"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Dat is nou precies wat ik bedoel in mijn posting, mooier kan het gewoon niet. EERST goed doorlezen, daarna op verstuur drukken. Alleen al om dit soort situaties te voorkomen. Maar goed, al weggehaald hoorOp zondag 10 maart 2002 12:47 schreef obsidian het volgende:
als je mijn edit ziet en de tijd waarop ik die gedaan heb zie je dat ik er inderdaad over gedacht heb. Vandaar dat ik het weg heb gehaald. Maar als jij het leuk vind om het te laten staan (om mij te pesten waarschijnlijk) dan doe je dat toch lekker
Het gaat er niet om of je mij bedoelde of niet. Het gaat erom dat je voor jou gemak maar iedereen even over een kam scheert en daarmee iedereen gelijk behandeld. Ik heb hier niemand zien melden dat hij/zij aan dyslectie lijd, maar toch noem je iedereen lui en ongeinteresseerd. Je vraagt niet eens naar de reden waarom we er problemen mee hebben, je neemt maar aan dat we er geen moeite voor doen om het wel goed te schrijven. Nou ik kan je melden dat er meer "afwijkingen" bestaan die het goed Nederlands schrijven moeilijk maken. En dat het niet voor iedereen zo makkelijk is om vlekkeloos Nederlands te schrijven.Op zondag 10 maart 2002 12:56 schreef Exirion het volgende:
[..]
Je voelt je wel erg aangesproken he? Typisch als je bedenkt dat ik op een heel andere groep doel dan waar ik jou toe reken.
En ik lees hier in dit topic debiel, dom, ongeinteresseerd en meer van dit soort niet zo vriendlijke termen om aan te geven dat wij komplete idioten zijn dat we het niet goed kunnen doen.
Misschien zijn er idd mensen die er wel wat aan kunnen doen, maar er zijn er ook genoeg die er niks aan kunnen doen! En daar hoor ik (helaas) ook bij.
Dus ja, ik voel me inderdaad erg aangesproken, en dat dit gedrag gewoon word toegelaten vind ik buitengewoon slecht. En zeker omdat het niet alleen toegelaten word, maar dat er crewleden zijn die nog eens vrolijk mee gaan doen ermee.
Dank je, ik dacht dat ik snel genoeg was. Maar jij was sneller.Op zondag 10 maart 2002 12:58 schreef Courage het volgende:
[..]
Dat is nou precies wat ik bedoel in mijn posting, mooier kan het gewoon niet. EERST goed doorlezen, daarna op verstuur drukken. Alleen al om dit soort situaties te voorkomen. Maar goed, al weggehaald hoor
dat al die "boekenwurmen" hiernaartoe komen betekent dat GoT een hoge intellectuele waarde heeft, dat moet je juist aanmoedigenOp vrijdag 08 maart 2002 15:17 schreef raptorix het volgende:
[..], dat al die boekenwurmen tegenwoordig ook aangetrokken worden tot dit soort sites is tot daar aan toe maar dat ze in elke thread de boel heel wijs gaan verbeteren is ronduit irritant.
Die is inderdaad meer dan bar. De poster is gewoon te lui om hoofdletters of leestekens te gebruiken. Met dyslexie heeft het in geen geval iets te maken. Zo iemand zou van mij niet eens antwoord krijgen, al wist ik de oplossing van zijn probleem precies.Op zondag 10 maart 2002 12:55 schreef Mr.Durden het volgende:
[topic=434412/1/25]
Die startpost is qua structuur om te janken. Daar stoor ik me dus erg aan. Mierenneuken over een enkele spelfout is een uiterste, maar dit is ook een uiterste. Die uitersten moeten vermeden worden.
Maar niet door maar onderscheid te gaan maken door mensen te wijzen op spelfouten dude. Ik heb een gemiddeld IQ, ik ben afgestudeerd aan de HTS en ben ingenieur in de informatica. Maar ik heb problemen met dingen zoals d/t/dt. Hefet niks te maken met dyslectie of de wetenschap is het vergeten aan te tonen. Maar het is wel zo dat ik er niks aan kan doen. Maar we worden er wel op aangekeken, behandeld als minderen en er zelfs door belachelijk gemaakt.Op zondag 10 maart 2002 13:05 schreef lama het volgende:
[..]
dat al die "boekenwurmen" hiernaartoe komen betekent dat GoT een hoge intellectuele waarde heeft, dat moet je juist aanmoedigen
Nou, waar is dan dat respect wat we moeten hebben voor de mede-user van het forum?
Er zijn dikke mensen die een bepaalde aanleg hebben, en er zijn nog veel meer mensen die veel te veel eten. Als we gaan zeggen dat je er niks aan kunt doen dat je te dik bent, dan is 'de aanleg' meteen een excuus voor massa's mensen die nu zonder schuldgevoel lekker veel kunnen blijven eten. Snap je een beetje waar ik heen wil?Op zondag 10 maart 2002 13:04 schreef obsidian het volgende:
Dus ja, ik voel me inderdaad erg aangesproken, en dat dit gedrag gewoon word toegelaten vind ik buitengewoon slecht. En zeker omdat het niet alleen toegelaten word, maar dat er crewleden zijn die nog eens vrolijk mee gaan doen ermee.
De laatste generaties pubers schrijven heel erg belabberd Nederlands, en dat komt bij slecht een heel klein groepje door dyslexie. Natuurlijk zijn er ook nog andere 'afwijkingen' die mensen problemen geven. Toch geldt ook dat voor een relatief kleine groep.
Het is gewoon een feit dat er steeds slechter Nederlands wordt geschreven de laatste jaren, en dat is geen toeval. Het is een stuk laksheid van massa's mensen die tegenwoordig excuses als dyslexie kunnen gebruiken.
Ik doel op DIE grote groep mensen die in wezen helemaal niets mankeren wat hun taalkundig vermogen betreft. Ze hebben er gewoon maling aan, en helaas moeten de goeden onder de kwaden lijden.
Ik kan wel gaan roepen 'oh, je kunt er niks aan doen dat je te dik bent, dus wees jij maar lekker dik', maar voor een grote massa mensen is dat een vrijbrief om zich helemaal vol te vreten.
Idem voor dyslexie. Hopelijk begrijp je mijn punt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Jullie komen aan met voorbeeld van posts die nergens op slaan, niet te lezen zijn, of totaal niet te begrijpen. Maar hadden we het daarover? Ging het daarom? Ik geloof het niet. Ik heb zelfs gezegd dat ik ook al eens gevraagd heb of iemand het duidelijker op kon schrijven door gebruik te maken van beter lopende zinnen, punten en komma's.
Maar daar ging het niet over!
Verwijderd
ja ok ik snapte dat ook wel... Maar goed wou het nog wel ff ophelderen. Wat ik eerder ook al gezegd heb is dat 1 op de 15 mensen het is. Dus als je bekijkt over 45.000 man. Dan kom ik uit op 3.000 . Wat nou als die 3000 man daarvan 1000 vaste posters zijn. Dus mensen die geregeld posten mits niet elke dag uren op het forum zitten. Dan zal je zien dat er best wel veel post gedaan worden door mensen die het zijn.Op zondag 10 maart 2002 12:06 schreef polaris het volgende:
[..]
Het was echt geen verwijt tegen jou, maar tegen Exirion. Jij kunt er ook niets aan doen en jouw taalgebruik is nog heel goed vergeleken bij de bagger die sommige mensen produceren.
Ok ik weet de cijfers niet precies hoe de verhouding is. OF het idd zoveel mensen zijn die dyselctisch zijn en hele dagen erop zitten. Maar dat houd niet weg dat het een redelijk grote groep is. Vandaar ook dat het in de faq staat en ik denk persoonlijk dat je er wel rekening mee kan houden. Net als dat je niet tegen een stoteraar de hele tijd gaat verbeteren. Dit doet bij hem pijn dan zo moet je het ook zien als bij iemand die dyslectisch is.
Overigens is er idd ook een hype aan de gang op dit gebied moet ik ook toegeven. Veel mensen schuiven het gewoon af op de "handicap" maar die personen zul je altijd blijven houden.
Verwijderd
Het gaat hier om de leesbaarheid van het forum, waarbij bepaalde dingen wel gecorrigeerd zouden mogen worden en anderen niet. Jij wilt een eenzijdige grens trekken, door te zeggen wat je niet mag corrigeren. Maar zoals wel vaker gebeurt, het probleem wordt in een grotere context geplaatst. Er zijn namelijk wel degelijk dingen die qua spelling/interpunctie zoOp zondag 10 maart 2002 13:13 schreef obsidian het volgende:
Dude, daar ga je weer. Nogmaals (derde of vierde keer), het gaat niet om dat soort fouten of gebras. Het gaat om de kleine fouten. Lul er maar omheen, je bent erg fout bezig hier, net zoals meerdere users hier. Jullie lezen wat jullie willen lezen en het lijkt erop dat jullie niet willen begrijpen wat ik en meerdere met mij bedoelen.
Jullie komen aan met voorbeeld van posts die nergens op slaan, niet te lezen zijn, of totaal niet te begrijpen. Maar hadden we het daarover? Ging het daarom? Ik geloof het niet. Ik heb zelfs gezegd dat ik ook al eens gevraagd heb of iemand het duidelijker op kon schrijven door gebruik te maken van beter lopende zinnen, punten en komma's.
Maar daar ging het niet over!

Dat geldt voor jou net zo goed. Jij wilt mijn standpunt niet begrijpen en leest over mijn argumenten heen. Wat verwacht je nou van mij?Op zondag 10 maart 2002 13:13 schreef obsidian het volgende:
Jullie lezen wat jullie willen lezen en het lijkt erop dat jullie niet willen begrijpen wat ik en meerdere met mij bedoelen.
Ik begrijp wat je bedoelt, besef dat er mensen zijn die problemen hebben met spellen, maar ik vind niet dat we toe moeten geven aan het verval van de taal op GoT. Helaas voor mensen zoals jij die hun best doen en er moeite mee blijven houden, maar straks worden dyslexie en aanverwante zaken een hype en een modeverschijnsel, en de groep waar IK op doelde zal er van smullen.
Jij snapt het. Helaas blijft obsidian daar overheen lezen.Op zondag 10 maart 2002 13:15 schreef Speedy18 het volgende:
Overigens is er idd ook een hype aan de gang op dit gebied moet ik ook toegeven. Veel mensen schuiven het gewoon af op de "handicap" maar die personen zul je altijd blijven houden.
Ik lees er echt niet over heen, en het verval van de Nederlande taal is best verkeerd ja, maar ik denk niet dat het jullie taak is om iedereen daar op te wijzen.Op zondag 10 maart 2002 13:18 schreef Exirion het volgende:
[..]
Jij snapt het. Helaas blijft obsidian daar overheen lezen.
Zeker niet omdat je daar ook veel mensen mee benadeeld die er niks aan kunnen doen. En ik denk dat die groep groter is dan iedereen denkt.
Het is de taak van de scholen om ervoor te zorgen dat mensen de nederlandse taal beheersen, niet die van jullie. Als jullie het inderdaad zo erg vinden, schrijf dan een brief naar het ministerie van onderwijs. Dat zijn de mensen die er wat aan moeten doen, niet jullie. Dat zijn tenslotte ook de mensen die er (gedeeltelijk) voor verantwoordelijk zijn.
even wat fouten weggehaald waar ik wel wat aan kan doen
Verwijderd
Ik begrijp jouw standpunt idd ook. Net als ik die van obsidian snap. Kijk als ik iets typ dat vol fouten staat word ik aangezien als dom. Ok ik heb enkelt mijn mavo diploma gehaalt. Heb wel op het vwo gezeten onderandere door dyslectisch en een instelling van leven de lol niet gehaalt. Maar goed. Ik ben op zich absoluut niet dom. Heb een meer dan gemiddeld iq.Op zondag 10 maart 2002 13:18 schreef Exirion het volgende:
[..]
Jij snapt het. Helaas blijft obsidian daar overheen lezen.
Maar je ziet op zich wel het verschil tussen iemand die dyslectisch is en iemand die het niet is ,maar gewoon lui is.
Wisten jullie trouwens dat einstein ook dyslectisch was? En toch is hij 1 van de meeste bekende wetenschappers...
btw ik ga nu mijn bed mar is uit.. Ben over 45 minuten terug denk ik..
Kunnen of willen?Op zondag 10 maart 2002 13:08 schreef obsidian het volgende:
*knip*
Maar het is wel zo dat ik er niks aan kan doen.
*knip*
Het zijn gewoon een paar eenvoudige regeltjes.
Mijn vriendin is dyslectisch en zij heeft er geen probleem mee als mensen haar tekst verbeteren.
Dat komt imho omdat zij weet dat er bij haar weinig aan te doen is.
De irritatie treedt bij jou wel op en de achtergrond daarvan zul je in het psychologische bij jezelf moeten zoeken.
Who is John Galt?
Verwijderd
Ja, ministerie heeft gedeeltelijk verantwoordelijkheid, maar als die niet goed genomen wordt, waarom zouden wij er dan niks aan mogen doenOp zondag 10 maart 2002 13:24 schreef obsidian het volgende:
[..]
Het is de taak van de scholen om ervoor te zorgen dat mensen de nederlandse taal beheersen, niet die van jullie. Als jullie het inderdaad zo erg vinden, schrijf dan een brief naar het ministerie van ondrewijs. Dat zijn de nensen die er wat aan moeten doen, niet jullie. Dat zijn tenslotte ook de mensen die er (gedeeltelijk) voor verantwoordelijk zijn.
Kunnen!Op zondag 10 maart 2002 13:26 schreef justmental het volgende:
[..]
Kunnen of willen?
Mijn vriendin is dyslectisch en zij heeft er geen probleem mee als mensen haar tekst verbeteren.
De irritatie treedt bij jou wel op en de achtergrond daarvan zul je in het psychologische bij jezelf moeten zoeken.
En er zijn altijd mensen die het niet erg vinden om verbeterd te worden, maar ik stoor me er wel aan. En aangezien dit een technisch forum is, en ik me niet bezig houd met psychologie ga ik het ook niet op dat vlak zoeken als je het niet erg vind
Wie is 'jullie'? Ik zet wel eens een topic op slot omdat er figuren zijn die het erg lollig vinden om een topic te openen met een tekst die vol zit met allerlei vervormingen van normale worden, in een poging om zwaar koel heftig te zijn.Op zondag 10 maart 2002 13:24 schreef obsidian het volgende:
maar ik denk niet dat het jullie taak is om iedereen daar op te wijzen.
Verder zul je mij echt niet zo snel iemand zien corrigeren, tenzij het echt overduidelijk is dat iemand er totaal geen moeite voor doet. Juist mensen die echt dyslectisch zijn letten er meer op, en proberen zich simpele regeltjes eigen te maken. Ik ken zelf ook dyslectische mensen, en die proberen er het beste van te maken.
En dat kun je van de grootste groep mensen met 'taalproblemen' niet zeggen.
Verwijderd
Na ik kan er ook niks aan doen ,maar het doet af en toe wel pijn. Omdat je het gewoon goed wil doen maar op de 1 of andere reden niet lukt.Op zondag 10 maart 2002 13:26 schreef justmental het volgende:
[..]
Kunnen of willen?
mr durden,
volgens mij als je die thread naar haar toe mailt heeft ze meer zoeits waar hebben die mensen het over. Al krijgen we wel meer inteligente mensen erbij.
Jullie leggen nu iets op aan anderen waar niemand voor gekozen heeft en waarvoor ook niemand ook de keuze gekregen heeft. Jullie proberen iemand op te leggen dat ze verplicht zijn om vlekkeloos nederlands te schrijven.
Je kiest er voor om te registreren op een technisch forum, waar gepraat word over technische zaken. Ik heb niks in de overeenkomst gezien dat ik de nederlandse taal perfect moest beheersen om hier te mogen posten. Daarvoor heb ik het recht om te melden dan ik me er aan stoor dat ik steeds verbeterd word.
Toch?
Nee, dat doe ik niet. Ik laat alleen weten hoe ik er over denk nu het onderwerp in deze topic aangesneden wordt. Verder zul je mij niet actief bezig zien om mensen continu te verbeteren of belachelijk te maken.Op zondag 10 maart 2002 13:33 schreef obsidian het volgende:
Jullie leggen nu iets op aan anderen waar niemand voor gekozen heeft en waarvoor ook niemand ook de keuze gekregen heeft. Jullie proberen iemand op te leggen dat ze verplicht zijn om vlekkeloos nederlands te schrijven.
Het is gewoon zoals het in de GoT-faq staat: we erkennen dat er mensen zijn die problemen hebben met taal en fouten maken. Maar als het echt de spuigaten uitloopt, dan is er meestal opzet in het spel, en dan kunnen we er wel iets tegen doen. Juist die mensen maken de serieus dyslectische mensen belachelijk.
Jullie is in dit geval iedereen hier op het forum die denkt het wel te moeten doen.Op zondag 10 maart 2002 13:31 schreef Exirion het volgende:
[..]
Wie is 'jullie'? Ik zet wel eens een topic op slot omdat er figuren zijn die het erg lollig vinden om een topic te openen met een tekst die vol zit met allerlei vervormingen van normale worden, in een poging om zwaar koel heftig te zijn.
Verder zul je mij echt niet zo snel iemand zien corrigeren, tenzij het echt overduidelijk is dat iemand er totaal geen moeite voor doet. Juist mensen die echt dyslectisch zijn letten er meer op, en proberen zich simpele regeltjes eigen te maken. Ik ken zelf ook dyslectische mensen, en die proberen er het beste van te maken.
En dat kun je van de grootste groep mensen met 'taalproblemen' niet zeggen.
En zoals ik al zei, weet ik dat ik er problemen mee heb en probeer er ook zoveel mogelijk omheen te werken. Maar om te voorkomen dat ik dus kromme zinnen moet gaan schrijven ontkom ik er soms niet aan. En als ik zelfs in die gevallen nog verbeterd moet worden, nou dat vind ik toch wel erg vervelend ja.
Vooral omdat sommigen hier het leuk vinden om speciaal voor die verbetering een post te doen, die vervolgens dan ook weer verbeterd moet worden omdat ie het zelf ook fout doet. Enz.
Als het inderdaad zo makkelijk is om te zien wie er wel wat voor doet en wie niet zou het voor jullie ook niet zo moeilijk moeten zijn om te zien wie je wel en wie je niet moet verbeteren. Maar zoals ik het gezien heb is dat niet zo makkelijk want het gaat regelmatig fout.
En mensen, het is niet grappig om mensen te verbeteren. Ook al denken sommigen hier van wel.
Nee, jij doet dat niet. Maar dit topic ging ook niet over jou.Op zondag 10 maart 2002 13:36 schreef Exirion het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Ik laat alleen weten hoe ik er over denk nu het onderwerp in deze topic aangesneden wordt. Verder zul je mij niet actief bezig zien om mensen continu te verbeteren of belachelijk te maken.
Het is gewoon zoals het in de GoT-faq staat: we erkennen dat er mensen zijn die problemen hebben met taal en fouten maken. Maar als het echt de spuigaten uitloopt, dan is er meestal opzet in het spel, en dan kunnen we er wel iets tegen doen. Juist die mensen maken de serieus dyslectische mensen belachelijk.
Ik vind het niet erg hoor, geen irritatie hier.Op zondag 10 maart 2002 13:29 schreef obsidian het volgende:
Kunnen!
En er zijn altijd mensen die het niet erg vinden om verbeterd te worden, maar ik stoor me er wel aan. En aangezien dit een technisch forum is, en ik me niet bezig houd met psychologie ga ik het ook niet op dat vlak zoeken als je het niet erg vind
Van mij hoef je ook niet zo hard in ontkenning te schieten.

Ik probeer alleen maar te helpen.
Als ik het zo nog eens bekijk denk ik dat er weinig aan de hand is.
Het gaat immers maar om wat kleins en ik denk dat de punten van eenieder al lang overgekomen zijn op de anderen.
Who is John Galt?
Verwijderd
Dan maar in de FAQ zetten:Op zondag 10 maart 2002 13:33 schreef obsidian het volgende:
Laat ik het zo omschrijven.
Je kiest er voor om te registreren op een technisch forum, waar gepraat word over technische zaken. Ik heb niks in de overeenkomst gezien dat ik de nederlandse taal perfect moest beheersen om hier te mogen posten. Daarvoor heb ik het recht om te melden dan ik me er aan stoor dat ik steeds verbeterd word.
Toch?
verplicht tot proberen zo vlekkeloos mogelijk Nederlands te spreken
Een kwestie van ongeschreven regels, waaronder de algemene afspraak in een land dat iemand zich zo begrijpbaar mogelijk dient te maken, zowel door verstaanbaar en begrijpelijk te spreken, als door uberhaupt te proberen zo foutloos mogelijk Nederlands te spreken.
Obsidian, zaten de posts op GoT twee jaar geleden ook zo vol fouten en werd er ook gecorrigeerd op zo grote schaal als in dit topic wordt beweerd?
Tuurlijk mag je aangeven dat je niet gecorrigeerd wilt worden.
Ik wil best gecorrigeerd worden, maar dat zijn in het algemeen tikfouten en geen schrijffouten.
Van je fouten dien je te leren zegt men
GoT is een community en er bestaat ook hier zoiets als sociale controle en dat soort zaken. Het is een feit dat er op scholen steeds oppervlakkiger onderwijs wordt gegeven, dus mensen moeten er in de praktijk achter komen dat ze bepaalde dingen fout doen.Op zondag 10 maart 2002 13:39 schreef obsidian het volgende:
Nee, jij doet dat niet. Maar dit topic ging ook niet over jou.
Als ik in het dagelijks leven in elke zin die ik zeg 3 woorden fout uitspreek, dan zullen mensen me vanzelf gaan corrigeren. Ook op GoT gebeurt dat, en voor veel mensen is dat hard nodig om in de gaten te krijgen dat ze hun taalkunsten moeten bijschaven.
Ik ben het met je eens dat er een paar vervelende klieren zitten die overal gaan zitten zeuren over foutjes, maar vaak gaat het vrij normaal zonder hatelijk te worden. Opzich hoeft elkaar corrigeren geen probleem te zijn, mits er geen sport van wordt gemaakt om overal mensen te gaan zitten corrigeren.
Mensen die daar wel een sport van maken kunnen we serieus aanpakken.
Verwijderd
/me kan zich hier wel in vinden.Op zondag 10 maart 2002 13:37 schreef obsidian het volgende:
En mensen, het is niet grappig om mensen te verbeteren. Ook al denken sommigen hier van wel.
Zoals ik al eerder gemeld heb, eens een d of een t fout maakt de post echt niet onbegrijpbaar. A.u.b. trek alles nu eens niet tot in het extreme.
Ik stoor me ook alleen aan dat soort mensen, als het in een post staat als opmerking met daarbij nog een ontopic verhaal lees ik er meestal gewoon overheen.Op zondag 10 maart 2002 13:48 schreef Exirion het volgende:
[..]
GoT is een community en er bestaat ook hier zoiets als sociale controle en dat soort zaken. Het is een feit dat er op scholen steeds oppervlakkiger onderwijs wordt gegeven, dus mensen moeten er in de praktijk achter komen dat ze bepaalde dingen fout doen.
Als ik in het dagelijks leven in elke zin die ik zeg 3 woorden fout uitspreek, dan zullen mensen me vanzelf gaan corrigeren. Ook op GoT gebeurt dat, en voor veel mensen is dat hard nodig om in de gaten te krijgen dat ze hun taalkunsten moeten bijschaven.
Ik ben het met je eens dat er een paar vervelende klieren zitten die overal gaan zitten zeuren over foutjes, maar vaak gaat het vrij normaal zonder hatelijk te worden. Opzich hoeft elkaar corrigeren geen probleem te zijn, mits er geen sport van wordt gemaakt om overal mensen te gaan zitten corrigeren.
Mensen die daar wel een sport van maken kunnen we serieus aanpakken.
OK, nu komen we ergens. Mensen die zuiver posten om een correctie te melden moeten een waarschuwing kunnen krijgen. Lijkt mij redelijk.Op zondag 10 maart 2002 13:52 schreef obsidian het volgende:
Ik stoor me ook alleen aan dat soort mensen, als het in een post staat als opmerking met daarbij nog een ontopic verhaal lees ik er meestal gewoon overheen.
Verwijderd
sorry maar ik praat redelijk normaal nederlands. Er zit wel een hoorbaar accent in zitten ik ben gewoon weg in hart en nieren een Amsterdammer. Maar ik denk dat in woorden je eigen uitdrukken moeilijker is dan in gesproken taal. Ik iriteer me er aan als ik iemand zwaar gebrekkig nederlands hoor praten. In mijn omgeving komt dit ook redelijk veel voor. Geschreven taal heb ik absoluut geen moeite mee. Zo ie zo ben ik gewend om niet al te vlug telezen. Want als ik heel vlug ga lezen dan volg ik meestal gewoon niet meer na een halve blz. Vaak is het ook zo met gramatikka en spellingsfouten als je het rustig op je gemak leest dat je het wel begrijpt. Ik ben nog nooit wat hier op het forum tegen gekomen dat ik door middel van spel-en grammatikka fouten niet begreep.Op zondag 10 maart 2002 13:47 schreef BBL the 2nd het volgende:
[..]
Dan maar in de FAQ zetten:
verplicht tot proberen zo vlekkeloos mogelijk Nederlands te spreken
Een kwestie van ongeschreven regels, waaronder de algemene afspraak in een land dat iemand zich zo begrijpbaar mogelijk dient te maken, zowel door verstaanbaar en begrijpelijk te spreken, als door uberhaupt te proberen zo foutloos mogelijk Nederlands te spreken.
Obsidian, zaten de posts op GoT twee jaar geleden ook zo vol fouten en werd er ook gecorrigeerd op zo grote schaal als in dit topic wordt beweerd?
Tuurlijk mag je aangeven dat je niet gecorrigeerd wilt worden.
Ik wil best gecorrigeerd worden, maar dat zijn in het algemeen tikfouten en geen schrijffouten.
Van je fouten dien je te leren zegt men![]()
Dus het feit dat je iets 6 keer moet lezen voor je het begrijpt gaat in zeer weinig gevalen op.
Verwijderd
Mij opzich ook wel.Op zondag 10 maart 2002 13:54 schreef Exirion het volgende:
[..]
OK, nu komen we ergens. Mensen die zuiver posten om een correctie te melden moeten een waarschuwing kunnen krijgen. Lijkt mij redelijk.
Je moet er voor waken dat mensen zoals obsidian straks bijna geen mensen meer willen gaan helpen, omdat ze op hun taalkundig vermogen worden beoordeeld i.p.v. hun technische post. Dit zou imho een verlies voor dit forum worden.
Goed beginOp zondag 10 maart 2002 13:54 schreef Exirion het volgende:
[..]
OK, nu komen we ergens. Mensen die zuiver posten om een correctie te melden moeten een waarschuwing kunnen krijgen. Lijkt mij redelijk.
Verwijderd
Spelfouten maken om lollig te zijn mag dan ook met een waarschuwing bestraft worden
Staan wel meer fouten in zoals ik kan zien. Maar om hem daar op aan te spreken vind ik ook weer overbodig. Misschien als deel van een ontopic reactie...Op zondag 10 maart 2002 14:01 schreef Mr.Durden het volgende:
En met zo'n topictitel als deze dan: [topic=434953/1/25]![]()
Spelfouten maken om lollig te zijn mag dan ook met een waarschuwing bestraft worden
Dan slaan we IMHO te ver door. Maar als iemand een onbegrijpelijke post doet met allerlei 'coole' verkrachtingen van woorden dan doe ik daar vaak wel iets aan.Op zondag 10 maart 2002 14:01 schreef Mr.Durden het volgende:
Tijd voor een analogie:Op zondag 10 maart 2002 13:59 schreef obsidian het volgende:
[..]
Goed begin
Al jij een mailtje stuurt naar een collega op het werk en hij stuurt een mailtje terug met 'word->wordt' oid.
Ga je dan ook naar je baas om hierover te klagen?
Je wordt hier al beschermd tegen flames, trolls en porno.
Hoe ver moet het gaan?
Who is John Galt?
Daar zijn gelukkig veel mensen het met me eens, dat een reply geven om maar ff te zeggen "hoe stom iemand is" irritant is en nou ook niet echt een goede bijdrage is aan het goede sfeer op GOTOp zondag 10 maart 2002 14:04 schreef obsidian het volgende:
[..]
Staan wel meer fouten in zoals ik kan zien. Maar om hem daar op aan te spreken vind ik ook weer overbodig. Misschien als deel van een ontopic reactie...

Als het te erg is, dat wil zeggen een compleet leestekenloos onleesbaar stuk dan mag er van mij wel zo'n reply komen. Maar 1 postje ("dit schrijf je zo") is irri,. Als er gewoon een vriendelijke reactie komt met een antwoord en dat "oh, dit schrijf je zo" eronder kan imho wel als het te erg is
Verwijderd
En wat draagt dat bij aan de effectiviteit van het bedrijf als de collega dat doetOp zondag 10 maart 2002 14:06 schreef justmental het volgende:
[..]
Tijd voor een analogie:
Al jij een mailtje stuurt naar een collega op het werk en hij stuurt een mailtje terug met 'word->wordt' oid.
Hoe ver moet het gaan?
Verwijderd
Zoiets vind ik nou juist niet ergerlijk, iedereen ziet direct dat het voud iz, hed iz un mannier om hut op tuh latuh valluh, en dat us naar mijn menung niet so errug, maar als het vormen gaat aannemen als in het laatste stukje van de zin wordt het wel vervelend.Op zondag 10 maart 2002 14:01 schreef Mr.Durden het volgende:
Niet naar mijn baas nee, maar ik zou hem er zelf over aanspreken. En voor jouw info, mijn collega's zijn niet zo flauw.Op zondag 10 maart 2002 14:06 schreef justmental het volgende:
[..]
Tijd voor een analogie:
Hoe ver moet het gaan?
Verwijderd
Idd, vond het zelf niet storend, maar vraag me af waar de grens wordt gelegd.Op zondag 10 maart 2002 14:12 schreef aad123 het volgende:
[..]
Zoiets vind ik nou juist niet ergerlijk, iedereen ziet direct dat het voud iz, hed iz un mannier om hut op tuh latuh valluh, en dat us naar mijn menung niet so errug, maar als het vormen gaat aannemen als in het laatste stukje van de zin wordt het wel vervelend.
Denk bijvoorbeeld aan: het gebruik van Engels, 1337 5p34k.
Tja, dat is ook zoiets. Ik zag mensen schrijven dat ze het erg vonden dat mensne de nederlandse taal steeds slechter gingen beheersen, maar het gebruik van engels, of cijfers in plaats van letters komt ook steeds vaker voor, en dat is dan niet irritant?Op zondag 10 maart 2002 14:16 schreef Mr.Durden het volgende:
[..]
Idd, vond het zelf niet storend, maar vraag me af waar de grens wordt gelegd.
Denk bijvoorbeeld aan: het gebruik van Engels, 1337 5p34k.
Verwijderd
Dat is imho nog irritanter dan het maken van spelfouten... Een spelfout is nog steeds een fout, dat is opzettelijk een post "verne*ken"Op zondag 10 maart 2002 14:18 schreef obsidian het volgende:
[..]
Tja, dat is ook zoiets. Ik zag mensen schrijven dat ze het erg vonden dat mensne de nederlandse taal steeds slechter gingen beheersen, maar het gebruik van engels, of cijfers in plaats van letters komt ook steeds vaker voor, en dat is dan niet irritant?

Het is "verneuken" hoorOp zondag 10 maart 2002 14:20 schreef OProg het volgende:
"verne*ken"
OW voor mezelf
Verwijderd
Op zondag 10 maart 2002 14:22 schreef Exirion het volgende:
[..]
Het is "verneuken" hoor
OW voor mezelf
Foei!Als laatste punt nog dit. Ga ook niet in een topictitel/reactie schelden. Zeker in een topictitel is dat hoogst irritant en het is nergens voor nodig. Mocht je perse je frustratie kwijt willen, scheld dan op de 'tekenfilm manier' (dus: " #@)#*)#&$*)@ ").
Gauw die OW erbij editen he
Dan zeggen we toch hetzelfde?Op zondag 10 maart 2002 14:13 schreef obsidian het volgende:
[..]
Niet naar mijn baas nee, maar ik zou hem er zelf over aanspreken. En voor jouw info, mijn collega's zijn niet zo flauw.
Gewoon de persoon zelf erop aanspreken als je een persoonlijk probleem met diens gedrag hebt.
Regels om mensen bij voorbaat te beschermen tegen deze zaken gaan te ver en hebben meer negatieve invloed dan positieve.
Who is John Galt?
Heb je imho niks aan. Veel users zijn zo dat ze zeggen "als het niet in de faq staat dat het niet mag, mogen we het dus wel"Op zondag 10 maart 2002 14:26 schreef justmental het volgende:
[..]
Dan zeggen we toch hetzelfde?
Gewoon de persoon zelf erop aanspreken als je een persoonlijk probleem met diens gedrag hebt.
Regels om mensen bij voorbaat te beschermen tegen deze zaken gaan te ver en hebben meer negatieve invloed dan positieve.
Dus ze erop wijzen help niet denk ik.
Dat is een ander probleem wat op het ogenblik ook besproken wordt in het [GVF].Op zondag 10 maart 2002 14:28 schreef obsidian het volgende:
[..]
Heb je imho niks aan. Veel users zijn zo dat ze zeggen "als het niet in de faq staat dat het niet mag, mogen we het dus wel"
Dus ze erop wijzen help niet denk ik.
Dat is gewoon kinderachtig gedrag en zal waarschijnlijk ook met harde hand bestreden gaan worden.
Zie ook deze draad.
Who is John Galt?
Verwijderd
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/12628838#12628838
maar eens bekijken. Mag je daar dan helemaal niets van zeggen? Het is toch gewoon treurig wat daar wordt gepresteerd? En dat gaat dan helemaal niet over een d-tje of een t-tje.
Bij veel mensen is het een kwestie van willen, echter zijn er wel een paar mensen waarbij het een kwestie van kunnen is. In 80% van de gevallen als ik een d/t kwestie verkeerd schrijf kan ik het ontdekken, ook door zinnen op een andere manier te schrijven kan ik het probleem vaak voorkomen. Echter een groter probleem bij mij is het verhaal met "De/Het". Ik wil wel maar het lukt mij gewoonweg niet.Op zondag 10 maart 2002 13:26 schreef justmental het volgende:
[..]
Kunnen of willen?
Echter zal zelfs bij jouw vriendin ook irritatie optreden als de ondertoon van de reacties elke keer : "God, wat ben jij stom zeg, het zijn maar een paar eenvoudige regeltjes." is. Het gaat om de manier waarop, en helaas is dat maar al te vaak op de verkeerde manier hier op GOT.Mijn vriendin is dyslectisch en zij heeft er geen probleem mee als mensen haar tekst verbeteren.
Het is makkelijk genoeg te herkennen of iemand echt dyslectisch is of niet, dat kan je maar al te vaak aan zijn taalgebruik herkennen. ipv van "Jij beantwoordt de vraag fout" zal hij/zij eerder zeggen: "Jouw antwoord is fout." Gewoon omdat hij weet dat hij/zij een grote kans heeft om een fout te begaan.
Netzoals de mensen die geen goede interpunctie kunnen zetten. Die kan je ook herkennen, mensen die er last van hebben zullen proberen ergens een punt neer te zetten, wat soms helemaal niet zal kloppen echter kan je het nog altijd zijn dat ze het proberen. Ze zullen ook misschien vaker dan nodig een nieuwe alinea beginnen, maar dit is om hun verhaal wat overzichtelijker te maken, liever te vaak dan te weinig.
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Mensen die het voor de lol doen mogen van mij meteen een ban krijgen, gaan ze maar posten op FOK! ofzoOp zondag 10 maart 2002 14:01 schreef Mr.Durden het volgende:
Back In Black!
Verwijderd
Mee eensOp zondag 10 maart 2002 15:35 schreef dusty het volgende:
Echter zal zelfs bij jouw vriendin ook irritatie optreden als de ondertoon van de reacties elke keer : "God, wat ben jij stom zeg, het zijn maar een paar eenvoudige regeltjes." is. Het gaat om de manier waarop, en helaas is dat maar al te vaak op de verkeerde manier hier op GOT.
Dit lijkt me onzin. Ik heb gelukkig geen last van dyslexie (hoop ik) maar ik zou toch ook zeker voor "Jouw antwoord is fout." kiezen. Waarom ? Omdat ik hou van snel communiceren, je zit hier op een forum, en je bent geen brieven aan het schrijven.Het is makkelijk genoeg te herkennen of iemand echt dyslectisch is of niet, dat kan je maar al te vaak aan zijn taalgebruik herkennen. ipv van "Jij beantwoordt de vraag fout" zal hij/zij eerder zeggen: "Jouw antwoord is fout." Gewoon omdat hij weet dat hij/zij een grote kans heeft om een fout te begaan.
Maar die twee kan je best combineren hoor, sneltaal en foutarm Nederlands
Verwijderd
Dat lijkt me helemaal geen onzin, integendeel, als ik een zin niet goed formuleer, of een woord niet weet, gebruik ik ook een ander woord of een andere zinsconstructie. Simpelweg om eventuele fouten te vermijden. Ik kan me heel goed voorstellen dat meer mensen, vooral mensen die last hebben van dylexie, dit ook doen.Op zondag 10 maart 2002 15:45 schreef Courage het volgende:
[..]
Dit lijkt me onzin. Ik heb gelukkig geen last van dyslexie (hoop ik) maar ik zou toch ook zeker voor "Jouw antwoord is fout." kiezen. Waarom ? Omdat ik hou van snel communiceren, je zit hier op een forum, en je bent geen brieven aan het schrijven.
Maar die twee kan je best combineren hoor, sneltaal en foutarm Nederlands
Verwijderd
Mensen die zoals jij reageren mogen wat mij betreft meteen FOK! gaan posten. Gelukkig hoor jij niet bij de moderators, zeg, de ban's zouden ons met bossen tegelijk om de oren stuiteren. Even de volgende vergelijking: "Iemand die zijn gordel niet draagt moet meteen zijn rijbewijs maar inleveren". Ik vind je reactie overdreven en daar bovenop niets toevoegen aan de discussie.Op zondag 10 maart 2002 15:42 schreef dusty het volgende:
[..]
Mensen die het voor de lol doen mogen van mij meteen een ban krijgen, gaan ze maar posten op FOK! ofzo
Verwijderd
Op zondag 10 maart 2002 16:21 schreef aad123 het volgende:
Gelukkig hoor jij niet bij de moderators, zeg, de ban's zouden ons met bossen tegelijk om de oren stuiteren. Even de volgende vergelijking: "Iemand die zijn gordel niet draagt moet meteen zijn rijbewijs maar inleveren". Ik vind je reactie overdreven en daar bovenop niets toevoegen aan de discussie.
Door dusty (Lite-Mod P&W)
Verwijderd
--------------------------------------------------------------------------------
Door dusty (Lite-Mod P&W)
--------------------------------------------------------------------------------
Gelukkig is ie dus alleen maar lite mod, kan ie geen bans opleggen. Het gaat mij erom dat sommigen meteen bij de kleinste schimpscheut ban beginnen te roepen, en daar hoort meneer dusty kennelijk bij.
Verwijderd
Ik probeer alleen maar te zeggen dat je mensen met dyslexie niet kan herkennen aan alternatieve woordkeuzen, die keuze maken doet iedereen. Kwam niet goed over bij jou ?Op zondag 10 maart 2002 15:57 schreef Mr.Durden het volgende:
[..]
Dat lijkt me helemaal geen onzin, integendeel, als ik een zin niet goed formuleer, of een woord niet weet, gebruik ik ook een ander woord of een andere zinsconstructie. Simpelweg om eventuele fouten te vermijden. Ik kan me heel goed voorstellen dat meer mensen, vooral mensen die last hebben van dylexie, dit ook doen.

Verwijderd
Natuurlijk zijn er meer mensen die de alternatieve woordkeus gebruiken, maar het gaat er juist om dat de mensen die dit niet doen, vaak niet dyslectisch zijn. Het gaat er dus niet zozeer om hoe je mensen met dyslexie kan herkennen, maar hoe je mensen zonder dyslexie kan herkennen. Als zij zich dan beroepen op dyslexie, zal het meerendeel dit onterecht doen... Niet iedereen die de alternatieve manier kiest is dyslectisch, dat doen wel meer mensenOp zondag 10 maart 2002 16:44 schreef Courage het volgende:
[..]
Ik probeer alleen maar te zeggen dat je mensen met dyslexie niet kan herkennen aan alternatieve woordkeuzen, die keuze maken doet iedereen. Kwam niet goed over bij jou ?
Maar ik kan me voorstellen dat dyslecten hier meer aandacht aan besteden.
Juist door mensen die expres fouten maken, steken in principe de draad met mensen met dyslectie. Het wekt ergenis op bij de mensen met dyslectie en ook ergenis bij normale gebruikers waardoor die mensen weer meer ergeren bij de mensen die die fouten niet expres maken. Dus zijn de mensen met dyslectie WEER de pineut, alleen maar omdat een persoon denkt grappig te zijn.Op zondag 10 maart 2002 16:21 schreef aad123 het volgende:
[..]
Mensen die zoals jij reageren mogen wat mij betreft meteen FOK! gaan posten.[..]
Als je goed zoekt, kan je vast een bericht vinden waarin ik zeg dat het niet goed voor P&W zou zijn als ik daar een mod zou zijn.Gelukkig hoor jij niet bij de moderators, zeg, de ban's zouden ons met bossen tegelijk om de oren stuiteren.
De bans zouden niet met bossen tegelijk om je oren stuiteren aangezien een mod (en ook ik als lite mod) elke actie moeten kunnen verantwoorden.
Back In Black!
Ik zie dat jij echt prima heb gekeken naar wat ik normaal post.Op zondag 10 maart 2002 16:43 schreef aad123 het volgende:
[..]
Gelukkig is ie dus alleen maar lite mod, kan ie geen bans opleggen. Het gaat mij erom dat sommigen meteen bij de kleinste schimpscheut ban beginnen te roepen, en daar hoort meneer dusty kennelijk bij.
Geef eens een link naar een post waar ik bij een kleine schimpscheut om een ban van een user ben gaan roepen?
Back In Black!
Nee, maar mensen met dyslectie zullen zoveel mogelijk bepaalde zinsbouwen proberen te ontwijken. Bij sommige zinnen kan dat makkelijk, maar doen ze het niet.Op zondag 10 maart 2002 16:44 schreef Courage het volgende:
[..]
Ik probeer alleen maar te zeggen dat je mensen met dyslexie niet kan herkennen aan alternatieve woordkeuzen, die keuze maken doet iedereen. Kwam niet goed over bij jou ?
Dat is dan een erg duidelijke indicatie dat ze gewoon lui zijn een geen last hebben van dyslectie.
Back In Black!
Dan doel ik niet op interpunctie of hoe je bepaalde woorden schrijft, maar meer op het d/t/dt gebeuren.
havana en Lord Daemon hebben mij hier ook vaak genoeg op gewezen. (Tot in den treure toe eigenlijk...
Echter werd ik daardoor wel gestimuleerd om het beter onder de knie te krijgen, omdat het gewoon knullig staat.
Dat kan iets met mijn opleidingsniveau te maken hebben, (Ik ben ermee gekapt na de LTS, daarna ben ik gaan werken.) echter neemt dat niet weg dat ik het wel zo foutloos mogelijk wil proberen te doen, dus lees ik het tegenwoordig wat meer door om zoveel mogelijk fouten eruit te halen, om zo anderen geen redenen meer te geven om mijn postings te verbeteren.
Het moge duidelijk zijn dat het nog steeds niet foutloos is.
Echter ben ik van mening dat dit "dilemma" een lastig iets is, gewoon vanwege de diversiteit aan mensen hier.
Heel simpel, de ene persoon waardeert het dat je hem/haar verbetert, de andere niet.
Dat weet je niet van tevoren.
Dus daarom denk ik maar zo, als je de verbetering combineert met een antwoord op de vraag waarop je reageert, geen vuiltje aan de lucht.
Echter puur het posten van een d/t of een de/het verbetering vanwege de verbetering zonder verder iets aan het topic toe te voegen schiet niet echt op en werkt verstorend, het haalt het topic onderuit. (Die mogelijkheid is aanwezig in ieder geval...)
Echter voor de mensen die "lamlendig" tiepen, dat is een andere categorie.
Daarmee bedoel ik zoiets. :
"ik hep een probleem met men mobo ken iemant mei daarmee hellupe want ik fin het wel stoer enso maar hei doed tog nie watik wil"
Daar mag je mensen best op aanspreken, het is niet leesbaar en wel zo lomp...
Maar ook daarbij moet je weer waken voor dingen zoals dyslexie, dat je niet de verkeerde gaat aanpakken.
Echter ben ik het ook wel gedeeltelijk eens met Exirion, ik heb het idee dat mensen het gewoon steeds meer als "excuus" gebruiken om gewoon lekker lam te kunnen tiepen zonder er verder moeite voor te doen wat de grammatica en zo betreft.
Dus, resumerend, een lastig iets, hiermee omgaan.
Ik ben ook bang dat je hier geen vaste set regels voor kunt creëeren.
Aannames zijn fataal.
Als iemand een brakke post doet zoals in het voorbeeld van GO hierboven, dan lees ik die niet eens. Dan ben ik beyond care, ook wat de boodschap betreft.
Verwijderd
KAN het zo zijn (vraag) dat de irritatie die ontstaat door de combinatie van EN een grote aanwas van z.g. n00bvragen EN het daarbij behorende "coole taalgebruik" drastisch oploopt?
Natuurlijk blijven er taalpuristen die zich stiekem ergeren aan foutief d/t/dt gebruik; maar wanneer het daartoe beperkt blijft verwacht ik niet dat de gemoederen zo heftig oplopen als in bepaalde reply's in dit topic.
Kortom: lopen we niet het risico met focussen op dit onderwerp dat we nu met een sproeivliegtuig 1 woedende wesp te lijf gaan?
De vernieuwde aanpak zoals ook al beschreven in het mededelingenforum werpt bij invoer wellicht zijn vruchten af
Ik vraag om praktijkvoorbeelden, en jij vindt dat ik te onvolwassen ben om normaal met klachten om te gaan? Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n gek verzoek.Op zondag 10 maart 2002 11:57 schreef obsidian het volgende:
Hmm, zoals ik al eerder gezien heb is de crew duidelijk nog niet volwassen genoeg om normaal om te gaan met serieuze klachten van users. Ik stop dan ook maar met deze discussie. Komt zoals altijd toch niks uit. Ik ga gewoon lekker door met mensen helpen als jullie je zo nodig moeten ergeren aan mijn spel/taal/grammaticafouten, so be it!
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Ik weet zelf dat ik geen goed Nederlands schrijf (Engels wat dat betreft ook niet verstaan doe ik het goed, lezen ook) daarom heb ik aan mijn werkgever al eens gevraagd of ik een cursus Nederlands mag doen (ja via me werkgever is goedkoper dan zelf betalen
note: De schrijver van dit bericht is niet verantwoordelijk voor irritatie bij de lezer.
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Kan je denk ik beter aan de topicstarter vragen.Op zondag 10 maart 2002 22:50 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Ik vraag om praktijkvoorbeelden, en jij vindt dat ik te onvolwassen ben om normaal met klachten om te gaan? Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n gek verzoek.
En je weet net zo goed als ik dat het vreselijk veel werk is om nu ineens voorbeelden op te hoesten. Dus dat is ook flauw. Die klachten komen niet uit het niets, en we klagen er niet voor de lol over. Misschien klagen sommigen voor de lol, maar ik niet. Iedereen weet dat het gebeurd, dus het vragen om voorbeelden is een beetje overbodig, en kan zelfs gezien worden als een goedkope poging tot verdedigen in de hoop dat we het teveel werk vinden om voorbeelden te zoeken.
En het ging eigenlijk om het kinderachtige gedrag in het begin van het topic, en de veronderstelling dat als je het d/t/dt verhaal niet onder de knie kan krijgen je maar dom, ongeinteresseerd bent en meer van dat soort vergelijkingen.
Zoiets als deze? :Op maandag 11 maart 2002 07:51 schreef obsidian het volgende:
[..]
En het ging eigenlijk om het kinderachtige gedrag in het begin van het topic, en de veronderstelling dat als je het d/t/dt verhaal niet onder de knie kan krijgen je maar dom, ongeinteresseerd bent en meer van dat soort vergelijkingen.
Op vrijdag 08 maart 2002 22:41 schreef Captain Pervert het volgende:
[..]
d/t veronderstel ik gewoon bekend, zelfs bij de grootste debiel.
[..]
Back In Black!
Verwijderd
Hier komen we toch nooit uit...
Ik vind dat niet iedereen zich zo druk moet maken over al die spelfouten...
Iedereen weet toch wat er bedoeld wordt !!

Precies ja.Op maandag 11 maart 2002 10:57 schreef dusty het volgende:
[..]
Zoiets als deze? :
[..]
Om precies te zijn heb ik nog nooit iemand op irritante wijze een ander op spelfouten zien wijzen. Als jij het goedkoop vindt dat ik dan oom voorbeelden vraag: so be it.Op maandag 11 maart 2002 07:51 schreef obsidian het volgende:
En je weet net zo goed als ik dat het vreselijk veel werk is om nu ineens voorbeelden op te hoesten. Dus dat is ook flauw. Die klachten komen niet uit het niets, en we klagen er niet voor de lol over. Misschien klagen sommigen voor de lol, maar ik niet. Iedereen weet dat het gebeurd, dus het vragen om voorbeelden is een beetje overbodig, en kan zelfs gezien worden als een goedkope poging tot verdedigen in de hoop dat we het teveel werk vinden om voorbeelden te zoeken.
via SU gevonden (staat nu nog in de lijst daar) : [topic=435124/1]Op maandag 11 maart 2002 14:58 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Om precies te zijn heb ik nog nooit iemand op irritante wijze een ander op spelfouten zien wijzen.
[..]
user: Juicy
Back In Black!
Als je net als ik een Active topics surfer bent, dan wordt je daarmee doodgegooid...Op maandag 11 maart 2002 14:58 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Om precies te zijn heb ik nog nooit iemand op irritante wijze een ander op spelfouten zien wijzen. Als jij het goedkoop vindt dat ik dan oom voorbeelden vraag: so be it.
Om ff weer helemaal erop terug te komen:
Mogen we een aktie verwachten of niet, een eenduidig antwoord v/d crew zou na al deze pagina's welkom zijn...
Dat is niet alleen om spelfouten. Die user is ook te lui om hoofdletters te gebruiken.Op maandag 11 maart 2002 15:02 schreef dusty het volgende:
[..]
via SU gevonden (staat nu nog in de lijst daar) : [topic=435124/1]
Ik heb Jaymz verzocht iets op te nemen in de faq wat dit tegen moet gaan.Echter puur het posten van een d/t of een de/het verbetering vanwege de verbetering zonder verder iets aan het topic toe te voegen schiet niet echt op en werkt verstorend, het haalt het topic onderuit. (Die mogelijkheid is aanwezig in ieder geval...)
Aannames zijn fataal.
En wie moet je verzoeken om iets in alle users op te nemen om de FAQ te lezen?Op maandag 11 maart 2002 15:29 schreef GaMeOvEr het volgende:
[..]
Ik heb Jaymz verzocht iets op te nemen in de faq wat dit tegen moet gaan.
Tja, wat verwacht je nu concreet wat ik er aan doe?Op maandag 11 maart 2002 15:53 schreef obsidian het volgende:
En wie moet je verzoeken om iets in alle users op te nemen om de FAQ te lezen?
Aannames zijn fataal.
Hehehe, dat is precies mijn punt. Je kan het in de FAQ zetten zodat je er users op kan wijzen, maar ja. Users moeten het dan wel lezen natuurlijk. En hoe krijg je dat voor elkaar?Op maandag 11 maart 2002 15:56 schreef GaMeOvEr het volgende:
[..]
Tja, wat verwacht je nu concreet wat ik er aan doe?
...met een snoeischaar in stadsparkOp zondag 10 maart 2002 03:53 schreef Mastermind het volgende:
De mensen die 'ik antwoord', 'antwoord jij?', 'jij antwoordt', 'hij heeft geantwoord' niet goed willen kunnen spellen komen zichzelf later nog wel tegen.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Tja. Veel meer doen dan de users erop wijzen kun je niet he...Op maandag 11 maart 2002 15:58 schreef obsidian het volgende:
Hehehe, dat is precies mijn punt. Je kan het in de FAQ zetten zodat je er users op kan wijzen, maar ja. Users moeten het dan wel lezen natuurlijk. En hoe krijg je dat voor elkaar?
(En bij herhalingen waarschuwen eventueel... maarja...)
Aannames zijn fataal.
Nou, ondertussen zit ik nog niet in het stadspark, maar ben ik netwerkbeheerder.Op maandag 11 maart 2002 16:26 schreef Captain Pervert het volgende:
...met een snoeischaar in stadspark
Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk.
Aannames zijn fataal.
Precies, dus net zoals met zoveel andere dingen ben je weer afhankelijk van de user. Misschien een idee om te kijken hoe je dat kan veranderen? (geen idee hoe, misschien hebben anderen daar ideeen over?)Op maandag 11 maart 2002 16:30 schreef GaMeOvEr het volgende:
[..]
Tja. Veel meer doen dan de users erop wijzen kun je niet he...
(En bij herhalingen waarschuwen eventueel... maarja...)
ps. GO, het was geen aanval richting jou hoor dat ik dat zei.
Verwijderd
www.Dyslexie.nl
gelukkig hebben we tegenwoordig een spellingscontrole
Wat me opviel was dat er elke 50 replies door het ene deel van de 'discussiedeelnemers' werd 'vastgesteld' of 'geconcludeerd' dat het verbeteren of opmerken van spellingsfouten (en dan vooral de werkwoordspellingsfouten) hinderlijk is, maar totaal onleesbare posts verbeterd mogen worden. Diezelfde 'kant' leek daarnaast weinig in te gaan op de argumenten van de andere kant, de kant van de spellingsverbeteraars (behoorlijk kort door de bocht, sorry). Ik zou toch nog heel graag willen weten waarom de groep verbeteraars niet gewoon mag blijven verbeteren - de taalmisbruiker kan er alleen maar beter op worden. Als hij/zij zich er alleen maar aan ergert en niet wil leren hoe hij zijn taalbeheersing kan verbeteren, kan hij er toch gewoon overheen lezen?
De vraag of verbeteren al dan niet educatief werkt en of de doelen (de ander iets leren, GoT beter/mooier/aantrekkelijker te maken of het beeld wat wij de rest van het internet geven verbeteren, etc.) er zijn even terzijde:
Waarom is degene die een fout verbetert de 'slechterik' en niet degene die een fout maakt?
Over die purist gesproken: taalpurist is een pleonasme.
vanDale:
pu·rist (de ~ (m.))
1 taalzuiveraar
Dat andere kan ik wel accepteren, dan kan ik er wel overheen lezen.
Ik zie het dramatische verschil niet...Op maandag 11 maart 2002 22:02 schreef obsidian het volgende:
Het ging hier om de taalpurist die verbetert, strikt om te verbeteren. Dus geen ontopic post met een verbetering erbij, nee, alleen de verbetering.
Dat andere kan ik wel accepteren, dan kan ik er wel overheen lezen.
Edit: wel als een topic natuurlijk volledig gevuld wordt met alleen maar spellingsverbeteringen - maar komt dit in de praktijk voor? Ik heb het in ieder geval nog niet gezien.
(Vind je het irritant dat ik subtiel in je quote op je spelling wijs? Zo ja, zal ik dat verder in dit topic niet meer doen.)
Als je het topic gelezen zou hebben had je geweten dat ik dat irritant vind ja. Probeer je nu de grapjas uit te hangen ofzo?Op maandag 11 maart 2002 22:27 schreef _DrOpHeAd_ het volgende:
[..]
Ik zie het dramatische verschil niet...
Edit: wel als een topic natuurlijk volledig gevuld wordt met alleen maar spellingsverbeteringen - maar komt dit in de praktijk voor? Ik heb het in ieder geval nog niet gezien.
(Vind je het irritant dat ik subtiel in je quote op je spelling wijs? Zo ja, zal ik dat verder in dit topic niet meer doen.)
Tja, ik moet zeggen dat ik een zin als "dan doe ik de pc aan en ma dan komt ewr nie automatisch een nieuw station" ook niet helemaal snap?Op maandag 11 maart 2002 15:02 schreef dusty het volgende:
via SU gevonden (staat nu nog in de lijst daar) : [topic=435124/1]
Wat Obsidian nou precies wil weet ik niet - waarschuwingen voor mensen die alleen spelfouten verbeteren? Ik zie het niet vaak, laat ik het zo zeggen - maar als iemand consequent dat soort posts doet wil ik best wel wat van zeggen en er zelfs wat een doen als hij niet ophoudt.
Tja, wat ik graag zou willen is dat iedereen gewoon ophoud met verbeteren. Maar dat is niet haalbaar.Op dinsdag 12 maart 2002 00:06 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Tja, ik moet zeggen dat ik een zin als "dan doe ik de pc aan en ma dan komt ewr nie automatisch een nieuw station" ook niet helemaal snap?En het ging hier juist niet om mensen die onbegrijpelijke taal uitsloegen, maar om gewone spelfouten.
Wat Obsidian nou precies wil weet ik niet - waarschuwingen voor mensen die alleen spelfouten verbeteren? Ik zie het niet vaak, laat ik het zo zeggen - maar als iemand consequent dat soort posts doet wil ik best wel wat van zeggen en er zelfs wat een doen als hij niet ophoudt.
Ow, en graag ook de mensen die om irritant te zijn wel een ontopic, maar compleet nikszeggende post erbij doen ook aanpakken. Dit om te voorkomen dat mensen een reactie erbij te zetten, alleen maar om niet op het verbeteren aangesproken te worden.
Je hebt duidelijk niet het hele topic gelezen, want dit komt, helaas wel degelijk voor! Pas zag ik nog zoiets. Zelf verbeter ik ook regelmatig fouten en wil ook graag verbetert worden. (niet in dit topic, dan worden de modjes boosOp maandag 11 maart 2002 22:27 schreef _DrOpHeAd_ het volgende:
[..]
Ik zie het dramatische verschil niet...
[..]
Maar ik vind wel dat je niet alleen maar een post moet scoren door een melding te maken van iemands taalonkundigheid. Een subtiel hintje, naast een ontopic post (zoals LuNaTiC eerder al zei) mag best.
En zelfs dan mag de verbetring niet de boventoon voeren. Zoiets alsOp dinsdag 12 maart 2002 09:39 schreef PromWarMachine het volgende:
Een subtiel hintje, naast een ontopic post (zoals LuNaTiC eerder al zei) mag best.
reactie op het topic:
Verbetering:
word->wordt, het->de
Dat is ook vrij irritant. En zou niet opgevat mogen worden als tolereerbaar omdat er iets ontopic staat.
Aannames zijn fataal.
Ehhh, nou... Ik zie ze nogal eens hoor.Op dinsdag 12 maart 2002 10:04 schreef GaMeOvEr het volgende:
Sinds wanneer is een "" een ontopic reactie dan?
Nou, dat kan wel zo zijn, maar dat maakt de reactie nog niet on-topic of bijzonder veel toevoegend.Op dinsdag 12 maart 2002 10:11 schreef obsidian het volgende:
[..]
Ehhh, nou... Ik zie ze nogal eens hoor.
Aannames zijn fataal.
Weet ik wel, en was ook maar een (vrij overdreven) voorbeeld.Op dinsdag 12 maart 2002 10:17 schreef GaMeOvEr het volgende:
[..]
Nou, dat kan wel zo zijn, maar dat maakt de reactie nog niet on-topic of bijzonder veel toevoegend.
Ik heb 't wel helemaal gelezen, waarom zou ik dat anders in vredesnaam beweren? Onder het lezen las ik wel over voorbeelden van posts die onleesbaar waren, maar ik dacht niks gelezen te hebben over voorbeelden van posts die volledig ontaarden in het collectief verbeteren van kleine foutjes.Op dinsdag 12 maart 2002 09:39 schreef PromWarMachine het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk niet het hele topic gelezen, want dit komt, helaas wel degelijk voor! Pas zag ik nog zoiets. Zelf verbeter ik ook regelmatig fouten en wil ook graag verbetert worden. (niet in dit topic, dan worden de modjes boos)
Maar ik vind wel dat je niet alleen maar een post moet scoren door een melding te maken van iemands taalonkundigheid. Een subtiel hintje, naast een ontopic post (zoals LuNaTiC eerder al zei) mag best.
Wat interessant... ik las dat je het niet irritant vond als iemands reactie alleen op verbeteren gericht is. Mijn reactie leek me wel on-topic, maar er zat een verbetering in. Spreek je nu jezelf tegen? Kennelijk is het verschil tussen on-topic verbeteren en off-topic verbeteren niet zo groot...obsidian:
Als je het topic gelezen zou hebben had je geweten dat ik dat irritant vind ja. Probeer je nu de grapjas uit te hangen ofzo?