Op vrijdag 04 januari 2002 12:38 schreef Rocky het volgende:
Heb zelf ook een jaar gewerkt in Pc shop en ik kan je vertellen dat daar bijna geen Intel combo's werden (i.v.m Prijs?)verkocht en dat inderdaad ook bij ons meer dan 80% een Via plankje was. Dat er bij jullie gekozen wordt om geen Via meer te verkopen heeft volgens mij niks met de kwaliteit van Via te maken maar meer met het kiezen van de weg van de minste weerstand.
Dat wij geen VIA verkopen heeft enkel te maken met de hoeveelheid klachten die wij van klanten kregen.
Hier komt bij dat sommige klanten gedreigd hebben met rechtzaken omdat hun systeem gewoon niet naar behoren werkte.
Dit is ook niet zo vreemd als je een PC van 10.000 euro koopt...
Hierdoor hebben wij verschillende VIA systemen moeten inruilen voor Intel systemen.
We zijn ook niet echt een "PC boer" maar wij zijn puur gericht op video montage mbv computers. Dus geen Pinnacle Studio DV die je bij elke "PC boer" kunt kopen maar complete montage systemen van 5.000 tot 15.000 euro.
Dit ging gewoonweg niet samen met VIA chipsets in veel gevallen.
Als mensen dus VIA willen verwijzen we ze ook naar DigiStore die bij ons om de hoek zit.
Dus Ja, wij kiezen de weg van de minste weerstand
en de minste problemen/klachten.Dit omdat ze bij jullie weten dat er sneller door iemand met wat minder verstand van het goed configureren van je Pc geklaagd wordt dat het een "k-t" Pc is en dat het ding niet werkt.Dit houdt dus in dat je meer "onterechte" klachten krijgt van je klanten en daar moet je dus meer tijd en aandacht aan besteden. Hier heb je bij de meeste Intel combo's geen klachten over.
Het type mensen dat bij ons systemen aanschaft weet over het algemeen geen zak van hoe een computer in elkaar steekt. Deze mensen willen gewoon hun filmpjes monteren zonder zich zorgen te hoeven maken over een onbetrouwbaar systeem.
Deze belofte konden wij echter veelal niet waarmaken toen we nog gebruik maakte van VIA chipsets.
Je gaf zelf het antwoord al, wij willen geen tijd steken in het oplossen van andermans gezeik omdat ze zonodig een goedkope computer wilde. Wij willen gewoon dat mensen zonder gelazer hun films kunnen monteren, en daar hangt een prijs aanvast.
Wanneer iemand binnen stapt en zegt:
ik ben op zoek naar een goedkoop montage systeem vertel ik die persoon waar hij/zij een
computer winkel kan vinden.
Dit klinkt niet erg klantvriendelijk maar als iemand
echt serieus wil gaan video monteren leggen we ze gewoon uit dat goedkoop in veel gevallen niet werkt.
Als mensen dit niet willen aannemen verwijzen we ze alsnog naar een computer winkel want wij verkopen gewoon geen goedkope systemen.
Wij kozen ervoor om de klanten bij het adviseren van een Pc hier ook duidelijkheid over te geven en gaven dan ook aan dat de Via borden gewoon wat moeilijker zijn in het algemeen gebruik.
Als klanten hier naar vragen vertellen wij ze precies het zelfde, en ook dat we ze daarom niet verkopen.
Winkels die ervoor kiezen om geen Via te verkopen en ook de winkels die ervoor kiezen om geen Amd Cpu's te verkopen zijn volgens mij verkeerd bezig. Laat de keuze aan de klant en neem de moeite om aan te geven wat de voor- en nadelen van de verschillende configuraties zijn.
Ik heb al uitgelegt waarom wij geen VIA verkopen, dit mag dus duidelijk zijn.
Wij hebben er niet bewust voor gekozen om geen AMD te verkopen, maar zolang er geen chipset is die geschikt is voor ons doel kunnen we klanten geen AMD systeem verkopen.
hoe graag ik dus ook zou willen
Dit komt alleen ten goede van onze klanten.
Er zijn nu éénmaal grote verschillen binnen de diverse soorten hardware en er zijn denk ik véél meer mensen tevreden over Via dan ontevreden. Alleen ontevreden mensen laten zich sneller horen dan tevreden.
Dat is waar, maar mijn mening over VIA is niet gebaseerd op wat
andere mensen zeggen. Dit is gebaseerd op feiten en persoonlijke ervaring, en blijkbaar zijn er velen die mijn ervaring delen.
Zoals dit topic, ontevreden mensen uiten hun ongenoegen maar als je een topic zou openen met als titel "Ik ben zeer blij met mijn Via" dan zou je reacties krijgen als:
En wat is je punt
Fijn voor je
Slotjeeeeeeeeee
Valt wel op dat er een stuk meer ontevreden mensen zijn met een VIA systeem dan mensen met een Intel systeem...
Mijn punt is alleen maar dat mensen omdat zij problemen hebben de conclussie trekken dat iets gaar is, zonder ernaar te kijken dat er misschien wel een veel grotere meerderheid is die tevreden zijn en je dus eigelijk de conclussie moet trekken dat Via "goed" is.
Mijn conclusie luid:
VIA is niet helemaal in orde.
Dit is gebaseerd op harde feiten die VIA zelf inmiddels erkend, en grotendeels op eigen ervaring.
De vele klachten die je op computer forums ziet ondersteunen dit alleen maar geven wel een goed beeld van VIA.
Dus nog even voor de duidelijkheid.
VIA chipsets zijn lastiger in gebruik dan Intel chipsets.
Met de nodige kennis van computers kun je een VIA chipset goed laten draaien, ook al kost dit soms offers.
Voor thuisgebruikers zonder de nodige computer kennis raad ik VIA sterk af.
Er zijn veel tevreden gebruikers met VIA chipsets, maar naar mijn mening zijn er nog steeds teveel klachten en problemen om van een
goede chipset te spreken.
Ik denk dat VIA gewoon de weinig aandacht besteed tijdens het ontwerp van een chipset, en te lang gebruik blijft maken van het zelfe ontwerp ondanks dat ze weten dat er fouten inzitten.
Ik zou met alle genoegen nog een paar dagen door discusseren of VIA wel of niet goed is, maar de meningen blijfen toch verdeeld.