Dan is er toch iets mis met je schakeling, want de Vu-meter kent uiteindelijk maar 2 standen, dat is aan en dat is uit.Op zaterdag 04 mei 2002 14:33 schreef memendo het volgende:
Ok ik heb nu een vaag probleempje met die VU meter.
Ik heb hem gister ff goed afgesteld, zodat hij de schijfactiviteit goed weer gaf. En hij deed het de hele tijd goed. Maar vanmorgen start ik mijn sys op en hij geeft de schijfactiviteit niet meer goed weer. Als er geen activiteit is branden er zo 5 a 6 leds terwijl ik dat had afgesteld op 1 led. En ik heb niets aan de potmeters meer gedaan. Hoe kan dit?
edit
En als ik mijn schijf dan vol de sporen heb gegeven doet hij het wel weer goed.
Beetje vaag, om mijn Vu meter goed te laten werken moet ik dus elke keer eerst mijn schijf ff vol belasten.
Loopeffect van de LEDjes wordt enkel veroorzaakt door het opladen van het elcootje van 4,7uF.
Het feit dat je al moeilijkheden had bij het afregelen van het ding duidt al op een euvel.
Je kunt de schakeling helemaal niet afstellen op 1 LEDje bij geen schijf-activiteit. De optocoupler krijgt niks op z'n ingang, dus de tor die er in zit zal volledig sperren en alle LEDjes blijven uit.
Tenminste, in een schakeling zonder defect.
Je kan het printje controleren op onderbrekingen, slecht solderingen , sluitingen door kliedertjes tin e.d.
Optocoupler er even uit, pen 4 en 5 doorverbinden, 25k pot op maximale weerstand, 10k pot stukje dicht draaien en alle LEDs moeten aangaan.