Ik werk vanaf Dos 5.0 met Microsoft producten, dus ik vind dat ik recht van spreken heb. Linux heb ik overigens alleen in actie gezien, niet mee gewerkt.
Dos 5.0: goed maar primitief
Dos 6.0: goed maar dblspace hadden ze eruit moeten laten (bugs)
Dos 6.22: perfect
Win 3.1: Goed, doch beetje overbodig voor een goedlopend systeem. Het was alleen een grafische shell die niks meer
bood, misschien mijnenveger en patience ofzo...
Win 3.11: Idem als hierboven, maar dan met meer communicatiemogelijkheden
Win 95: Goed, op sommige punten wat buggy (drivers, etc.). Liep op zich niet vaak vast.
Win 98 FE en SE: opéénstapeling van bugs, het is dat het de marktstandaard was anders had ik er nooit op overgestapt.
Windows NT 4.0 SP6: ondanks de 6 SP's vind ik het nog steeds behoorlijk onstabiel. Verder is het omslachtig op een hoop punten.
Windows 2000 Pro: behoorlijk stabiel, soms omslachtig, maar wel een goed os. Jammer dat Dos shit is.
Win XP Pro: zeer stabiel, werk ik nu mee. Nooit crashes, behalve door eigen schuld en dat komt zelden voor. Omslachtigheden zoals in NT4 en Win2K zijn er voor het grootste gedeelte uit. Alleen Dos mag van mij verbeterd worden, dan vind ik het het perfecte OS.
Securityfouten zitten in ieder OS dus die tel ik niet mee, daar probeert iedere fabrikant hard aan te werken.
Ik flame Microsoft dus om NT4 en Win98. Verder vind ik het jammer dat Microsoft toch eigenlijk een monopolie heeft op OS-gebied. Laten we eerlijk zijn: de servers draaien dan wel vaak *nix varianten omdat ze stabiel zijn, de clients draaien altijd MS; simpelweg omdat het makkelijker is voor de user, die gewend is aan zijn Windows thuis.
Dus mensen, hoe je het ook draait of keert: Microsoft heeft de touwtjes voorlopig nog in handen in de IT-wereld. Of we het willen of niet.