Op woensdag 01 mei 2002 19:01 schreef Mobius het volgende:
[..]
Toen der tijd lagen die maxtor's en IBM's in dezelfde categorie. Allebei platters van 20Gb. Alleen zaten er twee platters in de IBM. That's all. Het perfomance verschil zou daar niet in moeten zitten.
Idd, platter van dezelfde grootte zou even goed moeten zijn

Wat betreft de hoge uitval van IBM. Daar lopen al heel wat topics over. En iedereen heeft daar weer een andere mening over. Zover ik weet en kan oordelen was het meeste gezeik met de GXP 75 serie. Omdat daar tot maximaal 5 platters in konden. En die veroorzaakte nog al wat hitte. En daarkonden de beestjes niet tegen.
Ahzo, dan vind ik het een beetje vreemd dat IBM er niet bij heeft gezegd dat active cooling (oid) wel geadviseerd zou worden. Voor 15K schijven moet je dat zowieso doen heb ik gehoord.
En de uitval van de GXP 60 serie lag al lager. Alleen hoor je veel mensen zeggen dat ze snel stuk gaan. Ik heb ze bijna een jaar gehad, en nix aan de hand hoor. Ook twee vrienden van mij hebben er ieder twee. Ook die zijn nog niet stuk gegaan. Daarnaast wordt ook gezegd dat maxtor's veel uitvallen. Daar durf ik geen mening over te geven aangezien ik niet heel lang met maxtor's heb gewerkt.
Aha

Maar hoe zit het dan precies met die GXP coderingen? Ik heb gehoord over die 75 ( die dus veel is uitgevallen ) de 60 en 120(dacht ik).
Maar van vrienden en kennisen heb ik meer het geval dat er kuren zijn met
Maxtor's dan met IBM's.
En het klote is dat mijn huidige 30GB
Maxtor ook een probje heeft, namelijk een bad sector

8kB.
Maar ik heb dus laatst weer de afweging moeten maken of ik twee maxtor's of een IBM's zou nemen. Ik heb weer voor IBM gekozen vanwege:
- stil
- supersnel
- werken goed in RAID
Ze zijn idd best wel stil, maar bij een kennis heb ik een hoog snerpende toon gehoord bij het draaien van de schijf. En dat is best wel irritant als je wil slapen
Daarom zat ik in eerste instantie te denken aan de L versie van de
Maxtors.
En bij deze nieuwe is de warmte ontwikkeling weer na beneden gehaald. Als ik de berichten mag geloven. Ik heb heel even de 2 x GXP 60 en de 2 x GXP 120 in mijn kast gehad. Ook allemaal aangesloten. En ik kon duidelijk voelen dat de nieuwe minder warm werden, terwijl ze hetzelfde aan het overpompen waren.
Dat is lekker

Mijn huidige 30GB
Maxtor wordt nu best wel heet *AUW*. Komt waarschijnlijk ook omdat ie in een removable rack zit ( plastic ). Niet bepaald slim voor een 7200RPM schijfje I know

Als ik jou was zou ik voor IBM gaan. Ik heb tot nu toe ook geen slechte berichten mogen lezen op GoT over de nieuwe IBM's. En ze zijn inmiddels al ruim 3 maanden op de markt.
En wat betreft maxtor. Het zijn goede schijven.... Maar je loopt altijd het risico dat er een stuk gaat. Dat geldt ook voor IBM.
Veel succes met je keuze...
Greetz
Ik zit ook wel te denken aan IBM jah. En zoals je zelf al aangeeft zijn er nog geen probs te bekennen van de nieuwe IBM disks

Maar welke adviseer je? Ik zit met een bepaalde budget en kan waarschijnlijk niet hoger dan +/- €270.-
Dit gaat misschien een beetje te erg off-topic ( mijn excuses daarvoor

) dus je kan me altijd bereiken via icq ofzow
En thanx