Vraag: Wanneer ga je te ver al audiofriek

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Wanneer ga je te ver als audiofriek?
Antwoord:
Als je je cd speler zo opstelt

Afbeeldingslocatie: http://www.audiofriends.nl/img47.jpg
Let even op de zakken van rubber-gecoat katoen met vogelzand op en onder de CD-speler. 'Helpt dat nou?'. Ik merk op een beter en dieper laag, en dat voor een paar tientjes.
Volgens mij werkt zangzaad veel beter :)

met dank aan audiofriends.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

WAHAHAHAHA !!! :D :+ Wat een sukkels :+ Typisch een geval van 'what you think is what you hear' :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

nee hoor ik heb mijn hele huis in het rubber met zangzaad en veel laag dat ik heb joh :z

Nee dat is geen audiofiel maar die komt uit een ei ! :D

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Duck-Twacy
Eerlijk gezegd denk ik dat het best wel zal helpen om resonanties te onderdrukken. Maar om het zo neer te zetten (tenzij in een kast met de deur dicht...)?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Je hebt ook speciale spikes voor onder je apparatuur.. Zodat het niet mee gaat trillen. Schijnt ook voordelige gevolgen te hebben ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Baklap

Baklap

Op maandag 11 februari 2002 00:26 schreef Duck-Twacy het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik dat het best wel zal helpen om resonanties te onderdrukken. Maar om het zo neer te zetten (tenzij in een kast met de deur dicht...)?
Resonanties ok maar of dit de goede weg is :? Mischien met een andere cd speler... Maar ook ik ben nooit te oud om te leren..

* Baklap vraagt zich af waar hij die oude kussens nou gelaten heeft

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Ik ben een linkje kwijtgeraakt, een beetje jammer wel.

Die kerel had zijn teac cdspeler in componenten uit elkaar geschroefd en in een grote mdf kist geklust. Zag er ook wel indrukwekkend uit!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42
man man man als fabrikant kun je wel flink winst maken op sommige audiofielen zeg... neem nou bijv. dat Sun audio stekkerblok as voorbeeld. die stroom heeft kilometers afgelegd en die laatste paar meter door je stekkerblok gaan dan echt een betere sound geven :)

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Duck-Twacy
Het is zal best beter zijn voor CD spelers (en good old platenspelers) om niet mee te trillen op de muziek (zeker gezien de abnormale subwoofers die sommige hier bouwen :) ). Spikes en een degelijk apparaat zijn dat goede opties (en een stevig rek).

Vond ook altijd de tektsen in Sony folders wel grappig waarin ze schreven dat de printplaaten in hun versterkers (QS serie geloof ik) schuin monteerden om staande golven tegen te gaam oid. Volgens mij zoeken de marketingafdelingen altijd een nieuw verhaaltje

• Duck-Twacy
Op maandag 11 februari 2002 00:30 schreef P5ycho het volgende:
man man man als fabrikant kun je wel flink winst maken op sommige audiofielen zeg... neem nou bijv. dat Sun audio stekkerblok as voorbeeld. die stroom heeft kilometers afgelegd en die laatste paar meter door je stekkerblok gaan dan echt een betere sound geven :)
Waar kan je die kopen? En staat er ook op hoe je ze in het stopcontact moet steken??

Overigens kan ik me voorstellen dat "filterachtige" apparaten (die de spanning stabiliseren oid) best nog wel zouden kunnen helpen.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
De meeste speciale stekkerblokken verlenen enig effect vooral aan het feit dat ze meestal afgeschermde klabels gebruiken. Dus niet 3 aders netjes naast elkaar, maar een laag geaarde folie eromheen. Dat maakt geen barst uit voor hoe de stroom in je apparaat komt, maar het maakt *wel* uit voor hoeveel troep die stroomkabel aan interferentie broadcast.

• JvS
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 11 februari 2002 02:00 schreef Jasper Janssen het volgende:
De meeste speciale stekkerblokken verlenen enig effect vooral aan het feit dat ze meestal afgeschermde klabels gebruiken. Dus niet 3 aders netjes naast elkaar, maar een laag geaarde folie eromheen. Dat maakt geen barst uit voor hoe de stroom in je apparaat komt, maar het maakt *wel* uit voor hoeveel troep die stroomkabel aan interferentie broadcast.
hhhm, eerste argument allertijden, waar ik me in kan vinden :).

Je gaat trouwens ook te ver als je je speakerkabel op omgekeerde plastic bekertjes gaat leggen. :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:46
Op maandag 11 februari 2002 02:02 schreef JvS het volgende:
Je gaat trouwens ook te ver als je je speakerkabel op omgekeerde plastic bekertjes gaat leggen. :P
Dacht ik meteen aan toen ik topic zag...

of cd's met blauwe stift bewerken

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op maandag 11 februari 2002 02:30 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

Dacht ik meteen aan toen ik topic zag...

of cd's met blauwe stift bewerken
Groen :+

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 09:46
Op maandag 11 februari 2002 02:36 schreef Lampje het volgende:

[..]

Groen :+
jij was die gozer ?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 11 februari 2002 02:36 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

jij was die gozer ?
Nee, hij is ook een forum.hifi.nl bezoeker :P. Daar wordt je soms een beetje moe van ;). Zij trouwens van ons denk ik :P.

Ik mag het nuchtere karakter van GoT-AV wel.

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Hahaha, die groene stift was echt helemaal geweldig :). Helemaal toen iemand een link postte naar een verhaal waarin iemand het "zwarte-stift"-verhaal echt compleet onderuit haalde (hoe ze bij groen zijn gekomen weet ik ook niet), en dat mensen het toch bleven beweren :P. De draad over de netsnoeren was ook grappig, en niet te vergeten de topic over het uit fase zetten van beide speakers :P. Het vervelende alleen is, dat ik me op een gegeven moment helemaal groen ga ergeren aan al dat kromme geredeneer. Ik ben er dan ook erg hard weggelopen om er nooit meer terug te keren (mij vonden ze geloof ik ook niet aardig, dus het was het beste voor iedereen :)). Ik ben benieuwd of de naam GoT wel eens valt op forum.HiFi.nl. Zo ja, dan zullen ze het vast uitmaken voor het forum waar je terecht kan voor al je SV Live vragen :P.

Overigens is het niet zozeer de nuchterheid die me bevalt, maar meer het rationele. Die term hebben ze nog nooit van gehoord op forum.HiFi.nl :).

Over audiogekken, dit heeft een vriend van mij in zijn kamer :). Ik vind dat eigelijk gewoon nog kunnen (zeker ook omdat het er gewoon mooi uitziet, afgezien de Oris hoorns dan, maar dat is sterk smaakafhankelijk denk ik), maar hoe denken jullie daarover?

Verwijderd

Als 't maar hard gaat :+

(audiofiel verantwoorde uitspraak hé :P)

• Jag

Jag

Op maandag 11 februari 2002 04:41 schreef HlpDsK het volgende:
Als 't maar hard gaat :+

(audiofiel verantwoorde uitspraak hé :P)
Ow, dan heb jij zeker ook wel 345 Watt speakers :P??

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 04:53 schreef Jag het volgende:

[..]

Ow, dan heb jij zeker ook wel 345 Watt speakers :P??
Nee man! 1500 watt per speaker! Jaahaaa echt wel!

pmpo, bij 20% harmonische vervorming, en kleine lettertjes zijn gemeen :+

Maar really .. kheb hier 4 x 80 + 2 x 60 en de PC heeft 2 x 6. Alles RMS.
Da's wel beschaafd hoor. En 't klinkt goed.

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op maandag 11 februari 2002 05:50 schreef HlpDsK het volgende:
pmpo, bij 20% harmonische vervorming, en kleine lettertjes zijn gemeen :+
Mijn Marquant Ultra-Beukers (je weet wel, die met tapijt erop!!) geven echt wel een supervette 83.112756631% THD bij een versterkervermogen van 100Watt PMPO! Echt superrrrrvet man!

:D

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
In de nieuwe audio vergelijken ze 5 verschillende "matjes" om op een cd te leggen, je geluid zou VEEL beter worden, dat lijkt me nou echt onzin...een heel panel mensen zat er om verschil te horen...ik denk dat ze die verschillen maar zeggen om niet af te gaan :)

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Je kunt best verschillen horen. Vooral als je het achter elkaar luistert. Maar dat komt vooral omdat je gehoor gedurende de dag wat verandert en je ook nog eens gaat wennen aan 3219872394723987289347234987293 keer hetzelfde deuntje. Dus 'meer' of 'anders' gaat horen, zeg maar.

Je zou het dan eerder objectief moeten doen en alles gaan meten. Frequentiespectrum, faseproblemen, de hele mikmak. Maar goed, dat is erg fout in de audiowereld. :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 11 februari 2002 10:10 schreef Hillie het volgende:

Je zou het dan eerder objectief moeten doen en alles gaan meten. Frequentiespectrum, faseproblemen, de hele mikmak. Maar goed, dat is erg fout in de audiowereld. :)
Als ik muziek luister, boeien fasespectra en frequentieproblemen die je niet echt hoort me ook niet echt :P.

Dat is IMO net zo nutteloos om te kijken of de binnenkant van de speaker netjes afgewerkt is :o.

• Baklap

Baklap

Op maandag 11 februari 2002 12:46 schreef JvS het volgende:

[..]

Als ik muziek luister, boeien fasespectra en frequentieproblemen die je niet echt hoort me ook niet echt :P.

Dat is IMO net zo nutteloos om te kijken of de binnenkant van de speaker netjes afgewerkt is :o.
Ja dat ben ik wel met je eens... Al dat gedoe met matjes en meters.. boeieuuhh :9 Klinkt het goed ... dan klinkt het goed.. :Y)

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Aaaaah, ik was net zo trots op de honingraat-structuur van m'n Philips CD634. (Oftwel, er zitten allemaal schuine plastic balken door de speler heen 8-) :? :D ;) )

Siditamentis astuentis pactum.

• elsegre
  • Laatst online: 11:18

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op maandag 11 februari 2002 02:02 schreef JvS het volgende:

[..]

Ik kan me nog een topic herinneren over dat je je speakerkabels eerst een tijdje in de oven moest bakken >:)

No news is bad news.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03

Oceria

I've been in between....

En dat met een CD spelertje van nog geen 700 gulden erm 35o €....

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Maar het vetste blijft nog de gouden audio kabels van 3000,- Piek de meter!!!

Dat is echt de ultieme dwaasheid (Studio gasten uitgezonderd).

• Flotter
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Op maandag 11 februari 2002 14:25 schreef Gman het volgende:
Maar het vetste blijft nog de gouden audio kabels van 3000,- Piek de meter!!!

Dat is echt de ultieme dwaasheid (Studio gasten uitgezonderd).
Gouden kabels? Liever zilverkabels, zilver geleidt beter dan goud.

edit:

Ik bedenk me ineens dat zelfs koper beter geleidt...

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• marcelvdk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 08:51
edit:

Ik bedenk me ineens dat zelfs koper beter geleidt...

[/quote]

Helaas, zilver geleidt nog beter dan koper. volgend effect: als koper oxideert-->coperoxide=geleidt nog slechter dan koper. Zilver--->oxideert naar zilveroxide, en zilveroxide geleidt juist nog beter dan zilver. Voeg daarbij een snufje goud, en de perfecte kabel is er.

met vriendelijke groeten, marcel

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Precies, het boeit geen reet. Maar ja, dan moet je je ook niet druk maken om zakken met zangzaad, zou ik zo zeggen. Of matjes op je cd's. :)

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Op maandag 11 februari 2002 14:25 schreef Gman het volgende:
(Studio gasten uitgezonderd).
Studio's geven hun geld wel uit aan zaken die er echt toe doen. :)

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op maandag 11 februari 2002 15:24 schreef marcelvdk het volgende:
[..]

Helaas, zilver geleidt nog beter dan koper. volgend effect: als koper oxideert-->coperoxide=geleidt nog slechter dan koper. Zilver--->oxideert naar zilveroxide, en zilveroxide geleidt juist nog beter dan zilver. Voeg daarbij een snufje goud, en de perfecte kabel is er.
Ik bedoelde eigenlijk: zelfs koper geleidt beter dan goud.

Dat van die oxide wist trouwens ik niet.

Verwijderd

herinner me ook nog levendig de persoon die hier ergens meldde dat een vriend van hem een cd-speler had waarop het verschil te horen was of de cd een label had of niet......en daar nog trots op was ook

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 18:15 schreef MrShaggy het volgende:
herinner me ook nog levendig de persoon die hier ergens meldde dat een vriend van hem een cd-speler had waarop het verschil te horen was of de cd een label had of niet......en daar nog trots op was ook
Cd's met label zijn zwaarder en ondervinden dus een grotere neerwaarste druk, dus dichter bij de laser, duf minder diffusie, dus beter geluid. :+

Alleen of je 't kan horen... :D

• Universal Creations
  • Laatst online: 16-08 22:46
ZilverOxide geleidt beter dan Zilver :? ZilverOxide is een zout en dus geleidt het in vaste vorm voor nog geen meter, in opgeloste vorm een beetje tov Zilver. Zeker nog nooit Natuurkunde en Scheikunde gehad!

Weer Ontopic.

Ik vind dat je qua audiofiliteit (mooi woord hè) net zover moet gaan als je zelf kunt horen. Kijk ik als enthousiasteling ben al tevreden met een paar Mission 753F en een audiolab versterker en Marantz CD63SE (dezelfde als bovenop die kussens ligt) en natuurlijk een paar goede kabels, maar verder ga ik niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 19:38 schreef universal creations het volgende:
Marantz CD63SE (dezelfde als bovenop die kussens ligt)
Daar zit het cd-mechanisme niet in het midden, dus die is uit balans, en dat klinkt minder :+

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Op maandag 11 februari 2002 19:16 schreef MREn het volgende:
Cd's met label zijn zwaarder en ondervinden dus een grotere neerwaarste druk, dus dichter bij de laser, duf minder diffusie, dus beter geluid. :+

Alleen of je 't kan horen... :D
CD's met labels worden net zo hard ingeklemd in het mechanisme als CD's zonder label. Dus daar zal het niet aan liggen. :)

Trouwens, wel een humoristisch verhaal, horen of er een label op zit of niet. :D

• Flotter

Flotter

Pelipper!

Op maandag 11 februari 2002 19:57 schreef Hillie het volgende:

[..]

CD's met labels worden net zo hard ingeklemd in het mechanisme als CD's zonder label. Dus daar zal het niet aan liggen. :)

Trouwens, wel een humoristisch verhaal, horen of er een label op zit of niet. :D
flupflupflupflupflupflupflupflupflup (label zit los)

• ALH
  • Laatst online: 14-08 22:46

ALH

Op maandag 11 februari 2002 00:19 schreef Duck-Twacy het volgende:
Wanneer ga je te ver als audiofriek?
Antwoord:
Als je je cd speler zo opstelt

[afbeelding]
[..]

Volgens mij werkt zangzaad veel beter :)

met dank aan audiofriends.
Dit is wel heel dom ja :D

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

Ik heb wel al gezien dat ze in cd-spelers aan de binnenkant dempingsmatten aanbrachten om trillingen van kast en loopwerk tegen te gaan. weet niet of die zakken aan de buitenkant nu zoveel helpen.

verder schijnen actieve netfilters wel degelijk heel veel uit te maken!
deze brengen de spanning exact op 230 volt en geven "schone"
spanning af.
met name het middengebied zou veel ruimer en gedefinieerder klinken.
het probleem is dat goede actieve filters ook erg duur zijn.
degene waarvan ik tests heb gezien en ook echt goed zijn, zijn een paar duizend gulden!
deze filters zijn dus wel wat anders dan die zogenaamde passieve filters die het net filteren en om je kabel moet doen!

Verwijderd

Ik zou zowiezo geen zaad in de buurt van me cdspeler leggen. Zo dol ben ik er nou ik niet op...

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 18:15 schreef MrShaggy het volgende:
het schijnt inderdaad beter te zijn om op een cd een label te plakken! dit i.v.m. met de reflectie van je laser!daarom hebben nu ook bijna alle cd's een label. in den beginne hadden ze ook nog wel eens cd's zonder label en beschadigde de bovenlaag. dit schijnt dus wel degelijk invloed te hebben op de reflectie van de laser. ideaal is dus een goed teruggekaatste laserstraal;door minder refectie wordt je weerkaatste straal dus dunner, minder informatie, wat wederom resulteerd in een minder goed geluid/definitie van het geluid.moet je wel erg gevoelige apparatuur voor hebben om het verschil te horen. er zijn inderdaad systemen waarop je het verschil duidelijk kunt horen!moet je wel aardig wat duiten investeren!

• Duck-Twacy
Op maandag 11 februari 2002 04:36 schreef Jag het volgende:
Over audiogekken, dit heeft een vriend van mij in zijn kamer :). Ik vind dat eigelijk gewoon nog kunnen (zeker ook omdat het er gewoon mooi uitziet, afgezien de Oris hoorns dan, maar dat is sterk smaakafhankelijk denk ik), maar hoe denken jullie daarover?
Is zeker knap gebouwd, zal wel behoorlijk hoog rendement hebben. Op zich vraag ik me wel af waarom hij hoorns zoveel beter vindt klinken (vaak hoor je verhalen over kleuring bij hoorns, misschien geldt dat alleen voor hoorns van mindere kwaliteit). natuurlijk zullen ze enorme dynamisch zijn (live performance nivo, iets wat de meeste hifi speakers niet halen) en heb je aan een paar watt voldoende, dus kun je wellicht een hele simpel (maar goede) versterkerschakeling toepassen.

Ik neem aan dat ie een vrijstaande woning heeft :)

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Op maandag 11 februari 2002 20:19 schreef Flotter het volgende:
flupflupflupflupflupflupflupflupflup (label zit los)
Alleen maar nadelig dus, zo'n label! :D

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Iemand zei iets over het inbouwen van een complete cd-speler in een mdf box, dat lijkt me ook nog wel wat hebben, beetje meer solide lijkt me, en je kan er een persoonlijk tintje aan geven.

En ik heb t vaker gehoord, maar ken t zelf niet: Je cd-speler modden, vervangen/verwijderen van condensatoren oid. waarmee je geluidskwaliteit omhoog (zou) gaan.
Heeft dit nog een beetje invloed en een hoge doe-het-zelf waarde? :+

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Kan die gast dan ook horen of aan de ene kant van het label de inkt dikker is dan aan de andere kant (links en rechts)? [hifi.nl mode]Want dan raakt de cd bij het draaien helemaal uit balans en wordt de bas minder strak, het midden wat scherper en het hoog smaakt opeens naar mint.[/hifi.nl mode]

Overigens vind ik veel audiofielen erg ver gaan, dit komt mijn inziens veel door een wat 'nostalgische' of een 'wat-het-gevoel-zegt' kijk op hifi. Bijvoorbeeld dat een klein laagje stof op de conus voor betere kwaliteit zorgt en als je deze schoonmaakt met allesreiniger de speaker iets agressiever gaat klinken en minder warm.

En wat betreft stabiliteit en vooral een netspanningsfilter, als je 5000,- piek hebt neergelegd voor een cd-speler dan mag je toch wel hopen dat een dergelijk filter zit ingebouwd en de speler zelf intern al dondersgoed in elkaar zit.

/edit
En een kussen aan de bovenkant zal de luchtcirculatie niet ten goede komen, ik denk dat dit de kwaliteit dan al meer naar beneden haalt dan een kussen aan de onderkant naar boven haalt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jasper Janssen
Mjah.. CD > laser > errorcorrectie > SPDIF > DAC...

Bij de errorcorrectie stap wordt de data van een brand spanking nieuwe clockpuls voorzien, dus alles wat daarvoor zit heeft geen invloed. Betekent ook dat mechanische trillingen eigenlijk geen invloed kunnen hebben. Een crappy SPDIF kabeltje overigens wel, laat staan een crappy DAC natuurlijk.

• Jag

Jag

Op maandag 11 februari 2002 09:29 schreef hervaz het volgende:
In de nieuwe audio vergelijken ze 5 verschillende "matjes" om op een cd te leggen, je geluid zou VEEL beter worden, dat lijkt me nou echt onzin...een heel panel mensen zat er om verschil te horen...ik denk dat ze die verschillen maar zeggen om niet af te gaan :)
Ja idd, maar zoiets is wel heel makkelijk te controleren. Als je gewoon alle matjes een nummer geeft plus een nummer voor geen matje. En dan ga je nummer 1 t/m 6 testen, blind uiteraard. Dan heb je tenminste een eerlijke test. Maar zo wordt er natuurlijk niet getest :).
Overigens komt er in dit soort testen altijd uit dat het veel beter klinkt met zo'n matje, en het hetzelfde geldt voor elke tweak en component. Als je dan terug gaat redeneren, dan moet een standaard set zonder tweaks en dingen wel zo ontzettend slecht klinken :+. Dus je snapt meteen dat die tests nooit kunnen klopppen.
Op maandag 11 februari 2002 21:00 schreef toermalijn het volgende:
Ik heb wel al gezien dat ze in cd-spelers aan de binnenkant dempingsmatten aanbrachten om trillingen van kast en loopwerk tegen te gaan. weet niet of die zakken aan de buitenkant nu zoveel helpen.

verder schijnen actieve netfilters wel degelijk heel veel uit te maken!
deze brengen de spanning exact op 230 volt en geven "schone"
spanning af.
met name het middengebied zou veel ruimer en gedefinieerder klinken.
het probleem is dat goede actieve filters ook erg duur zijn.
degene waarvan ik tests heb gezien en ook echt goed zijn, zijn een paar duizend gulden!
deze filters zijn dus wel wat anders dan die zogenaamde passieve filters die het net filteren en om je kabel moet doen!
Hahaha, wat een onzin :o. Hoe kan het middengebied nou ineens zoveel gedetailleerder klinken :? De wisselspanning gaat namelijk meteen door een gelijkrichter, du je krijgt hooguit minder rotzooi te horen als je een netfilter gebruikt (dus ze zijn wel nuttig, maar ze hebben niet het door jou genoemde effect).
Op maandag 11 februari 2002 21:07 schreef toermalijn het volgende:

[..]

het schijnt inderdaad beter te zijn om op een cd een label te plakken! dit i.v.m. met de reflectie van je laser!daarom hebben nu ook bijna alle cd's een label. in den beginne hadden ze ook nog wel eens cd's zonder label en beschadigde de bovenlaag. dit schijnt dus wel degelijk invloed te hebben op de reflectie van de laser. ideaal is dus een goed teruggekaatste laserstraal;door minder refectie wordt je weerkaatste straal dus dunner, minder informatie, wat wederom resulteerd in een minder goed geluid/definitie van het geluid.moet je wel erg gevoelige apparatuur voor hebben om het verschil te horen. er zijn inderdaad systemen waarop je het verschil duidelijk kunt horen!moet je wel aardig wat duiten investeren!
Hier geldt hetzelfde: je krijgt hooguit minder fouten. Als een normale cd zonder label al zo slecht klinkt, hoe moet een rewritable dan wel niet klinken :)?
Op maandag 11 februari 2002 22:30 schreef Jasper Janssen het volgende:
Mjah.. CD > laser > errorcorrectie > SPDIF > DAC...

Bij de errorcorrectie stap wordt de data van een brand spanking nieuwe clockpuls voorzien, dus alles wat daarvoor zit heeft geen invloed. Betekent ook dat mechanische trillingen eigenlijk geen invloed kunnen hebben. Een crappy SPDIF kabeltje overigens wel, laat staan een crappy DAC natuurlijk.
Kijk, hier hou ik van, echte kennis :).

Verwijderd

Ik zal je eens wat anders vertellen over een cd-labeltje. Plak ze niet op je cd's. Ze kunnen uit ballans raken door verschil in lijm-, papier- en inktdikte met desastreuze gevolgen voor je lagers in je cd-speler. Deze zullen sneller slijten en hierdoor een lichte trilling veroorzaken die je laser verstoort en op zijn beurt ruis veroorzaakt. Deze ruis brengt je kamer in resonatie waardoor ej cd-speler gaat trillen en dan is de cirkel compleet. Laat je je cd-speler te lang aan staan, dan is de ruis zo veel versterkt dat je versterker en je speakers uit elkaar knallen.

Het motto is pas op met cd-labels

• bwt
  • Laatst online: 05-03-2025

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Op dinsdag 12 februari 2002 02:33 schreef nitraat het volgende:
:) :D

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik gebruik nooit labels. Ik schrijf alleen op het hoesje en de cd wat erop staat. Ik print ook geen hoesjes, inktverspilling.

prettige dronkenscahlp veder (carnaval)!!!!!!!!!!!

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 23:34
ik heb mijn kamer laten onderzoeken door een expert in aardstraling. deze heeft de sterke en zwakke velden van de kosmische en aardstralen vastgelegd, en zo heb ik in kaart gebracht waar mijn kabels moesten komen te liggen.
ze liggen nu dus volledig stralingsvrij.

daarnaast heb ik vanwege de invloed van gsm telefoons de ene kabel 1.4 meter langer gemaakt dan de andere. dit om het tijdsverschil op te heffen dat het gsmnetwerk veroorzaakt op mijn stereo. het is namelijk zo dat bleek dat het gsmnetwerk mijn linker kanaal lichtelijk blokkeerde waardoor het signaal trager doorkwam.

ook heb ik mijn versterker op zn kop gelegd. dit om de airflow binnen de versterker te verbeteren en ook om de trillingen van de flux te dempen. probeer het ook, het effect zal je verbazen!

om trillingen van mijn cd-rom speler tegen te gaan heb ik het loopwerk in beton verankerd. verder heb ik het motortje vervangen door een wasmachinemotor met een vliegwiel uit een stoommachine, en elke cd voorzien van 10 kilo lood (met een beetje zilver erdoor, dat merk je echt, maar dat is een lang verhaal). hierdoor draaien de cd's perfect.

wat trouwens ook vreemd is: als op de tv een aanzienlijk deel van het beeld blauw is klinkt het hoog van mn muziek wat helderder. ik vermoed dat blauwe fotonen een positieve invloed hebben op de geluidsgeleiding van lucht. misschien iets voor jag om uit te zoeken ;) ?

ps. heeft er iemand een tip hoe ik mijn cd-speler analoog kan maken? ik heb gehoord dat analoog veel beter is :P ;)

*D

• Jag

Jag

Op dinsdag 12 februari 2002 03:17 schreef aatos het volgende:
ik heb mijn kamer laten onderzoeken door een expert in aardstraling. deze heeft de sterke en zwakke velden van de kosmische en aardstralen vastgelegd, en zo heb ik in kaart gebracht waar mijn kabels moesten komen te liggen.

daarnaast heb ik vanwege de invloed van gsm telefoons de ene kabel 1.4 meter langer gemaakt dan de andere. dit om het tijdsverschil op te heffen dat het gsmnetwerk veroorzaakt op mijn stereo. het is namelijk zo dat bleek dat het gsmnetwerk mijn linker kanaal lichtelijk blokkeerde waardoor het signaal trager doorkwam.

ook heb ik mijn versterker op zn kop gelegd. dit om de airflow binnen de versterker te verbeteren en ook om de trillingen van de flux te dempen. probeer het ook, het effect zal je verbazen!

om trillingen van mijn cd-rom speler tegen te gaan heb ik het loopwerk in beton verankerd. verder heb ik het motortje vervangen door een wasmachinemotor met een vliegwiel uit een stoommachine, en elke cd voorzien van 10 kilo lood (met een beetje zilver erdoor, dat merk je echt, maar dat is een lang verhaal). hierdoor draaien de cd's perfect.

wat trouwens ook vreemd is: als op de tv een aanzienlijk deel van het beeld blauw is klinkt het hoog van mn muziek wat helderder. ik vermoed dat blauwe fotonen een positieve invloed hebben op de geluidsgeleiding van lucht. misschien iets voor jag om uit te zoeken ;) ?

ps. heeft er iemand een tip hoe ik mijn cd-speler analoog kan maken? ik heb gehoord dat analoog veel beter is :P ;)

*D
Vraag: Wanneer ga je te ver al audiofriek
Antwoord: nou dan dus :P.

• mbvisiontt
  • Laatst online: 04-07 05:11

*D
Wahahaha, rofl. :D

En toch ga je je afvragen of er geen kern van waarheid inzit... :P

.... Ik weet het ook niet

Verwijderd

Ten eerste die gast is geen audiofreak maar een knuppel "sorry dat ik het zeg". De hitte afvoering wordt er niet door bevorderd en echt horizontaal ligt hij er ook niet op.

Pak dan speciale spikes ervoor en plak bitumen platen aan de binnenkant van je CD/DVD - speler. En dat verschil hoor je duidelijk, kan misschien zijn dat je het met die elcheapo troep niet hoort maar ik hoor het bij mijn installatie wel.

Voor kabels is PCOCC het beste en niet zilver of goud. En als jullie denken dat 3000 piek de meter duur is lachuh dat is niks :P. Maar een duur kabel hoeft niet goed te zijn de klankkleur moet je ook goed vinden.

En als laatste voor die gast met zijn CD-speler, haal een MDF plaat 20mm die iets groter is dan je CD-speler verf die zwart koop een paar goede spikes of pads en een bitumen plaat, klinkt heel wat beter en het ziet niet zo gaar uit.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Hmm

• aatos
  • Laatst online: 16-08 23:34
Op dinsdag 12 februari 2002 09:46 schreef 666_SerialKiller het volgende:
Ten eerste die gast is geen audiofreak maar een knuppel "sorry dat ik het zeg". De hitte afvoering wordt er niet door bevorderd en echt horizontaal ligt hij er ook niet op.

Pak dan speciale spikes ervoor en plak bitumen platen aan de binnenkant van je CD/DVD - speler. En dat verschil hoor je duidelijk, kan misschien zijn dat je het met die elcheapo troep niet hoort maar ik hoor het bij mijn installatie wel.

Voor kabels is PCOCC het beste en niet zilver of goud. En als jullie denken dat 3000 piek de meter duur is lachuh dat is niks :P. Maar een duur kabel hoeft niet goed te zijn de klankkleur moet je ook goed vinden.

En als laatste voor die gast met zijn CD-speler, haal een MDF plaat 20mm die iets groter is dan je CD-speler verf die zwart koop een paar goede spikes of pads en een bitumen plaat, klinkt heel wat beter en het ziet niet zo gaar uit.
die 3000 piek per meter kan je dan niet misschien beter besteden aan het kopen van betere boxen of andere componenten?

Verwijderd

gelukkig heb ik a-symetrsch geplaatste voetjes onder mn componenten en printplaten die er onder een hoek van 3 graden in liggen, dat is zo goed voor de demping van diverse golven :P

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 13:20 schreef aatos het volgende:

[..]

die 3000 piek per meter kan je dan niet misschien beter besteden aan het kopen van betere boxen of andere componenten?
Die 3000 piek aan kabel uitgeeft koopt ook speakers voor 50K of meer :D :D

• marcelvdk
lachen hiero,

Iedereen zegt zus en zo, maar wie van jullie heeft ook zelf wel eens geluisterd naar verschillen in kabels e.d.?
Je kunt wel zeggen dat e.e.a technisch zo of zo zit. Maar bijv. de verschillen tussen diverse kabels, kunnen jullie niet meten, want je zou niet weten wat je moet meten. De normale parameters (weerstand, capaciteit e.d.) zijn echt niet van toepassing. Bepaalde fabrikanten weten dat wel, en zijn dan ook echt wel beter dan de rest. MIT en siltech zijn er bijv. 2. En ja beide maken ze heel dure kabels! Maar ze hebben ook goedkopere kabels (MIT wat meer dan siltech). Maar zoals al eerder gezegd, kabels van 3000 piek komen niet to z'n recht in een midi setje of SONY ES set. Als je gaat luisteren bij de echt betere merken; spectral, Array, Krell, ML enz, en dat combineren met bijv een top Cd-speler (Wadia, Ayre, spectral) , en dat weer op een top speaker (B&W 801NT, magnepan MG3.6 en hoger, Thiel 3.6)
DAN komen zulke kabels tot hun recht. en vergeet niet, een goede set presteert gelijk al 90% van zijn kunnen, met kabels en andere zaken haal je die laatste 10%. Net als een BMW M5 al veel vermogen heeft, met tuning haal je er nog meer uit.
Ik ben nu zelf al 14 jaar serieus met audioweergave bezig, en kijk maar naar 1 ding hoeveel muziekt maakt het, en hoe realistisch klinkt het (100% realiteit haal je uiteraard nooit). Ik heb vele supersets kunnen beluisteren, veel producten kunnen verglijken, heb bagger en top gehoord. Zo hoorde ik vorig jaar nog een set met een waarde ruim 300.000 gulden! In die zaal zaten er velen te flippen (op de prijs ja,ja) ik ben naar 2 minuten al weggegaan,want ik had Tina Turner nog nooit zo slecht gehoord! Eerst dacht ik ook, het ligt zeker aan mij, maar later heb ik toch wel meerdere mensen gesproken die er zo over dachten als ik. Goede kabels zijn hun geld wel waard, maar er is een hoop rotzooi te koop.

lees mijn verhaal in hifi hier http://home.hetnet.nl/~hifiman/index.html

NB: ik claim niet alle waarheid in pacht te hebben, maar ik denk wel dat ik er wel e.e.a. vanaf weet, omdat ik toch altijd nuchter blijf!

Verwijderd

Juist dat klopt MARCELVDK, zelf luisteren is het belangrijkste. Het beste wat ik ooit gehoord heb tot nu toe:

Processor: Proceed AVP2
Versterker: Proceed HPA3 & HPA2

In combinatie met:

Speakers: JMLAB of Revel
Kabels: Ortofoon of Sunwire

En hoe je al zij 300k betekenen niet dat het mooi is :D
Ben laatst nog in Keulen geweest op de High End society daar stond ook een set van ongeveer 300K en dat was niet veel soeps :P

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

koper geleid net eitjes beter, maar is minder goed tegen dingen van buitenaf..
corossie en dergelijke!

daarom edelmetalen :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• marcelvdk
Op dinsdag 12 februari 2002 16:56 schreef 666_SerialKiller het volgende:
Juist dat klopt MARCELVDK, zelf luisteren is het belangrijkste. Het beste wat ik ooit gehoord heb tot nu toe:

Processor: Proceed AVP2
Versterker: Proceed HPA3 & HPA2

In combinatie met:

Speakers: JMLAB of Revel
Kabels: Ortofoon of Sunwire

En hoe je al zij 300k betekenen niet dat het mooi is :D
Ben laatst nog in Keulen geweest op de High End society daar stond ook een set van ongeveer 300K en dat was niet veel soeps :P
Hele leuke set hoor (vooral revel). Ik weet niet waar je woont, maar mocht je redelijk in de buurt van Nijmegen wonen, rijdt dan eens naar beek. Bij de hifiwinkel(zo heet de zaak) hebben ze een mooi setje staan: Krell power, VV:Ayre: CD krel oid, en dan de nieuwe Wilson watt/pupppy

pure waanzin!!!

Verwijderd

Ik moet nog steeds lachen met die knakker die verkondigde dat netsnoeren eerst ingespeeld moeten worden voor ze echt goed tot hun recht komen. En dan had ie het over vuistdikke kabels, tjokvol exotische metalen, die een vermogen kosten.

Diegene die dat beweerde zat heus niet midden in een LSD-trip (al dacht ik effie van wel), hij meende het echt.

• Big-Foot
Op dinsdag 12 februari 2002 16:03 schreef marcelvdk het volgende:
lachen hiero,

NB: ik claim niet alle waarheid in pacht te hebben, maar ik denk wel dat ik er wel e.e.a. vanaf weet, omdat ik toch altijd nuchter blijf!
Echt lachen hiero vooral als je bedenkt dat die muziek opgenomen wordt met kabels van een paar tientjes per meter.

Jullie zijn grappig :P

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 02:33 schreef nitraat het volgende:
Ik zal je eens wat anders vertellen over een cd-labeltje. Plak ze niet op je cd's. Ze kunnen uit ballans raken door verschil in lijm-, papier- en inktdikte met desastreuze gevolgen voor je lagers in je cd-speler. Deze zullen sneller slijten en hierdoor een lichte trilling veroorzaken die je laser verstoort en op zijn beurt ruis veroorzaakt. Deze ruis brengt je kamer in resonatie waardoor ej cd-speler gaat trillen en dan is de cirkel compleet. Laat je je cd-speler te lang aan staan, dan is de ruis zo veel versterkt dat je versterker en je speakers uit elkaar knallen.

Het motto is pas op met cd-labels
Tja.. de eerste paar punten heb je gelijk -- je lagers slijten er sneller van. Dat je versleten lagers hoort wil er bij mij alleen niet echt in. Althans, totdat je CDs niet meer opspinnen natuurlijk :)

Typische bit-error-rates bij een *crappy* loopwerk en e3en vuile/bekraste CD liggen nog steeds in de orde van een paar bits per CD.

[BTW: ik ben mij ervan bewust dat je de zeik neemt, maar goed, dat niet iedereen gaat denken dat die labels geheel geen kwaad kunnen :) ]
<...>
aardstraling. deze heeft de sterke en zwakke velden van de <...>
daarnaast heb ik vanwege de invloed van gsm telefoons de ene
<...>

Niet bang zijn als je wat schroei begint te ruiken, dat is de vervuiling in je versterker die wegbrand! klinkt het hoog opeens veel ruimer en helderder van!
<...>
:7

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 17:57 schreef gitaarwerk het volgende:
koper geleid net eitjes beter, maar is minder goed tegen dingen van buitenaf..
corossie en dergelijke!

daarom edelmetalen :)
Koper met een zilveren elektroplated coatingje is niet voor niks populair.

Als je dat in bestek doet heet het trouwen Sheffield Plate volgens de Antiques Roadshow :)

Verwijderd

en ik heb een walkman van 25000 geloven jullie mij nu ook????

(en dan duw ik er bandjes van 3 piek per stuk in)

LOL

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 18:35 schreef Musty het volgende:
Ik moet nog steeds lachen met die knakker die verkondigde dat netsnoeren eerst ingespeeld moeten worden voor ze echt goed tot hun recht komen. En dan had ie het over vuistdikke kabels, tjokvol exotische metalen, die een vermogen kosten.

Diegene die dat beweerde zat heus niet midden in een LSD-trip (al dacht ik effie van wel), hij meende het echt.
Heb laatst een stuk "four-ought" kabel gezien op een plaatje. Das netsnoer waar je een (klein) industriefabriekje op kan aansluiten: 300-400 amp bij 440 volt (American Wire Guide 0000 -- Cat5 is AWG 24, Cat3 is meestal 24 en soms 26).

Spul is *per ader* solide koper bijna een halve inch.

Zou je daar een speakertje op aan kunnen sluiten denk je? ;)

• marcelvdk
Even een voorbeeldje;
Een aantal jaren geleden was M.Jackson bezig met opnamen voor zijn album "dangerous". Monster cable had aangeboden op de opnamestudio geheel te bekabelen met monstercable.
Resultaat: een superstrakke opname, beter dan in een zelfde studio, maar dan met standaard snoertjes. Het staat zelfs in het boekje vermeld.
Trouwens als honderden mensen de verschillen kunnen horen, dan zal er toch wel iets aan de hans zijn, of niet??

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 20:11 schreef marcelvdk het volgende:
Even een voorbeeldje;
Een aantal jaren geleden was M.Jackson bezig met opnamen voor zijn album "dangerous". Monster cable had aangeboden op de opnamestudio geheel te bekabelen met monstercable.
Resultaat: een superstrakke opname, beter dan in een zelfde studio, maar dan met standaard snoertjes. Het staat zelfs in het boekje vermeld.
Trouwens als honderden mensen de verschillen kunnen horen, dan zal er toch wel iets aan de hans zijn, of niet??
Als al die mensen zeggen dat ze het kunnen horen als ze weten welke opname met wat is, maar vervolgens gewoon 50% scoren op een dubbelblind proef, dan is er dus echt wat vaags aan de hand.

• marcelvdk
jasper,

Heb jij zelf wel eens serieus geluisterd, op een goed installatie?

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 20:11 schreef marcelvdk het volgende:
Even een voorbeeldje;
Tuurlijk was er "iets aan de hans"!
Alleen dat "inspelen" wil d'r bij mij niet echt in, moeten vrije electronen soms eerst aan hun nieuwe baan wennen ofzo :?

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dat inspelen past bij mij ook niet helemaal nee, als dit al gebeurd duurt dit lang, en is het voor een normaal mens niet te horen door het minieme verschil over een erg lange tijd. Als je het uberhaupt al kan horen..
Opwarmen is tenminste nog iets, maar ook dit is vaak nog minimaal..

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 20:22 schreef marcelvdk het volgende:
jasper,

Denk het niet :D :D :D, ik woon trouwens in Roermond valt dus best mee om eens naar Nijmegen te gaan.

En voor Musty:

Kabels moeten ingespeeld worden :P. Check maar eens de verpakkingen van Fadel Art, daar ligt de inspeeltijd tussen 24 uur en 100 uur. It's just like a car :P

• Big-Foot
Dit is zeer zeker een lastige discussie,

Maar het inspelen van kabels gaat er bij mij niet in, dat je speakers moet inspelen okee dat is nog enigsinds te begrijpen.

Kabels inspelen neu lijkt me niet.

En als een kabel geluid verandert dan is dat toch meetbaar ?

Dat een versterker grote invloed heeft op het geluid is waar.

En ook de input source heeft zo zijn gevolgen voor het uiteindelijke geluid.

Maar kabels ik heb daar moeite mee, ook al heeft MJ er over gespeeld boeit mij niet simpel weg omdat er gewoon geen vergelijkings materiaal is.
MJ heeft vast niet tegelijkertijd over 2 verschillende kabels gespeeld zo dat het uiteindelijke resultaat vergeleken kon worden.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Precies, dat bedoel ik ook, hoe kan je het meten??

Je kan uiteraard eenzelfde set hebben met verschillende kabels, maar ook het geluid tussen deze zelfde sets zal niet 100% gelijk zijn als je zulke minieme waardes gaat vergelijken..
Je kan op je gehoor afgaan, maar iedereen interpreteert geluid anders naar zijn eigen smaak denk ik.

En dan kom je op "wat is beter" geluid? De een vind dit beter, de ander vind zus beter.

Ik denk dat dit een eindeloze discussie wordt :), aangezien dit meer op smaak als theorie aankomt, en die theorie is volgens mij verwaasloosbaar. (In kwaliteit etc.)

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 20:22 schreef marcelvdk het volgende:
jasper,

Tuurlijk niet. Die elektrostaten (final 1.2 -- www.final.nl) van m'n vader met de Bryston voor en eind (4B) versterkers en de CD speler van fl. 6k (die admittedly ver verouderd is inmiddels -- DACS zijn tegenwoordig beter, ding is meer dan 10 jaar oud nu), met interconnects van 600 piek tweedehands enzo, dat is geen serieus systeem. Dat snap ik ook wel.

En dat het verschil tussen de ouwe Monster speaker cables en de nieuwe MIT Terminator 2 (sorry, kan ik niks aan doen, zou heet ie nou eenmaal :) ), en de gewone dubbelgeisoleerde 220 snoertjes en zelfs de 2 piek per meter cheapo kabel (hoewel die laatste niet geweldig was trouwens.. toch niet helemaal lekker) mij niet helemaal duidelijk is, ligt er natuurlijk aan dat mijn oren niet goed genoeg zijn enzo.

Verwijderd

Tja, er bestaan nogal wat fabeltjes in de audio wereld idd. Ik hoor soms ook verhalen, nou, nou, nou.

Zoals het acoustisch ontkoppelen van je versterker met Tesa(R)plakstrips. En dat je speakers een evident verschil weten voort te brengen, als je de spikes op de kop plaatst, en als je er ijshokey puks onder legt, dat het dan wel helemaaal super is...

Waar ik getuige van ben, is dat typen kabels wel degelijk verschil maken, ook interlinks. En de opstelling van je speakers maakt ook veel uit. Maarja, dan moeten ook de nep audiofielen even de oortjes open zetten... want dat doe je niet met je verstand...

Gekraste cd's leveren ook lawaai. Ik heb een HEKEL aan ruis, en kraakjes enzo. Het moet glashelder zijn.

Een mooi uiterlijk van de apparatuur is ook belangrijk. Ik draai met de Marantz Slimline cr2020

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 21:13 schreef Coolcase het volgende:
Tja, er bestaan nogal wat fabeltjes in de audio wereld idd. Ik hoor soms ook verhalen, nou, nou, nou.

Zoals het acoustisch ontkoppelen van je versterker met Tesa(R)plakstrips. En dat je speakers een evident verschil weten voort te brengen, als je de spikes op de kop plaatst, en als je er ijshokey puks onder legt, dat het dan wel helemaaal super is...

Waar ik getuige van ben, is dat typen kabels wel degelijk verschil maken, ook interlinks.
Maar speakerkabels maken niet _veel_ verschil. Klein beetje, sure, maar de speaker overheerst het totale klankbeeld eigenlijk altijd.
En de opstelling van je speakers maakt ook veel uit. Maarja, dan moeten ook de nep audiofielen even de oortjes open zetten... want dat doe je niet met je verstand...
Oh jawel hoor. Opstelling zijn een hoop basisregels voor, en je kunt ook heel goed berekenen wat de effecten zijn van de opstelling in het algemeen. Eigenlijk alleen dat laatste beetje finetunen op de laatste 10 cm hoef je echt naar te luisteren.
Gekraste cd's leveren ook lawaai. Ik heb een HEKEL aan ruis, en kraakjes enzo. Het moet glashelder zijn.
Krassen die geen foute bitjes opleveren kunnen met geen _mogelijkheid_ effekt op het geluid hebben. Nou zitten we al 20 jaar mensen te vertellend at dat de reden is dat digitaal zoveel beter is..... :)

Enniewee, krasjes met een minimale afmeting van maximaal (ja, even doordenken dat mini en maxi gedoe ;) ) 0.5-1 mm zijn nog geen probleem omdat de laser daar doorheen focust. Pas bij echt grote krassen (en krassen van de bovenkant natuurlijk) gaat het mis.
Een mooi uiterlijk van de apparatuur is ook belangrijk. Ik draai met de Marantz Slimline cr2020
Ook daar wordt het geluid natuurlijk veel beter van, met alle macht proberen grote componenten in een klein kastje te frotten >:)

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 20:52 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Die elektrostaten (final 1.2 -- www.final.nl)
Goedkope electrostaten :D :D vind je niet zo snel :P
Check Martin Logan maar eens de pioneeer op het gebied daarvan.

• marcelvdk
Op dinsdag 12 februari 2002 20:52 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Die elektrostaten (final 1.2 -- www.final.nl) van m'n vader met de Bryston voor en eind (4B) versterkers en de CD speler van fl. 6k (die admittedly ver verouderd is inmiddels -- DACS zijn tegenwoordig beter, ding is meer dan 10 jaar oud nu), met interconnects van 600 piek tweedehands enzo, dat is geen serieus systeem. Dat snap ik ook wel.

En dat het verschil tussen de ouwe Monster speaker cables en de nieuwe MIT Terminator 2 (sorry, kan ik niks aan doen, zou heet ie nou eenmaal :) ), en de gewone dubbelgeisoleerde 220 snoertjes en zelfs de 2 piek per meter cheapo kabel (hoewel die laatste niet geweldig was trouwens.. toch niet helemaal lekker) mij niet helemaal duidelijk is, ligt er natuurlijk aan dat mijn oren niet goed genoeg zijn enzo.
hoho, niet zo fel hoor, het is maar een vraag. En natuurlijk, wat jij opnoemt is zeker aardig spul. als jij dan geen verschillen kunt waarnemen, kan dat 2 dingen inhouden: of je gehoor is niet zo goed (no offense) of de installatie heeft niet zo'n hoge resolutie. Tja de bryston is wel aardig, maar niet superverfijnd hoor. dan is electrocompaniet of sphinxPj 14 toch wel een andere klasse hoor.
NB: mijn gehoor wordt om de 2 jaar getest, dus is weet dat het goed zit.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
..
doe je dat gewoon bij de dokter ofzo?
zo nee..waar dan? :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
ff my 2 euro's:

Als verschillen niet meetbaar zijn, betekend dat dan dat er geen verschil is of dat je de verkeerde dingen aan het meten bent?
Het is jammer dat er veel onzin uitgekraamd wordt door sommige fabrikanten maar tussen verschillende kabels is vaak verschil te horen. Dit zonder hier een waarde oordeel aan te geven. Als je de bij je sony midiset geleverde kabels beter vind dan Siltechs, prima toch? Maar verklaar een ander niet voor gek als hij de duurdere wel mooier vind. Inspelen van een kabel lijkt me net als bij andere electronica (buizenversterkers, platenspelers en cassettespelers daar gelaten) niet goed te verklaren maar het lijkt me nog veel minder goed te horen. Als je een set langer kent ga je de set ook beter kennen. Dat maakt het onmogelijk objectief te oordelen (naar mijn subjectieve oordeel :) )

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 22:03 schreef marcelvdk het volgende:

[..]

hoho, niet zo fel hoor, het is maar een vraag. En natuurlijk, wat jij opnoemt is zeker aardig spul. als jij dan geen verschillen kunt waarnemen, kan dat 2 dingen inhouden: of je gehoor is niet zo goed (no offense) of de
Best mogelijk. Voorlopig kan ik me zowiezo niet veroorloven om een dure smaak te ontwikkelen en ga ik het dus niet doen ook :)
installatie heeft niet zo'n hoge resolutie. Tja de bryston is wel aardig, maar niet superverfijnd hoor. dan is electrocompaniet of sphinxPj 14 toch wel een andere klasse hoor.
Tjah, voor die Bryston was er een ander versterkertje wat iets subtieler was.. maar toen die op de Final 1.0s (ze zijn inmiddels een paar keer geupgrade met nieuwe velletjes en audiotrafos enzo) werd aangesloten kwam de magische rook eruit zetten. Die dingen hebben op sommige frekwenties een ietsje *te* lage impedantie, schijnt :)

Maar goed, mijn punt staat nog steeds aangezien je er nog steeds niks tegenin hebben gebracht: in dubbelblind tests horen ook audiofielen over het algemeen niets significants aan kabeltjes.

• marcelvdk
even over het meten: een aantal fabrikanten heeft het bijv. over het "skin effect" hierbij zou de electronen stroom zich transporteren over de buistenste laag v.e. draad. Het grappige is dan, dat effect pas optreedt heel ver boven de 50 Khz. een vriend van heeft dit onderzocht als onderdeel van zijn afstudeeropdracht. Je zou dus zeggen: dat effect kan geen invloed hebben, want we horen maar tot 20Khz.(d'as ook niet geheel waar, zelfs ver daar boven, maar dat is een andere discussie). Maar hoe kan die 50 Khz de frequentie's van 20 Khz en lager beinvloeden? Dat kun jij niet meten met een multimeter, waarschijnlijk ook niet met een scoop. Rhodes en Schwartz (fabrikant van hoogwaardige meet apparatuur), maakt niet voor niets specieke meetapparatuur voor monster en MIT. Daarmee kunnen hun wel meten wat ze moeten meten, en hoe!
Het blijft moeilijk. ook las ik dat iemand het over de smaak en voorkeur voor geluid (wat je goed vindt of niet) had. Nou in de high-end audio gaat het daar niet over. Op een gegeven moment streef je naar een realistisch mogelijk geluid, overeenkomstig met de realiteit. Nou is dit natuurlijk nooit 100% haalbaar. Ik vindt een aanatal aspecten heel belangrijk voor een reeele weergave. daarbij sluit je compromieen. In mijn geval bijv. de laagste frequentie's. Maar bij accoustische opnames is dat niet van belang. Dan staat die gitaar bijna levensecht in de kamer, of die zanger(es). Dan is het kippenvel hoor.
een hoger hoog, en massiefer laag, doen er dan ook niet toe. Maar deze denkwijze krijg je alleen door veel naar top-sets te luisteren.

• marcelvdk
Maar goed, mijn punt staat nog steeds aangezien je er nog steeds niks tegenin hebben gebracht: in dubbelblind tests horen ook audiofielen over het algemeen niets significants aan kabeltjes.
welke dubbelblind test? was je daar zelf bij?, heb je een test gelezen? Heb je zelf e.e.a. wel eens getest. Ik wel, ik heb siltech vergeleken met MIT en transparant. en dat weer met gronenberg. Want de MIT T2 combineerde echt niet met mijn magnepans. toen de gronenbergs erop kwamen, hoorde ik toch echt wel ruimtelijheid toenemen. ook mijn vriendin die absoluut niks om audio geeft hoorde het gelijk! Toepassen van ENACOM filters haalde toch echt dat scherpe randje weg, een vriend van me die op bezoek kwam vroeg al gelijk wat ik veranderd had!! En die wist van niks. Hearing is believing

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Het blijft moeilijk. ook las ik dat iemand het over de smaak en voorkeur voor geluid (wat je goed vindt of niet) had. Nou in de high-end audio gaat het daar niet over. Op een gegeven moment streef je naar een realistisch mogelijk geluid, overeenkomstig met de realiteit. Nou is dit natuurlijk nooit 100% haalbaar. Ik vindt een aanatal aspecten heel belangrijk voor een reeele weergave. daarbij sluit je compromieen. In mijn geval bijv. de laagste frequentie's.
praat je nu niet meer over studiomonitoring?.. Hi-fi is toch meer de smaak die een grote rol speelt?

• Duck-Twacy
Op dinsdag 12 februari 2002 21:29 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Oh jawel hoor. Opstelling zijn een hoop basisregels voor, en je kunt ook heel goed berekenen wat de effecten zijn van de opstelling in het algemeen. Eigenlijk alleen dat laatste beetje finetunen op de laatste 10 cm hoef je echt naar te luisteren.
[..]
FYI een verhaaltje over luidsprekerplaatsing. Wat ik grappig vond is dat bij deze meneer de regels niet helamm opgingen. Het bleek dat zijn speakers het beste klonken (op zijn luisterplek) als ze vlak bij de muur stonden...
http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html

Is kennelijk toch niet altijd zo simpel

• Jasper Janssen
Op dinsdag 12 februari 2002 23:29 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

FYI een verhaaltje over luidsprekerplaatsing. Wat ik grappig vond is dat bij deze meneer de regels niet helamm opgingen. Het bleek dat zijn speakers het beste klonken (op zijn luisterplek) als ze vlak bij de muur stonden...
http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html

Is kennelijk toch niet altijd zo simpel
Nou, als ik dat zo lees staat ie ongeveer volgens de regels die ik bedoelde..

• Jag

Jag

Het lijkt forum.hifi.nl wel :P.
Maar deze discussie voer ik dus niet meer, ze zijn zo vermoeiend. Ik ga zelf ervan uit dat iets niet zo is tot dat bewezen is dat het wel zo is, en dat geldt voor mij niet alleen voor audio, maar voor alles. Kennelijk denkt niet iedereen zo, of weten anderen meer dan ik, maar discussies erover voeren bleek altijd behoorlijk niet productief. En daarmee doe ik geen uitspraak over of kabels wel of niet invloed hebben, ik heb er alleen voor mij persoonlijk nog geen bewijs van.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 13 februari 2002 03:01 schreef Jag het volgende:
Maar deze discussie voer ik dus niet meer, ze zijn zo vermoeiend. Ik ga zelf ervan uit dat iets niet zo is tot dat bewezen is dat het wel zo is, en dat geldt voor mij niet alleen voor audio, maar voor alles. Kennelijk denkt niet iedereen zo, of weten anderen meer dan ik, maar discussies erover voeren bleek altijd behoorlijk niet productief. En daarmee doe ik geen uitspraak over of kabels wel of niet invloed hebben, ik heb er alleen voor mij persoonlijk nog geen bewijs van.
Zet jij je ICQ eens aan! :P.

Jij moet mij morgen helpen m'n hifi meubel op maat te zagen ;). Is ook audiofiel verantwoord :)

• Duck-Twacy
Op woensdag 13 februari 2002 02:37 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Nou, als ik dat zo lees staat ie ongeveer volgens de regels die ik bedoelde..
Nou, mijn speakers staan zo'n 2,5 meter uit elkaar (binnenmaat) en zo'n 70 cm van de zijwant (de linker staat gedeeltelijk in de 270 graden hoek van mijn L vormige kamer. De achterwand is 3,5 meter weg (kamer is 9 meter lang). Ik heb ze daar gewoon in 1 keer neergezet. Punt is ze zijn te lomp en onhandig om even te verplaatsen (35 kilo basbox + 8 kilo satteliet daarbovenop met extern wisselfilter. Na even verplaatsen ben je bek af :( (tegenwoordig staan ze ook nog op een natuurstenen tegel van een kilo of 15 of zo). Ik heb dus ook maar een standaaropstelling gebruikt, maar het zal vast wel beter kunnen.

Had eigenlijk een plank moeten maken op wieltjes (zoals je wel bij verhuizngen ziet) zodat ik ze kon rondrijden (1 voor 1 de speakerplaatsing bepalen, weet niet of dat kan)

edit. lol ga ik nu ook te ver als audiomalloot door mijn speakers op grafzerken te zetten?

edit, satelliet, satteliet, sattelliet sateliet ik haat dat woord :?

• elsegre
  • Laatst online: 11:18

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op woensdag 13 februari 2002 03:01 schreef Jag het volgende:
Jouw Mp3 test was een "eye-opener".
128bit is goed voor iedereen! Ik had een cd met daarop de test gebrand aan een echte audio freak gegeven. Hij(kabels moet je inspelen) bakte er nix van. Ik(hou van vinyl) bakte er iets meer van maar dit viel binnen de marge van toeval.

http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=HHAlgemeen&action=display&num=4342 let op de niets zeggende reacties!!! --> Q.E.D.
Voor iedereen die de test niet gedaan heeft; gelieve niet een of andere waanzinige reactie te geven maar doe 'm eens en doe het eerlijk. [topic=308173/1/25]

<voor hervaz>
Hoe is het met je project 1.2se?
</voor hervaz>

No news is bad news.

• Knakker
  • Laatst online: 31-07 17:39
Wat zijn er een hoop mensen aan het miereneuken, geweldig gewoon... Dit is echt niks anders dan weggooien van je geld, doodzonde vind ik het.

Er zijn simpelweg 3 factoren de geluidskwaliteit voor 99.99% bepalen:

Versterker
Boxen
Ruimtelijke aspecten (afmetingen van kamer, speakeropstelling e.d.)

Dit natuurlijk onder de voorwaarde dat de kabels die je gebruikt niet echt slecht zijn.

Nog iets waar ik ook wel van moest lachen eigenlijk :)
1 gast hierboven (die behoorlijk betwerig doet) laat zijn gehoor iedere 2 jaar testen? Daar heb je dus echt helemaal niks aan... Vergeet niet dat wat jij hoort, datgene is wat jij denkt te horen, het is puur de interpretatie die je hersenen aan het signaal van je oren geven. Dat 'kwaliteitsverschil' waar jij het steeds over hebt zit puur tussen je oren. Zowel letterlijk als figuurlijk! Daar komt overigens ook nog bij, dat als de arts de conclusie trekt dat je gehoor achteruit gaat, watdan? Je kan er toch bizar weinig aan doen, en ik kan me echt voorstellen dat types als jij dan beduidend minder gaan genieten van de muziek, of ze nou feitelijk minder horen of niet (gewoon puur de gedachte).

Dit is ongeveer dezelfde discussie als CD vs MP3 - iedereen had grote woorden, maar toen de uiteindelijke test kwam, was er niemand die het verschil ECHT kon horen...

Zonde van geld, doe er wat leuks mee of geef het uit aan 1 van die 3 aspecten die er ECHT toe doen!

Geef mij maar een Warsteiner.

• Duck-Twacy
Op woensdag 13 februari 2002 11:14 schreef Knakker het volgende:

Zonde van geld, doe er wat leuks mee of geef het uit aan 1 van die 3 aspecten die er ECHT toe doen!
Gedeeltelijk mee eens, maar het geneuzel rond "hifi" kan ook best leuk zijn (als je het allemaal niet te serieus neemt, vind ik. Ik neem weinig dingen echt serieus)

okay weet nog wel een paar leukere dingen, maar je kunt niet altijd alles hebben...

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Lol CD's die zonder label slechter klinken is wel de grootste kolder die ik ooit gehoord heb :)
Licht wat nl nog zover komt dat het door de CD heen schijnt is reeds zodanig verzwakt dat een eventuele reflectie daarvan hooguit 0.0001% van de totale terugstraling uitmaakt en dus never nooit enige invloed kan hebben op de totaal output.
Wel is het beter tegen krassen omdat de datalaag nogal dicht onder de oppervlakte ligt.

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:14 schreef Knakker het volgende:
Wat zijn er een hoop mensen aan het miereneuken, geweldig gewoon... Dit is echt niks anders dan weggooien van je geld, doodzonde vind ik het.
Nou liever een installatie van een ton dan een auto die voor de deur wegrot. De meeste mensen met een dikke bak kom bij die maar een thuis tuinstoelen en tafel in de kamer nou dank je NEE. En de high end hifi houd meestal zijn prijs minimale waarde daling :P :P
Pagina: 1 2 Laatste