Op donderdag 20 december 2001 13:09 schreef Aspi het volgende:
Het feit dat het niet zo druk is wil niet zeggen dat het leeg is. Je kunt het ook andersom bekijken, hier is het normaal en in bv Londen is het veel te druk.
Voor de 3e keer in deze discussie en ik denk voor de 20ste keer op GOT (andere discussies meegerekend)
Tussen de 85-88% van Nederland is onbebouwd, en dan zijn de industrie en de wegen meegerekend. Nederland heeft helemaal geen steden. Alleen een stuk of 3-4 uit de kluiten gewassen dorpen.
Nog even een ander cijfer:
Ga uit van een gezinsgrootte van 4 personen als gemiddelde over heel de wereld. Dat zijn dus 1.5 miljard gezinnen.
Geef
al die gezinnen een standaard vrijstaande Nederlandse eengezinswoning met 200 meter eigen grond. Dat is meer dan het Nederlandse gemiddelde.
En je geeft al de gezinnen ook nog aanspraak op 200 meter 'openbare ruimte' voor hun aandeel in wegen en winkels etc, dan heb je een stuk land nodig ter grootte van Frankrijk.
De wereld is veel leger dan dat veel mensen denken. Natuurlijk heb je meer nodig dan dit om die mensen in leven te houden.
Reken dan het oppervlak van de Benelux als noodzakelijk voor de industrie en heel Duitsland voor de landbouw. Vooruit, laten we ruim doen, we nemen wat oppervlak betreft Spanje en Portugal er ook bij.
Dan heb je nog niet de helft van het oppervlak van Europa in gebruik en je hebt alle mensen op aarde een redelijk bestaan gegeven en 80% ervan is er zelfs fors op vooruit gegaan.
Al die mensen wonen dan dus ruimer dan de gemiddelde bewoner van laten we zeggen het dorp Bleiswijk.
En voordat er nu weer mensen gaan gillen dat je op de top van een Franse berg geen mensen kan laten leven, dat weet ik. Waar het om gaat is om de orde grootte. Ik ben heus niet van plan om heel Frankrijk vol te bouwen met Vinex woningen. Het gaat me alleen om de hoeveelheid land die nodig is. Niet over de specifieke plaats.
Overbevolking is meer een probleem van welvaarts verdeling en logistiek dan wat anders.