Wat hier gebeurt is precies datgene waar het in Nederland om draait. Zo gauw in een discussie allochtonen ter sprake komen rennen een heleboel mensen van schrik weg, of strooien met ongezouten opmerkingen om maar vooral NIET al racist te worden bestempeld.
Laat ik mijn eigen posts hier al voorbeeld nemen:
Ik zei:
Kom eens een half jaar in Rotterdam wonen. Kijken hoe tolerant je dan nog bent.
Waarop Gulpener meteen heftig reageerde met:
Wat heeft Rotterdam hier nou weer mee te maken? Bedoel je soms te zeggen dat in Rotterdam alleen maar Nergers/turken/Marokannen wonen en dat de meerderheid daarvan ook nog eens jou loopt te etsen?
Erg knap als iemand een dergelijke boute stelling uit mijn post weet op te maken. En nee, dat bedoel ik dus niet te zeggen.
Feit: het merendeel van de Rotterdamse bevolking is allochtoon. Punt. Daar kan je lang en breed over discussieren, maar dat is gewoon. Maar dat zeg ik zonder er een WAARDEOORDEEL over te vellenm, want mij hoor je daar niet over hoor. Als ik DAT erg zou vinden zou ik wel een huis op de Groningse hei gekocht hebben ipv een huis in hartje Rotterdam.
MAAR het is ook een feit een kleine minderheid van de Marokkaanse en Antilliaanse jeugd crimineel is en zorgt voor overlast. Over deze laatste groep heb ik het als ik zeg:
de drugsrunners die 24/7 voor mijn deur staan
HeiT reageert daar weer op met:
wat is dat voor vooroordeel dan je hebt ook nog fietsendieven, fabriekers etc.
Ik vraag me af wat dat er mee te maken heeft. Het namelijk gewoon een vaststaand feit dat waar ik woon (Schieweg in Rotterdam, u zijt allen uitgenodigd) zich 24 uur per dag een groepje van 5, 6 man staat. Ze doen verder niets behalve fluiten naar buitenlandse auto's, maar ik vind dat de tolerantie van Nederland de verkeerde kant op gaat als men vind dat ik dit met de mantel van de zelfde tolerantie moet bedekken en me er niets van aan moet trekken.
Marokkaans of niet, drugsrunnen blijft een criminele bezigheid.
Een paar maanden geleden was er een politie-commissaris uit Deh Haag die als eerste een dergelijk opmerking durfde te maken, iets in de trant van "We hebben de criminele marokkaanse jeugd niet onder controle". Veel mensen spraken daar schande van, en ik vraag me dan af waarom? Ik WEET wel waarom, we zijn veel te bang dat mensen denken dat we de GEHELE Marokkaanse bevolking over één kam scheren, en dus racist zijn.
Waar mijn intolerantie over gaat is dat de politiek niet daadkrachtig genoeg blijkt te zijn om dit probleem (de criminele jeugd) het hoofd te bieden en teveel alles wil inkapselen in tolerantie.
Maar natuurlijk en helaas zijn ook natuurlijk genoeg mensen die het verschil tussen kleine minderheid en gehele gemeenschap niet (willen) zien, en tegelijkertijd ook de Turken maar meteen op dezelfde hoop gooien.
En juist dit soort mensen spreekt de populistische taal van dhr. Fortuyn aan. Die zitten niet te wachten op nuance-verschillen of kleine minderheiden. Die willen gewoon horen: "Auslander Raus", maar dan in een salon-fahig jasje. Pim Fortuyn is dat jasje. Dit is het
dom volk... het gevaarlijkste wat er is
waar HeiT het over heeft. En gelijk heeft hij.
Het opportunisme van Fortuyn reikt zover dat hij zich heeft binnen geluld bij een partij waar hij geen affiniteit mee heeft, en die met of zonder hem geen al te lang leven beschoren lijkt te zijn.
Pim durft gewoon te zeggen wat anderen in de politiek gewoon niet durven te zeggen.
Dat is zeker waar. Het spijtige is helaas dat dit op een dergelijk ongenuanceerde manier gebeurt dat de hele boodschap in een sjiek ultra-rechts jasje wordt gegoten, zodat uiteindelijk de honden er geen brood meer van zullen lusten.
Ik denk zelf dat Fortuyn eigenlijk alleen maar probeert een discussie op gang te brengen. Dat is hem aardig gelukt, het spijtige is alleen dat hij zich zelf daarmee heeft bedoezeld. Zeker als hij uitspraken doet in de trant van "De Islam is de grootste bedreiging voor de Westerse wereld".
Dan wil ik nog HEEL EVEN afdwalen naar een post van Ortep:
Jij kent duidelijk Rotterdam niet en je weet HEEL duidelijk ABSOLUUT niet waarover je praat. Die straat ziet geel, bruin, wit en zwart van de mensen en is een van de MEEST gemengde wijken van Rotterdam.
Dat is waar, maar het is ook een erg criminele straat. Het is niet voor niets dat de Chinese gemeenschap die daar woont en werkt begin dit jaar in opstand zijn gekomen en dat er een speciale politie-toko zat speciaal voor de criminaliteit op de Kruiskade.
(voor de niet-Rotterdammers: de Kruiskade is waar Nighttown zit.)
Deze criminaliteit wordt veroorzaakt door groepen jongeren uit twee gemeenschappen, ik laat verder maar in het midden welke, dat lijkt me in het licht van dit verhaal wel duidelijk.
Ik hoop dat mijn post een beetje duidelijk is, en overbrengt wat ik wil zeggen.