review AG Neovo X-174, tweakers.net
door: mxstraem
De vraag naar TFT's dit jaar overtreft elk ander jaar. Er zijn geruchten dat de prijzen van TFT's dit jaar zullen stijgen, door een tekort aan productiemiddelen.
Laat ik allereerst voorop stellen: LCD monitoren zijn ongelooflijk scherp in helderheid, en "image qualtiy", maar ze hadden een groot tekort aan kijkhoek en last van een verschijnsel dat vegen op het beeld veroorzaakt, namelijk ghosting = (vegen over het beeld, door snelle beeldverversing) .
De Neovo met een kijkhoek van minimum 160 graden horizontaal en verticaal overtreft werkelijk elk ander TFT in ongeveer dezelfde prijsklasse.
Ik was bevoorrecht om veel merken TFT's te mogen aanschouwen en testen: Dell 1701 FP, Samsung syncmaster 171S, LG 885LE (18" inch), NEC 1850, Hercules Prophetview en nog andere merken waarvan ik de type nummers niet heb onthouden zoals:
IBM, Compaq, Philips, Viewsonic, een vergelijking was voor mij gemakkelijk te maken. Ik heb ook gekeken of de monitoren wel waren aangesloten op dezelfde grafische kaart en de aanbevolen resolutie draaiden. Alle TFT's waren aangesloten op
analoge aansluitingen, niet digitaal!
1 Monitor stak er, met scherpte, helderheid, uitstekende grafische weergave en de ongelooflijke kijkhoek, bovenuit, De NEOVO X-174.
Neovo is waarschijnlijk voor velen een onbekend merk. Naar mijn inziens ten onrechte, want de Neovo X-174 beschikt over een Fujitsu - Siemens paneel (MVA-standaard) met een effectief beelddiagonaal van 44cm! Een waar genot voor het oog.
de techniek
De specificaties volgen hieronder:
Panel Screen Size = 17" (44cm) diagonal
Pixel Format = 1280 x 1024 vertical stripe
Brightness = 250cd/m2 (typical)
Contrast Ratio = 400:1 (typical)
Viewing Angle = 160º/160º (minimum)
Color Depth = 24-bit interface (16.7M colors)
Input Signal Frequency = Horizontal: 31kHz - 80kHz, Vertical: 50Hz - 75Hz
Max. Pixel Clock = 135MHz
Compatibility PC = Max. to 1280 x1024 @ 75Hz
Mac Max. to 1280 x1024 @ 75Hz
Video Source = DVD, VCD, VCR
Connector Analog 15-Pin Mini D-Sub
Digital/DVI 29-Pin DVI-D
S-Video 4-Pin Mini Din
RCA Jack CVBS (Video-In)
Power = 3-Pin AC Plug
neo V technology Material = Reinforced glass + Coating + 2.8mm (0.11") + Reflective < 1% + Transmission > 94%
Hardness > 6H
Tilt/Swivel Tilt Angle = 0º - 15º
Dimensions = (W x H x D) Net 432 x 407 x 175mm (17.0" x 16.0" x 6.9")
VESA = DDC1/2B, DMPS
Power AC = 90 ~ 264V, 50 ~ 60Hz
Consumption = < 35 Watts (On), < 8 Watts (Stand-by) < 5 Watts (Off)
mijn beoordeling
Een van de minpunten die ik ondervind bij TFT monitoren is de kleine kijkhoek, vage donkere vlekken bij TFT's, zelfs als je er recht voor zit zijn deze helaas geen uitzondering. De NEOVO X-174 TFT was de enige monitor die zelfs bij niet optimale kijkhoeken gelijkwaardig aan een CRT monitor presteerde. De prestige van een TFT met een kijkhoek van 160 graden die Neovo claimt, is terecht.
De glasplaat doet bij sommigen de vrees van reflectie opwekken, zelfs ik had er mijn twijfels over. Als de monitor uitstaat is de TFT net een glanzende spiegel, maar eenmaal aan, en zelfs bij een bijna volledig zwart oppervlak is van hinderlijke reflectie geen enkel sprake. Dit lijkt tegenstrijdig, maar ik ga het uitleggen.
De glasplaat heeft enorme voordelen:
* de TFT is zeer gemakkelijk schoon te maken, de glasplaat is voorzien van een kras-vrij acryl-laag. LET BIJ HET SCHOONMAKEN EROP DAT ER GEEN ALCOHOL OF ANDERE BIJTENDE MIDDELEN WORDEN GEBRUIKT, HIERMEE BESCHADIG JE DE BESCHERMLAAG!
* het beeld oogt veel helderder met een glasplaat. Ik durf te beweren dat zwarte kleurtinten veel en veel beter worden weergegeven op deze monitor dan een TFT zonder glasplaat. Ook doet de Neovo niet onder voor CRT monitoren. Persoonlijk
vind ik de weergave van donkere tinten op deze TFT's oogverblindend mooi.
* de glasplaat is zeer gemakkelijk te vervangen door de vier plastic nopjes los te maken met een imbus sleutel vanuit de achterkant. Dit raad ik echter niet aan, omdat de achterkant geheel stofvrij is. Desalniettemin vertelde de verkoper mij dat NEOVO glasplaten vervangt, mocht er iets onverhoop misgaan. Ik heb niet gevraagd naar eventuele voorwaarden.
Ik ondervind tot ongeveer de aanbevolen kijkhoek van 160 graden geen weerspiegeling van de TFT. Op een zwarte achtergrond ondervond ik wel lichte weerkaatsing. Het beeld ziet er namelijk glanzend uit, zonder dat de scherpte of helderheid er onder hoeft te lijden. De "weerkaatsing" verbetert de beeldkwaliteit. Het is te vergelijken met een matte foto enerzijds, en een foto met glans anderzijds. De foto met glans ondervindt wel weerkaatsing, maar is niet hinderlijk. Het bevordert juist het beeldkwaliteit. Deze vergelijk vind ik zeer op zijn plaats.
De response time van de TFT is 25 ms typical. Ik ondervind lichte ghosting in spellen zoals Unreal Tournament. Elke TFT ondervindt met de bestaande technologie ghosting. Niet voor niets worden er buigbare displays als OLEDS ontwikkelt. Het fabeltje: "ik ondervind geen ghosting hoor" is niet objectief.
Ook al is dit bij de Neovo X-174 veel minder dan andere TFT's en valt het ghosten nauwelijks op, omdat je er zeer snel aan went, zijn het voornamelijk objecten van lichte kleurtinten in donkere omgevingen die gaan vervagen, het zogenoemde "ghosten". Dat het gehele beeld gaat vervagen is niet waar, het ligt aan het soort kleurenverschil en aan de ssnelheid van beeldopbouw.
Koop het scherm daarom niet uitsluitend om te gamen. Het kan er zeer goed op, ik game vrij regelmatig, maar bij extreem donkere omgevingen ondervind ik lichte ghosting. Bij een spel zoals Need For Speed bijvoorbeeld ondervind ik geen enkele ghosting. De factor ghosting is te verwaarlozen. Maar om puur en alleen te gamen zijn CRT's de beste keuze.
BEELDKWALITEIT MET EEN DIGITALE AANSLUITING
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/5755] Crasher [/url] :
aansluiting via de DVI-connector
"Ik had hier deze monitor de eerste 2 weken aangesloten via een VGA-connector en was toen al zeer tevreden. Sindsdien heb ik een GeForce-3 ti200 aangeschaft met DVI en ik moet bekennen dat ik nooit meer terug ga naar die VGA-aansluiting. Bij mij was er een duidelijk verschil merkbaar tussen de analoge en digitale aansluiting.
a. Hoef nooit meer gebruik te maken van de "AUTO" funktie.
b. Het beeld is nog scherper dan via de analoge VGA-aansluiting.
c. Via de NVIDIA Detonator drivers (helaas werkt dit alleen perfect met versie 22.80) kan je goed instellen hoe de monitor moet reageren op "niet native" resoluties. Vanaf 1024x768 en lager krijg ik nu een vol beeld, en bij resoluties zoals 1152x864 en 1280x960 heb ik kleine zwarte randen zodat de resolutie nog steeds pixel voor pixel wordt weergegeven (zeer scherp)."
voor zover de techniek en beoordeling ervan, nu de features c.q. accessoires
Ik wilde beginnen met de s-video aansluiting. Ik heb hem nog steeds niet kunnen uitproberen, ik ben haastig op zoek naar een dvd speler / video recorder. In combinatie met een logitech 5300 stereo set verander je binnen de korste keren de kamer in een exoptisch thuis-bioscoop met een ongelooflijk scherpee 17,4 inch TFT en een contrast ratio, van maar liefst 400:1, waardoor zelfs de meest licht-arme films moeiteloos kunnen worden afgespeeld. Voor het moment draai ik nog divxjes, en dit gaat perfect.
Neovo biedt de consument vele accessoires die bij de TFT kunnen worden meebesteld. De accessoires zijn vrij prijzig, maar zeer degelijk van kwaliteit, behalve de Neovo Toetsenbord en muis set.
Ik kan alleen de VESA ARM & NEOVO DRAADLOOS TOETSENBORD EN MUIS combinatie reviewen omdat ik ze in mijn bezit heb/ gehad heb.
Allereerst de VESA ARM. Deze is wenselijk voor diegenen met een vrij laag bureau. De aluminium voet is, schat ik, 8 cm hoog waardoor het scherm net te laag blijft. De Arm heeft als voordeel dat het net als de TFT uit aluminium is opgebouwd en in elke positie is te dirigeren.

Radiofrequentie techniek met 6 kanalen, 800 DPI scrolwielmuis. Werkt op Windows 95, 98, 2000 en NT. Plug & Play
mini - review:
Deze set is in tegenstelling tot de monitor geheel niet naar mijn wens. De muis reageert zeer slecht, het toetsenbord ligt net te hoog en is helaas niet in hoogte te verstellen. Ook ondervond ik tijdens het typen problemen, omdat in elke zin wel een aantal letters ontbraken. Toen er in de handleiding stond dat Neovo niet garant staat voor een feilloze werking van de set, heb ik besloten het terug te sturen.
De batterijen van de muis gaan hooguit een weekje mee. De batterijen van de keyboard houden het 2 a 3 weken uit bij dagelijks gebruik met oplaadbare batterijen.
Deze accessoire is een sterke afrader, zonde van het geld.
adviesprijs: 115 Euro.
Bij regenboog.net kan je bijpassend zwart toetsenbord en
muis kopen.
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/28172] Bono: [/url]
De cordless desktop optical van logitech lijkt voor deze TFT gedesigned te zijn.

Voor montage van de S-Panels, M-Panels en X174V aan de wand.

Met deze box is de S15V, M15V en X174V te gebruiken voor TV weergave zonder PC !
persoonlijk raad ik een standalone videorecorder of dvd speler aan, vanwege de opname mogelijkheid en om desgewenst films af te spelen. TV kijken kan door het opslaan van de tv kanalen in het geheugen van de -speler.
hier maak je gebruik van de s-video aansluiting

Voor montage van de S-panels, M-panels en X174V aan een bureau.
mini review: Zoals beschreven in de review stond bij mij de monitor te laag. Vandaar deze vesa arm. De arm is hydraulisch verstelbaar. Alle kabels die naar de TFT leiden zijn in de arm te verwerken. Dit product bevalt zeer goed, omdat het in tegenstelling
tot de muis en toetsenbord - set van Neovo zeer degelijk van kwaliteit is.
adviesprijs: 199 Euro
de nadelen van de Neovo X-174 TFT
* Laat ik beginnen met de bedieningsknoppen aan de zijkant. Zeer degelijk, maar totaal niet functioneel. De bediening van de knopjes dient op "gevoel" te gebeuren. Aangezien de scroll knoppen helemaal bovenaan zijn gevestigd, maar ook de 2 knoppen om de instelling te wijzigen, is de verwarring van de bediening zo geschapen. De power-knop zit gelukkig wel geisoleerd. Aan de ene kant laat de bediening veel te wensen over. Aan de andere kant kijk je tegen een volledig egaal beeldscherm zonder enig verstoring van objecten. Je kan natuurlijk ook naar de zijkant van de monitor staren om de knoppen te bedienen, maar op dat moment is meekijken op de monitor om te zien wat je uitvoert weer lastig. Overigens hoef je de instellingen maar 1 keer in te stellen, met de auto-adjust knop aan de zijkant wordt het beeld automatisch ingesteld zodat het hele beeld goed is verdeeld over het hele scherm.
* De voet van de TFT is naar mijn mening te laag en is ook niet in hoogte te verstellen. Neovo lijkt hiermee klanten te willen dwingen de VESA arm aan te schaffen. Alhoewel de nieuwe Neovo series een hogere, maar lelijkere plastic voet hebben, is de voet van de X-174 puur edelstaal. Qua afwerking mag ik helemaal niets klagen, alles is ge-epoxeerd zwart edelstaal met licht aluminium bevestigingspunten.
*ik heb 1 dode subpixel , die groen oplicht bij een licht achtergrondkleur, zoals wit. Bij donkere tinten, en gelukkig ook bij zwart slaat de subpixel gelukkig wel goed om, zodat ik perfect beeld heb.
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/28172] Bono: [/url]
De handleiding is vrij uitgekleed. Een kleurrijk kwalitatieve handleiding van stevig karton ontbreekt. Alles staat erin, maar daarmee is ook alles gezegd. Het geheel bestaat namelijk simpel uit witte a-4tjes.
De drivers zijn alleen compatibel met win95/98 en worden meegeleverd op diskette, wat goedkoop overkomt. Een leuke demo - cd voor de TFT zou fijn zijn. Ook dit ontbreekt.
de aanschaf
De Neovo X-174 is aan te schaffen bij de volgende dealers:
ik heb hem aangeschaft bij Aci-computers voor 2675,- NLG / 1214 Euro
DiDicom € 1195,-
Atlas Automatisering € 1199,-
Formoza Computers € 1245,-
PC Vergelijk € 1249,-
Informatique € 1255,-
ACI Computers € 1275,-
Memo Systems € 1289,-
Progress Automatisering Hengelo € 1302,-
CompTech World € 1309,-