Toon posts:

Wat te doen om Linux "hype" weer terug te krijgen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie allemaal wel weten is de hype rond linux volkomen weggevallen. Dit is zeer jammer.

Wat zou hier aan gedaan kunnen worden?

Ik dacht zelf aan:

1. Reclame op TV en Radio
2. Meer standaarden
3. Meer Linux beurzen organiseren

De ontwikkeling van Windows staat ook niet stil, en laat steeds betere prestaties zien (bv Windows XP). Het zou jammer zijn als Windows Linux volkomen zal wegdrukken.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nooit een echte hype meegemaakt in mijn 15 jaartjes op deze gare planeet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 22:04
Zoals jullie allemaal wel weten is de hype rond linux volkomen weggevallen.
Weggevallen ? In tegendeel volgens mij! Ik wordt er mee doodgeslagen :P. Echt heel veel jongens in mijn klas zijn nu met Linux aan de slag. Misschien dat het voor de rest wat minder is, maar in mijn klas merk ik er dus helemaal niets van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Niets.

(serieus: het product Linux moet zichzelf gewoon verkopen door beter te zijn dan MS, dat met NT-producten met een leuke inhaalslag bezig is. Nog meer ondersteuning uit de industrie zou ook leuk zijn, maar je gaat toch geen Linux reclame op TV en Radio doen :? )

* Arthur vindt het wel goed zo met de 'populariteit' van Linux. Het zou alleen leuk zijn als er iets meer compatibiliteit met de 'de-facto standaards' zou zijn

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:58 schreef Access het volgende:

[..]

Weggevallen ? In tegendeel volgens mij! Ik wordt er mee doodgeslagen :P. Echt heel veel jongens in mijn klas zijn nu met Linux aan de slag. Misschien dat het voor de rest wat minder is, maar in mijn klas merk ik er dus helemaal niets van :).
welke opleiding volg jij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
volgens mij moeten er gewoon meer reviews voor linux op de desktop komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08-2021

Matthijz

Is icoon even kwijt :P

Bij mij in de klas zit maar een echte linux fan :) (en dat ben ik niet) ;)

"Het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
Op maandag 25 februari 2002 20:59 schreef Pietertje het volgende:

[..]

welke opleiding volg jij :?
Technische Informatica.

Heel veel zijn er nu dus bezig met een linux server als gateway/ webserver/ ftp server/ etc. Ik heb dat vorig jaar gedaan, en met success :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:59 schreef ArthurS het volgende:
Niets.

(serieus: het product Linux moet zichzelf gewoon verkopen door beter te zijn dan MS, dat met NT-producten met een leuke inhaalslag bezig is. Nog meer ondersteuning uit de industrie zou ook leuk zijn, maar je gaat toch geen Linux reclame op TV en Radio doen :? )

/me vindt het wel goed zo met de 'populariteit' van Linux. Het zou alleen leuk zijn als er iets meer compatibiliteit met de 'de-facto standaards' zou zijn
nee ik ben het met de topicstarter daar wel eens, linux is toe aan promoting bij het grote publiek. Hoewel er wat ontwikkeling nodig is op het gebied van GUI, KDE is op de goeie weg en distro's als mandrake maken daar gretig gebruik van :)

als Linux gemakkelijker word tzal het zeker goed inslaan met een beetje reclame :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:02 schreef Access het volgende:

[..]

Technische Informatica.
ja okeej, duh :D dat is ook over pjoeters, ik ben de enige van mijn hele school (havo/mavo/vwo) die zich met linux bezig houd :o

ik heb het btw ook op de desktop, windows bestaat niet meer op mijn verdieping van het huis :) (staan al redelijk wat pjoeters) ik doe alles wat ik voor IF moet kennen kwa delphi in kylix nu en alles wat ik van dos zooi moet kennen met vmware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We kunnen met z'n allen (NOS'ers) wel geld inzamelen voor een TV reclame.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ik merk juist dat steeds meer mensen met Linux beginnen. Alleen vallen mensen vaak weer terug op Windows..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
Op maandag 25 februari 2002 21:02 schreef Pietertje het volgende:

[..]

nee ik ben het met de topicstarter daar wel eens, linux is toe aan promoting bij het grote publiek. Hoewel er wat ontwikkeling nodig is op het gebied van GUI, KDE is op de goeie weg en distro's als mandrake maken daar gretig gebruik van :)

als Linux gemakkelijker word tzal het zeker goed inslaan met een beetje reclame :)
A) Wat is er het nut van als het grote publiek gnu/linux gaat gebruiken (en niet zeggen compatibiliteit, dat het meer ondersteund gaat worden etc want dat kan ook zonder de massa :))

B) Is GNU/Linux klaar voor de massa? Als je het mij vraagt: nee.

* Arthur is overigens erg gelukkig met Debian op de laptop.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:05 schreef saviour het volgende:
Ik merk juist dat steeds meer mensen met Linux beginnen. Alleen vallen mensen vaak weer terug op Windows..
klopt, dat inclusief me pa :(, eigewijze geit dat ie is, wil maar niet luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A) meer ontwikkelaars, valt mischien zelfs fatsoenlijk geld uit te halen dan :P, minder mensen in psygiatrische instellingen (ivb met windows gebruik en blauwe schermen)

B) nee, te moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 21:06 schreef ArthurS het volgende:

[..]

A) Wat is er het nut van als het grote publiek gnu/linux gaat gebruiken (en niet zeggen compatibiliteit, dat het meer ondersteund gaat worden etc want dat kan ook zonder de massa :))

B) Is GNU/Linux klaar voor de massa? Als je het mij vraagt: nee.

/me is overigens erg gelukkig met Debian op de laptop.
Mischien alleen al wel om Microsoft dwars te zitten..
Microsoft heeft een veel te hoge positie gekregen. Mensen worden opgegroeid met Windows. Dat is FOUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
Trouwens ik denk dat Linux de volgende dingen nodig heeft:

- Betere en eenduidige afspraken over drivers.
- 2 GUI's, 1'tje a-la XP, en 1'tje voor de die-hards (ofzo).
- Mooiere installatieprocedures (denk aan corel linux :P)
- Wizards.

Natuurlijk hoeft niet elke distro hieraan te voldoen, maar je zou bijvoorbeeld 2 types kunnen maken. Een voor de beginners (met a-la XP GUI, en wizards), en een voor de die-hards die dus alles met (b.v.) VI moeten gaan configgen.

Zo trek je volgens mij veel nieuw publiek, omdat Linux niet zo moeilijk meer is (veel gebruikt argument toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
Precies, mensen zijn zo gewend aan Windows-specifieke dingen dat ze het 'totaal belachelijk' vinden dat hun harde schijf inhoud in / staat, de cdrom niet meer 'Drive D' is maar ineens /dev/cdrom is geworden etc.

Als het dan even niet werkt zoals Windows (of nog erger: DOS - zoooveel mensen die denken dat de CLI net zoiets is als DOS), of iets lukt ze even niet, geven ze het OS de schuld in plaats van zichzelf zoals zou moeten.

Daarom denk ik ook dat het (nu in ieder geval) nog helemaal geen goed idee is om die hele 'hype' terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
heb laatst mn jongere zusje een keer op mn workstation gezet (mandrake 8), en die vond et zo leuk dat ze alles kon veranderen van kleur enzo dat ik dr nu niet meer van mn pc af krijg:p
maarja, jong geleerd is oud gedaan zullen we maar zeggen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 13:51

Blaasvis

Cidora \o/

Het Bedrijf waar ik werk heeft net vanmiddag besloten om linux te gaan verkopen en onderhouden, ik heb het wel zeer gepusht. B-)
Maar ze kregen er zo veel vraag naar, dus was het een logische keuze.
Dus de hype is er eigenlijk nog wel alleen mensen blijven bang voor veranderingen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:08 schreef Markiedam het volgende:

[..]

Mischien alleen al wel om Microsoft dwars te zitten..
Microsoft heeft een veel te hoge positie gekregen. Mensen worden opgegroeid met Windows. Dat is FOUT
idd, ben met een klein projectje bezig om scholen over te halen te gaan werken met linux (jullie krijgen inzage als het af is (dat is ergens in september, werk er samen met cowmike aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op welke wereld leeft topicstarter? :P ;)

GNU/Linux wint alleen maar aan populariteit. Daar hoeft niks voor gepushed te worden. Het "verkoopt" zichzelf wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hypes zijn irritant.
Zie je het voor je? Tig nieuwe topics per dag in /23

"Hoe installeer ik Lunix?"
"Mandrake boot niet"
"X-Windows crasht"
"RedHat sig 11 bij kernel compile"
"Hoe installeer ik truetype fonts"
"Wat is het root wachtwoord"
"Hoe hack ik mijn vriend"
"Waar download je KDE"

ad infinitum ...

Nee hoor, laat maar lekker gedijen. Hypes zijn vaak zeepbellen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 21:12 schreef nelske het volgende:

Op welke wereld leeft topicstarter? :P ;)
Mars?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Je moet nou eenmaal toegeven dat MS die Gui ontzettend goed voor elkaar heeft! Het werkt lekker, is overzichtelijk en iedereen kan alels wel vinden in principe! Dan heb ik het over de standaard programma's etc.

In Linux is dat ook niet slecht, maar wel een stukje minder, hoewel het steeds beter lijkt te worden :)

Wat een 'probleem' is dat ik zelf ook ben tegengekomen: Als je gaat compileren enzo kan je tegen fouten aanlopen, fouten die je als beginneling niet snel snapt en kan oplossen, ik mag dan blij zijn met odysseus O+ :P maar niet iedereen heeft dat geluk, hehehe.

In windows krijg je dat soort problemen niet vaak (daar heb je weer andere problemen :P), je hoeft daar maar te dubbelklikken en het programma wordt geinstalleerd.

Mensen zien dat dit anders is en zijn niet gewend om veel te lezen (ik laat het ook nog wel eens afweten, dat ik achteraf bij mezelf denk van: "Ja, dat had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen weten/denken!"). Op dat soort momenten stappen ze dan jammer genoeg weer terug op de vertrouwde MS Gui..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:12 schreef mithalph het volgende:
Hypes zijn irritant.
Zie je het voor je? Tig nieuwe topics per dag in /23

"Hoe installeer ik Lunix?"
"Mandrake boot niet"
"X-Windows crasht"
"RedHat sig 11 bij kernel compile"
"Hoe installeer ik truetype fonts"
"Wat is het root wachtwoord"
"Hoe hack ik mijn vriend"
"Waar download je KDE"

ad infinitum ...

Nee hoor, laat maar lekker gedijen. Hypes zijn vaak zeepbellen.
Zo lang als ik en Jotti hier rondlopen gaat dat niet gebeuren ;)

Daar kun je zeker van zijn. Het nieuwe beleid is niet voor niks opgesteld ;)

Eigenlijk past dit draadje daar ook niet tussen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 10:27
je moet willen linux'en, anders ga je niet linux'en !!! (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 21:15 schreef nelske het volgende:

[..]

Eigenlijk past dit draadje daar ook niet tussen :X
Maar omdat je zo aardig bent :) laat je deze open toch?? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:18 schreef Markiedam het volgende:

[..]

Maar omdat je zo aardig bent :) laat je deze open toch?? :9~
Als het niet te erg wordt wel ja ;)

Anders gaat hij alsnog op slot of richting de HK.

Dus gelieve graag over het originele onderwerp verder te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 25 februari 2002 20:53 schreef Markiedam het volgende:
Zoals jullie allemaal wel weten is de hype rond linux volkomen weggevallen. Dit is zeer jammer.
Waarom is dat precies jammer ? Er worden op dit moment nog elke dag topics op slot gegooit door Nelske & Jotti, omdat mensen simpelweg de FAQ niet lezen, en zelf weigeren een klein beetje moeite voor hun probleem te doen..
Wat zou hier aan gedaan kunnen worden?
Ik dacht zelf aan:
1. Reclame op TV en Radio
Vliegende Tux ? :D
Linux geen product wat makkelijk te verkopen is, als is het maar omdat de ontwikkelaars niet bijelkaar in een groepje zitten, zoals het geval is bij Microsoft.. This is a good thing (tm), aangezien je zo eerder op frisse nieuwe ideeen komt.

Verder is het het beste als Linux zich bewijst, zonder dat soort onzin. Mond op mond reclame dus, op die manier krijg je minder teleurgestelde mensen, die keihard terugrennen naar Windows en gaat lopen verkondigen 'hoe slecht linux wel niet is'
2. Meer standaarden
RFC anyone ? Microsoft is degene die de meeste standaarden verkracht _niet_ Linux.
3. Meer Linux beurzen organiseren
To spread the word ? Dat valt IMHO onder de 'reclame' e.d. Zelfde argument dus :)

disclamer, ik ga ervan uit, dat dit bedoelt is i.v.m. met MS :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux een hype :? Ben nooit ergens in de geschiedenis boekjes of whatever tegengekomen dat Linux een hype is geweest, correct me if i'm wrong :)

Maar goed, snel gedacht is voor promotie geld nodig en waar moet dat geld vandaan komen? Lijkt mij dan toch dat er voor Linux betaald moet gaan worden.

Verder kom je altijd tegen in fora e.d. de strijd tussen Windows en Linux, Linux is gratis vak opensource etc.

Allemaal erg leuk en positief en cheap 8-) maar het overgrote deel van de bevolking op deze aardkloot gebruikt Windows? Om even terug te komen over het betalen voor Linux, het zou voor mij en voor de consument (denk ik) ook gelijk een stuk meer vertrouwen wekken in support e.d. als je ervoor moet betalen.

Misschien dat we moeten beginnen om alseerst die strijd los te laten tussen Linux en Windows, dat brengt allemaal negative gedachten in mensen op, bekijk het gewoon als een product en ga niet meteen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 10:55
IMHO is het enige wat linux nodig heeft om ECHT door te breken een GUI met volledige intergratie van Wine. En natuurlijk een goede installatie procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:31 schreef moto-moi het volgende:

RFC anyone ? Microsoft is degene die de meeste standaarden verkracht _niet_ Linux.
Hier zit het probleem een beetje v/d topic starter. Microsoft is zo groot, dat een hele berg mensen denken dat zij de standaard zijn. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:31 schreef moto-moi het volgende:

---knip---

[..]

To spread the word ? Dat valt IMHO onder de 'reclame' e.d. Zelfde argument dus :)

disclamer, ik ga ervan uit, dat dit bedoelt is i.v.m. met MS :?
Kijk dit bedoel ik nou, vergelijk het nou niet eens met Windows, wordt alweer Windows genoemt, zelfde geval als pimmetje fortyun die steeds in het nieuws komt en daardoor stemmen krijgt omdat ie de popiejopie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 25 februari 2002 21:36 schreef Steven het volgende:
IMHO is het enige wat linux nodig heeft om ECHT door te breken een GUI met volledige intergratie van Wine. En natuurlijk een goede installatie procedure.
Dat lijkt me eerlijk gezegt niet. Waarom zou Linux op Windows moeten gaan lijken ? Kies dan Mac OS X.. Dat ziet er tenminste nog een beetje uit :P

Laat Linus nou maar lekker proggen, en dingen verzinnen, da's veel interresanter dan iets namaken IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 25 februari 2002 21:40 schreef Lighteye het volgende:
Kijk dit bedoel ik nou, vergelijk het nou niet eens met Windows, wordt alweer Windows genoemt, zelfde geval als pimmetje fortyun die steeds in het nieuws komt en daardoor stemmen krijgt omdat ie de popiejopie is!
Hmm, noem jij dan eens een ander voorbeeld van een IT-bedrijf wat stelselmatig standaards verkloot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:49 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Hmm, noem jij dan eens een ander voorbeeld van een IT-bedrijf wat stelselmatig standaards verkloot ?
Ik wil dit topic niet verkloten, maar het uitlokken van flames komt Linux en zeker dit topic niet ten goede :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 21:36 schreef Steven het volgende:
Linux moet was meer resources (blaatjes end) in 1 bestand stoppen. Want je wacht meer op de errors dat ie files niet kan vinden. In Windows is dat allemaal netjes in de excuteble gepropt. Linux zou dit en een resfiletje moeten gooien of iets dergelijks. Maar dus wel zorgen dat het bij de hand is. Scheelt een hele hoop foutmeldingen van plaatjes.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 25 februari 2002 21:55 schreef Lighteye het volgende:
Ik wil dit topic niet verkloten, maar het uitlokken van flames komt Linux en zeker dit topic niet ten goede :Y)
De topicstarter heeft het zelf over Windows, ik ga daarop in, met argumenten.. Da's wat anders dan 'flame-bait' volgens mij :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:55 schreef Lighteye het volgende:

[..]

Is niet uitlokken hoor. Het was meer een rhetorische vraag.

Het is algemeen bekend dat voornamelijk MS (andere grote bedrijven hebben daar soms ook wel eens een handje van) standaarden probeert te forceren, danwel naar hun hand om wil zetten.

En dit zeg ik niet omdat ik *nix gebruik. Dat is bij de Windows gebruiker ook wel bekend. Als Windows gebruiker heb je daar uiteraard ook geen last van, als gebruiker van een ander Systeem daarentegen wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 22:04 schreef nelske het volgende:

[..]
Het is algemeen bekend dat voornamelijk MS (andere grote bedrijven hebben daar soms ook wel eens een handje van) standaarden probeert te forceren, danwel naar hun hand om wil zetten.
En: MS jat goede ideeën/beginnende standaarden, giet ze in een MS-vorm en begint ze te promoten...
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Laatst online: 15:00

klown

geek

Ik vind dat de hype juist een beetje begint te komen. Linux is steeds makkelijker aan het worden, er steeds meer makkelijk te regelen (vooral in bepaalde distributies)
Maar zolang Linux je scanner nog niet automatisch detecteerd en installeert, en Windows wel, zullen veel mensen toch bij Windows blijven, ben ik bang.
Die kiezen toch vaak voor het gemak van M$ en nemen de problemen van Windows er dan maar op de koop toe :+

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 22:13 schreef ne0 het volgende:

[..]

En: MS jat goede ideeën/beginnende standaarden, giet ze in een MS-vorm en begint ze te promoten...
:7
Geef ze eens ongelijk.

Hun product domineert de desktopmarkt. Vooralsnog is er geen concurentie (nee ook GNU/Linux nog niet). Hun product is closed source en het is een commercieel bedrijf met geld genoeg.

Als je aan die dingen voldoet, dan vind ik het niet vreemd dat je dergelijke tacktieken er op na houdt, maar goed we gaan nu redelijk offtopic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 22:15 schreef klown het volgende:

Maar zolang Linux je scanner nog niet automatisch detecteerd en installeert, en Windows wel, zullen veel mensen toch bij Windows blijven, ben ik bang.
Dat doet Mandrake toch wel? En een scanner installeert Windows trouwens absoluut niet standaard/zomaar! Misschien dat XP een paar USB-scanners standaard ondersteunt...

Maar Mandrake gaat idd de goede kant op, t wordt sneller :) :) , en steeds makkelijker. Ik ben zelf erg benieuwd naar Mandrake 9.0! :9~ (maar dan zijn we nog wel ff verder, maar ik denk dat je dan iedereen die niet per se windows wil gebruiken wel aan linux kunt krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 22:15 schreef klown het volgende:
Ik vind dat de hype juist een beetje begint te komen. Linux is steeds makkelijker aan het worden, er steeds meer makkelijk te regelen (vooral in bepaalde distributies)
Die kiezen toch vaak voor het gemak van M$ en nemen de problemen van Windows er dan maar op de koop toe :+
Klopt maar zolang er geen mainstream linux is en jij hardware koopt waar geen linux drivers bijzitten (over voor te downloaden zijn (door het bedrijf gemaakt dus!), zal er ook nooit echte ondersteuning komen. Dan blijft Linux net als MS nu is met service packs, het duurt veel te lang en er komen meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 22:22 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Dat doet Mandrake toch wel? En een scanner installeert Windows trouwens absoluut niet standaard/zomaar! Misschien dat XP een paar USB-scanners standaard ondersteunt...

Maar Mandrake gaat idd de goede kant op, t wordt sneller :) :) , en steeds makkelijker. Ik ben zelf erg benieuwd naar Mandrake 9.0! :9~ (maar dan zijn we nog wel ff verder, maar ik denk dat je dan iedereen die niet per se windows wil gebruiken wel aan linux kunt krijgen).
Om je ff uit de droom te helpen... mandrake doet dat niet echt helemaal standaard. De voor de meeste thuis scanners (lees aldi scanners) gemaakte drivers, zijn door een aantal duitsers gemaakt (evenals de tablet en andere huis-tuin-en-keuken gein, die wel iedereen zo op windows kan aansluiten maar net ff dat uurtje extra moetzoeken op internet, en vervolgens die 2 uurtjes installeren met vreemde foutmeldingen).
Allemaal leuk en aardig... maar er zou gewoon een soort apt-get systeem voor drivers moeten komen. Een database met alle drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 22:19 schreef nelske het volgende:

[..]

Geef ze eens ongelijk.

Hun product domineert de desktopmarkt. Vooralsnog is er geen concurentie (nee ook GNU/Linux nog niet). Hun product is closed source en het is een commercieel bedrijf met geld genoeg.

Als je aan die dingen voldoet, dan vind ik het niet vreemd dat je dergelijke tacktieken er op na houdt, maar goed we gaan nu redelijk offtopic. ;)
Tuurlijk heb je gelijk, en MS ook :)
Maar soms, denk ik, zouden ze wat meer initiatief en inzicht mogen tonen...

Maar over dit topic: De hype is dan misschien voorbij, idd, maar linux blijft wél terrein winnen. Een voordeel van Linux is dat het zo open is. Je kunt er alles mee, maar, en dat is gelijk het nadeel, je moet er wel verstand van hebben. En zolang dit zo is, is het een ideaal systeem voor tweakers, maar niet voor de Windowsgebruiker die niet meer weet dan hoe hij de pc aan moet zetten en programma's installeren en opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 22:26 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Om je ff uit de droom te helpen... mandrake doet dat niet echt helemaal standaard. De voor de meeste thuis scanners (lees aldi scanners) gemaakte drivers, zijn door een aantal duitsers.
Allemaal leuk en aardig... maar er zou gewoon een soort apt-get systeem voor drivers moeten komen. Een database met alle drivers.
Leuk idee. Maar Mandrake ondersteunt anders wel HEEL VEEL. En anders Suse wel. Het gaat misschien niet standaard, maar het is makkelijker dan in Windows (waar je drivers/software moet installeren, rebooten): dat scanding starten (hoe heet t ook al weer? sane ofzo), scanner uitkiezen, en scannen maar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Linux een hype :? Ben nooit ergens in de geschiedenis boekjes of whatever tegengekomen dat Linux een hype is geweest, correct me if i'm wrong :)
jawel hoor.. 2, 3 jaar geleden werd er best wel veel geschreven in non-pc bladen over linux.. in kranten (telegraaf, volkskrant) stonden wel es artikelen over de opmars van dé grote concurrent van microsoft (m'n vader wist toen zelfs wat linux was :P ) en in andere magazines las je dr ook wel es wat over. De laatste paar maanden heb ik echter nooit meer wat over Linux gehoord..

Ik heb het zelf een paar keer geprobeerd voor de desktop maar toch val ik weer terug naar windows. Dr zijn _zoveel_ nadelen aan linux desktop tov windows. Bijv. spellen draaien niet (ok, op 2 of 3 na..). Het installeren van programma's is gewoon veel te ingewikkeld (rpm bestanden zijn dan nog te doen, maar met compilen enzo hoef je echt niet aan te komen bij een (boven)gemiddelde gebruiker). Verder is de hardwareondersteuning onder windows ook veel beter (zoals al genoemd; scanners, usb etc..) En dr zijn nog veel meer van dit soort dingen waardoor het (nu nog) minder geschikt is dan windows als desktop os..

Ik gebruik sinds kort wel linux op mn server en dat werkt echt perfect.. :) ik ben nog maar een beginner en weet er dus nog maar weinig vanaf, maar ik zie al wel dat Linux voor zulk soort doeleinden perfect is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 22:33 schreef ne0 het volgende:

is het een ideaal systeem voor tweakers, maar niet voor de Windowsgebruiker die niet meer weet dan hoe hij de pc aan moet zetten en programma's installeren en opstarten.
Idd, als het eenmaal is geinstalleerd/geconfigureerd dan kan Pietje wel de knopjes voor e-mail/Internet/tiepen vinden ;) en linux gebruiken.

Maar ja, de installatie mag dan steeds simpeler worden, de meeste gebruikers maar nauwelijks iets configureren... En aangezien windows wordt geinstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 22:33 schreef ne0 het volgende:

[..]

Tuurlijk heb je gelijk, en MS ook :)
Maar soms, denk ik, zouden ze wat meer initiatief en inzicht mogen tonen...

Maar over dit topic: De hype is dan misschien voorbij, idd, maar linux blijft wél terrein winnen. Een voordeel van Linux is dat het zo open is. Je kunt er alles mee, maar, en dat is gelijk het nadeel, je moet er wel verstand van hebben. En zolang dit zo is, is het een ideaal systeem voor tweakers, maar niet voor de Windowsgebruiker die niet meer weet dan hoe hij de pc aan moet zetten en programma's installeren en opstarten.
Daarom ben ik vandaag samen met iemand aan een LFS systeem begonnen specifiek voor 1 pc (die volgens mij meer dan 200x gecloned is :)). Dan help je de Windows noobs. Nu nog ff voorelkaar krijgen dat we het naast Windows op de PCs mogen zetten. Wat er dan gebeurd er is keuze. Je zet er niet alleen linux op maar je zorgt er ook voor dat je geauthenticated wordt met de Novell LDAP server zodat iedereen kan inloggen (maar niemand die wat kan verkloten). Tevens is het ook wel handig als iemand kan printen in een lokaal onder linux (uiteraard op een Novell IPX printer).
Het plan is dus om voor alle edu-software die voor windows is uitgebracht een linux tegenhanger te vinden.

We zijn aardig op weg. IIG vandaag de drivers bij elkaar gezocht voor het systeempie. Zo leer je er zelf ook weer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpdrichel
  • Laatst online: 09-08-2024
Bij mij in de klas weten ze geeneens wat Linux is |:( Behalve ik dan *D . Maar zelf gebruik ik geen linux aangezien ik heel veel spellen speel en linux niet super schijnt te zijn met spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 22:38 schreef banaan-X het volgende:Maar ja, de installatie mag dan steeds simpeler worden, de meeste gebruikers maar nauwelijks iets configureren... En aangezien windows wordt geinstalleerd...
Daar zit toch ook het probleem? Linux kan nooit een concurent worden zonder het gebruikersgemak van Windows. Ook als er dingen zoals Winmodems in computers gestopt worden is dit niet echt leuk. Zeker niet als je er achteraf achter kotm wat voor onding dat is. Doorsnee mens wil kunnen typen en internetten, daar willen ze echt geen moeilijke dingen voor doen want het maakt ze niet uit. Er is maar een beperjkte groep die lInux wil om echt iets te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 22:41 schreef Mpdrichel het volgende:
Bij mij in de klas weten ze geeneens wat Linux is |:( Behalve ik dan *D . Maar zelf gebruik ik geen linux aangezien ik heel veel spellen speel en linux niet super schijnt te zijn met spellen.
Als jij je spellen koopt kun je ook Linux spellen kopen. Dat zal volgens mij je opmerking ontkrachten. Ik ken iemand die sinds kort Linux versie van zijn spellen komt :) moet zeggen dat is zeker leuker dan op Windows :)... maar ja DirectX gaat idd nog wat moeilijk maar OpenGL :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 22:36 schreef rick_h het volgende:

[..]

jawel hoor.. 2, 3 jaar geleden werd er best wel veel geschreven in non-pc bladen over linux.. in kranten (telegraaf, volkskrant) stonden wel es artikelen over de opmars van dé grote concurrent van microsoft (m'n vader wist toen zelfs wat linux was :P ) en in andere magazines las je dr ook wel es wat over. De laatste paar maanden heb ik echter nooit meer wat over Linux gehoord..
Herbert Blankenstijn (oid) is weer wat bezig met linux: http://www.hccnet.nl/cgi-bin/404/link.pl?url=404.cfm?id=369 Maar erg positief is het allemaal niet. En ook niet echt genuanceerd bezig: het linux verwijten dat je onder linux geen word-documenten kunt openen bijv... |:(
Ik heb het zelf een paar keer geprobeerd voor de desktop maar toch val ik weer terug naar windows. Dr zijn _zoveel_ nadelen aan linux desktop tov windows. Bijv. spellen draaien niet (ok, op 2 of 3 na..). Het installeren van programma's is gewoon veel te ingewikkeld (rpm bestanden zijn dan nog te doen, maar met compilen enzo hoef je echt niet aan te komen bij een (boven)gemiddelde gebruiker).
apt-get is nu ook onder rpm-based distro's een inhaalslag aan het doen :) imho een erg goede ontwikkeling! Persoonlijk vind ik in 1 programma een pakket even aanzetten nl veel makkelijker dan naar www.download.com -> windows -> winamp -> download -> klik -> etc...
Verder is de hardwareondersteuning onder windows ook veel beter (zoals al genoemd; scanners, usb etc..) En dr zijn nog veel meer van dit soort dingen waardoor het (nu nog) minder geschikt is dan windows als desktop os..
Windows doet dat helemaal niet! (alleen XP doet een paar USB scanners. Verder detecteert Mandrake evenveel als Windows volgens mij. (kijk maar eens wat voor obscure hardware werd gedetecteerd in de review van nelske :D )
Maar fabrikanten mogen idd wel eens drivers gaan schrijven/lenen / specificaties vrijgeven.
Ik gebruik sinds kort wel linux op mn server en dat werkt echt perfect.. :) ik ben nog maar een beginner en weet er dus nog maar weinig vanaf, maar ik zie al wel dat Linux voor zulk soort doeleinden perfect is :)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 22:42 schreef Xan het volgende:

[..]

Daar zit toch ook het probleem? Linux kan nooit een concurent worden zonder het gebruikersgemak van Windows. Ook als er dingen zoals Winmodems in computers gestopt worden is dit niet echt leuk. Zeker niet als je er achteraf achter kotm wat voor onding dat is. Doorsnee mens wil kunnen typen en internetten, daar willen ze echt geen moeilijke dingen voor doen want het maakt ze niet uit. Er is maar een beperjkte groep die lInux wil om echt iets te leren.
offtopic:
Kan iemand me ff vertellen wat er nou zo anders aan een winmodem is dan aan een normaal modempie?
Ik heb niet echt veel met modems gewerkt... en de modems die ik heb zijn echte ISA 16Bits dingen die het overigens nog prima doen voor hun taak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
om linux echt onder de aandacht van huis/tuin en keuken en ook zakelijke gebruikers te helpen moeten eerst de software fabrikanten die allemaal windows-only software maken verandere lijkt me. Veel bekende windows programma's werken niet onder linux (sommige onder wine dan wel weer).

Dus lijkt mij dat eerst de softwarefabrikanten eens de stap richting linux moeten zetten en ook veel software voor linux te code.

Gebruikersvriendelijk is gewoon een smoes die al lang niet meer van toepassing is imho, eerder de vertrouwde look van windows met de start knop enzow, linux is ff wennen. Kijk maar naar mandrake ed. is gewoon windows met een andere GUI, om nou te zeggen dat KDE of GNOME niet gebruikers vriendelijk is? neuh, vooral KDE ik had dan ook geen enkele moeite om over te stappen van de windows GUI naar KDE, daar kon ik dan ook alles met dezelfde snelheid en 'makkelijkheid' voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 22:42 schreef Xan het volgende:

[..]

Das idd het probleem. Het kan trouwens wel concureren wua gebruiksgemak imho. Wat is er nu lastig aan op het kmail knopje drukken, ontvangen. even lezen. Briefje tikken in StarOffice.. ? Niets toch? Alleen de installatie (van sommige programma's) is lastig voor een beginner, maar het gebruik niet (moeilijker dan windows-programma's).

Terwijl ik dit typte:
Op maandag 25 februari 2002 22:47 schreef stiena het volgende:

Gebruikersvriendelijk is gewoon een smoes die al lang niet meer van toepassing is imho, eerder de vertrouwde look van windows met de start knop enzow, linux is ff wennen. Kijk maar naar mandrake ed. is gewoon windows met een andere GUI, om nou te zeggen dat KDE of GNOME niet gebruikers vriendelijk is? neuh, vooral KDE ik had dan ook geen enkele moeite om over te stappen van de windows GUI naar KDE, daar kon ik dan ook alles met dezelfde snelheid en 'makkelijkheid' voor elkaar krijgen.
Geheel mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 22:46 schreef Skinkie het volgende:

[..]

offtopic:
Kan iemand me ff vertellen wat er nou zo anders aan een winmodem is dan aan een normaal modempie?
Ik heb niet echt veel met modems gewerkt... en de modems die ik heb zijn echte ISA 16Bits dingen die het overigens nog prima doen voor hun taak :)
winmodem gebruikt de cpu om te MOduleren/DEModuleren. Een echt modem heeft daar een chipje voor die in het modem zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 22:44 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Als jij je spellen koopt kun je ook Linux spellen kopen. Dat zal volgens mij je opmerking ontkrachten. Ik ken iemand die sinds kort Linux versie van zijn spellen komt :) moet zeggen dat is zeker leuker dan op Windows :)... maar ja DirectX gaat idd nog wat moeilijk maar OpenGL :9
De spellenfabrikanten maken voorlopig eerst de Windows-versie en die geven ze verreweg de hoogste prioriteit :'(. Idd, gamen is ook een reden om windows te gebruiken... Of je moet gaan emuleren (wine), maar dat is nogal eens een geklooi, werkt niet bij sommige spellen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..]

offtopic:
edit:

to slow :(

Zo een winmodem, heeft de minimaal benodigde hardware. De rest word via software en de proc gemuleerd. Een echt modem, heeft b.v. een echt irq en adres nodig. Die 16 bits dingen, hebben waarschijnlijk zelfs nog een echte compoort erbij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 22:53 schreef X-terior het volgende:

[..]

edit:

to slow :(

Zo een winmodem, heeft de minimaal benodigde hardware. De rest word via software en de proc gemuleerd. Een echt modem, heeft b.v. een echt irq en adres nodig. Die 16 bits dingen, hebben waarschijnlijk zelfs nog een echte compoort erbij zitten.
:9 en die kan je zelfs nog met jumpers instellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Maar het idee van centrale database heeft dat toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 23:04 schreef Skinkie het volgende:
Maar het idee van centrale database heeft dat toekomst?
Als het een soort database is zoals bij het apt-systeem: wat mij betreft wel! Maar niet een .net idee ofzo :r (niet per se anti-MS hoor, maar ik vind dat idee echt belachelijk. Ik wil wel ZELF programma's op mijn HD en mijn eigen doc op mijn HD hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 22:55 schreef Skinkie het volgende:

[..]

:9 en die kan je zelfs nog met jumpers instellen :9
Yes, the good old days.... nooit geen irq conflict gehad toen... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach... Zolang het voor mij maar perfect werkt...

En dat doet het :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 23:05 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Als het een soort database is zoals bij het apt-systeem: wat mij betreft wel! Maar niet een .net idee ofzo :r (niet per se anti-MS hoor, maar ik vind dat idee echt belachelijk. Ik wil wel ZELF programma's op mijn HD en mijn eigen doc op mijn HD hebben)
Nee ik denk dus echt aan een database:
-Jij koopt hardware
-Jij zoekt op naam

-Jij vind hardware
-Jij zoekt op FIC nummer

(en natuurlijk er moeten ook grootte namen meewerken... moet dus geen 1 mans project worden die alle drivers blijft updaten)

* Skinkie voelt een gat in tha market :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
Op maandag 25 februari 2002 23:06 schreef X-terior het volgende:

[..]

Yes, the good old days.... nooit geen irq conflict gehad toen... :9~
[taalverbetermodus]

Dat is behoorlijk klote als je altijd maar irc conflicten had toen

[/taalverbetermodus]

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 25 februari 2002 23:16 schreef ArthurS het volgende:

[..]

[taalverbetermodus]

[/taalverbetermodus]

;)
irc problemen ;) ik had altijd icq problemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 23:16 schreef ArthurS het volgende:

[..]

[taalverbetermodus]

[/taalverbetermodus]

;)
[taalverbetermodus]
irc != irq :P :P :P
[/taalverbetermodus]

Maare never nooit geen irq conflicten gehad. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Btw weet iemand waar alle vendor IDs ergens staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op maandag 25 februari 2002 22:45 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Herbert Blankenstijn (oid) is weer wat bezig met linux: http://www.hccnet.nl/cgi-bin/404/link.pl?url=404.cfm?id=369 Maar erg positief is het allemaal niet. En ook niet echt genuanceerd bezig: het linux verwijten dat je onder linux geen word-documenten kunt openen bijv... |:(
[..]
Tussen de regels doorlezen !!

Verder hoort in elke Linux-distributie standaard een programma te worden geïnstalleerd dat Word-bestanden kan openen en opslaan. (Voor zover ik kan nagaan kan K-Word ze wel openen, maar niet opslaan.) Als alleen StarOffice dat kan, dan maar StarOffice. Als je geen Word-bestanden kunt openen onder Linux, heeft Linux geen zin.

Hij geeft Linux niet de schuld (zegt dan ook specifiek distro), hij wijst op een issue die de gemiddelde Windows-gebruiker er van weerhoudt over te stappen.

Kanttekening die je daarbij wel moet zetten is dat een default Windos installatie ook geen Word heeft, maar WordPad.
En die opent ook niet alle Word-docs :P

Wel heel terecht:

Ook moet de conversie van mail eindelijk eens in orde komen. Als mensen hun oude mail en hun adresboek niet kunnen meenemen, blijven ze liever bij Windows, lijkt mij.

Het Windows Adresboek is overigens unicode, dus het lijkt me dat dat in ieder geval mogelijk moet zijn.

Voor mail zal dat niet opgaan, tenzij er progsels als DBXtract voor linux zijn zodat OE mails als losse .eml-bestanden geëxporteerd (en dus geïmporteerd) kunnen worden.

.eml is namelijk text, open zo'n ding maar eens in een texteditor ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En laat in KDE nou net een KMail importer zitten die het WAB en OE mail kan importeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 25 februari 2002 21:08 schreef Access het volgende:
Trouwens ik denk dat Linux de volgende dingen nodig heeft:

- Betere en eenduidige afspraken over drivers.
Kom ik verder naar beneden nog op terug.
- 2 GUI's, 1'tje a-la XP, en 1'tje voor de die-hards (ofzo).
Mwa... kvin de huidige situtatie niet heel slecht hoor... 30 GUI's:
- 1 die erg op Windows lijkt qua look'n'feel en die bij newbievriendelijke distro's vaak default is (KDE)
- 1 die ook makkelijk is maar wat anders... voor de niet-guru's die 'wat andes willen' (GNOME)
- pak-em-beet 28 voor iedereen die zin heeft in iets anders dan KDE of GNOME, maar waar de newbies niet mee doodgegooid worden (De rest)

De 'die-hards' ga je overigens nooit aan één GUI krijgen, dat kan ik je verzekeren (en er is ook geen reden dat dat zou moeten).

Wat me wel nogal eens stoort is GTK vs QT. Ik had liever één widgetset gezien die alles kon, qua look'n'feel helemaal zoals de default gtk, de default qt, de windows look'n'feel enz was te configgen, met de krachtige elementen van beide widgetzets, enz, en dat dan alle progs deze zouden gebruiken. Verder de kampvorming (en daarmee gepaard gaande code-duplicatie) vind ik irritant.
Dat is wel jammer.[quote]
- Mooiere installatieprocedures (denk aan corel linux :P)
Kvin mooiheid install niet zo heel belangrijk eigenlijk... Net alsof je die zovaak ziet (mja, ok bij win 9x wel).
Verder doen Mandrake en SuSE dit toch wel redelijk?
- Wizards.
Mja, ik haat die dingen, maar ik heb niet zo lang geleden eens Mandrake geinstalled en die vroeg mij vrij veel dingen automatisch.
Op maandag 25 februari 2002 21:14 schreef saviour het volgende:
Je moet nou eenmaal toegeven dat MS die Gui ontzettend goed voor elkaar heeft! Het werkt lekker, is overzichtelijk en iedereen kan alels wel vinden in principe! Dan heb ik het over de standaard programma's etc.
Kvin de Windows GUI helemaal niet zo goed eigenlijk... Sommige dingen zijn beter geregeld dan in GNU/Linux ja (fonts come to mind), maar om nou te zeggen dat Windows' GUI in totaal zoveel beter is? Ben ik het niet mee eens.
Wat een 'probleem' is dat ik zelf ook ben tegengekomen: Als je gaat compileren enzo kan je tegen fouten aanlopen, fouten die je als beginneling niet snel snapt en kan oplossen, ik mag dan blij zijn met odysseus O+ :P maar niet iedereen heeft dat geluk, hehehe.
* deadinspace has said it before and will say it again:
zelf compilen moet helemaal niet nodig zijn en daar moet je als newbie ook niet aan beginnen. Dat je kunt compilen is mooi en als je het wilt moet je het zeker doen, maar als een newbie moet gaan compilen en dat lukt niet, dan kan ik ze het moeilijk kwalijk nemen dat ze het dan moeilijk vinden.
Voor programma's installeren is overigens .deb uitgevonden, waar .rpm het slappe aftreksel van is.[quote]
Op maandag 25 februari 2002 22:36 schreef rick_h het volgende:
Bijv. spellen draaien niet (ok, op 2 of 3 na..).
Op 40 of 50 na eerder. Ik heb een (hoogstwaarschijnlijk incompleet) lijstje op http://gemini.luon.net/!marcelm/stuff/linuxgames .
Het installeren van programma's is gewoon veel te ingewikkeld (rpm bestanden zijn dan nog te doen, maar met compilen enzo hoef je echt niet aan te komen bij een (boven)gemiddelde gebruiker).
Als ik iets op mijn computers makkelijker vind dan in Windows is het wel programma's installeren: 'apt-get install <prog>' en wat geratel (en eventueel een paar vragen) later isset klaar (ok, in de Unstable tree van de distro komt het wel eens voor dat iets niet zomaar installt, maar zelfs in de Unstable tree is dat niet vaak het geval), dat doet Windows mij niet na.
Zie ook mijn reply mbt compilen wat hoger in deze tekst.
Verder is de hardwareondersteuning onder windows ook veel beter (zoals al genoemd; scanners, usb etc..)
Niet-ondersteunde hardware komt (bijna) alleen maar voor door gebrek aan specs/drivers van de fabrikanten.
USB wordt overigens gewoon prima ondersteund, en ik heb met mijn hardware eigenlijk maar weinig trubbles hoor (op mijn desktop stukken minder dan in Windows 98 zelfs).
offtopic:
Zoals al gezegd: Winmodems voeren veel in software uit dat 'echte' modems in hardware doen (daarom zijn ze trager).
'echte' modems presenteren zichzelf als een extra compoort (vaak ttyS2 of ttyS3, COM3 of COM4 voor de Windowsmensen), waardoor je dezelfde drivers als voor externe modems kunt gebruiken. Deze modems zijn dan ook meestal redelijk pijnloos aan de praat te krijgen (in zowel GNU/Linux als in Windows).
Maar bij winmodems zit dus de meeste functionaliteit in de drivers, en hebben de modems een een of andere obscure niet-gespecifieerde interface die de driver aanspreekt. Aangezien van de meeste winmodems geen specs verstrekt zijn kunnen er ook geen drivers voor GNU/Linux voor geschreven worden (voor de modems waar wel specs voor zijn: check http://linmodems.org).

Wat de hype e.d. betreft: GNU/Linux mag van mij best wat in het nieuws blijven, maar met een echte hype ben ik niet zo blij. Ik zie liever dat GNU/Linux steeds beter wordt, dat bedrijven het steeds meer gaan inzetten, dat steeds meer mensen nieuwsgierig worden, en dat het zo langzaamaan steeds algemener ingezet wordt.

Dan zou ik nog iets zeggen over gecentraliseerde drivers. Om te beginnen is dat er al: de kernel (-source), maar heb wel wat gedachten over een verandering van dat model:

• Afsplitsen van drivers van de kerneltree zelf en misschien nog afsplitsen van archs. Dit omdat je nu dus een kernelsource van 145 meg moet hebben, met daarin support voor 20 architecturen en alle mogelijk drivers voor al die platformen, waarvan je in totaal slechts een MB of 20 nodig hebt (snelle gok). Bovendien kun je zo makkelijker een losse driver updaten door alleen die ene driver te downen. Uiteraard moeten deze drivers dan nog wel door het kernelteam verzorgd worden, mijn idee slaat puur op het buildprocess en de distributie.

• Verdergaande modularisatie. Het liefst alles als module, zodat je bijna een microkernel krijgt. Dit zou ook het updaten van losse modules wat makkelijker moeten maken, hoewel dat nu ook al kan, maar ook zou je zo praktisch de hele kernel kunnen updaten zonder te rebooten.

• Beter gestandardiseerde interne API in de kernel en betere binary compatibility zijn misschien ook een mogelijkheid, zodat fabrikanten makkelijk een binary driver (namelijk een blaat.o) kunnen leveren. De vraag is alleen of dit zo'n goed idee is.

* deadinspace heeft wel weer genoeg getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Kvin de Windows GUI helemaal niet zo goed eigenlijk... Sommige dingen zijn beter geregeld dan in GNU/Linux ja (fonts come to mind), maar om nou te zeggen dat Windows' GUI in totaal zoveel beter is? Ben ik het niet mee eens.
Dat kan, meningsverschil. Ik vind dat MS de Gui wel beter in orde heeft. Als je newbies achter KDE / Win zet, zullen ze waarschijnlijk Windows beter / sneller snappen.
* deadinspace has said it before and will say it again:
zelf compilen moet helemaal niet nodig zijn en daar moet je als newbie ook niet aan beginnen. Dat je kunt compilen is mooi en als je het wilt moet je het zeker doen, maar als een newbie moet gaan compilen en dat lukt niet, dan kan ik ze het moeilijk kwalijk nemen dat ze het dan moeilijk vinden.
En wanneer ben je geen newbie meer? Als je weet hoe je apt-get install xmms moet doen? (bijv.). Of als je een binary kan installeren? Op een gegeven moment wil je toch ook beginnen met compileren. Neemt idd niet weg dat het in principe stom is om te stoppen met Linux als dat niet wil lukken, heb je gelijk in.
Voor programma's installeren is overigens .deb uitgevonden, waar .rpm het slappe aftreksel van is.
Goh ;)

Maar je hebt eigenlijk wel gelijk, je hoeft niet te compileren dus dat was geen goed argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik laat mensen die mij msword documenten sturen ze uitprinten en opeten maar afgzien vandat. Ik vond ook ooit dat je geen moeite moest hoeven doen om je systeem online te krijgen en toen kwam ik er achter dat je dan nooit helemaal kunt krijgen wat je wilt. En over de window's gui : Ik krijg koppijn als ik langer dan een uur achter een windows bak moet zitten werken.
gelukkig geeft windows me meestal rond die tijd mij welverdiende break en neemt er ook het zijne van, wat met tevens de kans geeft mij code te herzien en geheel opnieuw in te tikken. ! hulde punt voor windows daar dus (waar linux me gewoon in m'n sop laat gaar koken en star volhoud dat ik moet door werken) Maar ik dwaal af.. Ik zelf gebruik Enlightenment omdat multiple desktops rulen en omdat alles tot in aan m'n pager te configgen is, ik gebruik dualhead omdat grote desktops rulen. Goed E is soms wat zwaar dus gebruik ik regelmatig blackbox en dit zou ik niet willen missen doordat iemand bepaalt dat ik alleen kde of gnome mag gebruiken.
Maar ik kwam recent op mijn eerste visie terug en heb een cd in elkaar gedraait waarvanaf je kunt booten. die vervolgens een desktop linux start je hw detecteerd (in elkgeval het meeste (en wat ik niet kon of niet boeiende genoeg vond niet)) vervolgens X start, scroll muis ondersteund Open Office q3demo kde blackbox wmaker gabber etc aan boord heeft en in zijn geheel op debian unstable gebaseerd is. En geen hd nodig heeft. Ik heb de man gestript
je moet alleen van iemand leren hoe je je netwerk aan de gang krijgt en welk commando je moet geven om je printer te installeren en thats it.
conclusie: Ik denk dat linux bijna alles in huis heeft wat een goed os nodig heeft maar dat de noodzaak tot het gebruiken ervan nog eens goed bij het grote publiek moet ingewreven worden zoals MS dat ook doet door hun software van te voren te laten installeren op de pc's die verkochtworden bij de pcboer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 26 februari 2002 01:06 schreef saviour het volgende:
Als je newbies achter KDE / Win zet, zullen ze waarschijnlijk Windows beter / sneller snappen.
Newbies die Windows gewend zijn? Dat is niet gek dan.
Newbies die totaal geen OS gewend zijn? Dan maakt het volgensmij niets (of zeer weinig) uit.
En wanneer ben je geen newbie meer? Als je weet hoe je apt-get install xmms moet doen? (bijv.). Of als je een binary kan installeren? Op een gegeven moment wil je toch ook beginnen met compileren.
Mja, maar mijn punt is (daar zeg je even later zelf ook iets over) dat je niet moet hoeven compilen.
Als je het wilt, als je zin hebt om te leren hoe dat moet/werkt, prima, ga je gang. Maar dat soort mensen (die willen leren) hebben meestal ook niet zo'n moeite met GNU/Linux.
De mensen die het gewoon willen gebruiken zijn niet zo happy met dat gecompile, zeker als het niet wil lukken. En om ze nou ongelijk te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Linux is een goed product en heeft geen promotie nodig, als het goed genoeg is verkoopt het zichzelf.
Een product als windows (NT) heeft nou eenmaal reclame nodig om zijn gebreken enigzins goed te maken of in ieder geval te verduisteren tegenover de toekomstige gebruiker.

Sowieso is een hype nooit goed, daar de definitie van hype ook het woord "kortstondig" bevat :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 22:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

'k Gebruik zelf alle soorten Windows (98, NT, 2k, XP) en allen vrij regelmatig, maar wil nu ook wel eens Linux gaan proberen, te meer omdat we op dit moment UNIX krijgen op school. Die commando's (finger, ls, pine (?)) kan ik dan op linux doen denk 'k :)

Waar er dan behoefte aan is, is een duidelijke, korte, bondige manual wat Linux is, wat je er mee kan, wat je er voor nodig hebt, met screenshots.

Hieruit voorvloeiend is er natuurlijk propaganda nodig voor deze dingen, maar een TV-spotje lijkt me overdreven, omdat 40% van de bevolking nog niet eens internet heeft.

Dit soort manuals waren bij Andy online te vinden (doch andere onderwerpen), helaas is deze site dicht, voorlopig, door het fors overschrijden van de maximale data-transfer.

/Disclaimer
Hoogstwaarschijnlijk is zo'n manual er al, ik heb nog niet gezocht, ik beantwoord alleen de vraag van de topicstarter maar ;)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

betere X omgeving klantvriendelijk en secure want X is NIET secure (vooral die idioten die als root X opstarten en gaan internetten) :?

Degelijke vervangers voor windows aplicaties zoals visio

Een goede overeenkomst tussen de distro's want iedereen pleurt er maar wat in ... dus goede afsraken over libs etc.

Linux servers hoeven zich niet te bewijzen draaien ze een week dan draaien ze totdat de hardware crashed.
Ook goede backup mogelijkheden via X is een must en niet de 2 goeien die we nu hebben.

En reklame is toch een must

Maar 1st op desktop gebied nu top worden en compatible zijn met de windows varianten en dan staat er niks in de weg
Het kan al zeer zeker en goedkoop ook.
Maar mensen moeten linux zien en denken dat wil ik ook enwel gister.

iedereen kijkt naar linux ja euh leuk.
behalve verdwaalde NT beheerders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Wat de manuals betreft, er zijn eigenlijk behoorlijk veel goede howto's te vinden hoor. Linuxdoc.org etc.
ik vind het ook een zeer goed initiatief dat er nu zoveel reviews worden geschreven over Linux op de desktop, geweldig. Naar mijn mening zal dit best een (groot) aantal mensen over die lijn trekken om het eens te proberen.

Maarja, zoals eerder gezegd, je moet niet te beroerd zijn om een INSTALL door te lezen als je iets gaat compileren. Of om een howto erbij te pakken als je met Apache aan de slag gaat.

Op een gegeven moment went dat en wil je niets anders :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 22:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

Misschien weerhoudt het ook mensen omdat het gebruiken van Linux, wat toch niet voor elke computergebruiker weggelegd is, vaak bestempeld wordt als "nerd-achtig"? :?

Dat is bij ons in de klas (MTS TI) tenminste zo, als je een 10 voor C++ of een 9 voor UNIX haalt ben je nerd - *zucht*

Nou ben ik al nerd, dat scheeld :+

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 26 februari 2002 02:00 schreef lemac4444 het volgende:
betere X omgeving klantvriendelijk en secure want X is NIET secure (vooral die idioten die als root X opstarten en gaan internetten) :?
Dat mensen als root X starten en gaan inetten heeft nix met X te maken he ;)
Degelijke vervangers voor windows aplicaties zoals visio
Ik heb dia gebruikt... Kon ik in ieder geval mee doen wat de andere in Windows moesten, maar visio kon ook access blerf (in het kader van integratie een database met een GUI die je visio-schemes kunt voeren |:( ).
En ga nou niet gillen dat dia niet degelijk is, want visio in combinatie met access had dus een groot deel van ons project voor TU verneukt (omdat we de schema's toen we ze samenvoegden niet meer konden aanpassen oid. We hebben ze helemaal met de hand na moeten maken voor het weer werkte).
Een goede overeenkomst tussen de distro's want iedereen pleurt er maar wat in ... dus goede afsraken over libs etc.
FHS?
En reklame is toch een must
Mja, weeknie... We'll see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 05-10 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op dinsdag 26 februari 2002 01:28 schreef ferengee het volgende:
Ik zelf gebruik Enlightenment omdat multiple desktops rulen en omdat alles tot in aan m'n pager te configgen is, ik gebruik dualhead omdat grote desktops rulen. Goed E is soms wat zwaar dus gebruik ik regelmatig blackbox en dit zou ik niet willen missen doordat iemand bepaalt dat ik alleen kde of gnome mag gebruiken.
Iets om te hypen??: Met Linux heb je meer keuze om meerdere dingen te doen. Multiple desktops wordt door meerdere window managers ondersteunt, en Gnome kan als windowmanager prima Enlightenment gebruiken (de panels weglaten en niemand die ziet dat je eigenlijk gnome draait :) )
[/quote]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33

jep

Iedereen is Linux fan, veel mensen weten / kennen het alleen nog niet :+

Die 'hype' mag je denk ik geen hype noemen. Bij een hype heb ik altijd het gevoel dat 't iets is dat weg gaat.. en dat is bij Linux zeker niet zo :)

Ik tik dit nu in Linux, ik mail hier ook via linux, en 2 meter achter me staan 16 linux servers :P. Linux gaat alleen maar steeds harder.. in mijn omgeving iig wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik hier voornamelijk leest zijn reacties van linux users en maar weinig van de windows users dus echt relevant en een conclusie uit deze topic kan je niet trekken hooguit een verzameling meningen .

maar zal die van mij eens geven ben een verstokte win 2000 users die linux is gaan draaien SuSe 7.3 heb 7 cds kunnen downen dus waarom niet .
voorgeschiedenis : heb redhat en mandrake voorheen op mijn pc gedraaid.

netjes alles geinstalleerd en het internet op .
instaleren was probleemloos zoals bij alle twee de vorige linux distro's .
het is even zoeken naar je programmas maar dat is geen probleem voor een hoop windows programma is wel een vervanger te vinden.

alleen dat @#$%netwerk wil maar niet aan de gang.....nog steeds niet

maar het grote verschil is dit en dit is alleen maaar hoe ik het voel en ervaar in dit forum : lees de howto"s ff lekker zelf zoeken etc etc slotje erop ... en dat is dan de grote kracht van windows , leuk of niet leuk er zijn zoveel gebruikers dat je altijd wel een antwoord krijgt en word geholpen op welk board dan ook dat je altijd redelijk snel je probleem opgelost heb.

bij mijn vorige linux ervaringen heb ik een maand geprobeerd om mijn netwerk aan de gang te krijgen wel dit lukte niet dus hup terug naar windows .Is nu niet aan de orde heb de windows map weggegooid dus voorlopig ga ik niet terug.

je krijgt een beetje machteloos gevoel van linux omdat er zo onwijs veel documentatie te vinden is .

en het is behoorlijk gespecialiseerd en nog eens distro afhankelijk sja dan blijf je knoeien . dus zit er niets anders op om een handboek te kopen/vinden.

ik denk dat als linux door wil breken bij de mensen als ik een simpele fabrieksarbeider die niet urenlang achter een pc kan zitten om zijn systeem te perfectioneren dan zal dit systeem ook in ene keer goed moeten werken(inclusief netwerk) - duidelijke uitleg voor de leek zou ook prettig zijn- een board wat de newbie sukkels als ik goed helpt zou ook fijn zijn.

wat je nu merkt is dat een hoop mensen draaien linux naar tevredenheid en hebben er ongetwijfeld een hoop uurtjes aan gespendeerd en ik krijg het gevoel dat bij sommige antwoorden achter de tekst staat heeeee sukkel ik heb er veel voor moeten doen dus doe jij dat ook maar dan zien we je nog wel een keer terug ( of nooit weer een linux user gone).

uiteindelijk moet linux door de experts van nu gepromoot worden, met een goede hulp en uitleg naar een newbie toe als.

anders blijft het in de wereld van de nerds en wordt het nooit wat . dus geen gepromoot op tv of commercials , het succes begint hier met hulp aan mensen die net beginnen die absoluut niet weten waar ze moeten zoeken omdat linux dus inderdaad afwijkt van windows die dus graag een werkend systeem willen draaien .......als dat niet gaat lukken dan komen ze terug als linux wel goed genoeg en gebruiksvriendelijk is of nooit meer ............

maar dit is slechts hoe ik het voel en ervaar .

ik heb wel antwoord gekregen op mijn vragen dus daar ben ik dankbaar voor alhoewel het nog niet gewerkt heeft.

en mijn spelfoutjes wel ja ik ben en blijf een simpele fabrieksarbeider....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De Linux-hype is weg, GELUKKIG.

Hypes zijn voor mensen die het 4 weken proberen, en daarna weer overstappen op iets anders.
Zoals het nu helemaal "hip" is om je XP doorzichtig te maken, liefst zover dat je niks meer kunt lezen, over 2 maanden zul je zien dat alles in dezelfde kleur in is ofzo.
Ze blijven bezig.

Wat je nu ziet is dat mensen SERIEUS overwegen om over te stappen, Linux is geen ramp meer, maar Linux is een kans.
Als nu iemand overstapt op Linux zal die waarschijnlijk daar ook blijven, het aantal linux routers neemt ook fors toe bij mensen toe, dus het algehele Linux level neemt redelijk toe.

* TheGhostInc denkt dat het een ramp zou worden als nu iedereen over zou stappen op Linux, dan krijg je allemaal mensen die "support" gaan claimen, heb je dan een keer een serieus probleem dan is je favourite nieuwsgroep of IRC kanaal volledig dicht gespammed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
Als Linux makkelijker te installeren wordt dan probeer ik het zeker.
Ik hoor verhalen dat je 3 dagen bezig bent om linux eindelijk aan de praat te krijgen, sorry hoor maar 3 dagen vind ik toch iets te.
Ook speel ik veel games en daar is linux nou niet echt geweldig voor, nu kan ik wel gaan oefenen om gameserver of eigen site te hosten maar dat vind @home vast niet leuk en gaat achterlijk langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 00:50 schreef deadinspace het volgende:
Wat me wel nogal eens stoort is GTK vs QT. Ik had liever één widgetset gezien die alles kon, qua look'n'feel helemaal zoals de default gtk, de default qt, de windows look'n'feel enz was te configgen, met de krachtige elementen van beide widgetzets, enz, en dat dan alle progs deze zouden gebruiken. Verder de kampvorming (en daarmee gepaard gaande code-duplicatie) vind ik irritant.
Dat is wel jammer.
Ik heb op de gnome-mialinglist in elk geval gehoord dat er wel degelijk plannen zijn geweest voor (minimale) samenwerking tussen gnome/gtk en qt/kde, dat zou dan beginnen op het gebied van themes (dus themes die zowel op Qt/kde als gnome/gtk werken, zodat alles er dus in elk geval hetzelfde uitziet)...

Helaas is dat een jaar geleden op guadec besproken en is er nooit wat mee gedaan.... 4-6 april is de volgende guadec en ook daar komen weer mensen van kde... (ik ben daar overigens ook *D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op dinsdag 26 februari 2002 10:03 schreef buildid het volgende:
...
Geen windhoos users...

* Skinkie heeft nogsteeds :'( windows op de normale pc. Eens moet je overstappen, en ik heb besloten dat te doen na een grondige backup van 30GB aan data. Verder draai ik wel Linux op al mijn andere PCs. En de keuze is makkelijk hoor. Liever Linux + een Dos bakkie voor wat leuke oude games die je wat inspiratie geven om te porten.

Je hoeft voor Linux echt niets te weten. Alleen moet je gewoon is een Pakketje kopen. Dan zit er een boek bij, wat je door de install wel heen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
maar het grote verschil is dit en dit is alleen maaar hoe ik het voel en ervaar in dit forum : lees de howto"s ff lekker zelf zoeken etc etc slotje erop ... en dat is dan de grote kracht van windows , leuk of niet leuk er zijn zoveel gebruikers dat je altijd wel een antwoord krijgt en word geholpen op welk board dan ook dat je altijd redelijk snel je probleem opgelost heb.
Ik wil even op dit kleine deel van je post reageren. Hier ben ik het helemaal niet mee eens eigenlijk. In dit forum heb ik ontzettend veel hulp en antwoorden gekregen van mede-users.

Hoe ik het ervaren heb (als iemand die voorheen behoorlijk veel in SA en WOS postte), is dat je in WOS veel antwoorden krijgt, waaronder veel onzin (begrijp me niet verkeerd, ook zeker goede antwoorden) en hier in NOS krijg je veel goede antwoorden en soms een geintje tussendoor.

Als er wordt gezegd dat je howto's moet gaan lezen etc. is dat alleen maar omdat het antwoord makkelijk te vinden is en veel mensen gewoon niet lezen wat ze moeten doen, een vraag als: "Welke Linux versie moet ik hebben?" is er een die nu aanduidt dat je de FAQ niet hebt gelezen.

Dat soort dingetjes, er wordt gewoon van je verwacht dat je zelf ook een beetje initiatief toont.

En dat je een machteloos gevoel krijgt van veel documentatie kan ik niet zo goed begrijpen. Tuurlijk, je kan wel eens verdwalen in de hoeveelheid informatie die er is, maar het leuke daarvan is dat je er zeker veel van leert en dat je het niet snel zal vergeten. Veel mailinglists staan tot je beschikking etc. Is alleen maar een voordeel IMO.

Voor de mensen die niet van plan zijn om er zelf wat tijd in te steken en er niets van willen leren, heb je distro's als Mandrake. Het wijst zich behoorlijk goed en is niet echt moeilijk! Ik zie niet in waarom je grote problemen zou hebben met het installeren van zo'n distro. Misschien als je erg vreemde hardware hebt enzo, maar ikzelf vind dat MDK zeer duidelijk is voor de beginner.

Maarja, dat is hoe ik erover denk dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik ben het grotendeels met je eens, het enige waar ik een kanttekening bij wil plaatsen is:
Voor de mensen die niet van plan zijn om er zelf wat tijd in te steken en er niets van willen leren, heb je distro's als Mandrake.
Het maakt in principe niet uit wat voor distro je neemt, Mdk is wat dat betreft niet beter of slechter dan SuSe/RH/*vulhiermaarin*.

Het gaat er met name om of je de moeite wil doen om er wat van te leren.

Geldt overigens niet alleen voor Linux, maar ook voor andere OSsen.
Ik kan namelijk ook zeggen:
Voor de mensen die niet van plan zijn om er zelf wat tijd in te steken en er niets van willen leren, heb je Windows XP.
/me win2k user, vindt XP maar niks

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Klopt, je hebt gelijk.

Ik vind XP trouwens ook maar niets :X
In het begin leek het goed, maar... pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ghehe :)

Goed, ontopic:

Linux hype? alsjeblieft niet zeg, we zitten nog midden in een XP-hype, als je door WOS heen bladert.
Voor elk onbenullig wissewasje wordt er een topic geopend, onnodig sucks-rulez gezeik, en andere discussie van dubieus nivo.

Een half jaar geleden heb ik eens op het C!T forum gekeken bij de Linux-hoek, daar viel me toen al op dat er verhoudingsgewijs minder topics waren, maar dat ze inhoudelijk heel erg goed waren.
Datzelfde was tot voor kort hier ook het geval.

Wat je nu ziet (en dat komt ook doordat GoT zo enorm groot is geworden) is dat er een grote toevloed is aan nieuwe gebruikers die bovendien voor het overgrote deel een stuk jonger zijn (14-20).
Nu zie je dan ook veel meer topics als deze, of [topic=421359/1/30] ,
of op de Frontpage (StarOffice) waar het idee "Linux moet dit, moet dat, moet zus, moet zo" of "je moet linux draaien anders hoor je er niet bij" tevoorschijn komt.

Zal misschien ook een beetje aan de leeftijd liggen, maar zo'n zwart-wit instlling zie je nu veel vaker tevoorschijn komen, en ik betwijfel of dat wel zo gunstig is.

Linux moet helemaal niks, de gebruiker moet het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 10:55
Op maandag 25 februari 2002 21:43 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dat lijkt me eerlijk gezegt niet. Waarom zou Linux op Windows moeten gaan lijken ? Kies dan Mac OS X.. Dat ziet er tenminste nog een beetje uit :P

Laat Linus nou maar lekker proggen, en dingen verzinnen, da's veel interresanter dan iets namaken IMHO.
Ik heb het over een intergratie van, puur bedoelt voor de overstap. Als die overstap eenmaal gemaakt is kieen mensen vanzelf voor de beste software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 14:53 schreef BackSlash32 het volgende:Wat je nu ziet (en dat komt ook doordat GoT zo enorm groot is geworden) is dat er een grote toevloed is aan nieuwe gebruikers die bovendien voor het overgrote deel een stuk jonger zijn (14-20).
Nu zie je dan ook veel meer topics als deze, of [topic=421359/1/30] ,
of op de Frontpage (StarOffice) waar het idee "Linux moet dit, moet dat, moet zus, moet zo" of "je moet linux draaien anders hoor je er niet bij" tevoorschijn komt.
Leeftijd zegt niet zo veel bij computers, er zijn zat mensen die jonger zijn en veel meer verstand van computers hebben dan ik. Gebruik nou ook nog XP (tot ik genoeg gespaard heb voor een eigen pc :p), heb Slack als dual boot, maar aangezien ik met dat winmodem zit en niet al te veel snapte van de documentatie heb ik dat maar opgegeven. Gebruik het nog voor mijn cursus C :). Maar on-topic, het gaat hier niet over het niveau op GoT maar over Linux. Misschien juist mensen overhalen om dit te gebruiken. Het grote publiek wat Linux zal gaan gebruiken is niet geintresseerd in wat de gemiddelde tweaker hier bezig houdt. Deze mensen moeten dan ook zeker aan een makkelijk te instaleren OS geholpen worden. Voorlopig wordt Linux nog echt voorgesteld als een zwart scherm ala DOS. Veel mensen hebben hier ook niet mee gewerkt en willen zeker niet 'terug' in de tijd naar iets DOS achtigs. Een hype kan wel helpen om dat beeld uit de gedachten van mensen te krijgen. Maar het is al eerder gezegt in dit topic, het zal vanuit het bedrijfsleven moeten komen. Er zit veel te veel een vicuose (ehm? :?) cirkel in dit gebeuren.

/me hoopt dat hij snel een eigen pc'tje heeft met Slack...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ben zelf ook een stevige linux gebruiker.
Ben alleen nog niet helemaal overgestapt op linux vanwege de games. Okeej er zijn wel spellen voor linux maar in zo een lage mate dat ik nog steeds linux draai.
ik denk dat het mensen ook tegenhoud om op linux over te stappen, dat een heleboel vertrouwde windows aps niet meer tegebruiken zijn.
En linux is vindt ik zelf, niet zo gebruiksvriendelijk als windows.

Meneer 1000 has spoken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang linux nog bij lange na niet zo goed is als windows zal een "hype" er echt niet komen.

Om de argumenten als "stabiel" en "gratis" e.d. wordt toch al lang hard gelachen? Wat heb je aan een stabiel OS als je modem het niet doet? Of je muis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vage reactie..... Zal ik maar meedoen....

Wat is goed :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 17:53 schreef robh het volgende:
Zolang linux nog bij lange na niet zo goed is als windows zal een "hype" er echt niet komen.

Om de argumenten als "stabiel" en "gratis" e.d. wordt toch al lang hard gelachen? Wat heb je aan een stabiel OS als je modem het niet doet? Of je muis?
Wat heb je aan een werkend modem als je computer vastloopt met 2 IE's open, msn en word? Nou ligt dit ook wel een beetje aan mn pc maar ok :P
Pagina: 1 2 3 Laatste