Veel digitale cameras hebben daar last van..
Om precies te zijn, ELKE digitale camera
alleen sommige recente modellen hebben anti-hotpixel-filtering ingebouwd, hardwarematig
sommige cams maken 2 exposures, eentje zonder dat de CCD licht binnen krijgt en 1tje normaal en de hotpixels op de lichtloze worden dan uitgeblurred door omringende "goede" pixels ...en die zie je niet meer terug, believe me.
Weer andere cams die maken er zwarte gaten van, en dit valt meestal niet op omdat hotpixels eigenlijk alleen maar in donkere gebieden voorkomen en maar een enkele keer in witte of goed belichte gebieden .
Jouw camera heeft dus geen "remove-hotpixel-filtering" ingebouwd .....
mijn fuji 6900 bijv. ook niet
Doe ik echter met de hand..mooi scriptje voor gebouwd in photoshop .
Heb fotos met exposures van 1 tot 3 sec (verder gaat mn fuji niet) , en een bepaalde reeks filteren/blurren/selections/delete etc , en dat resulteert
in al mn fotos ook met 3 sec exposure in zeer lichtarme omstandigheden in 0,0 zichtbare deadpixels . (en 2 sec photoshop werk)
Op dinsdag 25 december 2001 17:34 schreef Eddo het volgende:
sinterklaas ging even de sluitertijd van m'n camera testen en toen kwamen we erachter dat mijn camera bij 16 sec. sluitertijd een 'zwarte' foto kan maken met ongeveer 1489 kleuren
daar kan ik donderdag mooi mee terug naar de winkel
moet je maar eens op het onderstaande plaatje klikken en kijken hoeveel (half)dode pixels je ziet
[afbeelding]