Photoshop, Premiere etc. moet doen) dus developers stonden op hun achterste benen. dit ging erom, om hun App native onder Rhapsody te draaien en dus niet in een Box.
Hier hebben ze toen veel van geleerd (evenals hun fouten bij Copland) en dit samen in een nieuw product, MacOS X gegooid, met als gevolg dat je nog maar 10-30% code hoefde te rewriten, wat zwaar meevalt vergeleken bij de 70% van Rhapsody.
Er is inderdaad ENORM veel van Rhapsody blijven hangen in MacOS X (de nieuwe dus

) maar! het is absoluut niet dezelfde als de MacOS X van nu!