Wat te doen om Linux "hype" weer terug te krijgen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 20:32
Zelfs op PII266MHz speelt een divx'je goed af, tja met Xine heb ik zelf zelf gezien dat een 1Ghz nog problemen had.
Dat was vroeger wel zo, maar sinds 0.60 vind ik mplayer wel minder (hij werkt bij mij dus absoluut niet samen met sawfish en is niet veel sneller meer dan xine), xine (uit unstable/testing) is daarentegen de laatste maanden extreem veel sneller (zowel de gui, het opstarten en het afspelen), hoewel ik zelf ook meer voel voor mplayer vind ik op dit moment xine nog de beste keus

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik moet zeggen dat ik Xine 0.9.7 op m'n laptop (P3@600/750) nog lekker vind draaien, ook met DivX :P
En aangezien ik daarvan weet wat het kan leek het me wel verstandig iig voor een winkeldemo een player te nemen waar ik bekend mee ben.
Mplayer ga ik thuis wel eerst proberen :)
Op woensdag 27 februari 2002 23:08 schreef deadinspace het volgende:
Cool.

* deadinspace wil weten wat de reacties zijn.
Ik laat het weten. Collega's vonden het al gaaf genoeg :)
D'r staan namelijk wat ouwe gebakjes (categorie P1 en lager) in opslag, met een beetje mazzel kunnen we die wellicht inzetten als FW/router/mailserver voor MKB..
* alt-92 moet dan natuurlijk wel z'n best doen :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 00:05 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik van mening dat apt-get de perfecte tool is voor de gemiddelde gebruiker. Deze gebruiker wil zich niet bezig houden met configs end. Helaas heb ik nog nooit Debian zelf geinstalleerd, wel mee gewerkt. En nog een leuke feature geef het progie ook de naam van wat het doet.
irc = irc (dat daar irc2 of bitchx achter zit doet er niet toe maar je ramt wel irc in)
ok, die apt-get kan wel handig zijn. Maar ik zie m'n ouders nog geen debian installeren. Debian zelf zal dus waarschijnlijk en hopelijk! niet door beginnende gebruikers gebruikt gaan worden. Hopelijk omdat het pakket dan eenvoudiger is geworden en je dus minder controle hebt over de installatie. En ik heb het liefst zoveel mogelijk controle over de installatie.

Verwijderd

de oplossing: red carpet

grafisch, simpel en vult zelf ook alle dependencies aan :)

Voor de gemiddelde gebruiker perfect :)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 05:30
Op woensdag 27 februari 2002 22:44 schreef Markiedam het volgende:

[..]

Kijk zo hoort het....
nu nog bij jullie op de zaak ;)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 01:31 schreef freaky1983 het volgende:
ik heb die messenger geprobeerd die imici en ik wou ff zeggen..

THNX!!!!

ik heb weer ICQ en MSN onder linux ..... :D
Nooit geweten dat Gaim allerlei protocollen ondersteund?
ICQ,MSN,IRC enz.
Jammer dat iemand daarom een java-client gaat schrijven.
http://gaim.sourceforge.net
Ik werk er al een jaar mee, en het werkt prima

Verwijderd

Wat te doen om Linux "hype" weer terug te krijgen?

Niets, het komt vanzelf als Microsoft zo door gaat met hun licensies. Geen bedrijf wil een licensie kopen die maar een jaar geldig is. Tenminste wat ik hoorde was dat Microsoft licensie's wil verstrekken aan het onderwijs, die zo zijn dat je de software maar een jaar mag gebruiken en dat moet je de licensie weer vernieuwen.

Kijk als dat op zo'n manier door gaat, heeft men vanzelf wel de balen van Microsoft

Verwijderd

Ik heb een deel van deze topic gelezen dus excuses als ik iets herhaal of fouts zeg :)

Ik geloof dat linux ontzettend populair kan worden als er de volgende dingen gebeuren:
- 1 standaard GUI en UI. Niet van een ander OS afkijken maar zelf een ontzettend mooi (daar bedoel ik geen eye-candy mee) ontwikkelen. Met deze standaard GUI en UI kan Linux zich zelf goed identificeren en herkennen mensen het.

- veel meer aandacht besteden aan icons en buttons.

- minder opties (alle opties via terminal of andere 3e party apps natuurlijk te veranderen)

- De overheid moet worden overgehaald om een soort Linux team op te zetten die er voor zorgt dat de overheid, ziektezorg en scholen overstappen op een "goede" (zie punt 1) linux versie met software die deze organizaties nodig hebben. En de voordelen zichtbaar maken.

- 2 cd's leveren:
- Linux. kaal
- Software: mail pakket, browser, agenda, word pakket, spreadsheet pakket, presentatie pakket, makkelijk database pakket, chat programma's, zoek programma, simpel grafisch pakket.

- zorgen dat voor geen enkele actie linux kennis nodig is.

- reclame maken...

(zelf gebruik ik geen windows of linux, namelijk macos x, maar vind wel dat vooral de overheden massaal op linux moeten overstappen)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:55 schreef sharky_k_ het volgende:
- 1 standaard GUI en UI.
- minder opties (alle opties via terminal of andere 3e party apps natuurlijk te veranderen)
- 2 cd's leveren:
- Linux. kaal
- Software: mail pakket, browser, agenda, word pakket, spreadsheet pakket, presentatie pakket, makkelijk database pakket, chat programma's, zoek programma, simpel grafisch pakket.
- zorgen dat voor geen enkele actie linux kennis nodig is.
Waarom beperken :? Het hele punt van linux is dat je niet beperkt wordt in je mogelijkheden!!! Anders heb ik toch niks meer aan linux :?
Niet van een ander OS afkijken maar zelf een ontzettend mooi (daar bedoel ik geen eye-candy mee) ontwikkelen. Met deze standaard GUI en UI kan Linux zich zelf goed identificeren en herkennen mensen het.

- veel meer aandacht besteden aan icons en buttons.
Gnome/Gtk2 :)

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ja die java client was oorspronkelijk de bedoeling een telnet versie te maken :), vervolgens werd het een libary, en die is zo zoetjes aan af dus we kunnen weer terug naar een idee van telnet :) (het is iig een projectje voor informatica 5, multi-threading)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

[..]

Waarom beperken :? Het hele punt van linux is dat je niet beperkt wordt in je mogelijkheden!!! Anders heb ik toch niks meer aan linux :?
Ik zeg ook niet dat je dingen uit Linux moet slopen. Wil je het populair hebben dan moet het makkelijk zijn. Makkelijker dan Windows en dat is helemaal niet zo moeilijk. De extra functionaliteit kan worden gebruikt door een paar applicaties die je kunt downloaden en waarmee je de "oude" makkelijke applicaties vervangt.
[..]

Gnome/Gtk2 :)
zal eens naar kijken.
(zou je een screenshot link kunnen geven)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 28 februari 2002 15:08 schreef sharky_k_ het volgende:
zal eens naar kijken.
www.gnome.org heeft vast wel het een en ander staan. Overigens kun je op www.kdelook.org ook veel vinden (al is het dan niet voor Gnome/GTK). Niet iedereen vindt het mooi maar op www.mosfet.org vindt je ook nog wel iets over Liquid, een theme/style voor KDE.

* odysseus draait overigens nog altijd twm, dus van mij voorlopig even geen screenshots...kijk eens op de server van deadinspace ({galileo,gemini}.luon.net) of in het screenshot-draadje als je wilt zien hoe het eruit ziet...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:49 schreef odysseus het volgende:

[..]

www.gnome.org heeft vast wel het een en ander staan. Overigens kun je op www.kdelook.org ook veel vinden (al is het dan niet voor Gnome/GTK). Niet iedereen vindt het mooi maar op www.mosfet.org vindt je ook nog wel iets over Liquid, een theme/style voor KDE.

* odysseus draait overigens nog altijd twm, dus van mij voorlopig even geen screenshots...kijk eens op de server van deadinspace ({galileo,gemini}.luon.net) of in het screenshot-draadje als je wilt zien hoe het eruit ziet...
daar heb ik al gekeken maar er is niet echt 1 default mooie GUI / UI.

even wat gemaakt met photoshop als voorbeeld :)
Afbeeldingslocatie: http://homepage.mac.com/bvdbiezen/.Pictures/photoshop/linux_skin.jpg

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:08 schreef sharky_k_ het volgende:
zal eens naar kijken.
standaard gtk2/gnome2 icons. En ik ga dit weekend (vrijdag) zelf eens gnome2 installeren, dan zie je wel screenies van gnome2.

De reden dat ik gnome2 noem en niet kde3 is dat ik kde vrij windows-achtig vindt, terwijl gnome juist een volledig eigen stijl heeft die voldoet aan het 'anders-maar-niet-moeilijker'-imago :)

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Op donderdag 28 februari 2002 17:24 schreef sharky_k_ het volgende:

[..]

daar heb ik al gekeken maar er is niet echt 1 default mooie GUI / UI.

even wat gemaakt met photoshop als voorbeeld :)
[afbeelding]
Dat is gewoon Windows met andere kleurtjes :D!

Dat zou Linux geen 'eigen' look geven toch?

* Arthur is het er overigens wel mee eens dat de standaard Gnome look gewoon oerlelijk is, en die van KDE ook niet echt geweldig eruit ziet.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Op donderdag 28 februari 2002 21:00 schreef ArthurS het volgende:

[..]

* stiena is het er overigens wel mee eens dat de standaard Gnome look gewoon oerlelijk is, en die van KDE ook niet echt geweldig eruit ziet.
tjah mening he, persoonlijk wordt ik helemaal gek als ik die XP duplo desktop's zie. KDE en GNOME zijn al mooi, maar zijn ze gewoon echt :9~ te maken, iets wat je van win niet kan zeggen, want ze lijken allemaal op elkaar.....

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

ik doe natuurlijk een bescheiden kickje... maarja ik moest jullie toch nog vertellen dat ik aan het eind van dag 2 met hooguit 80 minuten gelinuxed te hebben aan lfs bij het reiserfs pakketje ben. Verwachting is dus dat morgen LFS klaar is en dat KDE en Gnome kunnen gaan compilen :).

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 21:00 schreef ArthurS het volgende:

[..]

/me is het er overigens wel mee eens dat de standaard Gnome look gewoon oerlelijk is, en die van KDE ook niet echt geweldig eruit ziet.
ik zie niet dat het op Windows lijkt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Die drie dagen zijn een goeie gok als je Linux wil installen en finetunen.

Vandaag heb ik het boekje LFS afgemaakt, systeempie is erg kaal, maar daar komt snel verandering in ;), het viel met trouwens wel op dat dat ding echt rete snel is. Echter nu zit ik met de probleempies waar je normaal geen last van hebt: Hoe zorg je er voor dat je modules automatisch gaan draaien. Juist ja. Mini Howto lezen :) Morgen ben ik toch op school (Ja Open dag @ HRO) dan dus nog maar ff kutten met die netwerkkaart module, en Alsa drivers.

De volgende uitdaging is al in zicht :) X :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Op woensdag 27 februari 2002 22:33 schreef Dobie het volgende:
Hardware in Windows installeren is makkelijk. Maar als er iets niet goed gaat dan ben je ook gelijk lang aan het prutsen. En dat lompe dll systeem van windows, das lomp. En bij een fout in een bestand delete chkdsk het doodleuk.
Lompe dll systeem? Hahahaa! Hoe wou je het anders doen? Met 8mb grote executables die nu 1mb zijn?
Elk OS heeft een dll systeen hoor, kijk in je linux box maar eens in /lib, /usr/lib en /usr/local/lib! (extensie = .so (Shared Object), bij windows .dll (Dynamic Linked Library)) :)
Bij linux staan ze daar, in windows horen ze in c:\windows\system te staan maar ze kunnen ook in de rootdir van de executable staan, dan kunnen andere programma's het alleen niet gebruiken.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Heb je wel gelijk in, maar in Windows kun je die DLL's meestal niet gebruiken zonder eerst te reverse engineren. In Linux weet je waarvoor je een SO kan gebruiken en het woord zegt het al. Shared Object. Het is een object met oa functies er in. Ik vind persoonlijk dat een DLL meer een verzameling functies is. DLL en SO kunnen allebei het zelfde doen, maar ik vind dat SO's veel beter werken, en vooral makkelijker in je programma te stoppen te zijn.

Tevens kan een DLL resources bevatten plaatjes etc. En dat zie ik helaas nog niet in SO's zitten. Dat is dus een nadeel. Echter er zou een appart formaatje moeten komen voor resources onder Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 12:03

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 01 maart 2002 21:10 schreef BezurK het volgende:
Lompe dll systeem? Hahahaa! Hoe wou je het anders doen? Met 8mb grote executables die nu 1mb zijn?
Elk OS heeft een dll systeen hoor, kijk in je linux box maar eens in /lib, /usr/lib en /usr/local/lib! (extensie = .so (Shared Object), bij windows .dll (Dynamic Linked Library)) :)
Bij linux staan ze daar, in windows horen ze in c:\windows\system te staan maar ze kunnen ook in de rootdir van de executable staan, dan kunnen andere programma's het alleen niet gebruiken.
Ja, maar het lompe van Windows' dll systeem is dat die geen versioning kent. Je kunt dus geen verschillende versies van dezelfde dll geinstalled hebben. Als je dan een versie upgrade, maar die versie niet helemaal compatible is met de oudere versie, dan vinden programma's die van de oude versie uitgaan het niet echt gaaf.

Wrom denk je dat die .so's allemaal libGLU.so.1.3 enzo heten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 21:10 schreef BezurK het volgende:
Er zijn dus software-maatschappijen die om ALLEEN deze reden niet-open dlls in c:\windows\system zetten.

Dat is ONZIN!

Stel, ik ben bedrijf a en ik bedenk dat mijn executable wel erg groot is. Goh, dan splits ik het op in bla.dll, bla2.dll, bla3.dll. Voila, executable is klein, allemaal blij, minder RAM gebruik ( :X ), snellere executie ( :X ), YAY!

Even vergetende dat je de size van de dll's erbij moet optellen en dat het dynamic linken ook extra tijd kost tijdens runtime.

En toen kwam bedrijf Y, die ook software maakt, met het geweldige idee om een dll te maken die we bla.dll gaan noemen :D

...

dll hell

:)

In windows is geen versioning, zelfs een symlink bestaat niet.... Zodra je software van meer dan 1 bedrijf gaat gebruiken ( :X M :X S :X ), heb je bovenstaand risico. Zelfs als je alleen software van MS gebruikt heb je dat risico (installeer maar eens de nieuwste MSN op win98).
In linux heb je symlinks en versioning, waardoor de gelinkte so (libbla.so) altijd een versioned symlink naar de actual lib is. Dat heeft windows niet :)
code:
1
If you don't understand unix, you're doomed to reinvent it. Badly

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

offtopic:
Vind je dat er nog steeds een gebrek aan hype is of zo? Kicken was toch alleen als je ergens nieuwe informatie aan had toe te voegen of op een andere manier een interessante, relevante en nuttige post dacht te kunnen maken?
Niet als aanval op je bedoeld, alleen als vraag waarom je eigenlijk kickt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:53 schreef Markiedam het volgende:
Zoals jullie allemaal wel weten is de hype rond linux volkomen weggevallen. Dit is zeer jammer.

Wat zou hier aan gedaan kunnen worden?

Ik dacht zelf aan:

1. Reclame op TV en Radio
2. Meer standaarden
3. Meer Linux beurzen organiseren

De ontwikkeling van Windows staat ook niet stil, en laat steeds betere prestaties zien (bv Windows XP). Het zou jammer zijn als Windows Linux volkomen zal wegdrukken.

Wat vinden jullie?
Geen hype van maken... niets aan doen. Reeds eerder vermeld is dat linux zichzelf wel 'populair' maakt door gewoon beter te zijn dan Microsoft. Ben bang dat als er reclame op tv en radio voor wordt gemaakt dat Linux dan te commercieel zou worden of zo...
Standaarden zijn keej... maar... waar denk je aan? Wat precies bedoel je met standaarden?
... meer beurzen? Denk niet dat dat veel zin gaat hebben. Geen interesse is geen interesse. Als de mensen geen interesse hebben voor linux zullen ze ook echt niet naar zo'n beurs komen denk ik...

En wees maar niet bang dat Microsoft producten Linux weg zullen drukken. Dat gebeurt niet, echt niet. Er zullen altijd mensen zijn die Linux 'levend' willen houden. Linux is en blijft een hackers os, en de hackers en de ontwikkelaars van en voor linux zijn er altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:37 schreef odysseus het volgende:
offtopic:
Vind je dat er nog steeds een gebrek aan hype is of zo? Kicken was toch alleen als je ergens nieuwe informatie aan had toe te voegen of op een andere manier een interessante, relevante en nuttige post dacht te kunnen maken?
Niet als aanval op je bedoeld, alleen als vraag waarom je eigenlijk kickt.
Tja.. leek mij wel eens weer leuk...

Maar goed als niemand het hier mee eens is dan mag hij wel dichj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:02 schreef Pietertje het volgende:

[..]

nee ik ben het met de topicstarter daar wel eens, linux is toe aan promoting bij het grote publiek. Hoewel er wat ontwikkeling nodig is op het gebied van GUI, KDE is op de goeie weg en distro's als mandrake maken daar gretig gebruik van :)

als Linux gemakkelijker word tzal het zeker goed inslaan met een beetje reclame :)
Linux is nog helemaal niet geschikt voor het grote publiek, dat is nou juist het probleem, zodra ze het zover hebben dat elke NoNo Linux kan installeren en met success kan gebruiken, mischien is het dan verstandig om aan commercials en derg. te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is niet dat ik het erg vind, ik was vooral verbaasd.
Overigens denk ik niet dat GNU/Linux promotie nodig heeft. Bescherming lijkt me een beter plan. Zie daarvoor ook deze nieuwspost op de FP, waarin interessante punten te vinden zijn over de pogingen die Microsoft doet om de groei van GNU/Linux tegen te gaan.

* odysseus heeft daar drie keer een +4 staan...is me nog niet vaak overkomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:44 schreef odysseus het volgende:
* odysseus heeft daar drie keer een +4 staan...is me nog niet vaak overkomen :).
hehe... vind je het gek met zo'n post... :? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 april 2002 21:37 schreef Ceyene het volgende:
Geen hype van maken... niets aan doen. Reeds eerder vermeld is dat linux zichzelf wel 'populair' maakt door gewoon beter te zijn dan Microsoft.
Dat is wel wat naief (nofi); Het verhaal 'kwaliteit verkoopt zichzelf' gaat in de praktijk niet (zomaar) op. Dat heeft MS heel goed laten zien... Neem nou Windows 3.11 en 95... Technisch ronduit belabberd, maar toch heeft Windows nu een erg groot marktaandeel.
Ik ben het met je eens dat 'hype' niet hoeft, maar achteroverleunen en denken 'het is beter, dus mensen willen het vanzelf' is het andere (ook verkeerde) uiterste.
Standaarden zijn keej... maar... waar denk je aan? Wat precies bedoel je met standaarden?
Het verhaal van 'deze file staat hier en hier... Maar niet als je die distro gebruikt! dan staat hij daar!'. RPMs vs debs (voorlopig onoplosbare issue denkik, magoed), Qt vs GTK, KDE vs Gnome OSS vs ALSA, dat soort dingen.
En wees maar niet bang dat Microsoft producten Linux weg zullen drukken. Dat gebeurt niet, echt niet. Er zullen altijd mensen zijn die Linux 'levend' willen houden. Linux is en blijft een hackers os, en de hackers en de ontwikkelaars van en voor linux zijn er altijd...
Daar moet je wel bang voor zijn. (lees odysseus' post voor waarom).
In America zijn er enge wetsvoorstellen die verplichten dat alle software aan bepaalde eisen moet voldoen. De natuur van open source software is zo, dat er niet aan die eisen voldaan kan worden (omdat de source beschikbaar is, en dus iedereen het prog zo kan aanpassen dat het niet meer aan zo'n wet zou voldoen).
Dit soort wetten zijn zeer gevaarlijk (en ronduit idioot).

Aansluitend op het 'hype or not', ik hoop dat steeds meer bedrijven gebruik gaan maken van open source software (zoals HP, IBM, Cistron). Als je veel bedrijven aan je kant hebt, dan hebben zulksoort wetten veel minder kans. Ook heb je hiermee meteen een flinke hap uit MS' inkomen, en heb je kans dat gebruikers het OS dat op het bedrijf gebruikt wordt (of dat nou GNU/Linux, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD of whatever is) ook thuis willen hebben.
Op woensdag 17 april 2002 21:43 schreef pcvanvliet het volgende:
zodra ze het zover hebben dat elke NoNo Linux kan installeren
Jij wel eens een 'nono' met een Windows install bezig gezien? :D
en met success kan gebruiken
Gebruiken is meestal het punt niet zo; installeren en configureren is veel lastiger voor die mensen.
Vriend van mij heeft op zijn ouders computers (echte 'nono's ;) ) ook GNU/Linux gezet, met grote icons op de desktop voor 'mail', 'internet' enzo... Werkt gewoon. Die ouders hebben zelf uiteraard niks hoeven instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 20:32
Linux is nog helemaal niet geschikt voor het grote publiek, dat is nou juist het probleem, zodra ze het zover hebben dat elke NoNo Linux kan installeren en met success kan gebruiken, mischien is het dan verstandig om aan commercials en derg. te denken.
Onzin, een linux install is niet moeilijker dan een windows install (afh van welke distro je hebt), de meeste "NoNo's" kunnen geen windows en geen linux installeren, linux moet meer support krijgen van de gevesitgde it industrie, dwz meer driver support, populaire windows programma's porten etc, de gebruiker moet daarentegen ook eens rond dureven kijken naar de programma's die een equivalent zijn van veel gebruikte programma's op windows (en in dat opzicht zit het met linux wel goed)

Als dan ook nog eens windows niet meer automagisch wordt meegeleverd met iedere pc (maar linux ook bijv) dan zijn wel al een stuk verder...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt je steentje bijdragen aan Linux door bijvoorbeeld gebruikers die willen overstappen of die met een probleem zitten te helpen. Als die gebruikers dat op hun beurt ook weer doen zul je zien dat Linux exponentieel gaat groeien. Mensen die eenmaal hun weg hebben gevonden in Linux en naar tevredenheid gebruiken zijn de beste reclame voor het product. En dat is een betere methode dan via een hype of via commercials die gouden bergen beloven en het (deels) niet kunnen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik laat het weten. Collega's vonden het al gaaf genoeg :)
D'r staan namelijk wat ouwe gebakjes (categorie P1 en lager) in opslag, met een beetje mazzel kunnen we die wellicht inzetten als FW/router/mailserver voor MKB..
* alt-92 moet dan natuurlijk wel z'n best doen :P
Update:
Er liggen nu een paar CD's met RedHat en Mandrake (de 10piek.net-soort) in de winkel, tegen mediaprijs, €5 :)

Beter nieuws: we zijn bezig met twee dedicated servers voor colocatie.
Voorlopig zal de webserver MS-IIS5 zijn (wegens asp-sites die nu al draaien), maar de lichtere server wordt zoals het er nu naar uitziet een Linux-based mailserver (postfix) waar dan tzt ook Apache op gaat draaien :)
* alt-92 gaat binnenkort met een Dell PowerEdge spelen dus >:)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 01:39 schreef BackSlash32 het volgende:
Voorlopig zal de webserver MS-IIS5 zijn (wegens asp-sites die nu al draaien)
FYI: er zijn ASP plugins voor Apache. Ik weet alleen niet of die free zijn, hoe goed ze werken, enz... Maar misschien is dat interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

De distro's moeten proberen elkaar niet teveel in de haren te zitten anders gaat het op verdeel en heers lijken. Eenduidige standaarden zijn wel belangrijk denk ik. Ook zijn er zat mensen die zich ergeren aan Microsoft <-> Linux wars. Daarnaast moet het product gewoon goed zijn. Een goed product verkoopt helaas niet automatisch vanzelf, voorbeelden zijn er genoeg van te vinden...

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 00:19 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dat is wel wat naief (nofi); Het verhaal 'kwaliteit verkoopt zichzelf' gaat in de praktijk niet (zomaar) op. Dat heeft MS heel goed laten zien... Neem nou Windows 3.11 en 95... Technisch ronduit belabberd, maar toch heeft Windows nu een erg groot marktaandeel.
Ik ben het met je eens dat 'hype' niet hoeft, maar achteroverleunen en denken 'het is beter, dus mensen willen het vanzelf' is het andere (ook verkeerde) uiterste.
Nu haal je dingen door elkaar. Windows 95 bijvoorbeeld was technisch zwaar :X, maar verkocht wel... waarom? Heel simpel: Microsoft verplicht de pc fabrikanten Windows te installeren. Klinkt stom, maar niets is minder waar. Veel fabrikanten hebben toegegeven 'bang' te zijn een ander besturingssysteem te installeren zoals bijvoorbeeld linux. Daarom is windows zo 'populair'. Inmiddels is iedereen er aan gewend dat windows standaard wordt meegeleverd, iedereen is zo ongeveer opgegroeid met windows. Daarom is windows populair...
Naar mijn mening hoeft Linux ook niet zo groot te worden. Het is goed dat steeds meer bedrijven over stappen naar Linux en het ook steeds meer gaan promoten (kijk naar bv HP), maar het moet wel binnen de perken blijven... een hype hoeft dus van mij ook niet, linux hoeft niet populair te worden onder het grote publiek (imho). Linux is, heel simpel, een systeem waar je gerust van kunt zeggen: love it or leave it. Het is en blijft een hackers os, en de mensen die er mee werken zijn nog voor het grootste deel mensen die echt 'verliefd' zijn op Linux, niet mensen die bijvoorbeeld windows zat waren en daarom maar zijn overgestapt...Ik ben dus ook duidelijk van mening dat Linux niet extra gebruiksvriendelijk hoeft te worden, om bovenstaande redenen. Een grafische omgeving is goed, en bied vele extra mogelijkheden, maar er zijn ook ontwikkelaars en gebruikers die het gewoon op windows of macos willen laten lijken. Een goed voorbeeld hiervan is het liquid theme icm de Crystal icons voor KDE3... het ziet er gewoon (bijna) uit als macosx... en dat vind ik gewoon af en toe een beetje te ver gaan....

/me just luvs the console O+ (hehe... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 11:52 schreef Ceyene het volgende:
Nu haal je dingen door elkaar. Windows 95 bijvoorbeeld was technisch zwaar :X, maar verkocht wel... <snip>
Dat bedoelde ik ook met `` Neem nou Windows 3.11 en 95... Technisch ronduit belabberd, maar toch heeft Windows nu een erg groot marktaandeel. ''

Daaronder, met `` Ik ben het met je eens dat 'hype' niet hoeft, maar achteroverleunen en denken 'het is beter, dus mensen willen het vanzelf' is het andere (ook verkeerde) uiterste. '' doelde ik weer op GNU/Linux (had ik er idd niet duidelijk bijgezet, sorry).
Naar mijn mening hoeft Linux ook niet zo groot te worden.
Nee, en het kan mij ook niet zo heel veel schelen wat de rest van de wereld gebruikt, maar een grote userbase is nou eenmaal belangrijk voor een hoop dingen (drivers, games), en als GNU/Linux een grote userbase heeft, dan komen die enge wetten er ook niet zomaar door.
Ik ben dus ook duidelijk van mening dat Linux niet extra gebruiksvriendelijk hoeft te worden, om bovenstaande redenen. Een grafische omgeving is goed, en bied vele extra mogelijkheden, maar er zijn ook ontwikkelaars en gebruikers die het gewoon op windows of macos willen laten lijken. Een goed voorbeeld hiervan is het liquid theme icm de Crystal icons voor KDE3... het ziet er gewoon (bijna) uit als macosx... en dat vind ik gewoon af en toe een beetje te ver gaan....
Maar gelukkig heb je keuze. Daarom gebruik ik geen Mandrake en geen KDE.
/me just luvs the console O+ (hehe... >:) )
Mja, och... Ik gebruik wat ik het fijnst vind werken... Dat is voor mij Enlightenment met een paar gtk apps en veel aterms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 11:52 schreef Ceyene het volgende:
maar er zijn ook ontwikkelaars en gebruikers die het gewoon op windows of macos willen laten lijken.
Die ontwikkelaars willen het op Windows of MacOS (X) laten lijken omdat die 2 OS-en een goede UI hebben.
Je kan zeggen wat je wilt, maar de _interface_ van bv Windows is toch echt best goed.

Verder gaat het om wat er onder draait, Windows onder de motorkap is gewoon troep, linux is geweldig (goed onderbouwd commentaar he :7)

---------

En nog iets, de 'look' van Windows is in elkaar gezet door grafische mensen, terwijl dat bij alle Window Managers/Desktop Environments onder Linux is gedaan door programmeurs.
Hierdoor heeft Linux last van zgnd 'programmers art' (ie. lelijke themes enzo) en DAT is waar Linux vanaf moet.
Laat de programmeurs doen waar ze goed in zijn, en laat de mensen met grafisch talent (geen wannabees) doen waar hun goed in zijn.

En over Linux op de desktop; het is simpel om een ander theme/style te gebruiken, maar 'gewone' gebruikers kunnen al amper de muiscursor vinden, laat staan dat ze ook nog 'ns de weg in 't control center moeten vinden om het standaard vreselijk uitziende theme/style te veranderen.

Dat standaard theme/style van bv KDE en Gnome is echt om te <denk-hier-een-puke-smiley>: kleuren passen niet bij elkaar, kleuren waar je depri van wordt, fout gebruik van gradients, etc, etc.

En voordat mensen beginnen van 'Ja, maar als het mooier moet, wordt het ook langzamer?!'
Nee, dat hoeft helemaal niet, het kan zelfs sneller worden.

En de mensen die graag met een lelijke interface en allerlei foute kleurencombinaties werken: dat zijn meestal toch de diehard gebruikers dus die weten echt wel hoe ze 'n theme/style kunnen aanpassen.

btw. Dit alles is alleen maar mijn eigen mening en niet bedoeld als flame tegen wie dan ook.. dus niet happen of bijten graag :)
Mocht iemand er toch problemen mee hebben, zeg dan gewoon hardop: Paaskaas, je bent een eikel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 17:24 schreef paasklaas het volgende:
Paaskaas, je bent een eikel!
Paasklaas, je bent een eikel!

/me kan niet eens eigen naam goed schrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 17:24 schreef paasklaas het volgende:
Die ontwikkelaars willen het op Windows of MacOS (X) laten lijken omdat die 2 OS-en een goede UI hebben.
Je kan zeggen wat je wilt, maar de _interface_ van bv Windows is toch echt best goed.

Verder gaat het om wat er onder draait, Windows onder de motorkap is gewoon troep, linux is geweldig (goed onderbouwd commentaar he
hehe... ik heb zin om gelijk terug te reageren, maar doe het toch maar niet. Met dit soort dingen start je heel gemakkelijk een flame, iedereen heeft hier zijn eigen mening over... en dat kan dagen lang doorgaan...

ow: toch nog een kleine opmerking... de GUI van windhoos is over nagedacht, maar ik vind m nou niet spectaculair. De functionaliteit doet het m denk ik, die is wel erg goed... dat mogen ze van mij ook best (in beperkte mate dan) namaken, maar assublief niet dat uiterlijk ( :'( )...
En nog iets, de 'look' van Windows is in elkaar gezet door grafische mensen, terwijl dat bij alle Window Managers/Desktop Environments onder Linux is gedaan door programmeurs.
Hierdoor heeft Linux last van zgnd 'programmers art' (ie. lelijke themes enzo) en DAT is waar Linux vanaf moet...
Neeeeeeeeee! assublief niet! :'( Die 'vreselijke' look van bv sommige windowmaker themes, fvwm enz ziet er misschien niet uit, het werkt wel perfect... dus assublief niet weg doen die zooi!! en ik vind ut wel leuk :P
Laat de programmeurs doen waar ze goed in zijn, en laat de mensen met grafisch talent (geen wannabees) doen waar hun goed in zijn.
hehe... right... dat ben ik wel met je eens... ik ga alleen geen windhoos look gebruiken... (al moet ik wel toegeven dat ik wel stiekum die liquid theme wil gaan gebruiken... >:) )
En de mensen die graag met een lelijke interface en allerlei foute kleurencombinaties werken: dat zijn meestal toch de diehard gebruikers dus die weten echt wel hoe ze 'n theme/style kunnen aanpassen.
zie stukje hierboven: ikke dus ook - ik vind ut wel mooi... hoewel... niet de faute kleuren van kde of zo... wel die vreselijke look van fvwm (motif) en windowmaker of zo...
Mocht iemand er toch problemen mee hebben, zeg dan gewoon hardop: Paaskaas, je bent een eikel!
Paasklaas, je bent een eikel! >:) :o :P

...ik zal maar zeggen dat dat een geintje was, anders krijg ik misschien die kdm uitbreiding niet meer :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 18:38 schreef Ceyene het volgende:
ow: toch nog een kleine opmerking... de GUI van windhoos is over nagedacht, maar ik vind m nou niet spectaculair. De functionaliteit doet het m denk ik, die is wel erg goed... dat mogen ze van mij ook best (in beperkte mate dan) namaken, maar assublief niet dat uiterlijk ( :'( )...
Dat bedoelde ik eigenlijk ook.. Windows heeft gewoon 'n goede 'feel' ..
Uiterlijk moet natuurlijk helemaal nieuw zijn (en er goed uitzien) :)
hehe... right... dat ben ik wel met je eens... ik ga alleen geen windhoos look gebruiken... (al moet ik wel toegeven dat ik wel stiekum die liquid theme wil gaan gebruiken... >:) )
Liquid lijkt toch niet op Windows?

...ik zal maar zeggen dat dat een geintje was, anders krijg ik misschien die kdm uitbreiding niet meer :P :+
Hehehe.. /me naar /dev/null stuurt.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liquid lijkt toch niet op Windows?
hehe... nee, maar wel op osx... (en dat wordt ook veel nagemaakt, zelfde id als windhoos eigenlijk)...
Hehehe.. /me naar /dev/null stuurt.. >:)
neeeeeeee! :'( :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 18:38 schreef Ceyene het volgende:
Neeeeeeeeee! assublief niet! :'( Die 'vreselijke' look van bv sommige windowmaker themes, fvwm enz ziet er misschien niet uit, het werkt wel perfect... dus assublief niet weg doen die zooi!! en ik vind ut wel leuk :P
Heh, die 'zooi' verdwijnt heus niet hoor...
Zegt het woord 'keuze' je iets? ;)
Neh... Enlighentment met door mijzelf aangepaste Comely theme for me :)
wel die vreselijke look van fvwm (motif) en windowmaker of zo...
[mening] Bwuh... motif... GTK for me! (naja, is toch themable) en wmaker is wel ok. [/mening]
Ja! :+

Over Windows: Qua uiterlijk vinnik het nou niet bepaald zo geweldig hoor... Niet mega-lelijk, maar echt mooi? Neh...

Functionaliteit? Mwa... Ik kan toch echt veel beter met E overweg... Alt-linkermuisknop-waar-dan-ook-in-window = slepen bijvoorbeeld roelt echt... Van iets dergelijks heeft Windows nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:46 schreef deadinspace het volgende:
Heh, die 'zooi' verdwijnt heus niet hoor...
Zegt het woord 'keuze' je iets? ;)
niet alles zo serieus nemen... dat weet ik ook... alleen aangezien paasklaas zei "Hierdoor heeft Linux last van zgnd 'programmers art' (ie. lelijke themes enzo) en DAT is waar Linux vanaf moet.", gaf ik deze reactie...
Neh... Enlighentment met door mijzelf aangepaste Comely theme for me :)
:r (sorry niet persoonlijk bedoeld... vind Enlightenment alleen niks :P)
Over Windows: Qua uiterlijk vinnik het nou niet bepaald zo geweldig hoor... Niet mega-lelijk, maar echt mooi? Neh...
...dat zeg ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enlightenment vinnik ook niet mooi, maar die vliegende venstertjes enzo zijn eigenlijk wel geinig :P
en middel-muis-klik is idd erg handig -> wie gaat dat inbouwen in KDE? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 20:55 schreef Ceyene het volgende:
:r (sorry niet persoonlijk bedoeld... vind Enlightenment alleen niks :P)
Hee! E rox! :P
En ja, het standaard theme/instellingen sukt... Ik snap dat je daar niet graag mee werkt. Maar als je het wat bijschopt is het lekker wel mooi :) shotje.
Op donderdag 18 april 2002 21:04 schreef paasklaas het volgende:
Enlightenment vinnik ook niet mooi, maar die vliegende venstertjes enzo zijn eigenlijk wel geinig :P
Hint: themes.
En die vliegende venstertjes zet ik altijd uit... Tmoet snel zijn, niet flash-achtige animatiebla :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reclame maken voor linux!!?

ja mond-tot-mond reclame daar ben ik wel voor, maar niet op tv.. vind ik altijd zo zielig als zo'n bedrijf hun producten promoot op TV.

ikzelf gebruik linux gewoon als desktop computertje, en heb geen windows meer nodig, heb 't nog wel, maar die partitie gooi ik gewoon leeg als ik weer wat ruimte nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ja, het standaard theme/instellingen sukt... Ik snap dat je daar niet graag mee werkt. Maar als je het wat bijschopt is het lekker wel mooi :) shotje.
...eeeh... ook zo vinnik ut niet mooi :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op donderdag 18 april 2002 02:05 schreef deadinspace het volgende:
FYI: er zijn ASP plugins voor Apache. Ik weet alleen niet of die free zijn, hoe goed ze werken, enz... Maar misschien is dat interessant.
Niet interessant:
- proprietary
- duur
of ze zijn er wel in Free Software maar dan is de implementatie niet volledig voor wat we ermee willen.

Dan nog zou ik op een Linux/Apache webserver liever een andere taal willen gebruiken dan ASP.
* alt-92 heeft vanmiddag een bespreking hierover..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 21:19 schreef Aicop het volgende:
Reclame maken voor linux!!?

ja mond-tot-mond reclame daar ben ik wel voor, maar niet op tv.. vind ik altijd zo zielig als zo'n bedrijf hun producten promoot op TV.
En ik denk dat je vooral niet nu al Linux moet gaan promoten. Als je ziet hoe stom ( :+ ) sommige mensen soms met windows zijn, dan weet je een ding zeker: dat gaat ze nooit lukken met (Mandrake) linux...
Als ik echter terug kijk op de ontwikkelingen de laatste 2 jaar, dan zijn die echt enorm! Ik heb laatst een klasgenoot RedHat 7.2 gegeven (hij had ooit 5.x geprobeerd) en was helemaal verrast door het gemak.
Waarschijnlijk is Linux over weer zo'n periode nog veel makkelijker en vergelijkbaar met gemak aan MacOS. Om dan reclame te gaan voeren (RedHat bijvoorbeeld -> AOL?) lijkt me pas echt nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kick deze nog effe...

Vond hem wel intressant worden...

als hij niet meer gekicked mag worden; dan maar dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 10:00 schreef Markiedam het volgende:
Ik kick deze nog effe...

Vond hem wel intressant worden...

als hij niet meer gekicked mag worden; dan maar dicht :)
Ik ben het met je eens, dus nu tijd voor mijn mening:

Waar worden PC gebruikt: Thuis en op het werk.

Thuis: Wanneer we thuis achter de PC kruipen gebruik 70% van ons dit voor spellen. Kan je met veel gemak elk spel spelen onder Linux.....nee, daarom zal Windows zeker voor de thuisgebruikers voorlopig zijn voorsprong behouden. Bovendien hebben de meeste thuisgebruikers geen behoefte om een nieuwe omgeving te leren, ze kennen Windows, dat vinden ze voldoende.

Werk: Op het werk wordt de PC niet gebruikt voor spellen maar voor werk. Internetten, Offce Applicaties en een stabiele computer eisen we daan. Hier kan Linux dus prima ingezet worden. Reclame op TV heeft geen nut, je moet de beheerders van bedrijven inlaten zien dat Linux niet moeilijk is, en dat het een hoop voordelen heeft. Hun kunnen vervolgens beslissen om Linux te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
recent:

IBM laat op de Duitste TV reclame zien van Linux..
Met medewerking van Linux Torvalds...

Ik denk dat reclame toch wel een positieve werking heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moetLinux gaan voldoen aan de volgende eisen:

- gebruiksvriendelijke interface, als in Windows
Gewone windowsgebruikers hebben nogal moeite met het verschil in aanzicht van alleen al het bureaublad. De Start-knop blijkt het grootste gemis.

- ondersteuning van Windows-programma's als games
90 % van de software is games, evenals dat 80 % van de tijd die men computert wordt besteed aan games. Windows is een succes omdat er veel software voor wordt gemaakt, en omdat er veel software voor gemaakt wordt, is het populair. Een naadloze ondersteuning voor Windows-progs zal samen met de lage /geen prijs vernietigend zijn voor het dure Windows.

- dezelfde grafische kunsten als Windows XP
Ach, waarom niet?

- dezelfde stabiliteitsimago als Windows hebben misschien kan de Consumentenbond eens een vergelijkend onderzoek tussen OS'en als Mac OS X, Linux, Windows en Solaris en UNIX en BSD (mist er nog wel een paar, het moet relevant blijven). De gewone consument denkt nog steeds dat Windows het beste is en dat IE de enige browser is; Wij van Tweakers weten wel beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 10:58 schreef MaceWindu het volgende:
- gebruiksvriendelijke interface, als in Windows
Gewone windowsgebruikers hebben nogal moeite met het verschil in aanzicht van alleen al het bureaublad. De Start-knop blijkt het grootste gemis.
De bestaande windowsgebruikers zullen misschien een paar dagen de startknop missen, maar wat denk je van de vele nieuwe gebruikers die er dagelijks bij komen?
Als je die leert omgaan met de nieuwste Linux distro's (die van begin volgend jaar) zullen ze Windows juist moeilijk vinden :D
- ondersteuning van Windows-programma's als games
90 % van de software is games, evenals dat 80 % van de tijd die men computert wordt besteed aan games. Windows is een succes omdat er veel software voor wordt gemaakt, en omdat er veel software voor gemaakt wordt, is het populair. Een naadloze ondersteuning voor Windows-progs zal samen met de lage /geen prijs vernietigend zijn voor het dure Windows.
/me denkt dat het beter is om goede en kwalitatieve native apps te maken voor Linux ipv 'slechte' Windows software draaien via een 'onofficiele' win32 api die niet ondersteund wordt door de Microsofties..
En waar haal je dat vandaan over die games?
bron?
- dezelfde grafische kunsten als Windows XP
Ach, waarom niet?
Wordt aan gewerkt (XFree - nieuw render model) en Red Hat 8.0 gaat er standaard net zo 'goed' of heel waarschijnlijk zelfs beter uit zien dan XP.
- dezelfde stabiliteitsimago als Windows hebben misschien kan de Consumentenbond eens een vergelijkend onderzoek tussen OS'en als Mac OS X, Linux, Windows en Solaris en UNIX en BSD (mist er nog wel een paar, het moet relevant blijven). De gewone consument denkt nog steeds dat Windows het beste is en dat IE de enige browser is; Wij van Tweakers weten wel beter...
/me denkt dat Linux juist NIET hetzelfde 'stabiliteitsimago' moet hebben als Windows :7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
- dezelfde stabiliteitsimago als Windows hebbenmisschien kan de Consumentenbond eens een vergelijkend onderzoek tussen OS'en als Mac OS X, Linux, Windows en Solaris en UNIX en BSD (mist er nog wel een paar, het moet relevant blijven). De gewone consument denkt nog steeds dat Windows het beste is en dat IE de enige browser is; Wij van Tweakers weten wel beter...

De meeste mensen die ik ken (ok, ok, 3e klas VWO) weten niet eens dat er iets anders is dan Windows. Zij denk dat Windows en IE de enige spelers in het spel zijn, en kijken je aan of ze water zien branden als je begint over Linux, laat staan BSD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

ik denk dat als meer distro's zich bij UniteD linuX aansluiten dat dat goed is voor linux

als 'normale mensen' nu voor linux willen kiezen, krijgen ze meteen de keus welke distro, en dan lopen ze al vast, dus als er een makkelijke keuze is, is de overstap denk ik ook makkelijker

en misschien is het een idee bedrijven als HP te helpen om te zorgen dat ze standaard dual boot installeren, dus de standaard windows, maar dan aangevuld met een voorgeinstalleerde linux, die perfect werkt (en dan de harde schijf slim ingedeeld, dus een kleine c schijf, een grote d = data schijf en onder linux een kleine linux native en de d schijf gemount als /data ;; nu begint het op mijn pc te lijken :D)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 11:22 schreef paasklaas het volgende:
De bestaande windowsgebruikers zullen misschien een paar dagen de startknop missen, maar wat denk je van de vele nieuwe gebruikers die er dagelijks bij komen?
Als je die leert omgaan met de nieuwste Linux distro's (die van begin volgend jaar) zullen ze Windows juist moeilijk vinden :D
Vele nieuwe gebruikers.. Kan je dit staven met cijfers ? ;)

En hoeveel hiervan zullen geinteresseerd zijn in een platform waarbij ze met hun vragen niet naar het "handige neefje" of "computerende buurman" kunnen toestappen?

Laat staan dat techsupport van diverse computershops niet goed met Linux overweg kunnen, laat staan dat het officieel door de leveranciers gesupport wordt!

Het gaat helemaal niet om Linux als platform, maar om Open Source als filosofie.

In de vorm van Apache, PHP, MySQL en andere producten die ook goed op bestaande omgevingen (lees: win32) in te zetten zijn. Mozilla, PHP en Mysql gebruik ik op dagelijkse basis op een Win32 platform naar volle tevredenheid.

Misschien zou het wel eens kunnen schelen om Windows gebruikers niet denigrerend aan te spreken, maar met concrete oplossingen te komen als dezen met een probleem zitten en niet met een kluitje in het riet te sturen. Mozilla introduceren als alternatief (geen popups meer!) voor IE kan een goed idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is interresant, ik kan hier nog wel wat over zeggen. Ten eerste het promoten van linux:
Stap 1; ga een beetje praten met collega's klasgenoten, leraren, bazen over windows. Over de laatste virus die je HD heeft toegetakeld (nimda,klez,I love you), MS Word problemen, die je laatse verslag totaal heeft verprutst, en de compatibiliteit issue tussen Word 95,97,2000 en XP. Iedereen kan daar over meepraten..... Zelfs nu nog
Stap 2; Verbaas ze met de linux desktop, of met de mogelijkheden van linux. Als je een eigen computer tot je beschikking hebt, instaleer daar een dual boot systeempje en probeer ze te overtuigen hoe soepel alles te configureren is. Als je geen eigen compu hebt en nergens aan mag komen, gebruik dan KNOPPIX of Demolinux, dat zijn bootable CD's die geen HD gebruiken (bij 128MB RAM, anders zet je een SWAPfile op C:) en starten direct KDE op.
Stap 3; Ga Linux verspreiden, CD handeltje opzetten zorgen dat ze er thuis mee aan de slag gaan.
Stap 4;Stap naar de directie, comissie, baas en probeer hem te overtuigen dat het gebruik van LINUX efficienter, veiliger en beter is voor bedrijf/school/instelling.

P.S. als je in een computerwinkel werkt, Probeer dan ook op 1 van de demonstratie computers een DUAL boot systeempje of zet LINUX aan de praat met knoppix. mensen zijn eenmaal niewschierig en zullen vragen stellen over die vreemde desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 12:21 schreef pakje_bakmeel het volgende:
Dit is interresant, ik kan hier nog wel wat over zeggen. Ten eerste het promoten van linux:
Stap 1; ga een beetje praten met collega's klasgenoten, leraren, bazen over windows. Over de laatste virus die je HD heeft toegetakeld (nimda,klez,I love you), MS Word problemen, die je laatse verslag totaal heeft verprutst, en de compatibiliteit issue tussen Word 95,97,2000 en XP. Iedereen kan daar over meepraten..... Zelfs nu nog
Stap 2; Verbaas ze met de linux desktop, of met de mogelijkheden van linux. Als je een eigen computer tot je beschikking hebt, instaleer daar een dual boot systeempje en probeer ze te overtuigen hoe soepel alles te configureren is. Als je geen eigen compu hebt en nergens aan mag komen, gebruik dan KNOPPIX of Demolinux, dat zijn bootable CD's die geen HD gebruiken (bij 128MB RAM, anders zet je een SWAPfile op C:) en starten direct KDE op.
Stap 3; Ga Linux verspreiden, CD handeltje opzetten zorgen dat ze er thuis mee aan de slag gaan.
Stap 4;Stap naar de directie, comissie, baas en probeer hem te overtuigen dat het gebruik van LINUX efficienter, veiliger en beter is voor bedrijf/school/instelling.

P.S. als je in een computerwinkel werkt, Probeer dan ook op 1 van de demonstratie computers een DUAL boot systeempje of zet LINUX aan de praat met knoppix. mensen zijn eenmaal niewschierig en zullen vragen stellen over die vreemde desktop.
Pakje Bakmee is goed opweg, laten we dit voorbeeld allemaal volgen. Zeker bedrijven zullen het punt van de virussen erg interesant vinden (in InoculateIT installate voor 3 servers en 50 workstations is een zeer zeer zeer zeer duur geintje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:24
Twee á drie jaar geleden was de hype inderdaad aanwezig, maar waren er maar erg weinig gebruikers. Doordat er toen in alle computerbladen aandacht aan Linux werd besteed zijn er heel wat mensen aan het experimenteren gegaan. De voornaamste redenen om dit te doen (hier gingen de artikelen in de bladen dan ook vaak over) waren:

1) Internet-delen
2) Machines die te langzaam waren voor Windows 98 weer kunnen gebruiken
3) Stabiliteit
4) GRATIS
5) Volledige controle over je pc (packets installeren, kernel compileren)

Reden 1 is sinds Windows 98 SE en verder ook makkelijk voor elkaar te krijgen onder Windows.

Reden 2 begint steeds minder relevant te worden. De nieuwste Linux-distributies bevatten standaard al KDE of Gnome en vereisen ook steeds zwaardere hardware. Aan de andere kant zijn pc's zodanig snel geworden dat je de verschillen alleen merkt bij spellen en video-editing en dit zijn nu juist zwakke punten van Linux wegens gebrek aan ondersteuning.

Reden 3 is sinds de komst van Windows 2000 (bedrijven) en Windows XP (consumenten) ook een veel minder groot probleem geworden op het Windows-platform. Op het gebied van stabiliteit bieden die voor respectievelijk bedrijven en consumenten enorme verbeteringen. Als een pc nu nog vastloopt komt dat eigenlijk altijd door a) verkeerd geïnstalleerde software, b) slechte drivers of c) defecte hardware. Hiermee is stabiliteit voor 95% van de mensen voldoende afgedekt.

Reden 4 klinkt misschien raar, maar de meeste consumenten ervaren Windows als "gratis". Je krijgt het bij een nieuwe pc OF je kopieert een upgrade van de buurman. Voor bedrijven is er vaak geinvesteerd in een Windows platform en het overzetten van alle software (denk ook aan macro's, templates en maatwerk-software), cursussen voor personeel en systeembeheerders, zijn vaak hoger dan de huidige kosten.

Reden 5 is absoluut een pré voor Linux. Toch werkt dit ook negatief doordat hierdoor een soort hobby-status is ontstaan. In praktijk is het "alles-in-1"-idee van Windows helemaal niet zo slecht. Het is hierdoor veel makkelijker om support te geven (je hoeft niet van 10 soorten browsers alle instellingsmenu's uit je hoofd te kennen) en "out-of-the-box" werkt vrijwel alles. De meeste Linux-gebruikers die Linux blijven gebruiken hebben hun systeem helemaal getuned (vergelijk de auto-sleutelaar). De meest Windows-gebruikers weten niet eens dat Windows (of programma's) instellingen hebben en installeren software door "Door-te-Enteren" (vergelijk de normale autorijder). Bij Linux-problemen los je het zelf op (eventueel via een nieuwsgroep), bij Windows-problemen ga je naar je systeembeheerder/computerverkoper (vergelijk de garage).

Er zijn nog genoeg andere redenen om voor Linux te kiezen, maar daar zal dan hopelijk de volgende Linux-hype over gaan. Om Linux echt succesvol (25% of meer van alle "Desktop"-gebruikers) te maken moet er nog veel gebeuren. Als eerste op het lijstje staan dan
a) gebruiksvriendelijke software (met wizards)
b) professionele software (denk aan boekhoudprogramma's)
c) drivers voor alle hardware (bij voorkeur meegeleverd met de hardware, niet via een zoektocht op internet)
d) spelondersteuning
e) een universele desktopomgeving (Ik tip KDE)
Het zal nog VELE jaren duren voordat het zover is. Persoonlijk zie ik het eerder gebeuren dat MS zijn monopolie-positie zodanig gaat misbruiken (prijzen omhoog, nieuwe "features" waar de consument niet op zit te wachten, verplichte abonnementen, verplichte updates) dat de markt een afkeer krijgt van MS en in Linux het beste alternatief vindt.

Op dit moment vind ik Linux interessant voor ECHTE Servers (niet hoeven rebooten na iedere patch voor MediaPlayer) en voor de ECHTE computerenthousiast die uit interesse (en niet uit economisch oogpunt) met Linux werkt. Dit is echter maar een heel klein deel van de markt dat ook nog eens redelijk geïsoleerd is waardoor er weinig mensen (BLIJVEND) zullen overstappen van Windows naar Linux.

Ik weet dat dit een heel verhaal is, (en je hoeft het niet overal mee eens te zijn) maar ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen overbrengen waarom ik denk dat de Linux-hype niet groot is doorgezet.

Ik ben zelf systeembeheerder en programmeur en werk alleen met Windows 2000-systemen. Drie keer per jaar download ik een aantal van de nieuwste distributies (SUSE, Mandrake, RedHat, Slackware) en probeer ik ze uit. Ik zie steeds verbeteringen (meer dan bij Windows), maar qua gebruiksvriendelijkheid, software- en hardware-ondersteuning is er nog een erg lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Semi-offtopic

Hebben jullie die reclame van IBM gezien?
Echt heel gaaf gedaan. Natuurlijk word de pinguin meerdere malen vertoond op tv. best wet geinig dus :7

Een suggestie voor de benamingen van verschillende onderdelen van linux, het is echt vaag hoe ze aan die namen komen en zijn naar mijn mening een beetje te....tjah.... :? ze kunnen wat duidelijker namen bedenken toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 12:48 schreef Arnaud het volgende:
Twee á drie jaar geleden was de hype inderdaad aanwezig, maar waren er maar erg weinig gebruikers. Doordat er toen in alle computerbladen aandacht aan Linux werd besteed zijn er heel wat mensen aan het experimenteren gegaan. De voornaamste redenen om dit te doen (hier gingen de artikelen in de bladen dan ook vaak over) waren:

1) Internet-delen
2) Machines die te langzaam waren voor Windows 98 weer kunnen gebruiken
3) Stabiliteit
4) GRATIS
5) Volledige controle over je pc (packets installeren, kernel compileren)
misschien kun je er nog een aan toe voegen:
* status
Ik hoor veel mensen om mij heen zo praten dat het mij hier aan doet denken. Het wellicht een afgeleid punt, immers veel van die verbeteringen die je noemt zitten in XP en het is dus beter (en waarschijnlijk goed in de markt gezet....).
Toch wordt er in de bladen (voldoende?) aandacht aan Linux besteed en er is zelfs inmiddelseen Linux Magazine.
Misschien het is er nu weer een tijd aangekomen dat mensen die het na de pogingen van "Twee á drie jaar geleden" nog een keer willen proberen.... Kansen genoeg. Er is veel meer breedband om eens wat te downloaden...En ook de HCC (met >160.000 leden) doet een poging (?) om via aanbiedingen meer aandacht te krijgen: 25 euro voor Suse 8.0 en Red Hat 7.3.....
http://www.hccnet.nl/alt0128/partner/oikos.cfm
Verder vind ik Open.Office.org niet gek als versie 1.0. Kortom het kan ook zonder MS, al is het in een aantal gevallen nog steeds handiger.
Kortom er is (bijna) geen excuus meer om eens aan de volgende hype te gaan werken, maar wellicht wordt het dan een blijvertje..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 11:42 schreef weerdo het volgende:

[..]

Vele nieuwe gebruikers.. Kan je dit staven met cijfers ? ;)
We kunnen merken dat het in NOS behoorlijk drukker is geworden sinds de reviews van Linux op de Desktop.
En hoeveel hiervan zullen geinteresseerd zijn in een platform waarbij ze met hun vragen niet naar het "handige neefje" of "computerende buurman" kunnen toestappen?
Dat handige neefje of buurman heeft als ie een beetje interesse heeft voor pc's en OS'sen al lang een keer Linux gebruikt en kan dus ook fungeren als Linux vraagbaak. Bovendien zal na de installatie MINDER vaak hulp nodig zijn daar virussen en allerlei andere instabiliteit bij Linux minder overlast veroorzaakt.
Laat staan dat techsupport van diverse computershops niet goed met Linux overweg kunnen, laat staan dat het officieel door de leveranciers gesupport wordt!
Computershops en support ?? Laat me niet lachen, zelden zoveel onzin over pc's en software gehoord dan van die computershops. Voor bedrijven is die support veel belangrijker en dat is ook wel te regelen via de leverancier (IBM, HP, Compaq).
Het gaat helemaal niet om Linux als platform, maar om Open Source als filosofie.
De open source filosofie is straks niet meer compatible met Microsoft producten, Microsoft is de grootste vijand en bedreiging van Open Source
In de vorm van Apache, PHP, MySQL en andere producten die ook goed op bestaande omgevingen (lees: win32) in te zetten zijn. Mozilla, PHP en Mysql gebruik ik op dagelijkse basis op een Win32 platform naar volle tevredenheid.
Nu IE nog porten naar Linux, maar nee, dat gebeurt niet.
Misschien zou het wel eens kunnen schelen om Windows gebruikers niet denigrerend aan te spreken, maar met concrete oplossingen te komen als dezen met een probleem zitten en niet met een kluitje in het riet te sturen. Mozilla introduceren als alternatief (geen popups meer!) voor IE kan een goed idee zijn.
Wie zegt dat Linux gebruikers Windows gebruikers denigrerend aanspreken? Ik stuur Windows gebruikers niet met een kluitje in het riet. Ik zal ze vertellen dat als ze Linux gaan gebruiken ze op mijn support kunnen rekenen (in een aantal gevallen) en als ze Windows blijven gebruiken dan redden ze zich maar of zoeken maar iemand anders voor support, ik blijf niet bezig met upgraden en herinstalleren.
Bovendien wordt de spanning tussen Linux en Microsoft gebruikers met name door Microsoft zelf aangewakkerd door allerlei FUD te verspreiden en actie vraagt om een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-01 12:32

blade181

Cra-cra-cracker?

Ik vind Slackware 8.1 het einde..
Beter als Redhat en Mandrake..
Makkelijker als Debian...
En stabiel dat is LINUX!!!

Another white boy in this movie? Damn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

om de hype weer terug te krijgen?
sim-pel WineX volledig gratis en opensource uitbrengen.
En dat de support beter wordt...

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Nu online
Op woensdag 17 juli 2002 13:32 schreef Scarecrow het volgende:
er moet anders nog veel gebeuren met wine(x) voordat het echt serieus win apps kan draaien op acceptabele snelheid en stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hear hear Arnaud voor dat linux klikkneus proof is moet er nog veel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 12:48 schreef Arnaud het volgende:
....

Op dit moment vind ik Linux interessant voor ECHTE Servers (niet hoeven rebooten na iedere patch voor MediaPlayer)
Je bent een systeembeheerder zeg je....en je installeerd MediaPlayer op een server....waar werk je in godsnaam. Een server zou je niet eens in grafische modus moeten draaien omdat 70% van de systeemcrashes veroorzaakt wordt door problemen met de videokaart. Wat je helemaal niet moet doen is MediaPlayer installeren, ga je achter de server van een bedrijf zitten en dan een geile pr0n movie zitten kijken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

In windows is geen versioning, zelfs een symlink bestaat niet.... Zodra je software van meer dan 1 bedrijf gaat gebruiken ( M S ), heb je bovenstaand risico. Zelfs als je alleen software van MS gebruikt heb je dat risico
Windows XP kent wel degelijk iets als versioning. XP houdt netjes bij welke programma's welke versie dll installeren, slaat deze apart op en presenteerd bij een dll call van een programma netjes de versie die het programma verwacht te krijgen. Niks dll hell.
Verder, Windows 2000/XP kennen wel degelijk symlinks, als je NTFS als filesystem gebruikt.
Als je niet weet waar je over praat, praat dan niet.

Verder meer on-topic: Wat Linux nodig heeft is meer snelheid en stabiliteit in de GUI. Fatsoenlijke GUI's als KDE en Gnome zijn traag in vergelijking met bv XP of 2000. Zelfs op mijn machine, die toch geen kinderachtige specs heeft. Verder zijn zowel deze twee GUI's als XFree geen uiblinkers in stabiliteit. (en begin alsjeblieft niet over ja, maar je hoeft niet heel je systeem te rebooten, alleen X. Moet je eens tegen iemand zeggen die een uurtje tekst heeft zitten kloppen en 'vergeten' is te saven op het moment dat X onderuit gaat... Denk dat je dan een hengst voor je hoofd krijgt)
Persoonlijk, zowel professioneel als prive, vind ik Linux/UNIX DE ideale oplossing voor server omgevingen. Maar desktop, nee dat stukje hebben ze in Redmond toch nog beter onder de knie (op dit moment)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik werk samen met 3 collega's op een school als systeembeheerder, hier was Linux uit den boze, een jaar geleden.
Na heel veel geklaag van ons mochten we de eerste W98 wingate machine (proxy) omzetten naar Debian met squid, dit scheelde zoveel uptime van het internet voor de leerlingen, dat we eindelijk fiat kregen voor 1 distro die we wilden (het was een begin).
Nu een jaar later 22 proxyservers, 4 webserver, 2 mailservers, 19 Thin-clients (zelf gemaakt met rdesktop), een x aantal werkstations en growing.....
Hier bedoel ik mee, de Hype komt vanzelf, de mensen zijn het zat, en als de Grote bazen eens een keer hun ogen openen komt het allemaal van zelf...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 18:18
Ik doe toch wel |:( als ik op school iemand "Eeen windows 98" hoor antwoorden op de vraag "Wat voor computer heb jij?" :P
* The Dud3 wil een Linux! :P

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Je bent een systeembeheerder zeg je....en je installeerd MediaPlayer op een server....waar werk je in godsnaam.
Mag het een beetje minder? Als jij van bedrijfswege bijvoorbeeld opgedrongen krijgt om een streaming media-server te maken, zul je dat toch ook lokaal moeten testen.
Je pingt toch ook niet alleen je nederlandse linuxdoos in korea om te kijken of je netwerkkaart de geest hebt gegeven???
Daarnaast is Mediaplayer nog steeds het meest gebruikte stukje om Media te bekijken. Je hoeft er nou eenmaal niet voor te betalen, zoals al die andere rommel als dat brakke Realplayer of het uitgefaseerde Quicktime.
Een server zou je niet eens in grafische modus moeten draaien omdat 70% van de systeemcrashes veroorzaakt wordt door problemen met de videokaart.
En jij geeft af op anderen die systeembeheer doen?
Alleen al door dit soort domme opmerkingen zul je het niet veel verder schoppen dan een echte getronics-dozenschuiver.
Ik hoop voor jou dat je je tweakers-remarks niet in je CV gaat stoppen... |:(
Wat je helemaal niet moet doen is MediaPlayer installeren, ga je achter de server van een bedrijf zitten en dan een geile pr0n movie zitten kijken ofzo?
Als dat echt het enige is waar je mediaplayers voor denkt te gebruiken, hou dan voortaan lekker je kleppie, of geeft echte response. }:O

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux, Done it en liked it, mare ik kan de tijd nu wel beter gebruiken.

Als er maar kan gamen vind ik alles best, op mijn werk bouw ik inmiddels van alles en hoef thuis al die rompslomp niet meer. Linux != SOCIAL_LIFE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kunnen we 't een beetje vriendelijk houden...
als je elkaar zo graag de 'kop in wilt slaan' doe dat op icq via mail of wat dan ook.
Zo niet :* kusje d'r op en gaan we mooi weer verder waar we mee bezig waren

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Op woensdag 17 juli 2002 15:06 schreef bazh het volgende:
Linux != SOCIAL_LIFE
Hm, dan deed je het volgens mij toch fout. Ik gebruik dan wel windows, maar ik zie niet in op wat voor manier linux niet samen gaat met een sociaal leven. Je kan veel tijd aan linux besteden, dat is waar.

Ik (Maar wie ben ik) ben eerder geneigt te zeggen: Gamen != social life. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hype s er niet echt geweest, maar als je CNN en ABC-News en Sky kijkt (CNN toch minstens wel) zie je best vaak (kijk rond etenstijd) reclames van IBM langskomen, met Linux in de hoofdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, Arnoud heeft eindelijk goede tegenargumenten gegeven. Op punt 5 kan ik ook nog wat toevoegen: desinteresse. Een mens is niet altijd uit op vernieuwing, kijk maar naar het toetsenbord met de meest irritante volgorde die je maar kan bedenken: QWERTY. sinds de invoering van de electrische schrijfmachine is die niet meer nodig. maar iedereen blijft het maar gebruiken.

Afijn om Linux te promoten moet het meer in computerwinkels getoont worden puur als screensaver. Mensen laten zien dat het bestaat, helemaal niet ingewikkeld in gebruik is, en makkelijk naast windows te gebruiken is. TV spotjes zullen nooit komen. met LINUX valt moeilijk geld te verdienen maar wel te besparen.

Als laatste heb ik nog wat argumenten
  • Meer inzicht in licenties, en open / gesloten standaarden gebruik van gesloten standaarden zoals gif, jpeg, mp3 is niet overal toegestaan en geven niet altijd de volledige informatie vrij. In Linux word daar goed mee omgegaan en zie je waar wel en waar niet gebruik mag worden gemaakt van gesloten standaarden. Ook worden alternatieven weergegeven of verwezen naar mensen die daar mee bezig zijn. (zie: http://www.libpng.org/pub/png/#history )
  • Meer inzicht in copyright wat betekend copyright precies, wanneer moet je er rekening mee houden (zie: http://www.fsfeurope.org/ )
  • Embedded Linux in de markt voor embedded systemen wordt Linux bijna overal toegepast, met name door de goede tcp/ip stack en betrouwbaarheid is dat zo gekomen (zie: http://www.Linuxdevices.com )
  • Servers, netwerken vaak Linux/Unix in de "middenklasse systemen" zoals web-servers / firewalls / kleine bedrijven word meer dan 60% door Linux, de grotere klassen hebben vaak nog Unix (zie: http://www.netcraft.com/survey/ )
  • Meer inzicht in Operating systems door gebruik van meerdere OS-en merk je wat de verschillen precies zijn, de werking van de OS is duidelijk te volgen om dat je op elk niveau invloed kan hebben
  • Veel handleidingen beschikbaar online staan veel handleidingen over Linux en de programma's die er op draaien. de Linux documentation project beheerd duizenden pagina's aan howto's voor de belangrijkste dingen. (zie: http://www.Linuxdoc.org )
  • Elk programma, elk aspect goed gedocumenteerd over interne werking meegeleverd je kan een beknopte gestructureerde handleiding voor elk commando, elk programma vinden via de man pages, de manpages geven systematisch zo weer dat de gebruiker zo snel mogelijk de gewenste functie weet te vinden. ook worden bij GNU programma's bepaalde files standaard meegeleverd.
  • Gratis Bijna alle distributies zijn gratis te downloaden
  • Makkelijk mee naar huis te nemen De huidige versies van Linux werken op bijna alle systemen. En nieuwe hardware word steeds sneller ondersteund door Linux, vaak ook door de hardware leveranciers zelf
  • Word aangemoedigd om zelf aan de slag te gaan als iemand iets beters weet voor een programma, word die aangemoedigd om dat zelf te maken, of om te reageren.
  • Inzicht in Linux, Unix de basis-commando's en het structuur van Linux en Unix lijken veel op elkaar,
  • Zeer goede soft/hardware ontwikkel omgeving alle signalen, de werking van het systeem als geheel en de werking van de aparte processen zijn open, kunnen aangepast worden.
  • Zorgt voor kwalitatief betere software Software wat gepubliceerd word onder de GPL licentie zorgt ervoor dat veel programmeurs naar de source code kijken, eventueel verbeteren en de verbeterde versie terugsturen (zie: http://www.opensource.nl/bazaar.html )
  • Bedrijven, academische instituten, wetenschappelijke instituten, andere opleidingen ondersteunen steeds meer Linux bedrijven die software niet zien als een bron van inkomsten maar als een hulpmiddel
  • Studenten nieuwsgierig maar willen niet thuis installeren de installatie van Linux is nog steeds een moeilijk punt helemaal als je echt zeker wilt zijn dat er absoluut niks mis gaat. daarom zou het handig zijn als het op school beschikbaar was
  • Sommige studenten wel al ervaring, (in stijgende lijn) sommige studenten hebben Linux ook al thuis geïnstalleerd en gebruiken het ook voor een beperkt aantal dingen<li>Als het goed geïnstalleerd is, weinig administratie en onderhoud nodig de sterke hiërarchische structuur van Unix/Linux geeft de gebruiker geen recht om op grote delen van het systeem te schrijven. alle programma's zijn ook op die manier ontworpen.
</li>
Deze heb ik aan het bestuur van m'n opleiding gepresenteerd. Veel argumenten zullen waarschijlijk alleen bij mijn opleiding passen, maar het is in ieder geval een voorbeeld wat gewerkt heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 13:32 schreef Scarecrow het volgende:
nofi, maar als je eerst wat research had gedaan voordat je dit had gepost dan had je geweten waarom dat niet mogelijk is.. :D

edit:

:{ - smiley veranderd in :D - smiley na het lezen van bericht hieronder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Peace, harmony, vriendelijk zijn tegen elkaar etc. :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 11:22 schreef paasklaas het volgende:
De distro's worden steeds beter ja, al lukt Caldera niet bij mij :'( zal wel aan mijn DVD liggen maar goed.
/me denkt dat het beter is om goede en kwalitatieve native apps te maken voor Linux ipv 'slechte' Windows software draaien via een 'onofficiele' win32 api die niet ondersteund wordt door de Microsofties..
En waar haal je dat vandaan over die games?
bron?
Euh, vraag aan iedereen die je kent die met een PC werkt hoeveel uur hij per dag gamet, en hoeveel uur hij andere dingen (internetten en office gaat met Linux een stuk beter) doet. Wedden dat er dik de helft van de tijd wordt gegamed? En games uitbrengen voor Linux gebeurde al een tijd, maar die bedrijven zijn failliet. Het is nu aan Xandros, Lindows en Wine om die functie te leveren.
/me denkt dat Linux juist NIET hetzelfde 'stabiliteitsimago' moet hebben als Windows :7 ;)
:P ja het keurmerk moet er maar eens komen; maar ik ben het 110 % met je eens dat MS er heel slecht uit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 juli 2002 11:36 schreef pietje63 het volgende:
ik denk dat als meer distro's zich bij UniteD linuX aansluiten dat dat goed is voor linux
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het feit dat er meerdere distro's zijn een van de sterke punten van GNU/Linux. Er zijn er heel veel, allemaal verschillend, en via natuurlijke selectie worden alleen de besten groot.

Er zijn iets van 200 distro's, maar er zijn er maar 3 die je nieuwbies zou aanraden (nieuwbies die niet te veel willen lezen en leren dan).
en misschien is het een idee bedrijven als HP te helpen om te zorgen dat ze standaard dual boot installeren
Grappig dat je dat zegt, HP is gaan standaardiseren op één distro. Eentje die geen onderdeel van UnitedLinux is.

Maar, ja, dual boot of zelfs single boot GNU/Linux installeren is misschien een juiste manier om het meer mainstream te krijgen (Walmart doet dat nu al iirc met Mandrake en LindowsOS).
Op woensdag 17 juli 2002 12:21 schreef pakje_bakmeel het volgende:

- stelletje stappen -
Mee eens. Maar, en dat is misschien overbodig: pas op dat je geen mensen irriteert. Probeer het promoten alleen bij diegenen die min of meer geinteresseerd lijken.
(sysadmin - baas situatie is wat anders)
Op woensdag 17 juli 2002 13:18 schreef blade181 het volgende:
Ik vind Slackware 8.1 het einde..
Beter als Redhat en Mandrake..
Makkelijker als Debian...
En stabiel dat is LINUX!!!
Hmm, mag ik vragen wat dit toevoegt aan de discussie? Een distro-flamewar is zo ongeveer het laatste waar we hier op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 01:52 schreef deadinspace het volgende:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het feit dat er meerdere distro's zijn een van de sterke punten van GNU/Linux.
Het heeft ook zo z'n nadelen.
Er zijn er heel veel, allemaal verschillend, en via natuurlijke selectie worden alleen de besten groot.
Beste is subjectief. De grootste is niet per definitie de beste. Intel is het niet per definitie. Windows is het niet per definitie. RedHat is het niet per definitie.

Degene met de beste marketingtechnieken (waar tijd (= geld) in gaat zitten) wordt de grootste. Dat is niet per definitie ook de beste.

Als je betere bedoeld klopt het over het algemeen wel aardig, echter niet per definitie.
Er zijn iets van 200 distro's, maar er zijn er maar 3 die je nieuwbies zou aanraden (nieuwbies die niet te veel willen lezen en leren dan).
Welke dan? :) ik raad een newbie geen OS aan dat bij elke versie weer remote lek heeft. Er moet 1 opensource GNU/Linux desktop distributie komen (waarbij men geen gore marketingstechnieken gebruikt) met een default install die zoveel mogelijk gebruikers aanspreekt. Geen services nutteloos open (of desnoods alleen op 127.0.0.1) een goede support zoals bijv. RedHat om bekend staat en gebruikersvriendelijk. Een gemiddeld thuisgebruiker heeft geen FTP of HTTP server nodig om maar een voorbeeld te noemen. We hebben het over wat gebruikers algemeen gebruiken. Updates zijn uiteraard wel mogelijk.

Thuisgebruiker #1: "Wat draai jij?"
Thuisgebruiker #2: "Linux!"
Thuisgebruiker #1: (doordenken met vooroordeel -> aha de desktopdistro)

Pas dan kun je concureren met Windows door dit standaard op PC's aan te bieden! Bovendien moet je ook duidelijk aangeven wat de softwarealternatieven van Windows software voor Linux zijn. Een site met een gigantische database waar alternatieven voor Windows software op staan zou geweldig zijn (bestaat-ie?).

Nog een suggestie dat hier allemaal een beetje los van staan: na verbinding met internet direct firewall omhoog en alleen toegang van de IP waar de security updates op staan en gedownload worden. Dan wordt gekeken of daar lekken in zitten. Bij ernstige lekken is er geen internet of zelfs geen computeren meer mogelijk tot de updates succesvol zijn en het systeem weer secure is. Desnoods wordt er gebruik gemaakt van een modem plus gesubsidieerd gratis telnummer, dat is nog veiliger dan een softwarematige firewall. Het gaat er iig om dat de gebruiker hierbij geen keuze heeft maar geforceerd wordt zijn systeem veilig te houden. Het internet is een maatschappij en die maak je gezamelijk.

Standaard keuzes moeten maken is echt niet altijd handig. Hoop dat ik dat enigzins duidelijk heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het trouwens wel goed zijn al Linux groter word dan Windows?...

Ik heb het liever niets eigenlijks..

Wat denken jullie?? Is het gunstig? Op servermarkt is het mischien wel beter, maar op consumenten niveau vraag ik het mij af

Er zijn niet voor niets duizenden virussen voor Windows, alleen omdat het de grootste is .

Als linux groter word zal het aantal virussen sterk stijgen en de hackers gaan massaal Linux programma's hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals jullie allemaal wel weten is de hype rond linux volkomen weggevallen. Dit is zeer jammer.

Ik dacht zelf aan:

2. Meer standaarden

De ontwikkeling van Windows staat ook niet stil, en laat steeds betere prestaties zien (bv Windows XP). Het zou jammer zijn als Windows Linux volkomen zal wegdrukken.

Wat vinden jullie?
Mja linux draait altijd not ut beste met nieuwste procs.
Maar windows xp ahh is gewoon troep zie nieuw postings eerder gepost is een feit dus (geen flame :) ).
Hoop dat ze us meer progs en spellen maken voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Ik vraag me toch altijd bij die Linux freaks weer af wat zij denken dat een gewone gebruiker met Linux meer en/of beter kan dan met Windows XP. :?

Laat de mensen toch zelf kiezen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 11:03 schreef Greyfox het volgende:
Ik vraag me toch altijd bij die Linux freaks weer af wat zij denken dat een gewone gebruiker met Linux meer en/of beter kan dan met Windows XP. :?

Microsoft laat de mensen niet zelf kiezen. Linux wel, het is namelijk niet 1 OS, maar een kernel voor vele distributies. Hoe meer mensen linux gebruiken, hoe beter het wordt, hoe meer support, hoe meer keuze.

De gewone gebruiker heeft er in zoverre wat aan dat in de toekomt men niet of minder hoeft te betalen voor OS+office etc.. en men keuzevrijheid heeft, en omdat dmv linux integratie door derden mogelijk is, iets dan MS niet biedt. En dat is belangrijk voor innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Microsoft laat de mensen niet zelf kiezen. Linux wel, het is namelijk niet 1 OS, maar een kernel voor vele distributies. Hoe meer mensen linux gebruiken, hoe beter het wordt, hoe meer support, hoe meer keuze.

De gewone gebruiker heeft er in zoverre wat aan dat in de toekomt men niet of minder hoeft te betalen voor OS+office etc.. en men keuzevrijheid heeft, en omdat dmv linux integratie door derden mogelijk is, iets dan MS niet biedt. En dat is belangrijk voor innovatie.
Dus dan krijg je weer de scheiding tussen gebruikers die willen innoveren en gebruikers die willen gebruiken. Een secretaresse zal het echt een worst wezen welke kernel ze draait of welke window manager en met welke package manager je je progjes en dependancies moet installeren. Als het maar werkt! Doelgericht denken.

Er moeten duidelijke standaarden komen en programmeurs zullen zich daaraan moeten houden. En deze standaarden moeten ook de programmeurs hun vrijheid geven zodat de fantasie de vrije loop heeft.

Hoewel ik KDE enorm bloated vind, is er wel goeie documentatie voor en standaarden. Maar het probleem is dan ook weer dat men daar blijkbaar schijt aan heeft of de moeite niet neemt om zich in die standaarden te verdiepen.

Maak bijv. een (1 als in een, twee, drie) standaard dat _elke_ app skinnable moet kunnen zijn, standaard toetsencombinaties, eenduidige interface voor plugins voor elke applicatie (hergebruik) etc etc. En als je op de help knopt drukt er altijd duidelijke help te voorschijn komt mbt waar je mee bezig bent. En als ik op Print druk moet het velletje gewoon uit die desbetreffende printer komen en het zal me op dat moment een worst wezen of het met cups of via een eoa vage driver gaat.

En ideeen niet voor jezelf houden maar in het public domain gooien, hoewel de rechten op het idee wel bij de originele persoon moeten kunnen komen te liggen.

Zelf loop ik ook altijd te klagen op Ms, maar door weinig tot geen keus te geven maken ze het de gemiddelde gebruiker wel gemakkelijk. Klikken en mikken. Maar heb je zelf wensen dan voldoet hun spul echt niet.

Zo ook met distro's. Ik zou graag willen kiezen of de distro die ik install met SysV of met BSD inits gaat werken. En als ik KDE heb staan en ik wil net dat ene progje graag gebruiken blijkt dat ik dan hele mut van Gnome libraries moet installeren om dat ene progje te _kunnen_ gebruiken. Het ene programma gebruikt Perl, het andere Phyton, Lisp, Tcl etc etc. Allemaal leuk hoor, maar is gewoon te onoverzichtelijk. En daarbij gaat de hele zooi ook nog eens in bijv. /usr/bin en /lib en /etc. en dan loopt men te zeuren dat BSD inits niet goed uitbreidbaar zijn.

Wat ik verder graag zou willen is dat als ik op kantoor zit en ik moet met mijn lappietoppie naar een klant bv. Dan moet ik mijn desktop opgeving van vaste pc kunnen verplaatsen naar lappietoppie inclusief draaiende programmas en kleurtjes en plaatjes.

X zou voor mij part enorm gestript moeten worden, want oa de mogelijkheid om mn display te exporteren naar een andere compie boeit mij werkelijk niet. Deze code zit totaal niets te doen bij mij.

En innovatie betekent niet dat je compatible moet blijven met oude zooi, zoals dat met Unix het geval is.
Komop he, rechten in 7bits en dat nog alleen voor owner/groep/iedereen. Daar zit toch geen potentie in meer tegenwoordig. En het idee dat men met een domme buis op mijn computer of via een telnet sessie programma's op mijn desktop computertje kan gaan uitvoeren is toch niet nodig als er maar 1, 2 of 5 personen danwel met of zonder eigen account er van die computer gebruik maken en savond dat ding weer uit gaat.

etc etc etc etc.
Linux en hun distro's zijn in mijn ogen nog lang niet volwassen om op de gewone desktop en voor business desktops, voor drukke en ongeduldige managers etc.

Om eerlijk te zijn en nu ik er zo over nadenk vind ik zelfs de aanpak van de kernel te eenvoudig. Linus is toendertijd in zijn eentje bezig geweest en heeft een aantal afwegingen gemaakt om het zichzelf niet te moeilijk te maken oa. de niet modulaire kernel.

Het enige wat wel consistent (tot zover mijn beperkte visie is hoor) is zijn de GNU utilities.

uhm waar ging dit draadje nou ook alweer over 8-)

Om Linux "hype" weer te herstellen moeten alle gedetineerde in een coding-camp worden gestop en opgeleid tot hardware ontwerpens en C en C++ programmeurs. Zodra men een projekt af heeft wat nut heeft voor de mensheid mag ie los. De straf is dan afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het projekt (en het nivo van de programmeur).

Tweede oplossing is om alle topics waar het woord Linux in voorkomt te verplaatsen naar NOS. Nu is WOS twee keer zo groot als NOS. Dat moet dus veranderen.

Oke de oplossingen zullen wel niet geheel uitvoerbaar (dus nuttig) zijn. :P

Tijd voor een Dutch Linux Promotion Team? Als klein onderdeel van het Global Open Linux Promotion Project.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 juli 2002 04:16 schreef dystopia het volgende:
Het heeft ook zo z'n nadelen.
Ok, maar geef toe dat de verschillende distro's aan verschillende behoeften voldoen. Dat is heel moeilijk te combineren in één distro.
Beste is subjectief. De grootste is niet per definitie de beste. Intel is het niet per definitie. Windows is het niet per definitie. RedHat is het niet per definitie.

Degene met de beste marketingtechnieken (waar tijd (= geld) in gaat zitten) wordt de grootste. Dat is niet per definitie ook de beste.
Distro's bestaan niet noodzakelijk omdat ze een goed marketing mechanisme hebben. Zie bijvoorbeeld [topic=551881/1/25]. Hier kwam Debian als #1 uit, terwijl Debian niet-commercieel is en derhalve geen marketing heeft (of daar geld voor heeft).
Als je betere bedoeld klopt het over het algemeen wel aardig, echter niet per definitie.
Ok, mijn formulering was niet helemaal perfect. Maar diegenen met een technische reden voor bestaansrecht zullen ook bestaan, en mogelijk populair zijn.
Welke dan? :) ik raad een newbie geen OS aan dat bij elke versie weer remote lek heeft. Er moet 1 opensource GNU/Linux desktop distributie komen (waarbij men geen gore marketingstechnieken gebruikt) met een default install die zoveel mogelijk gebruikers aanspreekt.
Nouja, ik doelde op Red hat, SuSE en Mandrake. Die mikken over het algemeen op point-n-click users, met automagische hardware-detectie, wizards, grafische install, enz, enz.
Op donderdag 18 juli 2002 10:47 schreef Markiedam het volgende:
Zou het trouwens wel goed zijn al Linux groter word dan Windows?...

Ik heb het liever niets eigenlijks..
Dat is iets waar we pas achter komen als het zover is denk ik.
Ik denk dat het nogal meevalt, zolang de keuze en openheid die we nu hebben maar blijft.

Dat gezegd interesseert het me niet zo bijster veel, zolang ik maar kan doen wat ik wil. Het probleem is dat als GNU/Linux maar een insignificant percentage is er niet genoeg rekening mee gehouden wordt, in termen van specs/drivers, games, standaarden (can you say .doc?), enz.

Grote userbase = macht.
Nou hoeft GNU/Linux van mij de wereld niet te veroveren (zou misschien wel mooi mee genomen zijn), maar ik vrees dat die macht nodig is om medewerking te forceren (zou nVidia 5 jaar geleden, toen GNU/Linux nog geen media aandacht had gehad wel drivers verstrekt hebben?).
Er zijn niet voor niets duizenden virussen voor Windows, alleen omdat het de grootste is .
De veiligheid van Windows (en dan met name 9x) en haar apps zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
En de gebruiker zelf is ook een hele grote factor. Ik heb ook heel lang veel Windows gebruikt, en toch nooit een enkel virus gehad. Dan moet mij dat in GNU/Linux al helemaal lukken (meer controle e.d.).
Daar ben ik het mee eens. Maar Windows wordt geleverd op elke computer die je koopt, MS doet veel moeite om haar formats (.doc, .xls, .wma, NTFS, om er slechts een paar te noemen) alleen leesbaar te maken in MS programma's, MS' EULA's proberen het gebruik van hun DLLs door opensource software te verbieden.
Noem je dat keuze?
Op donderdag 18 juli 2002 12:15 schreef PipoDeClown het volgende:
Er moeten duidelijke standaarden komen en programmeurs zullen zich daaraan moeten houden.
Standaarden zijn er al, meer dan genoeg zelfs. En: programmeurs houden er zich meestal aan.
Maar ik gok dat jij iets anders bedoelt, namelijk desktop-consistency gebeuren.
Maak bijv. een (1 als in een, twee, drie) standaard dat _elke_ app skinnable moet kunnen zijn
Dat is een widgetset issue. En de widgetset discussie is een grote discussie.
, standaard toetsencombinaties, eenduidige interface voor plugins voor elke applicatie (hergebruik) etc etc.
Mja, dat lukt in de desktop environments toch vrij aardig?
Wat ik verder graag zou willen is dat als ik op kantoor zit en ik moet met mijn lappietoppie naar een klant bv. Dan moet ik mijn desktop opgeving van vaste pc kunnen verplaatsen naar lappietoppie inclusief draaiende programmas en kleurtjes en plaatjes.

X zou voor mij part enorm gestript moeten worden, want oa de mogelijkheid om mn display te exporteren naar een andere compie boeit mij werkelijk niet. Deze code zit totaal niets te doen bij mij.
Interessant... Eerst noem je iets wat *zware* netwerktransparantie nodig zou hebben, even later stel je voor om de netwerktransparantie uit XFree86 te slopen.
Dat laatste zou overigens niks helpen en misschien welgeteld 100 KB op de executable schelen.
En innovatie betekent niet dat je compatible moet blijven met oude zooi
En ze sluiten elkaar ook niet uit. Ze kunnen vaak prima samengaan.
...zoals dat met Unix het geval is.
Komop he, rechten in 7bits en dat nog alleen voor owner/groep/iedereen. Daar zit toch geen potentie in meer tegenwoordig.
Unix is niet beperkt tot dat hoor... Als de kernel wat anders kan is dat ook goed... Voor applicaties is het toch OF een file kunnen openen OF hem niet kunnen openen, whatever het achterliggende rechtensysteem is. En er zijn wel degelijk Unices met ACLs bijvoorbeeld.
Dat de meesten het nog doen met alleen het standaard Unix rechten systeem duidt misschien aan dat dat vrijwel altijd voldoende is.
En het idee dat men met een domme buis op mijn computer of via een telnet sessie programma's op mijn desktop computertje kan gaan uitvoeren is toch niet nodig als er maar 1, 2 of 5 personen danwel met of zonder eigen account er van die computer gebruik maken en savond dat ding weer uit gaat.
Ik maak daar anders enorm veel gebruik van (zei het via SSH). Los daarvan heeft het wel erg weinig met de het onderwerp te maken lijkt mij?
Linux en hun distro's zijn in mijn ogen nog lang niet volwassen om op de gewone desktop en voor business desktops, voor drukke en ongeduldige managers etc.
Wat is dan wel geschikt voor die 'drukke en ongeduldige managers'? Windows? Laat me niet lachen, daar kunnen ze net zo slecht mee omgaan.
Om eerlijk te zijn en nu ik er zo over nadenk vind ik zelfs de aanpak van de kernel te eenvoudig. Linus is toendertijd in zijn eentje bezig geweest en heeft een aantal afwegingen gemaakt om het zichzelf niet te moeilijk te maken oa. de niet modulaire kernel.
Nouja, de kernel is tegenwoordig behoorlijk modulair. En in 2.5 wordt veel meer de indruk gelegd op modulariteit. Het is de bedoeling dat de kernel straks 100% modulair is (en zodoende wat meer op een microkernel lijkt).
Om Linux "hype" weer te herstellen moeten alle gedetineerde in een coding-camp worden gestop en opgeleid tot hardware ontwerpens en C en C++ programmeurs. Zodra men een projekt af heeft wat nut heeft voor de mensheid mag ie los. De straf is dan afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het projekt (en het nivo van de programmeur).
Mja, en daar ben ik het absoluut niet mee eens. De openheid, het feit dat iedereen een programma kan/mag maken, en het feit dat goede projecten meer aandacht krijgen en zo sneller groeien is zo'n beetje waar GNU/Linux uit ontstaan is. Lijkt me vrij tegenstrijdig om dat kapot te maken.
Tweede oplossing is om alle topics waar het woord Linux in voorkomt te verplaatsen naar NOS. Nu is WOS twee keer zo groot als NOS. Dat moet dus veranderen.
Nouja, NOS is al flink gegroeid. Maar je moet oppassen dat de ratio newbies/vragenstellers <-> guru's/vragenbeantwoorders niet uit de hand loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede wijn behoeft geen krans.

Laat Billy de desktoppies maar doen, laat *nix doen waar het goed in is: desktopdozen te serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet de hele tread gelezen maar ik denk dat dat "de hype over is" nog wel meevalt. Ik bedoel: nu staan er in de meeste boekhandels/kiosks wel 7 tijdschriften voor Linux! Dat was in 1999 (het hype jaar) wel anders.

Volgens mij gaan mensen thuis en vooral kleine bedrijven het nu gewoon gebruiken en zien ze wat het voorstelt en wat het hun bespaart.

Er zijn ook steeds meer mensen die inzien dat je je niet meer moet laten binden aan steeds duurder wordende, gehuurde producten van 1 enkele verkoper doordat de file formats en protocollen obscuur worden gehouden door die fabrikant.

Zo langzamerhand krijgt Linux toch een prima desktop (bijv. KDE 3), zeker voor serieuze toepassingen zoals school of (thuis)kantoor. Voor Gamers zal Windows98/ME nog wel even de beste keus blijven.

De open standaarden zoals Open Office's file format, PDF, PostScript, XHTML etc van documenten onder Linux is ook alleen maar een voordeel.

BTW: Ik gebruik de netwerktransparantie van X wel! Ik heb meerdere machines als X Terminal aan mijn zwaarste PC hangen en dat werkt als een zonnetje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 19 juli 2002 08:31 schreef wbsoft het volgende:
Ik heb niet de hele tread gelezen maar ik denk dat dat "de hype over is" nog wel meevalt. Ik bedoel: nu staan er in de meeste boekhandels/kiosks wel 7 tijdschriften voor Linux! Dat was in 1999 (het hype jaar) wel anders.
Dat is onderdeel van het volwassen worden van Linux, er is een breder interesse vlak nu, en dus markt voor linux schrijfsels.
Volgens mij gaan mensen thuis en vooral kleine bedrijven het nu gewoon gebruiken en zien ze wat het voorstelt en wat het hun bespaart.
Zo moet het ook gaan, een langzamere groei gebaseerd op tevreden gebruikers/techneuten die het echt als oplosing inzetten. Niet zoals in het HYPE jaar een berg managers e.d. die naar een linux curus gingen omdat iedereen dat nou eenmaal deed. En weer naar huis gingen met de gedachte dat het wel leuk maar te ingewikkeld was.
Er zijn ook steeds meer mensen die inzien dat je je niet meer moet laten binden aan steeds duurder wordende, gehuurde producten van 1 enkele verkoper doordat de file formats en protocollen obscuur worden gehouden door die fabrikant.
jup M$ maakt erg veel vrienden met hun prijs tactieken. (Maar de " Unholy Businness Practices" van dat bedrijf zijn een thread appart waard.)
Zo langzamerhand krijgt Linux toch een prima desktop (bijv. KDE 3), zeker voor serieuze toepassingen zoals school of (thuis)kantoor. Voor Gamers zal Windows98/ME nog wel even de beste keus blijven.

De open standaarden zoals Open Office's file format, PDF, PostScript, XHTML etc van documenten onder Linux is ook alleen maar een voordeel.
natuurlijk is dat een voordeel, maar het is tegelijk een oorzaak van de hekel die de normale gebruiker heeft aan Linux. "Waarom kan ik dat document van me vriendje niet openen?" <-- die zit niet te wachten op de verhalen over gruwelen van verschillende bestandsformaten die M$ bakt.
Daar heb ik al ervaring mee met office 97 en XP hier op mijn werk, laat staan dat men iets over een ander OS wil horen.
As far as users go; Die willen dat het werkt, en ergens terecht ook.
BTW: Ik gebruik de netwerktransparantie van X wel! Ik heb meerdere machines als X Terminal aan mijn zwaarste PC hangen en dat werkt als een zonnetje:)
Daar heb ik niets over te zeggen, maar ik had al zoveel gequote dat dit er ook ff bij moest ;)

Een linux hype is naar mijn mening niets om blij mee te zijn, na een hype komt altijd de onvermijdelijke ineenstorting. Ik ben van mening dat die aan het beeld van linux meer schade hebben aangedaan dan goed.
Ik kan NOG STEEDS niet aan de manegers van mijn bedrijf duidelijk maken dat Linux een alternatief is voor wat dan ook. (Altijd krijg ik de term "hobby OS" naar me oren. Of dat mja maar het is nog niet volwassen enzo.
(Ik zeg niet welk IT bedrijf, maar een van de top 10 detacheerders in NL.)

Qua effect op linux was de hype wel goed, omdat er veel bedrijven een "opstartpremie" kregen. De slechte vielen uit, de goeie/grote blijven over nu.

Greets Krewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Laatst online: 10:10
Toen ik 2 jaar geleden aan een bedrijf mijn diensten ging verlenen moest daar ook een server komen. Uiteraard moest dit zo goedkoop mogelijk, dus is er linux opgezet. Voor mijz heeft dit enorme voordelen. Zo kan ik kleine problemen eenvoudig via een SSH sessie oplossen, wat veel tijdsbesparing met zich meebrengt (moet anders eerst 2u met het OV reizen...)

Op mijn middelbareschool hebben een maat en ik een jaar of 3 geleden daar een linux proxy neer gezet om een vage windows proxy te vervangen. Dit werkte velen malen beter (Squid rules! ;)), echter nadat ik 1,5 jaar weg was en er daar niemand meer was die met linux overweg kan is er weer windows op gegaan. De sysadmin die daar rondloopt heeft nogsteeds volgens mij geen kennis van linux... helaas...

Begin Augustus ga ik naar mijn oude basisschool waar we de windows proxy ook gaan vervangen door linux en de andere locaties middels een VPN aan elkaar gaan proberen te knopen (kennisnet, dus dat beloofd nog wat!). Gelukkig heeft de admin die daar rondloopt in zijn vrije tijd al veel ervaring opgedaan met linux, maar mocht van het management niet overstappen. Nu het vakantie is, is er groenlicht gegeven om het te proberen en als het bevalt blijft t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hackers (of hier op GoT genoemd: Crackers(z)) zullen er altijd zijn en altijd blijven. Op dit gegeven het groter worden van Linux laten afketsen is dan ook niet reeel. Als Linux gehacked wordt, komen ook daar weer fixes voor en je bent in ieder geval van de meeste scriptkiddies, die per slot van rekening de meeste zichbare overlast geven, af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 19 juli 2002 14:43 schreef Wekkel het volgende:
en je bent in ieder geval van de meeste scriptkiddies, die per slot van rekening de meeste zichbare overlast geven, af.
Precies! weg met die Windowstm Scriptingtm Host®! de grootste non-uitvindingtm van de eeuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 08-09 05:30
het feit dat Linux een hype moet worden ben ik het zo onderhand absoluut niet meer mee eens. Het is wel zo dat Microsoft niet alle macht moet/mag hebben wat nun dus wel het geval is. Microsoft is nu een beetje aan het uittesten wat wel en wat niet kan.

Mee eens! Op dit moment hebben we alleen het feit dat mensen geen keuze hebben omdat MS ze met allerlij leuke tooltjes en mooie praatjes dingen wijs maakt waar mensen later helemaal niets aan hebben.

Verder hebben mensen geen vrijheid. MS probeert o.a. hun Office documenten zo close-sourced te houden dat geen enkel buitenstaand programma deze kan openen. Komt er op neer dat ze MS Office moeten gebruiken en dus Windows.
Op donderdag 18 juli 2002 12:15 schreef PipoDeClown het volgende:

[..]

Er moeten duidelijke standaarden komen en programmeurs zullen zich daaraan moeten houden. En deze standaarden moeten ook de programmeurs hun vrijheid geven zodat de fantasie de vrije loop heeft.
Welke standaarden bedoel je? In wat voor vorm? Webpagina's kan ik me voorstellen dat je je daar aan irriteerd want dat doe ik ook. Qua programma's vat ik je punt niet helemaal.
Op vrijdag 19 juli 2002 02:09 schreef deadinspace het volgende:

[..]

De veiligheid van Windows (en dan met name 9x) en haar apps zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
En de gebruiker zelf is ook een hele grote factor. Ik heb ook heel lang veel Windows gebruikt, en toch nooit een enkel virus gehad. Dan moet mij dat in GNU/Linux al helemaal lukken (meer controle e.d.).
[..]
De veiligheid is deels te danken aan systeembeheerders/gebruikers van deze pc's. Ik geef toe dat Windows ook niet alles is en ik de veiligheid van Linux beter vind, mits je niet als root alles gaat doen.
Op vrijdag 19 juli 2002 20:46 schreef paasklaas het volgende:

[..]

Precies! weg met die Windowstm Scriptingtm Host®! de grootste non-uitvindingtm van de eeuw!
Zou je die reply nog eens willen lezen want hij heeft het over Linux. Ben het wel met je eens hoor ;)

Nog een vraag van mij:

Kunnen de mensen achter Linux (bedrijven etc.) de hardware bedrijven niet puchen gezien het geen eerlijke concurentie is als er geen of bijna geen drivers voor Linux gemaakt worden en ze alles zelf maar uit moeten zoeken? Bijvoorbeeld sommige HP scanners, mijn vader is er eigenaar van. Wil overstappen op Linux maar dan zal hij wel een nieuwe scanner moeten kopen omdat deze niet gesupport wordt door HP op Linux. Rechtzaken aanspannen vind ik !!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeasingU
  • Laatst online: 15-09-2022

TeasingU

I Live Longer

Als het aan mij ligt dan zou de Mac met zijn MacOS10 een hype moeten worden.

Voor de servermarkt is unix/linux zeer geschikt, maar voor de Desktop-markt (om het zo maar even te noemen) moet MacOS10 (en in de toekomst hoger)meer gebruikt gaan worden, en het liefst alleen maar nog.........

Grote jongens als IBM en HP gaan er wel voor zorgen dat linux helemaal zal doordringen op de Server-Markt. Dat zit wel goed.

Als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt is de Mac met MacOS10 toch wel nummero uno. Daar kan geen KDE of WindowsXP tegenop.

cd /usr/ports/www/porn make install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote jongens als IBM en HP gaan er wel voor zorgen dat linux helemaal zal doordringen op de Server-Markt. Dat zit wel goed.
Linux word volgens mij alleen nog toegepast op de low end servers van IBM. omdat het lekker goedkoop voor ze was en dan trendy apache webservertjes kunnen verkopen. De grote mainframes met hun vele Virtual Linux Instances draait gewoon AIX als hoofdOS. (idee van [url="http://www.lwn.net"]lwn[/url] )

waar linux het echt van moet hebben is mond op mond reclame en het lobbyen van actieve amateurs, want het aantal bedrijven die puur gespecialiseerd zijn in linux is klein en zal klein blijven omdat er eenmaal weinig geld met linux te verdienen valt.

P.S. [url="http://www.forbes.com/2002/07/16/linuxintro.html"]forbes[/url] heeft ook eens lief gedaan voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht zelf aan:

2. Meer standaarden

Wat vinden jullie?
1. Geen reclame op TV en Radio
2. Minder standaarden

We gaan natuurlijk niet MS nadoen ;)

Wat linux wel kan gebruiken is een 'eigen' desktop omgeving (geen windows / macos imitatie) die kwaliteit uitstraalt. Dit zou bv gedaan kunnen worden door dezelfde ontwerpers die OS X's Aqua bedacht hebben.
Pagina: 1 2 3 Laatste