"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Met QuickBasic wel. Dat was lachen. Nog een soort van GUI in gemaakt, was wel aardig.SilentStorm:
Ik heb heel even een beetje in basic geprutst en wat tut's gelezen, maar in die tijd was het enige dat ik progde mn grafische rekenmachine. Heb daar nog hele programma's voor gemaakt, waaronder een RTS die (vanwege een tekort aan schijfruimte (32k)) niet af kwam, maar al wel een hoop features had.. Het vervelende aan qbasic was dat je geen .exe's kon maken.. ik niet tenminste
En een keer een kaartlezer (magneetstrip) op de parelelle poort aangesloten en een progje geschreven waarbij ik alleen verder kon met mijn bankpas door de kaartlezer te halen
Dus dat had ik, toen ik ruzie had gekregen met mijn zusje, in de autoexec gezet
Op een gegeven moment overgestapt op C(++) maar dat is toch wel ff een stuk moeilijker. Ook een heel eind gekomen met een object-based gui. Maar die is nooit afgekomen. Helaas ben ik door een hard-disk crash die rotzooi ook allemaal kwijtgeraakt een jaar of 3 geleden.
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Verwijderd
Verwijderd
Ik ben begonnen met schrapkaarten
Voor mij geen msx of c64. Spellen 'deed' ik met de Atari
me tooOp dinsdag 11 december 2001 11:32 schreef Viviev het volgende:
Voor ik met VB begon heb ik inderdaar nog iets met Q-basic gedaan. (long time ago)
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Schijnt dat bij DE Bank er nog altijd 2 van mijn brouwsels dagelijks gebruikt worden :-)
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
Commodore 16..... die was er niet, je bedoelt de Vic 20 dat was een beetje de voorloper van de commodore 64.Op dinsdag 11 december 2001 14:20 schreef Zef het volgende:
Ik heb nog een Commodore 16 gehad, dat was pas lachen

Heb ze allebei gehad en heel veel gedaan met Commodore 64. Wereldwijd spelen verstuurd met bakken tegelijk, goud geld verdiend. Veder ook lekker veel gekloot in assembly en natuurlijk ook basic.
Ik heb hem nog steeds ergens op zolder liggen maar volgens mij doet ie ut niet meer. Ik had ook vrij snel zo'n 1541 met 5 1/4 schijven, mijn eerste pakje koste van 10 koste 175,00 !!!! Dat waren nog eens dagen.

Jammer dat ik toen ik ouder werd niet door ben gegaan met computers anders was ik nou echt een wizzard. Maar ja, drank en feest is ook heel belangrijk.... nee, is gewoon belangrijker!!!
[edit]
de commodore 16 was er wel zie ik... hier nog meer van dat soort oude reclames http://www.zock.com/8-Bit/D_Werbung.HTML .... de aquarius, zx81 en de philps P2000T L
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Daar ben ik niet oud genoeg voorOp dinsdag 11 december 2001 14:12 schreef Joshua30 het volgende:
Het verbaasd me dat niet meer mensen hun roots bij de C64 en MSX hebben liggen.
Op het moment dat ik mijn eerste "Hello world" programmaatje schreef (ik was 10 ofzo?) op de Commodore 4+, kregen we onze eerste PC al in huis. en dat was meteen al een 386.
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Verwijderd
Ehh.. mijn roots liggen eigenlijk helemaal niet bij de C64, ben namelijk daarvoor al begonnenOp dinsdag 11 december 2001 14:12 schreef Joshua30 het volgende:
Het verbaasd me dat niet meer mensen hun roots bij de C64 en MSX hebben liggen. [...]
Back In Black!
klopt je hebt gelijk... ik heb mun post al ge edit... maar ik d8 wel dat deze na de commodore 64 kwam maar dat weet ik niet meer zeker... is ook allemaal zo lang geleden en de drank en leeftijd heeft ook zun werkingen gedaan...Op dinsdag 11 december 2001 14:37 schreef Zef het volgende:
Commodore 16 bestaat nietHet is dat ik hem niet meer in huis heb, maar ik weet echt zeker dat er Commodore 16 op stond.
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
ViC20 was eigenlijk de eerste echte homecomputer beschikbaar. (koste maar Fl 2000,- ofzo) met 4Kb geheugen die zou je nooit vol krijgen na een jaar toch 16Kb geheugen uitbereiding gekocht voor maar Fl 500,- Leuke E-Prom brander erbij kon je tenminste alles snel laden Ipv de Tape, tja de diskdrive was nog niet beschikbaar
* dusty voelt zich opeens oud.
Back In Black!
Zegt iemand BBC? jaaaa, prachtig! Ik heb de electron en BBC B gehad (nog steeds ergens). BBC: mode 7 roelt.. Daar kijkt de gemiddelde nederlander nog steeds bijna dagelijks na (mag iemand raden wat ik bedoelOp dinsdag 11 december 2001 11:49 schreef Zef het volgende:
Turbo Pascal 5, dat was het. In basic heb ik ooit geprogrammeerd op een BBC Accorn. Daarna wat in Qbasic, maar ik vind het niks.
screenshotje Electron:

Citadel:

Localhost is where the heart is
Op dinsdag 11 december 2001 14:44 schreef dusty het volgende:
Heb ze allemaal gehad.. Commodore VC20, C16, C64, Amiga 500, Amiga 2000
ViC20 was eigenlijk de eerste echte homecomputer beschikbaar. (koste maar Fl 2000,- ofzo) met 4Kb geheugen die zou je nooit vol krijgen na een jaar toch 16Kb geheugen uitbereiding gekocht voor maar Fl 500,- Leuke E-Prom brander erbij kon je tenminste alles snel laden Ipv de Tape, tja de diskdrive was nog niet beschikbaarHeb nog een stuk of 6 machines liggen van de eigenlijke voorloper van de ViC 20 ( was dus de PEP met ponskaarten, programmeren ging in hexidecimaal.
)
stil jongens! opa verteld!
Ben zelf begonnen op een 286 (met 40 mb schijf en ega scherm)met GWBasic. Heb veel gespeeld op de commodore 64 bij een vriend. (met cassette bandje!). Ooit een tekstbased adventure gemaakt (kwam je niet verder, ff in de src kijken en je kon weer verder)
Ik weet nog dat ik in qbasic begon en niets van functies begreep en gewoon lijnnummers bleef typen
Ben je slechthorend?Op dinsdag 11 december 2001 14:59 schreef SilentStorm het volgende:
ja met ondertiteling op teletekst 888
Hehe ik had precies hetzelfde. Veel spelletjes gespeeld op de C64, Bruce Lee en PitStop. Toen pc gekregen (eerst laptop (!) trouwens, maar niet zo veel mee gedaan) en daar ben ik met QBasic begonnen.Op dinsdag 11 december 2001 15:04 schreef wasigh het volgende:
Ik weet nog dat ik in qbasic begon en niets van functies begreep en gewoon lijnnummers bleef typen
Ik verbaasde me er toen over dat ik soms bestandjes zag van maar een paar regels lang die ongelooflijke dingen deden, later bleek je 'sub-modules' (zo heette dat geloof ik) oftewel functies te kunnen gebruiken
Tja ook heeeel veel overgetypt uit boekjes in die tijd, en dan er maar niet uit komen waar de fout zit als je een tikfout had gemaakt

maarre.. electron == soort ladderman?
--
batch files ook nog heeeel veel gedaan. bv een arj-handler
a.bat %1 %2, met als %1 voor het aantal bestanden en %2 voor de filenaam voor de extentie. Kun je zelf wel raden hoe de rest er ongeveer uitzag (incl de switches die ik steeds gebruikte).
[flauw]
Of van die trucjes met een set.bat en een unset.bat:
1
2
3
4
5
| @echo off move C:\dos\edit.com C:\dos\edit1 cls copy 01.bat C:\dos\edit.bat cls |
en dan in 01.bat in een loopje allemaal 0llen en 1en op het scherm toveren
icm een linkje in je autoexec.bat die iets vreemds doet
'ff aanpassen'
'he edit doet het niet'
van het zelfde type: prompt veranderen in 'Press any key to continue . . .'
[/flauw]
Heb nog hele menu's gemaakt in batch
100 print "Waar?"Op dinsdag 11 december 2001 12:49 schreef Creepy het volgende:
[..]
40 print "Duh?"
50 print "Hey.. dat IS er al :)"
60 print "Ja echt?.. ja echt!"
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Batch was echt heel gaaf!Op dinsdag 11 december 2001 15:39 schreef SilentStorm het volgende:
Heb nog hele menu's gemaakt in batch
Ik heb een hele tijd geleden (ten tijde van ARJ 2.0) een batchmenu gemaakt om het maken van een ARJ bestand te automatiseren (een wizard), met behulp van ANSI.SYS; die keek dan eerst of ANSI.SYS geladen was (C:\>mem > mem.txt en dan find "ANSI.SYS" mem.txt). Je kon daar opgeven wat het bron en doel bestand was (met choice en set-variabelen sloeg ik de bron- en doelbestandsnamen op) en je kon nog allerlei andere dingen kiezen (wachtwoord, comprimeren naar diskette, etc). En dan natuurlijk voorzien van allemaal hele hippe kleurtjes.
Ik heb ook ooit eens een soort screensaver gemaakt daarmee, wass ook erg leuk. Al die cursorlocatie trucjes in ANSI.SYS - heerlijke tijd
Ik herinner me ook nu UC2 (UltraCompressor 2 - een compressietool uit Nederland), werkte ook heel mooi met menu's.
<-1 flame>Op dinsdag 11 december 2001 14:44 schreef dusty het volgende:
je bent oud
</flame>
maar goed je kon al coden toen een deel van ons nog in de luiers liep
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Nee man, da's een computer!Op dinsdag 11 december 2001 15:39 schreef SilentStorm het volgende:
Je hebt geen idee hoe vaag die engelsen kunnen praten als t live is (ja dat vertalen ze ook! met vertraging)
maarre.. electron == soort ladderman?

En de Amiga 600HD? (dat was mijn eerste computer, ik heb er nog Mortal Kombat 2 op gespeeld en Lionheart, de coolste adventure allertijdenOp dinsdag 11 december 2001 14:44 schreef dusty het volgende:
Heb ze allemaal gehad.. Commodore VC20, C16, C64, Amiga 500, Amiga 2000
aii.. praten we beetje langs elkaar heenOp dinsdag 11 december 2001 16:05 schreef Theswitch het volgende:
[..]
Nee man, da's een computer!
[afbeelding]

[-1 te jong :P]
Tja, ik heb ook een Atari 800 XL ofzo. Maar die had geen diskdrive erbij, dus als je een progje/spelletje/tooltje had gemaakt kon je die ff bekijken en doen maar ja, na een simpele uitknop beweging was alles verloren. 2 uur werk..... (bij een uitgebreid scriptje)Op dinsdag 11 december 2001 11:19 schreef msoete het volgende:
Ik was toen bezig met de atari 2000 (ik denk dat ie zo heette) waarin je in een dosomgeving.
Regels moet invullen bijv:
1 Sound = 3.2
2 If (bla bla bla)
En zo kun je een spel maken.
Ik heb toen zelf een boek gekocht waarin al die regels in stonden.
Dat was wel leuk!!!
Verwijderd
Ik heb echt _VEEL_ zut geschreven voor DOS. Kleine spelletjes, CD players, System Diagnostic Tools, Netware Utilities, File Manager, Text User Interface, etc, etc. maar m'n grote project was een Graphical User Interface voor DOS (Driehoeknet heette dat spul) met cooperative multitasking (jaja
Maar ik vind DOS toch wel fijn om dingen te testen omdat je van DOS alles mag, je mag overal schrijven in het geheugen, alle interrupts omhooken, je mag alles verkloten zonder dat DOS er iets om zal geven. jaja .. die goede ouwe tijd ...
Verwijderd
Toen deed ik ook alles onder DOS, onder windows heb ik eigenlijk alleen maar quake mods gebakken.
En eerst basic, van die kutprogrammaatjes, zo van voer 2 getallen in en tel ze op, de stelling van pythagoras, een menuutje, een blij textspelletje over pretparken.
En daarna overstap gemaakt naar C++ met Borland turbo C++ 1.01 zonder syntax highlighting geloof ik
En toen was 't ineens over... ik weet eigenlijk niet zo waarom, maar ineens had ik geen zin meer ofzo. En nu op de TU/e doe ik 't weer een beetje, en ik heb er zeker wel wat aan gehad
Dat waren btw ook gewoon dos apps, 16 bits, maar wel in windhoos geprogd.
Verwijderd
http://pascal.sources.ru/fido/trunclog.htmOp dinsdag 11 december 2001 11:38 schreef jelmervos het volgende:
In pascal software vooor bbs'en schrijven.
En nee, die mail komt al jarenlang nergens meer aan...
Het meest zinnige proggie dat ik geschreven heb, berekende de snijpunten van 2 functies, of de nulpunten ofzo. Mooi grafiekje erbij (met PSET en SCREEN 12
Verder een hoop onzinnige meuk gedaan, screensavertjes maken die mooie dingen op het scherm toverden (met sinus & cosinus functies kon je echt coole dingen), zelf een keer een soort van encryptie-programma geschreven (stelde niks voor; spiegelde gewoon de ascii-waarde in waarde 127... oftewel 110 werd 144... maar het voldeet prima want de 'informaticaleraar' kon 't niet ontcijferen
Oh ja, zelfs een keer (met hulp van drm) een muis-cursor aan de praat weten te krijgen, en toen een soort van norton commander achtig iets gebouwd.
Ja, idd.. die goeie ouwe tijd
Grrrrr....Op dinsdag 11 december 2001 16:02 schreef D2k het volgende:
<-1 flame>
je bent oud
</flame>
Volgens mij kon ik al coden toen een deel hier nog geboren moest wordenmaar goed je kon al coden toen een deel van ons nog in de luiers liep
Back In Black!
Was overbodig ( had de twee verschillende A500 + en de A2000.) dus had heel die A600 niet nodigOp dinsdag 11 december 2001 16:16 schreef Kyori het volgende:
En de Amiga 600HD? (dat was mijn eerste computer, ik heb er nog Mortal Kombat 2 op gespeeld en Lionheart, de coolste adventure allertijden)
Back In Black!
- titels voor alle tracks invoeren
- cassettehoesjes opslaan
- cassettehoesjes later weer laden
- print preview
- screensaver
die heb ik nog steeds ergens op een cd'tje staan... vanavond eens weer terugkijken
Dat programma bevatte een flink aantal regels code... vooral het printgedeelte...
Op een gegeven moment kregen we een nieuwe printer (merk Yuki)en toen werkte het printen niet helemaal goed
Op woensdag 12 december 2001 08:18 schreef dusty het volgende:
[..]
Grrrrr....
noem eens een datumVolgens mij kon ik al coden toen een deel hier nog geboren moest worden
Pak eens 1978Op woensdag 12 december 2001 08:33 schreef D2k het volgende:
noem eens een datum

Back In Black!
Verwijderd
Zat vanaf mijn 10e op een Macintosh+ed
En dan ook echt kloten, geen idee wat ik aan het doen was.
Daarna kreeg ik een 386 met HD en Floppy-drive, dus heb al
die dingen van vroeger gemist
Trouwens, ik heb wel ontzag voor al die dingen die jullie
gebouwt hebben, vooral die 4of10 met z'n eigen OS.
Hebben ze jou Assembly gevoerd ofzo dat je dat allemaal kan??
Nou ja, ik heb dus geen goeie ouwe tijd
dan lag ik idd nog in de luiers aan moeders tietOp woensdag 12 december 2001 08:35 schreef dusty het volgende:
[..]
Pak eens 1978
(ben van eind 78)
dan ben je dus echt oud
Vervolgens maar een vak geleerd...
het programma had aparte databases voor klanten, storingen en bezoeken. zodat je bij een bezoek zomin mogelijk info hoefde in te voeren.
het voorzag ook in een week urenstaat omdat alle reis- en werktijden reeds aanwezig waren, het hoefde alleen de juiste gegevens naar boven te halen en die in een leuke formuliervorm weer te geven.
helaas, na een half jaar kregen we een gecompileerde access applicatie die minder kon maar aan de kantoorkant een betere integratie had.
was wel leuk, ik heb er meer tijd aan besteed dan dat ik ooit zou kunnen besparen als ik alles met de hand had gedaan (maar dat definieerd de echte programmeur hihihi)
wel hebben drie collega's het tooltje ook gebruikt....
Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Daarna natuurlijk msx, amiga en pc. Al die tijd in Basic en pas eigenlijk sinds 4 jaar in C++ en andere talen. Vandaar dat ik me zo ontzettend thuis voel bij het asp proggen... Krijg ik de hele tijd allemaal goeie herinneringen de hele dag door...
AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.
of hij kon op z'n derde al codenD2k:
dan lag ik idd nog in de luiers aan moeders tiet
(ben van eind 78)
dan ben je dus echt oud
</flames>
</offtopic>
~ Gottfried Leibniz
Nope, ben begonnen met programmeren op mijn 7eOp woensdag 12 december 2001 09:57 schreef drm het volgende:
of hij kon op z'n derde al coden
Back In Black!
een vlugge rekensom brengt mij dan tot de conclusie dat je 30 + bent (of snel gaat wordenOp woensdag 12 december 2001 10:02 schreef dusty het volgende:
[..]
Nope, ben begonnen met programmeren op mijn 7e
ergo oud
Dank je wel, ik ben nog ouder en heb zelfs op comodores progjes geschreven (de voorgangers van de commodore 64)Op woensdag 12 december 2001 10:06 schreef D2k het volgende:
[..]
een vlugge rekensom brengt mij dan tot de conclusie dat je 30 + bent (of snel gaat worden)
ergo oud
maar zo'n P2000 roept bij mij ook allerlei nostalgische herinneringen op.
... en vervolgens kun je je applicatie niet opslaan.Op woensdag 12 december 2001 08:53 schreef _grover_ het volgende:
Heb vroeger toen ik nog niet kon programmeren wel eens wat overgetypt uit een boek. Ben je drie uur bezig met typen, vervolgens nog 5 uur met al je typfouten opzoeken omdat het progje niet werkt!
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
pssssssssstOp woensdag 12 december 2001 10:12 schreef Goodielover het volgende:
[..]
Dank je wel, ik ben nog ouder en heb zelfs op comodores progjes geschreven (de voorgangers van de commodore 64)
maar zo'n P2000 roept bij mij ook allerlei nostalgische herinneringen op.
stiekum baal ik dat ik veel te laat (>14) pas met pc's ben begonnen.
En coden doe ik nog maar een jaar of 4 in de hobby sfeer
nooit proffessioneel. En ik weet gewoon dat dusty als ik een vreemde taal noem er ooit al eens mee gewerkt heeft
Ik was zelf vroeger ook altijd aan het programmeren in QBasic (4.5 gellof ik).
Best wel grappig, ik heb zelfs nog wat spelletjes gemaakt, Maze Master bijvoorbeeld. Zal op de computer van de gemiddelde tweaker vast niet lekker draaien
Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community
Juist die heb ik hier ook nog liggen.Op dinsdag 11 december 2001 16:05 schreef Theswitch het volgende:
Nee man, da's een computer!
[afbeelding]
De Acorn Electric!
Best wel geinig dingetje. Heb alleen de adapter niet meer
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Verwijderd
Daarna PC, met gw-basic en later Turbo Pascal 3.0, 4.0, 5.5 (heb ik nog origineel) en ook 6.0. Het enige programma dat ik zo ongeveer heb af gemaakt is mine-sweeper voor MS-DOS (toen was ik nog tegen Windows, zeg maar
Af en toe ook Borland C++ 3 of zo, maar dat compileren/linken duurde altijd een eeuwigheid. Turbo Pascal Rulezzz!
Ok, nog fff fotootje van de Aster CT-80

Verwijderd
Jaa zeker.. heb je ook een plus 1 en/of plus 3 erbij? Ik wel.Op woensdag 12 december 2001 12:24 schreef apottjewijd het volgende:
Coooooooooooooooool, ik zag net een plaatje van mijn Acorn Electrondat brengt weer herinneringen terug zeg! Snapper, Galactix... ga dat ding meteen weer van zolder halen. Hoop dat mijn adaptor het nog wel doet, en dat de tapes nog in te lezen zijn. Het basic van die PC was voor die tijd ook nog eens MEGA- krachtig.
Verder kan je oko ElectrEm gebruiken
http://electrem.emuunlim.com/
Ik ben vanaf mijn 8e begonnen met GWBasic ('88)Op woensdag 12 december 2001 10:02 schreef dusty het volgende:
[..]
Nope, ben begonnen met programmeren op mijn 7e
(sindsdien is het alleen maar achteruit gegaan

32 KB DOS, aansluiten op TV en progs saven op cassettebandjes (die het vaak de volgende keren niet meer deden). Wat heb ik daar wat uren achter zitten Basic-en.
Vroeger...
Er ze worden weer hip: http://www.99er.net/
zx-spectrum..
kent iemand die nog.?
.........www.raketje.com....................soon.....
De ik-ben-lui-dus-ik-wil-vijf-functies-onder-elke-knop computer?Op woensdag 12 december 2001 13:01 schreef bekkel het volgende:
ben begonnen met spelletjes programmeren op een
zx-spectrum..
kent iemand die nog.?

Back In Black!
En ik weet nog wel dat ik op de XT van m'n Pa vroeger in gwbasic met LINE enzo zat te kutten en mooie 'kunstwerken' te maken door LINE met for loops enzo te combineren.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
JAAAAAAA die.....!!!Op woensdag 12 december 2001 13:03 schreef dusty het volgende:
[..]
De ik-ben-lui-dus-ik-wil-vijf-functies-onder-elke-knop computer?![]()
tijd dat ik dat ding weer eens van zolder afhaal
.........www.raketje.com....................soon.....
Verwijderd
Verwijderd
Op een gegeven moment ging mn cassettedeck stuk en kon ik niets meer opslaan of inlezen.
Als ik dan een spelletje wilde spelen zat ik zaterdagochtend de code van Zaxxon ! over te typen (koste ongeveer 2 uren) om vervolgens het hele weekend te gamen
Die goeie ouwe tijd. Wat een nostalgie hier heren.
Ik ben blij dat dit topic hier is blijven staan voor de 'huiskamersfeer'.
Heeft iemand overigens de code van Commander Keen ? (Turbo Pascal geloof ik) Ik mis Keen.
Verwijderd
Commander keenOp donderdag 13 december 2001 10:00 schreef Philip J. Dijkstra het volgende:
Heeft iemand overigens de code van Commander Keen ? (Turbo Pascal geloof ik) Ik mis Keen.
Ow ja, op school zaten ze in kastjes, eerste wat we maakten was een fantastische loop met geluidjes en dan de kastjes dicht en op slot gooien aan het eind van de lesOp woensdag 12 december 2001 13:01 schreef bekkel het volgende:
ben begonnen met spelletjes programmeren op een
zx-spectrum..
kent iemand die nog.?
Verwijderd
Vroeger had ik een hele collectie commodore (zo'n beet je elk type c64, de c16 een vic 20, alle mogelijke diskdrives , zelfs de 3.5' 1581) maar mijn grootste trots was nog wel de C64 SX executive.....een PORTABLE c64 met kleuren CRT en 5.25' dd ingebouwd......en wat heb ik daarmee gedaan? weggegeven
Verwijderd
We hadden een tooltje gemaakt dat alle toetsen regisreerde die in de buffer kwamen. Na paar 100 regels toetsen te hebben doorgenomen paswoord naar puntenboek gekregen en complete supervisor rechten... vonden ze op school alleen iets minder leuk bleek later
Dat tooltje zou nu nog steeds wel werkden denk ik trouwens
Dat zonden ze dan op zaterdagochtend vroeg uit ofzow. en de listings stonden ook op teletekst.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
JAaa, lekker op 1200 bps op radio 5 (AM) de boel opnemen en dan b.v. het belastigprogrmama van 1983 aan je pa laten zien.Op donderdag 13 december 2001 12:52 schreef intert0y het volgende:
Kent iemand het goeie oude BASICODE3 nog?
Dat zonden ze dan op zaterdagochtend vroeg uit ofzow. en de listings stonden ook op teletekst.
Dat werkte met gosub enzo toch, en programmeren vanaf regel 1000.
Dat vond ik altijd echt geniaal. bijna ongelovelijk. Snapte er niks van destijds maar vond het vreselijk rocken.
En dan de foutjes eruit halen want er ging vaak iets mis.
ps. ik snapte het wel maar vond het vreselijk geavanceerd.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
Die heb ik zien staan in een boek van de bieb, of heb je hem zelf verzonnen?Op woensdag 12 december 2001 08:27 schreef Canard het volgende:
Ik heb in GW-Basic nog een programma geschreven waarbij je de hoesjes voor cassettebandjes kon uitprinten:
- titels voor alle tracks invoeren
- cassettehoesjes opslaan
- cassettehoesjes later weer laden
- print preview
- screensaver
Verwijderd
Ik heb een boek over Assembly op de 8088 geloof ikOp donderdag 13 december 2001 14:57 schreef ddewit het volgende:
Krijg binnekort een 8088, weet iemand toevallig een sijt met een paar gijnige spelletjes voor die dinge? (Me broertje zit al jaren te zeuren om een computer op zn kamer)
heb ook jaren geleden in Pascal eens HTMCHK gemaakt (controleerde html pages op foutieve links), en die vond ik laatst ook zomaar op 2 sites. heel vetjes
Procedure IsKewl;
var
Name : String;
Begin
Write('Whats your name (geen hoofdletters
Readln(Name);
if name = 'chaozz'
then Writeln('dude.. you are KEWL!')
else Writeln('sorry dude, your are NOT kewl!');
end;
greetz..
- chaozz
plagiaat!! nee, ik heb die echt zelf verzonnen... Welk boek dan???Op donderdag 13 december 2001 14:48 schreef ddewit het volgende:
[..]
Die heb ik zien staan in een boek van de bieb, of heb je hem zelf verzonnen?![]()
1
2
| @echo off %@INSTR[%@SELECT[main.mnu,paar coordinaten],30] |
was een menubalkje in 4DOS waar je een compleet menu mee kon maken. Simpel toch?
Maaktje je een .mnu file met als inhoud in de eerste 30 karakters op een regel de omschrijving, daarna alle commando's die uitgevoerd werden gescheiden door "^". Ook lekker makkelijk met een directory stack: "pushd", "popd", zodat je altijd weer terug kwam bij je menu
Iemand nog troep gemaakt met 4DOS? Mijn 486 had zelfs een millennium fix geprogd in 4DOS
Verwijderd
Hmm .. ik heb ook nog wel het een en ander in elkaar gehacked voor 4DOS. Dat waren meer tooltjes voor eigen gebruik zoals een periodic backup maken van directories, dingen uitrekenen, etc. En af en toe gebruik ik nog steeds van die dingen zoals alle files lowercase maken in alle sub dirs voor web sites of zo. Ik vind 4DOS echt _DE_ CLI. Ze moeten eens een port maken voor UNIX. Weg met bash!Op donderdag 13 december 2001 16:20 schreef _JGC_ het volgende:
Iemand nog troep gemaakt met 4DOS? Mijn 486 had zelfs een millennium fix geprogd in 4DOS
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Ja, zoiets heb ik ook wel ergens, maar heb ff geen zin om daar aan te beginnen[b]Op donderdag 13 december 2001 15:23 schreef Zef
Ik heb een boek over Assembly op de 8088 geloof ik
Qbasic in de praktijk van Herman Wind 3e drukOp donderdag 13 december 2001 16:20 schreef Canard het volgende:
[..]
plagiaat!! nee, ik heb die echt zelf verzonnen... Welk boek dan???
Uitgever: Pim Oets, 1995 Amsterdam
ISBN 9072260635
Schrijver is inmiddels overleden (voordat de 3e druk uitkwam)
Verwijderd
en de MSX dan
Jaren op gewerkt
En natuurlijk gwbasic en daarna in qbasic
C++ pas later...
Enzo?
Mijn roots liggen trouwens ook in GW-Basic wereld
Deze is blijft ook leuk:
FOR I = 100 TO 500 STEP 3
SOUND I, .5
NEXT I
It’s nice to be important but it’s more important to be nice
En dat werkt ook op een 386 ofzo
Mijn beste:
Een proggie maken (batch bestand), waardoor de computer vastliep.
NL: In autoexec.bat
Toen was het een best gekloot dat weer uit autoexces.bat te krijgen
gevonden! batchfiletje dat recursief directories maakt.. check hier! [update: file onder deze link doet t niet goed.. ben bezig met andere versie en er staat hier iets wat als tussenopslag staat]
na 5 min ratelen ofzo had ik hier op school 3.22 meg aan batchcode in 9468 bestanden in 3146 folders
(kun je trouwens zo veranderen door ipv de 26 letters van het alfabet bv 100 nummers te gebruiken.. als je dit nou aan het einde van je autoexec zet issie fijn....

Een EACA EG2000 Colour Genie.
Oorspronkelijk met alleen een cassetterecorder als opslagmedium. In 1985 nog een FDD (SS/DD = 180 KB) erbij voor 1500 piek (was toen pokke duur
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
uit de what's new van versie 4.0:
De tekst die op het beeld scrollt als u het programma opstart, heb ik langzamer gezet vanwege de snelheid die de computers tegenwoordig hebben!
voorgaande bestandje kun je volgens hetzelfde linkje nu wel vinden. Deze versie doet t wel.. Nog niet gekeken hoe snel enzo, want ik wordt nu de school uitgetrapt
Zitten mijn kleinkinderen later bij mij op schoot: Basic, dat waren nog eens tijden. Kon je biepjes laten horen. En niet zomaar biepjes, maar ook verschillende tonen!
1
2
3
4
| DO PLAY "C D E F G A B C B A G F E D C" PRINT "Dit is irritant, hè?" LOOP |
Leukste was FOR-lussen die ik maakte om het programma te laten wachten, dus zo:
1
| FOR WAIT=1 TO 1000: NEXT WAIT |
Duurde een seconde of zo. Toen ik het later terugvond op deze PC moest ik er 1000000 van maken voor dezelfde wachttijd