Wat te doen om Linux "hype" weer terug te krijgen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serieus dan maar, zo'n reactie is gewoon |:(

Dat soort reacties zijn gebaseerd op linux uit het redhat 5.2/kernel-2.0 tijdperk. Dat geldt al lang niet meer. Lees ook het linux-op-de-desktop topic eens, linux is meer dan commandline enzo (om deze reactie alvast te voorkomen) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dinsdag 26 februari 2002 10:12 schreef DarkJedi het volgende:
Ik hoor verhalen dat je 3 dagen bezig bent om linux eindelijk aan de praat te krijgen, sorry hoor maar 3 dagen vind ik toch iets te.
De gemiddelde Windows gebruiker installeerd zowat elk jaar z'n hele computer opnieuw. Hoe lang ben je bezig voordat je je hele installatie weer _exact_ zo hebt, als de week ervoor ? 1 dag ? 2 dagen ? 3 dagen toevallig ? :P ..

Feit is gewoon, dat zoiets zo goed als nooit nodig is bij Linux, ik heb met m'n vorige computer een jaar of 4 a 5 gedaan ofzo, en ik heb er ooit een keer Debian op geinstalleerd, en verder alleen maar geupdate via het internet (Nieuwe kernel e.d.), iets wat mij niet meer tijd koste, dan het downloaden, starten, en rebooten van een gemiddelde ServicePack van Windows.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 17:53 schreef robh het volgende:
Zolang linux nog bij lange na niet zo goed is als windows zal een "hype" er echt niet komen.

Om de argumenten als "stabiel" en "gratis" e.d. wordt toch al lang hard gelachen? Wat heb je aan een stabiel OS als je modem het niet doet? Of je muis?
hmm... als je de knop volgende eenmaal gewend bent kom je er nooit weer vanaf... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 05:30
Zolang linux nog bij lange na niet zo goed is als windows zal een "hype" er echt niet komen.

Om de argumenten als "stabiel" en "gratis" e.d. wordt toch al lang hard gelachen? Wat heb je aan een stabiel OS als je modem het niet doet? Of je muis?
vooral slackware gaan gebruiken, dat is een echte aanrader als je het makkelijk wil doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 21:21 schreef LinuxUser het volgende:vooral slackware gaan gebruiken, dat is een echte aanrader als je het makkelijk wil doen >:)
Wat is daar mis mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op maandag 25 februari 2002 22:47 schreef stiena het volgende:
om linux echt onder de aandacht van huis/tuin en keuken en ook zakelijke gebruikers te helpen moeten eerst de software fabrikanten die allemaal windows-only software maken verandere lijkt me. Veel bekende windows programma's werken niet onder linux (sommige onder wine dan wel weer).

Dus lijkt mij dat eerst de softwarefabrikanten eens de stap richting linux moeten zetten en ook veel software voor linux te code.
En dat doen ze dus niet zolang er niet veel mensen zijn die Linux gebruiken. Het komt er dus op neer dat iedereen op elkaar wacht. De ocnsument wacht op meer software terwijl bedrijven weer wachten op consumenten. Zo blijven we toch bezig. Ik denk dat als de consumenten komen de bedrijven vanzelf mee gaan. Tevens zijn er veel alternatieven voor MS Office, b.v. OpenOffice of StarOffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op dinsdag 26 februari 2002 21:25 schreef Xan het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee dan?
Dat is de distro voor experts. Daarom zeg ik ook, als je het zo makkelijk mogelijk wilt doen, moet je die dus (niet) nemen.

Distro's die het wel goed zouden kunnen doen zijn: Mandrake, Red Hat, SuSE en Caldera (kleine greep bekende distro's).

Deze distro's doen alles zelf. Zowel, muis, modem, video instellingen, geluid, netwerk, noem maar op. Bijna nog makkelijker als Windows XP die ook overal ondersteuning voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lfs is de distro voor experts :). Ik wist niet helemaal hoe ik je post op moest vatten, niet helemaal wakker :7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elke distro is voor experts
elke distro is voor nieuwbies
opensource is van en voor ons allemaal
en enige wat van je verlangt word is inzet
werkt iets niet, fix het ,zoek of een ander het gefixt heeft of vraag het iemand te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38

kneus :(
Geef alsjeblieft _GEEN_ mening over iets waar je geen verstand van heb, dat is zooooooo zielig.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Mwa... Ik zie mijn klasgenoten nog nie zo snel met Linux aan de slag gaan. Linux is toch weer een stuk(je) moeilijker dan Windows en ja, mensen houden nou eenmaal van gemak (en games). Ik heb zelf wel Linux, maar ik ben een van de weinigen. Iedereen heeft raampjes.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Op dinsdag 26 februari 2002 22:14 schreef LB06 het volgende:
Mwa... Ik zie mijn klasgenoten nog nie zo snel met Linux aan de slag gaan. Linux is toch weer een stuk(je) moeilijker dan Windows en ja, mensen houden nou eenmaal van gemak (en games). Ik heb zelf wel Linux, maar ik ben een van de weinigen. Iedereen heeft raampjes.
Linux is niet per definitie moeilijk als windows hoor, het is slechts anders als windows en dus "moeilijk" als je windows gewend ben.

Ik denk dat het voor een doorgewinterde linux gebruiker (die dus nooit windows gebruikt heeft) zelfs moeilijker is om naar windows over te stappen als andersom, linux (en eigenlijk alle unices) zijn veel voor de hand liggender en duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dinsdag 26 februari 2002 22:14 schreef LB06 het volgende:
Mwa... Ik zie mijn klasgenoten nog nie zo snel met Linux aan de slag gaan. Linux is toch weer een stuk(je) moeilijker dan Windows en ja, mensen houden nou eenmaal van gemak (en games).
Wat is er moeilijk aan KDE :? Sommige files, zoals Word-files, wordt moeilijker om te openen, maar als je alleen maar als bijvoorbeeld secretaresse zijnde afspraken moet plannen , en brieven moet tikken, dat kan zowel in Windows als in Linux. Het hele 'moeilijke' gedeelte wordt door KDE perfect afgevangen..

Ik durf zelf te stellen, dat je veel kleine bedrijven zonder problemen om kunt zetten naar Linux, het enige waar de werknemers het aan zullen merken, is dat er geen baod's meer voorkomen ;) (Offtopic, weet iemand het URL van die strip van Userfriendly ? :o )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:04 schreef ferengee het volgende:opensource is van en voor ons allemaal
en enige wat van je verlangt word is inzet
werkt iets niet, fix het ,zoek of een ander het gefixt heeft of vraag het iemand te fixen.
Kan wel zo zijn, maar veel mensen hebben daar geen zin in dus die komen dan nooit aan Linux toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je te lam bent iemand te vragen dan verdien je niet beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op dinsdag 26 februari 2002 22:18 schreef moto-moi het volgende:
(Offtopic, weet iemand het URL van die strip van Userfriendly ? :o )
http://ars.userfriendly.org toch? :P

[edit]
WHaaahahahaha :D
Deez' is van vandaag :P
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/linux/xuf003996.gif

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20020226

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:33 schreef ferengee het volgende:
als je te lam bent iemand te vragen dan verdien je niet beter..
Dus de status van Linux als nerd-os behouden? Want die creeer je met die opmerkingen dus echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:18 schreef moto-moi het volgende:

[..]
Ik durf zelf te stellen, dat je veel kleine bedrijven zonder problemen om kunt zetten naar Linux, het enige waar de werknemers het aan zullen merken, is dat er geen baod's meer voorkomen ;)
Het probleem is wel de standaard programma's die ook veel in de mkb gebruikt worden. B.v. telebankieren (niet de particuliere die je via internet gebruikt) exact of grote beer o.i.d. en dan nog veel speciaal voor hun brache geschreven proggie's van b.v. verzekerings maatschapijen, belasting programma's, specifieke software van dealers ...... etc etc.
Dit zal voorlopig nog allemaal via wine b.v. moeten gedaan worden, en dat goed aan de praat krijgen id denk ik nog niet zo simpel. Als ze dit nu ook is voor *nix zouden uitbrengen, zou het denk ik ook al een stuk beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:48 schreef Xan het volgende:

[..]

Dus de status van Linux als nerd-os behouden? Want die creeer je met die opmerkingen dus echt...
Dus jij vind het normaal dat mensen gaan zeiken over iets dat (volgens hun) niet werkt terwijl ze niet eens weten waar het over gaat en dat mensen ongezouten kritiek geven op producten die mensen zoals ik in hun vrije tijd gratis en voor niets schrijven en weggeven (en die ze overigens nooit gebruikt hebben - ze zeggen gewoon dat het slecht is - punt.) en dan vervolgens te godvergeten lui en eigenwijs zijn om me tenminste te vertellen DAT het programma crasht op de een of andere manier zodat ik dat kan repareren :(

Want dat zeg jij in feite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:55 schreef beelzebubu het volgende:
Dus jij vind het normaal dat mensen gaan zeiken over iets dat (volgens hun) niet werkt terwijl ze niet eens weten waar het over gaat en dat mensen ongezouten kritiek geven op producten die mensen zoals ik in hun vrije tijd gratis en voor niets schrijven en weggeven (en die ze overigens nooit gebruikt hebben - ze zeggen gewoon dat het slecht is - punt.) en dan vervolgens te godvergeten lui en eigenwijs zijn om me tenminste te vertellen DAT het programma crasht op de een of andere manier zodat ik dat kan repareren :(

Want dat zeg jij in feite...
Dat heb ik toch nergens gezegt? Het ging er hier toch om dat er meer mensen Linux gingen gebruiken, dat bereik je nou eenmaal niet met die instelling. Windows is wat dat betreft makkelijker aangezien iedereen wel een keer problemen ermee heeft gehad zijn oplossingen veel sneller gevonden en vaak makkelijker uit te voeren.

En nogmaals het is echt niet de bedoeling om hier iemand af te kraken want dat heb ik dus echt nergens gezegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen leren in windows juist de foute instelling. Men heeft een probleem, dan heb je een probleem. En een groot probleem als het niet met MS software is, want dan heb je niks aan de knowledgebase (die je zal aanraden XP te kopen met IE 6 en nieuwste office en dat al je problemen zijn opgelost).

Dat is FOUT. En mensen denken dat dat normaal is maar dat _is_ _het_ _niet_. Het is compleet randdebielerig. De developers horen direct contact te hebben met de users, juist in het geval van commerciele software, want daar betaal je toch voor :? Die hele mentaliteit moet een user dan maar van zich afgooien als hij naar linux overstapt want in linux moet je als users een beetje initiatief durven tonen. Ik bijt je hoofd er echt niet af als je mij een mailtje met een bugreport stuurt ;) Als je dat niet kan dan is dat niet omdat linux vreemd is maar omdat windows vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xan, mensen die windows gebruiken vinden ook niet alles in hun uppie uit. Of wel? mischien ben ik wel te dom om windows te snappen... dat ik niet weet waar ik dingen moet vinden en dat als ik de help start er dan niet uit kom. Wat doe ik dan? Vragen ja, aan iemand die het wel weet. Maar als ik een driver conflict heb en ik bel microsoft nederland op dan zeggen ze je moet bij de hw boer zijn. Ok dus ik bel de hw boer en die zegt ja een certified driver maken kost ons te veel geld. je moet bij microsoft zijn. Zo werkt linux gewoon niet. Als je zelf een beetje moeite doet als iets niet werkt en je emailt die gene die het gemaakt heeft nadat je alles gedaan hebt wat er in de README van het stuk software staat dan is de kans heel groot dat hij: of verteld wat je had moeten doen, of je om meer info vraagt zodat hij het kan fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tekenend dat de topicstarter zelf al aangeeft dat Linux niet meer dan een hype is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt hier wel allemaal harstikke leuk gepraat over dat internet en email, daar zou je mee moeten kunnen redden, maar wat als er iemand is die op een avondje even Linux wil installeren en hij krijgt zijn modem niet aan de gang :D

En stel nou even dat ie niet direct de mogelijkheid heeft om Windows ofzo te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 23:38 schreef Lighteye het volgende:
Wordt hier wel allemaal harstikke leuk gepraat over dat internet en email, daar zou je mee moeten kunnen redden, maar wat als er iemand is die op een avondje even Linux wil installeren en hij krijgt zijn modem niet aan de gang :D

En stel nou even dat ie niet direct de mogelijkheid heeft om Windows ofzo te gebruiken ;)
vroeger, toen ik windows en een teles modem had, ging ik dan met een stapeltje diskettes naar een vriend toe om daar de teles drivers van internet te halen en ze zo te installeren...

Later heb ik met linux exact hetzelfde gedaan maar in plaats van drivers heb ik de documentatie voor teles isdn modems op www.wurtel.demon.nl geprint en die mee naar huis genomen.

In beide gevallen had ik naderhand na een uurtje of twee internet aan de praat *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op dinsdag 26 februari 2002 21:41 schreef Xan het volgende:
Lfs is de distro voor experts :). Ik wist niet helemaal hoe ik je post op moest vatten, niet helemaal wakker :7.
* Skinkie is vanmiddag dan eindelijk begonnen met het fysiek installeren van LFS. Ben al bij hoofdstuk 5 van 9 ;) maar om nou te zeggen dat moeilijk zou zijn? Dat boek geeft je al meer docs dan je ooit wilt gebruiken :).

Nee ik denk dat het wel goed komt die drie dagen dat zal het idd best wel duren. Maar wat dan nog :) Was wel weer is toevallig dat iedereen opeens heel behulpzaam werd :) Ja ik heb nog een Doccy over Linux & Novell meel ik je wel ff. En hoe je user accounts moet opzetten.
Potentiele gebruikers die zich afvroegen waar ik nou weer allemaal mee bezig was. En ideeën hadden.

Kijk dat kan nou nooit met Windows! Bij windows is er een muur |:( en daar kom je nooit door heen. Bij linux is het een hekje. Je moet wat moeite doen om er overheen te stappen... maar als je eenmaal in het paradijs bent waar je soms iets te veel naar je hand kan zetten, wil je niet meer terug.

Wat linux echt mist, als het aan mij ligt komt daar gauw verandering in... iets centraals voor drivers en edu-pakketten. Als je het voor elkaar krijgt om op de beruchte basisscholen een demo te presenteren met alle software ware die er mogelijk gebruikt kan woorden voor les doeleinden ben je al meters verder.

Bij de MSX'en ging het toch echt op dezelfde manier :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 23:58 schreef Skinkie het volgende:

Als je het voor elkaar krijgt om op de beruchte basisscholen een demo te presenteren met alle software ware die er mogelijk gebruikt kan woorden voor les doeleinden ben je al meters verder.
Helemaal mee eens, het gaat trouwens niet alleen om bazis scholen, er zijn ook middelbare scholen die staan te springen om over te gaan op een opensource oplossing, maar het nog erg zwaar hebben met een vervanging vinden voor de programmas die ze gebruiken bij oa nederlands geschiedenis en aardrijkskunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op dinsdag 26 februari 2002 23:58 schreef Skinkie het volgende:

Als je het voor elkaar krijgt om op de beruchte basisscholen een demo te presenteren met alle software ware die er mogelijk gebruikt kan woorden voor les doeleinden ben je al meters verder.
Deze programma's zijn ook voor Linux, alleen moet je misschien iets beter zoeken.

Bij mij op school zeggen ze dat Windows NT 4.0 (!!!) en Novell Netware rulen (boehahaha, laat me niet lachen!) Het netwerk is meer down als dat het een beetje fatsoenlijk draait. Ik heb het al een paar keer met de sysops hiero over Linux gehad, maar ze zeggen steeds dat dan ook alle workstations mee moeten omdat je met Linux niet met Windows kunt communiceren. Natuurlijk is dit de grootste flauwekul, daar heb je SaMBa voor, maar maak hun dat maar eens wijs. Stelletje sysops zonder verstand. Op bijna iedere website zie je wel iets over Linux communicatie met Windows, ze willen het blijkbaar gewoon niet weten. Laat ze maar stikken in hun Windows NT Workstation / server 4.0 met Netware zooi. Als Linux echt een keer doorbreekt, merken ze vanzelf dat ze altijd fout gedacht hebben. :(

En ja ik heb het over het NPC (Noorderpoortcollege) in Appingedam. |:(

* LollieStick vraagt zich af of de sysops in Groningen en / of andere locaties ook zo eigenwijs zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 12:15 schreef LinuxUser het volgende:
Bij mij op school zeggen ze dat [..] Novell Netware rulen (boehahaha, laat me niet lachen!)
Novell roelt. Novell is perfect, in alle opzichten. Als het niet aan de $$ in Redmond lag dat was Novell nog de marktleider. Jammer dat Novell ten onder is gegaan aan de koppelverkoop+marketing uit Redmond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 12:15 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Deze programma's zijn ook voor Linux, alleen moet je misschien iets beter zoeken.

Bij mij op school zeggen ze dat Windows NT 4.0 (!!!) en Novell Netware rulen (boehahaha, laat me niet lachen!) Het netwerk is meer down als dat het een beetje fatsoenlijk draait. Ik heb het al een paar keer met de sysops hiero over Linux gehad, maar ze zeggen steeds dat dan ook alle workstations mee moeten omdat je met Linux niet met Windows kunt communiceren. Natuurlijk is dit de grootste flauwekul, daar heb je SaMBa voor, maar maak hun dat maar eens wijs. Stelletje sysops zonder verstand. Op bijna iedere website zie je wel iets over Linux communicatie met Windows, ze willen het blijkbaar gewoon niet weten. Laat ze maar stikken in hun Windows NT Workstation / server 4.0 met Netware zooi. Als Linux echt een keer doorbreekt, merken ze vanzelf dat ze altijd fout gedacht hebben. :(

En ja ik heb het over het NPC (Noorderpoortcollege) in Appingedam. |:(

/me vraagt zich af of de sysops in Groningen en / of andere locaties ook zo eigenwijs zijn >:)
Andre!!... Dit heeft niet veel met het onderwerp te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux heeft niet zo heel veel baat bij een hype. Dan moet ze alleen maar beter voor doen dan dat ze is. Als iets een hype is kan het later alleen maar tegen vallen.
Het is veel beter dat linux langzaam MAAR ZEKER terrein wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijger
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

De Linux hype is dood omdat het business model niet werkt.

Totdat Linux winstgevend kan zijn zal er geen bedrijf veel geld in reclame gaan steken, en zeg nou niet IBM want IBM heeft maar 1 belang bij Linux en dat is hardware verkopen maar ga maar eens proberen een desktop PC of laptop bij IBM met Linux te kopen, gaat niet echt lukken.

Zelfde geld voor HP, Compaq en Dell, hun business is niet het promoten van een OS maar de klant bieden wat hij/zij wil om hun producten te verkopen, op dit moment wil die klant dus Windows.

Daarbij komt nog dat de Win2K kernel goed is, er zitten nog steeds bugs in en ook in de applicaties maar vergeet niet dat Internet niet hetgene is waar de meeste servers voor gekocht worden, office LAN's is waar het 'grote geld' zit.
MKB klanten zijn er veel, veel meer als mainframe of cluster klanten.

Fragmentatie van Linux in een kleine 200 distros helpt niet echt maar dat is inherent aan de cultuur en zal niet veranderen, discussie op dat vlak is zinloos aangezien je nooit alle neuzen een kant op krijgt, de meeste 'hackers' doen het voor de lol, niet voor het geld.

Over het nivo van Linux ga ik niets zeggen, ik kan ermee omgaan maar het mijn smaak niet *shrug*, anderen zweren erbij. Het is maar wat je lekker vindt.
IMHO is Linux geschikt voor servers, niet voor desktops.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb alleen pagina 1 en 6 gelezen dus vergeef me als ik iets dubbel zeg maar Linux is gewoon Linus z'n hobby project niet meer of minder. Kortom Microsoft is geen concurrent van Linux( andersom wel). Linux hoeft niet op de desktop. Linux hoeft zich niet te bewijzen, het is gewoon leuk om mee te klooien.

Als je er geld mee kan verdienen fijn, zo niet jammer.

Juist met deze instelling is linux geworden wat het is...

Als je hype wilt dan zou ik zeggen zorg voor killer apps en games op het linux platform...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 22:55 schreef beelzebubu heel veel
Mensen zijn nou eenmaal niet te veranderen. Bij Windows is het nou eenmaal zo dat iets makkelijker en sneller is opgelost dan onder Linux. Problemen met internet e.d. liggen vaker aan de gebruiker dan aan het systeem zelf. De mensen die last hebben van windows omdat het te vaak crasht zijn de mensen die zwaardere prog's draaien en die willen uiteindelijk denk ik wel die moeite doen. Het grote publiek niet en dat is wel een probleem. Maar waarom maakt iedereen zich er zo druk over? Gebruik zelf lekker Linux, promoot het waar mogelijk maar maak er geen levensdoel van aangezien het gewoon niet zal werken. Misschien over een aantal jaren maar dat ligt eraan in welke richting MS en Linux opgaan. (Ik gebruik zelf overigens nog Windows, tot ik mijn eigen pc'tje heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Volgens is het probleem van overschakelen niet alleen een probleem van de consument zover zien te krijgen. Heel veel mensen krijgen niet eens onder Windows hun modem + 'internet' aan de praat (met internet bedoel ik dus de mogelijheid tot surfen, dus de connectie naar de ISP) zelf aan de praat en bellen daarvoor naar de ISP helpdesk. Zolang dit soort helpdesks alleen maar Apple/Windows hulp geven zal de hele simpele gebruiker nooit over stappen naar Linux. Het overtuigen van helpdesks lukt volgens mij pas als er genoeg gebruikers zijn die hier naar vragen, en zo kom je dus in een vicieuze cirkel terecht. Lastig om op te lossen maar helpdesks overhalen Linux te ondersteunen lijkt mij echt heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 13:53 schreef Xan het volgende:
Mensen zijn nou eenmaal niet te veranderen. Bij Windows is het nou eenmaal zo dat iets makkelijker en sneller is opgelost dan onder Linux.
Dat is gewoonweg niet waar.
Problemen met internet e.d. liggen vaker aan de gebruiker dan aan het systeem zelf. De mensen die last hebben van windows omdat het te vaak crasht zijn de mensen die zwaardere prog's draaien en die willen uiteindelijk denk ik wel die moeite doen. Het grote publiek niet en dat is wel een probleem.
Dat weer wel... Is het punt niet juist dat deze mensen de kennis hebben om na te denken over wat ze doen en voor hun dis linux binnen handbereik ligt :?

Als die mensen de stap durven maken krijg je vanzelf het "als één schaap over de dam is..."-effect. Als je dat bereikt kun je de vicieuze circels (support if users, users if support | games if users, users if games | software if users, users if software | etc.) die x-wolf en vele anderen beschrijven doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 22:20

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 februari 2002 13:53 schreef Xan het volgende:
Bij Windows is het nou eenmaal zo dat iets makkelijker en sneller is opgelost dan onder Linux.
Als je Windows gewend bent? Ja. En dat is niet echt gek.

Maar toen ik een jaar geleden (toen ik nog meer Windows gewend was dan iets anders) een nieuwe videokaart had gekocht kostte het mij in Windows 98 iets van een herinstall en 40 reboots (ik heb ze geteld ja)... Echt uren werk voordat ik het aan de praat had.
Kostte me in GNU/Linux (Debian) aanzienlijk minder moeite. Ook nog redelijk wat omdat ik X 4.1.0 nodig had die op dat moment nog niet in officieel in Debian zat. Maar toen ik X 4.1.0 had was het echt weinig werk, en het kaartje heeft sindsdien altijd gewerkt in GNU/Linux (Windows gaf later weer probs met dualhead). Bovendien was de videokaart in GNU/Linux sneller in Q3A dan in Windows. Niet veel, maar toch.

Dit is misschien geen typisch verhaal, maar om nou te zeggen dat ik dingen oplossen in GNU/Linux nou zoveel moeilijker vind? Niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-09 16:15

McFreak

McFraGG de gekste !!

Hoor is ff hier... een linux newbie, sinds vandaag iets minder n00b gelukkig.
Als ik in windows XP een videokaartje of wat dan ook moet instaleren hoef ik gewoonweg helemaal niks te doen ja ... alleen maar enter douwe en gaan.

In linux vandaag en gister en eergister loop ik me helemaal verrot te zoeken en te kloten om alleen maar de fucking nvidia aan de praat te krijgen.
Nog niet gepraat over mijn onboard sis geluid, das al helemaal een ramp terwijl windows xp er niet wat over zegt, het is al klaar voordat je het weet.

Dat vind ik nu het grote verschil in van windows en Linux en daarom is linux niet populair.
Dessalnietemin vind ik het wel goed dat het niet zo populair is, want jan met de korte achternaam snapt er nix van.
Ik vind dat er moeilijke dingen moeten zijn in het leven en daar is linux een voorbeeld van.
Net zoals DOS.. vraag de buurman naar DOS...uh dos wasda?
DOS de begin van alle kwaad ja !

Linux roelt, zodra het werkt ..

McFraGG de gekste !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 14:29 schreef beelzebubu het volgende:
Dat weer wel... Is het punt niet juist dat deze mensen de kennis hebben om na te denken over wat ze doen en voor hun dis linux binnen handbereik ligt :?

Als die mensen de stap durven maken krijg je vanzelf het "als één schaap over de dam is..."-effect. Als je dat bereikt kun je de vicieuze circels (support if users, users if support | games if users, users if games | software if users, users if software | etc.) die x-wolf en vele anderen beschrijven doorbreken.
100% mee eens maar hoe krijg je die mensen dan over? Dat is het probleem, verknocht aan windows en misschien wel bang voor de grote onbekendheid en complexiteit waar Linux nog gewoon voor staat ondaks distro's als Mandrake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<just kiddin>
Nvidia?
its a hardware problem
</just kiddin>
its a closed source problem

ik dacht dat er wel genoeg beginners vriendelijke distro's waren die in elk geval hun hw detectie wel in orde hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 27 februari 2002 19:49 schreef RaR het volgende:
Hoor is ff hier... een linux newbie, sinds vandaag iets minder n00b gelukkig.
Als ik in windows XP een videokaartje of wat dan ook moet instaleren hoef ik gewoonweg helemaal niks te doen ja ... alleen maar enter douwe en gaan.

In linux vandaag en gister en eergister loop ik me helemaal verrot te zoeken en te kloten om alleen maar de fucking nvidia aan de praat te krijgen.
Nog niet gepraat over mijn onboard sis geluid, das al helemaal een ramp terwijl windows xp er niet wat over zegt, het is al klaar voordat je het weet.

Dat vind ik nu het grote verschil in van windows en Linux en daarom is linux niet populair.
Dessalnietemin vind ik het wel goed dat het niet zo populair is, want jan met de korte achternaam snapt er nix van.
Ik vind dat er moeilijke dingen moeten zijn in het leven en daar is linux een voorbeeld van.
Net zoals DOS.. vraag de buurman naar DOS...uh dos wasda?
DOS de begin van alle kwaad ja !

Linux roelt, zodra het werkt ..
:D en vanmiddag nog schelden dat je het helemaal niets vond, en dat je het er snel weer af ging halen ;)
Als je het eenmaal doorhebt kun je de drivers net zo snel installeren als onder windows trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hardware in Windows installeren is makkelijk. Maar als er iets niet goed gaat dan ben je ook gelijk lang aan het prutsen. En dat lompe dll systeem van windows, das lomp. En bij een fout in een bestand delete chkdsk het doodleuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[/offtopic]
Op woensdag 27 februari 2002 22:33 schreef Dobie het volgende:
Hardware in Windows installeren is makkelijk. Maar als er iets niet goed gaat dan ben je ook gelijk lang aan het prutsen. En dat lompe dll systeem van windows, das lomp. En bij een fout in een bestand delete chkdsk het doodleuk.
[/offtopic] |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 21:14 schreef Xan het volgende:

[..]

100% mee eens maar hoe krijg je die mensen dan over? Dat is het probleem, verknocht aan windows en misschien wel bang voor de grote onbekendheid en complexiteit waar Linux nog gewoon voor staat ondaks distro's als Mandrake.
de welbekende vicieuze circel, en hoe kom je ook alweer uit een vicieuze circel :? Juist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 heeft vanmiddag voor de gein op een winkel-demo systeem Linux Mandrake 8.1 + XINE geknald, puur om te kijken wat de reacties zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 22:43 schreef BackSlash32 het volgende:
/me heeft vanmiddag voor de gein op een winkel-demo systeem Linux Mandrake 8.1 + XINE geknald, puur om te kijken wat de reacties zijn.
Kijk zo hoort het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

* Skinkie is op de helft van hoofdstuk 6 van lfs en raad het nu iedereen al aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft vanmiddag voor de gein op een winkel-demo systeem Linux Mandrake 8.1 + XINE geknald, puur om te kijken wat de reacties zijn.
Dat is gaaf! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 22:48 schreef Skinkie het volgende:
* Skinkie is op de helft van hoofdstuk 6 van lfs en raad het nu iedereen al aan :)
In dat geval

/me is op pagina 31/174 van de x86/ASM guide, en raadt iedereen dat ook aan :Y)

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 22:36 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

de welbekende vicieuze circel, en hoe kom je ook alweer uit een vicieuze circel :? Juist :P
Je hebt de oplossing? Vertel het maar :).

en skinkie, hoeveel wist jij al val Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

* deadinspace heeft vanmiddag voor de gein op een winkel-demo systeem Linux Mandrake 8.1 + XINE geknald, puur om te kijken wat de reacties zijn.
Cool.

* deadinspace wil weten wat de reacties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 23:00 schreef Xan het volgende:

[..]

als een schaap over de dam is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet de oplossing, je moet wel dat schaap over die dam krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

edit:
[quote]
* Skinkie heeft vanmiddag voor de gein op een winkel-demo systeem Linux Mandrake 8.1 + XINE geknald, puur om te kijken wat de reacties zijn.
[/quote]

Nog een tip van de gebruiker: gooi XINE weg en installeer MPlayer. MPlayer is zo serieus veel beter dan Xine. MPlayer heeft ook een leuk GUI'tje als Xine maar presteert gewoon veel beter. Zelfs op PII266MHz speelt een divx'je goed af, tja met Xine heb ik zelf zelf gezien dat een 1Ghz nog problemen had.

Maar probeer het is te installeren :) helaas geen rpm... maar tar zxvf blaat.tar.gz; cd blaat; mcedit INSTALL moet wel lukken. Gaaf dat je het lef hebt om het in de zaak te tonen, btw Mandrake Gamers Pack schijnt ook :9 te zijn.
Op woensdag 27 februari 2002 22:59 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

In dat geval

/me is op pagina 31/174 van de x86/ASM guide, en raadt iedereen dat ook aan :Y)

:P
Ik ga volgend blok hopelijk een kei gaaf keuzevak op school doen ASM in the Linux Env. Ik kan al een beetje voor de Z80 ASM'en op @x86 is natuurlijk wel helemaal leuk :)
Op woensdag 27 februari 2002 23:00 schreef Xan het volgende:

[..]

hoeveel wist ik van linux. aantal jaar geleden voor sinterklaas een redhat doos gekocht/gevraagd. Ja zo één met een boek, waar je alles uit kan lezen. Analoog wel te verstaan ;) En toen alles op de manier volgens het boekje geinstalled. Aantal mensen op de middelbare school hadden het over Mandrake dus daar ook wat van gedownload. Een hele tijd Dual boot gedraaid dan weer een tijd alleen Win. En nu op al mijn Desktops behalve 1 pc thuis Mandrake 8.1. En ben dus nu bezig met LFS voor bepaald type school pc.

Btw ik ben echt geen linux guru, maar ik kan het maar niet genoeg benadrukken: "Ga is wat lezen" een aantal regeltjes copy-pasten (selecteren-middelste muisknop (of allebei tegelijk)) uit de lfsbooks, kan echt iedereen.

Het is alleen net als in windows: maak je een leuke active desktop dan vind iedereen je een kei.
Maar voor jezelf is het leuker als je kan zeggen: Gaaf mijn toetsenbord en special keys werken dat heeft nog niemand voorelkaar gekregen! Huppa kee hoe heb ik het gedaan?
vim howto-keyboard [blaat blaat blaat] en iedereen over de hele wereld is blij want jij hebt iets gedaan wat nog nooit gedaan was en waar iemand anders plezier van kan hebben.

Real programmers program with their heart and API

Zo is het ook voor Linux mensen er zijn docs er zijn manpages en er zijn soms mensen die je even snel kunnen helpen.

En wil je gewoon net als Windows ff snel iets showen? Dan ben je met Mandrake heel goed op weg. En ik schrik ook niet terug als een programma even niet werkt ofzo dat doet het in Windows vaker niet.

Wat is erger een programma wat niet opstart (linux)
Of een programma wat crashed als je bezig bent (windows)

Ik weet nog lang niet alles, en als alles wil weten, weet ik waar ik het moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 23:31 schreef Skinkie een verhaal:
offtopic:
Het gaat mij niet om het showen, bij ons op school is toch niemand daar mee bezig :) Ging er gewoon om hoe moeilijk het was want ik heb dus wel slack in dualboot staan maar ik zit met ongelukkige hardware. Ben wel op zoek voor als ik strax een eigen pc heb, doe het liefst alles meteen moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind dat linux ook een hoop verbeterd is .. heb hier bijv Redhat 5.2 liggen en Redhat 7.2 en ik merk dat het:

a. voor leken gebruiksvriendelijker is
b. meer dingen automatisch gedaan .. (zie netwerkopties.) zoals inet sharing ...

Jammere is nog altijd .. je moet Speciaal linux programma's hebben ...... of weet iemand een progje te downloaden dat ik windows dingen zoals Trillian onder linux kan draaien ....?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op woensdag 27 februari 2002 23:45 schreef freaky1983 het volgende:
ik vind dat linux ook een hoop verbeterd is .. heb hier bijv Redhat 5.2 liggen en Redhat 7.2 en ik merk dat het:

a. voor leken gebruiksvriendelijker is
b. meer dingen automatisch gedaan .. (zie netwerkopties.) zoals inet sharing ...

Jammere is nog altijd .. je moet Speciaal linux programma's hebben ...... of weet iemand een progje te downloaden dat ik windows dingen zoals Trillian onder linux kan draaien ....?????
Das nou precies het punt jij zoekt je programma's die je in Windows vaak gebruikt. Ik heb maar besloten dat ik alles wat ik denk nodig te hebben en wat er nog niet is zelf maar prog. Ik ben nu samen met iemand van school bezig aan een libary waar je verschillende chat protocollen aan elkaar kunt hangen. MSN werkt nu al redelijk en we zijn een beetje bezig het te verbouwen naar een all use programma, met meer functies zo ook spelletjes end.

Mijn probleem op school is meestal dat ik redelijk veel al weet. En dan ga je uitvluchten zoeken (start je, je eigen projecies :)) als je op de hoogte wilt blijven: http://jim.codeko.nl/ staat nu nog nix maar daar komen de versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 23:18 schreef Xan het volgende:
Dat is niet de oplossing, je moet wel dat schaap over die dam krijgen.
en dat zijn dus de mensen die er wel iets vanaf weten en wel nut hebben van linux, zelfs als het zo negatief ermee gesteld is als bepaalde windows zealots willen doen geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 23:50 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Das nou precies het punt jij zoekt je programma's die je in Windows vaak gebruikt. Ik heb maar besloten dat ik alles wat ik denk nodig te hebben en wat er nog niet is zelf maar prog. Ik ben nu samen met iemand van school bezig aan een libary waar je verschillende chat protocollen aan elkaar kunt hangen. MSN werkt nu al redelijk en we zijn een beetje bezig het te verbouwen naar een all use programma, met meer functies zo ook spelletjes end.

Mijn probleem op school is meestal dat ik redelijk veel al weet. En dan ga je uitvluchten zoeken (start je, je eigen projecies :)) als je op de hoogte wilt blijven: http://jim.codeko.nl/ staat nu nog nix maar daar komen de versies.
keej.. maar ik ben nog een leek in linux .. ik heb altijd trillian gebruikt alles is nog ingesteld op MSN enz want sommige mensen hebben alleen MSN en die spreek ik toch dan wel redelijk vaak ... laat het me ff weten als het af is

insaner_smile@hotmail.com of ICQ: 59648527

want dan wil ik wel een strakke beta tester zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:53 schreef Markiedam het volgende:
Zoals jullie allemaal wel weten is de hype rond linux volkomen weggevallen. Dit is zeer jammer.

Wat zou hier aan gedaan kunnen worden?

Ik dacht zelf aan:

1. Reclame op TV en Radio
2. Meer standaarden
3. Meer Linux beurzen organiseren

De ontwikkeling van Windows staat ook niet stil, en laat steeds betere prestaties zien (bv Windows XP). Het zou jammer zijn als Windows Linux volkomen zal wegdrukken.

Wat vinden jullie?
'k denk dat linux gewoon zo door moet gaan. En zich commercieel niet te druk maken. Dat laten ze maar aan de distribiteurs over. Zoals SuSe die al enige tijd geld voor z'n product vraagt. Overigens terecht want deze distributie zit altijd goed in elkaar. Deze distribiteurs kunnen Linux dan commercieel verkopen. Zo berijk je meteen een veel groter publiek door het grote aantal verschillende distribiteurs. Uiteraard blijven dan distributies als debian de distributie voor de die-hards.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op woensdag 27 februari 2002 23:52 schreef freaky1983 het volgende:

[..]

keej.. maar ik ben nog een leek in linux .. ik heb altijd trillian gebruikt alles is nog ingesteld op MSN enz want sommige mensen hebben alleen MSN en die spreek ik toch dan wel redelijk vaak ... laat het me ff weten als het af is

insaner_smile@hotmail.com of ICQ: 59648527

want dan wil ik wel een strakke beta tester zijn :D
Ik hoop (voor mezelf ook) dat we voor vrijdag iig een appletje af hebben :) trouwens kun je niet wachten om te msn'en etc. http://www.imici.com/downloads/imici.com/imici-current.linux.x86.tar.gz is imici soort trillian voor linux. Werk wel redelijk en dus niet perfect :), maar goed genoeg voor nu :)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 00:02 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Ik hoop (voor mezelf ook) dat we voor vrijdag iig een appletje af hebben :) trouwens kun je niet wachten om te msn'en etc. http://www.imici.com/downloads/imici.com/imici-current.linux.x86.tar.gz is imici soort trillian voor linux. Werk wel redelijk en dus niet perfect :), maar goed genoeg voor nu :)
thnx m8 :D zal eens ff proberen :D

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op woensdag 27 februari 2002 23:52 schreef the_tag-man het volgende:
Uiteraard blijven dan distributies als debian de distributie voor de die-hards.
Persoonlijk ben ik van mening dat apt-get de perfecte tool is voor de gemiddelde gebruiker. Deze gebruiker wil zich niet bezig houden met configs end. Helaas heb ik nog nooit Debian zelf geinstalleerd, wel mee gewerkt. En nog een leuke feature geef het progie ook de naam van wat het doet.
irc = irc (dat daar irc2 of bitchx achter zit doet er niet toe maar je ramt wel irc in)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 februari 2002 23:50 schreef Skinkie het volgende:
Je realiseert je dat je met jabber/een jabber-client ook zoiets kan? Jabberservers bieden transports aan (oa icq-transport en msn-transport), dus met een jabber-client kun je via het jabber-protocol ook met ICQers en MSNers babbelen.

Verwijderd

ik heb die messenger geprobeerd die imici en ik wou ff zeggen..

THNX!!!!

ik heb weer ICQ en MSN onder linux ..... :D

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:32
Zelfs op PII266MHz speelt een divx'je goed af, tja met Xine heb ik zelf zelf gezien dat een 1Ghz nog problemen had.
Dat was vroeger wel zo, maar sinds 0.60 vind ik mplayer wel minder (hij werkt bij mij dus absoluut niet samen met sawfish en is niet veel sneller meer dan xine), xine (uit unstable/testing) is daarentegen de laatste maanden extreem veel sneller (zowel de gui, het opstarten en het afspelen), hoewel ik zelf ook meer voel voor mplayer vind ik op dit moment xine nog de beste keus

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik moet zeggen dat ik Xine 0.9.7 op m'n laptop (P3@600/750) nog lekker vind draaien, ook met DivX :P
En aangezien ik daarvan weet wat het kan leek het me wel verstandig iig voor een winkeldemo een player te nemen waar ik bekend mee ben.
Mplayer ga ik thuis wel eerst proberen :)
Op woensdag 27 februari 2002 23:08 schreef deadinspace het volgende:
Cool.

* deadinspace wil weten wat de reacties zijn.
Ik laat het weten. Collega's vonden het al gaaf genoeg :)
D'r staan namelijk wat ouwe gebakjes (categorie P1 en lager) in opslag, met een beetje mazzel kunnen we die wellicht inzetten als FW/router/mailserver voor MKB..
* alt-92 moet dan natuurlijk wel z'n best doen :P

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 00:05 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik van mening dat apt-get de perfecte tool is voor de gemiddelde gebruiker. Deze gebruiker wil zich niet bezig houden met configs end. Helaas heb ik nog nooit Debian zelf geinstalleerd, wel mee gewerkt. En nog een leuke feature geef het progie ook de naam van wat het doet.
irc = irc (dat daar irc2 of bitchx achter zit doet er niet toe maar je ramt wel irc in)
ok, die apt-get kan wel handig zijn. Maar ik zie m'n ouders nog geen debian installeren. Debian zelf zal dus waarschijnlijk en hopelijk! niet door beginnende gebruikers gebruikt gaan worden. Hopelijk omdat het pakket dan eenvoudiger is geworden en je dus minder controle hebt over de installatie. En ik heb het liefst zoveel mogelijk controle over de installatie.

Verwijderd

de oplossing: red carpet

grafisch, simpel en vult zelf ook alle dependencies aan :)

Voor de gemiddelde gebruiker perfect :)

• LollieStick
Op woensdag 27 februari 2002 22:44 schreef Markiedam het volgende:

[..]

Kijk zo hoort het....
nu nog bij jullie op de zaak ;)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 01:31 schreef freaky1983 het volgende:
ik heb die messenger geprobeerd die imici en ik wou ff zeggen..

THNX!!!!

ik heb weer ICQ en MSN onder linux ..... :D
Nooit geweten dat Gaim allerlei protocollen ondersteund?
ICQ,MSN,IRC enz.
Jammer dat iemand daarom een java-client gaat schrijven.
http://gaim.sourceforge.net
Ik werk er al een jaar mee, en het werkt prima

Verwijderd

Wat te doen om Linux "hype" weer terug te krijgen?

Niets, het komt vanzelf als Microsoft zo door gaat met hun licensies. Geen bedrijf wil een licensie kopen die maar een jaar geldig is. Tenminste wat ik hoorde was dat Microsoft licensie's wil verstrekken aan het onderwijs, die zo zijn dat je de software maar een jaar mag gebruiken en dat moet je de licensie weer vernieuwen.

Kijk als dat op zo'n manier door gaat, heeft men vanzelf wel de balen van Microsoft

Verwijderd

Ik heb een deel van deze topic gelezen dus excuses als ik iets herhaal of fouts zeg :)

Ik geloof dat linux ontzettend populair kan worden als er de volgende dingen gebeuren:
- 1 standaard GUI en UI. Niet van een ander OS afkijken maar zelf een ontzettend mooi (daar bedoel ik geen eye-candy mee) ontwikkelen. Met deze standaard GUI en UI kan Linux zich zelf goed identificeren en herkennen mensen het.

- veel meer aandacht besteden aan icons en buttons.

- minder opties (alle opties via terminal of andere 3e party apps natuurlijk te veranderen)

- De overheid moet worden overgehaald om een soort Linux team op te zetten die er voor zorgt dat de overheid, ziektezorg en scholen overstappen op een "goede" (zie punt 1) linux versie met software die deze organizaties nodig hebben. En de voordelen zichtbaar maken.

- 2 cd's leveren:
- Linux. kaal
- Software: mail pakket, browser, agenda, word pakket, spreadsheet pakket, presentatie pakket, makkelijk database pakket, chat programma's, zoek programma, simpel grafisch pakket.

- zorgen dat voor geen enkele actie linux kennis nodig is.

- reclame maken...

(zelf gebruik ik geen windows of linux, namelijk macos x, maar vind wel dat vooral de overheden massaal op linux moeten overstappen)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:55 schreef sharky_k_ het volgende:
- 1 standaard GUI en UI.
- minder opties (alle opties via terminal of andere 3e party apps natuurlijk te veranderen)
- 2 cd's leveren:
- Linux. kaal
- Software: mail pakket, browser, agenda, word pakket, spreadsheet pakket, presentatie pakket, makkelijk database pakket, chat programma's, zoek programma, simpel grafisch pakket.
- zorgen dat voor geen enkele actie linux kennis nodig is.
Waarom beperken :? Het hele punt van linux is dat je niet beperkt wordt in je mogelijkheden!!! Anders heb ik toch niks meer aan linux :?
Niet van een ander OS afkijken maar zelf een ontzettend mooi (daar bedoel ik geen eye-candy mee) ontwikkelen. Met deze standaard GUI en UI kan Linux zich zelf goed identificeren en herkennen mensen het.

- veel meer aandacht besteden aan icons en buttons.
Gnome/Gtk2 :)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Ja die java client was oorspronkelijk de bedoeling een telnet versie te maken :), vervolgens werd het een libary, en die is zo zoetjes aan af dus we kunnen weer terug naar een idee van telnet :) (het is iig een projectje voor informatica 5, multi-threading)

Verwijderd

[..]

Waarom beperken :? Het hele punt van linux is dat je niet beperkt wordt in je mogelijkheden!!! Anders heb ik toch niks meer aan linux :?
Ik zeg ook niet dat je dingen uit Linux moet slopen. Wil je het populair hebben dan moet het makkelijk zijn. Makkelijker dan Windows en dat is helemaal niet zo moeilijk. De extra functionaliteit kan worden gebruikt door een paar applicaties die je kunt downloaden en waarmee je de "oude" makkelijke applicaties vervangt.
[..]

Gnome/Gtk2 :)
zal eens naar kijken.
(zou je een screenshot link kunnen geven)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 28 februari 2002 15:08 schreef sharky_k_ het volgende:
zal eens naar kijken.
www.gnome.org heeft vast wel het een en ander staan. Overigens kun je op www.kdelook.org ook veel vinden (al is het dan niet voor Gnome/GTK). Niet iedereen vindt het mooi maar op www.mosfet.org vindt je ook nog wel iets over Liquid, een theme/style voor KDE.

* odysseus draait overigens nog altijd twm, dus van mij voorlopig even geen screenshots...kijk eens op de server van deadinspace ({galileo,gemini}.luon.net) of in het screenshot-draadje als je wilt zien hoe het eruit ziet...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:49 schreef odysseus het volgende:

[..]

www.gnome.org heeft vast wel het een en ander staan. Overigens kun je op www.kdelook.org ook veel vinden (al is het dan niet voor Gnome/GTK). Niet iedereen vindt het mooi maar op www.mosfet.org vindt je ook nog wel iets over Liquid, een theme/style voor KDE.

* odysseus draait overigens nog altijd twm, dus van mij voorlopig even geen screenshots...kijk eens op de server van deadinspace ({galileo,gemini}.luon.net) of in het screenshot-draadje als je wilt zien hoe het eruit ziet...
daar heb ik al gekeken maar er is niet echt 1 default mooie GUI / UI.

even wat gemaakt met photoshop als voorbeeld :)
Afbeeldingslocatie: http://homepage.mac.com/bvdbiezen/.Pictures/photoshop/linux_skin.jpg

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 15:08 schreef sharky_k_ het volgende:
zal eens naar kijken.
standaard gtk2/gnome2 icons. En ik ga dit weekend (vrijdag) zelf eens gnome2 installeren, dan zie je wel screenies van gnome2.

De reden dat ik gnome2 noem en niet kde3 is dat ik kde vrij windows-achtig vindt, terwijl gnome juist een volledig eigen stijl heeft die voldoet aan het 'anders-maar-niet-moeilijker'-imago :)

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Op donderdag 28 februari 2002 17:24 schreef sharky_k_ het volgende:

[..]

daar heb ik al gekeken maar er is niet echt 1 default mooie GUI / UI.

even wat gemaakt met photoshop als voorbeeld :)
[afbeelding]
Dat is gewoon Windows met andere kleurtjes :D!

Dat zou Linux geen 'eigen' look geven toch?

* Arthur is het er overigens wel mee eens dat de standaard Gnome look gewoon oerlelijk is, en die van KDE ook niet echt geweldig eruit ziet.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:30
Op donderdag 28 februari 2002 21:00 schreef ArthurS het volgende:

[..]

* stiena is het er overigens wel mee eens dat de standaard Gnome look gewoon oerlelijk is, en die van KDE ook niet echt geweldig eruit ziet.
tjah mening he, persoonlijk wordt ik helemaal gek als ik die XP duplo desktop's zie. KDE en GNOME zijn al mooi, maar zijn ze gewoon echt :9~ te maken, iets wat je van win niet kan zeggen, want ze lijken allemaal op elkaar.....

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

ik doe natuurlijk een bescheiden kickje... maarja ik moest jullie toch nog vertellen dat ik aan het eind van dag 2 met hooguit 80 minuten gelinuxed te hebben aan lfs bij het reiserfs pakketje ben. Verwachting is dus dat morgen LFS klaar is en dat KDE en Gnome kunnen gaan compilen :).

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 21:00 schreef ArthurS het volgende:

[..]

/me is het er overigens wel mee eens dat de standaard Gnome look gewoon oerlelijk is, en die van KDE ook niet echt geweldig eruit ziet.
ik zie niet dat het op Windows lijkt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Die drie dagen zijn een goeie gok als je Linux wil installen en finetunen.

Vandaag heb ik het boekje LFS afgemaakt, systeempie is erg kaal, maar daar komt snel verandering in ;), het viel met trouwens wel op dat dat ding echt rete snel is. Echter nu zit ik met de probleempies waar je normaal geen last van hebt: Hoe zorg je er voor dat je modules automatisch gaan draaien. Juist ja. Mini Howto lezen :) Morgen ben ik toch op school (Ja Open dag @ HRO) dan dus nog maar ff kutten met die netwerkkaart module, en Alsa drivers.

De volgende uitdaging is al in zicht :) X :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Op woensdag 27 februari 2002 22:33 schreef Dobie het volgende:
Lompe dll systeem? Hahahaa! Hoe wou je het anders doen? Met 8mb grote executables die nu 1mb zijn?
Elk OS heeft een dll systeen hoor, kijk in je linux box maar eens in /lib, /usr/lib en /usr/local/lib! (extensie = .so (Shared Object), bij windows .dll (Dynamic Linked Library)) :)
Bij linux staan ze daar, in windows horen ze in c:\windows\system te staan maar ze kunnen ook in de rootdir van de executable staan, dan kunnen andere programma's het alleen niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Heb je wel gelijk in, maar in Windows kun je die DLL's meestal niet gebruiken zonder eerst te reverse engineren. In Linux weet je waarvoor je een SO kan gebruiken en het woord zegt het al. Shared Object. Het is een object met oa functies er in. Ik vind persoonlijk dat een DLL meer een verzameling functies is. DLL en SO kunnen allebei het zelfde doen, maar ik vind dat SO's veel beter werken, en vooral makkelijker in je programma te stoppen te zijn.

Tevens kan een DLL resources bevatten plaatjes etc. En dat zie ik helaas nog niet in SO's zitten. Dat is dus een nadeel. Echter er zou een appart formaatje moeten komen voor resources onder Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 01 maart 2002 21:10 schreef BezurK het volgende:
Lompe dll systeem? Hahahaa! Hoe wou je het anders doen? Met 8mb grote executables die nu 1mb zijn?
Elk OS heeft een dll systeen hoor, kijk in je linux box maar eens in /lib, /usr/lib en /usr/local/lib! (extensie = .so (Shared Object), bij windows .dll (Dynamic Linked Library)) :)
Bij linux staan ze daar, in windows horen ze in c:\windows\system te staan maar ze kunnen ook in de rootdir van de executable staan, dan kunnen andere programma's het alleen niet gebruiken.
Ja, maar het lompe van Windows' dll systeem is dat die geen versioning kent. Je kunt dus geen verschillende versies van dezelfde dll geinstalled hebben. Als je dan een versie upgrade, maar die versie niet helemaal compatible is met de oudere versie, dan vinden programma's die van de oude versie uitgaan het niet echt gaaf.

Wrom denk je dat die .so's allemaal libGLU.so.1.3 enzo heten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 21:10 schreef BezurK het volgende:
Er zijn dus software-maatschappijen die om ALLEEN deze reden niet-open dlls in c:\windows\system zetten.

Dat is ONZIN!

Stel, ik ben bedrijf a en ik bedenk dat mijn executable wel erg groot is. Goh, dan splits ik het op in bla.dll, bla2.dll, bla3.dll. Voila, executable is klein, allemaal blij, minder RAM gebruik ( :X ), snellere executie ( :X ), YAY!

Even vergetende dat je de size van de dll's erbij moet optellen en dat het dynamic linken ook extra tijd kost tijdens runtime.

En toen kwam bedrijf Y, die ook software maakt, met het geweldige idee om een dll te maken die we bla.dll gaan noemen :D

...

dll hell

:)

In windows is geen versioning, zelfs een symlink bestaat niet.... Zodra je software van meer dan 1 bedrijf gaat gebruiken ( :X M :X S :X ), heb je bovenstaand risico. Zelfs als je alleen software van MS gebruikt heb je dat risico (installeer maar eens de nieuwste MSN op win98).
In linux heb je symlinks en versioning, waardoor de gelinkte so (libbla.so) altijd een versioned symlink naar de actual lib is. Dat heeft windows niet :)
code:
1
If you don't understand unix, you're doomed to reinvent it. Badly

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

offtopic:
Vind je dat er nog steeds een gebrek aan hype is of zo? Kicken was toch alleen als je ergens nieuwe informatie aan had toe te voegen of op een andere manier een interessante, relevante en nuttige post dacht te kunnen maken?
Niet als aanval op je bedoeld, alleen als vraag waarom je eigenlijk kickt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:53 schreef Markiedam het volgende:
Zoals jullie allemaal wel weten is de hype rond linux volkomen weggevallen. Dit is zeer jammer.

Wat zou hier aan gedaan kunnen worden?

Ik dacht zelf aan:

1. Reclame op TV en Radio
2. Meer standaarden
3. Meer Linux beurzen organiseren

De ontwikkeling van Windows staat ook niet stil, en laat steeds betere prestaties zien (bv Windows XP). Het zou jammer zijn als Windows Linux volkomen zal wegdrukken.

Wat vinden jullie?
Geen hype van maken... niets aan doen. Reeds eerder vermeld is dat linux zichzelf wel 'populair' maakt door gewoon beter te zijn dan Microsoft. Ben bang dat als er reclame op tv en radio voor wordt gemaakt dat Linux dan te commercieel zou worden of zo...
Standaarden zijn keej... maar... waar denk je aan? Wat precies bedoel je met standaarden?
... meer beurzen? Denk niet dat dat veel zin gaat hebben. Geen interesse is geen interesse. Als de mensen geen interesse hebben voor linux zullen ze ook echt niet naar zo'n beurs komen denk ik...

En wees maar niet bang dat Microsoft producten Linux weg zullen drukken. Dat gebeurt niet, echt niet. Er zullen altijd mensen zijn die Linux 'levend' willen houden. Linux is en blijft een hackers os, en de hackers en de ontwikkelaars van en voor linux zijn er altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:37 schreef odysseus het volgende:
offtopic:
Vind je dat er nog steeds een gebrek aan hype is of zo? Kicken was toch alleen als je ergens nieuwe informatie aan had toe te voegen of op een andere manier een interessante, relevante en nuttige post dacht te kunnen maken?
Niet als aanval op je bedoeld, alleen als vraag waarom je eigenlijk kickt.
Tja.. leek mij wel eens weer leuk...

Maar goed als niemand het hier mee eens is dan mag hij wel dichj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:02 schreef Pietertje het volgende:

[..]

nee ik ben het met de topicstarter daar wel eens, linux is toe aan promoting bij het grote publiek. Hoewel er wat ontwikkeling nodig is op het gebied van GUI, KDE is op de goeie weg en distro's als mandrake maken daar gretig gebruik van :)

als Linux gemakkelijker word tzal het zeker goed inslaan met een beetje reclame :)
Linux is nog helemaal niet geschikt voor het grote publiek, dat is nou juist het probleem, zodra ze het zover hebben dat elke NoNo Linux kan installeren en met success kan gebruiken, mischien is het dan verstandig om aan commercials en derg. te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is niet dat ik het erg vind, ik was vooral verbaasd.
Overigens denk ik niet dat GNU/Linux promotie nodig heeft. Bescherming lijkt me een beter plan. Zie daarvoor ook deze nieuwspost op de FP, waarin interessante punten te vinden zijn over de pogingen die Microsoft doet om de groei van GNU/Linux tegen te gaan.

* odysseus heeft daar drie keer een +4 staan...is me nog niet vaak overkomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:44 schreef odysseus het volgende:
* odysseus heeft daar drie keer een +4 staan...is me nog niet vaak overkomen :).
hehe... vind je het gek met zo'n post... :? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 april 2002 21:37 schreef Ceyene het volgende:
Geen hype van maken... niets aan doen. Reeds eerder vermeld is dat linux zichzelf wel 'populair' maakt door gewoon beter te zijn dan Microsoft.
Dat is wel wat naief (nofi); Het verhaal 'kwaliteit verkoopt zichzelf' gaat in de praktijk niet (zomaar) op. Dat heeft MS heel goed laten zien... Neem nou Windows 3.11 en 95... Technisch ronduit belabberd, maar toch heeft Windows nu een erg groot marktaandeel.
Ik ben het met je eens dat 'hype' niet hoeft, maar achteroverleunen en denken 'het is beter, dus mensen willen het vanzelf' is het andere (ook verkeerde) uiterste.
Standaarden zijn keej... maar... waar denk je aan? Wat precies bedoel je met standaarden?
Het verhaal van 'deze file staat hier en hier... Maar niet als je die distro gebruikt! dan staat hij daar!'. RPMs vs debs (voorlopig onoplosbare issue denkik, magoed), Qt vs GTK, KDE vs Gnome OSS vs ALSA, dat soort dingen.
En wees maar niet bang dat Microsoft producten Linux weg zullen drukken. Dat gebeurt niet, echt niet. Er zullen altijd mensen zijn die Linux 'levend' willen houden. Linux is en blijft een hackers os, en de hackers en de ontwikkelaars van en voor linux zijn er altijd...
Daar moet je wel bang voor zijn. (lees odysseus' post voor waarom).
In America zijn er enge wetsvoorstellen die verplichten dat alle software aan bepaalde eisen moet voldoen. De natuur van open source software is zo, dat er niet aan die eisen voldaan kan worden (omdat de source beschikbaar is, en dus iedereen het prog zo kan aanpassen dat het niet meer aan zo'n wet zou voldoen).
Dit soort wetten zijn zeer gevaarlijk (en ronduit idioot).

Aansluitend op het 'hype or not', ik hoop dat steeds meer bedrijven gebruik gaan maken van open source software (zoals HP, IBM, Cistron). Als je veel bedrijven aan je kant hebt, dan hebben zulksoort wetten veel minder kans. Ook heb je hiermee meteen een flinke hap uit MS' inkomen, en heb je kans dat gebruikers het OS dat op het bedrijf gebruikt wordt (of dat nou GNU/Linux, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD of whatever is) ook thuis willen hebben.
Op woensdag 17 april 2002 21:43 schreef pcvanvliet het volgende:
zodra ze het zover hebben dat elke NoNo Linux kan installeren
Jij wel eens een 'nono' met een Windows install bezig gezien? :D
en met success kan gebruiken
Gebruiken is meestal het punt niet zo; installeren en configureren is veel lastiger voor die mensen.
Vriend van mij heeft op zijn ouders computers (echte 'nono's ;) ) ook GNU/Linux gezet, met grote icons op de desktop voor 'mail', 'internet' enzo... Werkt gewoon. Die ouders hebben zelf uiteraard niks hoeven instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:32
Linux is nog helemaal niet geschikt voor het grote publiek, dat is nou juist het probleem, zodra ze het zover hebben dat elke NoNo Linux kan installeren en met success kan gebruiken, mischien is het dan verstandig om aan commercials en derg. te denken.
Onzin, een linux install is niet moeilijker dan een windows install (afh van welke distro je hebt), de meeste "NoNo's" kunnen geen windows en geen linux installeren, linux moet meer support krijgen van de gevesitgde it industrie, dwz meer driver support, populaire windows programma's porten etc, de gebruiker moet daarentegen ook eens rond dureven kijken naar de programma's die een equivalent zijn van veel gebruikte programma's op windows (en in dat opzicht zit het met linux wel goed)

Als dan ook nog eens windows niet meer automagisch wordt meegeleverd met iedere pc (maar linux ook bijv) dan zijn wel al een stuk verder...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt je steentje bijdragen aan Linux door bijvoorbeeld gebruikers die willen overstappen of die met een probleem zitten te helpen. Als die gebruikers dat op hun beurt ook weer doen zul je zien dat Linux exponentieel gaat groeien. Mensen die eenmaal hun weg hebben gevonden in Linux en naar tevredenheid gebruiken zijn de beste reclame voor het product. En dat is een betere methode dan via een hype of via commercials die gouden bergen beloven en het (deels) niet kunnen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik laat het weten. Collega's vonden het al gaaf genoeg :)
D'r staan namelijk wat ouwe gebakjes (categorie P1 en lager) in opslag, met een beetje mazzel kunnen we die wellicht inzetten als FW/router/mailserver voor MKB..
* alt-92 moet dan natuurlijk wel z'n best doen :P
Update:
Er liggen nu een paar CD's met RedHat en Mandrake (de 10piek.net-soort) in de winkel, tegen mediaprijs, €5 :)

Beter nieuws: we zijn bezig met twee dedicated servers voor colocatie.
Voorlopig zal de webserver MS-IIS5 zijn (wegens asp-sites die nu al draaien), maar de lichtere server wordt zoals het er nu naar uitziet een Linux-based mailserver (postfix) waar dan tzt ook Apache op gaat draaien :)
* alt-92 gaat binnenkort met een Dell PowerEdge spelen dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 april 2002 01:39 schreef BackSlash32 het volgende:
Voorlopig zal de webserver MS-IIS5 zijn (wegens asp-sites die nu al draaien)
FYI: er zijn ASP plugins voor Apache. Ik weet alleen niet of die free zijn, hoe goed ze werken, enz... Maar misschien is dat interessant.
Pagina: 1 2 3 Laatste