Op donderdag 18 juli 2002 04:16 schreef dystopia het volgende:
Het heeft ook zo z'n nadelen.
Ok, maar geef toe dat de verschillende distro's aan verschillende behoeften voldoen. Dat is heel moeilijk te combineren in één distro.
Beste is subjectief. De grootste is niet per definitie de beste. Intel is het niet per definitie. Windows is het niet per definitie. RedHat is het niet per definitie.
Degene met de beste marketingtechnieken (waar tijd (= geld) in gaat zitten) wordt de grootste. Dat is niet per definitie ook de beste.
Distro's bestaan niet noodzakelijk omdat ze een goed marketing mechanisme hebben. Zie bijvoorbeeld [topic=551881/1/25]. Hier kwam Debian als #1 uit, terwijl Debian niet-commercieel is en derhalve geen marketing heeft (of daar geld voor heeft).
Als je betere bedoeld klopt het over het algemeen wel aardig, echter niet per definitie.
Ok, mijn formulering was niet helemaal perfect. Maar diegenen met een technische reden voor bestaansrecht zullen ook bestaan, en mogelijk populair zijn.
Welke dan?

ik raad een newbie geen OS aan dat bij elke versie weer remote lek heeft. Er moet 1 opensource GNU/Linux desktop distributie komen (waarbij men geen gore marketingstechnieken gebruikt) met een default install die zoveel mogelijk gebruikers aanspreekt.
Nouja, ik doelde op Red hat, SuSE en Mandrake. Die mikken over het algemeen op point-n-click users, met automagische hardware-detectie, wizards, grafische install, enz, enz.
Op donderdag 18 juli 2002 10:47 schreef Markiedam het volgende:
Zou het trouwens wel goed zijn al Linux groter word dan Windows?...
Ik heb het liever niets eigenlijks..
Dat is iets waar we pas achter komen als het zover is denk ik.
Ik denk dat het nogal meevalt, zolang de keuze en openheid die we nu hebben maar blijft.
Dat gezegd interesseert het me niet zo bijster veel, zolang ik maar kan doen wat ik wil. Het probleem is dat als GNU/Linux maar een insignificant percentage is er niet genoeg rekening mee gehouden wordt, in termen van specs/drivers, games, standaarden (can you say .doc?), enz.
Grote userbase = macht.
Nou hoeft GNU/Linux van mij de wereld niet te veroveren (zou misschien wel mooi mee genomen zijn), maar ik vrees dat die macht nodig is om medewerking te forceren (zou nVidia 5 jaar geleden, toen GNU/Linux nog geen media aandacht had gehad wel drivers verstrekt hebben?).
Er zijn niet voor niets duizenden virussen voor Windows, alleen omdat het de grootste is .
De veiligheid van Windows (en dan met name 9x) en haar apps zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
En de gebruiker zelf is ook een hele grote factor. Ik heb ook heel lang veel Windows gebruikt, en toch nooit een enkel virus gehad. Dan moet mij dat in GNU/Linux al helemaal lukken (meer controle e.d.).
Op donderdag 18 juli 2002 11:03 schreef Greyfox het volgende:
Laat de mensen toch zelf kiezen.
Daar ben ik het mee eens. Maar Windows wordt geleverd op elke computer die je koopt, MS doet veel moeite om haar formats (.doc, .xls, .wma, NTFS, om er slechts een paar te noemen) alleen leesbaar te maken in MS programma's, MS' EULA's proberen het gebruik van hun DLLs door opensource software te verbieden.
Noem je dat keuze?
Op donderdag 18 juli 2002 12:15 schreef PipoDeClown het volgende:
Er moeten duidelijke standaarden komen en programmeurs zullen zich daaraan moeten houden.
Standaarden zijn er al, meer dan genoeg zelfs. En: programmeurs houden er zich meestal aan.
Maar ik gok dat jij iets anders bedoelt, namelijk desktop-consistency gebeuren.
Maak bijv. een (1 als in een, twee, drie) standaard dat _elke_ app skinnable moet kunnen zijn
Dat is een widgetset issue. En de widgetset discussie is een grote discussie.
, standaard toetsencombinaties, eenduidige interface voor plugins voor elke applicatie (hergebruik) etc etc.
Mja, dat lukt in de desktop environments toch vrij aardig?
Wat ik verder graag zou willen is dat als ik op kantoor zit en ik moet met mijn lappietoppie naar een klant bv. Dan moet ik mijn desktop opgeving van vaste pc kunnen verplaatsen naar lappietoppie inclusief draaiende programmas en kleurtjes en plaatjes.
X zou voor mij part enorm gestript moeten worden, want oa de mogelijkheid om mn display te exporteren naar een andere compie boeit mij werkelijk niet. Deze code zit totaal niets te doen bij mij.
Interessant... Eerst noem je iets wat *zware* netwerktransparantie nodig zou hebben, even later stel je voor om de netwerktransparantie uit XFree86 te slopen.
Dat laatste zou overigens niks helpen en misschien welgeteld 100 KB op de executable schelen.
En innovatie betekent niet dat je compatible moet blijven met oude zooi
En ze sluiten elkaar ook niet uit. Ze kunnen vaak prima samengaan.
...zoals dat met Unix het geval is.
Komop he, rechten in 7bits en dat nog alleen voor owner/groep/iedereen. Daar zit toch geen potentie in meer tegenwoordig.
Unix is niet beperkt tot dat hoor... Als de kernel wat anders kan is dat ook goed... Voor applicaties is het toch OF een file kunnen openen OF hem niet kunnen openen, whatever het achterliggende rechtensysteem is. En er zijn wel degelijk Unices met ACLs bijvoorbeeld.
Dat de meesten het nog doen met alleen het standaard Unix rechten systeem duidt misschien aan dat dat vrijwel altijd voldoende is.
En het idee dat men met een domme buis op mijn computer of via een telnet sessie programma's op mijn desktop computertje kan gaan uitvoeren is toch niet nodig als er maar 1, 2 of 5 personen danwel met of zonder eigen account er van die computer gebruik maken en savond dat ding weer uit gaat.
Ik maak daar anders enorm veel gebruik van (zei het via SSH). Los daarvan heeft het wel erg weinig met de het onderwerp te maken lijkt mij?
Linux en hun distro's zijn in mijn ogen nog lang niet volwassen om op de gewone desktop en voor business desktops, voor drukke en ongeduldige managers etc.
Wat is dan wel geschikt voor die 'drukke en ongeduldige managers'? Windows? Laat me niet lachen, daar kunnen ze net zo slecht mee omgaan.
Om eerlijk te zijn en nu ik er zo over nadenk vind ik zelfs de aanpak van de kernel te eenvoudig. Linus is toendertijd in zijn eentje bezig geweest en heeft een aantal afwegingen gemaakt om het zichzelf niet te moeilijk te maken oa. de niet modulaire kernel.
Nouja, de kernel is tegenwoordig behoorlijk modulair. En in 2.5 wordt veel meer de indruk gelegd op modulariteit. Het is de bedoeling dat de kernel straks 100% modulair is (en zodoende wat meer op een microkernel lijkt).
Om Linux "hype" weer te herstellen moeten alle gedetineerde in een coding-camp worden gestop en opgeleid tot hardware ontwerpens en C en C++ programmeurs. Zodra men een projekt af heeft wat nut heeft voor de mensheid mag ie los. De straf is dan afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het projekt (en het nivo van de programmeur).
Mja, en daar ben ik het absoluut niet mee eens. De openheid, het feit dat iedereen een programma kan/mag maken, en het feit dat goede projecten meer aandacht krijgen en zo sneller groeien is zo'n beetje waar GNU/Linux uit ontstaan is. Lijkt me vrij tegenstrijdig om dat kapot te maken.
Tweede oplossing is om alle topics waar het woord Linux in voorkomt te verplaatsen naar NOS. Nu is WOS twee keer zo groot als NOS. Dat moet dus veranderen.
Nouja, NOS is al flink gegroeid. Maar je moet oppassen dat de ratio newbies/vragenstellers <-> guru's/vragenbeantwoorders niet uit de hand loopt.