Verwijderd
wat is het verschil tussen BAR-MODE en niet BAR-MODE?Op dinsdag 26 februari 2002 17:15 schreef C001JU135 het volgende:
....
als jumper gebruik ik een (hoge) draadbrug omdat het voor de meeste(alle?) mensen toch in bar-mode moet staan.....
....
[edit]andwoord komt er aan
Verwijderd
2. laat je iets weten(hier op GoT dan) wanneer je ze ook echt getest hebt op een printje dat je zelf gemaakt hebt ?
er is ook nog dot mode, dit betekend dat er maar 1 ledje tegelijk brand. dus als er in bar mode 5 ledjes zouden branden brand in dot-mode aleen de 5e led
nu word het meduidelijkOp dinsdag 26 februari 2002 17:47 schreef C001JU135 het volgende:
bar mode is zoals een normale v-u meter.
er is ook nog dot mode, dit betekend dat er maar 1 ledje tegelijk brand. dus als er in bar mode 5 ledjes zouden branden brand in dot-mode aleen de 5e led
yups.... zal ik doenOp dinsdag 26 februari 2002 17:46 schreef Mr.ChronoM het volgende:
1. bedankt voor het lijstje met onderdelen
2. laat je iets weten(hier op GoT dan) wanneer je ze ook echt getest hebt op een printje dat je zelf gemaakt hebt ?
Verwijderd
voor mij is dit dus BAR-MODEOp dinsdag 26 februari 2002 17:47 schreef C001JU135 het volgende:
bar mode is zoals een normale v-u meter.
heh wou net je naam noemen voor deze actieOp dinsdag 26 februari 2002 17:48 schreef Phreak het volgende:
Heb de "leuke" replies van Sjoak ff weggehaald.
je was me net voor.
hmmz, kan je em niet van deze topic bannen of kan topix dat niet???. Hij zal toch doorgaan, (is een collega)
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Kan iemand nou eens antwoord geven? dan kan ik teminste ook eens beginnen met klooien

Wat is die blauwe voor potmeter??
Is dat en Trimmer ofzo? want die staan op conrad.nl maar dan in het geel.
Of maakt het geen kont uit wat voor potmeter het is zolang ie maar 25k is?
Bovendien staat op het schema dat de 2 zwarte potmeters allebei 10k zijn maar op het plaatje zie ik op beide andere getallen staan? Hoe zit dat?
En op welk voltage werken die dingen nou?
http://217.120.84.207/hddvumeter/
die werkt op 5 volt terwijl andere weer op 12 volt werken.
Welk voltage heeft de print van die foto hierboven?
Want die wil ik gaan maken.
Wie kan er eens duidelijkheid scheppen voor mij?
Verwijderd
de foto dat hier telkens gepost word is NIET een foto van wat je hier kon bestellen
de onderdelen zijn ANDERS
en het kan mij en velen hier geen moer schelen waarom de pot blauw is
deze hier werken normaal gezien op 5V
het is de bedoeling deze actie nog een keer over te doen (maar dan met max 50 bestelingen) en dn begin ik met een nieuwe elektronika actie. Temp gevoelige fan besturing ofzo...Op dinsdag 26 februari 2002 18:07 schreef mr.loepie het volgende:
dan moet ik ze zelf maar maken of kan je binnenkort weer bestellen??
Verwijderd
kan niet wachtenOp dinsdag 26 februari 2002 18:22 schreef C001JU135 het volgende:
[..]
....en dn begin ik met een nieuwe elektronika actie. Temp gevoelige fan besturing ofzo...
Luister eens ventje, ik kan prima lezen.Op dinsdag 26 februari 2002 18:17 schreef Mr.ChronoM het volgende:
LEER LEZEN
de foto dat hier telkens gepost word is NIET een foto van wat je hier kon bestellen
de onderdelen zijn ANDERS
en het kan mij en velen hier geen moer schelen waarom de pot blauw is
deze hier werken normaal gezien op 5V
Ik heb alleen geen kont verstand van solderen en wil gewoon eens wat leuks maken, daarom vraag ik gewoon wat ik niet snap/weet aangezien er in elk draadje dat over een vu meter gaat er wel een stuk of 3 door elkaar gehaald worden.
Dat die foto niet dezelfde is als waar het in dit topic over gaat wist ik al lang, dat postte ik zelfs eerder.
en als het je geen moer kan schelen dan reageer je toch gewoon niet?
Ik wil gewoon weten wat ik moet kopen om DAT printje van de foto te maken, dus zoals ik al zei, heb ik geen bal verstand van die onderdelen maar solderen kan ik wel.
Dus als er iemand is die het wel een moer kan schelen en een mede tweaker gewoon verder op weg wil helpen hoor ik het graag.
er zijn nogal veel mensen die nog niet doorhebben dat ze de hele topic moeten lezen.......
ik heb geen schema's van die print op de foto en ik heb geen idee van de werking.... sorry ....Op dinsdag 26 februari 2002 18:27 schreef sjuk het volgende:
[..]
Luister eens ventje, ik kan prima lezen.
Ik heb alleen geen kont verstand van solderen en wil gewoon eens wat leuks maken, daarom vraag ik gewoon wat ik niet snap/weet aangezien er in elk draadje dat over een vu meter gaat er wel een stuk of 3 door elkaar gehaald worden.
Dat die foto niet dezelfde is als waar het in dit topic over gaat wist ik al lang, dat postte ik zelfs eerder.
Ik wil gewoon weten wat ik moet kopen om DAT printje van de foto te maken, dus zoals ik al zei, heb ik geen bal verstand van die onderdelen maar solderen kan ik wel.
Dus als er iemand is die het wel een moer kan schelen en een mede tweaker gewoon verder op weg wil helpen hoor ik het graag.
Ehh sjuk, is het niet handiger als je vragen over schema's en dergelijke in een ander/nieuw topic doet? Dan kan deze gebruikte worden door C001JU135 om die dingen aan de tweakers te verkopen.Op dinsdag 26 februari 2002 18:27 schreef sjuk het volgende:
[..]
Verwijderd
edit : tekstje maar weg gedaan, wil niet gebanned ofzo wordenOp dinsdag 26 februari 2002 18:27 schreef sjuk het volgende:
[..]
Sorry als ik mensen overlast bezorg.Op dinsdag 26 februari 2002 18:35 schreef Steven het volgende:
[..]
Ehh sjuk, is het niet handiger als je vragen over schema's en dergelijke in een ander/nieuw topic doet? Dan kan deze gebruikte worden door C001JU135 om die dingen aan de tweakers te verkopen.
Ik dacht juist dat dit een mooie plek was om netjes een paar vraagjes te stellen die me ook niet zo moeilijk te beantwoorden lijken te zijn voor tweakers met dit soort ervaring.
Ik had het ook al ergens anders gepost zonder antwoord.
Zijn mijn vraagjes zo moeilijk dan?
Verwijderd
wil wel even kijken of ik er een antwoord op weet, maar kan ook niet de precieze werking van het schema natuurlijk
www.circuitsonline.net heeft een Vu-meter met wat uitleg staan
Ik wil dus die vu meter van the12be maken.Op dinsdag 26 februari 2002 18:47 schreef Mr.ChronoM het volgende:
waar heb je ze gepost ?
wil wel even kijken of ik er een antwoord op weet, maar kan ook niet de precieze werking van het schema natuurlijk
www.circuitsonline.net heeft een Vu-meter met wat uitleg staan
Dit zijn de componenten
En dit is het schema
Ik heb voor dat schema gekozen omdat ik dan niet helemaal zelf een schema hoef uit te tekenen. Bovendien is ie mooi en simpel, en instelbaar!
de vragen die ik stelde staan dus hier en aan het eind van
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/420891/
Wat dus eigenlijk mijn vraag is, hoe word de ledprint aan de hoofdprint verbonden.
je kan zelf heel makkelijk een verlengkabeltje maken, alleen weten we nog niet exact welke connector we gaan gebruiken, de manier van de foto valt af doordat dat stuk gaat als we het met de post meegeven....
het kan dus wel, alleen is het nog niet zeker welke connectoren je moet gebruiken....
(het is de bedoeling dat je de ledprint zelfs tussen een frontje en een hdd kan maken....)
Die kant wil ik dus op ! Ik heb nl geen 3,5" bays in mijn kast [zo'n "design" diskettegleufje] dus wil ik het net ff wat anders gaan doen.Op dinsdag 26 februari 2002 20:46 schreef C001JU135 het volgende:
(het is de bedoeling dat je de ledprint zelfs tussen een frontje en een hdd kan maken....)
Een soort IDE connector is toch een optie?
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
eisen die we stellen is:
compact (de hoordprint word 3 bij 4 cm !!!)
haaks printen moeten zoals _| komen
los te nemen voor de verzending, anders moet ik alles in doosjes doen = $$$
en niet al te duur
hoe is t eigenlijk? lukt alles een beetje?Op dinsdag 26 februari 2002 22:07 schreef C001JU135 het volgende:
wat voor connector is nog niet zeker..... sorry..
eisen die we stellen is:
compact (de hoordprint word 3 bij 4 cm !!!)
haaks printen moeten zoals _| komen
los te nemen voor de verzending, anders moet ik alles in doosjes doen = $$$
en niet al te duur
wanneer kunnen we ze in de bus verwachten?
Verwijderd
toch?
Liefst zo dat ik het ook kan snappen/namaken.
Gaat er mij vooral op dat ik een VU meter heb die op m'n IDE Connectivity led kan aansluiten
Wil je het precies weten...dan gebruik je de search of start je een topic.
Verwijderd
Eventueel (als mogelijk uiteraard) wil ik je wel helpen: wietsehagoort@hotmail.comOp dinsdag 26 februari 2002 18:22 schreef C001JU135 het volgende:
[..]
het is de bedoeling deze actie nog een keer over te doen (maar dan met max 50 bestelingen) en dn begin ik met een nieuwe elektronika actie. Temp gevoelige fan besturing ofzo...
hier een fototje:

[sub] ja ik weet het dit is niet de zuinigste manier van printen maken, dit zijn dan ook maar de eerste prototype dingetjes
ik ben nu alle banen wat dikker aan het maken en ga morgen weer (proberen te) etsen.
sorry voor het ongemak
Verwijderd
nu wel goed doen hé?Op woensdag 27 februari 2002 18:59 schreef C001JU135 het volgende:
ok de testprints zijn klaar, maar we moeten toch nog ff het een en ander veranderen omdat de printjes die we nu hebben half rot zijn, en dat wil ik jullie niet aandoen, ze werken wel maar ik heb geen idee hoelang
hier een fototje:
[afbeelding]
[sub] ja ik weet het dit is niet de zuinigste manier van printen maken, dit zijn dan ook maar de eerste prototype dingetjes
ik ben nu alle banen wat dikker aan het maken en ga morgen weer (proberen te) etsen.
sorry voor het ongemak
zorg dat je je banen breder maakt, en maak een ground plain.
dit scheelt veel etsvloeistof en tijd.
owja, goed belichten wil ook wel helpen
Hoe werkt dat etsen nu eigenlijk als je dat zelf wilt doen ? (welke materialen moet je hebben en waar kan je deze krijgen) Ik wist niet dat je dat namelijk ook zelf kon doen.Op woensdag 27 februari 2002 19:38 schreef the12be het volgende:
hier even een tip voor het etsen.
zorg dat je je banen breder maakt, en maak een ground plain.
dit scheelt veel etsvloeistof en tijd.
owja, goed belichten wil ook wel helpen
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
hiero op GoT ben je nartuurlijk vrij dat je dingen gaat verkopen..
d8 laat ik dat ook maar eens doen met die HDD vu-meter omdat ik toch mee bezig was en en ff op GoT zetten hoeveel belangstelling ( [topic=420891/3/25] ) er is..en de post's vliegen binnen...YES.
Die zelfde avond komt meneer C001JU135 met een topic "printen en kant en klaar VU meters." dan denk ik van j*z*s v****kte aso k******R m****l d***e n**b (u get the point
Natuurlijk zijn er meerdere toptopic's over et zelfde product bijv. de LCD's, om dan es gelijk (12 uur later) jou printjes troep "for sale" te zetten vind ik eruug lame.
Maar to the point. Hijs je idd voorbij gegaan. Alleen is het meer pro aangepakt. Zeg nu zelf. Die ledjes opbouw ziet er gelikt uit.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
Elke goede electronica zaak verkoopt alles wat je nodig hebt om zelf printplaten te maken, het ets middel ( ijzerchloride, ziet er uit als gele bolletjes die je in warm water moet oplossen, stinkt behoorlijk)Op woensdag 27 februari 2002 21:40 schreef ronaldmathies het volgende:
[..]
Hoe werkt dat etsen nu eigenlijk als je dat zelf wilt doen ? (welke materialen moet je hebben en waar kan je deze krijgen) Ik wist niet dat je dat namelijk ook zelf kon doen.
De epoxy/koperplaat kun je kopen om zelf te belichten of gewoon zonder foto laag en dan met afvrijf symbolen werken.
Het etsen zelf stelt geen ruk voor, de belichte/ontwikkelde plaat of van afvrijf symbolen voorziene plaat aan een draadje in het warme ets middel hangen en het koper dat nog zichtbaar is/niet belicht wordt weg gevreten door het ets middel, regelmatig even checken hoever de plaat is en als al het koper weg is wat weg moet zijn kun je de plaat er uit halen, met water goed afspoelen en de koperbanen licht opschuren en de gaatjes gaan boren.
Tot zover wat ik van etsen af weet, als iemand nog verbeteringen heeft..... graag.
Verwijderd
Gaatjesprint (strokenprint) met 3mm LED, platte LED en 5mm LED.
Als je platte (rechthoekige) leds gebruikt heb je met dit ontwerp een compakte print. Neem het verloopstuk als je 5mm LEDs wilt gebruiken. De LEDs staan dus haaks op de stuurprint, verbonden door de draadbruggen.
Fouten voorbehouden!
Als het niet klopt hoor ik het wel.
ik zou het niet weten, maar ik heb al veel meer van die gaatjesprints gezien. Ze zien (bijna) er hetzelfde uit.... De componenten zijn iets minder netjes.Op donderdag 28 februari 2002 15:33 schreef KingOfDos het volgende:
[..]
zeker paint?, zoniet? watdan?
Het is lastig om je specs up to date te houden
Verwijderd
En er zit een foutje in de grote ledprint: de +5volt aansluiting is niet helemaal doorgetrokken naar de stuurprint. Moet je dus even een draadje naar toe leggen.
overige onderdelen c. 2,-
Dus dit zou je 5,- kosten.
Verwijderd
18 euroOp donderdag 28 februari 2002 19:51 schreef Terror het volgende:
Ik bedoelde de ets set
Dit is ongeveer wat je nodig hebt:Op donderdag 28 februari 2002 20:35 schreef Terror het volgende:
We zitten op een andere golflengte volgensmij18 euro is de schakeling waar het om gaat (daar linktje je naar toe). Ik bedoel de ets set. Het spul om zelf je printjes te maken. Dus belichting, dat chloor spul, benodigde boor ...
(de prijzen+artikelnummers komen van conrad.nl)
2 plastic schalen
530247-01 wit 1,59
Speciale ontwikkelaar NaOH-vrij
528773-89 1,70
Fijn etskristal
529427-89 6,78
Epoxyplaten met fotolaag, 1,5 mm dik
528552-01
Maat 1 vanaf 3 vanaf 25
60 x 100 1,05 0,95 0,87
75 x 100 1,43 1,25 1,15
100 x 160 2,76 2,53 2,28
150 x 200 5,47 4,91 4,32
250 x 250 10,69 9,64 8,72
Flux SK 10 (De soldeeractieve beschermingslak voor printplaten)
884170-01 7,65
Plastic pincet
Handschoenen
Plastic thermometer
UVA-licht (bijvoorbeeld van zonnebank)
Glasplaat (ongeveer A4 formaat)
Printplaatboren 0,8 en 1,0 mm
die tabs enz willen niet, dus het is een beetje onduidelijk.... je kunt ook gewoon ff kijken bij:
http://www.circuitsonline.net/
Verwijderd
Belichten kan door de zon(!), of met een hoogtezon.
Etsen in een bakje (en de print bewegen).
Boren met een gewone boormachine, en metaalboortjes.
Maar je kunt ook honderden tot duizenden guldens uitgeven: belichtingsbak, etsmachine, tafelboormachine...
Heb je ervaring met het gebruik van de zon alleen? Wat bedoel je met hoogtezon?Op donderdag 28 februari 2002 22:33 schreef augustus het volgende:
Etsnootjes en ontwikkelaar kosten enkele euro's.
Belichten kan door de zon(!), of met een hoogtezon.
Etsen in een bakje (en de print bewegen).
Boren met een gewone boormachine, en metaalboortjes.
Maar je kunt ook honderden tot duizenden guldens uitgeven: belichtingsbak, etsmachine, tafelboormachine...
Verwijderd
UV-lampen ofwel uit een gezichtsbruiner of een zonnenbank.Op donderdag 28 februari 2002 22:36 schreef aP_ het volgende:
[..]
Heb je ervaring met het gebruik van de zon alleen? Wat bedoel je met hoogtezon?
[topic=420891/4/25]
suc6
Verwijderd
not, heb geld al over gemaakt.Op vrijdag 01 maart 2002 13:32 schreef Alfa_33 het volgende:
Ga hier verder, veel goedkoper
[topic=420891/4/25]
suc6
gewoon wachten ?
Zou je zo nu en dan ff de vooruitgang kunnen vertellen [hoeveel er al verstuurd zijn etc]
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Verwijderd
ik heb nu 130euro(de vu meter is al afgerekend, en dan nog eend 20 euro voor de leds meegeteld, beter te veel geld achter leggen) voor modden over, dus dat word nog iets.
ik hoop echt dat hij er snel is
als je toevallig in "de Hertog zijn Bosch" mocht komen.......
"de Hertog zijn Bosch" is de vertaling uit het oud nederlands van s'-hertogenbosch, maar noem het DenBosch
als je het zo heftig opvat..... sorry. (wat maakt het eigenlijk uit, jij mag het van mij ook best doen, ik maar er in iedergeval niet veel winst op, dus ik snap niet wat je nu zit te bleren).Op woensdag 27 februari 2002 23:10 schreef ThaHandy het volgende:
ik wil graag 1 opmerging geven tegen C001JU135.
hiero op GoT ben je nartuurlijk vrij dat je dingen gaat verkopen..
d8 laat ik dat ook maar eens doen met die HDD vu-meter omdat ik toch mee bezig was en en ff op GoT zetten hoeveel belangstelling ( [topic=420891/3/25] ) er is..en de post's vliegen binnen...YES.
Die zelfde avond komt meneer C001JU135 met een topic "printen en kant en klaar VU meters." dan denk ik van j*z*s v****kte aso k******R m****l d***e n**b (u get the point) moet dat nou.
Natuurlijk zijn er meerdere toptopic's over et zelfde product bijv. de LCD's, om dan es gelijk (12 uur later) jou printjes troep "for sale" te zetten vind ik eruug lame.
dit is lastig lezen, hier wat leesteken ,,,,,..... zelf invoegen svp.
Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)
als ik er nie mee was begonnen, was je er volgens mij nooit mee begonnen ..right?Op zaterdag 02 maart 2002 21:51 schreef C001JU135 het volgende:
[..]
als je het zo heftig opvat..... sorry. (wat maakt het eigenlijk uit, jij mag het van mij ook best doen, ik maar er in iedergeval niet veel winst op, dus ik snap niet wat je nu zit te bleren).
dit is lastig lezen, hier wat leesteken ,,,,,..... zelf invoegen svp.
maak allebei een paar van die dingen.
Paitor en ik willen er sowieso wel een
Hij pakt het signaal van de HD activiteit, welke hd dan ook.Op zondag 03 maart 2002 11:17 schreef FerryHeibrink het volgende:
Kun je er ook een maken waar meteen 3 rijen leds opzitten zodat je 3 harddisks kan koppelen ?
Deze kan het niet, maar ik heb wel eens een setup gezien waarbij ze 1 draadje van de IDE kabel gebruikten als signaal.
Oftwel misschien kan het, maar niet met deze.
ik ken hem hij had het er al langer over dus zeur alsjeblieft nietOp zondag 03 maart 2002 07:46 schreef ThaHandy het volgende:
[..]
als ik er nie mee was begonnen, was je er volgens mij nooit mee begonnen ..right?
In welke stadium zitten jullie inmiddels met printen etsen/bakken...
ik hoop dat het vandaag is, anders kunnen we nog wat dagen extra op die dingen wachten.... en dan moet ik weer leren voor schoolOp maandag 04 maart 2002 08:02 schreef Terror het volgende:
Als ik me goed herrinner zouden er vandaag een hele zooi op de bus gaan. Ben benieuwd.
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
* Icey heeft het idee dat C weg is met zijn net overgemaakte geld...
Hopelijk kan hij mijn €'s niet uitgeven in rusland
-Spelfoutje geëdit-
Verwijderd
hij is er nog hoor, ik zag hem gistere op msnOp maandag 04 maart 2002 18:44 schreef Icey het volgende:
Eehmmm..
* Icey heeft het idee dat C weg is met zijn net overgemaakte geld...
Hopelijk kan hij mijn €'s niet uitgeven in rusland
-Spelfoutje geëdit-
Gisteren JahOp maandag 04 maart 2002 18:48 schreef KingOfDos het volgende:
[..]
hij is er nog hoor, ik zag hem gistere op msn
-trouwens, C is erg druk bezig voor ons, dus dit is geen beklaag, alleen een (hopelijk) lollige opmerking :7-
Verwijderd
CJ heeft niets van duidelijke informatie
iedereen geeft zijn geld verstuurd en daar eindigt de info ook ongeveer
hopelijk krijgen we onze printjes snel binnen
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
C001JU135 zal ook wel meer bezigheden hebben dan alleen een beetje printjes etsen en solderen
Ik wacht geduldig op een mooie envelop die de ptt hier gaat brengen
Als dat vet weinig is doe ik gewoon niet mee.
Verwijderd
nee, ik vertrouw hem er op dat het komt.
anders haal ik gewoon mijn geld terug.
nu je het over de knokploeg hebt... iedereen was bij dat fiets-nerd topic ook al zo onrustig en ongeduldig...Op maandag 04 maart 2002 23:01 schreef KingOfDos het volgende:
zolang het maar aankomt is het goed, anders GoT knokploeg
nee, ik vertrouw hem er op dat het komt.
anders haal ik gewoon mijn geld terug.
Voor mij hoeft hij niet te solderen. Ik heb alles los besteld. Dus dan kan dat van mij al op de busOp maandag 04 maart 2002 23:13 schreef Gman het volgende:
Tuurlijk reageerd ie niet...hij is ijverig aan het solderen
(alweer een post?!?!! jah, ik verveel me, nou goed?)
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Verwijderd
voor mij hoeft ie ook niet te solderen.Op maandag 04 maart 2002 23:30 schreef aP_ het volgende:
[..]
Voor mij hoeft hij niet te solderen. Ik heb alles los besteld. Dus dan kan dat van mij al op de bus
(alweer een post?!?!! jah, ik verveel me, nou goed?)
alleen verstuuren.
enne ik verveel me ook, ik moet w8888 totdat upload klaar is.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()