Toon posts:

Is VIA gewoon gaar?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus een van de gelukkigen die een KT266a chipset heb gekocht en vraag me af of het wel zo'n genieten keuze is...

Persoonlijk vindt ik de VIA support enorm ZUIGEN en heb ik dus nu al een maand een probleem met m'n TV-kaart.

Laatst las ik ook al op tweakers dat de PCI aansturing van de VIA KT266a superbrak is, en heb laatst ook iemand gesproken die die chipset had + soundblaster live en die ook tijdens het kopieren haperingen in z'n sound hoorde (ikzelfde heb dat dus met m'n TV (lijnen door beeld)).

Hoeveel tweakers met die chipset hebben dit soort problemen nu ook? Persoonlijk ken ik al 4 lui met dit soort gezeik.

En dan af en toe komen die debielen met een VIA 4in1 Driver pack wat geen ene pleuris oplost... Moe wordt je er van, en contacten lukt al helemaal niet... :r

Iemand hier ervaringen mee? Ik ben errug benieuwd!

Verwijderd

Ik heb een 133a, misschien niet veel van een vergelijking, maar ik kan je zeggen dat ik nergens problemen mee heb, als je maar een beetje met Comps om kunt gaan ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

NA een dag lang KLOTEN met drivers werkt mijn pc naar behoren. Alleen crasht/reset ie wel eens spontaan, waarschijnlijk door een brakke kutvoeding (laat vcore regelmatig naar de 1,6v droppen ;) ).

Mijn advies: Probeer/download/installeer alle nieuwste drivers en patches, van je hw makers, M$ en Via (op via is er ook een generic AMD patch voor AGP met windows te vinden, die hielp tegen lockups.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Heb een VIA kt266 chipset maar nog nooit problemen gehad.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 13:28
Op donderdag 03 januari 2002 20:11 schreef H00LIGAN het volgende:
Heb een VIA kt266 chipset maar nog nooit problemen gehad.
Ben ik het helemaal mee eens, nooit problemen gehad...

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Nu nog iemand met een Tv-kaart een Live en zooi modems en netwerkkaarten en we zijn blij ;)

Verwijderd

Topicstarter
Yepz.. zekers.. hoeveel tweakers hebben eigenlijk een TV-kaart??? Zit nu een maand te kloten met dit vage grafprobleem en wil binnenkort een audigy kopen.

Heb dan natuurlijk geen zin om een beetje haperend geluid te experiencen... Iemand ervaringen al met Audigy+KT266a?
Post ze! Dan weet ik of ik dat risico kan nemen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zelf een keer een mobo gehad met een Via chipset :( :(
Daar werkte de TVkaart en geluidskaart idd niet op. Bovendien was dat bordje redelijk sloom (486 presteerde beter dan een cel466 :?).

Ik heb nu 4 pcs staan met een AMD, intel, sis en viachipset.
Die met die viachipset werkt nog niet, dus ik weet niet hoe die draait. Maar op mijn volgende computer komt zeker weer een AMD chip te zitten, werkt echt goed vind ik.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 10:26

Dennahz

Life feels like hell should.

via zuigt gewoon mijn comp freezed heel vaak (of het komt door brak geheugen ) = mtec k*t?

Twitter

• Ivorijn
  • Laatst online: 14-08 08:21
Dat ben ik niet met je eens. Draai een AMD TB 1333@1450 op een Asus A7V133 (dus met via chipset) en dat is zo stabiel als ik weet niet wat. Het lijkt er dus eerder op dat de KT266a chipset niet zo heel lekker is, maar dat het dus niet vooor alle chipsets geldt.

Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 10:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Op donderdag 03 januari 2002 20:43 schreef Ivorijn het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Draai een AMD TB 1333@1450 op een Asus A7V133 (dus met via chipset) en dat is zo stabiel als ik weet niet wat. Het lijkt er dus eerder op dat de KT266a chipset niet zo heel lekker is, maar dat het dus niet vooor alle chipsets geldt.
hmm zal wel de mengeling van via en jetway zijn :r

Twitter

Verwijderd

Topicstarter
AMD rulez absoluut! En m'n gaming performance is ook super... Hoewel ik (oke, niet lachen) nog tijdelijk ff een TNT1 in heb zitten, maar wat die niet trekt, vult m'n CPU wel weer aan :) :) :) ..

Alleen wordt ik nogal triest als ik die VIA kut chipset problemen hoor... Mensen met krakende soundkaarten, brakke tv-beelden enz... We kunnen beter op tweakers een apparte VIA support section maken... In ieder geval beter dan dat trieste
http://www.viaarena.com

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op donderdag 03 januari 2002 20:45 schreef Goten het volgende:

[..]

hmm zal wel de mengeling van via en jetway zijn :r
Het ligt natuurlijk niet alleen aan de chipset, ook aan het mobo.
Ik had een tomato mobo met via chipset, niet vooruit te branden :(

Verwijderd

VIA is echt niet zo slecht hoor, die IDE performance is dan wat minder, maar dat merken de meesten toch niet met ATA66 & 100 schijfjes, omdat die altijd ver onder hun kunnen presteren. Ook op Intel chipsets!

Ik heb hier 2 pc's met Via's de een met een Terratec geluidskaart de anders met een Creative, draaien allebei prima, vanaf moment nr. 1!

TV kaart heb kameraad van me, wederom VIA werkt perfect. Een format C:\ en een frisse install van windows wil nog wel eens wonderen doen.

Inderdaad die 200 updates van de 4in1 drivers, zijn vrij zinloos omdat ik hier nog nooit iets veranderd heb gezien na een update van die drivers. Maar ja beter iets dan helemaal niets.

Verwijderd

audigy probs linkje

Is dan wel voor de KR7A maar misschien heb je er wat aan....

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
geen problemen hier met kt 266 sjipset ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het varieerd zeker.. Een gast die ik ken heeft de KT133a en absoluut no problemos... Las nu net op het via-forum dat misschien de vlatency-patch (PCI) m'n probleem verhelpt, mag hopen van wel...

http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip

Verwijderd

ABIT KT7E geen problemen met SB live 5.1. Alles geprobeerd om de zgn. 686B big te forceren. Niet gelukt omdat dit probleem opgelost was met BIOS update en nieuwe VIA drivers (W98 SE) MET PINACLE TV KAART.
MSI K7T Pro2 en Pro2-A geen problemen met SB Live 1024 (WME en XP)
MSI KT266 Pro2-A geen problemen met SB Live 1024 (WME en XP)

Voor het installeren van TV kaarten moet je een beetje mazzel hebben. Je zult bij de leverancier van je TVkaart moeten zijn om de problemen op te lossen.
Het heeft niets met VIA chipsets te maken.
't is vaak een kwestie van lezen.............

• PipelineNoise
  • Laatst online: 14-08 15:00
Jo ik heb een MSI-k7t pro2-RU (=kt266a chipset) met een audigy en win XP. Ik heb de comp pas een week maar tot nu tot nog helemaal geen problemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga em nu (de latency patch) ff live proberen... Zit in sloeber Win98 (vanwege de lowe win2000/xp tv-performance) en zal waarschijnlijk weer zwaargenieten moeten restarten...

Als het niet is gelukt, horen jullie ongetwijfeld wel weer meer gezeik van mijn kant... :)

Verwijderd

de 10 VIA geboden:

1. Ja, VIA is gaar...
2. Ja, VIA is gaar...
3. Ja, VIA is gaar...
4. Ja, VIA is gaar...
5. Ja, VIA is gaar...
6. Ja, VIA is gaar...
7. Ja, VIA is gaar...
8. Ja, VIA is gaar...
9. Ja, VIA is gaar...
10. Ja, VIA is gaar...

Verwijderd

We verwarren volgens mij de MSI plankjes....

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Persoonlijk vind ik VIA nogal zuigen... Dit komt denk ik omdat het altijd een low-end baggermerk is geweest (net als SiS). Sinds ze met de Athlon bezig zijn hebben ze door hun lage prijzen enorm veel marktaandeel gekregen... Het is sindsdien (lees : sinds KT133A) wel wat beter geworden, het is zelfs mogelijk om een VIA systeem stabiel te krijgen. VIA moet ook wel als ze met grotere partijen zoals Asus gaan werken. Op z'n minst stabiliteit wordt dan -terecht- van ze verwacht. Toch blijft VIA voor mij altijd het bagger-low-end merk, ondanks dat ik er helaas 2 chips van op m'n mobo heb zitten. Je zal het bijna niet zien in bedrijfskritische server-omgevingen, wat voor mij genoeg zegt. Als je kijkt naar de lijst van incompatibiliteiten, bugs en fouten die VIA chipsets hebben (gehad), dan denk ik dat er weinig bedrijven die nog meer problemen met hun hardware hebben (gehad).

Verder heb je nog VIA processoren voor Socket 370... laten we daar maar helemaal niet over beginnen... low-end en goedkoop, maar daar houdt het hele verhaal ook op... performance kan je er niet van verwachten.

Nee, ik ben absoluut geen liefhebber van VIA... ;)

Concrete Loop Watercooling

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Persoonlijk heel veel problemen meegemaakt met VIA icm MSI (beide om te :r imo)

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Op donderdag 03 januari 2002 21:06 schreef iGorE het volgende:
de 10 VIA geboden:

1. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan.
2. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
3. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
4. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
5. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
6. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
7. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
8. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
9. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
10. Ja, VIA is gaar...als je niet met mobo's om kan gaan
heb hier de kt133,kt133a,kt266 en nu de kt266a :)
en heb bij allemaal toch echt geen problemen gehad, en ook niet toen ik er een sb instopte :)
het lijkt me sterk dat ik iedere keer weer geluk heb :+

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
VIA is dus gaar... Aan het begin van opstarten 98 zie je Applying PCI latency Patch, in de tekst staat dat het eventuele problemen met een creative kaart zou moeten verhelpen, maar mijn TV-kaart is tijdens kopieren nog steeds zo blurry als de hel.

Fijn he? ff op de andere bak CD-'s branden over het netwerk terwijl dan je TV-image distorted is. Nu moet ik dus om lekker tv te kijken eerst alles overkopieren en dan kan ik pas gaan branden...

Het is gewoon een VIA-Hauppauge probleem en omdat VIA problemen met iedereen heeft, is het dus een GAAR GRAF VIA probleem..

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 21:13 schreef chucky666 het volgende:

[..]

heb hier de kt133,kt133a,kt266 en nu de kt266a :)
en heb bij allemaal toch echt geen problemen gehad, en ook niet toen ik er een sb instopte :)
het lijkt me sterk dat ik iedere keer weer geluk heb :+
ligt eraan wat voor rommel je gebruikt...

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Op donderdag 03 januari 2002 21:15 schreef iGorE het volgende:

[..]

ligt eraan wat voor rommel je gebruikt...
:?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Oke, chucky666 van de SB's kan ik weinig zeggen, maar m'n Hauppauge TV kaart runt toch echt niet ultiem onder m'n nieuwe mobo.

En ja, ik weet toch echt wel hoe ik een PC in elkaar moet zetten... Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik m'n koeler op m'n CPU wou moet plakken met tandpasta! :) Liefst coolgate of prodent..

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Het schijnt dus inderdaad dat die VIA chipset met sommige hardware onderdelen problemen hebben. Dit is natuurlijk te verhelpen door goede drivers te installeren! (SB live! enz)

|Specs|

• bassie666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09-2024

bassie666

www.wrsmarine.com

heb nu een k7t266pro2 en hiervoor een a7v133, met allebei nog geen problemen gehad!!!!

HTPC user

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 14:38
@ Zwaargenieten

ligt dus gewoon aan die brakke Hauppauge kaart die busmastering niet ondersteunt. Ook al het feit dat jij aangeeft onder win98 te draaien vanwege die Haupauge zegt m.i. genoeg. Dat Via chipset met brakke busmastering problemen heeft is bekend. Om het dan alleen op Via te schuiven is wat te simpel.....

En heb je al wel eens geprobeert je TV kaart in een ander PC slot te plaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vindt het zo enorm jammer dat er niemand is met precies deze combinatie en mij kan vertellen of hem/haar het wel gelukt is... Is iedereen hauppauge allergisch? Of moet een echte pro gewoon een Pinaccle ownen?

Verwijderd

Topicstarter
Nou komen we ergens.. dat wist ik nog niet van die brakke busmastering...

Ik heb wel alle PCI slots geprobeerd, alle IRQ's en 3 verschillende OS'en (98SE, 2000, XP)

Dus jij denkt dat het toch helemaal de schuld van Hauppauge is? Die debielen zeggen wel dat ze officieel alleen Intel chipsets ondersteunen.... Lekkere support maar niet heus

Verwijderd

De een houdt van de moeder de ander van de dochter.

De Abit KT7E (Via 133A) waar ik het eerst over had heeft een Pinacle TV kaart aan boord (was ik vergeten te vermelden). De kaart installeerde gemakkelijk!! Vond meteen alle zenders (32) hier op de kabel!!!
Een kennis heeft een Etech TV kaart. Dit ding heeft het nog, bijna, nooit goed gedaan met welk moederbord en OS dan ook.
'keb het ding één keer voor hem goed aan de praat gekregen. Tot er door de kennis nieuwe capturesoftware van Etech geinstallerd werd. Naar de kloten was het weer......
De kennis is dus een computergenie die alles wat je voor hem opbouwt en installeert in no time weet af te breken of instabiel te maken. We praten alstie in de buurt is wijselijk niet over computers om niet met zijn computer problemen opgezadeld te worden. Wat voor PC hij ook heeft er is nog nooit een PC van hem langere tijd stabiel geweest. Intel of AMD het maakt voor hem niet uit. Hij kan alles verzieken....

De Pinacle kaart gaf een beeldje om te zoenen!
De **** Etech kaart gaf toenie die ééne keer heeft gewerkt een vreselijk **** brak beeld.

• Jox444
  • Registratie: Augustus 2001

Jox444

Honestly....

heb een kt266 , en nergens last van :P

Het is FRIET!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken dat soort figuren en wil er eigenlijk niks van weten.. Even voor de duidelijkheid: Allebei m'n computers zijn superstabiel, alleen die $*@*&$(*@$&$@(* lines in m'n TV-image zijn dus enorm IRRI...

Oke, dan changen we nu de topic naar "Is Hauppauge gewoon gaar?" en gaan we vrolijk verder..

Verwijderd

Haupage is gewoon gaar? Mag de Etech TVkaart ook mee doen?

Zijn Haupage en Etech TVkaarten gaar?

Verwijderd

Topicstarter
Best... Open een topic "Zijn Hauppauge en Etech kaarten gaar?".. Hoewel in mijn geval dit topic beter zou zijn:

"Asus A7V266-E en Hauppauge bezitters gezocht"

Vraag me af of het een hot topic wordt.. heb zo'n idee van niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus in principe ben ik either way screwed.. Kan dus gewoon gaan zitten wachten tot die figuren van Hauppauge en VIA tot een compromis komen. Kan ik denk ik nog lang wachten

Is er hier niet een enorme pro aanwezig die eventueel een zinvolle suggestie kan geven. Zo iets van: "Verander een of andere magische register-key" en dan werkt het.. Hoewel ik betwijfel of dit wel de oplossing is. Of wordt het wachten op een bios-update?

Verwijderd

'kdenkutniet....

Verwijderd

Kaartje verkopen aan iemand met zo'n super Intel chipset!

Verwijderd

Topicstarter
En dan een pinaccle kopen ofzo? Ja, maar wie wil er nu een 2 jaar used oude versie van een WinTV PCI... Eerst nog maar eens die lui platmeelen (zowel VIA,ASUS als Hauppauge) en dan EISEN dat ze het ff goed klussen...

Uiteindelijk is het denk ik toch een software synchronizing probleem.. dus EIS ik dat ze het klussen...

Desnoods SUE ik ze... :)

Verwijderd

Sue Haupage....

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nergens last van hier.

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo moet ik ook Pinaccle sue'en? Die sue ik wel als ik gare ervaringen met hun kaarten gehad heb...

Verwijderd

Topicstarter
Das mooi, dan kan ik in ieder geval wel een Creative Audigy kopen zonder kans op problemen? Met XP moet die het goed doen...

Ik denk dat ik het beste m'n TV-kaart ritueel kan verfikken...

Verwijderd

Haupage.... Sorry!

Als er iemand geen prblemen met deze kaart heeft kannie toch we even vertellen hoe het probleem op te lossen is. Nietan?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ik begin zo langzamerhand ook kotsziek te worden van via, al zo lang lopen ze mee in hardwareland en ze krijgen het maar niet voor elkaar om een 100% goed functionerende chipset af te leveren.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Mischien dat er iets door je over het hoofd gezien wordt.

Mischien dat hier iets zinnings staat:

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_1039^3055,00.html

Verwijderd

Leuk topic dit, valt wel op dat veel mensen :r op VIA...
In veel 'is dit een goede pc' topics boor ik VIA hard de grond in om een aantal nare feiten die in dit topic genoemd zijn, echter word ik meestal als 'ondeskundig' bestempeld :Z
Zal wel aan mij liggen :?
Volgens mij weet iedereen drommels goed dat VIA gewoon rommel is vergeleken bij andere chipsets, en toch brullen veel mensen dat het super chips zijn |:(

Maar om even een beetje terug te komen bij TV kaarten, ik heb hier een Asus A7V133 mamaplankje waar een SB Live! Value inzat.
Dit was al een ramp maar later kwam er een Pinnacle PCTV PRO TV kaart bij, toen was de elende compleet :(
Inmiddels is de SB Live! een SB Audigy geworden en de PCTV PRO is een PCTV geworden.
Vrijwel geen problemen meer behalfe wat spontane reboots en crashes. Ik heb windows 98se, 2000 en XP gedraaid, allen zonder problemen(op de crashes na).
Ondanks dat m'n systeem nu redelijk draait, :r ik toch op VIA, van de een op de andere dag duiken er nieuwe bugs op, een week ofzo(ja toch?) geleden kwamen ze er ineens achter dat de PCI performance van VIA chipsets ver onder de maat was, en ga zo maar door.
Dit is toch te gek voor woorden :( |:(

Voordat je je afvraagt waarom ik van een PCTV PRO naar een gewone PCTV ben gegaan, bijde kaartjes kwamen van m'n werk en heb ik even getest om er wat meer over te kunnen vertellen. Staat ook zo lullig als je een klant niks kan vertellen dan dat ie TV kan kijken op z'n pctje :+

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:07

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 16:49

BaatZ

Prullenbakker :?

ik vind dit:
ik heb een kt133 chipset en NERGENS problemen mee
allemaal klasse A hardware natuurlijk
mobo = kt7 (abit)
geen problemen met geluid (sb live!)
geen problemen met lockups in 3d spellen (m$ heeft er een patch voor in de knowledge base) en sp2 erover heelt al uw wonden.
kt133 is prima gewoon.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:49

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tjah, ik heb helaas ook zeer slechte ervaringen met via... |:(

Eerste Via config:
Asus K7V Via, T-Bird 750 Slot-A, 512 Mb, 40Gig hd, Geforce, Sblive... Deze was aardig stabiel, maar ik kwam toch vage problemen tegen. |:(

Tweede Via config:
Asus A7V KT133, T-Bird 850MHz, etc. Ik kreeg deze configuratie voor geen mogelijkheid stabiel, elke keer had ik wel een blauw scherm etc. ;(

Het was altijd een gelazer met die drivers voor alles en nog wat.... |:(

Daarom heb ik sinds 2 maand een andere config gekocht.
Dit keer leek het me verstandig om voor de lol eens een ander soort moederbord te gaan halen. Dus heb ik een Elitegroup K7S5A met Sis735 chipset besteld... te samen met een Athlon 1400 MHz 266 en 2 x 256Mb DDR-Ram Infineon geheugen. :)

Het was echt een piece-of-cake...
.. mobo erin
.. cpu erop
.. cooler
.. geheugen erin prikken

En gaan maar!!! :)
Bios in, alles ff instellen, daarna windows XP erop gezet.... nog problemo... sindsdien ben ik geen problemen tegen gekomen. :)

Whatever.

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 23:02 schreef Mad-Cow het volgende:
ik vind dit:
ik heb een kt133 chipset en NERGENS problemen mee
allemaal klasse A hardware natuurlijk
mobo = kt7 (abit)
geen problemen met geluid (sb live!)
geen problemen met lockups in 3d spellen (m$ heeft er een patch voor in de knowledge base) en sp2 erover heelt al uw wonden.
kt133 is prima gewoon.
Deze chipset maakt gebruik van de 686A southbridge ipv van de beruchte 686B southbridge.
De bug icm met de SB Live! zat hem juist in de 686B southbridge.
Verder ben ik het niet met je eens dat het een 'prima' chipset is, maar da's persoonlijk :)

Verwijderd

/me heeft een al iets oudere kt133e, maar die gaat als een }:O

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 23:22 schreef LAuWe het volgende:
/me heeft een al iets oudere kt133e, maar die gaat als een }:O
Heb jij ooit een snelle }:O gezien :? :+

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 16:49

BaatZ

Prullenbakker :?

Op donderdag 03 januari 2002 23:23 schreef Roefoes het volgende:

[..]

die beesten kunnen best hard rennen hoor !
google levert op dat ze rond de 40 gaan (als ze haast hebben :D)

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Rocky
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Msi Kt266 totaal geen problemen Xp erop alle kaarten erin:

Gforce3, 2 netwerkkaarten, intern modem, okee ik gebruik het on-board geluid.

Verder 640 mb Ddr en een Athlon 1400@1533 en draaien als een dolle.

Sinds Xp heb ik wel minder problemen met het stabiel draaien van mijn Pc.

Er is nog een Jetway bordje in huis met een Duron erop deze was veel moeilijker stabiel te krijgen met bv Win98 maar ook deze draait nu stabiel met XP.

Het heeft volgens mij veel meer te maken met de juiste drivers en het afstemmen van de hardware op elkaar dan dat Via gaar zou zijn.

Wel is het volgens mij zo dat een Via chipset over het algemeen meer kunde en kennis eist van de gebruiker.

Maar als dat in orde is en je stemt je systeem goed op elkaar af dan gaat het ook gewoon met Via goed.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Musty heeft ook VIA borden (gehad), AOpen AX63, MSI K7T Pro, MSI K7T Pro 2A, Soltek SL-75-KAV. Nooit echte problemen mee gehad, desondanks is het vertrouwen in VIA zoek.
Musty gokt voortaan op SIS borden (zie sign) ondanks dat die in't verleden ook bagger op de markt gebracht hebben.
Musty kan haast niet wachten tot er n's een gerenomeerde bordenfabrikant met SIS borden gaat komen, maar zoals ik al in andere topics gemeld heb, buggy-crappy-VIA houdt er de onsmakelijke praktijk op na om dat met geweld te verhinderen :r !!!!

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 23:30 schreef Rocky het volgende:
Msi Kt266 totaal geen problemen Xp erop alle kaarten erin:

Gforce3, 2 netwerkkaarten, intern modem, okee ik gebruik het on-board geluid.

Verder 640 mb Ddr en een Athlon 1400@1533 en draaien als een dolle.

Sinds Xp heb ik wel minder problemen met het stabiel draaien van mijn Pc.

Er is nog een Jetway bordje in huis met een Duron erop deze was veel moeilijker stabiel te krijgen met bv Win98 maar ook deze draait nu stabiel met XP.

Het heeft volgens mij veel meer te maken met de juiste drivers en het afstemmen van de hardware op elkaar dan dat Via gaar zou zijn.

Wel is het volgens mij zo dat een Via chipset over het algemeen meer kunde en kennis eist van de gebruiker.

Maar als dat in orde is en je stemt je systeem goed op elkaar af dan gaat het ook gewoon met Via goed.
Het is idd zo dat je zelf ook het nodige van PC hardware moet weten om je systeem stabiel te houden, hoewel Intel chipsets vrijwel zonder moeite of enige technische kennis stabiel draaien.
De juiste hardware combi is bij VIA idd een zwak punt, dit vind ik eigenlijk niet kunnen maar het zij zo.
Met wat knoeien kun je zelfs een VIA chipset stabiel laten draaien, maar feit blijft wel dat VIA chipsets nog heel wat te wensen overlaten.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Op donderdag 03 januari 2002 23:39 schreef Roefoes het volgende:

[..]

Het is idd zo dat je zelf ook het nodige van PC hardware moet weten om je systeem stabiel te houden, hoewel Intel chipsets vrijwel zonder moeite of enige technische kennis stabiel draaien.
De juiste hardware combi is bij VIA idd een zwak punt, dit vind ik eigenlijk niet kunnen maar het zij zo.
Met wat knoeien kun je zelfs een VIA chipset stabiel laten draaien, maar feit blijft wel dat VIA chipsets nog heel wat te wensen overlaten.
het moet toch niet zo'n gigantisch probleem zijn om die bugs in nieuwe chipset revisies eruit te filteren.
ze borduren gewoon voort op een standaard ontwerp en nemen de bugs telkens mee.

- Soundblaster Bug
- PCI latency Bug

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Rocky

Rocky

Remember Gina

Op donderdag 03 januari 2002 23:39 schreef Roefoes het volgende:

[..]

Dat is dus wat ik bedoelde, tuurlijk moet je wat moeite doen met een Via chipset, het laat wat te wensen over.
Het gaat mijn alleen te ver om te zeggen dat Via een gare chipset is, wat als je het systeem eenmaal stabiel hebt draaien dan kun je er lekker mee werken en goede resultaten mee halen.

Het is het zelfde verhaal als met een Amd cpu is een "kl.te" cpu, ook dit is onzin, goed de core is zachter en hij wordt heter maar ook hier moet je opletten met wat je doet en hoe je het doet maar de Cpu op zich is natuurlijk helemaal niks mis mee.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 23:39 schreef Musty het volgende:
Musty heeft ook VIA borden (gehad), AOpen AX63, MSI K7T Pro, MSI K7T Pro 2A, Soltek SL-75-KAV. Nooit echte problemen mee gehad, desondanks is het vertrouwen in VIA zoek.
Musty gokt voortaan op SIS borden (zie sign) ondanks dat die in't verleden ook bagger op de markt gebracht hebben.
Musty kan haast niet wachten tot er n's een gerenomeerde bordenfabrikant met SIS borden gaat komen, maar zoals ik al in andere topics gemeld heb, buggy-crappy-VIA houdt er de onsmakelijke praktijk op na om dat met geweld te verhinderen :r !!!!
Kijk, dit vind ik het grootste probleem van AMD.
Dat VIA niet helemaal 100% is mag duidelijk wezen, echter is het nog te vroeg om een goed oordeel te geven over SiS, en over ALI wil ik het niet eens hebben!
Ik ben helaas niet helemaal op de hoogte van AMD's eigen chipsets maar ik dacht gehoord te hebben dat ze moeilijk leverbaar waren :? Ik zie ook weinig borden met puur AMD chipsets.
Wel AMD 760 + VIA southbridge maar dan kun je net zo goed een pure VIA bord kopen |:(

Op dit moment zou ik het enkel op een AMD chipset willen wagen, m'n persoonlijke ervaringen met ALI waren om te janken en SiS ken ik niet goed genoeg.
Als die AMD chips nou wat beter leverbaar waren en die SiS chips hun werk goed doen, dan neem ik ook een AMD want ik word misselijk van Intel's prijsen! :(

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 23:44 schreef Bamibal het volgende:

[..]

het moet toch niet zo'n gigantisch probleem zijn om die bugs in nieuwe chipset revisies eruit te filteren.
ze borduren gewoon voort op een standaard ontwerp en nemen de bugs telkens mee.

- Soundblaster Bug
- PCI latency Bug
Ja helaas wel, dit zegt mij al genoeg over die hele firma :r :(

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 23:45 schreef Rocky het volgende:

[..]

Dat is dus wat ik bedoelde, tuurlijk moet je wat moeite doen met een Via chipset, het laat wat te wensen over.
Het gaat mijn alleen te ver om te zeggen dat Via een gare chipset is, wat als je het systeem eenmaal stabiel hebt draaien dan kun je er lekker mee werken en goede resultaten mee halen.

Het is het zelfde verhaal als met een Amd cpu is een "kl.te" cpu, ook dit is onzin, goed de core is zachter en hij wordt heter maar ook hier moet je opletten met wat je doet en hoe je het doet maar de Cpu op zich is natuurlijk helemaal niks mis mee.
Hmm... Van een goede chipset verwacht ik dat ie zonder problemen draaid en stabiel is, snelheid vind ik persoonlijk een bijkomst, natuurlijk moet ie wel 'normaal' presteren maar ik hoef geen ultra snelle chipset als dat ten koste gaat van de stabiliteit en algehele verzorging van de chipset.
Dit is dus niet het geval bij VIA chipsets, in veel gevallen moet je eerst een hele truckendoos opentrekken voordat je computer naar behoren werkt.
Nou zullen sommige mensen dat niet erg vinden omdat ze toch de hele dag liggen te kloten aan hun pc, maar andere mensen willen gewoon lekker een spelletje spelen en een briefje tikken.

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 23:23 schreef Roefoes het volgende:

[..]

>:), ik had ook kunnen zeggen dat het loopt als een tiet, had je dat liever gehad? :P

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 00:05 schreef LAuWe het volgende:

[..]

>:), ik had ook kunnen zeggen dat het loopt als een tiet, had je dat liever gehad? :P
Daar kan ik me wel in vinden :7

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Als ik alleen al die ellenlange lijst 4-in-1 updates zie weet ik genoeg: geen ViA in mijn workstation. Al die bugs zijn voor mij totaal niet acceptabel. Heb zelf nooit ViA gehad (zal ook nooit gebeuren), maar de ViA bakken waar ik mee gewerkt heb hebben mij in ieder geval nooit kunnen bekoren; je bent een hele dag kwijt om 't zooitje snel en stabiel af te stellen. En dan nog loopt 't niet zo soepel als ik gewend ben (ligt natuurlijk ook aan de overige onderdelen die in mijn bak veelal beter/duurder zijn dan in de ViA dozen waar ik mee gewerkt heb)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:47

Kettrick

Rantmeister!

Ik heb het iig. gehad met die Via/Nvidia/AMD meuk...

mijn volgende systeem wordt mooi een Intel/ATI combi.

Imho is via vreselijk gaar! :)

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
lekker simpel he via de schuld te geven van je pc die je zelf niet in orde kan krijgen al dan niet door onkunde of slechte componenten want een voeding van meer als 50 piek hebben de meeste niet en maar kankeren en als er 1 iets over via zegt dan volgen er nog 100 zielige schapen.

ik snap echt niet als je er zo tegen bent waarom je het dan toch koopt waarom anders hebben ze niets meer te klagen en een 2e reden is dat er dan niet veel andere keus is want zoals je leest is sis ook niet goed en amd zelf maakt geen chipsets meer da's nou jammer.

bij iedere pc winkel gaat zeker 80 % van alle planken met via de deur uit en zouden die allemaal slecht zijn dacht het toch niet dan zoden ze snel kapot gaan lijkt me dus aan wie zou het dan liggen ????

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ooit wat gezegt dat m'n systeem niet stabiel is? Nee!
Is m'n systeem niet snel genoeg? Nee, ook prima? Draait m'n onboard RAID controller top? Ook!

Het enige wat ik aan wil kaarten is dat ik de support (zowel van Hauppauge als VIA errug brak vindt!) Je hebt dan een zogenaamd via forum waar je problemen kan posten en om de 3 maanden kijkt er eens een VIA medewerker (marketing sul sloeber) naar.. Niet dat ik marketingmensen wil flamen ofzo, maar daar moet toch gewoon een diehard tech-pro zitten die alles van die bordjes af weet...

En ik vindt het te belachelijk voor woorden dat mensen wel degelijk problemen hebben met componten die bij Informatique, Mycom, enz verkocht worden op die KT266a chipset. Hauppauge is dan nu ineens brak omdat het niet goed gaat op een VIA chipset, maar een SB-live 5.1 en VIA? Ok, maybe na 10 patches en veel gezeik zou die gast het eindelijk voor elkaar kunnen hebben.

En dan nog die verhalen over die slechte PCI performance, zoiets moeten ze gewoon op orde hebben!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 09:29 schreef monterey het volgende:
lekker simpel he via de schuld te geven van je pc die je zelf niet in orde kan krijgen al dan niet door onkunde of slechte componenten want een voeding van meer als 50 piek hebben de meeste niet en maar kankeren en als er 1 iets over via zegt dan volgen er nog 100 zielige schapen.

ik snap echt niet als je er zo tegen bent waarom je het dan toch koopt waarom anders hebben ze niets meer te klagen en een 2e reden is dat er dan niet veel andere keus is want zoals je leest is sis ook niet goed en amd zelf maakt geen chipsets meer da's nou jammer.

bij iedere pc winkel gaat zeker 80 % van alle planken met via de deur uit en zouden die allemaal slecht zijn dacht het toch niet dan zoden ze snel kapot gaan lijkt me dus aan wie zou het dan liggen ????
Mag ik even lachen :? :+
Wie heeft het hier over voedingen? We hebben het hier over brakke chipsets! |:(
Denk je nou echt dat alle VIA slachtoffers toevallig een voeding van 50 gulden hebben :?
Beetje kortzichtig hoor :)
Ik denk ook niet dat deze problemen te danken zijn aan onze onkunde of slechte componenten hoor. De gemiddelde tweaker heeft wel enige ervaring met computer hardware denk ik zo...
En het enige slechte component in dit geval is een VIA chipset.
Iedere ervaren computer gebruiker weet inmiddels wel hoe het zit met VIA, de ene keer werken ze wel en de andere keer niet.
Vaak komt dit omdat zo'n VIA chipset niet met een bepaald stuk hardware om kan gaan terwijl elke andere chipset dat wel doet, dus dan is het volgens jou slechte hardware :? |:(

Ik word een beetje moe van het feit dat bijna iedereen verrekte goed weet dat VIA chipsets niet helemaal 100% en toch blijven sommige mensen hard brullen dat VIA prima chipsets maakt omdat het in hun bak wel naar behoren loopt en omdat ze een goede benchmark score halen |:(
of het ook daadwerkelijk goed loopt moeten we maar aannemen...

|:(|:(|:(|:(

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 10:35 schreef Zwaargenieten het volgende:
Heb ik ooit wat gezegt dat m'n systeem niet stabiel is? Nee!
Is m'n systeem niet snel genoeg? Nee, ook prima? Draait m'n onboard RAID controller top? Ook!

Het enige wat ik aan wil kaarten is dat ik de support (zowel van Hauppauge als VIA errug brak vindt!) Je hebt dan een zogenaamd via forum waar je problemen kan posten en om de 3 maanden kijkt er eens een VIA medewerker (marketing sul sloeber) naar.. Niet dat ik marketingmensen wil flamen ofzo, maar daar moet toch gewoon een diehard tech-pro zitten die alles van die bordjes af weet...

En ik vindt het te belachelijk voor woorden dat mensen wel degelijk problemen hebben met componten die bij Informatique, Mycom, enz verkocht worden op die KT266a chipset. Hauppauge is dan nu ineens brak omdat het niet goed gaat op een VIA chipset, maar een SB-live 5.1 en VIA? Ok, maybe na 10 patches en veel gezeik zou die gast het eindelijk voor elkaar kunnen hebben.

En dan nog die verhalen over die slechte PCI performance, zoiets moeten ze gewoon op orde hebben!
Hang die TV kaart van jou voor de gein eens in een paar andere systemen met verschillende merken/type chipsets en kijk met welke het draaid en met welke niet.
Het kan trouwens ook een ander hardware component zijn dat niet samen kan werken met die TV kaart hoor, al zoek ik het toch sneller bij VIA omdat dit wel vaker voorkomt.

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 09:29 schreef monterey het volgende:

Was nog iets vergeten.
De reden dat ik een AMD + VIA chipset kocht was m'n budget.
Niet iedereen heeft een paar rijke ouders die alles voor hem/haar kopen, en veel studenten hebben ook geen vet betaalde baan omdat ze nog naar school gaan.
Als ik een vast inkomen had, zoals nu, dan had ik een Mooi Intel systeem gebouwd maar ik moest het doen met VIA of nog een jaar sparen voor een Intel.
Veel keus had ik dus niet :)

En dat 80% van de mobo's die worden verkocht een VIA chipset aanboord heeft lijkt me een beetje overdreven hoor.
En ook al hadden alle mobo's die verkocht werden een VIA chipset, dan wil dit toch niet meteen zeggen dat ze goed zijn :? |:( Beetje kromme gedachte is dat ;)
En bij iedere pc winkel is al helemaal onzin, waar ik werk verkopen we gewoonweg geen mobo's met VIA chipsets, ook niet voor Intel CPU's nee!
Deze maatregel hebben we dus echt niet getroffen omdat VIA zulke geweldige chipsets maakt!
En zo zijn er nog wel meer winkels hoor :)
En slecht betekend niet per definitie dat een produkt van lage kwaliteit is, dit is ook weer zo'n kromme gedachte! |:(

Maar als het bij jou goed draaid moet je vooral zo doorgaan!
Draaide het bij iedereen maar zo goed, dan zouden we geen pakken met geld voor Intel CPU's hoeven betalen :D

• Rocky

Rocky

Remember Gina

Op vrijdag 04 januari 2002 12:08 schreef Roefoes het volgende:

[..]

......

En dat 80% van de mobo's die worden verkocht een VIA chipset aanboord heeft lijkt me een beetje overdreven hoor.
En ook al hadden alle mobo's die verkocht werden een VIA chipset, dan wil dit toch niet meteen zeggen dat ze goed zijn :? |:( Beetje kromme gedachte is dat ;)
En bij iedere pc winkel is al helemaal onzin, waar ik werk verkopen we gewoonweg geen mobo's met VIA chipsets, ook niet voor Intel CPU's nee!
Deze maatregel hebben we dus echt niet getroffen omdat VIA zulke geweldige chipsets maakt!
En zo zijn er nog wel meer winkels hoor :)
En slecht betekend niet per definitie dat een produkt van lage kwaliteit is, dit is ook weer zo'n kromme gedachte! |:(

........
Heb zelf ook een jaar gewerkt in Pc shop en ik kan je vertellen dat daar bijna geen Intel combo's werden (i.v.m Prijs?)verkocht en dat inderdaad ook bij ons meer dan 80% een Via plankje was. Dat er bij jullie gekozen wordt om geen Via meer te verkopen heeft volgens mij niks met de kwaliteit van Via te maken maar meer met het kiezen van de weg van de minste weerstand.

Dit omdat ze bij jullie weten dat er sneller door iemand met wat minder verstand van het goed configureren van je Pc geklaagd wordt dat het een "k-t" Pc is en dat het ding niet werkt.Dit houdt dus in dat je meer "onterechte" klachten krijgt van je klanten en daar moet je dus meer tijd en aandacht aan besteden. Hier heb je bij de meeste Intel combo's geen klachten over.

Wij kozen ervoor om de klanten bij het adviseren van een Pc hier ook duidelijkheid over te geven en gaven dan ook aan dat de Via borden gewoon wat moeilijker zijn in het algemeen gebruik.

Winkels die ervoor kiezen om geen Via te verkopen en ook de winkels die ervoor kiezen om geen Amd Cpu's te verkopen zijn volgens mij verkeerd bezig. Laat de keuze aan de klant en neem de moeite om aan te geven wat de voor- en nadelen van de verschillende configuraties zijn.

Er zijn nu éénmaal grote verschillen binnen de diverse soorten hardware en er zijn denk ik véél meer mensen tevreden over Via dan ontevreden. Alleen ontevreden mensen laten zich sneller horen dan tevreden.

Zoals dit topic, ontevreden mensen uiten hun ongenoegen maar als je een topic zou openen met als titel "Ik ben zeer blij met mijn Via" dan zou je reacties krijgen als:

En wat is je punt
Fijn voor je
Slotjeeeeeeeeee

Mijn punt is alleen maar dat mensen omdat zij problemen hebben de conclussie trekken dat iets gaar is, zonder ernaar te kijken dat er misschien wel een veel grotere meerderheid is die tevreden zijn en je dus eigelijk de conclussie moet trekken dat Via "goed" is.

• Snow_King
  • Laatst online: 22:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb een 700Mhz celeron met een via chipset en loopt perfect nix op aan te merken nooit hardware probs.

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 12:38 schreef Rocky het volgende:
Heb zelf ook een jaar gewerkt in Pc shop en ik kan je vertellen dat daar bijna geen Intel combo's werden (i.v.m Prijs?)verkocht en dat inderdaad ook bij ons meer dan 80% een Via plankje was. Dat er bij jullie gekozen wordt om geen Via meer te verkopen heeft volgens mij niks met de kwaliteit van Via te maken maar meer met het kiezen van de weg van de minste weerstand.
Dat wij geen VIA verkopen heeft enkel te maken met de hoeveelheid klachten die wij van klanten kregen.
Hier komt bij dat sommige klanten gedreigd hebben met rechtzaken omdat hun systeem gewoon niet naar behoren werkte.
Dit is ook niet zo vreemd als je een PC van 10.000 euro koopt...
Hierdoor hebben wij verschillende VIA systemen moeten inruilen voor Intel systemen.
We zijn ook niet echt een "PC boer" maar wij zijn puur gericht op video montage mbv computers. Dus geen Pinnacle Studio DV die je bij elke "PC boer" kunt kopen maar complete montage systemen van 5.000 tot 15.000 euro.
Dit ging gewoonweg niet samen met VIA chipsets in veel gevallen.
Als mensen dus VIA willen verwijzen we ze ook naar DigiStore die bij ons om de hoek zit.
Dus Ja, wij kiezen de weg van de minste weerstand en de minste problemen/klachten.
Dit omdat ze bij jullie weten dat er sneller door iemand met wat minder verstand van het goed configureren van je Pc geklaagd wordt dat het een "k-t" Pc is en dat het ding niet werkt.Dit houdt dus in dat je meer "onterechte" klachten krijgt van je klanten en daar moet je dus meer tijd en aandacht aan besteden. Hier heb je bij de meeste Intel combo's geen klachten over.
Het type mensen dat bij ons systemen aanschaft weet over het algemeen geen zak van hoe een computer in elkaar steekt. Deze mensen willen gewoon hun filmpjes monteren zonder zich zorgen te hoeven maken over een onbetrouwbaar systeem.
Deze belofte konden wij echter veelal niet waarmaken toen we nog gebruik maakte van VIA chipsets.
Je gaf zelf het antwoord al, wij willen geen tijd steken in het oplossen van andermans gezeik omdat ze zonodig een goedkope computer wilde. Wij willen gewoon dat mensen zonder gelazer hun films kunnen monteren, en daar hangt een prijs aanvast.
Wanneer iemand binnen stapt en zegt: ik ben op zoek naar een goedkoop montage systeem vertel ik die persoon waar hij/zij een computer winkel kan vinden.
Dit klinkt niet erg klantvriendelijk maar als iemand echt serieus wil gaan video monteren leggen we ze gewoon uit dat goedkoop in veel gevallen niet werkt.
Als mensen dit niet willen aannemen verwijzen we ze alsnog naar een computer winkel want wij verkopen gewoon geen goedkope systemen.
Wij kozen ervoor om de klanten bij het adviseren van een Pc hier ook duidelijkheid over te geven en gaven dan ook aan dat de Via borden gewoon wat moeilijker zijn in het algemeen gebruik.
Als klanten hier naar vragen vertellen wij ze precies het zelfde, en ook dat we ze daarom niet verkopen.
Winkels die ervoor kiezen om geen Via te verkopen en ook de winkels die ervoor kiezen om geen Amd Cpu's te verkopen zijn volgens mij verkeerd bezig. Laat de keuze aan de klant en neem de moeite om aan te geven wat de voor- en nadelen van de verschillende configuraties zijn.
Ik heb al uitgelegt waarom wij geen VIA verkopen, dit mag dus duidelijk zijn.
Wij hebben er niet bewust voor gekozen om geen AMD te verkopen, maar zolang er geen chipset is die geschikt is voor ons doel kunnen we klanten geen AMD systeem verkopen. hoe graag ik dus ook zou willen
Dit komt alleen ten goede van onze klanten.
Er zijn nu éénmaal grote verschillen binnen de diverse soorten hardware en er zijn denk ik véél meer mensen tevreden over Via dan ontevreden. Alleen ontevreden mensen laten zich sneller horen dan tevreden.
Dat is waar, maar mijn mening over VIA is niet gebaseerd op wat andere mensen zeggen. Dit is gebaseerd op feiten en persoonlijke ervaring, en blijkbaar zijn er velen die mijn ervaring delen.
Zoals dit topic, ontevreden mensen uiten hun ongenoegen maar als je een topic zou openen met als titel "Ik ben zeer blij met mijn Via" dan zou je reacties krijgen als:

En wat is je punt
Fijn voor je
Slotjeeeeeeeeee
Valt wel op dat er een stuk meer ontevreden mensen zijn met een VIA systeem dan mensen met een Intel systeem...
Mijn punt is alleen maar dat mensen omdat zij problemen hebben de conclussie trekken dat iets gaar is, zonder ernaar te kijken dat er misschien wel een veel grotere meerderheid is die tevreden zijn en je dus eigelijk de conclussie moet trekken dat Via "goed" is.
Mijn conclusie luid: VIA is niet helemaal in orde.
Dit is gebaseerd op harde feiten die VIA zelf inmiddels erkend, en grotendeels op eigen ervaring.
De vele klachten die je op computer forums ziet ondersteunen dit alleen maar geven wel een goed beeld van VIA.

Dus nog even voor de duidelijkheid.
VIA chipsets zijn lastiger in gebruik dan Intel chipsets.
Met de nodige kennis van computers kun je een VIA chipset goed laten draaien, ook al kost dit soms offers.
Voor thuisgebruikers zonder de nodige computer kennis raad ik VIA sterk af.
Er zijn veel tevreden gebruikers met VIA chipsets, maar naar mijn mening zijn er nog steeds teveel klachten en problemen om van een goede chipset te spreken.
Ik denk dat VIA gewoon de weinig aandacht besteed tijdens het ontwerp van een chipset, en te lang gebruik blijft maken van het zelfe ontwerp ondanks dat ze weten dat er fouten inzitten.

Ik zou met alle genoegen nog een paar dagen door discusseren of VIA wel of niet goed is, maar de meningen blijfen toch verdeeld.

• Rocky

Rocky

Remember Gina

Wij hebben in ieder geval onze mening gegeven hoe wij erover denken. En inderdaad zullen de meningen wel verdeeld blijven en zul de gebruikers hier inderdaad niet uitkomen.

Het heeft dus inderdaad geen zin om hier over door te blijven bomen. Gelukkig is iedereen gerechtigd zijn eigen mening te hebben en gelukkig ook zijn eigen keuzes te maken wat betreft aanschaf van hardware.

*D *D *D

• Xsion
  • Laatst online: 23:07
via chipset is gaar
amd chipset is gaar
ze zijn allemaal gaar.

• Rocky

Rocky

Remember Gina

Op vrijdag 04 januari 2002 17:54 schreef Xsion het volgende:
via chipset is gaar
amd chipset is gaar
ze zijn allemaal gaar.
'Vreselijk goed onderbouwd" |:(

• Abbadon
Op vrijdag 04 januari 2002 14:30 schreef Roefoes het volgende:

.....heel verhaal over geen ViA chipsets in video montagesystemen van 5000 tot 15000 Euro......
Als je het over zulke prijzen hebt geef ik je groot gelijk; ViA is niet workstation fähig, period (ik heb het niet over high-end PC's). Overigens al eens AMD chipsets overwogen? (alleen de 760MP(X), want de 760 wordt altijd met een ViA south-bridge gecombineerd, en die wil je echt niet).

Verwijderd

wat lopen we nou te zeiken joh!!!!
hoeveel mensen hebben nou verstand van pc's hier??? 90% zo ongeveer??
en het is nu wel duidelijk dat als je wat verstand hebt van dat ding dat je dan eigenlijk een via chipset zou moeten nemen,maar we zijn bijna allemaal gamers hiero en ik en denk ook andere gaan geen onnodig veel geld uitgeven voor een duurdere chipset.
de via doet het toch gewoon goed?en omdat er zo veel van die dingen worden verkocht zijn er ook meer klachten.

veel geld=non amd+chipset zoals p4

normale mensen(iets minder geld=een gewoon mobo

zo denk ik erover,en ik heb trouwens geen slechte ervaringen met die via als zouden ze best wel wat aan't ontwerp mogen veranderen

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Is VIA gewoon gaar??

Best wel...

Had eerst een BX vol met kaarten: 2x 3Com 905, 1x Live, 1x Adaptec SCSI, 1x Hauppauge WinTV, werkte als een speer natuurlijk.

Toen dit zelfde spulletje op een KT7-Raid plank geprikt en jawel het feest kon beginnen, BSOD's vastlopers en nog meer fraais, uiteindelijk heb ik er maar wat kaarten uitgeknikkerd en de onboard Raid gedisabled, nu werk ie best stabiel(Wel na uren/cq. dagen prutsen met Bios upgrades, Via 4in1s, lezen van de KT7faq etc.)

En dan opeens duikt erweer zo'n PCI bug op, dat kan best verklaren dat me WinTV beeld zo stottert als ik tegelijk iets anders doe.

Dus ja kiezen voor een Via mobo is wel risky, maar uiteindelijk kan het best aardig werken :)

Verwijderd

in princiepe moet er gewoon eens iemand een ddr 266mhz BX chip maken,dan hebben we weer wel allemaal 99,9% stabiliteit >:)

• Redje
  • Laatst online: 07-08 13:00
Op vrijdag 04 januari 2002 19:33 schreef mark_m het volgende:
in princiepe moet er gewoon eens iemand een ddr 266mhz BX chip maken,dan hebben we weer wel allemaal 99,9% stabiliteit >:)
Die is eral... i845D en strax de i845E

• Xsion
  • Laatst online: 23:07
Op vrijdag 04 januari 2002 18:17 schreef Rocky het volgende:

[..]

'Vreselijk goed onderbouwd" |:(
het is gewoon zo

ik heb met allemaal wel es problemen gehad
behalve met de oude intel chipset's

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik ben echt een mazzelpik :D

Ik heb hier 2 bakken staan -> 1 met kt133A en 1 met de kt266A sjipsets erin en ik heb helemaal geen gezeik met beide pc's

In allebei zitten 2 netwerkkaarten en in de 1 een soundblaster live in de ander een DMX fire1024

Owke ik heb geen TV kaart (waarom moet ik zo'n ding hebben ik heb toch een normale TV) maarja nooit gezeik gehad. Gewoon netjes de 4in1 drivers instaleren onder alle OSén en klaar ben ik :)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ben alleen tevreden over de KT133a en de 266 non a ,ik ga niks onderbouwen ofzo..
Voor de rest is het een klote chipset..
Me volgende wordt een SiS 745 ,aangezien hier een 735 ook rete goed draaid en zwaar stabiel is.

me mobo history van Via
MSI K7T pro ,MSI K7T pro 2a,MSI K7T Turbo ,Epox EP-8KHA :9 ,Chaintech CT-6ATA 2 (via apollo pro133) :r

en een hele hoop BX jes... :)
Cheers !

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
VIA-chipsets slows down PCI cards

http://www.tecchannel.de/hardware/817/index.html

Weer een goede recensie, op een ander message board
ben ik een gast tegengekomen met ook deze problemen en
ben nu aan het klussen met een onofficiele VIA patch
die helaas nog niet werkt... ff tweaken dus...
Ik heb in ieder geval wel iedereen (echt iedereen) gemailt.

Mochten jullie ooit de oplossing vinden van dit probleem (TV-lijnen in beeld), post het dan ff!

Verwijderd

Topicstarter
Dit vindt ik toch echt sloeberig, ze lossen
hun eigen problemen niet eens op!

PCI Latency Patch

It was not VIA, but independent programmer George Breese of Networking Resources from New York who first came up with a patch for some of VIAs problems with the PCI bus. George often posts in the independent forums at VIAHardware, who also offer the patch as a direct download.

Please note: This is not an "official" patch supplied by VIA or any motherboard manufacturer. You may use it at your own risk. To date, we could not verify if there are any stability issues implied through longer burst cycles. However, we did not see any crashes or incompatibilities after applying this patch. But, taking its severe modifications into account, this is not completely impossible. You should read the files included in the download before going any further.

The patch deals with PCI Latency, among other things. This PCI Latency sets the number of cycles, that one PCI-Busmaster-Device can request the bus for exclusive use, before releasing it. This minimum amount of clock cycles is set, so PCI performance will not decrease too much, if burst transfers are interrupted too often. On the other hand, the latency timer also prevents one device from making exclusive use of the bus for too long. After the PCI latency during one burst has passed, every other device can request usage of the bus. The burst is then cancelled immediately.

• Martinus_E
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

Das zwaargenieten he

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

Verwijderd

Is dit topic nou nog steeds open?
Had toch wel verwacht dat ie dicht gegooid zou worden :)
Verder heb ik weinig te melden, heb m'n punt duidelijk gemaakt en daar blijf ik voorlopig bij.

Abbadon: Nee ik heb nog geen AMD chipsets geprobeerd, hoe zit het met die 760MP? MP = Multi Processing :?
twee CPU's = twee keer zo heet = twee keer zoveel lawaai = niet wat onze klanten willen :(
Misschien toch maar eens checken want sommige klanten gaan gewoon ergens anders heen omdat wij geen AMD systemen voor ze bouwen.
Lullig maar wij hebben geen zin om later uren aan zo'n systeem te sleutelen omdat iemand zonodig AMD moest hebben, terwijl hij ook Intel had kunnen nemen.

Ik hou maar op voordat mensen het te persoonlijk opvatten ;)

Verwijderd

/me heeft ook nog geen problemen gehad...

• Abbadon
Op vrijdag 04 januari 2002 22:31 schreef Roefoes het volgende:
Is dit topic nou nog steeds open?
Had toch wel verwacht dat ie dicht gegooid zou worden :)
Verder heb ik weinig te melden, heb m'n punt duidelijk gemaakt en daar blijf ik voorlopig bij.

Abbadon: Nee ik heb nog geen AMD chipsets geprobeerd, hoe zit het met die 760MP? MP = Multi Processing :?
twee CPU's = twee keer zo heet = twee keer zoveel lawaai = niet wat onze klanten willen :(
De temperatuur valt alleszins mee (als je een goede airflow hebt), maar twee goedkope koelers makken idd samen erg veel lawaai :( (da's ook het eerste wat ik wil veranderen). En op een box van 5 tot 15 Euromille doen een paar goede geruisloze fans ook niet veel op de totaalprijs.
Maar je kan er ook één cpu op prikken. Toegegeven dat zo'n bord tamelijk prijzig is voor een uniprocessor oplossing, maar die 110 extra Euro's (vergeleken met een A-merk KT266A bord) bieden wel meer zekerheid, eventuele uitbreidbaarheid naar SMP en 64bit PCI sloten. Daarnaast kun je er een sloot aan stabiel registered ram op kwijt. Je kunt 't wellicht eens proberen (is toch altijd wel leuk toch, iets nieuws proberen). Heb geen ervaring met videobewerkingskaarten in combinatie met deze chipset, dus daar kan ik niks over zeggen.

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 22:43 schreef abbadon het volgende:

[..]

De temperatuur valt alleszins mee (als je een goede airflow hebt), maar twee goedkope koelers makken idd samen erg veel lawaai :( (da's ook het eerste wat ik wil veranderen). En op een box van 5 tot 15 Euromille doen een paar goede geruisloze fans ook niet veel op de totaalprijs.
Maar je kan er ook één cpu op prikken. Toegegeven dat zo'n bord tamelijk prijzig is voor een uniprocessor oplossing, maar die 110 extra Euro's (vergeleken met een A-merk KT266A bord) bieden wel meer zekerheid, eventuele uitbreidbaarheid naar SMP en 64bit PCI sloten. Daarnaast kun je er een sloot aan stabiel registered ram op kwijt. Je kunt 't wellicht eens proberen (is toch altijd wel leuk toch, iets nieuws proberen). Heb geen ervaring met videobewerkingskaarten in combinatie met deze chipset, dus daar kan ik niks over zeggen.
Ik ben wel in voor een geintje maar m'n baas is de gene die het moet betalen. En als ik over AMD begin verklaard ie me helemaal voor gek :( Hij is echt anti-AMD sinds dat gezeik met VIA, zo erg ben ik nog niet.
Dus als het aan mij lag ging ik voortaan dual AMD MP systemen bouwen(mits die AMD chipset goed is)!
Maar then again, hij moet dit geintje betalen en als het niet werkt zitten we met z'n dual MP systeem.
Met wat kloten krijgen we het wel aan de praat maar ons doel is juist om zo min mogelijk aan de systemen te kloten maar gewoon lekker films te gaan editing!

Iig bedankt voor de tip, Abbadon.
Ik ga ook zeker even met m'n baas overleggen want dagelijks Intel systemen bouwen begint toch wel te vervelen, je bouwd, installeert, en klaar, zit helemaal geen actie meer in >:)

[edit]
Hoe zit het nou met die herrie? Goede airflow brengt vaak ook een flinke hoeveelheid herrie met zich mee en low noice fans produceren weer te weinig airflow.

• Abbadon
Op vrijdag 04 januari 2002 23:00 schreef Roefoes het volgende:

Hoe zit het nou met die herrie? Goede airflow brengt vaak ook een flinke hoeveelheid herrie met zich mee en low noice fans produceren weer te weinig airflow.
Ik heb een stille 80mm in en een iets luidere 80mm uit (die ook vervangen gaat worden). Da's alles qua in- en outtake (heb de kabels allemaal weggewerkt voor de airflow). Daarnaast heb ik ook nog disk fan's.
Nu heb ik el cheapo 38dB(A)Coolermasters op de cpu's zitten, maar ga er binnenkort 60 -> 80mm adapters opzetten plus 80mm 19dB(A) Pabst fans, dat zal wel een heel stuk schelen (vergelijkbare CFM)
Laat ik het zo stellen, de lucht rond m'n GF3 is duidelijk warmer dan die rond beide XP's.

Wat de 760MP betreft, tot dusver draait alles als een huis :) Alleen de nieuwste 23.11 detonator werkt niet goed met dit bord (ik gebruik W2K SP2)

Binnenkort komen er meerdere 760MPX borden uit, kijk de kat even uit de boom zou ik zeggen en zie wat je (en/of je baas) er eventueel mee kunt doen.

Verwijderd

Ik heb een Gigabyte 7VTHX met de via KT266A chipset en geen problemen hiero.
er zit een PCI isdn modem op, en een SB Live! Player 1024 en dat werkt top en geen instabiel systeem.
ik gebruik de onboard netwerkkaart, maar de geluidskaart geeft in UT wel een schokkerig geluid.

Tweaty
*D

• Glacier
  • Niet online
Met de VIA KT133 chipset heb ik op de ene bak geen problemen, maar hier op een Asus A7V,AMD Duron700 kraakt het geluid als ik Seti@Home aankachel (die er voor zorgt dat de CPU 100% gebruikt wordt)...

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op donderdag 03 januari 2002 20:10 schreef nigelator het volgende:
NA een dag lang KLOTEN met drivers werkt mijn pc naar behoren. Alleen crasht/reset ie wel eens spontaan, waarschijnlijk door een brakke kutvoeding (laat vcore regelmatig naar de 1,6v droppen ;) ).

Mijn advies: Probeer/download/installeer alle nieuwste drivers en patches, van je hw makers, M$ en Via (op via is er ook een generic AMD patch voor AGP met windows te vinden, die hielp tegen lockups.
misschien moeten meer mensen meer dingen proberen.. zoals drivertjes enzo :) Helpt echt :P

Pagina: 1 2 Laatste