Verwijderd schreef op 03 January 2002 @ 20:05:
Ik ben dus een van de gelukkigen die een KT266a chipset heb gekocht en vraag me af of het wel zo'n genieten keuze is...
Persoonlijk vindt ik de VIA support enorm ZUIGEN en heb ik dus nu al een maand een probleem met m'n TV-kaart.
Laatst las ik ook al op tweakers dat de PCI aansturing van de VIA KT266a superbrak is, en heb laatst ook iemand gesproken die die chipset had + soundblaster live en die ook tijdens het kopieren haperingen in z'n sound hoorde (ikzelfde heb dat dus met m'n TV (lijnen door beeld)).
Hoeveel tweakers met die chipset hebben dit soort problemen nu ook? Persoonlijk ken ik al 4 lui met dit soort gezeik.
En dan af en toe komen die debielen met een VIA 4in1 Driver pack wat geen ene pleuris oplost... Moe wordt je er van, en contacten lukt al helemaal niet...
Iemand hier ervaringen mee? Ik ben errug benieuwd!
Ik heb nooit problemen gehad met Via chipsets (wel met de mobo's waar ze opzitten

). Maar de chipset zelf, prima dingen.
Ik heb ook een tvkaart, soms moet je nog een patch oid hebben, maar uiteindelijk werkt het toch wel. Zo had ik een Pinnacle PCLE patch (of hoe het ding ook heette

) nodig, en toen werkte m'n PCTV Rave perfect met m'n Via chipset.
Ik heb hier een Via VPX, Via 693A, 694X en Via KT333. Op die laatste 3 heeft m'n tvkaart allemaal gedraait, zonder problemen, eventueel met patch.
Je tvkaart draait in feite trouwens
niet op die KT266A van je, of op mijn 694X. Hij draait namelijk op je southbridge, die verzorgt PCI e.d.
In mijn geval : 686A (bij 693a), 686B (bij 694X) en 8233A (bij KT333). Je kunt niet zeggen dat de pci aansturing van de KT266A superbrak is, hoogstens dat de southbridge op jou mobo zuig is. En zelfs dat niet volgens mij, eventueel een patch erover voor die tvkaart (ook lang niet altijd nodig, bij jou dus wel), en een tvkaart werkt perfect.
En die 4-in-1 drivers werken meestal prima... Soms hebben mensen er problemen mee, al vraag je je dan weer wel af of die mensen alles wel goed installen, ik heb zelf op al die mamaplanken nooit probs met 4-in-1 gehad. Al weet ik zo niet meer hoe de 4-in-1 drivers begin 2002 waren...
Volgens mij was het begin 2002 al WEL bekend dat een SBLive/Audigy + Via southbridge problemen geeft, een tijdje terug verzon Intel wat extra PCI extensies. Deze stonden niet in de PCI standaard, maar veel chipsetbakkers namen de extra PCI extensies wel over. Via niet, goed recht want het staat niet in de pci standaard.
En toen kwam Creative, zo stom om die extra PCI extensies te gebruiken op hun kaarten... En als je chipset die dus niet ondersteund
En vandaag de dag word de SBLive/Audigy nog steeds gecombineerd met Via chipsets, dan werkt het niet en gaan mensen klagen. Waarom, denk ik? Dit is een bekend probleem, eigen schuld. Je kiest er dan eigenlijk zelf voor met patches te gaan knoeien...
En ja, ik weet dat de topicstart al een beetje oud is, maar het probleem is jammer genoeg nog steeds actueel - flinke schop trouwens!.