Al een tijdje terug is er gemeld dat het roepen van termen als UTFS en RTFM bestraft zouden worden, kan niet iets soorgelijks ingevoerd worden voor mensen die continue lopen te mierenneuken over een d of een t of andere kleine spelfouten. Ik wordt er schijtziek van, dit is een tweakforum, dat al die boekenwurmen tegenwoordig ook aangetrokken worden tot dit soort sites is tot daar aan toe maar dat ze in elke thread de boel heel wijs gaan verbeteren is ronduit irritant.
Je hebt zeker geen idee hoe het is om bij dezelfde mensen steeds exact dezelfde typo's te moeten doorworstelen
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Op vrijdag 08 maart 2002 15:17 schreef raptorix het volgende:
Al een tijdje terug is er gemeld dat het roepen van termen als UTFS en RTFM bestraft zouden worden, kan niet iets soorgelijks ingevoerd worden voor mensen die continue lopen te mierenneuken over een d of een t of andere kleine spelfouten. Ik wordt word er schijtziek van, dit is een tweakforum, dat al die boekenwurmen tegenwoordig ook aangetrokken worden tot dit soort sites is tot daar aan toe maar dat ze in elke thread de boel heel wijs gaan verbeteren is ronduit irritant.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Is een tijdje terug nog een topic over geweest, ik zou zeggen: lees dat eens door
[topic=405584/1/50]
overigens zou ik je nu ook kunnen verbeteren, maar ik doe het maar effe niet
[edit]Hmmzz.. Traag was me voor[/edit]
[topic=405584/1/50]
overigens zou ik je nu ook kunnen verbeteren, maar ik doe het maar effe niet
[edit]Hmmzz.. Traag was me voor[/edit]
wa zeggie, mogu wu nu ook al geun zpelvautuh meur maku?
Beetje lastig lezen he, met al die "typo's".
Mensen die het VERTIKKEN de spelling goed te hanteren moeten ze een verplichte 5-jarige cursus 'Hoe schrijf ik Nederlands als een volwassene' geven.
Mensen die het VERTIKKEN de spelling goed te hanteren moeten ze een verplichte 5-jarige cursus 'Hoe schrijf ik Nederlands als een volwassene' geven.
Virussen? Scan ze hier!
ik zat er al op te wachtenOp vrijdag 08 maart 2002 15:20 schreef Traag het volgende:
[..]
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Als iemand ronduit hinderlijk schrijft kan ik me iets voorstellen, dat draagt inderdaad niet bij, maar dat geleut over een voltooid deelwoord is echt niet zo hinderlijk lijkt me.Op vrijdag 08 maart 2002 15:18 schreef Traag het volgende:
Je hebt zeker geen idee hoe het is om bij dezelfde mensen steeds exact dezelfde typo's te moeten doorworstelen
De bal ligt bij jou, wat doe je ermee?
Leer je ervan of ga je je eraan irriteren?
Leer je ervan of ga je je eraan irriteren?
Who is John Galt?
Jij hebt geen één spelfout, zo te zien.Op vrijdag 08 maart 2002 15:17 schreef raptorix het volgende:
Al een tijdje terug is er gemeld dat het roepen van termen als UTFS en RTFM bestraft zouden worden, kan niet iets soorgelijks ingevoerd worden voor mensen die continue lopen te mierenneuken over een d of een t of andere kleine spelfouten. Ik wordt er schijtziek van, dit is een tweakforum, dat al die boekenwurmen tegenwoordig ook aangetrokken worden tot dit soort sites is tot daar aan toe maar dat ze in elke thread de boel heel wijs gaan verbeteren is ronduit irritant.
Ik vind het juist irritant als je berichten moet lezen met honderden spelfouten. En als er dan ook nog eens geen punten, komma's en dergelijke staan...
Dit vind ik dan zo'n zielige opmerkingdat al die boekenwurmen tegenwoordig ook aangetrokken worden tot dit soort sites is tot daar aan toe...

En als je een post ziet met om de 2 woorden een spelfout kan dat knap irritant overkomen.

Op vrijdag 08 maart 2002 15:20 schreef LuNaTiC het volgende:
ik zat er al op te wachten
Je kent me nu toch intussen wel
Jeremy Clarkson
Moeten en verplichte is dat niet een conaminatie ?Op vrijdag 08 maart 2002 15:20 schreef wildhagen het volgende:
wa zeggie, mogu wu nu ook al geun zpelvautuh meur maku?
Zo te zien dus welOp vrijdag 08 maart 2002 15:21 schreef sihida het volgende:
Jij hebt geen één spelfout, zo te zien.
Jeremy Clarkson
tjah of dat een voordeel isOp vrijdag 08 maart 2002 15:21 schreef Traag het volgende:
[..]
Je kent me nu toch intussen wel![]()
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Fuck youOp vrijdag 08 maart 2002 15:22 schreef Traag het volgende:
[..]
Zo te zien dus wel
Ik vind zelf het niet erg als mensen spellingsfouten maken, zolang ze maar wel hun best doen en niet gaan zeggen 'greetz gotters kunen jullie dit ff doen cu l8er' of het vertikken lange lappen tekst te typen zonder punten o.i.d.
Maar ik vind wel dat je in principe niet moet gaan zeuren over een d/t-fout. Dan verziek je het topic namelijk met nutteloze reacties.
Maar ik vind wel dat je in principe niet moet gaan zeuren over een d/t-fout. Dan verziek je het topic namelijk met nutteloze reacties.
Op vrijdag 08 maart 2002 15:22 schreef LuNaTiC het volgende:
tjah of dat een voordeel is![]()

Nou... als je een lekker mokkel bent van een jaar of 22-23, graagOp vrijdag 08 maart 2002 15:22 schreef raptorix het volgende:
Fuck you
/edit
Nee dus
Jeremy Clarkson
ContaminatieOp vrijdag 08 maart 2002 15:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Moeten en verplichte is dat niet een conaminatie ?
edit:
en dat is het niet
en dat is het niet
Who is John Galt?
ik dacht dat ie iets ouder en homo was...Op vrijdag 08 maart 2002 15:23 schreef Traag het volgende:
[..]
[..]
Nou... als je een lekker mokkel bent van een jaar of 22-23, graag
Traag, he's all yours
en verplichten.Op vrijdag 08 maart 2002 15:23 schreef justmental het volgende:
[..]
Contaminatie
Virussen? Scan ze hier!
Op vrijdag 08 maart 2002 15:24 schreef LuNaTiC het volgende:
ik dacht dat ie iets ouder en homo was...
Traag, he's all yours![]()

Zie mijn edit hierboven
Jeremy Clarkson
Anoniem: 47897
rechtstreeks uit de faq.Dyslexie is een probleem waar veel mensen mee te kampen hebben. Daarom kan het af en toe voorkomen dat iemand een verhaal post waar nogal wat spel/stijlfouten in voorkomen en het is niet leuk om iemand daar steeds op te wijzen.
Aan de andere kant; als je weet dat je dyslectisch bent, probeer het verhaal dan kort te houden en druk af en toe op [Enter]. Ondanks de welwillendheid van de meesten, is gebleken dat een woordenzee zonder 'enters' of leestekens niet goed gelezen wordt en dat is natuurlijk jammer.
Nou ja, typo's... Zo zou ik het niet willen noemen. Een typo heb ik geen problemen mee, die maak ik zelf vaak genoeg (bv neit ipv nietOp vrijdag 08 maart 2002 15:18 schreef Traag het volgende:

Maar spelfouten, dat vind ik gewoon slecht als je die maakt...
Nu zul je zien dat ik hier een spelfout in heb gemaakt
Zijn we niet allemaal mens dan ?Op vrijdag 08 maart 2002 15:24 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
ik dacht dat ie iets ouder en homo was...
Traag, he's all yours![]()
Hij bedoelt het niet als werkwoord, maar zoals jij het dus had gebruiktOp vrijdag 08 maart 2002 15:24 schreef wildhagen het volgende:
[..]
en verplichten.
Jongens, kunnen we hier even serieus op reageren? 
Ik heb hier inderdaad ook problemen mee. Niet iedereen hier is evengoed in de nederlandse taal, en jullie zeggen zelf dat iedere gebruiker daar rekening mee moet houden. Is het dan nog zo'n probleem om dit te behandelen als een serieus probleem? Ik vind het ook niet leuk als iemand me steeds loopt te verbeteren. Het gaat er tenslotte om wat ik schrijf, en niet of het er in keurig nederlands staat geschreven.
Het is de laatste tijd voor veel mensen hier al teveel gevraagd om mensen normaal te helpen. Moet het voor die mensen die de moeite wel willen nemen dan ook nog eens moeilijker gemaakt worden door te gaan zeuren over spelfouten?
We zijn hier toch wel volwassener dan dat of niet?
Ik zou een goede raad willen geven aan de mensen van de crew die in dit topic hebben gereageerd!
Lees zelf even de FAQ erop na!
Kleuters! Ga jullie schamen!
Voor sommigen (of voor veel) is het even vervelend als geflamed worden hoor.
Ik heb hier inderdaad ook problemen mee. Niet iedereen hier is evengoed in de nederlandse taal, en jullie zeggen zelf dat iedere gebruiker daar rekening mee moet houden. Is het dan nog zo'n probleem om dit te behandelen als een serieus probleem? Ik vind het ook niet leuk als iemand me steeds loopt te verbeteren. Het gaat er tenslotte om wat ik schrijf, en niet of het er in keurig nederlands staat geschreven.
Het is de laatste tijd voor veel mensen hier al teveel gevraagd om mensen normaal te helpen. Moet het voor die mensen die de moeite wel willen nemen dan ook nog eens moeilijker gemaakt worden door te gaan zeuren over spelfouten?
We zijn hier toch wel volwassener dan dat of niet?
Ik zou een goede raad willen geven aan de mensen van de crew die in dit topic hebben gereageerd!
Lees zelf even de FAQ erop na!
Kleuters! Ga jullie schamen!
Voor sommigen (of voor veel) is het even vervelend als geflamed worden hoor.
Relax dudeOp vrijdag 08 maart 2002 15:27 schreef obsidian een boos verhaal
Jeremy Clarkson
Zit iets in, maar als iemand van 18 nog steeds "Ik wordt" typt is het misschien toch aardig om eens te zeggen dat het fout is.Op vrijdag 08 maart 2002 15:27 schreef obsidian een heel verhaal

Als je verbeterd wordt op de inhoud van je posting vind je dat dan ook niet leuk?Op vrijdag 08 maart 2002 15:27 schreef obsidian het volgende:
Who is John Galt?
serieus mode:
obsidian, je hebt grotendeels gelijk, niet iedereen is even begaafd in de Nederlandse taal (hoe makkelijk deze ook is qua d/t enz, het is gewoon een kwestie van een schema doorlopen).
Aan de andere kant hebben we tegenwoordig wel te maken met een BrEeEEzZzZaaaH-generatie, die er op uit zijn om zo irritant mogelijk te typen.
Kortom, af en toe een spelfoutje moet kunnen, maar sommigen maken het echt te bont. Bovendien, als je puur en alleen een reply tikt om je op een spelfout te wijzen, ben je fout bezig idd. Als je gewoon een ontopic bericht typt, met een subtiel hintje, lijkt me dat niet zo erg (misschien leer je er zelfs van).
obsidian, je hebt grotendeels gelijk, niet iedereen is even begaafd in de Nederlandse taal (hoe makkelijk deze ook is qua d/t enz, het is gewoon een kwestie van een schema doorlopen).
Aan de andere kant hebben we tegenwoordig wel te maken met een BrEeEEzZzZaaaH-generatie, die er op uit zijn om zo irritant mogelijk te typen.
Kortom, af en toe een spelfoutje moet kunnen, maar sommigen maken het echt te bont. Bovendien, als je puur en alleen een reply tikt om je op een spelfout te wijzen, ben je fout bezig idd. Als je gewoon een ontopic bericht typt, met een subtiel hintje, lijkt me dat niet zo erg (misschien leer je er zelfs van).
Nee kerel. Ik geef de topicstarter groot gelijk. Het is inderdaad vervelend. En aangezien er niks in de FAQ staat over het verplicht goed nederlands kunnen schrijven, maar wel iets over mensen respecteren en rekening kunnen houden met elkaar vind ik dat er iets te makkelijk gedaan word hierover.Op vrijdag 08 maart 2002 15:28 schreef Traag het volgende:
[..]
Relax dude
Als ik iets zeg en het klopt niet heb ik er totaal geen problemen mee als ik daarin verbeterd word nee.Op vrijdag 08 maart 2002 15:31 schreef justmental het volgende:
[..]
Als je verbeterd wordt op de inhoud van je posting vind je dat dan ook niet leuk?
Waarom geldt dan voor je spelling iets anders?Op vrijdag 08 maart 2002 15:33 schreef obsidian het volgende:
[..]
Als ik iets zeg en het klopt niet heb ik er totaal geen problemen mee als ik daarin verbeterd word nee.
Kennis van tweaker zaken vs. kennis van de Nederlandse taal.
Who is John Galt?
Het gaat er niet om hoe makkelijk het is om het wel goed te doen. Het gaat om respect. Iets wat regelmatig in jullie FAQ's staat.
En ik zie het vaak genoeg gebeuren dat een serieuze reply op een probleem, waarin getracht word iemand te helpen, het hele verhaal belachelijk gemaakt word omdat iemand een d ipv een t heeft staan ofzo.
Dat is dus gebrek aan respect!
En ik zie het vaak genoeg gebeuren dat een serieuze reply op een probleem, waarin getracht word iemand te helpen, het hele verhaal belachelijk gemaakt word omdat iemand een d ipv een t heeft staan ofzo.
Zie jij hier ergens iets daarover staan? Dat het verplicht is om kennis te hebben van de nederlandse taal om hier te mogen posten?Op vrijdag 08 maart 2002 15:34 schreef justmental het volgende:
[..]
Waarom geldt dan voor je spelling iets anders?
Kennis van tweaker zaken vs. kennis van de Nederlandse taal.
En dus is mijn antwoord daarop ja. Het is idd iets anders. Aangezien we hier niet op het "nederlandse spellings forum" zitten, maar op een forum waarbij mensen elkaar kunnen helpen op het gebied van ICT gerelateerde zaken.
edit:
En dat iemand slecht is in spellen is misschien niet zo netjes, maar het is niet aan jullie om iemand daarop te wijzen, en dat dan herhaaldelijk te doen. Hele serieuze topics heb ik daardoor verloren zien gaan, en alleen maar omdat iemand het nodig vond om een poster steeds te verbeteren
En dat iemand slecht is in spellen is misschien niet zo netjes, maar het is niet aan jullie om iemand daarop te wijzen, en dat dan herhaaldelijk te doen. Hele serieuze topics heb ik daardoor verloren zien gaan, en alleen maar omdat iemand het nodig vond om een poster steeds te verbeteren
Een flame is een flame en een troll is een trollOp vrijdag 08 maart 2002 15:35 schreef obsidian het volgende:
Het gaat er niet om hoe makkelijk het is om het wel goed te doen. Het gaat om respect. Iets wat regelmatig in jullie FAQ's staat.
Maar dat heeft niets met het corrigeren van spelling te maken.
Het enige wat ik kan bedenken is dat dit offtopic en dus topicvervuiling is.
Who is John Galt?
Nee, het gaat erom hoe het bij het persoon aanvoelt die jij corrigeert. Als je gaat zitten zeiken tegen iemand die lijd aan dislectie dan doet dat pijn bij dat persoon. Als jij tegen iemand gaat liggen zeiken omdat hij spellingsfouten maakt, om wat voor reden dan ook, dan kan dat net zoveel pijn doen. En er zelfs voor zorgen dat mensen met veel kennis van techische zaken, maar minder kennis van de nederlandse taal, stoppen met posten hier. Willen jullie dat dan?Op vrijdag 08 maart 2002 15:38 schreef justmental het volgende:
[..]
Een flame is een flame en een troll is een troll
Maar dat heeft niets met het corrigeren van spelling te maken.
Het enige wat ik kan bedenken is dat dit offtopic en dus topicvervuiling is.
Als ik iets zeg wat niet klopt dan stel ik het op prijs daar op gewezen te worden.
Als ik, in mijn enthousiasme, type- dan wel taalfouten maak dan hoef ik daar niet in de volgende x-reacties op gewezen te worden.
Ik stel een vraag en zoek een antwoord, als ik wil weten hoe mijn Nederlands in schrift is dan ga ik wel naar school.
[i2Paq is lui, en slecht in Nederlands.
Daarom typte hij al zijn reacties eerst in Word met de spellingchecker op automatisch]
Als ik, in mijn enthousiasme, type- dan wel taalfouten maak dan hoef ik daar niet in de volgende x-reacties op gewezen te worden.
Ik stel een vraag en zoek een antwoord, als ik wil weten hoe mijn Nederlands in schrift is dan ga ik wel naar school.
[i2Paq is lui, en slecht in Nederlands.
Daarom typte hij al zijn reacties eerst in Word met de spellingchecker op automatisch]
En het ergste van dat allemaal is, dat als mensen die er dus inderdaad problemen mee hebben dit hier komen melden, ze zo behandeld worden als dat nu hier te zien is.
Al zie ik de crew vanalles schrijven over respect in hun o zo dierbare FAQ's, denk ik dat een lesje daarin niet verkeerd zou zijn.
Al zie ik de crew vanalles schrijven over respect in hun o zo dierbare FAQ's, denk ik dat een lesje daarin niet verkeerd zou zijn.
Obsidian heeft imho (net zoals de topicstarter) wel een punt. Iedereen maakt weleens een typfout daar kun je met alle gemak overheen lezen. Mocht een persoon, die taaltechnisch minder begaaft is, een posting plaatsen, dan zal dat snel genoeg opvallen. De persoon bashen op zijn spellings/grammatica fouten is dan offtopic, irritant en onnodig.
Mocht een topic interessant genoeg zijn om op te reageren, maar is de tekst niet helemaal duidelijk, door incorrect gebruik van de nederlandse taal dan moet het mogelijk zijn om middels een NORMALE vraag aan de topicstarter het één en ander duidelijk te krijgen. Tenminste zo denk ik er over...
Mocht een topic interessant genoeg zijn om op te reageren, maar is de tekst niet helemaal duidelijk, door incorrect gebruik van de nederlandse taal dan moet het mogelijk zijn om middels een NORMALE vraag aan de topicstarter het één en ander duidelijk te krijgen. Tenminste zo denk ik er over...
Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(
over mijn post word gewoon weg heen gelezen vandaar dat ik nog een keer het stukje zal posten omdat dit over de faq gaat
[b][u]Dyslexie is een probleem waar veel mensen mee te kampen hebben. Daarom kan het af en toe voorkomen dat iemand een verhaal post waar nogal wat spel/stijlfouten in voorkomen en het is niet leuk om iemand daar steeds op te wijzen.
Aan de andere kant; als je weet dat je dyslectisch bent, probeer het verhaal dan kort te houden en druk af en toe op [Enter]. Ondanks de welwillendheid van de meesten, is gebleken dat een woordenzee zonder 'enters' of leestekens niet goed gelezen wordt en dat is natuurlijk jammer.
[/b][/u]
Ik had er idd overheen gelezen jah, sorry dude. Maar dit is inderdaad wat ik bedoel. Het staat gewoon letterlijk in de FAQ.Op vrijdag 08 maart 2002 15:46 schreef Speedy18 het volgende:
over mijn post word gewoon weg heen gelezen vandaar dat ik nog een keer het stukje zal posten omdat dit over de faq gaat
[..]

Dyslexie is wel een beetje een mode-verschijnsel, zo ongeveer 99.5 - 99.8 procent van de bevolking lijkt het nu te hebben.Op vrijdag 08 maart 2002 15:46 schreef Speedy18 het volgende:
[..]
Als iemand totaal geen hoofdletters gebruikt, van alinea's en witregels nog niet gehoord heeft, niet weet waar komma's en punten voor dienen, dan kan je me veel vertellen, maar dat heeft 0 komma niks met dyslexie te maken.
Dyslexie is géén mooie smoes om maar wat te typen en dan te denken 'ze kenne rotte, ze zoeken maar uit wat ik bedoel, maar ik EIS NU antwoord!'.
Virussen? Scan ze hier!
Natuurlijk niet, zoals ik al zei: het moet geen flame of troll zijn.Op vrijdag 08 maart 2002 15:41 schreef obsidian het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom hoe het bij het persoon aanvoelt die jij corrigeert. Als je gaat zitten zeiken tegen iemand die lijd aan dislectie dan doet dat pijn bij dat persoon. Als jij tegen iemand gaat liggen zeiken omdat hij spellingsfouten maakt, om wat voor reden dan ook, dan kan dat net zoveel pijn doen. En er zelfs voor zorgen dat mensen met veel kennis van techische zaken, maar minder kennis van de nederlandse taal, stoppen met posten hier. Willen jullie dat dan?
Maar iemand met weinig kennis van de Nederlandse taal zou daar dus wat van op kunnen steken.
Voor de mensen met dyslectie ligt het natuurlijk anders.
IMHO is het een afweergevoel wat ontstaat uit een specialistische persoonlijkheid.
Specialisten worden niet graag gecorrigeerd op hun kennis en zoeken snel uitvluchten om het ergens anders op te schuiven.
Zo zul je hier veel meer mensen vinden die zeggen dat ze dyslectisch zijn dan er daadwerkelijk zijn.
if someone's teaching, why don't you get taught
it's like that and that's the way it is
Who is John Galt?
De FAQ staat IMHO hier helemaal buiten. Communicatieve vaardigheiden en respect, zoals jezelf al aangaf is iets van de posters van deze forum niet uit een document zouden moeten halen. Dit is iets wat men gewoon zou moeten hebben.Op vrijdag 08 maart 2002 15:48 schreef obsidian het volgende:
Ik had er idd overheen gelezen jah, sorry dude. Maar dit is inderdaad wat ik bedoel. Het staat gewoon letterlijk in de FAQ.
Tja, in a perfect world huh?...
Heal the internet ...
En wie bepaald die maatstaf precies? Het is nou eenmaal geen prefecte wereld. Dus dit soort dingen zouden toch zonder al teveel problemen gewoon over het hoofd gezien kunnen worden.Op vrijdag 08 maart 2002 15:51 schreef FoolZero het volgende:
[..]
De FAQ staat IMHO hier helemaal buiten. Communicatieve vaardigheiden en respect, zoals jezelf al aangaf is iets van de posters van deze forum niet uit een document zouden moeten halen. Dit is iets wat men gewoon zou moeten hebben.
Tja, in a perfect world huh?...
En wildhagen, het voorbeeld wat jij nu geeft is natuurlijk wel een uiterste. En daar ging het bij de topicstarter zo te lezen niet om. Het ging om het verbeteren van kleine dingen zoals het gebruik van d en t.
Wat jij daar schrijft is inderdaad irritant om te lezen. Maar ja, daar is ook niet zomaar iets aan te verbeteren. En hoogst waarschijnlijk kan dat persoon wel normaal nederlands schrijven. Maar vind ie het leuk/stoer/whatever om in "slang" te schrijven. Tja. Daar heb ik ook een mening over, maar daar gaat dit topic niet over. Open zelf daarover even een topic zou ik zeggen.over een d of een t of andere kleine spelfouten
Ik ben het eens met je dat er heel veel mensen een instelling hebben om maar gewoon te zeggen ik ben dat. Het is wel zo dat 1 op de 15 mensen het is. Ik ben ook dyselectysch. Ik probeer zoveel mogelijk erop te letten wat ik typ en hoe ik het typ. Maar het punt is ook dat je het meestal 100x kan overlezen ,maar nog steeds niet alle fouten eruit haalt. Ik vind het af en toe ook kut als iemand erover gaat zeuren. Ik heb ook tijden gehad dat als ik echt me best ervoor gedaan heb om zonder fouten te schrijven. En iemand maakt er een opmerking over dat ik mij het heel aantrok en vet kut door voelde. Tegenwoordig zie ik het meer als iets dat ik niets aan kan doen.Op vrijdag 08 maart 2002 15:49 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Dyslexie is wel een beetje een mode-verschijnsel, zo ongeveer 99.5 - 99.8 procent van de bevolking lijkt het nu te hebben.
Als iemand totaal geen hoofdletters gebruikt, van alinea's en witregels nog niet gehoord heeft, niet weet waar komma's en punten voor dienen, dan kan je me veel vertellen, maar dat heeft 0 komma niks met dyslexie te maken.
Dyslexie is géén mooie smoes om maar wat te typen en dan te denken 'ze kenne rotte, ze zoeken maar uit wat ik bedoel, maar ik EIS NU antwoord!'.
Maar goed. letten op spelling moet minder was de stelling en laten we het hierover hebben.
Overigens lijkt het alsof die mensen geen nederlands spreken. Maar ik vind het zelf iritant als iemand geen/gebrekkig nederlands spreekt ,maar over schrijven kunnen een aantal mensen niets doen.
Bah, boe gezeur en gedram. (sry dudes
)
Bottomline: Alleen reageren als je iets nuttigs te zeggen hebt, NIET om spelling te verbeteren.
Kijk als er nou 1 spellingsverbetering komt oke.
Maar vaak wordt dat vaak een aantal keer herhaald door een paar jokers.
Als je dat nou eens gewoon verbiedt.
Bottomline: Alleen reageren als je iets nuttigs te zeggen hebt, NIET om spelling te verbeteren.
Ik zie nu dat ik het stukje van wildhagen een beetje verkeerd gelezen heb.
Foutje...
Maar dat vind ik wel wat anders. Dat soort mensen kan je vriendlijk vragen of ze even wat enters, punten en komma's willen toevoegen omdat het anders niet mogelijk is om te helpen. Dat heb ik zelf ook al wel eens gedaan. Maar om hetzelfde te doen bij kleine spellingsfouten vind ik ook tever gaan.
Maar dat vind ik wel wat anders. Dat soort mensen kan je vriendlijk vragen of ze even wat enters, punten en komma's willen toevoegen omdat het anders niet mogelijk is om te helpen. Dat heb ik zelf ook al wel eens gedaan. Maar om hetzelfde te doen bij kleine spellingsfouten vind ik ook tever gaan.
Zolang je kunt zien dat iemand de moeite heeft genomen om een beetje redelijke zinnen te typen, stoort het me niet. Maar als je een verhaal drie keer moet lezen voordat je ook maar enigszins begrijpt waar het over gaat, vind ik het niet gek dat mensen zich er aan ergeren...
Amateurcoureur en fervent banktukker
Als die ene spellingsverbetering niet helpt om het probleem op te lossen of iets duidelijk te maken wat in dezelfde lijn zit als het topic (onderwerp) dan vind ik ook al dat ie overbodig is en dat het achterwege kan blijven.Op vrijdag 08 maart 2002 16:00 schreef KillerAce_NL het volgende:
Bah, boe gezeur en gedram. (sry dudes)
[off-topic]
Speedy18, voor iemand die dyslectisch is doe je het echt niet slecht.
[/off-topic]
Helaas kunnen wij wel afspreken hoe er met spelling en grammatica fouten moet worden omgegaan. Dit neemt niet weg, dat er een te grote groep (meestal niet te vinden in LA) hier gewoon maling aan heeft. Dit is dan ook de club, die nog steeds kickt op kreten in de trent van: 'UTFS' en 'RTFF'
Speedy18, voor iemand die dyslectisch is doe je het echt niet slecht.
[/off-topic]
Helaas kunnen wij wel afspreken hoe er met spelling en grammatica fouten moet worden omgegaan. Dit neemt niet weg, dat er een te grote groep (meestal niet te vinden in LA) hier gewoon maling aan heeft. Dit is dan ook de club, die nog steeds kickt op kreten in de trent van: 'UTFS' en 'RTFF'
Heal the internet ...
Ik denk dat je persoonlijk ook wel het verschil ziet tussen syselectie en mensen die het nep zijn. De mensen die het gewoon schijt aan hebben en geen moeite over doen moet je gewoon waarschuwen en die ook gewoon verbeteren. Maar de echte dyselctie mensen niet.
offtopic:
wat staat erop jouw users icon obsidian?
* Bedoel je met wijs eigenwijs of wijsneuzerig ofzo? Wijs klinkt voor mij vrij positief eigenlijk.Op vrijdag 08 maart 2002 15:17 schreef raptorix het volgende:
Al een tijdje terug is er gemeld dat het roepen van termen als UTFS en RTFM bestraft zouden worden. Kan niet iets soorgelijks ingevoerd worden voor mensen die continue lopen te mierenneuken over een d, een t of andere kleine spelfouten? Ik word er schijtziek van. Dit is een tweakforum. Dat al die boekenwurmen tegenwoordig ook aangetrokken worden tot dit soort sites is tot daar aan toe, maar dat ze in elke thread de boel heel *wijs(?) gaan verbeteren is ronduit irritant.
Dat verbeteren moet je niet opvatten als wijsneuzerig gedrag, maar meer als vriendelijke kritiek.
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.
Ik stond op het punt jou een waarschuwing te geven voor zinloos topic verpesten...Op vrijdag 08 maart 2002 16:07 schreef RexomniuM het volgende:
Ik kon me nog net inhouden.
[edit]
Beschouw deze mededeling trouwens als NOW, er staat dus ook een aantekening hierover in je notes.
Daar hebben ze Word spellingscontrole voor.Op vrijdag 08 maart 2002 16:07 schreef RexomniuM het volgende:
[..]
* Bedoel je met wijs eigenwijs of wijsneuzerig ofzo? Wijs klinkt voor mij vrij positief eigenlijk.
![]()
Dat verbeteren moet je niet opvatten als wijsneuzerig gedrag, maar meer als vriendelijke kritiek.Doe er je voordeel mee, als je straks in de maatschappij ook eens een officiële tekst moet typen/schrijven.
Vrouwtje van een website in een string.Op vrijdag 08 maart 2002 16:07 schreef Speedy18 het volgende:
offtopic:
En voor dit soort geintjes mogen ze jou dus een OW geven. Wat denk je hiermee bij te dragen aan dit topic of ook maar iets dichter bij een oplossing te komen van dit probleem?Op vrijdag 08 maart 2002 16:07 schreef RexomniuM het volgende:
* Bedoel je met wijs eigenwijs of wijsneuzerig ofzo? Wijs klinkt voor mij vrij positief eigenlijk.
![]()
Dat verbeteren moet je niet opvatten als wijsneuzerig gedrag, maar meer als vriendelijke kritiek.Doe er je voordeel mee, als je straks in de maatschappij ook eens een officiële tekst moet typen/schrijven.
En vriendelijke kritiek mijn aars. Voor officiele brieven heb je een spellingschecker, en die is hier niet aanwezig. En zolang die er niets is, vind ik dat mensen het recht niet hebben om te zeiken over spellingsfouten.
edit:
crap, een tiepcursus zou niet slecht zijn
crap, een tiepcursus zou niet slecht zijn
Dat eerste gedeelte maar ff wegehaalt was zeer iritant.Op vrijdag 08 maart 2002 16:07 schreef RexomniuM het volgende:
En idd wat eentje voor me al zei spellingscontrolles. OF wat dacht je van collega's/andere mensen uit je omgeving ,die je daar bij kunnen helpen.Heb ik altijd dank baar gebruik van gemaakt als ik een werkstuk voor school moest maken.
Tsjah....het hangt er vanaf....1 of 2 foutjes met een t ipv een d...boeiend.....maar zoiets als scheit ?? Of 8 taalfouten in een post ? Daar ken ik me toch echt wel iets bij voorstellen dat daar iets van word gezegd...
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Dat zeg ik dus. Wanneer een vraag/probleem niet duidelijk is, door een gebrekkig taalgebruik, dan is het zaak om op een normale manier te vragen of de poster zijn probleem iets anders kan omschrijven. Op deze manier weet hij, dat zijn vraag niet duidelijk is en kunnen wij weer verder met hulp bieden.Op vrijdag 08 maart 2002 16:05 schreef obsidian het volgende:
Als die ene spellingsverbetering niet helpt om het probleem op te lossen of iets duidelijk te maken wat in dezelfde lijn zit als het topic (onderwerp) dan vind ik ook al dat ie overbodig is en dat het achterwege kan blijven.
edit:
JT ook daarvoor geldt mijn bovenstaande reactie
JT ook daarvoor geldt mijn bovenstaande reactie
Heal the internet ...
Ach, kleine spelfouten moeten gewoon 'kunnen'.Op vrijdag 08 maart 2002 16:16 schreef JT het volgende:
Tsjah....het hangt er vanaf....1 of 2 foutjes met een t ipv een d...boeiend.....maar zoiets als scheit ?? Of 8 taalfouten in een post ? Daar ken ik me toch echt wel iets bij voorstellen dat daar iets van word gezegd...
Wat misschien nog wel erger dan het "Spellingsgemierenneuk" is, is het als de mierenneuker zelf ook allerlei taalfouten in zijn posting heeft...
- 3 punten is voldoende bijvoorbeeld, 4 of 5 is gewoon fout en erg storend lezen.
- Spaties na punten, noem maar op.
DAT soort dingen maken postings leesbaar, hier een daar een foute d en/of t zal de leesbaarheid nauwelijks verslechteren.
Ik krijg een NOW, terwijl mensen bovenaan in deze thread hetzelfde doen en waar zelfs een modje om moet lachen? Leuk met twee maten meten. Dat bovenstaande was alleen een geintje. Dat mag dus blijkbaar niet? Daarna een keiharde flame van Obsidian en hop, we zijn klaar.
Wat is dit voor forum waar mensen zich lopen geirriteerd raken door de meest onbenullige dingetjes? Ironie is een belangrijk stijlmiddel in de Nederlandse taal om dingen duidelijk te maken, bloot te leggen of te bagetaliseren. Dit spastische gedrag voor een geintje is echt te triest voor woorden en daar maakte IK gebruik van. Als jij dit opvat als een flame een troll of weet ik wat voor belediging, moet je eerst nadenken wat ik precies bedoel, ACM. Met geen twee, maar zesentachtig verschillende maten meten noem ik zoiets.
En Obsidian, spellingcontrole haalt geen D'tjes en T'tjes eruit hoor. En leestekens weet het programma ook niet te plaatsen. Maar dit is ook niet de kern van het topic, mijn post was dat wel. Dat was een rechtstreeks antwoord op de startpost.
Wat is dit voor forum waar mensen zich lopen geirriteerd raken door de meest onbenullige dingetjes? Ironie is een belangrijk stijlmiddel in de Nederlandse taal om dingen duidelijk te maken, bloot te leggen of te bagetaliseren. Dit spastische gedrag voor een geintje is echt te triest voor woorden en daar maakte IK gebruik van. Als jij dit opvat als een flame een troll of weet ik wat voor belediging, moet je eerst nadenken wat ik precies bedoel, ACM. Met geen twee, maar zesentachtig verschillende maten meten noem ik zoiets.
En Obsidian, spellingcontrole haalt geen D'tjes en T'tjes eruit hoor. En leestekens weet het programma ook niet te plaatsen. Maar dit is ook niet de kern van het topic, mijn post was dat wel. Dat was een rechtstreeks antwoord op de startpost.
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.
Anoniem: 5093
Oproep van algemene aard:
Zullen we het dan nu maar weer gezellig houden / maken en elkaar de ruimte geven om het eigen standpunt te verduidelijken?
Ik mag aannemen dat de meerderheid wel zal snappen hoe ik dit bedoel, iedereen mag zijn eigen mening ventileren, als iemand daar moeite mee heeft kun je die persoon ook vragen "wat bedoel je daar mee?" en niet meteen die persoon af gaan branden, dat lokt alleen maar negatieve reacties uit en dat draagt al helemaal niets bij aan de discussie.

edit: nadruk op mijn oproep gelegd, omdat de sfeer langzaam in het negatieve wordt getrokken
Zullen we het dan nu maar weer gezellig houden / maken en elkaar de ruimte geven om het eigen standpunt te verduidelijken?
Ik mag aannemen dat de meerderheid wel zal snappen hoe ik dit bedoel, iedereen mag zijn eigen mening ventileren, als iemand daar moeite mee heeft kun je die persoon ook vragen "wat bedoel je daar mee?" en niet meteen die persoon af gaan branden, dat lokt alleen maar negatieve reacties uit en dat draagt al helemaal niets bij aan de discussie.
edit: nadruk op mijn oproep gelegd, omdat de sfeer langzaam in het negatieve wordt getrokken
Nou nou....iets aardiger mag ook wel...Wat ie hiermee kan bereiken ? Nou, dat er misschien een iets minder gespannen sfeer ontstaat ? Want met antwoorden als deze kan je eigenlijk ook weinig en word het er ook niet vrolijker op.Op vrijdag 08 maart 2002 16:12 schreef obsidian het volgende:
[..]
En voor dit soort geintjes mogen ze jou dus een OW geven. Wat denk je hiermee bij te dragen aan dit topic of ook maar iets dichter bij een oplossing te komen van dit probleem?
Spellingschecker.....dus jij hebt nooit Nederlands gehad ? Als het allemaal zo simpel zou zijn als jij hier zegt dan kan je maar beter het hele vak afschaffen he....En vriendelijke kritiek mijn aars. Voor officiele brieven heb je een spellingschecker, en die is hier niet aanwezig. En zolang die er niets is, vind ik dat mensen het recht niet hebben om te zeiken over spellingsfouten.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
hoebedoel je dat met die 3 punten? Ik ben namelijk van mening dat je beter kleine zinnen kan maken dan hele langen.Op vrijdag 08 maart 2002 16:18 schreef ACM het volgende:
[..]
Ach, kleine spelfouten moeten gewoon 'kunnen'.
Wat misschien nog wel erger dan het "Spellingsgemierenneuk" is, is het als de mierenneuker zelf ook allerlei taalfouten in zijn posting heeft...
- 3 punten is voldoende bijvoorbeeld, 4 of 5 is gewoon fout en erg storend lezen.
DAT soort dingen maken postings leesbaar, hier een daar een foute d en/of t zal de leesbaarheid nauwelijks verslechteren.
Ja, een paar boeit ook niet echt nee.Op vrijdag 08 maart 2002 16:18 schreef ACM het volgende:
[..]
Ach, kleine spelfouten moeten gewoon 'kunnen'.
Ecodan warmtepomp
Ik drukte me nog erg aardig uit. Maar wat hij schreef is precies hetgene waar we het over hadden. Het is al zeer duidelijk gemaakt dat het irritant is als mensen het doen, en dan nog vind hij het nodig om het "onder het mom van een geintje" nog een keer te doen. Precies met dat gedrag help je een topic om zeep.Op vrijdag 08 maart 2002 16:19 schreef JT het volgende:
[..]
Nou nou....iets aardiger mag ook wel...Wat ie hiermee kan bereiken ? Nou, dat er misschien een iets minder gespannen sfeer ontstaat ? Want met antwoorden als deze kan je eigenlijk ook weinig en word het er ook niet vrolijker op.
[..]
Spellingschecker.....dus jij hebt nooit Nederlands gehad ? Als het allemaal zo simpel zou zijn als jij hier zegt dan kan je maar beter het hele vak afschaffen he....
En natuurlijk heb ik wel nederlands gehad op school. Daar gaat het toch niet om? Het gaat ook niet over totaal gebras, maar over het zeuren om kleine foutjes. Foutjes die iedereen kan maken. Ik weet van mezelf dat ik er problemen mee heb, daarom probeer ik er zoveel mogelijk omheen te werken. Maar als zelfs dan mensen het nog nodig vinden om opmerkingen te plaatsen over het kleine aantal fouten wat er dan nog blijft staan vind ik zeer kinderachtig. En ik kan het me zeer goed voorstellen dan het mensen pijn kan doen om belachelijk gemaakt te worden terwijl je er zoveel moeite voor hebt gedaan.
Ja, jij krijgt een NOW en de rest niet.Op vrijdag 08 maart 2002 16:19 schreef RexomniuM het volgende:
Ik krijg een NOW, terwijl mensen bovenaan in deze thread hetzelfde doen en waar zelfs een modje om moet lachen?
Weet je waarom?
Omdat jij na een hele serie klachten posts ala 'dat is irritant' toch zo bijdehand bent alsnog een uitgebreide spellingscontrole op de posting van de topicstarter uit te voeren.
Verder wil ik je daarbij graag hierop wijzen: [topic=208075/1/100]
Tekstjes als de volgende:Op vrijdag 08 maart 2002 16:21 schreef Speedy18 het volgende:
hoebedoel je dat met die 3 punten? Ik ben namelijk van mening dat je beter kleine zinnen kan maken dan hele langen.
Hoi hoe gaat het?? Ik heb dit en dit probleem.....En weet niet hoe ik dat op moet lossen....Dus post ik dat hier maar....Weten jullie hoe het moet??Want ik kom er niet uit.
Niet op de inhoud letten, maar door al die overbodige punten is de tekst behoorlijk onleesbaar.
Ik vind het maar een beetje uit de hoogte, om steeds maar iemands schrijfwijze te checken.Op vrijdag 08 maart 2002 16:19 schreef JT het volgende:
[..]
Nou nou....iets aardiger mag ook wel...Wat ie hiermee kan bereiken ? Nou, dat er misschien een iets minder gespannen sfeer ontstaat ? Want met antwoorden als deze kan je eigenlijk ook weinig en word het er ook niet vrolijker op.
[..]
Spellingschecker.....dus jij hebt nooit Nederlands gehad ? Als het allemaal zo simpel zou zijn als jij hier zegt dan kan je maar beter het hele vak afschaffen he....
Of iemand het nou met d of dt schrijft, de vraag blijft even duidelijk.
Dat is waar het hier in dit forum om draait -> hulpvragen.
Niet "ik vraag hulp en check mijn spelling meteen even" ....
Je moet het wel heel leuk vinden om iemand steeds op zijn fouten te wijzen om dat vol te houden.
Bovendien, blijft de d of dt spelling voor sommige mensen heel moeilijk en leren ze het nooit.
Bij veel LBO mensen zie ik dat (nee niet generaliserend, ik zie dat zelf toevallig vaak, ik spreek niet voor anderen).
Kortom:
Mensen vinden het niet fijn om constant gecorrigeerd te worden.
Het draagt totaal niet bij aan de sfeer.
Een ander beslist niet of dat goed voor je is en dat je dat "maar eens moet leren".
Het lost de hulpvraag niet op en is dus totaal offtopic.
Je hebt in principe wel gelijk, maar jouw grap was al in het begin uitgehaald. Om hem dan nog eens over te doen was kennelijk niet echt gepast. Timing is essentieel. Jouw posting verscheen, toen er een verhitte discussie aan de hand was en was dus vreselijk off-topic. Traag zijn posting was meer een leuke intrapper om de discussie op gang te brengen.Op vrijdag 08 maart 2002 16:19 schreef RexomniuM het volgende:
Ik krijg een NOW, terwijl mensen bovenaan in deze thread hetzelfde doen en waar zelfs een modje om moet lachen? Leuk met twee maten meten. Dat bovenstaande was alleen een geintje. Dat mag dus blijkbaar niet? Daarna een keiharde flame van Obsidian en hop, we zijn klaar.
Neemt het niet weg, dat men op een wat vriendelijker manier had mogen vertellen, dat jouw grap niet op prijs werd gesteld. Maar that's me.
edit:
sorry, nu ging ik even te ver off-topic. gelieve notie nemen van dit bericht en verder laten rusten...
sorry, nu ging ik even te ver off-topic. gelieve notie nemen van dit bericht en verder laten rusten...
Heal the internet ...
Het is op een vriendelijke manier gedaan, daarom heeft hij nu ook een niet officiele waarschuwing ipv een officiele. En wil je zien hoe ik het had gedaan als ik niet aardig had gebleven? (doe maar niet, krijg ik dadelijk een OW aan mijn broek)Op vrijdag 08 maart 2002 16:28 schreef FoolZero het volgende:
[..]
Je hebt in principe wel gelijk, maar jouw grap was al in het begin uitgehaald. Om hem dan nog eens over te doen was kennelijk niet echt gepast. Timing is essentieel. Jouw posting verscheen, toen er een verhitte discussie aan de hand was en was dus vreselijk off-topic. Traag zijn posting was meer een leuke intrapper om de discussie op gang te brengen.
Neemt het niet weg, dat men op een wat vriendelijker manier had mogen vertellen, dat jouw grap niet op prijs werd gesteld. Maar that's me.
Maar dit snijd wel een mooi punt aan. Wij moeten dus door zijn grapje heen zien en begrijpen wat hij daarmee wil bereiken. Hoe off-topic en irritant het ook was.
Grappig dat we het daar ook over hebben. Gewoon door de spellingsfouten heenkijken, hoe irritant het ook is, en toch gewoon proberen te helpen.
En in het geval van een niet leesbaar geheel, of een onbegrijpbare vraag, netjes vragen of het wat duidelijker te formuleren/noteren.
Volgens mij gaat het eenerzijds om de aard van de fout en anderzijds om de manier waarop het gebracht wordt.Op vrijdag 08 maart 2002 16:26 schreef obsidian het volgende:
[..]
Het gaat ook niet over totaal gebras, maar over het zeuren om kleine foutjes. Foutjes die iedereen kan maken
Als ik een ontopic post doe in een topic en daar achteraan een word->wordt dan wordt dat niet opgevat als gezeur.
Als daarintegen een post alleen maar gaat over de spelling dan helpt deze een topic alleen maar offtopic.
Als daar dan ook nog eens een incorrecte vorm gebruikt wordt om iemand aan te spreken dan is dat irritant.
Who is John Galt?
Anoniem: 23237
Spelling boeit mij eigenlijk niet zo heel erg (alleen FAQ mierenneuken wil ik nog weleens aan meedoen
, maar dat is ook niet echt interessant).
Er zijn een paar dingen waar ik mij wel enorm aan kan storen.
Voornamelijk het ontbreken of erg brak gebruiken van interpunctie, waardoor de tekst een ononverzichtelijke bende wordt. Dat maakt het verschrikkelijk om te lezen. Bij een taalfout weet ik wat er bedoeld wordt, maar verkeerd gebruik van interpunctie kan een hoop verwarring veroorzaken.
Ik stoor me ook best wel aan mensen die spelfouten maken in bijvoorbeeld Engels. Ik snap dat een grap beter over kan komen in het Engels, maar als je de taal niet machtig bent, gebruik dan alsjeblieft gewoon Nederlands. Ik vind het zo'n onzin om Engels te gebruiken, op een Nederlands forum, terwijl je het niet eens machtig bent.
[edit] Typo
Er zijn een paar dingen waar ik mij wel enorm aan kan storen.
Voornamelijk het ontbreken of erg brak gebruiken van interpunctie, waardoor de tekst een ononverzichtelijke bende wordt. Dat maakt het verschrikkelijk om te lezen. Bij een taalfout weet ik wat er bedoeld wordt, maar verkeerd gebruik van interpunctie kan een hoop verwarring veroorzaken.
Ik stoor me ook best wel aan mensen die spelfouten maken in bijvoorbeeld Engels. Ik snap dat een grap beter over kan komen in het Engels, maar als je de taal niet machtig bent, gebruik dan alsjeblieft gewoon Nederlands. Ik vind het zo'n onzin om Engels te gebruiken, op een Nederlands forum, terwijl je het niet eens machtig bent.
[edit] Typo
Ff om terug te komen op wat ik eerder al zei, dat ik me kan ergeren aan spelfouten... Dat houdt nog niet in dat ik er iemand op ga wijzen, ik erger me er alleen maar aan
(vooral omdat ik zelf weet dat ik ook wel eens domme fouten maak
)
Om een vergelijkinkje op te gooien. Een stotteraar ga je ook niet proberen aan te vullen of verbeteren als hij de mist ingaat.
Daarentegen als iemand mij om hulp vraagt om de nederlandse taal eigen te worden (ik ken een aantal migranten) dan zal ik ze corrigeren op de grootste basisfouten (eerst lopen dan vliegen).
Maar het schaapjes gedrag is imho toch nog iets te veel aanwezig op GoT.
Waneer iemand een vraag stelt, die taaltechnisch niet verantwoord is en een vaste GoT-ter reageert met een grap over zijn taalgebruik dan is die topic dus meestal kansloos. Er zullen meerdere volgen om mee te bashen en een slotje is onderweg.
Daarentegen als er serieus op de vraag wordt ingegaan, zullen er meerdere mensen gaan reageren om te helpen.
Tenminste dit heb ik toch wel vaker geconstateerd.
Daarentegen als iemand mij om hulp vraagt om de nederlandse taal eigen te worden (ik ken een aantal migranten) dan zal ik ze corrigeren op de grootste basisfouten (eerst lopen dan vliegen).
Maar het schaapjes gedrag is imho toch nog iets te veel aanwezig op GoT.
Waneer iemand een vraag stelt, die taaltechnisch niet verantwoord is en een vaste GoT-ter reageert met een grap over zijn taalgebruik dan is die topic dus meestal kansloos. Er zullen meerdere volgen om mee te bashen en een slotje is onderweg.
Daarentegen als er serieus op de vraag wordt ingegaan, zullen er meerdere mensen gaan reageren om te helpen.
Tenminste dit heb ik toch wel vaker geconstateerd.
Heal the internet ...
Anoniem: 14124
Ik snap niet waar problemen van worden gemaakt.
Het enige wat er gebeurd is dat spelling en grammatica een beetje wordt getweaked.. daar heet het gathering of tweakers voor.
Het enige wat er gebeurd is dat spelling en grammatica een beetje wordt getweaked.. daar heet het gathering of tweakers voor.
Als iemand een geintje maakt dan helpt hij het topic echt niet om zeep, aangezien hij er bij laat merken dat het een geintje is.Op vrijdag 08 maart 2002 16:26 schreef obsidian het volgende:
[..]
Ik drukte me nog erg aardig uit. Maar wat hij schreef is precies hetgene waar we het over hadden. Het is al zeer duidelijk gemaakt dat het irritant is als mensen het doen, en dan nog vind hij het nodig om het "onder het mom van een geintje" nog een keer te doen. Precies met dat gedrag help je een topic om zeep.
En nee, het is nog steeds niet beleefd zoals jij uit je slof schiet.
Zoals ik al zei, kleine foutjes boeien niet. Maar het is gewoon irritant als een topic vol met spelfouten staat.En natuurlijk heb ik wel nederlands gehad op school. Daar gaat het toch niet om? Het gaat ook niet over totaal gebras, maar over het zeuren om kleine foutjes. Foutjes die iedereen kan maken. Ik weet van mezelf dat ik er problemen mee heb, daarom probeer ik er zoveel mogelijk omheen te werken. Maar als zelfs dan mensen het nog nodig vinden om opmerkingen te plaatsen over het kleine aantal fouten wat er dan nog blijft staan vind ik zeer kinderachtig. En ik kan het me zeer goed voorstellen dan het mensen pijn kan doen om belachelijk gemaakt te worden terwijl je er zoveel moeite voor hebt gedaan.
Jij vergist je ergens in. Ik ga niet iemands post op fouten zitten checken en anderen ook niet. En het valt gewoon op, je ziet het.Op vrijdag 08 maart 2002 16:26 schreef KillerAce_NL het volgende:
[..]
Ik vind het maar een beetje uit de hoogte, om steeds maar iemands schrijfwijze te checken.
Of iemand het nou met d of dt schrijft, de vraag blijft even duidelijk.
Dat is waar het hier in dit forum om draait -> hulpvragen.
Niet "ik vraag hulp en check mijn spelling meteen even" ....
Je moet het wel heel leuk vinden om iemand steeds op zijn fouten te wijzen om dat vol te houden.
Bovendien, blijft de d of dt spelling voor sommige mensen heel moeilijk en leren ze het nooit.
En nee, zoals ik al zei, over kleine foutjes moet je niet zeuren.
Ecodan warmtepomp
Ik denk dat je de mensen die fouten maakt in twee groepen kunt verdelen:
Dyslexie zijn en mensen die dit niet zijn.
Ik vind voor de eerste groep dat je daar beter geen opmerking over spellingsfouten moet maken. Dit is namelijk pijnlijk voor die mensen.
Voor de tweede groep vind ik dat ze er op moeten letten.
Ikzelf heb ook nederlands gehad op school en kan toch niet 100% foutloos spellen.
Dyslexie zijn en mensen die dit niet zijn.
Ik vind voor de eerste groep dat je daar beter geen opmerking over spellingsfouten moet maken. Dit is namelijk pijnlijk voor die mensen.
Voor de tweede groep vind ik dat ze er op moeten letten.
Ikzelf heb ook nederlands gehad op school en kan toch niet 100% foutloos spellen.
Dat kunnen een heleboel mensen niet. Regelmatig betrap ik mezelf ook op fouten. Niemand is immers perfect.Op vrijdag 08 maart 2002 16:57 schreef Speedy18 het volgende:
Het botte bashen van iemand, die duidelijk problemen met de taal heeft, is diep triest. Het bashen van een basher daarentegen geeft mij een zeer voldaan gevoel. En geloof me, hier op GoT kom je genoeg gasten tegen, die iemand op zijn fouten wijzen en in hun eigen posting ook fout op fout maken. Die lui vragen gewoon om zo een opmerking. De originele poster niet.
En nee, dat maakt mij geen beter mens, maar wel een vrolijker man!
Heal the internet ...
Anoniem: 27294
Volgens mij zijn er teveel mensen, die wellicht door een gebrek aan eigenwaarde, spelfouten moeten verbeteren, om zodoende het gevoel te krijgen toch beter te zijn dan iemand anders. Kleuters doen dat ook, maar dan door fysiek geweld. (Beesten trouwens ook.)
Spijtig.
Spijtig.
ik heb ff gezocht... en ik heb dus iets gevonden...
[bij www.internetcollege.nl]
over de taal, niet echt volledig maar ja...
[bij www.internetcollege.nl]
over de taal, niet echt volledig maar ja...
mischien zou er een linkje moeten zijn naar een paar spellingsregels, dus als iemand een fout maakt, dan kun je hem vriendelijk daar naartoe verwijzen.De nieuwe spellingtoon volledige bericht
(lesbrief versie 15/10/'97)
UITZONDERINGEN
De nieuwe spelling kent - helaas - nogal veel uitzonderingen op de hoofdregels. Deze komen voort uit het feit dat de Spellingcommissie niet te rigoureus wilde breken met het gevestigde woordbeeld. Een voorbeeld daarvan zijn de woorden vakantie en kopie. Volgens het uitgangspunt dat woorden van vreemde her-komst hun c behouden zijn dit dus uitzonderingen op die regel.
Zo ook onder meer de woorden elektriciteit, elektrocutie, oktober.
Wie zich op de hoogte wil stellen van de schrijfwijze c of k is genoodzaakt het Groene boekje te raadplegen, want voor dit onderdeel van de spelling is nu geen eenduidige regel.
Een andere belangrijke serie uitzonderingen op een hoofdregel betreft de samenstelling met tussenletters.
Zoals gezegd is de hoofdregel dat er een n komt als tussenlet-ter in samenstellingen met een woord dat in het meervoud een n krijgt: hoedendoos, brillenkoker, beukenboom.
Maar als een meervoud zowel op -n als op -s kan eindigen (gedachten, gedachtes, behoeften, behoeftes) dan plaatst men geen -n: gedachtegang, behoeftepatroon.
Zo ook in samenstellingen waarvan het eerste lid in het meer-voud alleen maar een meervoud op -s kent: etages, asperges - dus: etagewoning, aspergeteelt.
Een uitzondering vormen ook metaforen als beregoed, steke-blind, reuzeleuk. Hier geen -n omdat de betekenis van het eerste deel veranderd is. (Die betekenis is steeds: sterk).
Zo krijgen ook Koninginnedag, maneschijn, flierefluiter en ruggespraak geen -n.
Wederom wordt het advies gegeven bij deze gevallen het Groene boekje te raadplegen of een woordenboek. Zelfs is er op dit punt onenigheid tussen het Groene boekje en uitgevers van woordenboeken.
Een eigenaardige uitzondering is bijvoorbeeld de regel dat in samenstellingen die een plantnaam vormen en waarvan het eerste deel een aanduiding van een dier is, de tussen-n niet wordt ge-plaatst: paardebloem, kattekruid, leeuwebek.
Ook over deze regel heerst onenigheid tussen de uitgever van het Groene boekje en andere uitgevers.
Tenslotte zou als een uitzondering ook beschouwd moeten worden dat enkele woorden van de spellingcommissie een dubbele spelling hebben gekregen. Het betreft hier woorden als:
spellingwijziging en spellingswijziging,
leraarsopleiding en lerarenopleiding.
Men schrijft hier dus wat men hoort.
Ik maak persoonlijk vaak fouten met De en Het ( Ik zie het vaak gewoon weg niet welke ik moet gebruiken, maar ik blijf het proberen!
)
Ik maak ook redelijk vaak fouten met d/t gedeeltes, ik neem zelfs soms gewoon netjes de regels door die men op de basisscholen geeft, echter heeft dan bedroevend weinig invloed op mijn schrijf kwaliteiten.
Toch blijven er dus mensen mij er elke keer op wijzen, dat gaat na een aantal keren toch wel vervelend worden. Ik heb ook al een aantal keren op het punt gestaan om gewoon over te stappen op engels omdat ik daar simpelweg minder fouten in maak. ( maar of mensen daar blij mee zullen zijn....
)
Ik maak ook redelijk vaak fouten met d/t gedeeltes, ik neem zelfs soms gewoon netjes de regels door die men op de basisscholen geeft, echter heeft dan bedroevend weinig invloed op mijn schrijf kwaliteiten.
Toch blijven er dus mensen mij er elke keer op wijzen, dat gaat na een aantal keren toch wel vervelend worden. Ik heb ook al een aantal keren op het punt gestaan om gewoon over te stappen op engels omdat ik daar simpelweg minder fouten in maak. ( maar of mensen daar blij mee zullen zijn....
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Ik vraag me eigenlijk af of er hier ook mensen rondlopen voor wie Nederlands niet de moedertaal is. Van hen zul je natuurlijk meer moeten tolereren.
Maar los van spelfouten (niet iedereen is hoogleraar Nederlands) zouden mensen toch wel eens wat meer aandacht kunnen besteden aan het gebruik van hoofdletters en leestekens. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben en het niet goed doen is meer een kwestie van luiheid. Dat vind ik kwalijker.
Maar los van spelfouten (niet iedereen is hoogleraar Nederlands) zouden mensen toch wel eens wat meer aandacht kunnen besteden aan het gebruik van hoofdletters en leestekens. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben en het niet goed doen is meer een kwestie van luiheid. Dat vind ik kwalijker.
Ik zie 't gewoon als mensen helpen.
Dat argument van 'als iemand stottert help je 'em toch ook niet' vind ik nergens op slaan. Die mensen kunnen er niets aan doen. Net zoals mensen met dyslexie er niks aan kunnen doen, maar wat kan 't kwaad om iemand op z'n fouten te wijzen?
Ik zou 't juist wel fijn vinden...
Dat argument van 'als iemand stottert help je 'em toch ook niet' vind ik nergens op slaan. Die mensen kunnen er niets aan doen. Net zoals mensen met dyslexie er niks aan kunnen doen, maar wat kan 't kwaad om iemand op z'n fouten te wijzen?
"I sit in my room and imagine the future."
Het kan gewoon kwetsend overkomen als je iemand steeds op zijn spelfouten moet wijzen terwijl hij er niets aan kan doen. En waarschijnlijk gebeurt het niet 1 keer. Wat dacht je als ze je dan ook nog zwaar voorschut ermee zetten?Op vrijdag 08 maart 2002 19:47 schreef Theeboon het volgende:
Ik zie 't gewoon als mensen helpen.
Dit is dan wel een forum, maar da's natuurlijk ook geen vrijbrief om er taaltechnisch maar met de pet naar te gooien toch? Het is niet dat ik me d'r zo druk om maak (maak zelf ook fouten
), maar soms is een zin totaal niet te lezen of geeft een poster blijk van totale desinteresse in de taal (komt imo lui en onverschillig over) en dan denk ik "Bekijk 't maar".
Verbeteren kan idd erg irritant zijn, maar de enkele keer dat ik me er aan 'vergrijp' (ik voel me welhaast schuldig) is als er een fout in de sig staat (die is tenslotte steeds weer te zien en dat kan lullig zijn voor degene) of als ik me niet in kan houden omdat een fout zo verschrikkelijk vaak wordt gemaakt (b.v. te allen tijde in alle denkbare varianten behalve de goede). Maar heel belangrijk is ook hoe je het brengt; de paternalistische wijsneus mag van mij ook de deksel op z'n (wijs)neus krijgen.
Verbeteren kan idd erg irritant zijn, maar de enkele keer dat ik me er aan 'vergrijp' (ik voel me welhaast schuldig) is als er een fout in de sig staat (die is tenslotte steeds weer te zien en dat kan lullig zijn voor degene) of als ik me niet in kan houden omdat een fout zo verschrikkelijk vaak wordt gemaakt (b.v. te allen tijde in alle denkbare varianten behalve de goede). Maar heel belangrijk is ook hoe je het brengt; de paternalistische wijsneus mag van mij ook de deksel op z'n (wijs)neus krijgen.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
De persoon kan er wel wat aan doen, als hij/zij maar hulp krijgt en op z'n fouten gewezen wordt.Op vrijdag 08 maart 2002 19:58 schreef Speedy18 het volgende:
Het kan gewoon kwetsend overkomen als je iemand steeds op zijn spelfouten moet wijzen terwijl hij er niets aan kan doen.
Vaak staan spelling- of grammaticafouten ook erg lullig.En waarschijnlijk gebeurt het niet 1 keer. Wat dacht je als ze je dan ook nog zwaar voorschut ermee zetten?
"I sit in my room and imagine the future."
Typefouten zijn gewoon irritant voor andere gebruikers. Probeer zelf maar eens een tekst door te worstelen die vol staat van de fouten; is niet bevordelijk voor het humeur.
Helemaal irritant zijn posts van users die denken dat leestekens en hoofdletters geld kosten. Op het laatst zit ik elke zin 3x ter herkauwen om erachter te komen wat er nu in hemelsnaam staat.
Helemaal irritant zijn posts van users die denken dat leestekens en hoofdletters geld kosten. Op het laatst zit ik elke zin 3x ter herkauwen om erachter te komen wat er nu in hemelsnaam staat.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Anoniem: 26298
Ik snap niet dat erzo gezeken word over type fouten.
Ik heb een user gezien met een sig over lts zwakstromers met een 3 voor nederlands ofzo. Alsof iedereen van de lts niet fatsoenlijk nederlands kan schrijven of spreken.
Alsof de perfect nederlands schrijvende tweakers beter zijn ofzo.
Dat breezaaaah 1337 volk verdient wel gezeur over hun taal als je zoveel moeite doet om je posts onleesbaar te maken had je die energie ook wel in je probleem kunnen stoppen om het zelf op te lossen.
Ik heb een user gezien met een sig over lts zwakstromers met een 3 voor nederlands ofzo. Alsof iedereen van de lts niet fatsoenlijk nederlands kan schrijven of spreken.
Alsof de perfect nederlands schrijvende tweakers beter zijn ofzo.
Dat breezaaaah 1337 volk verdient wel gezeur over hun taal als je zoveel moeite doet om je posts onleesbaar te maken had je die energie ook wel in je probleem kunnen stoppen om het zelf op te lossen.
nah die spelfoute die gaan verzelluf weg joh, wij as crew gaan jullie gewoon ut goeie voorbeeld gevuh
Bij mijn vrienden, die niet vaak op GoT komen maar wie ik af en toe eens een URL stuur van een coole thread, staat GoT bekend als dat forum waar ze geen Nederlands kunnen.
Ik vind het niet erg wanneer men een moeilijk woord fout schrijft, maar een beetje basiskennis van wordt/word/loopd/gebeurd/etc. is dat dan teveel gevraagd? Het is IMHO soms gewoonweg belachelijk. En dan hoef je echt geen professor te zijn, d/t veronderstel ik gewoon bekend, zelfs bij de grootste debiel.
Zo.
Ik vind het niet erg wanneer men een moeilijk woord fout schrijft, maar een beetje basiskennis van wordt/word/loopd/gebeurd/etc. is dat dan teveel gevraagd? Het is IMHO soms gewoonweg belachelijk. En dan hoef je echt geen professor te zijn, d/t veronderstel ik gewoon bekend, zelfs bij de grootste debiel.
Zo.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Een teveel aan leestekens is ook niet al te best. Neem bijvoorbeeld deze gebruiker met een voorliefde voor dubbele punten: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/40701]http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/40701[/url]Op vrijdag 08 maart 2002 20:46 schreef superwhimpy het volgende:
Typefouten zijn gewoon irritant voor andere gebruikers. Probeer zelf maar eens een tekst door te worstelen die vol staat van de fouten; is niet bevordelijk voor het humeur.
(Voor het overige ook niet zo'n geweldige gebruiker, dit terzijde)
Jammer, maar waar...Op vrijdag 08 maart 2002 22:41 schreef Captain Pervert het volgende:
Bij mijn vrienden, die niet vaak op GoT komen maar wie ik af en toe eens een URL stuur van een coole thread, staat GoT bekend als dat forum waar ze geen Nederlands kunnen.
De realiteit is anders. Niet voor iedereen is een d, t of dt vanzelfsprekend. Voor diegene, die hier totaal geen problemen mee hebben kan dat moeilijk te omvatten zijn, maar het is dus echt zo. Daarom vind ik je opmerking 'zelfs bij de grootste debiel' eigenlijk een beetje misplaatst.Ik vind het niet erg wanneer men een moeilijk woord fout schrijft, maar een beetje basiskennis van wordt/word/loopd/gebeurd/etc. is dat dan teveel gevraagd? Het is IMHO soms gewoonweg belachelijk. En dan hoef je echt geen professor te zijn, d/t veronderstel ik gewoon bekend, zelfs bij de grootste debiel.
BTW heb je je eigen posting gelezen? Nou niet te kritisch naar kijken ajb, want dan schrik je... tenminste dat deed ik wel.
Heal the internet ...
Ik overdrijf altijd een beetje. Net als ene Pim F. Dan heeft het meer effect. Blijft het hangen.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
OK, dan krijg je 18 zetels in het GoT crew forumOp vrijdag 08 maart 2002 23:12 schreef Captain Pervert het volgende:
Ik overdrijf altijd een beetje. Net als ene Pim F. Dan heeft het meer effect. Blijft het hangen.
Mare ik doelde eigenlijk op de opbouw van jouw posting, want je zinnen lopen voor geen meter.
Heal the internet ...
Als iemand een paar posts achter elkaar het woord 'persé' schrijft, en ik wijs hem er een keertje op dat het 'per se' moet zijn - wat is daar dan mis mee? Hij doet het nooit meer fout, en het verstoort de topic heus niet.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Gaat meer om het feit denk ik dat iemand een post doet en dat iemand anders die hele post quote met de mededeling "word moet met dt" ofzo.Op zaterdag 09 maart 2002 00:42 schreef Lord Daemon het volgende:
Als iemand een paar posts achter elkaar het woord 'persé' schrijft, en ik wijs hem er een keertje op dat het 'per se' moet zijn - wat is daar dan mis mee? Hij doet het nooit meer fout, en het verstoort de topic heus niet.
Kleine spelfouten boeien mij ook niet,maar als ik denk dat ik te doen heb met iemand die meer het Swahilisch benaderd dan het Nederlands dan zeg ik er wel iets van
Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.
Ik ben nog steeds van mening dat zolang dit geen Vereniging van Taalpuristen heet, of dat er in de FAQ niks staan van verplicht vlekkeloos NL schrijven, dat niemand het recht heeft om te zeuren over kleine fouten zoals d, t, dt.
En over grote fouten die iets onleesbaar of onbegrijpbaar maken waren we het al eens, dan kan je het gewoon netjes vragen.
Er gebeuren hier wel ergere dingen dan het maken van spelfouten. Let daar dan eens op.
en ik zie dat iedereen het nu weer heeft over posts vol met fouten, en het vergeten van punten, komma's en hoofdletters, daar ging het topic niet over. Het ging over die mensen waarvoor het d/t/dt verhaal niet vanzelfsprekend is. En dat ze het irritant vinden om daar steeds op gewezen te worden. En vervolgens uitgelachen worden door de crew als ze hierover een topic openen.
En over grote fouten die iets onleesbaar of onbegrijpbaar maken waren we het al eens, dan kan je het gewoon netjes vragen.
Er gebeuren hier wel ergere dingen dan het maken van spelfouten. Let daar dan eens op.
en ik zie dat iedereen het nu weer heeft over posts vol met fouten, en het vergeten van punten, komma's en hoofdletters, daar ging het topic niet over. Het ging over die mensen waarvoor het d/t/dt verhaal niet vanzelfsprekend is. En dat ze het irritant vinden om daar steeds op gewezen te worden. En vervolgens uitgelachen worden door de crew als ze hierover een topic openen.
Tja, ik zal eerlijk wezen: ik erger me er wel aan als d's en t's verkeerd worden gebruikt maar ik ga er niet over zeuren. Alleen als het verhaal erg onduidelijk wordt doordat woorden per ongeluk zijn vergeten dan zeg ik dat wel, maar gewoon op de IRL-manier!!