[EL] Infrarood-ontvanger zelf maken

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 14.544 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 01:15:
ik heb ook mijn eige IR remote ontvanger gemaakt!!

http://members.home.nl/woldemans/ir/Image1.jpg
http://members.home.nl/woldemans/ir/image2.jpg
http://members.home.nl/woldemans/ir/image3.jpg
http://members.home.nl/woldemans/ir/image4.jpg

werkt perfect totdat Uice trail afgelope was

wat is het handigste (lees: met de meeste funkties) programma?
Uice is handig maar ik zoek freeware

ps: sorry plaatjes werken mischien niet... brake server
Waarom zoek je op internet geen serial van Uice ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 25 april 2003 @ 01:31:
wat is die lm340ts precies voor ei'k ?
Zo te zien een vervanger voor ic2, die staat namelijk niet in het lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 01:15:
ik heb ook mijn eige IR remote ontvanger gemaakt!!
...
wat is het handigste (lees: met de meeste funkties) programma?
Uice is handig maar ik zoek freeware
Ik gebruik zelf WinLirc en IRAssistant. Zijn volgens mij allebei freeware / shareware. Dit werkt perfect. Ik heb hem vorige week ook gebouwd en heeft mij 3,30 euro gekost! 8)

Je zou even kunnen kijken op Remote controlled. Daar staat een lijstje van software die je kunt gebruiken voor je remote.

[ Voor 16% gewijzigd door born2tweak op 25-04-2003 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ja hoor, vanmiddag de TSOP1738 opgehaald (staat btw 36khz op), de boel in elkaar gesoldeerd volgens de guide op heatseekerz samen met het schema van remote-controlled, en het verschil tussen die 2 is dat HS pin 2 en 3 van de TSOP juist omgedraaid heeft dan het schema van remote-controlled.

Nu heb ik beide mogelijkheden geprobeerd, maar ik krijg hem maar niet aan de praat..
Als ik WinLirc opstart krijg ik gelijk al een fout, maar dan kan ik hem wel re-configgen, ik neem aan dat dit verder normaal is.
Dan laad ik gewoon zo'n voorbeeld configuratie en klik op raw data, maar ik zie dus niks..

"iemand?"

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

(jarig!)
Hydraulik-Phunk schreef op 25 April 2003 @ 17:39:
Ja hoor, vanmiddag de TSOP1738 opgehaald (staat btw 36khz op), de boel in elkaar gesoldeerd volgens de guide op heatseekerz samen met het schema van remote-controlled, en het verschil tussen die 2 is dat HS pin 2 en 3 van de TSOP juist omgedraaid heeft dan het schema van remote-controlled.

Nu heb ik beide mogelijkheden geprobeerd, maar ik krijg hem maar niet aan de praat..
Als ik WinLirc opstart krijg ik gelijk al een fout, maar dan kan ik hem wel re-configgen, ik neem aan dat dit verder normaal is.
Dan laad ik gewoon zo'n voorbeeld configuratie en klik op raw data, maar ik zie dus niks..

"iemand?"
Had je deze al gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Jep, werkt dus niet..
Ook loopt WinLirc vast als ik na de 2e keer raw data bekijken op het kruisje druk.

De settings die daar beschreven zijn zijn precies gelijk, gewoon de std. settings als je opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 25 april 2003 @ 01:31:
wat is die lm340ts precies voor ei'k ?
das idd die 5V spannings regelaar ook wel 7805 genaamd maar das een verzamel naam. van dezse had ik er nog een lading opzolder ligge keer overgehouden aan een projectje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Hydraulik-Phunk schreef op 25 April 2003 @ 18:30:
Jep, werkt dus niet..
Ook loopt WinLirc vast als ik na de 2e keer raw data bekijken op het kruisje druk.

De settings die daar beschreven zijn zijn precies gelijk, gewoon de std. settings als je opstart.
Je gebruikt toch wel WinLIRC versie 0.6.4? Bij remote-controlled.org staan plaatjes van versie 0.6.1. Hier heb je mijn instelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jfeelder/images/winlirc.png

Net zoals de meeste mensen hier die de ontvanger zelf hebben gemaakt, moet je pootje 1 en 2 van de TSOP omdraaien. De schema's van heatseekerz en remotecontrolled verschillen daarin... Let maar op de schema's en let op dat je de TSOP niet ondersteboven interpreteerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag ook maar eens geprobeerd een ontvangertje te maken. Alles goed gesoldeerd (niet netjes, maar 't zit wel :)). Ik heb nog gelet op de aansluiting van de receiver, die heb ik gedaan zoals op de foto's van heatseekers en tweakhardware stonden.

Als ik het hoopje nu in mijn com-poort stop, zie ik bij winlirc een heleboel raw-data langsvliegen. (3000 commando's per seconde, als ik naar mijn logfile kijk). Er komt alleen geen reactie op een afstandbediening, heb er meerdere geprobeerd.

Heb ik iets verkeerd gedaan waardoor ik veel ruis krijg? Wat kan ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het schema van Heatseekerz wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 18:04:
Is het schema van Heatseekerz wel goed?
Voor de TSOP die over het algemeen in Nederland verkrijgbaar is: NEE :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he, ik heb ook zon ding inmekaar gesoldeerd. wij winlirc zie je wel "raw-data" voorbij vliegen , maar ik kan niet "learnen". maar als ik zon al voorgeprogrammeerd bestand verwijs naar winlirc voor mijn AB dan werkt het gewoon wel :S. Maar ik wil eigelijk ook andere AB's erop laten werken, maar hier kan ik geen voorgeprogrammeerde bestanden over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dus in vergelijking met het heatseakerz schema moeten pin 1 en 2 omgedraaid worden?

Misschien kan de TS dit ook even in zijn post opnemen, om misverstanden te voorkomen voor toekomstige bouwers zonder dat die 38 paginas heoven door te lezen voordat ze dit ontdekken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:52

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Omdat hier allemaal IR mensen zitten vraag ik maar ff een beetje offtopic vraag:
Ik heb op me notebook en PC gewoon een IR poort zitte (jaja, die van je asus moederbord).. hoe kan ik deze poort zo configureren dat ik ook met een afstandsbedieningen dingen aan de pc kan leren zodat als ik op bijv. '1' druk ik een webbrowser open ofzo ??? (ik heb al WinLIRC getest, maar das dus duidelijk voor zelfgemaakte IR dingen.. niet die al in je pc zit. heb ookal Girder getest.. vind de ir niet, ookal IRAssisten getest.. die vind de IR wel maar als je wat wil leren vind die geen input.. etc..)

Er is hier toch wel een oplossing voor???? (of is die zo simpel dat ik al te moeilijk bezig ben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CT schreef op 26 April 2003 @ 21:26:
Omdat hier allemaal IR mensen zitten vraag ik maar ff een beetje offtopic vraag:
Ik heb op me notebook en PC gewoon een IR poort zitte (jaja, die van je asus moederbord).. hoe kan ik deze poort zo configureren dat ik ook met een afstandsbedieningen dingen aan de pc kan leren zodat als ik op bijv. '1' druk ik een webbrowser open ofzo ??? (ik heb al WinLIRC getest, maar das dus duidelijk voor zelfgemaakte IR dingen.. niet die al in je pc zit. heb ookal Girder getest.. vind de ir niet, ookal IRAssisten getest.. die vind de IR wel maar als je wat wil leren vind die geen input.. etc..)

Er is hier toch wel een oplossing voor???? (of is die zo simpel dat ik al te moeilijk bezig ben?)
Volgens mij zijn het 2 verschillende protocollen... De standaard poorten op je laptop en asus mobo zijn volgens mij iets in de richting van een FastIR data protocol. De afstandbediening werkt daarom denk ik niet... maar ik heb me hier verder niet in verdiept ofzo, misschien dat Google je kan helpen ;)

Editje:

Misschien heb je hier nog wat aan... Leerzaam stukje text voor je brain.. is goed voor je ;)

http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/ir.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jfeelders schreef op 26 April 2003 @ 18:14:
[...]
Voor de TSOP die over het algemeen in Nederland verkrijgbaar is: NEE :|
Wat moet er dan omgewisseld worden? Pin 1 en 2 van de TSOP hoor ik overal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2002 @ 16:09:
[afbeelding]
Deze werkte bij mij goed en daar zie je ook hoe het met de IR module aangesloten hoort te zitten
En dit dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Sorry, een kleine correctie voor wat misschien voor onduidelijkheid heeft gezorgd:
Het schema van Heatseekerz is goed, dat is namelijk de zelfde als die van remote-controlled. Maar daarna gaan ze zelf de fout in bij stap 13 van hun stappenplan. Dit is ook wat ik in één van mijn eerste posts hier heb gezegd: ik heb hem gebouwd volgens het schema van Remote-controlled en het stappenplan van Heatseekerz, maar wel met pootje 1 en 2 van de TSOP omgedraaid. Je ziet bij stap 13 namelijk dat ze opeens een IR-ontvanger met een andere pinsetting gebruiken: 1 = IN, 2 = GND, 3 = OUT, terwijl de hier algemeen verkrijgbare TSOP's 1 = GND, 2 = IN, 3 = OUT gebruiken. Ik tuinde hier de 1e keer ook in en WinLIRC deed geen malle moer... Toen ben ik gaan kijken naar de pin-setting. Dat was dus mijn waarschuwing. Let dus op welke TSOP je gebruikt! :)

Dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.heatseekerz.net/images/articles/Remote%20Control/Sensor/15%20-%20Voorbereiding%20Zevende%20stap%20A.JPGfoto: Heatseekerz

1 = IN, 2 = GND, 3 = OUT
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/novh/img/948691.giffoto: remote-controlled

1 = GND, 2 = IN, 3 = OUT
(pootje 1 en 2 omdraaien volgens het stappenplan van Heatseekerz!)

[ Voor 7% gewijzigd door jfeelders op 27-04-2003 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 06:19:
[...]

Volgens mij zijn het 2 verschillende protocollen... De standaard poorten op je laptop en asus mobo zijn volgens mij iets in de richting van een FastIR data protocol. De afstandbediening werkt daarom denk ik niet... maar ik heb me hier verder niet in verdiept ofzo, misschien dat Google je kan helpen ;)

Editje:

Misschien heb je hier nog wat aan... Leerzaam stukje text voor je brain.. is goed voor je ;)

http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/ir.htm
Ik had al een antwoord gevonden:
Check DIT als jij je hetzelfde afvroeg als ik :P

Met een paar mini-aanpassingen kan je een IRDA poortje tot IR poort ombouwen ( software aanpassingen :P ) en het werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jfeelders schreef op 27 April 2003 @ 12:46:
Sorry, een kleine correctie voor wat misschien voor onduidelijkheid heeft gezorgd:
Het schema van Heatseekerz is goed, dat is namelijk de zelfde als die van remote-controlled. Maar daarna gaan ze zelf de fout in bij stap 13 van hun stappenplan. Dit is ook wat ik in één van mijn eerste posts hier heb gezegd: ik heb hem gebouwd volgens het schema van Remote-controlled en het stappenplan van Heatseekerz, maar wel met pootje 1 en 2 van de TSOP omgedraaid. Je ziet bij stap 13 namelijk dat ze opeens een IR-ontvanger met een andere pinsetting gebruiken: 1 = IN, 2 = GND, 3 = OUT, terwijl de hier algemeen verkrijgbare TSOP's 1 = GND, 2 = IN, 3 = OUT gebruiken. Ik tuinde hier de 1e keer ook in en WinLIRC deed geen malle moer... Toen ben ik gaan kijken naar de pin-setting. Dat was dus mijn waarschuwing. Let dus op welke TSOP je gebruikt! :)

Dus:
[afbeelding]foto: Heatseekerz

1 = IN, 2 = GND, 3 = OUT
[afbeelding]foto: remote-controlled

1 = GND, 2 = IN, 3 = OUT
(pootje 1 en 2 omdraaien volgens het stappenplan van Heatseekerz!)
Ok, bedankt. Vandaag of morgen maar s aan het bouwen gaan. Was al begonnen, maar kon niet verder, verkeerde condensator.
Mijn vader moest zaterdag naar A'doorn, dus ik dacht, als ik nou eens opschrijf wat ik nodig heb, kan hij het zo even meebrengen. Ik schrijf de condensator op en nog even een omhulsel voor een rs232 plug.
Hij komt terug, goede condensator, blijkt dat ik vergeten heb op te schrijven dat het een 9-pins rs232 plug moest zijn.. Krijg ik zo'n grote.. 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt het dat C2 (100 nFarad) geen polen heeft? Er staat helemaal niks aangegeven op dat dingetje. Het is zo'n plat gevalletje. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 08:52:
Klopt het dat C2 (100 nFarad) geen polen heeft? Er staat helemaal niks aangegeven op dat dingetje. Het is zo'n plat gevalletje. :?
Uit het stappenplan van Heatseekerz:

9th step:
C2 is an ordinary capacitor, witch means it has no negative and positive pole. Connect one pin with pin 3 of the voltage-regulator, and the other pin to ground (the junction of already the negative pole from the elco and pin 2 from the voltage-regulator).
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag ik net ook staan :)

Ik heb hem in elkaar gezet, alleen dat WinLIRC snap ik niet echt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij doet het!

Als ik een button indruk bij de learnmode ziet hij dat ik er een indruk.

Dat RAW gedoe blijft steeds doorgaan. Wat is het nut van dat RAW en hoe lang duurt dat?

Moet ik via die learnmode buttons learnen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
RAW is enkel een test om te kijken of er wat binnenkomt.
Via de Learn-button geef je namen aan toetsen. Deze namen kan je in programma's als IRAssistant en Winamp LIRC-plugin toekennen aan acties...

[ Voor 4% gewijzigd door jfeelders op 28-04-2003 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat learnen heb ik net klaar! Dat het zo fijn werkte wist ik niet. Alle 25 hebben ze bijna geen fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ken die link nie opene...
ligt da nou aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 11:06:
ik ken die link nie opene...
ligt da nou aan mij
Welke link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, het is gelukt, tis een cool dingetje. Ik gebruik WinLIRC, IRAssistant en de WinAmp plugin.

Even over die diode: Ze zeggen dat ie heel snel kapot gaat als je hem lang verhit. Die van mij heb ik wel zo lang verhit totdat ie eindelijk goed zat en hij is niet kapot gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Toch irritant dat de mijne het neit doet..zou het misschien toch aan die 36khz ontvanger liggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die 1ste hoe je die ontvanger mot make

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 28 april 2003 @ 12:22:
Toch irritant dat de mijne het neit doet..zou het misschien toch aan die 36khz ontvanger liggen :?
Als je afstandsbediening geen 36kHz is... ja :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 12:31:
[...]

die 1ste hoe je die ontvanger mot make
Hier doet ie ut wel hoor. Anders even een andere link proberen hier in deze topic. Er staan genoeg links naar andere sites. Heatseekerz bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ja, maar de marge mag een paar khz zijn schijnt het..
Wat het dubieuze is, ik heb een TSOP1838SS3V, maar op het zakje staat ook; Photo Mod 36KHZ..dus ik twijfel nog een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 12:53:
[...]

Hier doet ie ut wel hoor. Anders even een andere link proberen hier in deze topic. Er staan genoeg links naar andere sites. Heatseekerz bijvoorbeeld.
Wel ff bij vermelden dat het schema van Heatseakerz niet helemaal goed is, je moet pin 1 en 2 van de TSOP omdraaien in het heatseekerz verhaal.

Waarom kan je niet fatsoenlijk door de pagina's bladeren met editten v/e post ?

[ Voor 11% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 28-04-2003 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 28 April 2003 @ 12:54:
[...]

Wel ff bij vermelden dat het schema van Heatseakerz niet helemaal goed is, je moet pin 1 en 2 van de TSOP omdraaien in het heatseekerz verhaal.

Waarom kan je niet fatsoenlijk door de pagina's bladeren met editten v/e post ?
Het schema van heatseekerz is wel goed, maar stap 13 van het verhaal klopt niet. :+

En ja, dat editten moeten ze ook veranderen ja. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Sorry, ik bedoelde idd ook dat stappenplan :P
En da's nou net zo makkelijk om aan te houden..als de TS dat ook even in zn beginpost kan editten als die nog leeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Assassin
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Als ik dat omwisselen van die pin 1 en 2 van heatseekerz nu eens 8 maanden geleden wist he........ sjongejonge daar heb ik me toch naartoe gezocht

ik d8 het zelf al maar een (of meer) gozers uit dat topic toen zei dat dit niet waar was :( en heb ik me irontvanger dus in een hoek geflikkert, es kijken of ik dat ding nog kan vinden en pin 1 en 2 ff omwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Hydraulik-Phunk schreef op 28 april 2003 @ 17:41:
Sorry, ik bedoelde idd ook dat stappenplan :P
En da's nou net zo makkelijk om aan te houden..als de TS dat ook even in zn beginpost kan editten als die nog leeft :P
Ik heb contact met Zagato opgenomen en hem een stukje tekst gestuurd. Een dezer dagen zal het aangepast worden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jfeelders schreef op 28 april 2003 @ 20:09:
[...]
Ik heb contact met Zagato opgenomen en hem een stukje tekst gestuurd. Een dezer dagen zal het aangepast worden... :)
Bedankt in ieder geval dat jij het duidelijk maakte. Anders had ik gewoon dat stappenplan gevolgd, wel net zo handig natuurlijk om alles zo compact mogelijk te houden. Nu heb ik de volgorde van onderdelen uit het stappenplan aangehouden, maar dan verbonden zoals op het schema staat. :+

Ik heb het BTW ook niet in zo'n stekkertje gepropt, gewoon los gemaakt, zo'n 4 aderig telefoonkabeltje eraan gemaakt en aan drie van die adertjes even de tsop gezet. Die hangt nu aan m'n boekenkast. 8)

Erg relaxed zo'n ding... Zoals de ts al zegt: Iedereen die twijfelt of ie het nu moet doen of niet: DOEN! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft het aangepast.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

De mijne doet het ook inmiddels, onderdeeltje verkeerd, en de TSOP kapot volgens mij dus een nieuwe gehaald.
Ik moet zeggen dat 'ie niet altijd een goed reageert op de AB, Winlirc nog het slechtst, Uice werkt ook wel fijn al kan ik niet eens nummers skippen in Winamp ? Als ik bij de Configure v/d plugin een commando wil invoeren lukt dat niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat voorn plugin jij hebt, maar ik heb er hier eentje die is speciaal voor winamp+winlirc. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik bedoelde in uICE, maar ik ben er achter dat Winlirc toch idd wat fijner werkt met de winamp plugin.
Heb jij ook een plugin voor BSplayer trouwens ?
En IRassistant zegt dat ik mijn drivers moet nakijken oid, hoewl ik wel de Lirc drivers heb, of moet ik andere hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Heb je de LIRC-plugin (ira_lirc.dll) voor IRAssistant van http://www.irassistant.co...?url=download.inc#Drivers ? Die zouden gewoon goed moeten werken...
Werkt BSPlayer ook met toetsen? Dan kan je zelf een groep aanmaken in IRAssistant. Het is even oefenen maar het werkt wel makkelijk daarna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:42
ik zit er aan te denken om ook een IR-ontvangertje te gaan maken via de IRDA port. het probleem alleen is, ik wil alleen het recieve gedeelt en niet het transmit gedeelte want daar heb ik niks aan. zijn daar ook schema's voor? tot nu toe ben ik alleen de transcievers tegen gekomen.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/schaltplan.gif

IRDA pins.
1 VCC
2 NC (=not connected??)
3 IRRX
4 GND
5 IRTX

is het mogelijk om:
GND van het plaatje te verbinden met GND van irda
DCD van plaatje met IRRX (ontvangen) van irda
en RTS met VCC (zal wel voor de spanning zorgen neem ik aan)

en dan de software "hack" uit een ander topic toe te passen zodat hij gezien wordt als com-poort?

[ Voor 47% gewijzigd door MewBie op 30-04-2003 20:18 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Je kan denk ik beter gewoon een IrDA module kopen en inbouwen, da's wel net zo makkelijk denk ik.
Er staat ergens in dit topic wel een link naar een Duitse site die het IrDA verhaal uitlegt, moet je ff zoeken.
Ik dacht ergens op pagina 5 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een oudere ifrarood ontvanger liggen maar deze heeft geen COM-poort aansluiting maar een LPT-poort aansluiting..ik heb geprobeerd hem aan de gang te krijgen met WinLirc maar dit lukt niet, iemand een idee waarmee het wel lukt?

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/entrefice/Other/GoT/Img_0952.jpg

Oja, ik heb het gepobeerd met dit ding (van LPT naar COM):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/entrefice/Other/GoT/Img_0953.jpg

Ook hiermee luktte het niet, op zich wel logisch want alles zal wel anders aangesloten zitten in de IR-ontvanger qua electronica.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Hydraulik-Phunk schreef op 30 April 2003 @ 21:24:
Je kan denk ik beter gewoon een IrDA module kopen en inbouwen, da's wel net zo makkelijk denk ik.
Er staat ergens in dit topic wel een link naar een Duitse site die het IrDA verhaal uitlegt, moet je ff zoeken.
Ik dacht ergens op pagina 5 oid.
http://www.infrarotport.de :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eergisteren heb ik de computer ff geformatteerd, want ik had een 80 gieg harde schijf bijgekocht en ik wilde de indeling van de hd's iets anders hebben. Net dacht ik: ff winlirc weer instellen. Nu ontvangt ie opeens geen raw codes meer.. :?

Hoe komt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Hydraulik-Phunk schreef op 30 April 2003 @ 19:10:
Heb jij ook een plugin voor BSplayer trouwens ?
BSPlayer heeft een ingebakken plugin. Heb jij misschien een versie die dat niet heeft? bij de prefs van bsplayer zit een tabje (helemaal rechts) van winlirc. Daar kun je gewoon de toetsen van winlirc aan de functies van bsplayer plakken. het werkt bij mij perfect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hm, ik heb het net ff ingesteld in BSplayer, maar hij ziet geen signalen..klopt die poort wel ? (8765).
Winlirc ziet ze wel, maar geeft ze niet door aan BSplayer, firewall staat wel uit btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 01 mei 2003 @ 11:20:
Hm, ik heb het net ff ingesteld in BSplayer, maar hij ziet geen signalen..klopt die poort wel ? (8765).
Winlirc ziet ze wel, maar geeft ze niet door aan BSplayer, firewall staat wel uit btw.
Wat heeft een firewall met infrarood via de com-poort te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
WinLIRC distribueert zijn signalen over de Localhost (127.0.0.1) via TCP-poort 8765 (kijk maar eens met Active Ports ofzo). De communicerende software luistert naar die poort op de Localhost via zijn eigen TCP-poort (wisselend bij de Winamp2.xx plugin en IRAssistant)
Sluit je WinLIRC dus af met je firewall dan worden de signalen niet doorgegeven en werkt het niet. Stel je Localhost/Local LAN dus open voor WinLIRC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah... op die fiets... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag ook ergens anders een topic over het gebruik van relais op de printerpoort (wel in dit forum) is het dan ook mogelijk om via de afstandbediening die relais te besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hydraulik-Phunk schreef op 28 April 2003 @ 12:53:
Ja, maar de marge mag een paar khz zijn schijnt het..
Wat het dubieuze is, ik heb een TSOP1838SS3V, maar op het zakje staat ook; Photo Mod 36KHZ..dus ik twijfel nog een beetje.
Wat op je TSOP staat klopt, trouwens, ik heb ze beide geprobeerd, en heb nou niet echt een verschil gemerkt (volgens mij heb ik er nu 1836 in mijn mp3 bak zitten, en die werkt probleemloos).
Ik gebruik alleen geen winLirc gebaseerde ir ontvanger meer, want deze zijn nogal afhankelijk van je beschikbare procesortijd, en mijn mp3 bak (een AMD K6-2 266) heeft die nog maar erg weinig als ik een dvd-tje speel...
Ik gebruik tegenwoordig een microprocessor gebaseerde ontvanger, werkt betrouwbaarder en sneller, maar is wel moeilijker en vooral duurder om te maken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb laatst die TSOP1838 verwisseld voor een 1738, en daar doet 'ie het dus wel mee.

En over BSPlayer, die doet het inmiddels al, vinkje vergeten bij de General options :|(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
deepbass909 schreef op 02 mei 2003 @ 16:13:
[...]

8<

Ik gebruik tegenwoordig een microprocessor gebaseerde ontvanger, werkt betrouwbaarder en sneller, maar is wel moeilijker en vooral duurder om te maken.
Plaatjes, schema, meer info?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Je kan idd wel merken dat er *iets* aan je pc knaagt als je aan het kutten bent met volume oid, maar last heb je er niet echt van, niet zoveel dat ik er een microproc aan zou hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op 02 May 2003 @ 16:13:
Hoe heb je dit gedaan? Ik moet ook zoiets hebben voor mijn mp3 bak. Dat is een p133, en die heeft af en toe ook moeite met het ontvangen/verwerken van de IR-signalen.
Moet je die microcontroller btw nog zelf programmeren of kun je die kant en klaar kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 17-09 04:49
K, ik wil het hele spul bij conrad bestellen, maar ik vind er niet alle onderdelen. Kan er iemand mij de leest geven met de artikelnummers van conrad voor dit schema.

http://home.wanadoo.nl/novh/tech.htm <---- deze dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
jvvv schreef op 04 May 2003 @ 16:13:
K, ik wil het hele spul bij conrad bestellen, maar ik vind er niet alle onderdelen. Kan er iemand mij de leest geven met de artikelnummers van conrad voor dit schema.

http://home.wanadoo.nl/novh/tech.htm <---- deze dus
Welke onderdelen heb je nog niet dan? ik heb volgens mij hier nog wel een lijstje liggen. ff zoeken...

edit, lijstje met bestelnummers bij CONRAD:
code:
1
2
3
4
5
6
7
naam                    bestelnummer    prijs
- Diode, type 1N4148            162280 - 89     0,05
- Weerstand, 4.7Kohm            418331 - 89 0,12
- IR-ontvangst module, TSOP1738     171077 - 89 1,60
- Spanningsregelaar, 78L05, 100mA   183024 - 89 0,49
- Condensator, 10 µFarad, 16Volt    471640 - 89 0,30
- Condensator, 100 nFarad       458325 - 89 0,37

Oh ja, klaag me niet aan als het niet klopt... 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door born2tweak op 05-05-2003 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
ik heb hier een video gesloopt, en daar zat 'n ir module met 3 aansluitingen op, hij heewft ook een paar weerstanden (smd, zonder waarden) een condensator (4,7uF), en een ictje met 6 pootjes, wederom zonder waarde/nummer en de ir diode heeft geen serienummer en maar 2 aansluitingen, kan ik dit gewoon gebruiken? of is dit gewoon ene geval van uitproberen? ik heb de originele afstandsbediening erbij, dus dat zal het probleem niet zijn.

voor de mensen die een infraroodpoort van een laserjet printer hebben: deze kun je ombouwen tot IrdA op je mobo aansluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Ik gebruik thuis WinLirc met girder, werkt super. Verder heb ik zelf voor ongeveer 10 euro een IrDA module gemaakt voor op mn mobo om met mn nokia en palm te communiceren :) werkt ook super.

Verder zit op je mobo-IrDA aansluiting al een +5V aansluitin

Zie ook signature voor IrDA ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dirickteur op 06-05-2003 04:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Verwijderd schreef op 02 May 2003 @ 12:26:
Ik zag ook ergens anders een topic over het gebruik van relais op de printerpoort (wel in dit forum) is het dan ook mogelijk om via de afstandbediening die relais te besturen?
Tuurlijk, je kan met Girder dat ik dan gebruik bijna alles besturen. Als je een proggie hebt om je printerpoort te besturen (zeg maar met acht knopjes op het scherm) en je laat Girder na een bepaald signaal een bepaald knopje indrukken...

Snappie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
ik heb nu een TSOP1738 voor mij, op de datasheet van conrad is de pin-out zo: http://www.produktinfo.co...enger-Modul_TSOP_1738.pdf

Nu is dus de ground anders dan dat ze beweren op het wel bekende schema...

Of ben ik verkeerd?

Kan iemand met het licht tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
jvvv schreef op 05 May 2003 @ 19:25:
ik heb nu een TSOP1738 voor mij, op de datasheet van conrad is de pin-out zo: http://www.produktinfo.co...enger-Modul_TSOP_1738.pdf

Nu is dus de ground anders dan dat ze beweren op het wel bekende schema...

Of ben ik verkeerd?

Kan iemand met het licht tonen?
Ik weet niet wat voor jou het welbekende schema is.
Maar als het het schema is wat zo'n 20 replies naar boven genoemd wordt, dan klopt het toch precies?
Als je de ontvanger met z'n 'oog' naar je toe houdt dan is het linkse pootje de GND.
Als je op het zojuist genoemde schema kijkt zie je ook dat het meest linkse pootje de GND is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
Het is opgelost, mijn TSOP had de ground ergens anders, het werkt nu supper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
Vandaag ben ik ook maar eens gaan solderen.. Helaas werkt het ding dus niet :(
Ik ben bang dat die eikels van de Radio Piet in Arnhem mij 2x achter elkaar een verkeerde condensator hebben gegeven :(

Wat pics (bovenste foto is een beetje mislukt :P):

Afbeeldingslocatie: http://www.betuwe.net/~kb579kb/ir/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.betuwe.net/~kb579kb/ir/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.betuwe.net/~kb579kb/ir/3.jpg

Ik denk zelf dat dat kleine blauwe ding (C2) niet klopt. Daar staat namelijk MU1K100 op (MU staat hier dus voor micro). Dit zou een 100 nF condensator moeten zijn... Ik denk dat dat dus niet hetzelfde is, maar misschien is dat wel zo..
Kan iemand mij dat vertellen?

Verder vind ik het vreemd dat ik wel RAW codes te zien kan krijgen, maar dat hij de afstandsbediening van mijn Philips TV niet pikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
GFM schreef op 17 June 2003 @ 19:31:
Verder vind ik het vreemd dat ik wel RAW codes te zien kan krijgen, maar dat hij de afstandsbediening van mijn Philips TV niet pikt...
Wat bedoel je hier precies mee? Krijg je willekeurige raw codes te zien? Of alleen als je knopjes indrukt op je afstandsbediening?

Als je willekeurige raw codes krijgt, dan is of je hardware stuk, of je hebt een fluoriserende lamp in de buurt (neon, TL, etc)

Als je alleen codes krijgt als je knopjes indrukt, dan is waarschijnlijk je hardware wel goed, maar heb je de verkeerde software configuratie.

Trouwens, Die C2 is trouwens niet helemaal nodig, het orginele schema van lirc heeft C2 niet. Ik heb mijn ontvanger gemaakt volgens dat schema (zonder C2 dus) en die werkt perfect.

Ook al zou C2 wel nodig zijn, dan is een grotere waarde (die jij (schijnbaar) hebt gekregen) sowieso beter (meer stabilisatie).

[ Voor 25% gewijzigd door Wirf op 17-06-2003 20:57 . Reden: typo ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
Ik krijg dus inderdaad allemaal wazige code zonder ergens op te drukken..
Wat kan het probleem zijn??

Klopt het trouwens dat zij een andere condensator gebruiken??

En volgens mij is het juist mijn C1 (die ronde) die er niet hoeft te zijn.. C1 (die vierkante) juist wel, maar volgens mij klopt die niet..

[ Voor 55% gewijzigd door JJapie op 17-06-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
GFM schreef op 17 June 2003 @ 21:10:
Klopt het trouwens dat zij een andere condensator gebruiken??
Lirc gebruikt inderdaad een 4.7µF condensator ipv. diegene die hier staat.
Dat schema van lirc kun je hier vinden:

http://www.lirc.org/receivers.html

En je kunt beter ook even nakijken of je de software wel goed configureerd hebt, misschien heb je COM2 ingesteld terwijl je ontvanger op COM1 zit? Als je modem of muis dan op COM2 zit, dan zullen er wel erg rare dingen gebeuren :+

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Ik heb es n beetje rond geneust hier, maar werkt al dat spul ook met mega zappers?
Afbeeldingslocatie: http://ebay3.ipixmedia.com/abc/M28/_EBAY_4897cd3ab058d479d6964666eebcb28f/i-2.JPG

Dit heb ik hier liggen, en mijn Miro PCTV remote ontvanger snapt er de balle niet van. Hij ziet bij n aantal knoppen de zelfde signature, en kan ze daarom dus niet van elkaar onderscheiden..

Heeft iemand een oplossing over wat ik kan bouwen om dit ding te laten werken?
Kleutertaal graag, want ik ben niet zon electronicus. (Een lijstje onderdelen en een schematje lukt me nog wel. :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de ontvanger ook aan het maken morgen komt het oog binnen bij mijn elektronica zaak en bij mij hadden ze hem wel volgens de schema van heetseakers nu maar hopen dat ie werkt.

ps. woon in leiden KOK onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

off topic vraagje
bij conrad heb je veel verschillende weestanden van 1/10w 1/4w 1/2w enzo
wat word hiermee bedoelt

ik dacht iets van watt hoe warm de weerstand wordt ofzo

en wat is het beste te nemen voor een gewone schakeling zoals die IR remote of voor een audio VU meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 16:46
Als een weerstand te warm wordt, verandert zijn weerstand.
Het 'wattage' waar jij het over hebt, is een maat voor deze eigenschap.

Het kan geen kwaad om als 1/8 watt staat voorgeschreven, een grotere waarde (bijv. 1/4 watt) te nemen. (Net allemaal van een collega tijdens de pauze geleerd).

Dus als Conrad geen 1/8 watt heeft, kun je zonder problemen 1/4 watt bestellen ;)

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ... probleempje:

Ik heb zo'n IR ontvanger gemaakt volgens het hier alom gebruikte schema, van TweakersHardware. Nu heb ik hem aan de interne com2 header van mijn via epia gehangen, waarvan volgens de epia handleiding de pinout het zelfde is als die van een normale com-poort. Zo gezegd, zo gedaan ... helaas krijg ik in WinLirc bij rawcode als ik op een knop druk een waslijst met code, maar die zijn nooit precies gelijk (wanneer ik dus een tweede/meerdere maal op het zelfde knopje druk) Dit doet zich voor met 4 verschillende AB's ..... misshcien weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
* JJapie heeft precies hetzelfde probleem op mijn neue pc... Op mijn oude P166 werkt het echter wel :P Die verwerkt het blijkbaar een stuk minder snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Heb nog een klein vraagje omtrent de beschrijving op Heatseeker en de schema's die ik hier allemaal gevonden heb...
Er staat op de site : "13th step:
Now we will connect the last component: the IR-receiver. Connect pin1 with pin 3 from the voltage-regulator. Pin 2 with GND. Pin 3 with pin 1 of the connector (RS232). Notice the extra wire at pin 1."

En ik gebruik volgende schema's
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bartdk/schaltplan.gif
en
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bartdk/planmakkelijk.jpg
Ik snap niet hoe ze nu pin 1 met pin 3 van de volt-meter connecteren en al helemaal niet hoe pin 2 naar de ground gaat (gaat volgens mij naar pin 3 ?!?)
Ik heb een TSOP 1838 (zelfde als op heatseekers)

[ Voor 3% gewijzigd door Blizard op 28-06-2003 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
Kijk eens in de startpost. Daar staat geschreven dat Heatseakerz bij stap 13 iets anders doen dan jij moet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
En toch werkt het nog niet ?! Heb gans het draadje doorlopen, maar kan niet echt vinden wat ik fout doe, kan iemand een kijkje nemen ?
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bartdk/IR/IR1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bartdk/IR/IR2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bartdk/IR/IR3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bartdk/IR/IR4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bartdk/IR/IR5.jpg
Beide zijn gemaakt met een TSOP1838 volgens de welgekende en bovenstaande schema's (wel met maar 1 condensator). Eerste is op een printplaatje, deed het niet, dan maar onmiddelijk op de conector .. weer nix. (Ziet iemand een fout in de aansluitingen ?! :/)
De gebruikte software is winlirc (raw codes worden niet ontvangen) en girder.. op een win2k-OS. Heb getest met drie verschillende AB-en dus ik denk niet dat het daar aan kan liggen ?!
Testen of de diode doorgebrandt is kan ik echter niet (niet het juiste materiaal) maar hoe lang mag ik deze verhitten ?
Zijn er nog andere progs waarmee ik kan testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Mijn eerste diode zoals die van jou was ook kapot gegaan op de een of andere manier, toen een andere gehaald, bleek dat ik ook nog een fout in mijn soldeerwerk had zitten.

Zo had ik bijvoorbeeld nog een weerstand TUSSEN de TSOP en rs232 zitten geloof ik, probeer dat nogmaals effe na te gaan en evt. op je eigen manier uit te tekenen, een foutje zit in een heel klein hoekje heb ik gemerkt en je kijkt er heel snel overheen als je overtuigd bent dat je het toch goed gedaan hebt (wat dus niet zo is dan :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook graag het schema van Heatseekerz gebruiken en de spullen bij Conrad bestellen maar ze geven daar aan dat het volgende onderdeel niet meer te krijgen is daar: capacitor 100nF: 461024-44 . Weet iemand hier een goed alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
http://www.juan.be/site.php?page=tutorials/irontvanger

kijk eens of je het op de pics beneden kan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je site down is ;)
Maar gelukkig had onze locale electroboer alles wat ik nodig had.
Ga dus zometeen dus eens een snelcursus solderen voor "pro's" aan me zelf geven B)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijd trug had ik een ir-ontvanger gemaakt, maar heel lomp en niet netjes. Hij werkte wel, totdat ik hem een paar keer in en uit mijn pc gehaald had en toen deed ie nix meer. Later bleek een pootje van de 78L05 afgebroken te zijn. 8)7

Nu heb ik vorige week maar ff alle onderdelen opnieuw gehaald, samen met een behuizing voor om de rs232 stekker. Gelijk begonnen met solderen en dan zo solderen dat hij IN de behuizing past. Was een heel priegelwerk, dus ben ik maar ff gestopt en heb ik hem gisteravond afgemaakt en het paste netjes in de behuizing. :)

Gelijk testen en hij deed het ook gelijk... :Y)

Nu één klein probleempje... in winamp als ik dan bijvoorbeeld op skip oid druk, krijgt hij de toets vaak twee keer binnen, dus gaat ie niet één vooruit, maar twee. De oplossing: de toets op de afstandsbediening heel kort indrukken O-) . Dit is alleen niet fijn, want af en toe gebeurt het nog... :( Kan ik in winlirc iets instellen dat de lange puls van de afstandbediening als één puls wordt gezien en niet als twee hele lange? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Kheb er nu ook een , weet iemand of dit ook werkt met een infrarood telefoon in samenwerking met PC Suite? Ik moet alleen die ontvanger instaleren (heeft iemand iets van driver zodat mijn systeem het ziet als infrarood ontvanger?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het niet weten... Probeer het eens.... WINLIRC IS ALL YOU NEED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 13:02:
Ik zou het niet weten... Probeer het eens.... WINLIRC IS ALL YOU NEED
MM nou , bij WINLIRC geeft ie bij RAW CODES wel weer dat ie signalen ontvangt maar... als ik PC-SUITE opstart dan kan ik niet via infrarood werken omdat die niet is geinstaleerd (drivers) dus ja ik weet niet of dat er is ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij werkt het voor geen meter :S,
Heeft ontvangt wel singaal, maar het lukte me niet om hem te laten leren van me afstandbediening :S. Waneer ik de config van me afstandbeding download in instelt in winlirc dan gebeurt er ook niets.

Heb het ook met meerdere afstandbedieningen geprobeerd om het te leren.

os= win98
Infroordontvager= is een infrarood ontvager blik uit een video recoder.

Ligt het nu aan winlirc dat het niet werkt ? Welk programma zal ik nog meer kunne proberen ?

Het is dus het zelfde probleem wat deze persoon heeft :?.
Verwijderd schreef op 27 juni 2003 @ 11:16:
Ok ... probleempje:

Ik heb zo'n IR ontvanger gemaakt volgens het hier alom gebruikte schema, van TweakersHardware. Nu heb ik hem aan de interne com2 header van mijn via epia gehangen, waarvan volgens de epia handleiding de pinout het zelfde is als die van een normale com-poort. Zo gezegd, zo gedaan ... helaas krijg ik in WinLirc bij rawcode als ik op een knop druk een waslijst met code, maar die zijn nooit precies gelijk (wanneer ik dus een tweede/meerdere maal op het zelfde knopje druk) Dit doet zich voor met 4 verschillende AB's ..... misshcien weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn????

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

(jarig!)
Ik neem aan dat je de infrarood-ontvanger (de zgn. TSOP) goed hebt aangesloten (het bekende pootje 2 en 3 fenomeen) en dat je de instellingen in WinLIRC goed hebt staan. Ik heb mijn instelling al wel eens op een van eerdere pagina's gepost ([rml]jfeelders in "[ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken"[/rml]).
Er staan daar wat troubleshooting-oplossingen achter elkaar...
Dan zou het moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SCHOP!

Eej ppl,

Ik was vrijdag in Utrecht bij de studiebuers en heb daar in de stad de onderdeeltjes gehaald voor de ontvanger.

Ook ik kwam bij stap 13 in de problemen.

Ik zie dus idd dat ik een andere ontvanger heb en dat het het niet in-gnd-out is, maar gnd-in-out.

Maar mijn probleem is meer de beschrijving die bij de site stond.

"Now we wil......... Connect pin1 (in) with pin 3 from the voltage regulator (k dus deze soldeer ik dan dus bij het soldeerplekje waar pin3 met dat gele blokje verbonden zit??)
Pin 2 with GND (waar is dat?, het smeltpunt van pin2 van de voltage regulator?????)
Pin3 with pin1 of the connector (rs232) (moet ik die laatste pin in hetzelfde pinnetje solderen als waar mijn weerstandje zit???)

Ik heb al gelzen/gezocht, maar kwam er niet uit.

Bij voorbaat dank,

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voltage regulator (78L05):
  • Pin 1 VR aan weerstand R1 + condensator C1 (+) + diode D1.
  • Pin 2 VR aan pin 1 IR + condensator C2 (-) + condensator C1 (-) + pin 5 ComPoort.
  • pin 3 VR naar pin 2 van IR-sensor + condensator C2 (+).
IR-sensor (IR):
  • pin 1 IR aan condensator C2 (-) + pin 2 voltageregelaar + condensator C1 (-) + pin 5 Compoort.
  • pin 2 IR aan condensator C2 (+) + pin 3 voltageregelaar
  • pin 3 IR aan weerstand R1 + pin 1 Compoort.
Misschien dat het hier duidelijker mee wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37778/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/37779/full.gif

Let op:
  • In de meeste schema's staat het bijgetekende uitleg van pootjes volgorde onder de TSOP, terwijl het om de pootjes uitleg van de regelaar gaat.
  • De 2 pennen die het dichtst bij elkaar staan op de TSOP zijn pin 1 (ground) + pin 2 (+5V voeding). Hieruit volgt logischerwijs dat de overblijvende pin dus pin 3 (TX, signaal) is.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 21:56
Hallo,

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen. Want 24 pagina's vind ik iets te veel.

Maar ik heb nog een "defecte" nokia 6210 liggen waarvan het aan/uit knopje ontbreekt. Kan ik daaruit de infrarood verzender ? ontvanger ? uithalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp kan je als de ir-sensor niet niet werkt altijd nog proberen om de rts aan te sluiten op de +5v van je voeding?

- Syconn snapt er onderhand de ballen van 8)7. Ik heb een deel van het topic gelezen, maar k snop nou echt niet meer welk schema goed is en welke niet, zou iemand als het niet te veel tijd kost het schema dat hij/zij heeft gebruikt willen posten met uitleg + resultaten? -

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp kan je als de ir-sensor niet niet werkt altijd nog proberen om de rts aan te sluiten op de +5v van je voeding?
Bijna correct, zolang de regelaar ertussen zit moet er meer op RTS staan ivm spanningsval. Beter is dan om de TSOP direct uit de PC voeding te voeden omdat die toch al gestabiliseerd en maximaal 5V is.
(Normaal kan de RTS nl. een stuk hoger zijn omdat RS232/Serial met spanningen van zo'n 12~15V werkt - om de TSOP voor dit soort spanningen te behoeden is de regelaar nodig.) In sommige situaties (laptops bijv.) kan de spanning op de Com-Poort nl. een stuk lager zijn, waardoor de TSOP niet werkt als de regelaar er nog tussenzit. In dat geval heb je een ander schema nodig waarbij de regelaar + 2 condensators + diode is weggelaten en de TSOP direct op pin 2 (+5V) en pin 1 (ground) met een losse +5V adapter/ ATX voeding gevoed wordt.

Zie ook: [rml][ EL] IR ontvanger, zelfbouw.[/rml]
Syconn snapt er onderhand de ballen van . Ik heb een deel van het topic gelezen, maar k snop nou echt niet meer welk schema goed is en welke niet, zou iemand als het niet te veel tijd kost het schema dat hij/zij heeft gebruikt willen posten met uitleg + resultaten?
Bovenstaand schema is correct. Afhankelijk van situatie (spanning op de compoort) specifiek bij jou heb je dus een aanpassing nodig.

We kunnen in principe wel > 200 varianten posten die het ook allemaal doen, maar die in jouw situatie weer problemen kan geven - dat maakt het echt niet duidelijker (omdat je dan voor elk verschil weer vragen krijgt waarom hij afwijkt of waarom die het in die specifieke situatie niet doet).
Rubie-The-Sysop schreef op 12 October 2003 @ 20:00:

Maar ik heb nog een "defecte" nokia 6210 liggen waarvan het aan/uit knopje ontbreekt. Kan ik daaruit de infrarood verzender ? ontvanger ? uithalen ?
De tranceiver uit de Nokia is niet compatible en kun je niet gebruiken voor afstandbedieningen gebruik zoals in dit topic. Bij Conrad kun je een compatible IR-module kopen voor € 1,60
de rest van de onderdelen:
Onderdelen voor IR-ontvanger: Conrad
• Diode (D1) 1N4148 (Artikelnr.: 162280 - 8A / € 0,05)
• Resistor (R1) 4,7 kOhm (Artikelnr.: 404128 - 8B / € 1,49) (gaan per 100)
• IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 (Artikelnr.: 171077 - 8A / € 1,60)
• Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA (Artikelnr.: 183024 - 8B / € 0,49)
• Capacitor C1 10 µF, 16 25V (Artikelnr.: 460524 - 8B / € 0,13)
• Capacitor C2 100 nF (Artikelnr.: 453099 - 8B / € 0,28)

Subtotaal 3.55 EUR
Porto 3.40 EUR
Handlingskosten 1,90 EUR
Verzekering (0,55 Euro) 0.55 EUR
Toeslag voor te lage bestelwaarde 8.00 EUR

(per 10: € 25,64) - Per stuk: Totaal 17,40 EUR
Kortom, het loont de moeite om je lokale electroshop binnen te wandelen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 21:09:

[..]

Bovenstaand schema is correct. Afhankelijk van situatie (spanning op de compoort) specifiek bij jou heb je dus een aanpassing nodig.

We kunnen in principe wel > 200 varianten posten die het ook allemaal doen, maar die in jouw situatie weer problemen kan geven - dat maakt het echt niet duidelijker (omdat je dan voor elk verschil weer vragen krijgt waarom hij afwijkt of waarom die het in die specifieke situatie niet doet).

[..]
Maar, waarom heb ik een aanpassing nodig, ik heb geen laptop (jammer genoeg ;( ). En ik heb er ook nog geen ir-sensor gemaakt, dus ik weet ook nog niet of hij het gelijk zal doen.

k ga morge maar is ff naar de lokaale electro boer en koop het volgende lijstje:
• Diode (D1) 1N4148 (Artikelnr.: 162280 - 8A / € 0,05)
• Resistor (R1) 4,7 kOhm (Artikelnr.: 404128 - 8B / € 1,49) (gaan per 100)
• IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 (Artikelnr.: 171077 - 8A / € 1,60)
• Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA (Artikelnr.: 183024 - 8B / € 0,49)
• Capacitor C1 10 µF, 16 25V (Artikelnr.: 460524 - 8B / € 0,13)
• Capacitor C2 100 nF 50V (Artikelnr.: 453099 - 8B / € 0,28)

En dan maar is ff mijn soldeer kunsten gebruiken :/
Natuurlijk post ik mijn resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mijn afstand bediening van mun tv is ook kapot, waar kan ik alle ferquenties(of wat dan ooik) voor alle tvs vinden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonet is ff naar oome teun, de electroboer, geweest het lijstje volledig gemaakt.
Dan gaan we vanavond maar de soldeerbout erbij halen. >:)
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.