als "Nederlanders", vanwege goede economie, hypotheek afbetalen en dergelijke, te weinig kinderen maken of op een latere leeftijd kinderen maken, dan is Nederland over 50 jaar bijna geheel geassimileerd door buitenlanders, volgens mijn berekeningen ( zo'n 60% van de Nederlandse bevolking is 55 plusser).
Tuurlijk... laat die berekening maar eens zien
Ik heb namelijk laatst ook zoiets uitgerekend, en ik kwam op "iets" andere cijfers uit.
Uitgaande van de cijfers van het CBS (Meeste cijfers uit 1998: Recentere cijfers kon ik niet overal vinden)
De huidige verdeling van de bevolking is:
13,089 miljoen autochtonen, waarvan
2,775 miljoen allochtonen (waarvan 1,409 miljoen niet-westers)
15,864 miljoen totaal
De immigratie bedroeg 133000 personen - daarvan waren echter 23000 Nederlanders die na een langer verblijf in het buitenland (stages, reizen, enzovoorts) terugkeerden: Netto dus een toename van het aantal allochtonen met 110000.
Daarvan is overigens een groot deel niet als immigrant herkenbaar: Europese immigranten. In totaal waren er zo'n 67000 immigranten van buiten europa.
Maar goed, laten we niet discrimineren en het op een immigratie van 110000 personen houden
De autochtone bevolking nam door immigratie toe met 23000 personen, ofwel 0,176%
De gemiddelde autochtone vrouw krijgt 1,72 kinderen. Het CBS geeft geen cijfer voor de gemiddelde allochtone vrouw, maar ik heb het berekend door een gewogen gemiddelde te nemen over de cijfers voor deelgroepen van allochtonen, en dan kom ik op 1,97 kinderen per vrouw. Dit cijfer is laag omdat westerse vrouwen (die een substantieel deel uitmaken van de allochtonen) minder kinderen krijgen in Nederland dan de gemiddelde Nederlandse vrouw, omdat ze vaak slechts kort hier zijn. Nu kunnen we uitrekenen welk deel van de geboorten autochtoon is en welk deel allochtoon. Jaarlijks worden er in Nederland 199408 baby's geboren. Allochtonen krijgen gemiddeld 1,97/1,72=1,145 keer zoveel baby's. Dus is van die 199408 baby's 2,775/15,864*1,145=39939 allochtoon. Dus is 199408-39939=159469 autochtoon. De autochtone bevolking neemt dus jaarlijks met 159469/13089000=1,218% toe door geboorten, en de allochtone jaarlijks met 39939/2775000=1,439%
Ik neem aan dat allochtonen en autochtonen even oud worden, al is dat niet helemaal waar. Per jaar sterven 137462 mensen. Dat is 0,87%, voor zowel allochtonen als autochtonen.
Rest nog de emigratie. Ook dat beïnvloedt immers de bevolkingssamenstelling. In totaal emigreren er jaarlijks 36182 autochtonen en 43566 allochtonen. Ofwel, 36182/13089000=0,276% afname van de autochtone bevolking, en 43566/2775000=1,570% afname van de allochtone bevolking.
Nu hebben we alle gegevens. Laten we de integratie tussen autochtonen en allochtonen maar even buiten beschouwing laten voor het gemak (het gebrek aan integratie was toch juist het probleem?

), en er ook van uit gaan dat een allochtoon nooit een autochtoon wordt. Verder neem ik aan dat de immigratie jaarlijks stijgt met 0,6% (gemiddeld over de afgelopen 10 jaar was de stijging 6%), en dat de emigratie afhangt van de totale bevolking (een vast percentage emigreert ieder jaar). Dan geldt de volgende formule voor de autochtone bevolking X over n jaar: X(n+1)=X(n)+X(n)*((geboorte%-sterfte%-emigratie%)/100)+immigratie*(1,006^n)
En voor de allochtone bevolking Y: Y(n+1)=Y(n)+Y(n)*((geboorte%-sterfte%-emigratie%)/100)+immigratie*(1,006^n)
Deze formules heb ik in Excel gestopt, die op basis van deze cijfers een prognose gemaakt heeft voor de komende 1000 jaar. Afgezien dan van het feit dat zowel allochtone als autochtone bevolking absurd groot worden (lang leve exponentiele groei

dit is voor lange termijn dan ook een absurd model, maar het is zowiezo absurd voorspellingen voor 1000 jaar te maken), zal pas over 278 jaar de autochtone bevolking ingehaald worden qua grootte door de allochtone bevolking. Dat zijn dan wel 13e generatie allochtonen, maar goed...
Overigens hebben de allochtonen ook na 1000 jaar (we hebben het nu over de 40e generatie allochtonen) nog steeds geen absolute meerderheid (42% is dan autochtoon). Die zullen ze dan ook nooit krijgen: Het evenwichtspunt, waar allochtone en autochtone bevolking even snel groeien, ligt bij 41% autochtonen. Zie ook onderstaande grafiek, die aangeeft welk deel van de bevolking autochtoon is.
Zie voor het excel-bestand:
http://people.zeelandnet.nl/ednmi/bevolking.htm
De angst dat allochtonen de meerderheid van de nederlandse bevolking gaan uitmaken, is dus absoluut ongegrond
edit:
Stomme typo in formule verbeterd