Toon posts:

Polk of Kicker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wil een nieuwe woofer voor me autootje. Wil dit keer een 'echte'. Zal ik een Kicker of een Polk kopen. (budget=ong 1500). Tis maar een tigra, maar t moet wel heel hard kunnen. Wil boven die van me maat komen. 12" magnat gemeten op 138 dB. Versterker ga ik nog kopen =zelfde budget, suggesties???
Of heeft iemand een amp+woofer dat ie zegt: NEEM DEZE!!

Verwijderd

Wat dacht je van een mooie infinity basbuis... mooi warm geluid en gaat zeker hard.. :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 15 november 2001 19:29 schreef Badley98 het volgende:
Wil een nieuwe woofer voor me autootje. Wil dit keer een 'echte'. Zal ik een Kicker of een Polk kopen. (budget=ong 1500). Tis maar een tigra, maar t moet wel heel hard kunnen. Wil boven die van me maat komen. 12" magnat gemeten op 138 dB. Versterker ga ik nog kopen =zelfde budget, suggesties???
Of heeft iemand een amp+woofer dat ie zegt: NEEM DEZE!!
138 DB ? Das best ontiegelijk hard. Dat is niet goed voor je gehoor.
Kan ook nooit klinken op dit soort volumes.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
138.8 dB om precies te zijn!! En dat klinkt potverdriedubbeltjes nog ook hoor!! En de carhififreaks zullen t met me eens zijn!! Dat harde is eerlijk gezegd wel mer voor de meetings, maar welke moet ik nou nemen jongens??? (kan me niet voorstellen dat een dame effe een 800watt woofertje inbouwd in der daywoo matiz, NIET seksistisch bedoeld dames!!!)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

138.8 dBspl, vet hard man! Weet je welke je moet nemen als je echt hard wilt gaan? Deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.eaw.com/images/products/SB600z.jpg

En dan deze amp erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.qscaudio.com/images/plx/plxfront.jpg

Levert gebrugd bij 4 Ohm 3 kW continu. Je hebt wel een 4 kW omvormer nodig, en er past niks meer in je auto, maar je moet er iets voor over hebben he?

Verwijderd

Topicstarter
leuk spul voor in VW bus, maar effe serieus nou
Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.com/images/2001/products/SOLO_GRL.jpg
toffe woofer, heb m horen spelen, ZEER BRUUT (ong1700piek.......jammer)

Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/car/images/allproductimages/largeimages/BP12001.gif
De BP1200.2 1200watt monoamp, duidelijk beven me budget

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:33
Op zeker Kicker. Heb er zelf een in zitten met een rockford 600a4 versterker en bromt best :9~
heeft het voordeel dattie in een heel klein kistje kan (± 30 l ). En er zijn via kicker al tekeningen van bandpass kisten.
Tis wel de 10 " maar door de 4-kante vorm heeft ie net zoveel opp. als een ronde 12"

1200 gulden (+ amp 1500 + condensator 800 +........ :'(
is een dure geschiedenis geworden )

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

Verwijderd

Koop Rockford-Fosgate dat is pas kwaliteit. Denk alleen dat je iets boven de 1500,- uitkomt.

Greetz

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
138db ja leuk maar is dat gemeten op de orginele manier met de juiste meetapparatuur en op welke frequentie,

Dan als je er graag overheen wil zou ik kiezen voor dubbel 12 of 15 inch

Met een berekende kast en nattuurlijk een fatsoenlijke speaker.

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
En dan in een aanhangwagen een dieselgenerator om het allemaal te voeden? :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen aanhangwagen sufferd!! Wel een dieselcorsaaccu ipv die standaard tigra-accu. En een condesator om de amps goed aan te sturen qua voeding. Rockford Fosgate is goed, maar kicker samen met MBquart zijn toch ECHT DE topmerken uit de states. En oja, die 138.8dB zijn officieel gemeten op een dBdrag in Tiel!!!
En MESOTHELIOOM met jou kan ik praten, vertel es wat meer over je zooi.
Mijne: kenwood mask met 6wisselaar. Harman Kardon xover/eq. concord amp naar een kenwood 12" 1000/350 watt woofer. Kenwood versterker naar 2composets voor en achter van pioneer!!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10
tsjeez jullie lijken wel kinderen..

het moet wel harder kunne als die van mijn maat, (terwijl je daar al doof van kan worden)

Triest!!
|:(

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:54
Als je toch een redelijk bedrag voor een woofer uit wil geven zou ik eens bij emphaser gaan kijken. Ik heb zelf met hun crystex woofer 143Db in een polo gescoord. (met 1 woofer ja!) Voor meer info contact me....

PS. ik weet niet waar jullie die kicker woofers vandaanhalen maar de 12" heb ik destijds voor zo'n 750 piek gescoord. Lekker woofertje, gaat zeker hard. Speelt alleen niet mooi. (maar jah, da's mijn smaak)

Verwijderd

Omdat je een Tigra hebt die niet erg groot is zou ik idd voor Kicker zijn. Dit merk is koning in de klijnere behuizingen! Het is echter wel zo dat je wat performance moet inleveren tegenover een model met grotere behuizing! Je moet er ook flink wat meer vermogen indouwen om hem te laten keuken :) Neem bijvoorbeeld zo'n 15' in een klijne behuizing met een dikke 500Watt RMS er op of sow.
Ik heb ook een Kicker van 15' en ik zit al aan een kist van 60 liter, maar ja ik hoef de kinderwagen nog niet mee te nemen!! ;)
P.s. Polk is meer Audiofiel
Polectro in Amsterdam is dealer van Kicker, daar kan je ze in ieder geval kopen!!

• mesothelioom
Op vrijdag 16 november 2001 14:58 schreef Badley98 het volgende:
Nee geen aanhangwagen sufferd!! Wel een dieselcorsaaccu ipv die standaard tigra-accu. En een condesator om de amps goed aan te sturen qua voeding. Rockford Fosgate is goed, maar kicker samen met MBquart zijn toch ECHT DE topmerken uit de states. En oja, die 138.8dB zijn officieel gemeten op een dBdrag in Tiel!!!
En MESOTHELIOOM met jou kan ik praten, vertel es wat meer over je zooi.
Mijne: kenwood mask met 6wisselaar. Harman Kardon xover/eq. concord amp naar een kenwood 12" 1000/350 watt woofer. Kenwood versterker naar 2composets voor en achter van pioneer!!
>:) nix aparts.. gewoon een sony cd head-unit dls 10 cm composet voorin en achter een kicker solobaric gebrugd op een rockford fosgate 600a4 versterker(dit wordt veranderd hij wordt te heet :P )de benodigde stroom gaat door een 15²kabel naar een condensator van 1 farad en alles afgezekerd op 60 A ( is origineel 50 maar twee x pats dus zolang die sub gebrugd staat .... 60 A )wel een alpine filter moeten gebruiken ivm zingen en fluiten. Heb helaas nog niet kunnen meten maar dat komt wel zal in het weekend 's een foto posten

Verwijderd

Op vrijdag 16 november 2001 15:02 schreef Procyon for life het volgende:
tsjeez jullie lijken wel kinderen..

het moet wel harder kunne als die van mijn maat, (terwijl je daar al doof van kan worden)

Triest!!
|:(
jij vind het triest ja, maar tis onze hobby. Ga aub effe lekker ergens anders mensen vervelen

• mesothelioom
Op vrijdag 16 november 2001 20:06 schreef Danielsan het volgende:

[..]

jij vind het triest ja, maar tis onze hobby. Ga aub effe lekker ergens anders mensen vervelen
right on

:) tweaken in de auto :P

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Neem je ook geld in je begroting mee voor nieuwe ramen :Z

• Jag

Jag

Op vrijdag 16 november 2001 10:02 schreef mweert het volgende:
138db ja leuk maar is dat gemeten op de orginele manier met de juiste meetapparatuur en op welke frequentie,

Dan als je er graag overheen wil zou ik kiezen voor dubbel 12 of 15 inch

Met een berekende kast en nattuurlijk een fatsoenlijke speaker.
Dat zei ik ook al ja :P. En ik moet ook altijd weer lachen als iemand beweert met zijn 12" harder te gaan dan vier Axys B-89 subs (18 inch driver, 300 Watt (en dan wel echt 300 Watt) versterker). Maar die discussie ben ik al wel zat.

• Madshark
  • Niet online
Om je vraag simpel te beantwoorden: Ik zou geen van beide nemen. Ik zou voor RockfordFosgate gaan.

Wil je echt zeer bruut gaan doen? Check eens de Cerwin Vega Stroker! Dat is gewoon koning woofer :)
Kost wel iets maar dan hebt je ook wat ;)

Op www.carmar.nl zag ik een demo model te koop 18" (3600watt) voor 1650,-
Als je dan nog geld over zou hebben koop dan ook een leuke bijbehorende Phoenix Gold versterker :9~ :9~ :9~

Verwijderd

Nah je kan het ook heel makkelijk bekijken. In de auto wordt alles gereflecteerd via de wanden en je zit dus eigenlijk in een drukcabine. Het is dus eigenlijk hetzelfde als je Db-meter 1 cm voor je speaker houden!Dit heeft niks te maken met een officiele meting waarbij je 1 meter van de speaker af staat en geen reflecterende wanden hebt!! Maar ja ik heb ook geen zin om me er druk over te maken!! Als het geluid maar goed is nietwaar!!
En idd nu je het zegt met die Cerwin Vega stroker woofers worden bijna alle Db wedstrijden gewonnen!! Maar je hebt zeker een dikke versterker nodig!! En 18' in een tigra??
Voor de kwaliteit van het geluid zou ik het niet doen. Een 18' woofer gaat veel te diep en heeft totaal geen slagbas. Je kunt hem alleen heeeeel hard laten grommen :9

Verwijderd

Topicstarter
Cerwin Vega is zeker leuk. Maar in verband met klein Tigraatje, kan nergens specs voor een kist vinden!! Weet van Polk en Kicker dat ze kleine behuizingen behoeven!! En das handig voor mij!!
En dan t amp gedeelte!! Moeilijk!! Zie veel van die JBL's in auto's liggen.....
Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/car/images/icons/power_amp.gif
van die dus. Deze zijn nog te betalen ook......

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik heb het niet allemaal gelezen, maar voor 1100 piek heb je een Kicker 15" 800Watt RMS speaker.

Die zijn echt heel erg verschrikkelijk bruut!!!

Als je die hard zet kan je het schermpje van je autoradio niet meer lezen zo erg trilt dat.

Dus daar zou ik voor gaan...

edit:

Ik heb ze nog niet gezien met ingebouwde condensator.

Versterker? Kicker heeft leuke, maar ook RockfordFosgate heeft hele fijne, de 1000a2 8-) bijvoorbeeld....

Zelf vind ik deze wel leuk, maar dan ga je wel ver (niuet echt cheap volgens mij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.com/images/2001/products/ix2302s.jpg

Verwijderd

Topicstarter
misschien ben ik eruit.
deze kan ik krijgen voor 1012piek.
de pioneer prs-x720
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-eur.com/images/car392.jpg
met een kicker 12" eraan......(wwet iemand online prijzen voor kicker)

Verwijderd

Topicstarter
kom ook deze tegen voor 900 piek
Afbeeldingslocatie: http://www.magnat.de/images/produktfotos/car/combat/2000.jpg

System 2-channel amplifier
Max. 2x250/1x700 watts
RMS power output into 4 ohms 2x110/1300 watts
Max. power output into 1 ohms 2x500/1x1200 watts
RMS power output into 2 ohms 2x220/1x500 watts
Max. power output into 1 ohms 2x750 watts
RMS power output into 1 ohms 2x330 Watt
Frequency response 5-75000 Hz (-3 dB)
Harmonic distortion <0,02 %
Channels 2/1

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Badley,
ik denk dat er Tigra Expantion club in je signature moet staan.
Ik neem tenminste aan dat je "uitbereiding" (expantion) bedoeld.

Niet?
[Specs]

• RupS
Op zaterdag 17 november 2001 12:30 schreef Badley98 het volgende:
misschien ben ik eruit.
deze kan ik krijgen voor 1012piek.
de pioneer prs-x720
[afbeelding]
met een kicker 12" eraan......(wwet iemand online prijzen voor kicker)
LOL :)

Uit enorm eigen bevindingen kan ik je melden dat dit een wereld versterker is.

Tipje: Pioneer levert ook een testrapport mee, vraag in de winkel hoeveel ze er hebben liggen, en vraag diegene met het beste testrapport.

Ik heb hem zelf dus ook, ter illustratie:

Ik had er een 15" 1000Watt JBL GTI1000 op aangesloten en die heb ik opgeblazen met deze versterker. Die van mij had een testrapport met 764Watt RMS vermogen op 4ohm bridged. Deze sprong er echt tussen uit, meestal ligt het rond de 500-600 op het testrapport.

Kopen dus!!

[edit]
Voor Kicker zou ik deze gasten ff bellen. Hebben erg veel Kicker op voorraad en redelijk scherpe prijzen. Ik weet niet os je enigszins in de buurt van Den Haag woont...
[edit]

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Heb de club zelf opgericht, en t kan ook op de manier zoals je zei. Maar ook zoals mijn club heet!! En nu weer ontopic please!!

Afbeeldingslocatie: http://wsphotofews.excite.com/023/dd/bd/4O/PX89964.jpg

HE DUTCHRUPS....thnx!!!

• RupS
Op zaterdag 17 november 2001 12:43 schreef Badley98 het volgende:
kom ook deze tegen voor 900 piek
[afbeelding]

System 2-channel amplifier
Max. 2x250/1x700 watts
RMS power output into 4 ohms 2x110/1300 watts
Nou, dat lijkt heel stug 2*110 op 4ohm en vervolgens 1*1300 ???

Kan niet dus...

Ik zou trouwens toch voor die Pioneer gaan. Zijn echt hele mooie versterkers. Voor deze had ik een Rockford, ook heel mooi, maar voor een sub zou ik echt die Pioneer nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Yo Dutchrups. Die specs komen straight van de Magnat site (www.magnat.de).
Maar mijn oog valt ook meer op die PIONEER!!! En wat heb jij ervoor betaald??

• RupS
Dat wil je niet weten :)

Ik heb hem via via kunne kopen. Kennis van mij krijgt monsterkortingen bij een audiozaak.

Ik heb er ongeveer 800piek voor betaald.

Ik weet wel een zaak die goedkoop is met die dingen in delft.

Anders moet je me maar ff mailen.

Ze hebben geloof ik namenlijk geen website.

Verwijderd

Topicstarter
ik cntct je wel ff (later, ga nu werken)

• mesothelioom
Op vrijdag 16 november 2001 22:40 schreef Marcel het volgende:
Neem je ook geld in je begroting mee voor nieuwe ramen :Z
nee hoor elke 2.5 jaar een nwe auto :P

Verwijderd

Topicstarter
Welke dikte MDF gebruiken jullie altijd voor je kisten. Ik pak altijd zo ong 18mm. Lekker dik dus. Kost nie eens zoveel hier bij de doe t zelver!!
Zit lekker elke dag op te :9~ op de KICKER site voor me solo baric (effe sparen nog.........)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Wacht ff, zijn er wedstrijden om te kijken welke auto het meeste lawaai kan maken? En dan durven ze het nog car-hifi te noemen?
Of ik ben raar of jullie zijn raar, want ik snap niet waarom je zo'n herrie in je auto wilt hebben. Het geluid moet toch mooi zijn?

Verwijderd

De meeste van dit soort wedstrijden zijn wel proffesioneel hoor. Meestal opgedeeld in meerdere vermogens klassen. En dan een opdeling in geluidsniveau en kwaliteit. Ik vind het best lachen hoor zo'n boomcar!!

• stylezzz
Op maandag 19 november 2001 02:08 schreef Badley98 het volgende:
Welke dikte MDF gebruiken jullie altijd voor je kisten. Ik pak altijd zo ong 18mm. Lekker dik dus. Kost nie eens zoveel hier bij de doe t zelver!!
Zit lekker elke dag op te :9~ op de KICKER site voor me solo baric (effe sparen nog.........)
Mwah, ik pak meestal 25mm aangezien alles onder de 20mm door me woofers uit elkaar geblazen word.... :P

(en dit is geen joke)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op vrijdag 16 november 2001 02:31 schreef Jag het volgende:
138.8 dBspl, vet hard man! Weet je welke je moet nemen als je echt hard wilt gaan? Deze:
[afbeelding]

En dan deze amp erbij:
[afbeelding]

Levert gebrugd bij 4 Ohm 3 kW continu. Je hebt wel een 4 kW omvormer nodig, en er past niks meer in je auto, maar je moet er iets voor over hebben he?
Lijkt me dan ook sterk dat zo'n magnat woofertje 138dB spl trekt...

Waarom wil je trouwens zo hard? 138dB spl, daarnaar luisteren is slecht voor je gehoor. Bovendien hebben andere mensen zo ook last van jullie "hobby". Dat het een hobby is neemt niet weg dat het gewoon asociaal is. Want je valt er andere mensen mee lastig.

• stylezzz
a-sociaal? waarom? Ik ben niet diegene die met luid gedreun bij jou voor door de straat de sjonnie uithangt met z'n speelgoedwoofertje.

Ik krijg er gewoon een kick van om met 140+ db's muziek te draaien, dit doe ik echter niet op plekken waar ik overlast voor andere mensen veroorzaak.

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Op zaterdag 17 november 2001 03:13 schreef Jag het volgende:
Dat zei ik ook al ja :P. En ik moet ook altijd weer lachen als iemand beweert met zijn 12" harder te gaan dan vier Axys B-89 subs (18 inch driver, 300 Watt (en dan wel echt 300 Watt) versterker). Maar die discussie ben ik al wel zat.
Axys, dat heb ik nog es lang niet gehoord!! Mijn vader kent die eigenaar (of voormalig eigenaar?).. We zijn toen op een beurs wezen luisteren, man man man wat klinkt dat goed..

Ontopic:
Als je t alleen voor t harde doet, kijk dan ook es naar car audio speakers van Beyma, 2 15" speakers doen het vast erg leuk (als je ze in je Tigra krijgt maar je wilt hard toch?), importeur van Beyma is RSL Europe Audio in Breda. (www.rsl.nl)

Verwijderd

Topicstarter
Waar zijn we nou helemaal mee bezig????? Offtopic gezeur!!
En ga mijn hobby aub niet asociaal noemen. Dat er idd sukkeltjes zijn die alleen een woofer inbouwen om tof te doen, en de rest van hun standaard deurspeakers er gewoon in laat zitten, sorry, maar daar ga ik de dupe niet van worden. Wil gewoon leuke hobby uitvoeren, af en toe een dBdrag tussendoor.......
En voor de TIENDE keer, die 138dB waren dus wel ECHT. En de meeste gaan bij een meting de auto uit, of met oorkleppen op erin. Dat t slecht is voor je oren weten wij ook wel papa!!
En t klinkt gewoon wel mooi als tie op een beetje schappelijk volume staat hoor, wees maar niet bang dat ik een paar ruggen uitgeef voor iets wat niet klinkt....
daaaaaaaaag

• TripleM
Op zaterdag 17 november 2001 14:05 schreef dutchrups het volgende:
Ik had er een 15" 1000Watt JBL GTI1000 op aangesloten en die heb ik opgeblazen met deze versterker. Die van mij had een testrapport met 764Watt RMS vermogen op 4ohm bridged. Deze sprong er echt tussen uit, meestal ligt het rond de 500-600 op het testrapport.
Dan ben je dom bezig geweest.. Als een speaker 1000 Watt kan hebben en je zet er 764 op, dan moet ie dat aankunnen.. Jij hebt gewoon vervormd signaal door dat ding gestuurd, en vooral hard blijven grijnzen als er herrie uitkomt, even wachten en ja hoor.. Speaker opgeblazen..

Bovendien geloof ik er niks van dat een versterker meer dan 150 meer dan het gemiddelde vermogen geeft, als je nou zou zeggen dat Pioneer opgeeft 600 Watt en de jouwe is gemeten op 764 dan is het wat anders, maar nee..

• stylezzz
RMS van merk A is ook niet gelijk aan RMS van merk B lijkt het af en toe op. Vooral de grote jongens zoals Sony/pioneer enzo verdenk ik van enig gesjoemel...

Verwijderd

Topicstarter
Ja denk ik ook wel eens. Maar daarom zijn amerikaanse merken ook beter. Want als ze daar gaan liegen over ook maar anderhalve watt, krijgen ze problemen met Jan en Alleman.......
dus bv Kicker of Rockford uit states zeggen 750watt==750 watt
maar als pioneer of sony uit tjillytjap zeggen 750watt<<750watt

• TripleM
Op maandag 19 november 2001 13:44 schreef Badley98 het volgende:
maar als pioneer of sony uit tjillytjap zeggen 750watt<<750watt
Lees jij weleens recenties of niet? In Stereodrive bijvoorbeeld zijn regelmatig Sony en Pioneer versterkers getest.. Van Pioneer kan ik het me zo niet herinneren, maar die Sony amps gaven allemaal meer dan het opgegeven vermogen..

• stylezzz
Ikzelf let niet zo op die recenties. Audio vind ik toch iets te subjectief om zomaar op een zooi getalletjes in een blaadje af te gaan. Zelf luister ik gewoon eerst voor ik iets koop....

• mesothelioom
jongens,jongens , lees nou eerst de FAQ eens voordat je met de termen RMS en watt gaat leuren :Z

• RupS
Op maandag 19 november 2001 13:28 schreef TripleM het volgende:

[..]

Dan ben je dom bezig geweest.. Als een speaker 1000 Watt kan hebben en je zet er 764 op, dan moet ie dat aankunnen.. Jij hebt gewoon vervormd signaal door dat ding gestuurd, en vooral hard blijven grijnzen als er herrie uitkomt, even wachten en ja hoor.. Speaker opgeblazen..

Bovendien geloof ik er niks van dat een versterker meer dan 150 meer dan het gemiddelde vermogen geeft, als je nou zou zeggen dat Pioneer opgeeft 600 Watt en de jouwe is gemeten op 764 dan is het wat anders, maar nee..
Luister, ik hoor dat jij er verstand van hebt, maar je bent heus niet de enige. Om nou direct mij af te flamen omdat ik dom ben geweest zonder dat je de achtergrond kent, vind ik een beetje makkelijk. Waarschijnlijk is ie kapot gegaan omdat mijn radio een rot signaal heeft gegeven. (clipping heet dat toch)

Versterker heeft nog nooit voluit gestaan, maximaal drie kwart, waarschijnlijk heb ik gewoon een rot exemplaar woofer gehad.

Dat ding is ingebouwd + afgesteld door iemand die heel erg goed weet wat ie deed. De woofer is opgeblazen in die zin dat ie niet meer gecentreerd is. Hij ligt nu bij JBL om dat te laten fixen. Geen ernstig iets, makkelijk te repareren.

Over dat vermogen. Pioneer levert een testrapport af en daar staat dus iets op. In mijn geval stond er 764Watt op, RMS Bridged bij 4Ohm. Of dat waar is, geen idee, ik heb het niet nagemeten. Het enige wat ik zei is dat dat is wat er op dat rapport stond.

Verwijderd

Topicstarter
En nou effe to the piont. Stel dat ik nou die 12" vierkante woofer van Kicker koop:

model S12d Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.nl/Nieuw_2000/SBpair.gif
size (inch)12
impedantie 2,4,8
max. amp power 600
gevoeligheid (db1w1m) 87,7
frequentie (Hz)20-100
inbouwdiepte (mm) 143
inbouwmaat (mm)283
min.liters kist sealed 21
max. liters kist sealed 25

Welke amp zou er dan t beste bij passen. Ben de draad kwijt. Pioneer goed, Pioneer slecht dit dat zus en zo blabla.

• TripleM
Op maandag 19 november 2001 14:32 schreef dutchrups het volgende:
[..]
Om nou direct mij af te flamen omdat ik dom ben geweest zonder dat je de achtergrond kent, vind ik een beetje makkelijk. Waarschijnlijk is ie kapot gegaan omdat mijn radio een rot signaal heeft gegeven. (clipping heet dat toch)
[..]
Dat ding is ingebouwd + afgesteld door iemand die heel erg goed weet wat ie deed. De woofer is opgeblazen in die zin dat ie niet meer gecentreerd is. Hij ligt nu bij JBL om dat te laten fixen. Geen ernstig iets, makkelijk te repareren.
Okee, was misschien iets aan de groffe kant, dat was nou ook weer niet de bedoeling.. Komt omdat ik toch iets te snel denk aan het type lui in mijn eigen omgeving, die alleen naar de volumeknop kijken en niet luisteren wanneer iets vervormt..

In principe kun je niks opblazen zolang je goed luistert naar wat er uit je speakers komt, zolang het niet vervormt is er weinig aan de hand.. Bij bandpass subwoofer kisten is dat nogal eens lastig, daar hoor je het niet zo goed..

Je woofer zal waarschijnlijk gereconed moeten worden, da's inderdaad niet heel veel werk.. De meeste goede speakerfabrikanten verkopen recone sets voor hun speakers, zodat je niet meteen een nieuwe hoeft te kopen als er iets gebeurt..

• stylezzz
Ok, back ontopic dan.... :P

Een mooie combinatie met die woofer is de rockford 800.2 power serie. Deze combinatie gaat als een speer en gaat ontiegelijk hard. Enige nadeel is dat deze ampjes wel een dikke 2000 gulden moeten kosten. Ik weet niet wat voor budget je in gedachten had.

Pioneer raad ik niet aan, deze kicker woofers hebben gewoon een flinke jaap van een versterker nodig simpel as that..

• RupS
Dat is wat ik me dus ook heb laten vertellen.

Inderdaad ik ben niet het type bij jou uit de buurt. Ik heb er zelf een ongelooflijke hekel aan als men om half twaalf savonds door de buurt heen raced met hun Supertech 2*800Watt nep-RMS en een verschrikkelijke no-name woofer erop.

Ik had het erin zitten om dat het mijn auto het beste klonk (BMW Sedan, metalen kooi als achterbak, komt zo weing doorheen.) Ik had eerst twee rockford fosgate 10" 250watt p/stuk. met een rockford 2*200 RMS briged amp, maar dat klnk veel minder (kleine woofer, niet zo vol geluid.)

Tuurlijk is het een kick als ie hard kan, maar ik deed het voor de kwaliteit van het geluid. En als ik hard wilde spelen reed ik ff 500meter de duinen in, want dan heeft niemand er last van. ;)

dutchrups had zijn auto uitgeleend, en toen de auto weer terug was vond hij zijn woofertje zo raar klinken.....

• RupS
Op maandag 19 november 2001 15:23 schreef dominator het volgende:
Ok, back ontopic dan.... :P

Een mooie combinatie met die woofer is de rockford 800.2 power serie. Deze combinatie gaat als een speer en gaat ontiegelijk hard. Enige nadeel is dat deze ampjes wel een dikke 2000 gulden moeten kosten. Ik weet niet wat voor budget je in gedachten had.

Pioneer raad ik niet aan, deze kicker woofers hebben gewoon een flinke jaap van een versterker nodig simpel as that..
Helemaal mee eens. Maar de Premier serie van Pioneer geeft echt een heel behoorlijk vermogen. Niet net zo veel kwaliteit als rockford/kicker/phoenix(kwijl), maar voor mensen met een iets gelimiteerder budget een heel fijne oplossing... ;)

• stylezzz
Dutchrups --> Heb jij de prijzen van die pioneer premier serie al eens bekeken? Ik zag van het weekend een composet staan van hun die maar lieft 1700 piek moest kosten. Wel een beetje veel voor een pioneer setje. Maar goed, als het dan ook topspul is dan mag het.... :P

• RupS
Lol, inderdaad niet alles is goedkoop. Maar de Premier 720 is zo'n twallf honderd piek. Dat is nog te doen als je het vergelijkt met een flinke Rockford-Fosgate versterker.

Ten minste, je moet al redelijk veel van muziek in je auto houden wil je 1200 piek voor een versterker uitgeven.

Maar als je dat wilt doen, denk ik dat je echt geen miskoop hebt aan deze amp. :+

• TripleM
Op maandag 19 november 2001 15:09 schreef Badley98 het volgende:
En nou effe to the piont. Stel dat ik nou die 12" vierkante woofer van Kicker koop:

model S12d [afbeelding]
size (inch)12
impedantie 2,4,8
max. amp power 600
frequentie (Hz)20-100
inbouwdiepte (mm) 143
inbouwmaat (mm)283
Er zijn heel wat goede versterkers te koop, ook genoeg versterkers met vermogen om die Kicker aan te sturen. Als je ook geinteresseerd bent in de verschillen in klank dan kun je het beste gaan luisteren bij een grote car-audio speciaalzaak.

Kijk eens op CarHiFi.nl, daar vind je merken als Kenwood, Phoenix Gold, Pioneer, Rockford Fosgate en Sony.

Je kunt ook eens kijken naar Caliber, die waren een paar jaar geleden (ik volg het niet meer zo) ook erg goed met versterkers (de CA 510 Pro levert 575 Watt RMS @ 14.4 Volt aldus hun website, de CA 510 ook maar met minder features volgens mij). Es denken, dan heb je nog merken als Audison maar da's minder interessant als je meer voor de power gaat.

Een van de In Car Quality Centers zal je ook vast van een goed advies kunnen voorzien.

• stylezzz
PS. Ik ben trouwens niet anti-pioneer ofzo hoor. Ik heb er zelf een radio van in m'n auto zitten. (9100 voor de kenners) Gewoon puur en alleen om dat verschrikkelijk gave OEL display.... :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja en ik kan die Pioneer PRS-x720 dus voor duizend ballen krijgen.
oja nog een klein ding. 2 woofers heeft echt niet zoveel zin als de meeste denken. Met de natuurkundelessen nog vers in het geheugen: (x)watt geeft met berekening (y)dB. Nu 2(x)watt met diezelfde berekening geeft (Y)+3dB. Dus das nie veel....

• Ritch
  • Laatst online: 13-08 17:33
als je 1500 voor een woofer en 1500 voor een versterker in je auto uit geeft, ben ik heel benieuwd wat voor set er wel niet in de huiskamer staat :).

• stylezzz
Hehe, 3Db is meer dan je denkt. Het is namelijk wel een VERDUBBELING van geluidsdruk. Het verschil tussen 138 bij die magnat woofer en bijv. 143 met mijn woofer is dus levensgroot!

• RupS
[off-topic]

Iedere 3db staat gelijk aan een verdubbeling van het geluidsnivo.

Dus heel simpel:

63db = 2 maal zo hard als 60db.

[/off-topic]

• stylezzz
Op maandag 19 november 2001 15:56 schreef Ritch het volgende:
als je 1500 voor een woofer en 1500 voor een versterker in je auto uit geeft, ben ik heel benieuwd wat voor set er wel niet in de huiskamer staat :).
Lang niet zoveel. Thuis kan ik namelijk niet ongestoord flippen met 140Db in de huiskamer, er wonen namelijk ook nog mensen naast me die dan nog harder gaan flippen... :P

(dan maar een mooi kwaliteits setje die iets minder hard kan... :) )

Verwijderd

Kicker heeft zelf ook goede versterkers!! Brand on brand is meestal beter!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 17:02 schreef larsieboy het volgende:
dat geld dan alleen voor car-audio?

• stylezzz
Op maandag 19 november 2001 17:02 schreef larsieboy het volgende:
Vind ik ook. Alleen de versterkers van kicker zijn ook best wel prijzig.... :)

• TripleM
Brand on brand is helemaal niet meestal beter.. Als je over de hele dure merken praat misschien, en dan zeg ik misschien.. Maar de meeste bedrijven steken daar niet nog meer geld in..

• p@dd0
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Op maandag 19 november 2001 15:54 schreef Badley98 het volgende:
oja nog een klein ding. 2 woofers heeft echt niet zoveel zin als de meeste denken. Met de natuurkundelessen nog vers in het geheugen: (x)watt geeft met berekening (y)dB. Nu 2(x)watt met diezelfde berekening geeft (Y)+3dB. Dus das nie veel....
Daar ben ik het dus niet mee eens!

• Hoe meer woofers je hebt hoe groter het totale woofer oppervlak is. Hoe kleiner de uitslag per woofer is om de zelfde hoeveelheid lucht in beweging te brengen. Als met minder woofers het geval zou zijn.

• Bij een SPL instalatie gaat het om Sound Presure Levels dus om zoveel mogelijk druk te genereren, dus lucht in beweging brengen.

• De Solo-Baric is een woofer om hard te spelen erug hard, twee 10" Solo-Baric's gaan harder dan een 12" omdat zij meer opervlak hebben, twee 12"en gaan dus nog harder.

• Om op je nog te kiezen amp een zo knap mogelijke belasting te krijgen raad ik je twee 8 Ohm woofers aan boven een 2 of 4 Ohm woofer.

• Pak een stabiele amp het liefst 2 kanaals omdat je daar meer mee kan uitbreiden (4 woofers)

Bijvoorbeeld:

Hifonics
MTX
RockfordFosgate
PhoenixGold

HIER meer info voor Car HiFi Fanatics

Amantes amentes
--
Be inspired!

• mesothelioom
Op maandag 19 november 2001 15:09 schreef Badley98 het volgende:

model S12d [afbeelding]
size (inch)12
impedantie 2,4,8
max. amp power 600
frequentie (Hz)20-100
inbouwdiepte (mm) 143
inbouwmaat (mm)283

Welke amp zou er dan t beste bij passen. Ben de draad kwijt. Pioneer goed, Pioneer slecht dit dat zus en zo blabla.
Ik zou voor een Kicker of een rockford gaan. Let wel op dat als je er twee solobarics inkieperd je amp het idee heeft dattie 4 subs moet voeden (dubbele spreekspoel) dus altijd een zware 4-kanaals amp nemen. heb zelf die solobaric 10" en die zit in een kist van 1 cubic foot (ong 30 liter) dus waar die gegevens van 21 liter vandaan komen :? dat haalt ie niet eens in zijn omvang. Maar als het echt laag moet ,moet je dat pdf file van kicker maar eens downen en die maten voor een bandpass aanhouden :9~
ik hoor het wel

• mesothelioom
Op maandag 19 november 2001 15:58 schreef dutchrups het volgende:
[off-topic]

Iedere 3db staat gelijk aan een verdubbeling van het geluidsnivo.

Dus heel simpel:

63db = 2 maal zo hard als 60db.

[/off-topic]
en het benodigde vermogen loopt logaritmisch op :P

[ off-topic]
zit net te lezen: kicker als enige over de 170 db :9~
[off-topic]

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Spoelen in serie werkt ook best ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Jag

Jag

Dat hele luchtverplaatsen verhaal is helemaal niet interessant. Elke speaker heeft een bepaald rendement, dat afhangt van de weergegeven frequentie. Het rendement is het aandeel van de energie die de speaker van de versterker "krijgt" dat omgezet wordt in akoestische energie (het trillen van de lucht). Meestal zal dat redement ver onder de 1% liggen, een hele rendabele PA speaker haalt misschien de 10% met een volledig hornloaded ontwerp en efficiente driver. Dat rendement bepaalt samen met het directionele gedrag (omnidirectioneel voor een conventionele sub) en het versterkervermogen de maximale geluidsdruk die je kan halen.
Dab heb je ook nog de belastbaarheid van een luidspreker, die ook afhangt van de weergegeven frequentie. De belastbaarheid van een luidspreker wordt door twee dingen beperkt: door temperatuur en uitslag. De termische grens (die alleen voor continue belasting opgaat) is niet frequentie afhankelijk. De maximale uitslag grens is dat wel. Hoe lager je komt hoe lager de belastbaarheid. Hierbij helpt het om grotere drivers te hebben en kastontwerpen maken ook uit. Maar zo interessant is het niet, want je zet er gewoon een high pass op @ 30Hz ofzo, en dan is de belastbaarheid waarschijnlijk veel hoger dan wat de versterker kan leveren.

Wat betreft geluidsniveau, iedereen kent de decibell wel, maar niet iedereen schijnt echt te weten hoe het zit. Lees alsjeblieft ff de AV FAQ, daarin heb ik die heel duidelijk beschreven. Lees ook meteen ff het stukje over RMS, dat is ook wel interessant.

Overigens ben je niet goed bezig met die Kicker. Als je echt hard wilt zal je toch echt iets anders moeten kopen. Dat ding heeft echt een veel te laag rendement om echt hard te gaan. Volgens mij kan je ook veel beter een PA speaker met 2x15 inch in je achterbak leggen, dan laat je alle car audio volgens mij ver achter je. Nou is die EAW speaker die ik als voorbeeld gaf een beetje prijzig, maar het kan ook echt een heel stuk goedkoper.
Je hebt idd goed opgelet :). Alleen heb je nog een ander effect: de speakers gaan namelijk koppelen. Gebeurt alleen met lage tonen (<250Hz), en kan tot 3 dB extra opleveren. Met twee drivers zul je dus 3 a 6 dB extra output krijgen. Overigens is 3 dB echt niet veel ofzo, het is gewoon net iets harder. Wel hoorbaar, maar niet schokkend ofzo. Maar goed, dat staat allemaal in de FAQ.
Op maandag 19 november 2001 13:18 schreef TripleM het volgende:

[..]

Axys, dat heb ik nog es lang niet gehoord!! Mijn vader kent die eigenaar (of voormalig eigenaar?).. We zijn toen op een beurs wezen luisteren, man man man wat klinkt dat goed..
offtopic:
Axys is anders nog springlevend hoor! Ze hebben nogal hoge ogen gegooid met al die talkback features van ze. Zowel EAW en Meyer heeft al aangeklopt bij Axys volgens ingewijden. Waar ik werk is zo ongeveer alles Axys. En zo lang je van de Arena's afblijft klinkt het idd erg mooi, bijna HiFi. Het gaat alleen niet zo hard.

• RupS
Op maandag 19 november 2001 19:38 schreef Jag het volgende:
Overigens ben je niet goed bezig met die Kicker. Als je echt hard wilt zal je toch echt iets anders moeten kopen. Dat ding heeft echt een veel te laag rendement om echt hard te gaan. Volgens mij kan je ook veel beter een PA speaker met 2x15 inch in je achterbak leggen, dan laat je alle car audio volgens mij ver achter je. Nou is die EAW speaker die ik als voorbeeld gaf een beetje prijzig, maar het kan ook echt een heel stuk goedkoper.
Kijk, daar onderscheiden de echte audiofielen zich van de rest (of van mij iig) ;)

Ik vind het alleen een beetje kort door de bocht om Kicker zo weinig credit te geven. Vind jij het zo slecht dan? Ik heb het gehoord, in een auto en in een demo opstelling in een winkel, ik kan alleen maar zeggen dat ik het echt niet rot vond klinken. Maar ach het kan altijd beter (erger... :+)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

SPL
Our ears have a tremendous ability to evaluate sounds that range from very soft to very loud. The decibel (dB), named after Alexander Graham Bell, is a method of describing acoustic pressure, without having to deal with the billion-fold range of sound pressures to which our ears are sensitive. A Bel is the difference in loudness produced by a ten fold increase in power.
A decibel is 1/10th of a Bel. A doubling of sound pressure level (SPL) is a 10 dB increase, where a halving of SPL is a 10dB decrease. The human ear can detect differences as small as 1 dB, however 3dB is commonly referred to as a level where a change is readily apparent.
A doubling of power input into a speaker will produce a 3dB change in output, a doubling of cone area will result in a 3dB increase over that of a single driver.
A doubling of distance from a sound source reduces SPL by 6dB.
Bron: http://www.mtxaudio.com/caraudio/education/acoustic.cfm

Amantes amentes
--
Be inspired!

• stylezzz
[..]
Haha, die kicker niet hard gaan? Het is juist een van DE woofers op het moment die je moet hebben om flink te scoren in een DB-drag!

• Big-Foot
Die kicker mag dan wel "de" woofer zijn van dit moment maar ik kan je verzekeren dat ik met een stukje goedkopere woofer meer druk kan halen omdat die woofer namelijk een hoger rendement heeft.

En rendement is gewoon heel belangerijk.

• stylezzz
Noem er dan maar eens een paar. Kwa SPL is die kicker vrij hoogstaand, hij is misschien niet je van het op hifi gebied maar daar gaat het niet over. Maar zoals ik al eerder zei, getalletjes zeggen me niks. Luisteren is het waar het om gaat.... :P

• Big-Foot
Okee ik geef even wat spec's maar ik ga geen merk naam doorgeven omdat ik dat nu even niet van belang vindt.

300mm 12inch
Max vermogen 550watt
Impedantie 4 ohm
Freq, Bereik 24-2900Hz
db 1 w 1 mtr 92,9
spreekspoel 2,0"
Xmas in mm 8,5
res Freq. 28,6
QTS / Q 0,40
VAS Lit 117,6
Magneet gewicht 2,9 kg
Re:weerstand (ohm) 3,6
Conusopp (cm2) 531
BI Force fct. TM 12,5
Ideale kast volume gesloten 35-45 ltr.

kost ongeveer 300,-
inclusief 10 jaar garantie

• stylezzz
Zucht, alleen wat specs. Mogen we nu merk en model horen? Zegt me stukken meer feitelijk... :)

• Big-Foot
Nope want dan krijg ik ruzie met Jag denk ik :)
Maar neem maar aan dat het hard gaat.

Deze speakers staan bekend omdat ze doorgaan waar andere stoppen en/of beginnen met vervormen.

• Jag

Jag

Ik ken die hele Kicker niet, maar hij heeft gewoon niet een heel hoog rendement. Nou weet ik wel dat bij veel speakers er nogal optimistisch gemeten wordt, en dat het bij deze speaker het iig wel zal kloppen. Maar ik ken andere speaker ontwerpen waarbij het ook echt wel klopt, en die geven zeker 13 dB meer output bij hetzelfde vermogen. En die zijn ook nog eens een heel stuk hoger belastbaar. Als dit de speaker is voor dB draggen, dan is er nog veel winst te behalen.
Het wordt helemaal leuk als je een hoornloaded ontwerp in je auto zou leggen. Dat levert nog zo'n 5 a 10 dB extra output bij hetzelfde vermogen. Alleen heb je dan wel een Volkswagen bus nodig.
Op maandag 19 november 2001 22:13 schreef mweert het volgende:
Nope want dan krijg ik ruzie met Jag denk ik :)
Maar neem maar aan dat het hard gaat.

Deze speakers staan bekend omdat ze doorgaan waar andere stoppen en/of beginnen met vervormen.
Je gaat je gang maar hoor met die naam. Zo lang je maar niet hier gaat adverteren door te zeggen dat je die speaker bij jou voor x gulden kan kopen, vind ik het best.

Verwijderd

Topicstarter
Sjees, wat knap dat jullie dat allemaal weten!! (niet cynisch bedoeld). Over rendement, luchtdruk ohms watts dBs etcetc. (iedreen behalve Badley98 heeft zwaar doorgestudeerd ofzo...) Wordt een beetje duizelig. T enige wat k nog wist is van die 3dB.
En nog een keer. Er gaan op een fatsoenlijke manier ECHT geen twee woofers in de Tigra passen hoor.

Oja en dan dit........
Op maandag 19 november 2001 19:07 schreef p@dd0 het volgende:

[..]

Daar ben ik het dus niet mee eens!
Toch wel leuk dat je het niet met een natuurkundeformule eens bent.

• Jag

Jag

Op dinsdag 20 november 2001 02:44 schreef Badley98 het volgende:
Sjees, wat knap dat jullie dat allemaal weten!! (niet cynisch bedoeld). Over rendement, luchtdruk ohms watts dBs etcetc. (iedreen behalve Badley98 heeft zwaar doorgestudeerd ofzo...) Wordt een beetje duizelig. T enige wat k nog wist is van die 3dB.
En nog een keer. Er gaan op een fatsoenlijke manier ECHT geen twee woofers in de Tigra passen hoor.

Oja en dan dit........
[..]

Hoeft ook niet. Je kan ook één driver gebruiken, en die in een vented box doen. Als je een beetje goed zoekt en ontwerpt kan je wel een 100 dBspl gevoelige luidspreker krijgen met een flinke belastbaarheid. En ook niet al te groot en die toch redelijk diep gaat.

• stylezzz
Op dinsdag 20 november 2001 00:25 schreef Jag het volgende:
Ik ken die hele Kicker niet, maar hij heeft gewoon niet een heel hoog rendement. Nou weet ik wel dat bij veel speakers er nogal optimistisch gemeten wordt, en dat het bij deze speaker het iig wel zal kloppen. Maar ik ken andere speaker ontwerpen waarbij het ook echt wel klopt, en die geven zeker 13 dB meer output bij hetzelfde vermogen. En die zijn ook nog eens een heel stuk hoger belastbaar. Als dit de speaker is voor dB draggen, dan is er nog veel winst te behalen.
Het wordt helemaal leuk als je een hoornloaded ontwerp in je auto zou leggen. Dat levert nog zo'n 5 a 10 dB extra output bij hetzelfde vermogen. Alleen heb je dan wel een Volkswagen bus nodig.
[..]
Tsjah, ookal rij ik station een 'hoornloaded' kist/constructie zal er denk ik nooit in passen. Eigenlijk ben ik gewoon een fan van de simpele gesloten kist, klinkt het strakst van allemaal. (en ik kan het weten aangezien ik vrijwel elk type wel een keer probeer met een woofer... :) )

Heej jag, ooit wel eens bij zo'n db-meting geweest? Dan weet je pas wat er met 140db word bedoeld... :P

• TripleM
Volgens mij kan je ook veel beter een PA speaker met 2x15 inch in je achterbak leggen, dan laat je alle car audio volgens mij ver achter je. Nou is die EAW speaker die ik als voorbeeld gaf een beetje prijzig, maar het kan ook echt een heel stuk goedkoper.
Hmm, Beyma luidsprekers!

12 K200 (35-4000 Hz, 99 dB (2.83v @ 1m @ 2pi, 250 W RMS max)
12 LX60 (35-2000 Hz, 96 dB (2.83v @ 1m @ 2pi, 600 W RMS max)
15 K200 (25-2000 Hz, 98 dB (2.83v @ 1m @ 2pi, 300 W RMS max)

Allemaal 8 Ohm, als je die 15 K200 dubbel kwijtkan dan is het look out Kicker! ;) Meer info bij de importeur, RSL Europe Audio, www.rsl.nl
offtopic:
Axys is anders nog springlevend hoor! Ze hebben nogal hoge ogen gegooid met al die talkback features van ze. Zowel EAW en Meyer heeft al aangeklopt bij Axys volgens ingewijden. Waar ik werk is zo ongeveer alles Axys. En zo lang je van de Arena's afblijft klinkt het idd erg mooi, bijna HiFi. Het gaat alleen niet zo hard.
Ik zal es aan m'n vader vragen of ie die man nog wel es spreekt, ik wilde na die luistertest van die kleine Axys speakertjes maar het viel iets boven m'n budget.. :) Misschien inmiddels niet meer, budget is iets gegroeid (toen was ik 16 ofzo)..

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op dinsdag 20 november 2001 02:44 schreef Badley98 het volgende:
Oja en dan dit........
[..]

Is het stuk waar ik het niet mee eens ben ;)

Verders denken veel mensen dat vermogen in een auto zo belangrijk is, BULLSHIT. |:(
Jouw berekening klopt, alleen niet bij dit probleem.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op de site van JL audio staat heel goed beschreven hoe en wat betrefende subs in auto's. Dit is anders dan in de PA ;)
http://www.jlaudio.com/tutorials/index.html

edit:

Hier nog meer links naar meer info over CAR HIFI
http://www.geocities.com/stevekipping/links.htm

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Topicstarter
De woofer die er nu in zit is btw ook nog goed. Tis het topmodel van Kenwoon van een paar jaar terug. En HQ serie 12" 1000watt piek en 300RMS. Toen ik met me moeder nog een 406 deelde paste die aanbevolen kist van 62 (!!!) liter wel. Maar nu dus die tigra een kleinere voor gebouwd. Maar der komen niet echt meer van die klappen uit. en hij gaat eerder over ze nek.(misschien is die 200RMS amp van concord wel een beetje gaar aan t worden)
Dus ben best wel veeleisend. Wil een goede woofer die mooi en HEEL hard kan, en dat in een kleine sealed box. En ik wil ook geen rekening houden met rendement luchtdruk etc want daar snap ik gewoon nix van.......

• stylezzz
Op dinsdag 20 november 2001 13:51 schreef Badley98 het volgende:
De woofer die er nu in zit is btw ook nog goed. Tis het topmodel van Kenwoon van een paar jaar terug. En HQ serie 12" 1000watt piek en 300RMS. Toen ik met me moeder nog een 406 deelde paste die aanbevolen kist van 62 (!!!) liter wel. Maar nu dus die tigra een kleinere voor gebouwd. Maar der komen niet echt meer van die klappen uit. en hij gaat eerder over ze nek.(misschien is die 200RMS amp van concord wel een beetje gaar aan t worden)
Dus ben best wel veeleisend. Wil een goede woofer die mooi en HEEL hard kan, en dat in een kleine sealed box. En ik wil ook geen rekening houden met rendement luchtdruk etc want daar snap ik gewoon nix van.......
Zoals ik al in een eerdere post vertelde. Kijk eens bij emphaser, ik heb hun crystex woofer welke mooi en redelijk hard gaat. Kan theoretisch in een 10 liter kist welke praktisch onmogelijk is gezien de grootte van de magneet... :)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Anders rij je ff bij wat car hifi speciaal zaken langs.
Dan dus geen autosam oid maar de echte speciaal zaken.

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wil ik wel doen, maar bij de een hoor je dit, en bij de ander weer zo (de een is dealer van zus, de ander van zo). Net als in dit topic eigenlijk. Iedereen verteld t altijd weer iets anders, ik zal t denk ik nooit helemaal begrijpen allemaal...... :'(
En btw, heb me al redelijk blind gestaard op die Kickerwoofer, alleen nu de amp nog....

• stylezzz
Niet meer als logisch natuurlijk. Iedere winkel heeft zo z'n eigen merken en zal deze uiteraard aanprijzen. Maar aan die kicker zal je geen slechte koop hebben...

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op dinsdag 20 november 2001 15:47 schreef Badley98 het volgende:
Ja dat wil ik wel doen, maar bij de een hoor je dit, en bij de ander weer zo (de een is dealer van zus, de ander van zo). Net als in dit topic eigenlijk. Iedereen verteld t altijd weer iets anders, ik zal t denk ik nooit helemaal begrijpen allemaal...... :'(
En btw, heb me al redelijk blind gestaard op die Kickerwoofer, alleen nu de amp nog....
Zit wat in ja, maar ik ga nu gewoon van mijzelf uit als ik iemand advies moet geven.
Jij hebt interesse in die Kicker woofer en je wil alternatieven.
Verders wil je bij de woofer(s) waarvoor je kiest een knappe amp.
Dat is toch prima te doen, tenminste dat lijkt mij?
Op dinsdag 20 november 2001 16:03 schreef dominator het volgende:
Niet meer als logisch natuurlijk. Iedere winkel heeft zo z'n eigen merken en zal deze uiteraard aanprijzen. Maar aan die kicker zal je geen slechte koop hebben...
Klopt maar een "echte" speciaalzaak heeft meerdere knappe merken in huis.
En kan dus samen met de klant tot een knappe set komen.

Vraag gewoon meerdere offertes per zaak aan. Durf de tijd te nemen. Ik weet zeker dat als ik jouw irl zou spreken, je zeker verder zal komen dan in dit draadje.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Jag

Jag

Op dinsdag 20 november 2001 15:47 schreef Badley98 het volgende:
Ja, dat heb je altijd. Iedereen zal ook altijd zijn eigen spullen aanraden en zoiezo nooit verder komen dat wat hij kent. Het wordt dan ook altijd een gigantische wirwar met verschillende adviezen.

Maar alternatieven voor die kicker zijn er genoeg, en ook genoeg betere qua specs. Dat je niks van alle termen snapt is niet zo erg, er zijn hier wel mensen die dat wel snappen. Als jij de max maten geeft en een max budget voor de speakers is er denk ik wel iemand die een mooi ontwerp kan breien, bijvoorbeeld met die Beyma drivers.
Op dinsdag 20 november 2001 09:23 schreef TripleM het volgende:Ik zal es aan m'n vader vragen of ie die man nog wel es spreekt, ik wilde na die luistertest van die kleine Axys speakertjes maar het viel iets boven m'n budget.. :) Misschien inmiddels niet meer, budget is iets gegroeid (toen was ik 16 ofzo)..
Bedoel je U-12's of U-14's? Wij gebruiken die U-12s als balcony fills, en die U-14's voor kleine klussen in de foyers en als monitor speaker. Ik vind de U-14 denk ik de best klinkende speaker van Axys, als je die wil kopen zou ik dat zeker doen, echt een leuke speaker. Maar best prijzig hoor, zo'n 6K per set ex btw. Als je het echt goed wilt doen moet je er trouwens wel een subje bij zetten. Wij huren wel eens een UB25 en dan met twee U-14s als topkastjes. Maar ze hebben ook wel kleiner spul.

• TripleM
Op dinsdag 20 november 2001 19:04 schreef Jag het volgende:
Bedoel je U-12's of U-14's? Wij gebruiken die U-12s als balcony fills, en die U-14's voor kleine klussen in de foyers en als monitor speaker. Ik vind de U-14 denk ik de best klinkende speaker van Axys, als je die wil kopen zou ik dat zeker doen, echt een leuke speaker. Maar best prijzig hoor, zo'n 6K per set ex btw.
Geen idee, zoals ik al zei was het al lang geleden, het waren kastjes die vrij smal waren, ik denk een cm of 20-25 breed en 60 cm hoog ofzo.. Maar ik kan het me helemaal verkeerd herinneren..

Ik kan nergens een website vinden trouwens, hebben ze die wel?
edit:
www.duran-audio.com, hebbes

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Als je van die 3dB spl + = 2x geluidsdruk uitgaat. Is 10dB spl + dus 10x de geluidsdruk.

Dus 140dB spl is 10.000x zo hard als 100dB spl (en das al best hard, dan heb je kleine kamer speakers al snel op hun max staan). Geloof je dan nog steeds dan 140dB spl een redelijk waarde is?

2x is al wat harder, en 10.000x? Dan heb je dus ook 10.000x meer vermogen nodig, als je uitgaat van 10watt bij normale kamer speakers kom je bij een woofer uit (met dezelfde gevoeligheid) op 100.000Watt continu. Kan dit? Ik ben van mening dat 140dB spl je doof maakt als je dat paar seconde hoort. Ik snap niet dat dit een realistische waarde is.

• TripleM
Op woensdag 21 november 2001 13:19 schreef Yokozuna het volgende:
Ik ben van mening dat 140dB spl je doof maakt als je dat paar seconde hoort. Ik snap niet dat dit een realistische waarde is.
130 dB is de pijngrens.. Je snapt nu vast waarom er bij SPL wedstrijden gebruik wordt gemaakt van een afstandsbediening om het volume harder te zetten.. :)

• stylezzz
Op woensdag 21 november 2001 13:19 schreef Yokozuna het volgende:
Als je van die 3dB spl + = 2x geluidsdruk uitgaat. Is 10dB spl + dus 10x de geluidsdruk.

Dus 140dB spl is 10.000x zo hard als 100dB spl (en das al best hard, dan heb je kleine kamer speakers al snel op hun max staan). Geloof je dan nog steeds dan 140dB spl een redelijk waarde is?

2x is al wat harder, en 10.000x? Dan heb je dus ook 10.000x meer vermogen nodig, als je uitgaat van 10watt bij normale kamer speakers kom je bij een woofer uit (met dezelfde gevoeligheid) op 100.000Watt continu. Kan dit? Ik ben van mening dat 140dB spl je doof maakt als je dat paar seconde hoort. Ik snap niet dat dit een realistische waarde is.
Volgens mij is dit wel realistisch, aangezien die 140Db toch wel voor redelijk rare effecten zorgt. Haren die automatisch gefohnt worden en ogen die je in je oogkassen voelt trillen e.d. >:) (uiteraard zal dit niet gezond zijn, daar ben ik ook wel van overtuigd)

PS. Het absolute wereldrecord is 175, nog iets DB aan geluid. Dat is dus wel spectaculair... :P

PS. volgens mij zijn home en car-audio gewoon 2 verschillende werelden. Car audio vind in zulke kleine ruimtes plaats dat het niet gek is dat je zulke idiote geluidsdrukken krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
De 'echte'dB-drags die in de States worden gehouden (en meestal door Kicker worden gewonnen), daar gaan ze op een veilige afstand van de auto's staan en bij wie het eerst alle ramen eruit zijn, heeft gewonnen. Redelijk bruut (=overdreven), maar wel officieel en in competitieverband......

dit zijn dus ECHTE dB's op een wedstrijd in de states:

Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.com/01ISB_1693.JPG

• stylezzz
Yezzz, db dragging rulz! Bij speed 2001 begin dit jaar stond ook een demo-bus vol kicker spul (ik meen 12 x 15" totaal) waar al een scheur in de voorruit zat.... :)

De wedstrijdleiding riep om dat als de voorruit er nu uit zou klappen het doel bereikt zou zijn.... >:)

Verwijderd

Topicstarter
YES!!!! Maar ik ga niet zover met het Tigraatje!!
Wel zag ik bij een dBdrag een oude opel record met speciaal glas en toen stonden 2 kerels de deuren tegen te houden :)

let op de 171dB!!!!!!
Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.com/dbd01b.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.com/load3.JPG
NO MORE GLAS BACK WINDOW FOR THIS BEAST, LETS TAKE ALUMINIUM< CAUSE THING ARE GONNA BE LOUD

Effe wat anders. Aangezien nu al me koplampen meedimmen met de bass, wil ik als de kicker + nog zwaardre amp erin zit ook een condensator erin hebben. Is dat probleem dan over, hoe duur zijn ze, merken, suggesties????????
Pagina: 1 2 Laatste