Vraag: Wanneer ga je te ver al audiofriek

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als uit het vergelijk mp3-cd blijkt dat er geen verschil hoorbaar is. (ik heb de test nog niet gedaan) Zou er dan wel verschil hoorbaar kunnen zijn tussen cd en sacd? zo ja, waarom?

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Op woensdag 13 februari 2002 09:05 schreef Duck-Twacy het volgende:
Had eigenlijk een plank moeten maken op wieltjes (zoals je wel bij verhuizngen ziet) zodat ik ze kon rondrijden (1 voor 1 de speakerplaatsing bepalen, weet niet of dat kan)
Niks maken die dingen, gewoon kopen :)

30 piek, bij de gamma, plankje van 30x60 centimeter met 4 wieltjes, specced tot 200 kilo op het plankje.

Als ik wat op wieltjes wil hebben lijm ik meestal een of twee van die plankjes eronder, en presto! Hardstikke makkelijk :)

• Jasper Janssen
Op woensdag 13 februari 2002 13:45 schreef blissard het volgende:
Als uit het vergelijk mp3-cd blijkt dat er geen verschil hoorbaar is. (ik heb de test nog niet gedaan) Zou er dan wel verschil hoorbaar kunnen zijn tussen cd en sacd? zo ja, waarom?
Waarschijnlijk niet nee. Je hebt het over 44.1 kHz sampling versus 96 kHz sampling (en 24 bits versus 16 bits, maar dat hoor je al helemaal niet). Neemt niet weg dat SACD iig nog *meetbare* verschillen oplevert in het audiogebied, en dan heb ik het nog niet over de multichannel versies gehad :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op woensdag 13 februari 2002 14:05 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Niks maken die dingen, gewoon kopen :)

30 piek, bij de gamma, plankje van 30x60 centimeter met 4 wieltjes, specced tot 200 kilo op het plankje.

Als ik wat op wieltjes wil hebben lijm ik meestal een of twee van die plankjes eronder, en presto! Hardstikke makkelijk :)
Hondjes heten die dingen, ik gebruik ze heel vaak. Erg handig, en ze kunnen extreme gewichten tillen. Bij ons heten ze ook Lassie, Pluto en Schnautzi enzo :).

[...]
Jouw Mp3 test was een "eye-opener".
128bit is goed voor iedereen! Ik had een cd met daarop de test gebrand aan een echte audio freak gegeven. Hij(kabels moet je inspelen) bakte er nix van. Ik(hou van vinyl) bakte er iets meer van maar dit viel binnen de marge van toeval.

http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=HHAlgemeen&action=display&num=4342 let op de niets zeggende reacties!!! --> Q.E.D.
Voor iedereen die de test niet gedaan heeft; gelieve niet een of andere waanzinige reactie te geven maar doe 'm eens en doe het eerlijk. [topic=308173/1/25]

<voor hervaz>
Hoe is het met je project 1.2se?
</voor hervaz>
Leuk dat er een topic op hifi.forum.nl over is begonnen, maar op zich hadden ze daar al twee tests gedaan. Mijn test was ook niet bedoeld om die andere te overtreffen (hun tweede test was echt goed), maar meer om de mensen hier te overtuigen in een wat toegankelijkere opzet. En ook om een referentie te hebben in latere discussies.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. heeft ff wat rondgelezen op forum.hifi.nl (er kwamen ook wat referrer-links naar de Display-website vandaan) en ik heb me helemaal slap gelachen om sommige mensen daar. :D

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op zondag 17 februari 2002 11:30 schreef Kaj. het volgende:
* Kaj. heeft ff wat rondgelezen op forum.hifi.nl (er kwamen ook wat referrer-links naar de Display-website vandaan) en ik heb me helemaal slap gelachen om sommige mensen daar. :D
Staan ook erg veel discussies die wel erg leuk zijn om te lezen, er zijn ook mensen met erg veel verstand van zaken over audio (veel meer dan hier).

Alleen die rare kabel/netsnoet/dempers/cd groen maken discussies zijn zo achterlijk, je kan op dat forum alles oplossen met een kabel blijkbaar. :)

• Hillie
  • Laatst online: 13:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op woensdag 13 februari 2002 14:08 schreef Jasper Janssen het volgende:
(en 24 bits versus 16 bits, maar dat hoor je al helemaal niet)
Dat hangt dus sterk van de muziek af. Muziek met een groot dynamisch bereik (bijvoorbeeld een hoop klassieke stukken) heeft meer baat bij 24 bit dan van die beuk-trance. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Knakker
  • Laatst online: 31-07 17:39
Op zondag 17 februari 2002 15:56 schreef Thefirstikke het volgende:
http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=HHAlgemeen&action=display&num=6851

:|(
Ik mag toch aannemen dat ze hier niet serieus zijn?

Geef mij maar een Warsteiner.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op zondag 17 februari 2002 12:06 schreef hervaz het volgende:
Staan ook erg veel discussies die wel erg leuk zijn om te lezen, er zijn ook mensen met erg veel verstand van zaken over audio (veel meer dan hier).
True.. Maar er zitten ook lui tussen waarbij ik denk; "Waar halen ze het vandaan"
Alleen die rare kabel/netsnoet/dempers/cd groen maken discussies zijn zo achterlijk, je kan op dat forum alles oplossen met een kabel blijkbaar. :)
Nieuw wondermiddel: een kabel! Leest je speler geen schijfjes meer? Hang er een nieuwe kabel aan!
Klinkt je versterker kut? Allemaal op te lossen met een kabeltje. :D
Overigens heb ik een heleboel groene CD's; ik merk dat het aantal fotonen wat afketst op de rand van de putjes en in de speler zelf terechtkomt zichtbaar minder wordt. :P

• Hillie

Hillie

Op zondag 17 februari 2002 17:09 schreef Kaj. het volgende:
Overigens heb ik een heleboel groene CD's; ik merk dat het aantal fotonen wat afketst op de rand van de putjes en in de speler zelf terechtkomt zichtbaar minder wordt. :P
Te fixen met een kabel? :)

• Jag

Jag

Groene stift draad
Interlink inspelen
Stekker omdraaien

Op zich is het grappig om dat soort draden te lezen, maar ik word er ook altijd een beetje treurig van ;(.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd treurig ja, spreken over een significant verschil in geluidskwaliteit door de manier van de stekker in het stopkontakt doen.. Maar dan nog wel uit moeten zoeken wat de +/- is.. dat moet je dan toch horen lijkt me :?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Best wel een lollig topic dit trouwens :P

Ze zijn zelf ook redelijk sceptisch, het is gewoon een onzintopic :D.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jasper Janssen
Op zondag 17 februari 2002 16:45 schreef Hillie het volgende:

[..]

Dat hangt dus sterk van de muziek af. Muziek met een groot dynamisch bereik (bijvoorbeeld een hoop klassieke stukken) heeft meer baat bij 24 bit dan van die beuk-trance. :)
Is waar, natuurlijk, maar 16 bits is eigenlijk best voldoende voor home audio. Lage limiet op een halfway normale luistrruimte is tegen de 30-40 dB achetrgrondgeluid, en hoge limiet is ergens rond de 90-100 dB als je enigszins op je gehoor gesteld bent. Das maar 50-70 dB range, en er is erg weinig muziek die daadwerkelijk van fluisterstil tot gehoorbeschadigend-hard gaat, al was het alleen maar omdat geen enkele studio dat in z'n CDs mixt. In de praktijk haal je misschien 30-40 dB, en daarvoor heb je ook met slechts 16 bits best wel voldoende capaciteit. Maar, toegegeven, hele zachte stukken muziek op extreme versterkingsfactoren kunnen er baat bij hebben.

• Jag

Jag

Op zondag 17 februari 2002 22:49 schreef Esger het volgende:
Idd treurig ja, spreken over een significant verschil in geluidskwaliteit door de manier van de stekker in het stopkontakt doen.. Maar dan nog wel uit moeten zoeken wat de +/- is.. dat moet je dan toch horen lijkt me :?
Dat is dan meteen een goede test lijkt me :) (alhoewel je het dan wel meerdere keren moet doen uiteraard).

Overigens staan er ook best hele goede dingen op forum.hifi.nl, deze draad vond ik bijvoorbeeld errug leerzaam, en die zou je nooit hier treffen.

• Jasper Janssen
Op zondag 17 februari 2002 23:16 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat is dan meteen een goede test lijkt me :) (alhoewel je het dan wel meerdere keren moet doen uiteraard).

Overigens staan er ook best hele goede dingen op forum.hifi.nl, deze draad vond ik bijvoorbeeld errug leerzaam, en die zou je nooit hier treffen.
Das inderdaad een leuk draadje ja..

Maarre, over die stekkers.. an sich kan ik me nog wel voorstellen dat er bij een crappy versterker een effect is, bij switching power supplies (wat je compu ook heeft dus) kan het soms uitmaken welke pool de nul en welke de fase is.

Als je de hele zooi via een 1:1 scheidingstrafo draait gaat dat natuurlijk niet meer op.

• Hillie

Hillie

Op zondag 17 februari 2002 23:10 schreef Jasper Janssen het volgende:
Is waar, natuurlijk, maar 16 bits is eigenlijk best voldoende voor home audio. Lage limiet op een halfway normale luistrruimte is tegen de 30-40 dB achetrgrondgeluid, en hoge limiet is ergens rond de 90-100 dB als je enigszins op je gehoor gesteld bent. Das maar 50-70 dB range, en er is erg weinig muziek die daadwerkelijk van fluisterstil tot gehoorbeschadigend-hard gaat, al was het alleen maar omdat geen enkele studio dat in z'n CDs mixt. In de praktijk haal je misschien 30-40 dB, en daarvoor heb je ook met slechts 16 bits best wel voldoende capaciteit. Maar, toegegeven, hele zachte stukken muziek op extreme versterkingsfactoren kunnen er baat bij hebben.
Voor de gewone stereootjes is het misschien zelfs overkill, maar het verschil 16-24 is in mijn optiek (ik zit ook meer in de studio hoek) aanzienlijker dan het verschil 44-96. Maar goed, ieder z'n meug. Vergeet ook niet dat er vaak nog wel een of meerdere loze bits zijn, die moet je ook meenemen in de vergelijking. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de muziekstijl. Reutelende death metal zal niet veel baat hebben bij 24/96 over 16/44. :)

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 00:37 schreef Hillie het volgende:

[..]

Voor de gewone stereootjes is het misschien zelfs overkill, maar het verschil 16-24 is in mijn optiek (ik zit ook meer in de studio hoek) aanzienlijker dan het verschil 44-96. Maar goed, ieder z'n meug. Vergeet ook niet dat er vaak nog wel een of meerdere loze bits zijn, die moet je ook meenemen in de vergelijking. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de muziekstijl. Reutelende death metal zal niet veel baat hebben bij 24/96 over 16/44. :)
In de studio heb je erg veel baat van 24, jah, maar dat heeft ook vooral te maken met de hoeveelheid digitale postprocessing die er nog overheen gaat. Daarmee raak je vanzelf een hele hoop kwijt, dus is het erg prettig om die overkill te hebben. Voor *reproductie*, IMHO, heb je meer aan de 44/96 kant. 96 kHz betekent niet zozeer dat je een groter frekwentiebereik krijgt, maar er zijn wat puntjes in het DAC design...

Een DAC moet tot 20 kHz plat zijn, maar om dat te doen zit je met het probleem dat een toon van meer dan 1/2 fs doorkomt als (0.5 fs) - |f - (0.5 fs)| (1/2 sampling frequentie is de veelbesproken 22 kHz, || is dus absolute waarde).

Om dat dus te voorkomen moet je een lowpass analoog filter achter je DAC zetten dat van 0 dB attenuation naar -[dynrange] dB attenuation gaat tussen 20 kHz en 24 kHz (zodat een toon van 25 kHz niet doorkomt als 19 kHz)

Om dat goed te halen moet je extreen steile 4e of zelfs 5e orde filters gebruiken, en die zijn erg slecht in goede kwaliteit te krijgen.

Wat vrijwel alle moderne DACs dan ook doen is de sampling frequentie (met behulp van repeat-last-sample of met interpolatie) extreem te verhogen, waarna ze er een digitaal zoveelste orde-filter op los laten (wat makkelijk 'theoretisch perfect' te maken is, itt een analoog filter), en het dan naar analoog converten. Tegen die tijd convert je met een fs van 192 kHz, en zijn de eerste-orde foute frekwenties bij de 172 kHz. Het is erg makkelijk om een analoog lowpass filter te maken dat tussen 20 kHz en 172 kHz van 0 dB attenuation naar -100 dB attenuation gaat.

Met die oversampling betekent het dus dat er wel degelijk nut is (althans, meetbaar met instrumenten) om dat digitale filter in te gaan met een hogere sampling frekwentie.

• Hillie

Hillie

OK, cool. :)

Maar goed, in de studio heb ik meer aan 24 bits (voor, inderdaad, de processing) dan aan 96 KHz. Zeker als je de HD-eisen gaat vergelijken. :)

En voor het omrekenproces zou ik, in de studio dus, toch kiezen voor 88.2 KHz, boven de 96 KHz.

• paultjeb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

paultjeb

Man, wat &#039;n boudel!

Met een glimlach (>:)) moet ik weer denken aan een artikeltje in de duitse c't..... Een testje tussen mp3-tjes en ' originele cd's.... De meeste audiofielen vonden de mp3-tjes veel beter klinken hahahahahahaha (Terwijl dit een 'lossy' compressie is. Ik zou dus zeggen gebruik gewoon speakerkabels van dat platte telefoonsnoer, spijler je ook makkelijker tegen de plint. bovendien lekker veel weerstand (en dus loss). Trouwens... Als je weerstand hebt in een speakerkabel, worden dan de electronen van de hoge tonen of de electronen van de lage tonen tegengehouden? bwahahahaha!!!! >:)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 18 februari 2002 08:39 schreef paultjeb een verhaaltje :)
Dat komt omdat de meeste "verstokte" (om het maar te gebruiken >:)) audiofielen niet blind testen, maar eerst het ene, daarna omschakelen (en dus verwachten wat anders/beters/slechters) te horen, en dat dan ook daadwerkelijk doen.

Bijvoorbeeld: ze hebben een set, die ze wat te scherp vinden klinken met dolby digital, vervolgens kopen ze een nieuw coax-digitaal kabeltje (een monster van 100 euro) en vervolgens luisteren ze, en verwachten ze dat het beter is, dat willen ze ook. En ziedaar! het is beter! Zie de ondertitel van Jag en ook mijn theorie... Wat je denkt is wat je hoort!

Dat is in principe helemaal niet erg, je houdt jezelf voor de gek, maar als je er met meer genot van naar je muziek (of voor sommigen naar je set) door luistert, is het toch nuttig geweest :).

Met blinde tests vallen er ineens heel veel mensen "door de mand", omdat de verschillen dusdanig klein zijn, dat het helemaal niets meer met muziekliefhebberij te maken heeft, maar eerder met setkwaliteit fetisjisme ofzo (8>.

* JvS heeft ook een Bi-wired aansluiting op z'n set, omdat het stoer is en omdat ik het wel leuk vind en het daarom hoogstwaarschijnlijk beter vind klinken

In een blinde test heb ik geen zin, en ik geloof eerlijk gezegd ook wel, dat ik me het verschil zelf aangedacht heb, maakt me geen reet uit, zolang ik het maar beter vind klinken :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Tja.. Ik heb bij bi-wiring een beetje de neiging om te roepen dat ze er dan beter gelijk een bi-amping setje van kunnen maken.. Het signaal wordt ook vanaf de versterkerprint door één enkel paar draadjes gestuurd. :)

Een paar Musical Fidelity-bakjes uit de X-serie bij elke speaker bijvoorbeeld. :)

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 15:56 schreef Kaj. het volgende:
Tja.. Ik heb bij bi-wiring een beetje de neiging om te roepen dat ze er dan beter gelijk een bi-amping setje van kunnen maken.. Het signaal wordt ook vanaf de versterkerprint door één enkel paar draadjes gestuurd. :)
Is lang niet altijd zo, een *beetje* bak heeft A/B speaker terminals ;)
Een paar Musical Fidelity-bakjes uit de X-serie bij elke speaker bijvoorbeeld. :)
De poweramp uit de X-serie is dual-mono ;)

Ongetwijfeld wel te bruggen, maar dat wordt echt overdreven IMHO..

Als je nou zo'n dual-mono bak neerzet per kanaal om te biampen. Reduce je meteen de channel crosstalk enorm, en crosstalk tussen je highs en je lows is ook minimaal omdat die dingen ehtzelfde signaal versterken dan.

Overigens twee opmerkingen: geld teveel tegenwoordig? En: Mijn huis is niet de Enterprise Engine Room, dus die dingen komen er niet in ;)

Er zijn ook mensen ('k zal geen namen noemen, maar het gaat om een prominent op dit forum aanwezige persoon >:) ) die vinden dat je biwires beter meteen parallel kunt leggen.. maar IMHO is dat niet noodzakelijkerwijs zo. Als je 2 kabels parallel legt wordt de impedantie door de helft gedeeld, maar de capaciteit (antie?) wordt juist verdubbeld.. Dat zal elkaar grotendeels opheffen, maar wat het effect is van die veranderde RC op de speaker/amp combinatie is redelijk moeilijk te voorspellen volgens mij zolang je niet de schema's van de crossovers en de uitgangstrappen hebt..

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op maandag 18 februari 2002 16:20 schreef Jasper Janssen het volgende:
Ja, maar ik bedoel de draden die naar die terminals toegaan. :)

Als je nou zo'n dual-mono bak neerzet per kanaal om te biampen. Reduce je meteen de channel crosstalk enorm, en crosstalk tussen je highs en je lows is ook minimaal omdat die dingen ehtzelfde signaal versterken dan.
Die bedoel ik ook.. die kleine mono-(buizen)bakjes. Daar zet je er dan gewoon een paar van bij elke speaker. :)
Overigens twee opmerkingen: geld teveel tegenwoordig? En: Mijn huis is niet de Enterprise Engine Room, dus die dingen komen er niet in ;)
Nee, geld tekort eigenlijk.. maar dromen mag altijd he. ;)

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 16:39 schreef Kaj. het volgende:

[..]

Ja, maar ik bedoel de draden die naar die terminals toegaan. :)
Ja maar, een *beetje* bak wired die terminals afzonderlijk naar de print. OK, ze komen gedeeld door het aansluitdraadje van de tor, maar dat zei je niet ;)
Die bedoel ik ook.. die kleine mono-(buizen)bakjes. Daar zet je er dan gewoon een paar van bij elke speaker. :)
Mono buizenbakjes van MF in de X-serie? Die heb ik niet zien staan op de site. Ueberhaupt is er weinig meer van over van die ronde dingen (X-DAC enzo), daar hebben ze nu alleen nog een headamp en een phono pre in, de rest is allemaal de dubbelbrede versie, die lang zo cool niet is.
Nee, geld tekort eigenlijk.. maar dromen mag altijd he. ;)
Das waar. Over Star Trek gesproken, ik zat net naar de laatste episodes van TNG te kijken op LD.. geinig :) jammer dat Odex geen LDs heeft.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mono buizenbakjes ja.. In die mooie ronde heatsink-kasten met geborsteld aluminium fronts. :9 :9~
En niet meer dan een rode LED in dat front.
Kostten "slechts" €350,- per stuk. ;)

• Jag

Jag

[..]

[..]

Er zijn ook mensen ('k zal geen namen noemen, maar het gaat om een prominent op dit forum aanwezige persoon >:) ) die vinden dat je biwires beter meteen parallel kunt leggen.. maar IMHO is dat niet noodzakelijkerwijs zo. Als je 2 kabels parallel legt wordt de impedantie door de helft gedeeld, maar de capaciteit (antie?) wordt juist verdubbeld.. Dat zal elkaar grotendeels opheffen, maar wat het effect is van die veranderde RC op de speaker/amp combinatie is redelijk moeilijk te voorspellen volgens mij zolang je niet de schema's van de crossovers en de uitgangstrappen hebt..
Als je deze draad eens leest, dan kan je pas echte verbeteringen maken aan je systeem. Bovendien kan je ook zien wat je verbetert, en kun je de zwakke punten van je kamer eruit halen.

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 19:15 schreef Jag het volgende:

[..]

Als je [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/414692/1?limit=100]deze draad eens leest, dan kan je pas echte verbeteringen maken aan je systeem. Bovendien kan je ook zien wat je verbetert, en kun je de zwakke punten van je kamer eruit halen.
Regel jij de meetmike? ;)

Anyway, don't bother. Mijn set is lowend, en dat zal ie voorlopig blijven -- en dan weet ik liever niet *hoe* erg het is :)

• Jag

Jag

Op dinsdag 19 februari 2002 00:44 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Regel jij de meetmike? ;)

Anyway, don't bother. Mijn set is lowend, en dat zal ie voorlopig blijven -- en dan weet ik liever niet *hoe* erg het is :)
Het idee is niet alleen dat je meet hoe erg je set is, maar dat je de metingen ook gebruikt om verbeteringen te maken. En ja, dat kan ook met een low end set :).
Bovendien woont er iemand bij jou in de buurt met een meetmic, namelijk ik :). Je hebt alleen nog een preamp nodig.

• Jasper Janssen
Op dinsdag 19 februari 2002 05:32 schreef Jag het volgende:

[..]

Het idee is niet alleen dat je meet hoe erg je set is, maar dat je de metingen ook gebruikt om verbeteringen te maken. En ja, dat kan ook met een low end set :).
Jawel, maar dan moet ik weer dingen doen als speakers op goede plekken zetten (ipv vlak onder het 3 meter hoge plafond, strak tegen de achtermuur....), en meubels heen en weer schuiven, en al dat soort dingen.. Dat staat allemaal wel op de planning, maar das de lange-termijn planning :)

Eerst moet m'n karretje met UPS en ruimte voor de computers de computerkamer in, dan kan het bureau (mooi bureau verder, maar niet handig opgesteld..) weg uit het midden van de kamer, dan moet er een rijdbaar dingetje komen voor de TV plus de video apparatuur, en moet er een plank onder de bioscoopstoel, en *dan* ga ik nadenken over speakerplaatsing :)

Tot die tijd kan ik toch niet lekker zitten kijken op de luisterpositie, dus heeft het ook niet extreem veel zin om erg moeilijk te doen om *daar* perfect geluid te krijgen.
Bovendien woont er iemand bij jou in de buurt met een meetmic, namelijk ik :). Je hebt alleen nog een preamp nodig.
Tegen die tijd zal ik graag op dat voorstel ingaan :)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Nee, er zijn veel goedkope setjes met a/b speaker terminals en er zijn dure sets met bi-wire terminals. Over het algemeen heeft een '*beetje* bak' gewoon 4 ls klemmen achterop zitten.

• paultjeb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

paultjeb

Man, wat &#039;n boudel!

Op maandag 18 februari 2002 13:26 schreef JvS het volgende:

[..]

Dat komt omdat de meeste "verstokte" (om het maar te gebruiken >:)) audiofielen niet blind testen, maar eerst het ene, daarna omschakelen (en dus verwachten wat anders/beters/slechters) te horen, en dat dan ook daadwerkelijk doen.

KaaaNip!
Geweldig, JvS Heel eerlijk. Vind je het ook zo grappig om te zien hoe die reacties na jow verhaal helemaal voorbij gaan aan de essentie van je verhaal.... Hebben ze wel geluisterd :? (Hoeven echte audiofielen ook niet hoor...>:))
Heerlijk om te lezen! Ik geloof trouwens dat deze discussie haast naar het wetenschap en levensbeschouwing forumpje kan....

Verwijderd

Lees dit draadje eens voor een goeie grap. :P

• hervaz
Op donderdag 28 februari 2002 14:24 schreef Driez het volgende:
Lees dit draadje eens voor een goeie grap. :P
Het meeste ben ik het wel mee eens, wat hier nou zo raar aan is, in het begin klinkt een nieuwe cd speler nog niet helemaal optimaal.

Verwijderd

In het begin kan ik mij inkomen als die nieuw is ofzo..
Maar om een nou elke keer 48 uur van te voren warm te laten draaien ?

• hervaz
Tja mensen met krell cd spelers claimen dat die speler koud echt slecht klinkt en pas na enkele dagen zn volle potentie bereikt, ik wil dat graag testen maar krell is niet te betalen :)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:58 schreef hervaz het volgende:

[..]

Het meeste ben ik het wel mee eens, wat hier nou zo raar aan is, in het begin klinkt een nieuwe cd speler nog niet helemaal optimaal.
mijn voorversterker is niet te genieten als ie uit is geweest...

• hervaz
Ik had een teac vrds speler, en die was koud echt waardeloos...na een paar dagen aanlaten een stuk beter...hoewel inspelen ook door veel mensen naar het rijk der fabelen wordt verwezen.

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Quote van hifi-forum:

Terug naar deze beauty 390S,
eerst en vooral vermelden dat de speler nieuw
was en nog niet volledig ingespeeld, om er
geen verkeerde indruk aan over te houden gaan
wij dus volgende week nog eens terug, doch
m.i. is de prestatie van deze toch wel groots
te noemen, zoals correct formaat van de
afbeelding, het weergeven van complexe
structuren, stabiliteit en betrokkenheid bij
de muziek,

dit zijn zaken waar ikzelf verregaand van
hou.

:?

uit dit topic

specs

• Nikel
  • Niet online
Ik heb hier een HVT liggen (nummer 1 2002) waarin rene van es (ook een redacteur bij hifi.nl) digitale coax kabels test. Ik pak het artikel er even bij.

Het gaat hier dus om digitale kabels die getest worden door ze een digitaal signaal te laten transporteren.

De conclusies van de test hebben het bij elke kabel over afzonderlijk het laag, hoog, stereobeeld, stemmen, frequentiebereik, of het vlak klinkt, diepte, rust, hoe een piano klinkt etc.

Ik wacht nog op de wetenschappelijk verklaring voor verschillen op dit soort vlakken tussen digitale kabels.

Voorlopig zie ik nog geen reden om van mijn antennekabel van 50 cent per meter met aan elke kant een goedkope tulpstekker af te stappen in ieder geval :).

• Nikel
  • Niet online
Nu ik er even over nadenk, hoe lang gaat het nog duren tot die hard overclockers ook speciale power en ide kabels gaan kopen voor betere performance?

Of je pc op spikes zetten oid, het kan nooit lang meer duren en in de pc wereld doen ze net zo gek als in de audio wereld, dat het allemaal digtiaal is en blijft schijnt immers niets uit te maken :).

• Jasper Janssen
Op donderdag 28 februari 2002 22:54 schreef Nikel het volgende:
Nu ik er even over nadenk, hoe lang gaat het nog duren tot die hard overclockers ook speciale power en ide kabels gaan kopen voor betere performance?

Of je pc op spikes zetten oid, het kan nooit lang meer duren en in de pc wereld doen ze net zo gek als in de audio wereld, dat het allemaal digtiaal is en blijft schijnt immers niets uit te maken :).
Bij overklokken maakt het wel degelijk uit wat voor kwaliteit je kabels zijn, ook al is het allemaal digitaal. Probeer maar eens ATA100 te draaien met een standaard 40pins kabel.. Kijk, het is heel simpel, de data die je overstuurt zijn digitaal, maar het fysieke signaal is toch echt analoog. En als je die te hard verknalt krijg je alsnog fouten.

Een digitale audio kabel kan wel iets aan signaalverlies leveren, dmv jitter, maar als je het signaal herclockt bij ontvangst (en tegenwoordig doet volgens mij alles dat) dan is dat verschil totaal irrelevant.
Pagina: 1 2 Laatste