Draadloos netwerk over 1 km

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:50
(weet dat hier al veel topics over zijn) maar kan het niet vinden

Ik wil een draadloos netwerk aanleggen van +-1000 meter, waarschijnlijk zelfs minder.

Het gaat hier over het platteland :), dus ik heb 'vrij' zicht tussen de 2 boerderijen. Zit voor de rest ook niks tussen (weiland). Nu lijkt mij dit best haalbaar, maar weet er verder niks vanaf.

Welke (betaalbare!) set raden jullie mij aan? ik werk liever niet met 'repeaters' omdat niet echt haalbaar is om zon ding tussen de koeien neer te zetten ;)
het is geen probleem om zender en ontvanger 'hoog' neer te zetten.

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

Moet volgens mij wel kunnen, al ben ik er niet helemaal zeker van :?
Ik heb namelijk bij ons op het werk ook een keer iets gehoord over wireless lan, en dat ging ook over een niet al te kleine afstand (en dat was in de stad)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ik wil niet veel zeggen maat volgens mij ging dat alleen maar in 1 ruimte. :?
dwz een niet al te grote oppervlakte

Meneer 1000 has spoken......

• geforce5_guy
  • Niet online
groote versrerker er tussen gooien, maar dan ben je wel illegaal bezig :o

het is dus mogelijk.

• dude123

dude123

Linux addict

Op woensdag 13 februari 2002 19:15 schreef geforce5_guy het volgende:

het is dus mogelijk.
okeej zou ik wel eens willen zien :+

• ETM
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

avaya levert zulk soort spul volgens mij

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• kieskes
Op woensdag 13 februari 2002 19:15 schreef geforce5_guy het volgende:

het is dus mogelijk.
vinden de koeien niet fijn 8-)

zoals ik zal zei, geen versterker er tussen, dat wil ik niet!
er bestaan geen 'setjes' die 1 km halen en welke ook nog betaalbaar zijn?

• dude123

dude123

Linux addict

gekke koeien :+

Verwijderd

blue2space.com

Verwijderd

Dit zal wel kunnen, maar is waarschijnlijk een beetje niet betaalbaar zeg maar... (ik praat vast weer poep, ik weet het ;) )

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Er zijn wireless lan kaartjes te koop waar je een losse antenne aan kunt koppelen. Laatst ergens (volgens mij hier ergens in een FAQ ofzo...) gelezen dat er qua antennes verschillende mogelijkheden zijn.
succes

• Tylen
  • Laatst online: 16:19

Tylen

Neem mij niet te serieus

Straal verbinding doet wonderen...

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• dude123

dude123

Linux addict

Op woensdag 13 februari 2002 19:20 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
sattelietje misschien?? :+

Verwijderd

Het kan door middel van een straalverbinding, maar dat is wel erg duur. Is wel het stabielste.

Of je met een "gewone" huis tuin en keuken setje die afstand haalt is af te vragen.

Kan wel eens bellen met een leverancier om te vragen wat de mogelijkheden zijn, maar nie nu :)

Misschien dat iemand dit al heeft, en er ervaring mee heeft. Vind ut een erg grote afstand.

/edit
Als je op de site van Compaq kijkt, en das toch nie echt een kleintje, dan zie je dat ze max 160 m hebben, voor 900 euro.. Das best duur dus.... ;(
http://www.compaq.com/products/wireless/wlan/wl510.html

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

2 draadloze access points kopen, en die met richtantennes verbinden. Dan haal je onegveer 2-5,5 Mbit. Wil je meer snelheid, ga dan voor de Intel 802.11a oplossing. Die haalt 55 Mbit max, en over een kilometer ongeveer 11-22 Mbit. De laatste is wel prijzig, een euro of 400 per AP.

De D-Link 1000AP is een aanrader, maar volgens mij alleen in de USA te koop. Voordeel: goedkoop. Nadeel: garantie. Kijk voor prijzen even op http://www.pricewatch.com

TweakBlog

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30

Predator

Suffers from split brain

Als je handig bent met electronica kan je in dit topic eens gaan kijken en daar de link eens volgen.
Het is relatief zeer goedkoop als je het zelf kan maken.
Als je echt zelf straalverbinding apparatuur moet aanschafen zal dat een dure zaak worden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• kieskes
op zich valt 1 km best mee volgens mij, ik zie het huis goed vanaf het andere huis ;)

maar straalverbinding? nee, te duur :(

• geforce5_guy
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 19:17 schreef kieskes het volgende:

[..]

vinden de koeien niet fijn 8-)

zoals ik zal zei, geen versterker er tussen, dat wil ik niet!
er bestaan geen 'setjes' die 1 km halen en welke ook nog betaalbaar zijn?
hierbij hoef je geen dingen in de koeje vlaaien te zetten. je verstekt het signaal gewoon dat je om na 1+ km nog op kan vangen.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Op woensdag 13 februari 2002 19:21 schreef Ruudjah het volgende:
2 draadloze access points kopen, en die met richtantennes verbinden. Dan haal je onegveer 2-5,5 Mbit. Wil je meer snelheid, ga dan voor de Intel 802.11a oplossing. Die haalt 55 Mbit max, en over een kilometer ongeveer 11-22 Mbit. De laatste is wel prijzig, een euro of 400 per AP.

De D-Link 1000AP is een aanrader, maar volgens mij alleen in de USA te koop. Voordeel: goedkoop. Nadeel: garantie. Kijk voor prijzen even op http://www.pricewatch.com
Haalt de 811.a specificatie de 1KM??? Heb je een linkje voor me?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Gaan die die afstand halen dan?? Ik vind het zo goedkoop :?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 21:53
...
De set van SMC haalt 72 Mbit. Maar 802.11a is in Nederland nog niet goedgekeurd omdat het op een andere frequentie zit (5.9Ghz) dan 802.11b (2.4Ghz)

Overigens over de afstand. Omdat 802.11a op een andere frequetie zit dan 802.11b en omdat 802.11a meer kanalen gebruikt dan 802.11b, is de te overbruggen afstand van 802.11a kleiner dan die van 802.11b.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

1000 feet @ 6 Mbps

Duidelijk: Das 300 meter. M.a.w. een kilometer is nog steeds niet haalbaar met 811.a wanneer er geen extra richtantennes oid gebruikt worden. (Yagi?)

http://www.intel.com/network/connectivity/products/5000_lan_access_point.htm

You can't have everything. Where would you put it?

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:22
Op woensdag 13 februari 2002 19:20 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
Doet ook pijn aan je portemonee

• krisis1
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Was er laatst niet ergens op GoT een topic over een zelfbouw straalverbinding?

-edit-
Linkie gevonden!
Dit issie
Maja hoe ga je dat implementeren hé
-/edit-

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op woensdag 13 februari 2002 19:22 schreef kieskes het volgende:
op zich valt 1 km best mee volgens mij, ik zie het huis goed vanaf het andere huis ;)

maar straalverbinding? nee, te duur :(
Was eerst een topic over , een straalverbinding voor iets van 400-500 gulden.
Zo'n zelfbouw iets.

edit:

Is hierboven al gepost :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
[topic=408513]

Ook draadloos over 1 km..

Verwijderd

Niet draadloos, maar wel perfect bruikbaar is COAX kabel en gewoon ordinaire 10megabit BNC kaartjes. Bij de dump kan je coax op de rol krijgen voor 20 euro per rol (305 meter). Officieel gaat het niet zo ver, maar ik heb het met 1500 meter aan de praat gehad.

Succes!

• DJSmiley
Op woensdag 13 februari 2002 23:05 schreef tweakerrrr het volgende:
Niet draadloos, maar wel perfect bruikbaar is COAX kabel en gewoon ordinaire 10megabit BNC kaartjes. Bij de dump kan je coax op de rol krijgen voor 20 euro per rol (305 meter). Officieel gaat het niet zo ver, maar ik heb het met 1500 meter aan de praat gehad.

Succes!
Shit he, dan ben je een half jaar aan het graven/slootjes baggeren en hopen dat je kabel niet lek raakt, en niet naar de tering geholpen wordt door zo'n boer met lompe trekker :)
Het gaat hier over het platteland , dus ik heb 'vrij' zicht tussen de 2 boerderijen. Zit voor de rest ook niks tussen (weiland). Nu lijkt mij dit best haalbaar, maar weet er verder niks vanaf.
Zolang er }:O over die weilanden rennen is t geen punt,
als ze gaan sloten baggeren en gaan oogsten/zaaien en dat soort shit moet je je kabel wel diep hebben.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb dit net bij een klant moeten uitzoeken. Je hebt de volgende mogelijkheden:

Radioverbinding van 11, 16 of 20Mbit (half duplex). Geen licentie nodig. Prijzen : van 5000 euro (11Mbit) tot 10000 euro (20Mbit)
Radioverbinding van 45 of 90Mbit (half duplex). Wel licentie nodig. Prijzen 15000 tot 20000 euro.
Algemeen : radio is in principe af te luisteren.

Laserverbinding van 100 of 155Mbit (full duplex), geen licentie nodig. Prijs 45000 euro totale installatie.
Algemeen : niet af te luisteren of te hacken.

Ik heb bij de klant de 100Mb laserverbinding laten installeren. De gebouwen staan 900mtr van elkaar. Werkt prima, supersnel, je merkt absoluut geen vertraging. De verbinding is namelijk net zo snel als de backbone van 100Mbit. Alleen bij dichte mist valt ie uit, en wordt het opgevangen door een 11Mb radioverbinding. (Maar aangezien dit maar een paar keer per jaar is, is dit niet zo'n ramp.) Deze is met richtantennes ingesteld. Dit luisterd heel nauwkeurig, want een milimeter verkeerd uitgericht kan zo 1Mbit aan snelheid schelen, zeker op grote afstand.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• kieskes
Op donderdag 14 februari 2002 21:16 schreef Microkid het volgende:
Heb dit net bij een klant moeten uitzoeken. Je hebt de volgende mogelijkheden:

Radioverbinding van 11, 16 of 20Mbit (half duplex). Geen licentie nodig. Prijzen : van 5000 euro (11Mbit) tot 10000 euro (20Mbit)
Radioverbinding van 45 of 90Mbit (half duplex). Wel licentie nodig. Prijzen 15000 tot 20000 euro.
Algemeen : radio is in principe af te luisteren.

Laserverbinding van 100 of 155Mbit (full duplex), geen licentie nodig. Prijs 45000 euro totale installatie.
Algemeen : niet af te luisteren of te hacken.

Ik heb bij de klant de 100Mb laserverbinding laten installeren. De gebouwen staan 900mtr van elkaar. Werkt prima, supersnel, je merkt absoluut geen vertraging. De verbinding is namelijk net zo snel als de backbone van 100Mbit. Alleen bij dichte mist valt ie uit, en wordt het opgevangen door een 11Mb radioverbinding. (Maar aangezien dit maar een paar keer per jaar is, is dit niet zo'n ramp.) Deze is met richtantennes ingesteld. Dit luisterd heel nauwkeurig, want een milimeter verkeerd uitgericht kan zo 1Mbit aan snelheid schelen, zeker op grote afstand.
bedankt, nuttige info, maar veel te duur :(
is er geen goedkopere oplossing? de snelheid hoeft niet sneller te zijn als 2Mbit ,dus 10 Mbit is vette overkill

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het probleem zit 'm in de afstand. Die wireless Lan Access points van o.a. 3COM en Intel zijn niet zo schrikbarend duur, maar voor 1 km moet je toch echt een richtantenne hebben, en die zijn wel wat prijzig.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 19:49
Volgens mij kun je gewoon twee TV-richtantennes gebruiken.
Wat men beweerd over die max. afstand van wireless is echt niet in de ideale situatie die jij creeert. Zorg wel dat ze beiden op een goede hoogte zitten (>2m) ivm ochtenddauw

Lijkt me een leuk idee. Zitten er treouwens geen sloten of afrastering door die weilanden? Als je daarlangs een kabel trekt kan het natuurlijk ook.

diskeltische lurker

Verwijderd

er bestaat ook nog zoiets als een packet-modem, werkt via een 27mc bakkie maar is wel heel traag (weet niet precies hoe) en je hebt geloof ik kans dat als truckers erdoorheen gaan zitten te beulen je verbinding wegvalt... wel goedkoop. Benodigdheden: 2 bakkies, 2 antennes, 2 packet modems.

• DJSmiley
Op vrijdag 15 februari 2002 22:31 schreef Beren het volgende:
er bestaat ook nog zoiets als een packet-modem, werkt via een 27mc bakkie maar is wel heel traag (weet niet precies hoe) en je hebt geloof ik kans dat als truckers erdoorheen gaan zitten te beulen je verbinding wegvalt... wel goedkoop. Benodigdheden: 2 bakkies, 2 antennes, 2 packet modems.
ja, 1200 of 2400 baud... nee, dat schiet op, kan je nog nieteens fatsoenlijk mee icqen/msn-nen, laat staan tweakeren of gotten :)

• judgem
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Wellicht een overbodige opmerking maar ik neem wel aan dat jullie de kosten delen.... Toch?

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• ThaHandy
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

..en die ontvanger/(verzender :? ) die op schotel antenne zitten?! dat zijn oook van die gerichte dingen?

kan je die dan nie gebruiken voor radioverbinding.. buren en de rest hebben er geen last van = geen busje vor de stoep :+

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

Ik heb op GoT een paar interessante topics gebookmarkt.. misschien hebben jullie er nog iets aan:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/394980/
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/396232/
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/406369/

even ter informatie:
Een wireless lan volgens 802.11b standaard (11Mbit) over 1KM is zeer goed haalbaar. Als je het professioneel aanpakt en over een clear line-of-sight beschikt zijn afstanden tot soms wel 20KM mogelijk (ideale omstandigheden, laagste snelheid)...

Wat heb je nodig?

Hieruit kiezen:
- 2x access point in bridging mode
- 2x WiFi pcmcia kaartjes (al dan niet met pci adapter kaartje) in AdHoc mode
- 1x access point en 1x WiFi pcmcia kaartje (al dan niet met pci adapter kaartje) in Structure mode

Verder:
- 2x eenvoudige richtantenne (zoek ook eens op het bouwproject met een pringles bus, kosten bij zelfbouw zo'n €25 per antenne)

En, last but not least, goede afgeschermde kabel die geschikt is voor de gebruikte frequentie (check bij een electroboer in een stad bij je in de buurt...)
Probeer de kabellengte tussen antenne en accesspoint/wifikaartje zo kort mogelijk te houden, liefst onder de 2 meter!!! het verlies op zo'n kabel, zeker met het lage vermogen waarop de apparatuur werkt, is behoorlijk groot, zelfs bij semiprofessionele kabel... Pas bij kabel van zo'n €10 per meter begint afstand iets minder kritisch te worden, maar alsnog blijft het natuurlijk hoe korter hoe beter!

Succes, en laat ook eens horen als je daadwerkelijk wat hebt opgezet...

DatDus.DE --- DatDus!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19

PanMan

Spun!

Ik heb net een verhaal gelezen, van een man die het over 10 Km werkend heeft.
Met vrijwel alleen standaard hw.
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20010712.html
en
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20010628.html
Ik zit er ook over te denken om hier een keer iets mee te gaan doen. Vriend van me woont (relatief) vlakbij AMS-IX :)

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Richt antenne is voor jou de oplossing , met gewone wireless kaartjes met een richtantenne , haal je met gemak 1 km mee.

Je kun misschien een C'T te pakken krijgen van november 2001
hierin staat een heel artikel met testen e.d. en over extra bereik ( pagina 130 )
( hier een url met beknopte inhoudsopgave)
http://www.fnl.nl/ct/archief2001/ct2001-11/

Zoek dit even op .. en je probleem is opgelost voor +\- 100 euro heb je al een zelfbouw antenne

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Wellicht een overbodige opmerking maar ik neem wel aan dat jullie de kosten delen.... Toch?
Nogal overbodig ja, denk ik.

Net zoals deze :p
Pagina: 1