Op zaterdag 23 maart 2002 22:13 schreef Spice het volgende:
[..]
als je er vanuit gaan dat alle northwoods hetzelfde zijn zou je gelijk kunnen hebben.
Toch maakt intel een onderscheid, dus waarom dat verschil?
maakt niet uit voor de verdere uitleg met de gebruikte feiten.
feiten: gewoon verschillen meten van bestaande scores.
(bron: overclockers.com)
Total Entries in Database for Pentium 4 NW 1.6 - 37
Average overclocked speed - 2326 Mhz
Total Entries in Database for Pentium 4 NW 1.8 - 24
Average overclocked speed - 2466 Mhz
ok, je ziet dat de 1.8 gemiddeld 140 Mhz meer scoort
dat is absoluut gezien beter.
Verhoudingsgewijs scoort de 1.6 beter. Het verschil is kleiner dan 200 Mhz en een overklok van 2326 is een gem. score van 45 procent en een overklok 2466 is 37 procent.
Bijna zeker is dus dat een 1.8 hoger zal overklokken dan een 1.6, je kan waarschijnlijk wel een percentueel betere overklok krijgen met de 1.6.
Dat n=37 bij de 1.6 en n=24 bij de 1.8 hoeft niet veel uit te maken imho (mijn hoofd staat even niet naar een uitgebreide statistische uitleg)
conclusie: de 1.6 gaat NIET even ver als de 1.8
Leuke redenatie

maar je vergeet 1 ding: een hogere fsb is moeilijker te halen, maar als je je spullen goed uitzoekt is dat een stuk minder moeilijk en zal je bij dezelfde cpu snelheid, sneller geheugen=een sneller systeem hebben.
Intel test gewoon alle procs of voldoen aan de aantallen die ze nodig hebben totdat ze er genoeg hebben van die snelheid. De rest wordt dan getest voor een lagere snelheid etc etc.
Zo kan het dus zijn dat je een 1.6a hebt die ook als 2.2a goedgekeurd had kunnen worden. Maar omdat ze niet zoveel 2.2a's nodig hebben zal ie gewoon als lagere snelheid verkocht worden. Met de bijbehorende multiplyer.
Zo kan het ook voorkomen dat je een 1,6a koopt die bijv de 2.0a test niet haalde, maar dan met wat extra voltage toch nog wel iets hoger dan die 2Ghz kan lopen.
Ik heb het idee dat de kwaliteit van de Northwood cores hoog is en dus vele qua kwaliteit als een duurder model verkocht hadden kunnen worden.
Kortom je moet wel een beetje gelukt hebben dat je niet toevallig een slecht exemplaar treft.
Ik zou voor een 1.6a gaan icm een soyo p4s dragon bord en een leuk reepje samsung pc2700 DDR.
Maar ik zou de 1.8a nemen icm een asus p4t-e met pc800 samsung ram. Dat haalt ook wel de 533Mhz
Simpelweg omdat ik gok dat die procs ongeveer 2500 Mhz zullen halen en de P4 erg veel baat schijnt te hebben van hoge fsb maar die van RDram anders wel erg hoog wordt.
Rimm met 1.8a: 2500/18= 139 Mhz fsb
DDR met 1.6a : 2500/16= 156 Mhz fsb met de 4:5 setting draait het geheugen dan op 195Mhz.
Mocht de je proc nog meer halen dan zet je de verhouding terug naar 1:1 en loopt het geheugen weer gelijk aan de fsb.
Indien je proc 2700Mhz mocht halen draaai je een fsb en mem van 169Mhz...... Hier zo ik wel eens een sisoft sandra memory benchmark van willen zien.:9~
Heeft iemand al een Soyo P4s dragon? zo ja, post aub eens wat resultaten...
//typo, maar dat mag best in zo'n post en om deze tijd